HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Heikun keikun!
Vihdoinkin jotain positiivista meillekin, parvotulokset osoittivat sairastetun aiemmin, joten yksi huoli pois sydämeltä. =)
Ja esikoisen poski parantunut todella hienosti, vain ihan ohut ja vaalea arpi jäljellä, Kelo-cotea jatketaan vielä...
Neuvolassa käytiin aamutuimaan ja kaikki hyvin silläkin saralla, paino se vaan nousee, vaikka tuntuu, että pelkkiä porkkanoita syön... Tullut taas 700g/vko, kokonaan jo 15kg... :ashamed: Täti lohdutti, että hyvinhän ne kilot aiemminkin pois lähteneet!
Hb 133 vaikka luulin, että pitäisi aloittaa rauta, kun hengästyttää jne. Johtunee mahan kasvusta; sf 25,5. Ja sykkeet tasaisesti +136. Aiemmissa raskauksissa on aina ollut reilusti tuolla 150 ja yli, että jospas se isin poika-toive toteutuisi...
:D En kyllä usko...
Poliklinisesta synnytyksestä kysäisin, mutta kun just sattuu olemaan sulku-aika terveyskeskuksissa, niin ei taida ihan onnistua etukäteissuunnittelu. :( Kuulemma kotipuolen pitäisi sitten tehdä heti kotikäynti, eikä sulkuaikana mahdollista, kun toiminnot niin supistettuja. Että sitten vaan luotetaan siihen, että synnytys menee hyvin ja vauva ja äiti voi hyvin, ja aletaan laitoksella "ruinata" nopeaa kotiutusta... ;) Pitäisikin alkaa täyttä tuota "ennakkoilmottautumista", jossa kyselevät nimet ja toiveet... Siihenhän voi kans laittaa.
Nyt esikoinen kerhoon ja pienille päikkäreille kakkosen kanssa..

Rv27+0
 
Hellurei!

Rinkinkille isot onnittelut kanssa!! Hyvän synttäripäivän oot valinnutkin! ;) Ja kiitos samalla kaikille onnitteluista! Saatiin mukavan summan lahjakortti syntsälahjaks miehen kans (meillä siis 2pv ikäeroa..), ja eikun ostoksille heti! Uusi ruokaryhmä komistaa keittiötä sitten vihdoin, liekkö sukulaisetkin kyllästyneet pikkuiseen keittiönpöytään johon ei mahdu kahvillekaan kunnolla.. :LOL:

Uusi kiva vaiva iskenyt entisten kavereiden lisäks, närästää.. Siis ihan kunnolla niin, että ykät meinaa lentää ja huono olo. Pe illasta la-iltaan kärvistelin vettä ja piimää juoden, ja hyvä kun uskalsin mitään syödä. :$ Nyt sitten pikkuhiljaa, vähän kerrallaan ja Renniet kehiin joka välissä.

Toinen lääkärineuvolakin oli tänään, siellä kaikki kunnossa.
-pissassa taas proteiinit heikolla plussalla mut ei häikkää kun en oo muistanut vaan juoda tarpeeks..
-paineet 122/65
-painoa +425g/vko, yhteensä jo 13,4 kg.. :ashamed: :ashamed:
-syke 155, saipa lääkäritäti vähän monoakin anturiinsa! mitäs paineli toisen yksiöö silleen ekana..
-sf mittä komiat 27.5cm, yläkäyrän päälle kaartuu kaunis viiva
-kohdunsuu pehmennyt, ulkosuu auki, mitasta ei kuitenkaan lyhentynyt ja sisäsuu tiukasti kiinni

Sitä viimestä lääkäriä ei mulla sit olekaan, se on teidän ensisynnyttäjien heiniä se. :) Toki pääsee jos tarvetta ilmenee. Täti katso seuraavaa aikaa jo loppukuulle, ja mä hölmönä et miks jo sitten?!? Noh, tässä vaiheessahan sitä aletaan joo juosta kahden viikon välein.. :ashamed: Minkäs teet että muisti on kyllä hyvä mutta lyhyt! Onhan toi kuopus kuitenkin jo 3v.. Mä sit otin ajan kuitenkin vasta kolmen viikon päähän, suotta sitä itteni ressaan siellä juoksemisella kun ei oo mitään hätää. Jos jotain tulee niin saan soitettua sit. Ja kun se reissu on aina järkättävä erikseen, kun ei oo päivisin autoo ja lapsetkin johonki aina saatava.
Ja kuinka ollakaan mä unohdin autuaallisesti kysyä tehdäänkö K-SKs:ssa sterilisaatioita synnytyksen yhteydessä.. Sellasta vähän suunnittelen, koska tiedän varmaks että vauvakuume iskee taas, mutta järkisyyt vie jo voiton! Neljä lasta on jo aika iso määrä, että kunhan nuokin saa kunnialla kasvatettua niin eiköhän siinä urakkaa riitä! Eikä meillä mahduta mihinkään taloon, eikä ikinä pystytä rakentamaankaan jos vielä lisää meinataan tehdä!! Eli ei siis lapsia enää, enkä tahdo jännittää vahingon sattumistakaan, eli varma homma on oltava. Kyselen sitten myöhemmin neuvolassa vielä jos nyt satun muistamaan...

