HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti

RINKINKI!!!

Ihmettelit miksei Tapiola maksanut maitoa, ja kalkkia.
Selitys tämä. Vakuutuksenne perusteella ei korvata homeopaattisia tai antroposofisia valmisteita taikka rohdos, vitamiini, hivenaine,kivennäisaine tai ravintovalmisteita. Valitettavasti emme voi korvata teille almiron peptin hankinnasta aiheutuvia kuluja, koska se on ravintovalmiste, ja kalkki on kivennäisvalmiste.
Kun lapsemme oli täyttänyt vuoden aloimme saamaan seuraavalta kuukaudelta 80e/kk sairaan lapsen hoitotukea, kun on niin monta allergiaa. No eipä sekään kata kuluja, koska tätäkin etuutta saatu vain kolmena kuukautena, nyt tulee neljäs kuukausi.

Nyt päikkäreille, huono yö takana!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tannuli:
Sellaista kysyisin teillä, jotka olette saaneet jonkunlaisen kokoarvion, että missä tuo arvio sikiön painosta teille on tehty?
Tekeekö lääkäri sen keskiraskauden aikana? Meillä kun ei täällä ole tota keskiraskauden lääkäriä ollenkaan, niin joudunkohan vaan odottelemaan sinne vko:lle 35? Osaisko joku kertoa ja valaista hölmöläistä..


tannuli 24+6
Mulle painoarviot on tehty samalla kun olen käynyt äitiyspolilla keskussairaalassa.
Neuvola tekee lähetteen sinne jos on syytä (eli epäillään just esim. isokokoisuutta) mutta rutiinisti painoarviota ei välttämättä tehdä lainkaan.
Mullakaan ei ekassa raskaudessa tehty mitään painoarviota ja nelikiloinen syntyi
:D

Joissakin neuvoloissa on ultra jolla lääkäri saattaa tehdä painoarvion mutta esim. omassa neuvolassani ultraa ei ole joten neuvolan puolesta ei masuun kurkita kertaakaan raskauden aikana.
:/

paino-arviossa mitataan sikiön pää-perämitta (eli pepun, selkärangan pituus + kallo), päänympärys, reisiluunpituus ja näistä sitten kone laskee suoraan mitä viikkoja sikiön koko vastaan ja paljonko noiden mittojen mukaan painaisi.
Taitavimmat lääkärit osaa tehdä tarkahkojakin paino-arvioita käsikopelolla vatsan päältä, mutta luotettavimmin vasta ihan loppu raskaudessa.
Paino-arvio tehdään mielellään juuri 35 rv:n jälkeen koska viimeisen 4 viikon aikana, sikiö kerää keskimäärin 1kg:n painoa mikäli istukan toiminta on ok!
 
Moikkista vaan mammat!

Ihan ensin haluisin sanoo SmileX Sulla on aivan ihana masu!!! Mulla on kanssa aikas kookas vatsa, ja on kysytty et joko kohta syntyy. Mutta ehkä se on vaan kun kolmatta odotellaan, että masu kasvaa nopeammin tai on sen verran laiskat kannattimet , että vaan "roikkuu" näkyvämmin. Näin mulle lääkäri vaan totesi. Mutta mua ei haittaa vaikka onkin masua, toistaiseksi on ollut iha hyvä liikkua ja tehdä kaikkee :saint:

Nukkumisesta no tuota muuten ei oikeastaa masu haitaa, että kummallakin kyljellä ja sit selällään oon ainakin vielä pystynyt nukkumaan. Mutta, nenä on jatkuvasti tukossa, ihan kuin olis flunssa koko ajan... et kortisoni suihketta kaksi kertaa päivässä menee, ja siltikin on tukalaa öisin :kieh:

Saatiin se hiekkalaatikko tuohon pihaan, ihan perus neliö, 1,5mx1,5m, kyllä siinä neljä muksua mahtui leikkimään. Vielä kun jostain sais halvalla puisen leikkimökin, niin sais alkaa pihaa laittaan kesäkuntoon!!! Vaikken mikään viherpeukalo oikeastaan ole, niin tykkään räpeltää tai ainakin yrittää istuttaa kaikkea.