Jaah, olikos sitä jotain kallupintynkää viritelty, käynpäs tarkistamassa väliin ja tuun sitten tarpeen vaatiessa jatkamaan! :D

Räpätäti+papu rv26+5
 
Tohon Räpätätille pitää heti kommentoida, että meillä menee näköjään päinvastoin... Ei oo keskiraskauden lääkäriä uud.syynn., vaan vasta sitten lopussa... Ja mä pääsen uudestaan neuvolaan vasta taas kk:n päästä... :/ Käytännöt siis vaihtelee... Mutta suottapa siellä juostakaan, jos kaikki tuntuu olevan hyvin. Jätin jo aikoinaan kakkoselta niitä loppuraskauden viikottaisia käyntejä pois, kun sulkuaikana ois pitäny kauemmas lähteä. :whistle: Mites muilla käytännöt, ihan mielenkiinnosta..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Passepartout:
Tohon Räpätätille pitää heti kommentoida, että meillä menee näköjään päinvastoin... Ei oo keskiraskauden lääkäriä uud.syynn., vaan vasta sitten lopussa... Ja mä pääsen uudestaan neuvolaan vasta taas kk:n päästä... :/ Käytännöt siis vaihtelee... Mutta suottapa siellä juostakaan, jos kaikki tuntuu olevan hyvin. Jätin jo aikoinaan kakkoselta niitä loppuraskauden viikottaisia käyntejä pois, kun sulkuaikana ois pitäny kauemmas lähteä. :whistle: Mites muilla käytännöt, ihan mielenkiinnosta..?
Katsos vaan! Ehkä mäkin oisin mieluummin noinpäin sen ottanu, jos sais valita-siis että loppupäässä käynyt lääkärillä kun nyt. Ja suotta siellä tosiaan ravata useemmin, täytyy tädin kans koettaa sopia niin ettei vielä tarttis. Mietin jo tuota kirjottaessa, et varmaan on eri käytäntöjä, kun muistelisin että monet "uusijat" on käyny harvemmin muutenkin neuvolassa kuin mä..

Mielialoistakin ootte höpisseet, ai nekö muka heittelis?!? :whistle: Kysykääs isännältä, se varmaan kertoo miten ihana ja rauhallinen mä osaan olla.. Kilahtelen tuon tuostakin, tiarutan itkut ihan mihin väliin sattuu, ja kohta nauran jo ittekin sille.. Kuuluu asiaan, enkä mä nyt onneks normioloissa ihan tällänen oo!

Seksi, ööh.. mitä se on?!? Ei vaan jaksa innostua, väsyttää, närästää mies ärsyttää, liitokset vihloo, supistaa... *seliseliseli* Asia korjaantuu ajan kanssa, kiitokset vaan miehelle kun jaksaa sitä päivää ootella.. :ashamed:

Mut nyt tuli lorulle loppu, mähän alan vallan romaaneja kirjotella!! Hus puis!

Räpis jälleen
 
RouvaSumppisuu
Hatsuu! Täällä yksi tukkoinen niiskuttaja. Pirskatin lentsu löysi sitten tiensä tännekin, :snotty:.

Taas oli paljon gallupia ja pähkäilyjä ilmassa...

Pyöräily: Kyllä menen vielä työmatkat pyörällä, mutta ei tuo alapää taida oikein tykätä siitä hommasta enää. On meinaan paikat aina jälkeenpäin hiukan kipeenä. Tästä tulikin loistava aasinsilta seuraavaan eli

Seksi: On vähän niinkuin jäänyt unholaan täälläkin :whistle: . Jotain pientä virkistystä täytyy aina välillä keksiä, mutta kyllähän tuo masu on pieni hidaste...eikä kyllä oikeen tee mielikään. Onneksi mies ymmärtää. Ja limakalvot mulla on jotenkin herkkänä ja kuivana, ei oo kivaa sekään. Parempia aikoja odotellessa...

Mielialanvaihteluista: Ne oli ja meni (toivottavasti). Nyt on hyvä ja seesteinen vaihe, tällaista pesänrakennusta ja rauhallista oloa. Tosin nopeesti asiat menee ihan häränpyllylleen, kaikki huomenna voi olla toisin :LOL:.

Isyysloma: Kesä- ja isyysloman kanssa olis tarkoitus sumplia niin, että mies olis n. kk. verran kotona vauvan syntymän jälkeen, menis pariksi viikoksi töihin ja sit pitäis loput lomat. Uskon, et kesä menee ihan ok, mutta syksyllä sitten voi olla hankalampaa kun jään vajaa 2veen ja vauvan (+koiran) kans kotio.

:hug: vielä kaikille sitä tarvitseville, tuo Ievaliinankin pompottelu tuntuu kyllä kaamealta. Voimia paljon ja taistelumieltä :hug: .

(.) Äippäpolilla kaikki mainiosti. Käyrällekin pääsin vajaaksi vartiksi ja kuulemma oikein mallikelpoista sydänkäyrää saatiin paperille :heart: . Painoarvio oli ihan himpun yli 1000g eli ala- ja keskikäyrän välissä mennään ainakin tällähetkellä. Kohdunsuu oli supisteluista huolimatta kiinteä ja kiinni (haravointi ja muut puutarhaurakat siis jatkukoon!). Uusi kontrolli kk:n päästä eli rv. 32.

Voikaahan paksusti mammat :wave: ,

Sumppis ja pikku-B rv. 28+
 
Tänään mentiin neuvolaan jo klo 9 aamusta koko perheen voimin ku samalla tarkistutin tuon meidän neidin korvat että paraniko antibiootilla ollenkaan, kun viime yön heräili vähän väliä ja itkeskeli. Kyselin siltä illalla jo että onko sulla pipi ja neiti (kohta2v) osotti aina korvaansa, no ei siellä sitten ollut mitään onneksi..ihan siistit korvat ja hyvin parantuneet. Meinasi neuvolatäti että saattoi olla ihan pääkin kippee kun on nuinkin pitkä ikäinen ollut tuo flunssa. Minäkin oon sitten onneksi parantunut =) siis flunssasta. Onneksi ei ollut sitten tän pitempään huono olo, ainakaan tuon flunssan takia.
No mutta siis niitä neuvolakuulumisiahan minun piti!
Elikkäs vauvan sydän äänet oli ihan reippaat, ei meinannut ensiksi täti saada niitä kuulumaan kun mulla on tuo istukka tuossa edessä alhaalla, joten vaavi karkasi aina istukan taakse piiloon, kovasti jytysi tuolla vatsassa koko ajan, mutta sitten saatiin onnellisesti lukemat 133. Ja liikettäkin oli reippaasti joten tilanne siltä osin tosi hyvä.
niin joo tässä välissä kamalan suuret kiitokset kaikille tsemppihalin lähettäneille ja muutenkin tsemppiviestiä jättäneille ja iso :hug:

viikkoja mulla oli nyt 28+3 (jännä kun esikkoa odotti tiesi tasan tarkkaan missä mennään ja millä rviikoilla ja päivillä, nyt sitten täytyy aina neuvolakortista tarkastaa että mitenkähän se nyt sitten mennee :) )
painoa oli noussut 630g siitä mitä viimeksi mitattiin, nyt on vasta alkanut paino nousta, 4kiloa on tullut painoa tässä raskaudessa ekassa kun tuli yhteensä huimat 12kg :snotty: :D
Verenpaine oli 118/75 elikkäs ihan ok
ja sf mitta oli 24.

Ensi viikon alussa mennään taas sitten neuvola vierailulle, josko siellä nyt oisi se minun oikea neuvolatäti paikalla, sekö ei oo ollut vielä kuin kaksi kertaa tän raskauden aikana minua vastaanottamassa, aina ollut sijainen. No sille silti sama kuka siellä on kuhan kaikki itsellä ja vaavilla oisi ok.

Sokerirasitus testin tuloksia en ole saanut vieläkään, tosin en kyllä muistanut tältä tätiltä kysyäkkään että ovatko minun tulokset jo vihdoin löytyneet.. harmittaa jos joudun uudelleen paastoamaan, vain sen vuoksi että tietokone kadottaa johonkin bittiavaruuteen minun tietoni..eihän se kovin myöhäsillä viikoilla ole kuulemma vauvallekkaan enää hyväksi jos äiti paastoaa sen 12h.


Meillä täällä pohjoisessa myös siten että neuvolalääkärillä ei käydä kuin kerran, viikolla 25-26, silloi lääkäri katsoo ettei paikat oo vielä auenneet. Esikolta kun lääkärillä käytiin ainakin se kaksi jos ei kolmekkin kertaa.
Ja neuvolassa käydään viikolle 28 ihan kerran kuussa ja sen jälkeen aletaan käydä se kaksi kertaa kuussa, ja lopuksi sitten joskus 36viikolta alkaen käydään kerran viikossa.
Nyt on taas ihan valoisa ja hyvä mieli kun sai kuulla kuinka reippaasti se meijän vauveli siellä pärjäili. :heart: :heart: Eilen kun oli sellanen pakollinen lepopäivä kun supisteli ja sattui vatsaan vähän joka välissä..
mukavaa maanantaina kaikille.

ps. mitens teillä muilla tuo kohdun suun tilanne? Mulla kun se on kyllä kiinni mutta pehmeä.. johtuukohan se supisteluista jne.. vai mitenköhän se nyt on jo pehmeä, vai saako se jo näille viikoille ollakkin?? Valaiskaas hiukan minua tässä asiassa :) kiitos :hug:
Pipsa rv28+3
 
jontturi juu korvatulehduksia tosiaan ollut 2-v tytöllä se 12. muistaakseni 6kk iässä ensimmäinen. ja ei vaan kuulemma ole mitään hyötyä leikata kitarisoja tai laittaa putkia korviin. täytyy tässä katsella jos vaan jatkuu samaa tahtia niin käväsis jossain muualla. ollaan kyllä yksityiselläkin käyty useemman kerran. no itselläni on ollut sama vika, että kaikki räkätaudit on mennyt korviin ja oli mulla toisessa korvassa joskus teini-iässä tuubi. nyt vasta tässä on jokunen vuosi mennyt ilman korvatulehduksia. ja miehelläni on vieläkin korvatulehduksia, vaikka vissiin pitäis olla enempikin lastentauti. äijä jo sentään 34! kai se jotenkin periytyvää on kans, kun meillä molemmilla ollut korvatulehduksia paljon, niin ei kai voi olettaa, että lapsi niiltä välttyis.

RouvaSumppisuu Parenemisia myös sinne! täällä jo kaksi viikkoa sairastettu. nyt vähän huomaa, että rään määrä vähenee, mutta silti ihan tukossa vielä. ja tää yskä on jotain ihan kamalaa!

en jaksa pidempiä sepusteluja tällä kertaa kirjotella.

t-06 27+2
 
Heissan! :wave:

Mielialanvaihteluista: Voin todellakin kilahtaa mistä vaan ja sitte musta on tullu kauhea tosikko. En ymmärrä mitään vitsejä ja toi ukko on koko ajan olevinaan niin hauska ja sitten mä kiehun. :whistle:

Isyysloma:paljon on lomaa miehellä tulossa! :) Viime kesästä jäänyt muutama vko, sitten tämän kesän lomat ja isyysloma.. Varmaan jää kesälomalle jo ennen laskettua aikaa ja pitää sitten aika nopeasti isyyslomankin.

Seksi:EVVK. Yhdynnässä oltu viimeksi hyym. ties koska.. onneksi on muitakin keinoja, ku toi alapää on aikas turvoksissa jne.

Synnytys:Mielessä on jo päivittäin. Jännittää että mahtuuko syntymään jne. Ei jaksais odottaa sitä synnytystapa arviota. :ashamed:

Anniel ja Bee: Teijän kuulumisia ois ihana kuulla! :hug: :hug: :)

Oikein mukavaa viikkoa kaikille! :)

Ines 25+2
 
Moi pitkästä aikaa ja moi erityisesti Inekselle :wave: !

Tänne kuuluu ihan hyvää, rupeaa taas energiaa löytymään kaikenlaiseen touhuiluun. :) Kauhea vimma tullut sisustaa kotia ja leipoa koko ajan. Kunhan vielä tuo keli vähän lämpiäisi, ni kerkeisi nuo kukkapenkitkin rapsutella puhtaaksi ennen kuin ei taivu siihen hommaan enää.