Oon miettinyt tässä seksiä viimeaikoina, tai siis, kun ajattelin kysyä muilta että onko muilla kenties vähentynyt tai lisääntynyt... Ei tartte vastata jos tuntuu lian henk.koht. mutta mua oikeastaan on harmittanut et se on jäänyt hivenen taka-alalle.... liekö sitten iltaisin hirmu väsymys ja sammun kuin saunalyhty, vai pitäisköhän vaan ottaa ja parantaa tapansa... :headwall:

Neuvola lääkäri olis ensi viikolla, saas nähdä onko muutoksia tullut. Ei ole kyl kipeesti supistellut, vaikka olen nostellut lapsia ja kantanut kauppa kassejakin...
Onneksi meillä tehdään kotihommat yleiseti ottaen tasapuolisesti. Se tekee, kumpi ehtii :)

Jahas, tais nukahtaa päikkäreille nuo murut, joten taidan mennä kahvin keitolle ja piirakan valmistukseen, ja herkutteleen :LOL:

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Jisse ja Juulis rv26?
 
Pipsa27: On varmasti hermostuttavaa odottaa ajankulumista ja kuulostella jatkuvasti liikkuuko vaavi. Toivotaan, että kaikki menee hyvin! Mä ainakin elän mukana sun jännityksessä ja varmaan täällä moni muukin :hug:

Synttärisankareille onnea! Ja flunssailijoille pikaista paranemista. Meidän perheessä se alkaa vihdoin helpottaa.

Isyyslomista Mies pitää kesälomaa juhannuksesta alkaen 4 viikkoa ja siitä eteenpäin sitten isyyslomia vähintään kaksi viikkoa. Ehkä sen kolmannen viikon säästää myöhemmäksi. Esikon syntyessä mies piti kolme viikkoa isyyslomaa heti ja töihin palatessaan oli sitä mieltä, että ihan kuin lomalle lähtisi ;) Oli nimittäin se pikkuvauva-aika kotona semmosta itkua ja valvomista, että huhhuh!

Seksipuolella on ollut meilläkin hiljaisempaa ja kyllä se alkaa pikkusen itseäkin rasittaa, vaikka juuri minä olen se haluton osapuoli. Kyllä se "pakollinen" kerran viikkossa tulee touhuttua, mutten enää muista milloin minä olisin ollut se aloitteentekijä. Ja imetysaikana sama haluttomuus varmaan jatkuu, ainakin esikon synnyttyä oli niin. Blaah. Haluisin kyllä haluta :whistle: Onneks pystytään miehen kanssa puhumaan näistä asioista.

Nyt pitää lopettaa. Ulkona meni ambulanssi pillit vinkuen ja tietysti poika heräsi päiväuniltaan siihen. Rentoa viikonloppua!

Krissie rv 27+2
 
Olipa pakko tula vielä käväiseen....

Pirakka on leivottu ja kahvit keitetty.... No siinä sivussa käväisin postilaatikolla, sinne on matkaa toi 50m niin ei aina jaksa juosta heti,,,,, jooo ja siellä olikin iloinen yllätys!!! Äitiyspaketti Oli saapunut postiin ja nyt vaan odotellaan koska mies saapuu kotiin että voin pyytää hakemaan... Pääsee hypistelemään =) Ompas sis kiva viikonloppu rempan ja pakkauksen kanssa!!!!
Onko kuin moni muu jo saanut äitiyspakkauksen? Siis jotka olette ottaneet?

Mun napa on pullahtanut jo varmaan 15 viikolla, mutta johtunee varmaan jo aikaisemmista raskauksistakin...

No muta meen nyt vasta siis juomaan kahveeni ja syöpöttelemään piirakan
:p

:wave: Jisse ja Juulis
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Ahkerasti olen teidän juttuja lueskellut, mutta jotenkin ei vaan ole saanut kirjoitettua mitään. Ehkä se vaikuttaa, kun joutuu kaiket päivät istua töissä koneen ääressä, niin ei sitten jaksa enää illalla muuta kuin käväistä koneella. No täytyy nyt tehdä parannus ja olla vähän aktiivisempi!

Sokerirasituksesta on ollut puhetta ja joku kysyi, mitä siinä tapahtuu. Olin siinä tällä viikolla ja ihan ensimmäiseksi labrassa otettiin verikoe, jonka jälkeen piti juoda n. 3 lasillista sitä sokerilitkua. Ei se mitään hyvää ollut, mutta pystyi kyllä juomaan, kun oli kylmää. Tästä tunnin päästä otettiin toinen verikoe ja vielä siitä tunnin päästä toinen. Ja homma oli sillä sitten selvä. Mielestäni inhottavampaa oli tuo verikokeiden ottaminen, kuin juominen.

Masussa kaikki hyvin, potkuja satelee tiuhaan. Välillä vaan kauhistuttaa tämä vatsan kasvaminen, kun aikaa on h-hetkeen kuitenkin vielä kolmisen kuukautta. Alan ehkä kesällä muistuttaa jo tankkilaivaa... :D

Neitikevät ja heppuli 25 + 5
 
Paino arviosta on sanottu sen verran että ehkä 3 200 kg. Menen kyllä ulrtaan jossain vaiheessa vielä että tiedetään paremmin se koko.
Seksistä sen verran ettei kiinnosta yhtään!!! Tulee sen jälkeen vaan sika kipeeks! |O
 
Jisse78: Taalla ihan sama vaiva, nokka tukossa oisin, paivalla olo ihan ok. Mutta hermostuttaa valilla kun heti pitkakseen kaydessa alkaa nokka vuotamaan ja takkuileen. Masu ei haittaa nukkumista sen kummemmin koollaan kuin asukin potkuillakaan.

Kysymys jos joku tietaisi sokereista: Kolme viikkoa sitten sanoi laakari etta sokerirasitustestiin on mentava ja aika varattiin. Talla viikolla toinen laakari sanoi ettei sita tarvitse tehda kun kuulemma viimeisimman verenkuvan perusteella arvot ok, verikoe otettiin kaksi viikkoa sitten. Ylipainoa on jonkunverran, ehka 15 kg, edellisissa raskauksissa ei ongelmia sokereiden kanssa ja vauvat olleet pienia. Tamakin vauva ultrissa ollut pienehko. Miksi toinen passuuttaa testiin ja toinen sanoo ettei rasitusta tarvita, riittaa etta silloin talloin otetaan normaali verikoe??
Toinen kysymys proteiinista pissassa: Pissassa on ollut useaan otteeseen hitunen proteiinia ja kehotettu vain juomaan paljon vetta. Tietaisikohan kukaan valaista vahan miksi? Verenpaine ollut normaalin rajoissa, vahan ylakanttiin kuitenkin.
Kiitokset etukateen jos joku osaisi vastata.

musikka ja pumpero 25+
 
EAK
mielialanvaihteluista: Joku siis kyseli mielialanvaihteluista. Viime viikolla huomattiin mieheni kanssa ekaa kertaa koko raskauden aikana, että hormonit vaikuttais ja kiukustun helpommin. Mutta tällä viikolla en kyllä oo enää samaa huomannu, joten voi olla että viime viikollakin mielialanvaihtelut johtukin jostain muusta. Olin olettanut, että raskaana ollessani juuri minulla menis mielialat laidasta laitaan, koska e-pillerit sai minulla juuri sellaisen vaikutuksen aikaan. Mutta onneksi raskaus ei oo vaikuttanu samalla tavalla.

Pyöräilystä Joku joskus kauan sitten ihmetteli onko pyöräily jotenkine epäsuotavaa raskauden aikana kun ihmiset katsoo kummissaan. Tietääkseni ei oo mitenkään epäsopivaa. Pääasia varmasti ettei kaadu eikä sitä nyt yleensä pyörällä aikuiset hirveesti kaatuile (ainakaan lumettomana aikana). Ehkä raskaana oleva nainen on vaan mielenkiintonen näky mitä tahansa tekemässä :)

Ei mulla oikeestaan mitään asiaa ollut. Halusin vaan tulla rupattelemaan...
 
Tiipero
Heips!
Mielialanvaihtelut Mulla raskaus on vaikuttanut aika samoin kuin sulla EAK. Nyt raskaus aikaan oon enimmäkseen aika tasainen ja tyyni. E-pillereiden aikaan mielialat kyllä heitteli aika tavalla. Luulen vähän et ne pillerit ei oikein sopinut mulle enkä kyllä suostu enää samoja ottamaan. Ne oli sellaiset missä kolmen värisiä pillereitä (Trikvilar).

Kokoarvio Meille sikiön painoarvio kerrottiin kun sitä erikseen kysyttiin. Niskaturvotus- tai rakenneultrassa ei puhuttu muuten kuin sanottiin, että sikiön koko vastaa viikkoja. Sit sen 2- suonisen napanuoran takia, kun käytiin ylimääräisessä ultrassa rv 21+5 painoarvio kerrottiin kysyttäessä.

Onnittelut synttärisankareille! :flower:
Nyt nukkumaan! Kauniita unia!

- Tiipero 26+2
 
Heips mammat!!!

Olin nettipimennossa viikon ja tuntuu et nyt en kyllä meinaa pysyä perässä ku on niin paljon uutta tekstiä..mutta ihanaa päästä taas lukeen kuulumiset! =)

Onnittelut täältäkin synttärisankareille ja tervetuloa uusille heinämammuteille..mammoille! :LOL: Naureskelin just tota Neitikevään ilmausta tankkilaiva.. no mä ainaski oon sit mammutti (kilojen lisäksi maha- ja muut vauhkoontuneet ihanat karvat lisää mun yhdennäköisyyttä). Eikä tällä menolla tarvi ootella lopullista muodonmuutosta edes kesään..