Galluppeihin voisin vähän osallistua, elikkäs:

Mielialavaihtelut taitaa täällä tarkoittaa lähinnä raivopäistä asennettani kaikkeen tehtävään asiaan. Kaikki pitäisi tapahtua nyt ja heti eikä huomenna. :ashamed: Mutta onneksi isäntä ymmärtää, että kunhan höyryän vain enkä tarkoita pahalla. Lähinnä naureskelee huvittuneena, kun jos en saa jotain asiaa edistymään, aloitan vouhkaamaan jostain muusta.

Isyysloma/kesäloma tulee kestämään meidän isillä 2 viikkoa ja sen jälkeen max pidennettyjä vkloppuja muutaman kerran kk:ssa. Yrittäjällä kun ei ole varaa noita lomia paljon varailla ennakkoon, vapaita pidetään sit lisää jos työtilanne antaa periksi.

Sänkypuolella sujuu tällä hetkellä hyvin! Kertoja ei ehkä ole monia viikossa, mutta sitäkin laadukkaampaa :D

Synnytystä tulee mietiskeltyä välillä, lähinnä huolettaa, että miten keretään laitokselle ja jos rupeaa syntymään keskellä päivää, niin minne laitan esikon kun isäntä ei ole kotona. Noh, onneksi naapuriin voin hätätapauksessa viedä, mutta mitään ei ole vielä sovittu/kyselty, että kuka tulisi hoitamaan tyttöä kun haluaisin isänkin mukaan synnytykseen.

Minulla on 2. neuvolalääkärikäynti keskiviikkona ja odotan sitä innolla, olisi kiva kuulla kokoarvio vauvasta. Synnytystapa-arvioon tuskin pääsen tässä raskaudessa.

Mutta nyt puuron keittoon.....Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! =)

-Anniel ja vekkuli 26+4
 
Huomenta vaan!

Käytiin miehen kanssa eilen nuuhkimassa synnytyssalin tunnelmaa..... Vauva on liikkunut perjantaista lähtien huonommin, eli illalla oli pakko lähteä tarkistuttamaan, että kaikki on kunnossa. KTG-käyrää otettiin puolisen tuntia, ja se oli kunnossa. Ultrattu ei siitä syystä. Samoin vauvan liikkeitä rekisteröityi käyrälle reilusti, ja minä en tuntenut niistä oikeastaan mitään. Kätilö oli sitä mieltä, että vauva potkii selkärankaan päin, siksi liikkeitä ei tunnu. Lääkäri tarkasti vielä kohdunsuun tilanteen, sekin oli ok. Viikon vaivanneen alaselkäsäryn syyksi kyllä veikattiin supistelua. Että näin meillä. Pääasia kuitenkin, että vauvalla on kaikki hyvin :) .

Kultatiuku ja Nuppu rv27+6
 
huomenta kaikille :wave: :wave:

täälä me ollaan funsan kourissa oltu viime perjantaista asti jo eipä ole olo kehutava :x :x


seksi : ei voisi kiinostaa sitten yhtään ...meillä toi isäntä haluu 24/7 aina mielessä ja ei ymmärää etten joka päivä jaksa harrastella ja kun ei tajuu että muitakin keinoja olis
:ashamed: :ashamed: ...täs yhten iltana valvotti mua 3h vaan sentakia että halus jyystää...(limakalvot kyllä oli ihan kuivat ja teki kipeetä ) ja kun lapsetkin kipeenä ne valvotti kans minua ja viime yönä heräsvät vuoronperän itkemään ilman mitään syytä kyllä meinas käämit kärytä ! en ole nukkunnu kahteen yöhön hyvä jos yhteensä 8h ja päivällä ei voi nokkaunia ottaa kun neidit ite nuku :headwall: :headwall:

olen huomannut että masennus alkaa hiipiä uhkaavasti vaikka kuinka yrittää torjua sen..mitähän se sitten on kun on synnytänny :/ :/ :/
esikoisen vauva aikana minulle tuli lievä synnytyksen jälkeinen masennus mutta se meni ohi itekseen..ja isäntää on turha pyytää autaa missään se vaan kiukkuu kun "hällä "olis muutakin tekemistä

mutta nyt aamukahvia että saa taas tänkin päivän käyntiin voikaa hyvin mammat
:wave: :wave:

bambiino ja pömppis rv 28+0
 
Huomenta kaikille!

Tällä viikolla alkoi se 4D-ultra mallipotilasjuttu siellä Vallilassa. Oma aika on pe 18.4 ja jännityksellä odotan minkälainen joukko eri maan lääkäreitä siellä on meidän vauvaa katselemassa ;)
Te jotka käytte siellä nyt alkuviikosta, laittakaahan kuulumisia ja kokemuksia!

Nyt täytyy sanoa että oli tullut niin paljon juttua etten muista enää puoliakaan. Hyviä lääkärineuvolauutisia ainakin oli monilla =)

Joihinkin galluppeihin pikaisesti..

Isyyslomasta Mies on kotosalla parisen viikkoa kun vauva syntyy. Esikoinen kun täyttää ylihuomenna 8 v. niin uskon että me pärjäillään vauvan kanssa kahdestaan päivät ihan kivasti. Oikeastaan odotan sitä :)

Mielialanvaihtelut
Hyvin pienestä täällä menee herne nenään ;) Itsekin tässä mietin että on välillä niin hölmö olo kun mieli voi vaihtua ihan laidasta laitaan vartissa.. Jos olen ennen raskauttakin ollut vähän liikaa huolehtija ja stressaaja niin nyt oon sitten ihan ihan liikaa. ja niin kuin Anniel totesi kaikki pitäisi tapahtua JUST NYT eikä tosiaan edes vasta huomenna. Alotettiin terassin teko pari viikko sitten ja tehty on kun kelit sallii... no eilen sitten kun aurinko paistoi eikä mies ymmärtänyt lähteä ostamaan JUST sillä sekunnilla ruuveja ja pistosahaa niin arvatkaa kuka lähti maha pystyssä rautakauppaan... ja eikä yhtään marttyyrina.. ja tietysti osti sitten vielä vääränlaisen sahan :LOL: Että kyllä raskaana olevan kanssa on helppo elää ;)