Kummeista ei oikein vielä varmaa tietoa kun Pinuskin tavoin mekään ei haluttais sisaruksia kun saavat muutenkin jo "ison" roolin vauvan elämässä!

Maitoa on lorotellu silloin tällöin öisin..siis todella en ymmärrä kun herään vessaan niin paidanetumus märkänä ja muulloin ei mitään!! Päivällä ei edes puristelemalla..outoa..?!?

Napa ei ole vielä pullahtanut mutta hilkulla on..

Nimi on oikeastaan jo pojalle valmiina..tytölle ei olla edes mietitty ku vaikuttaa ultrissa niin varmalta tapaukselta!

Turkilmas kyselly hormooneista.. mä ainakin saan itkuraivareita vähän liian helposti..muutenki on tullu kyllä pillitettyä aika paljon..eikä aiheen tarvi olla kovin kummoinen.. :whistle:
Ievaleena, Pinuski84 ja muut jotka joutuu repiin mammahousunsa ukon takia, täällä sama juttu.. Oon miettiny et toisaalta ehkä ei ois ne itkut ja raivarit niin herkässä jos mies vaivautuis edes kerran tekeen kotona jotain..ja vieläpä oma-aloitteisesti. Meilläkin niin että "pienen huomauttamisen" jälkeen tapahtuu jotain max. pari päivää mut sitte ukko taas vonkuu mua vielä kaikkien kotitöiden jälkeen tekeen voileipiä ja hieromaan.. Siis kumpi meillä on raskaana :eek: .. No, muuten kyllä kaikin puolin rakastettava ja tuntuu aina tietävän mistä naruista vetää..oon tainnu passata sen yksinkertasesti piloille.. :ashamed: Riippuu niin päivästä, joskus tuntuu et hel.... mä en ala tuon kans enää millekkään ja toisinaan taas teen vielä ne leivätkin sänkyyn. Tahti kyllä muuttuu väkisinki ku poika on maailmassa! Tästä mies-aiheesta vois jauhaa loputtomiin joten jätän tähän.

Helpotus oli mulle suuri kun kohdunkaula oli kiinni, joskin lyhentynyt (3,5 sentistä 2,5:teen). No, rauhallisesti mennään.. Ja ottakaa te joilla on pehmenemisiä/avautumisia kans varovasti!

Seksi on ollu vielä kohtalaisesti kuvioissa..useampia kertoja viikossa.. Huomaan jo kyllä et mies selkeästi "varoo" masua ja välillä itelläki vähän pelottaa ku innostutaan.. Mut mä haluisin varmaan miestä enemmän mitä kyllä välillä itsekki ihmettelen..

Huh, nyt kyllä joutaa nukkumaan..Paitsi et parin tunnin päästä saa "kivan" herätyksen ku mies kotiutuu poikien saunaillasta :kieh:

Qnsilta ja viljami rv 26 tasan
 
Mielialanvaihteluista: Nyt on pidempään mennyt aika hyvin. En ole enää vetänyt hernettä nenään samanmoisista asioista kuin aiemmin, mutta tänään....
Miten karmean paljon loukkaannuin kun mies tuli töistä ja lähti viemään kaatopaikkakuormaa ja sovittiin että käydään ruokaostoksilla sen jälkeen.
Ilmoitti mulle kotiin tullessa ettei millään enää jaksa lähteä ruuhkaan ajelemaan, että mennään yhdessä huomenna tai sitten voi antaa kauppaan minulle rahaa niin käyn itse.
Joo, se oli sitten siinä!! Loukkaannuin niin etten varmaan koskaan aiemmin. Ai että minunko ne painavat kassit täytyy yksin lähteä raahaamaan vaan koska hän ei jaksa!? Sanoinpa vielä että saa mennä keskenään huomenna, huomenna MINÄ en jaksa!!

Eli toisin sanoen olin sellaisessa mielentilassa, kun kaikki ei mennyt kuin oisin halunnut niin heittäydyin sitten äärimmäisen hankalaksi... :ashamed:
(olin kuitenkin ollut koko päivän kotona ja mies töissä ja viemässä tota kuormaa kaatopaikalle..)
Siis, tajuttoman lapsellista käytöstä itseltäni, enkä vieläkään pysty ymmärtämään miten olin niin itsekäs! En koskaan ole käyttäytynyt noin...