Seksi on sujui puoleen väliin asti oikein loistavasti mut jostain syystä nyt on ollut huomattavissa hiljasuutta sillä saralla... varmaan johtuu tästä omasta suhtautumisesta "uhkeaan" olomuotoon ja onhan se välillä vähän jo sellasta säätämistä kun tuntuu ettei mikään asento oo hyvä ;)

(.) Jouduin ottamaan viikonloppuna napakorun pois kun oli niin pinkeenä että vähän jo reunat punotti... olisin halunnut sen pitää mutta olis varmaan pitänyt hankkia joku joustavampi koru. Menee varmaan kyllä umpeen ja toisaalta eipä sitä napaa ihan heti synnytyksen jälkeen halua esitelläkään ;)
Potkuja satelee alavatsaan ja virtsarakkoon joten tuskin on vielä kääntynyt pää alaspäin. Perjantaina sitten näkee senkin.
Jumpassa käyminen on ollut pakko lopettaa ja kävelykin on välillä tosi "raskasta" ja supistelee.
Meille tuli uusi kissavauva ;) Niin ihana kun se onkin niin voi että mikä riiviö niin pienestä voi välillä tulla. Ollaan koko perhe ihan helisemässä iltaisin kun juoksee pitkin taloa ja tarraa kaikilla kynsillä housunlahkeeseen tai verhoihin.. vaikka huvittavaahan se enimmäkseen on kun ikää on 12 vkoa ;) Toki ne säännöt on kissallakin oltava heti alusta asti.

Ja hei kaikki keillä on isompiakin lapsia, nyt ideoita kehiin pojan 8 v. synttäreille!! Pitäis keksiä jotain ohjelmaakin vaikka eiköhän 12 poikaa osaa ainakin ääntä pitää ;) Ja yksinkertaisia tarjoiluideoita kiitos!!

Ihanaa kevätpäivää kaikille!

Vilma-Annika 25+4
 
Moi!
Täälläkin sairastellaan, taas.. Poika ehti olla viikon terveenä oksennus ja ripulitaudin jälkeen ni nyt on sit 40asteen kuume ollu kaks päivää eikä supot meinaa auttaa.. Jos ei huomen aamulla oo helpottanu ni pitää käyttää sit lääkärissä. Aivan raukka ku toinen ei jaksa mitään muuta ku vaunuissa makoilla, ei maistu ruoka.. onneksi juomista oon aika reippaasti saanut alas. Tiiä sit et tuleeko hampaita vai mitä tää on..

Mies tulee 12 töistä ni pääsen käymää kaupungilla, on tullu nyt viimeisen kahden viikon sisään nii paljon oltua tässä kotona, et kiva ku pääsee vähän tuulettuun ja kattelee vauvalle vaatteita. :D Ja ihana ku miehellä nyt 9pv lomaa, saadaan vähän rentoutua molemmat.

Kävely lenkit oon pariksi viikoksi jättäny pois ku niin kipeet liitoskivut ja issiaskivut iskee. Ei sen jälkee voi pariin päivään juuri liikkua mihinkään ni mielummin sit näin et lepäilen nyt vähän aikaa. Joku päivä vois pikku lenkin yrittää taas tehdä ja katsoo mitä liitokset ja issias siitä sanoo.

Eilen aloittelin kevätsiivousta.. Keittiön kaapit tuli siivottua, sohvan pesin oikein kunnolla ja eteisen kaappeja järjestelin. Ikkunan pesu ois seuraavan vuorossa kunhan ilmat vähän paranis. Ehkä vois saunan ja kylppärin sitä ennen katosta lattiaan jynssätä. :D

Nyt tuli kyllä niin omaa napaa vaan, sorry :ashamed:

NiiVe ja pikkuinen 28+1

Huomenna ois aamulla neuvolalääkäri. toivottavasti kaikki on kunnossa.
 
Ihan pikaseen käväsemässä...
Kiitti synttäri onnitteluista kaikille!
Räpätäti mulla oikee synttäripäivä oli 10.4. Aika samanlaiset neuvolakuulumiset mullakin oli viimeks, ku sullakin. :)
Meillä on 3 lääkärikäyntiä raskausaikana vaikka oiski uudelleen synnyttäjä.
Torstaina sit 4D-ultraan sinne Vallilaan. =) Jee jee!!
Palaan paremmalla ajalla ja luen jutut! :wave:

rinkinki ja Iitunen rv29
 
t-06 se on kyllä ihan totta ettei ne aina auta. Meillä on joka kerta lähteny putket muutaman kuukauden sisällä pois. Nyt oli taas korvatulehdus kun poika oli viikon flunssassa. Onneks ei ollut korva kovin kipeä. Ei edes valittanu kun vasta silloin kun mittasin kuumeen korvamittarilla. Viikon kuumeen takia vein lääkäriin ja tulehdushan siellä taas oli. Että ei siitä kitarisaleikkuasestakaan aina apua ole... Tulehdukset on kyllä vähentynyt mutta ikääkin on jo 3v.
Mulla oli ensimmäinen lääkärineuvola 26 viikolla ja seuraava neuvola on vasta toukokuun alussa eli viikolla 31. Ultra oli viimeks viikolla 20 ja seuraava onkin sit viiminen joskus viikolla 37. Olisin halunnut mennä ylimääräiseen mutta ei kuulemma pääse ilman hyvää syytä. :eek:
 
Heippa
närästykseen suorittelen manteleita, kokonaisia kuorimattomia.Auttaa kummasti!
Seksistä kyllä se vielä maistuu ja tuntuu vaan paremmalta. Ainoa on, että asennot ovat välillä vähän hankalia ja miestä pelottaa välillä, että mitä jos vauvaan sattuu....yritän kyllä vakuuttaa, että siellä se pehmusteiden sisällä on ihan turvassa mutta miehet....
Isyyslomaa pidetään kaikki mahdollinen heti ja kesälomat päälle joten ollaan koko perhe yhdessä miltei koko kesä Ihana alku minun mielestäni!kyllä mies on ihan korvaamaton etenkin siinä alussa.Mielialanvaihtelut ovat tasaantuneet. Kauhea pesänrakentamis/siivousvietti se sijaan iskenyt.Kauheasti olisi energiaa vaikka pullaa leipomaan joka päivä!
oinas95 28+3
 
moi!!

pitkästä aikaa täälä pyörähtämäs.