Ja luokkaannuin siis tosi verisesti tuosta, taisin jopa hieman itkeäkin...
Nyt ihan hävettää jo kirjoittaakin tätä tänne, mutta ajattelin kertoa koska jos joku muukin on loukkaantumis herkkä niin täällä kyllä ainakin on kohtalotoveri :wave:

Nytpä ei tälläerää muuta. Oli pakko tulla tämäkin asia purkamaan tänne samassa veneessä oleville =)

Hyvää yötä kaikille ja mukavaa viikonloppua

tannuli 25+1 (joka kuiteskin lähtee sinne kauppaan ukon kanssa huomenna....)
 
Moi mammat ja mukavaa viikonloppua!

Ensiksi syntymäpäivä onnittelut räpätäti ja rikinki! :flower: :flower: Ja Rikinki mietti sitä istukan kalkkeutumista. Olisiko se niin, että raskauden edetessä istukka kalkkeutuu ja yleensä sitä aletaan tarkkailemaan vasta jos menee yliaikaiseksi? Jos joku tietää asiasta enemmän, niin korjatkaa. :) Luulisi myös, että lääkäri olisi puuttunut asiaan, jos löydös olisi ollut jotenkin poikkeava.

Pipsa27lle voimia hankalaan tilanteeseen. Toivotaan, että odotus sujuu hyvin ja ongelmitta. :hug:

Isyyslomista Meillä mies myös kesälomalla juhannuksesta ja lisäksi perään pari viikkoa isyyslomaa. Pääseehän sekin sitten heti vauva-arkeen kiinni.

Unirytmistä Nyt on menossa vaihe, jolloin nukun kuin tukki. Yöllä herään kerran vessakäynnille, mutta nukahdan samantien. Aikaisemmin pyörin sängyssä tuon wc-käynnin jälkeen parikin tuntia. Muutenkin vointi on hyvä. Supistukset on hellittäneet ja vauva möyryää mahassa minkä ehtii.

Jemima 24 + 6
 
Moikka!

:hug: Pipsa27lle. Tsemppiä hirmuisesti. Varmasti ressaavaa miettiä miten vauva jakselee. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin loppuun asti! :heart:

Isyysloma: Meillä ei varmaan mies pidä isyyslomia, ku pitäis marraskuun loppuun mennessä pitää vuosilomat pois(28pv) ja mahdollisuus pitää vielä 4vk opintovapaita ja toi opintovapaa on rahallisesti parempi vaihtoehto kuin isyysloma niin taitaa isyyslomat jäädä ainakin tämän vuoden puolella pitämättä :) Pitää sit kattoo, jos ens vuoden puolella on loman tarvetta ni ottaa sit isyylomaa. Alustavasti on suunniteltu et mies pitäis viikon opintovapaata vauvan synnyttyä ja sit 2vk vuosilomaa elokuun alussa.

Onnea synttärisankareille! :flower:

Mielialavaihteluista: Mä viime viikolla mietin et miten mulla on niin vähän vaihdellu mielialat ja oon tosi vähän mököttänyt miehelle ym. No.. Tämän viikon alku olikin sit ihan hirvee.. Mä valitin miehelle joka asiasta! Koko ajan tiesin et ihan turhasta valitan ja marisen, mut en voinut vain olla tyynenä. Ärsytti joka asia niin paljon! |O Sanoinki siitä miehelle et yritä ymmärtää, et oon nyt tälläinen vaikken haluis.. En vain voinut mitään vaikka yritin. Onneksi nyt taas paripäivää on mennyt normaalisti :D

Kotitöistä: Mä aika paljon hoidan tällä hetkellä meidän kotia ku oon päivät kotona pojan kans. Mut aina ku mies on kotona niin kyllä se osallistuu yhtälailla siivoukseen, pojan hoitamiseen, pyykin pesuun ym kuin minäkin. Välillä pitää vähän muistuttaa et voisitko tehdä sitä ja sitä, mut tekeekin sit marisematta. Onneksi oon saanut niin auttavaisen miehen :heart: ..en nimittäin yksin jaksais siivoilla ym. ku en oo mikään siivousta rakastava vaikka tykkäänkin, jos koti on siistinä.

NiiVe ja pikkuinen 27+5
 
Mielialavaihtelusta:On nykyisin kuin persiille ammuttu karhu!Ennen olin todella rauhallinen ja pitkäpinnainen,mutta nykyään ärjyn ja karjun jokaisesta mahollisesta asiasta.Olosuhteet,hormonit ja kaikki hanskaan menneet asiat ovat saaneet minu pipon NIIIIN kireelle.
Sain määräaikaisen avustajan paikan syyskuussa pväkodissa,sairastuin,olin 6vkoa kuumeessa ja irtisanoin itteni,kun miulle ei saatu sijaista.Hommasin työkyvyttömyystodistuksen lääkäristä ja vein työkkäriin,työkkärin ämmät laitto sit miulle takas jo ite tekemäni selvityspyynnön ja lääkärintod. joiden piti mennä työvoimahallinnon viranomaisille?!,eiku kiikutin liput ja laput takas työkkäriin.Lopulta päätös tuli ,en saanut karenssia,lopetin työt hyväksyttävästä syystä.No,marraskuussa lääkäri laitto pkks:n korvapolille lähetteen erikoissairaanhoitoon(tätä ennen laitettu 3 lähetettä,kaikki tullu takas?!).Joudun päivystyslähetteellä nyt helmikuussa korvapolille punktioon syystä siitä ettei kukaan suostu punktioimaan poskionteloani meijän terv.kesk. Siellä naislääkäri sanoi et miksi et ole tullut aiemmin,otetaan siut sarjahoitoon ja huuhellaan niin monta kertaa kunnes tulee vain kirkasta eritettä.Olin vihdoin tyytyväinen! Samalla tähysti sieraimet ja toinen sieraimeni on tukossa,täynnä luuta joten leikkaus edessä.Sovittiin aika vkon päähän.Menin seuraavalla viikolla luottavaisin mielin saikulle,sainhan nyt vihdoin kunnon hoitoa.Hra ylilääkäri punktioi miut,puhui leikkauksesta ja sitten sanoi et mene takas omaan terveyskeskukseen punktioitavaksi.Mie et mitä helvet...!Jos eivät omassa terv.kesk.punktioi niin pyydä yksityiselle maksusitoumus(herra ylilääkäri on itse ITE-lääkärikeskuksella myös töissä,oma lehmä ojassa).Justiin.Näin pompotetaan RASKAANA OLEVAA SAIRASTA NAISTA.Menin omaan terv.kesk. jossa hätäpäissään nuori naislääkäri teki miulle punktion jossa mie jouvuin kertoo mitä hänen pitää tehä!!!Mie makasin selällään,lekurilla led-taskulamppu suussa ja yrittää alakuorikonkautta saada tehtyä reikää.Huuhteluvaiheessa neulat lenti nenästä lattialle ni hän vaan survoo saman neulan takas poskionteloon,tosi hygieenistä!Koko lpooupäivän verta tuli törkeesti nenästä! Olin yhteydessä potilasvahinkoasiamieheen joka kehoitti tekemään oman kunnan terveyskeskuksen toiminnasta ja korvapolin ylilääkärin toiminnasta kantelun lääninhallituksen lääkärille.Tuntuu vaan ettei voimat enää riitä... :'(
Kaikista paras oli ,kun se marraskuussa laitettu lähete korvapolille meni läpi ni nyt miulla on aika 29.4. sinne,ja toivottavasti se prkleen ylilääkäri M.T ei satu paikalle.
Lisäksi jouvuttiin hakee toimeentulotukea maaliskuussa.Sossuntäti päätti ettei saaha ,kun mie oisin saanu kahet peruspvärahat KESÄKUUSSA!Miten ne voi vaikuttaa maaliskuun menoihin ja tuloihin.Vähänkö suutuin,marssin soskuun,itkin ja tämä ylimielinen ämmä tuumas vaan et kyllä se on ihan oikein.Meninpä sit sosiaalitoimenjohtajan luo ja itkin ja huusin.Hän suostui korjaamaan hakemuksen ja pyysi alaisensa puolesta anteeksi!
Tähänku lisää vielä jatkuvan riitelyn ukon kanssa niin miulla menee tosi hyvin :headwall:
En jaksa enää ymmärtää miks kaikki p***a kaatuu juuri miun niskaan.Varmaan vauvaparkakin on vammanen miun tuurilla.Sisko ristikin miut jo naispuolisex Aku Ankax paitsi Akulla on kylläkin useimmiten hyvä tuuri lopulta.
Kaiken huippu ,kun kerroin tästä ruljanssista nvolalääkärille niin hän ois määränny unilääkkeitä ja mielialalääkkeitä!Mie suutuin ja sanoin ettei miun piässä oo vikaa,kaikki muut ihmiset vaan pompottaa minuu ja sotkee miun asiat.Se ei lääkkeillä parane.Liekö yrittivät saaha miut vielä toiminta kyvyttömäx!
Anteex taas kauheesti ,kun teille puran näitä asioitani,pilaan vaan teijänkin sunnuntaipäivän.
Onnex miulla on terve ja ihana 10-vuotias poika ja toinen poju potkiskelee masussa.Näihin keskityn nyt,miun elämän kiintopisteet :heart:

Ievaliina ja pikkumies 28+3
 
Sateista sunnuntaita!