Seksistä heti alkuun,meillä myös isännys haluaa 24/7 ja aikasta usein sitä tuleekin hempeiltyä,tosin meillä on nykyään aikasta hauskaa ku noita asentoja ei meinaa löytyä...huumorilla pääsee pitkälle! ;)
isyyslomaa isännys pitää kesälomat ja yhden isyyslomaviikon heti ku poitsu syntyy ja loput kaks sitte talvella.

Mielialanvaihtelut on huomattavasti tasaantunu,muutenki nyt on tällänen ihanan rauhallinen olo.

omaa napaa...elikkäs voitin tänään pelkoni ja soitin hammaslääkärille ajan,niin järkyttävän kipeeksi tuli eilen hammas,popsin panadolia ja ei hävinny kipu mihinkään.No juurihoitoa aloteltiin nyt väliaikainen paikka päällä sinne elokuulle asti.Mutta kyllä helpotti kipuihin.Nyt on kiva hymyillä :D
Masussa kaikki hyvin.valtava myllerrys käy tasasin väliajoin.kovasti tekis mieli jo käydä varastosta hakemas esikolta jääneitä vaatteita ja laitella valmiiksi,mutta jos nyt vielä vähän aikaa malttais... :LOL:

täälä taas lunta tullu koko aamun,ei nappaa ei!! :headwall:

mutta aurinkoista kevään odotusta kaikille!!! B) voikaa hyvin! :hug:
 
Tervehdys!

Olipa lukemista, kun oltiin pidennetty viikonloppu reissussa..Oltiin mökillä pohjoisessa, ilman juoksevaa vettä jne..Tai jos se tunturipuro, josta vedet kannettiin, lasektaan mukaan, niin olihan sitä juoksevaa vettä.. :LOL: Mies sai tuntea itsensä tosimieheksi tekemällä kaikki tommoset hommat, niinku veden kantamiset saunaan jne, mä kun makailin yhden päivän supistusten kourissa. Onneksi oli ihan kivuttomia, enkä sillä tavalla oo huolissani niistä, mutta piti kuitenkin lepäillä, ettei ollu koko ajan kestosupistus päällä..Päiväunet tuli nukuttua joka päivä, ja kyllä teki terää.. :D Vielä silti väsyttää, onneksi opiskelutkin tämän viikon jälkeen helpottaa.

Seksistä oli ollu puhetta..Täällä myös se tilanne, että ei kiinnosta pätkän vertaa. Tai olo sen jälkeen olis kiva, mutta kun ei jaksa alkaa mihinkään! Eikä tuo mieskään nyt hirveän innokkaalta vaikuta..Mä oon kai vieläkin siinä alkuraskauden "hajut ällöttää"-vaiheessa, kun ei tuo äijän läheisyys muutenkaan nyt niin hirveän houkuttelevalta tunnu..Pitäis kyllä alkaa tehdä asialle jotain, muuten ollaan kohta ihan vieraannuttu toisistamme.. :ashamed:

Isyyslomasta en tiedä yhtään, ei olla puhuttu koko asiasta. Mies kun on kesän töissä, niin tuskin sieltä ottaa isyyslomaa, kun vielä kaiken lisäksi tekee työn läheiselle sukulaiselle. Muutenkin tuntuu, ettei tuo mies paljon eteenpäin näitä hommia ajattele. hUomioi kyllä esikoisen tosi hyvin kaikissa suunnitelmissa, ja sama varmaan sitten tämän toisenkin kanssa, mutta kai tuo heinäkuu tuntuu vielä niin kaukaiselta, ettei sitä paljon tarvi ajatella.. :/ Ja kerran mies laukaisi kunnon vitsin: Että eikös me sitten, ku ollaan muutama päivä toivuttu synnytyksestä, niin lähdetä mun vanhemmille..Ja mun vanhemmille matkaa on se 550km. Muutama päivä toivutaan, joo.. Ja oikeasti, kyse on tosiaan kuitenkin jo meidän toisesta lapsesta, joten luulis, että mies jotain tajuais ja muistais..

Te saatte kyllä hyvän kuvan mun miehestä.. :LOL: Mutta tänne on niin hyvä purkaa, kun ei kenellekään muulle viitti toista haukkua.. :whistle: Mutta on siis tuossa ukossa hyviäkin juttuja, niistä nyt ei vaan tuu niin usein avauduttua..

Äh, nyt hakemaan esikoista päiväkodista..

Pinuski ja masu 27+5? Kolmekymppiä lähestyy.. :)
 
Ja iso kiitos Teille kaikille ,kun ootte jaksanu lukea miun nurinoita!
Oon ottanut nyt päivän kerrallaan, ei tästä kyllä varmaan enää paljon matalammalle voi tippua.
Paitsi eilen taas ,kun koiruliinin kanssa käytiin aamukävelyllä/kahvilla vanhempieni luona niin joka paikka oli kuin luistinrata.Sentin kerros jäätä ja tihkusadetta taivaalta.Porukoitten rappusilla tupsahin ensin pepulleni mie, sitten koiraltakin meni jalat alta.Siinä sitten tuijotettiin vähän aikaa toisiamme,että mitäs nyt. 80vuotias isäni ryntäsi hädissään(oli nähnyt ikkunasta,kun punainen pipo tipahti näkyvistä...) meitä kampeemaan ylös.Onneksi töpsähettiin kuin hidastetussa filmissä eikä masuasukille koitunut tästä harmia.Oli vaan jotenkin koominen hetki!

Onneksi ukonkuhjake on ruvennut pikkuhiljaa saamaan järkeä päähän ja eilen illalla TOSI pitkästä aikaa, ihan oma-aloitteisesti, halusi hieroa miun kipeetä selkää.
Ennen on aina pitänyt hierontaa naukua kuin kollikissa kevät yönä, mutta nyt se todellakin halusi tehä jotain miun hyväksi :) .

Aamulla soitin neuvolaan, kun ei tunnu suoli toimivan enää millään tavalla.Ei ees ilma kulje läpi.Viikon aikana oon naama irvessä pari jäniksen papanaa saanut väkerrettyä.Ja syönyt oon kuin hevonen. Täti passitti microlax-peräruiskeen ostoon ja jos ei rupea tavaraa tulemaan niin kuulemma torstaina neuvolassa sitten kokeillaan jykevämpää ruisketta...

Isyyslomasta:Miun ukon kesäloma aikuisopiskelusta sijoittuu juuri heinäkuun kahteen ensimmäiseen viikkoon.Lähti viime syksynä opiskelemaan aikuispuolelle rakennusalaa ja teoriapuolet onkin jo melekein käyty.Eli raksahommissa on ja tuskin isyyslomaa pitää mikäli meinaa lokakuussa valmistua.

Seksistä:Halut on tulleet takasin ja meillä kanssa tuntuu ,että ukko ois kokoajan valamiina hommiin.Ite ei ihan niin usein jaksa.Ja jos joku asia painaa niin turha on silloin miehen ees haaveilla...
Limakalvojen kuivuudesta joku sano kärsivänsä.Miulla taas on ihan päinvastoin."Tavara" on märkänä polviin asti..On ,kun ois työntäny tuubin liukastetta.
Ei-raskaana ollessa,e-pillereitä syödessä,paikat taas oli rutikuivat.
Voi,kun ois semmonen "välimallin"-kosteus :LOL:

Ihanaa Pinuski84, oon kyllä siun reissusta tosi kateellinen,mie tahtosin kanssa pohjoiseen päin.Tai kuhan vaan jonnekin erämökille,saunomaan ja ottamaan rennosti(ja syömään ;) )

Nyt pitää vapauttaa kone pojan käyttöön,tuossa jaksaa kärttää korvan juuressa ja taas mie tosi jämäkkänä annan periksi...

Aurinkoista loppupäivää(on näkyy ruennut paistamaan tässä kirjoittelun aikana B) !

Ievaliina ja pikkumies 28+5
 
lueskelin tos äsken tota etu sivuu ja tuli mieleen et kuinkahan monen kans sitä ollaan yht aikaa synnärillä eikä tiedetä toisistamme mitään et ollaan siel samaan aikaan ...pitäskohän laittaa neilikoita rintaan :LOL: :LOL: ??
 
EAK
Moi! Osa jo kyseli innolla noita 3tai4 D ultrakuulumisia. Muistaakseni ne mallipotilasajat olivat vain ke-pe päiville, joten ekat kuulumiset saadaan varmasti vasta huomenna. Itselläni ultra vasta torstaina.
 
Heips kaikille täältä pohjoisesta!
Mulla puolestaan haluttais etelään päin..tai ei ehkä just nyt ku täällä on kyllä keväthanget ja -kelit parhaimmillaan mut kk:n päästä alkaa jo käymään kateeksi ku etelässä alkaa vihertää ja täällä tulee lisää lunta.. Viime keväänä oltiin miehen kans kelkkareissulla vielä toukokuun lopussa :eek:
Varsinki nyt ootan sitä kesän tuloa niin ku kuuta nousevaa, vaikka tuleehan se heinäkuu samaa vauhtia oli lunta taikka ei :LOL:

Pinuski84 anna tulla vaan juttua ukostas..Et oo ainut jonka ukko rassaa. Mullaki alkanu ahistaan se ku ei pysty suunnitteleen mitään vauvaan liittyvää ku pitää tosiaan syntymää vielä niin kaukaisena ajatuksena. Jos yritän puhua et sitä ja tätä pitäs vielä hankkia niin äijä vaan siihen et eikö sitä kerkee sitte kesällä. Sit voi kuiten nyt suunnitella itelleen uutta kelkkaa/ moottoripyörää/ milloin mitäki. Vauvan jutut ei vaan vissiin nappaa! Lopulta kyllästyy mun jankutukseen ja käskee tilata netistä! Mä ainaski mielenkiinnolla luen teidän miesten aivotuksia ku tuo oma tuntuu aiheuttavan kohtalaisen paljon päänvaivaa nyt raskausaikana mut en mäkään menis kelleen tutulle sitä ääneen mollaamaan!

Bambiino mä kans pelkään vähän sitä masennusta vaikka aikaisempaa (ainakaan synnytys sellaista, eka lapsi) ei ole virallisesti diagnosoitu.. Liittyykö sulla siis vauvan odotukseen/tuloon se ahdistunut/masentunut olo vai onko se ns. yleistä ahdistusta?! Oon tosi kova ottaan stressiä kaikesta ja omien murheiden lisäksi murehdin vielä kaikkien läheisten ja vähän kaukaisempienkin asiat.. Nyt on välillä joutunu ihan ottaan itteä niskasta kiinni ja sanoin mm. mun alkoholisti-isälle et en jaksa hänen lapsellisia humalaisia jankutuksia ku pitäis keskittyä oman lapsen hyvinvointiin..pelottaa välillä et vauva "vahingoittuu" tästä murehtimisesta :'(