Ilma on kyllä ainakin täällä surkea..taitaa tulla totaalinen sisäpäivä. Lähikauppaan ajattelin kyllä raahautua kunhan tuo aukenee. Kamala nälkä jo vaikka aamupalasta on vaan reilu pari tuntia :p

Mielialavaihteluita ei tässä raskaudessa ole mielestäni ollut paljoakaan. Toki välillä huomaa kuinka iloisuus vaihtuu hetkessä ärsytykseen.

Kotityöt hoidan pääsääntöisesti minä. Joskus mies ehkä tyhjentää astianpesukoneen. Tosin olen päivät kotona ja kerkeän hyvin tehdä ne. Kotitöiden sijaan toivon että mies käyttää sen ajan lasten kanssa touhuiluun.

Pyöräillyt olen kyllä minäkin ja hyvältä on tuntunut. En usko että siitä on muuta haittaa kun mahdollinen kaatuminen.

Ievaliinalle voimia sairastelun keskelle! Mielestäni tämä palsta on myös negatiivisten fiilisten kertomista varten, joten älä suotta pyytele anteeksi.
Myös Pipsa27lle tsemppiä hankalaan tilanteeseen. Onneksi asia huomattiin ja nyt pystyt seuraamaan tarkkaavaisesti tilannetta.

Popo 28+1 :heart:
 
Heipähei!

Kovin on kiireistä ollut etten tännekään ole kerennyt kirjoittelemaan... Koulusta on harjottelu käynnissä, kotona remppa päällä ku pitäs makuuhuoneet saada kuntoon, varsinkin toi lastenhuone :) hääkutsut sain viimeinkin postiin viimeviikolla ja niiden tiimoilta tekemistä on riittänyt... eipä tosiaan oo tekemisestä puutetta...

RouvaSumppisuu vallan olen unohtanut pyytää että laittaisitko minullekin vuoden lisää, alkukuusta oli synttärit mut nekin tässä hälinässä meni melkeen huomaamatta ohi..

Eilen oli sit polttarit... Hyvin oli kyllä saanu ne pidettyä salassa... Eilen piti olla työpäivä mutta aamulla heräsinkin siihen että joku tulee avaimilla meille kotiin ja siinähän se polttariporukka seiso, oli pyytänyt töistä ettei mun tarttis mennä :) Oli kyllä mukava ja aurinkoinen päivä... Sain paidankin missä luki raskaat polttarit :)

Vauvalle ei mitään ihmeempää kuulu, tokassa lääkärissä kävin viimeviikolla ja kaikki hyvin... Mitä nyt painoa oli tullu hurjasti lisää :ashamed: reilu kilo viikossa... pitäs lopettaa tää herkuttelu mut minkäs teet ku ei vaan pysty :)
 
ievaliina, kuulostaa tosi ikävältä tommonen. Itekki sitä joskus joutu pompoteltavaks terveys asioissa joskus et tiedän miltä tuo tuntuu. :hug: siinä rupee tuntuun siltä että kukaan ei enää nois lääkäreissä välitä, ja kun kuitenkin oma terveys niiden käsissä loppupeleissä jos jotain sattuu. (onneksi kuitenkin hyviäkin kokemuksia) Ottaa kyllä nuppiin tuommoiset että ihmisillä ei ole minkäänlaista järkeä päässä. Olen itekkin joutunut myös sossutädin haukuttavaks kun ekaa kertaa siellä kävin (tosin useampi vuosi sitten). Mutta päähän ottaa edelleen se ylimielinen käytös! :kieh: Ei muutakun jaksamista sinne!

Omaa napaa sen verran että ultra on 17.päivä. jos nyt selviäis edes toisen vauvan sukupuoli!
kumpu vaan kasvaa kasvamistaan ja poitkuja satelee täälläkin hurjat määrät. 23.päivä lääkärin tarkastus. jännittää mikä tilanne kun mulla on taipuvaisuutta ennen aikaisuuteen. (esikko syntyi viikolla 35+1.) Ei muuta mulla tällä kertaa...

Eliza ja tuplat 24+4
 
heippa kaikille piiiitkästä aikaa...

Meillä kone sitten hajos lopullisesti, joten sen vuoksi on ollut vähän hiljaista kirjoittelun saralla viime aikoina. Toivottavasti saadaan pian kuntoon, niin pääsee taas useemmin lukemaan teidän juttuja. Nyt siskon koneella kirjottelen, kun täällä ollaan kyläilemässä.