No joo nyt vähän iloisempaa asiaa..oisin pistäny galluppia et mikä on oudoin/hauskin/tökeröin kommentti minkä ootte kuullu odotusaikana?! Oon huomannu et masun näkeminen saa ihmiset päästelemään vaikka minkälaisia sammakoita suusta, vaikka kommentit oiski tarkotettu ehkä ihan ystävälliseksi.. Itse oon kuulut mm. Sä oot ainaki muistanu syödä hyvin! tai Syö sinä ku sussa se näkyy! Ystäväpariskunta (nainen) sanoi kun kerrottiin rak.ultran sukupuolikuulumisia "aijaa..no eipä oo mitään uutta tai jännää ku sille ja sillekki tulee poika, ja vielä ennen teitä" :eek: Tänään viimeksi tuttava (mies) katso kaupassa mun mahaa ja sano sit et ei se kyllä siellä heinäkuuhun saakka pysy, syntyy viimeistään kesäkuun lopulla. Että semmosia ainaski mulla tuli nyt äkkiseltään mieleen. Kirjotelkaahan omia kokemuksia..

Yritetään ottaa rennosti ja nauttia masuista, ei stressata turhia jookosta!? =)

Qnsilta rv 26+3
 
Tökeröistä kommenteista: Ehdoton ykkönen on, kun joskus rv 15 alkoi näkymään maha jo aika selvästi ja mentiin pitkästä aikaa käymään miehen vanhemmilla niin hänen äitinsä katsoi mua hymyillen ja sanoi: Mitä?! Ootko sää alkanu jo leviämään!? Jotenkin tuo sanamuoto oli niin syvältä, että olis tehny mieli sanoa että minä katoin susta ihan samaa.. Olis ollu siinä mielentilassa kivempi jos olis vaikka vaan tokaissut että onpas sulla alkanu jo masu kasvaa...

Jotenkin oon huomannu että anoppi saa ihon nousemaan muutenkin kananlihalle, nyt raskausaikana siis... Sen hössötys mun terveellisestä ruokavaliosta ja muutenkin älytön tuputus ärsyttää..

Noita kommentteja mahan koosta on muutenkin tullut aika paljon, tyyliin: "Ethän sä tollasiin kesämekkoihin enää kesällä voi mahtua" tai "syö sä kun sulle näyttää maistuvan.." jne.. Ihan hauskaa joo, mutta aina ei vaan jaksa.

Mutta yleensä nuo kaikki raskauteen ja mahaan liittyvät kommentit on olleet ihania ja ylpeänä olen puhunut pyöreästä mahastani =)

Seksistä:
Aika hiljasta... Kumpikaan ei oikein syty, varmaan mun väsymyksen takia ja miehen mielestä on jotenkin vaan outoa kun maha on iso ja potkuja satelee niin että maha heiluu. sanoi kyllä tietävänsä että vauva ei siitä kärsi, mutta tuntuu vaan hänestä jotenkin oudolta kun tietää että meidän pikkuinen on välissä..

Eipä tällä kertaa muuta! Ylihuomista neuvolaa odotellen...

tannuli 25+4
 
Huomenia!

Eilen oli neuvola lääkäri, jossa kaikki oli muten ihan ok, mutta lääkäri siinä sitten kun turvotuksistani murehdin ja suonikohjuista, että olis kyllä hyvä jos painoa ei enää loppuraskaudesta tulisi lisää.... :ashamed: No sitähän on tullut tosiaan jo se 15kg :x Ja tähän vielä näin heitti, että et sinä tai vauva nyt ainakaan nälkään kuole, on sen verran vararavintoa... niin että ruoka-annoksia vaan pienentään ja jos hirmu nälkä niin hedelmä ja sitten vettä tai ihan laimeeta mehua :(
No verenpaine oli 68/126, hemppaa ei otettu ku oli viimeksi melki 140, muuten vaavi liikkui hyvin ja sykkeet meni 140-150 välille. Niin ja vaikka mua välillä supistelee, niin paikat oli visusti kiinni, ei siis pelkoa, että tulis aikaisemmin... Mutta sanoi kuitenkin, että jos työelämässä olisin, niin saikulle laittais loppuajaksi?!? täh? miksi! No tähän sanoi, ettei supistelut lisäänny.... No meijän lääkäri oli sellainen juurikin valmistunut.... Ihan mukava, mutta kyllä vähän jäi paha maku suuhun. Minkäs mä sille voin jos ruoka maistuu :p Aina oon kuitenkin kiloni ite kantanut ja saanut ne pois. :kieh:

Joo tulipa valitettua... helpotti kummasti taas!

Masukommentteja niin, siis mulla on sen verran kookas masu tähän 160cm pituuteen, että kyllä on tosiaan kyselty, et onko kaksi tulossa, ja joko se syntyy... Ja "onhan se kiva että tuota vararavitoa on kertynyt, niin on sitten parempaa maitoa vauvalle", että tällaisen sain tuossa mutama viikko sitten.... Onneksi olen sen verran leppoisaa tyyppiä, et otin herjalla.. mutta moni raskaana oleva voisi oikeesti loukkaantua.

Nimistä Meille siis kerrottiin silloin rakenne ultrasa, että tyttö olisi tulossa, ja kyllä hälle nimi on jo valittu, toki pojallekin on valmiina. Toki ainahan nämä voi viimehetkellä muuttua, mutta tokkopa.

Kummeista, on valittu jo avokin sisko ja sen mies. Ja yksi olisi vielä hakusessa, mutta onhan tässä vielä aikaa, avokin työkaveri imeisesti.

Seksistä vielä sen verran, että haluttais kovasti, mutta, mua alkaa supistelemaan usein sen jälkeen, toki on harventunut siihen kerta kaksi viikossa... mutta koska alapäässä ei muutoksia ollut, niin kaippa sitä voipi normaaliin tahtiin jatkaa ;)

No muta hauskaa päivänjatkoa mammoille, tuli taas kirjoitettua...

Jisse ja Juulis rv27
 

Yhteistyössä