Neuvola lääkäri oli viime viikolla ja kaikki muu oli kunnossa paitsi proteiinit pissassa plussalla. Kävin sitten tk:ssa vielä pissakokeessa ja huomenna pitäis tuloksia soitella. Painokin oli vihdoin lähtenyt nousuun (n.330g/vko) mutta lähtöpainoon on vielä melkeen 3kg matkaa

Siinä ne taiskin olla tärkeemmät kuulumiset.. Vauva potkii päivittäin hurjasti ja supparit vaivaa välillä (onneks ei kuitenkaan oo aiheuttanut kohdunsuulla mitään) Nyt täytyy lähteä systeriä auttamaan keittiöön, että saadaan mukulat petiin :wave:

Nelly ja JJ 26+1
 
Moi kaikki!

Pikaisesti edellisviikon neuvolakuulumisia:
sf 25,5 (25+3) ja yläkäyrillä siis mennään.
painoa edelliseen käyntiin verrattuna tullut reilu kilo, yhteensä raskauden alusta 7 kg.
hemoglobiini 130.
pissassa valkuaiset hieman koholla, tämä ollut mulla jo jonkin aikaa, mutta ei mitään tulehduksia ole löytynyt.
paineet ok.
vauva on perätilassa, tuon kyllä itsekin osasin arvata, kun potkut tuntuu kaikki alavatsassa. Tilaa kääntyillä on vielä reilusti.

Miehen osallistumisesta, meillä onneksi osallituu kotitöihin mukavasti. Toki välillä saa patistella, mutta tekee kyllä hommia kiitetävästi. Mä teen perusjuttuja kotona enemmän, sillä viimeistelen opintoja kotosalla. Eli jos päivällä keittiössä sotken, niin kyllä mä ne omat jäljet tietty siivoilen. Yksi päivä oli oikein ilo seurata miestä, kun se heilui hulluna imurin kanssa :D Myös raksahommat vie mieheltä aikaa mua enemmän, joten hommat jakaantuvat siltäkin kantilta katsottuna molemmille.

Mielialanvaihteluista, mä olen normaalisti melkoisen tasainen persoona, mutta täytyy sanoa, että tän raskauden aikana olen muutaman kerran kilahtanut miehelle ihan kunnolla. Ja täysin ilman mitään järkevää syytä. Kerrankin oltiin keskellä kaupunkia, kun jostain mitättömästä asiasta sain oikein kunnon itkuraivarit. Tajusin itsekin, että ei ollut normaalia käytöstä multa ja oli varmaan ohikulkijoilla hauskaa, kun mä maha pystyssä itkien ja nikotellen yritin selittää miehelle, että en mä tahallani huuda mutta kun tää raskaus saa mut raivoamaan turhia.

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Bryson ja papu 25+6 (ompas noita viikkoja jo kertynyt!)
 
Moi pitkästä aikaa.
Mulla oli lääkärineuvola 3.4. Sf-mitta vain 20 kun edellisistä tässä vaiheessa on ollut 24 ja 27. Sain seuraavan viikon sairaslomaa väsymyksen takia mutta pojat kipeänä joten siinä se sitten meni minunkin sairasloma... Yöt nukun tosi huonosti. t-06 oliko niin että teillä tytöllä 12. korvatulehdus muttei tehty asialle mitään? Meillä toinen sai ensimmäisen tulehduksen 4 kk iässä, nyt on 3v, laitettu kolme kertaa putket ja kerran leikattu kitarisat. Nyt oli taas korvatulehdus, saa nähdä mitä korvalääkäri sanoo jälkit. kun sanoi jo viime jälkit. et jos vielä tulee niin taas laitettaisiin putket (viimeiset lähti syksyllä pois) Korvatulehduksia ollut varmaan yli 20, en enää pysy laskuissa mukana...
Sokerirasitus oli siinä ja siinä, Sokerit pitäis jättää vallan pois. Jaa että minä lopettaisin namin syömisen :LOL:
Mukavaa viikkoa!

Jontturi ja "nelli" 27+5
 
Hepsankeikkaa täältä Rovaniemeltä. Tuntuu etten oo pitkään aikaan kirjuutellu. Ei mulla oikein olekaan mitään sanottavaa.

Pomo soitteli eilen, että taitaa lomapäiviä olla vielä neljä lisää, eli 7.5 jäisin pois töistä :LOL:

Mies jää näillänäkymin laskettuna päivänä pois töistä ja pitää lomat ja isyysloman putkeen. Vaihtaa ehkä työpaikkaa sillon.

Täällä masussa kaikki on kai hyvin :) ensi viikolla nla-lääkäri ja eka perhevalmennus.

T: pörrö ja vaava 28+2
 

Yhteistyössä