HEINÄMAMMAT 2008 ~kesäkuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
argh, täällä on semmonen ihmeellinen painostavan lämmin keli. Ja mä olen TURVOKSISSA !!! prkl...

ja äsken kävin neuvolassa, paineet oli hienot nyt ja pupunen voi mainiosti. Mutta mutta... nyt se neukkatäti kopeloi vauvan ja sanoi, että semmonen 3 kg jo !!!! Mä olin että MITÄH !!! Meille tulee siis jättiläinen :eek: voin siis unohtaa pienimmät vauvan vaatteet... joo, toisaalta onhan tuo vatsa jo komean kokoinenkin. Iso pallo.

Joo, onnen omiaan synnytyspelkoiselle tuo koko tietää :LOL: nyt ei ainakaan enää neuvotella mahdollisesta alatiesynnytyksestä ja ISO PISTE PÄÄLLE !!!

Minttis & jätti Ulpukka 33 tasan :heart:
 
Huomenta täältä kaatosateen keskeltä.
Kylläpä oli mukavaa herätä aamulla siihen että sähköt oli poikki. Kyllähän siitä tuli viime viikolla lappunen kotiin, mutta kuka niitä muistaa?? Ei tämä lahopää ainakaan :headwall:
Siinä sitten yli 4h istuttiin pimeässä pikkusiskon kanssa. Ja äiti oli unohtanut muistuttaa että naapurin kauhukakarat tulee hoitoon..
Ilman aamukahvia oon muutenkin äkäinen :kieh:

Onneksi sähköt palas, ja sain kahvia ja muksuille ruokaa. =)

Anopeista oli puhetta. Sympatiat kaikille kauhuanoppien omistajille :hug:
Itse oon yrittänyt pitää tiukkaa etäisyyttä avokin äitiin, mutta aika huonolla menestyksellä. Erityisesti nyt kun muutin etelä-suomeen, tulee varmaan nähtyä useammin.
Mulla syynä tähän etäisyyteen se ettei tunneta vielä hyvin, mehän ollaan avokin kanssa oltu yhdessä vasta viime kesästä ja tuntuu niin tekopyhältä alkaa leikkimään jotain suurta onnellista perhettä vielä. Kai sitä ajan kanssa oppii tuntemaan avokin suvun, mutta ei vauva meistä vielä tee sydänystäviä, vaikka "anoppi" kovasti innoissaan onkin.
Ja siitähän se riemu repes kun meille tulee poika!!!! Avokin veljellä on 2 tyttöä, toinen syntyi kuukauks sitten. Nyt tulee sitten se prinssi sukuun. Jotenkin tuli sellainen olo että tyttövauva ei ilmeisesti olisi ollut mitään(liekö raskaushormoonit vaikuttaneet..).
Olen kuitenkin kiitollinen hänen avustaan, kun oli käynyt pesemässä meidän ikkunat yms. tekemässä hommia mitä en enää tässä vaiheessa raskautta voi tehdä. Ja haluan toki häneen tutustua, mutta pikkuhiljaa.

Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta että anoppi/muu sukulainen on ilmoittanut että ottaa sitten vauvan hoitoon että vanhemmat pääsee viikonlopuks jonnekin, ja itsellään on jo valmiiksi ahdistunut olo kun tuntuu ettei haluaisi antaa pientä vauvaa viikonlopuksi mihinkään?

En voi kuvitellakaan että annan vauvani esim. miehen vanhemmille hoitoon yön yli saati koko viikolopuksi. Ainoa jolle vauvani voisin luottaa, on oma äitini. Onko tämä ihan normaalia? Välillä tuntuu että oon ihan vainoharhainen, mutta ei kai vauvaa ole pakko antaa kenellekään hoitoon jos ei koe että voi huoletta jättää vauvan? Voiko siitä koitua jotain haittaa lapselle jos ei vauva-aikana olekaan muilla hoidossa? Kaikkea sitä miettiikin.... :ashamed:

Nyt taitaa olla kahvi valmista! =)

Mörötys ja Pörriäispoika 32+6
 
Sumppis kyseli vikasta lääkärikäynnistä.Mulla ens viikolla jolloin viikkoja ois kasassa 36.Rinssin painoa ei oo tutkittu kertaakaan joten ihan kiva tietää arvio siitäkin...

Brigantiallevielä kommenttia vauvan sukunimestä.Täällä kanssa väännetään kättä,että kumman sukunimi rinssille tulee...Ei olla naimisissa eikä kihloissakaan.Asutaan sentään avoliitossa! =) Näillä näkymin rinssi sais isin sukunimen...ehkä.

Nyt jatkamaan pyykin pesua&muuta puuhastelua!
 
Vaatehuone on nyt siivottu, jess! Heti piti alkaa hommiin, kun selkä on vähän siedettävämmässä kunnossa kuin viime viikolla. Saas nähä pääsenkö huomenna sängystä ylös.

Mörötys87 : Ei lasta ole pakko kenellekään hoitoon antaa, jos se tuntuu itsestä ihan kamalalta ajatukselta. Jossain vaiheessa tosin voi olla tarpeen saada viettää aikaa myös yksin tai miehen kanssa tai ihan vaikka nukkuakseen, jos on kovin väsynyt tai uuvuksissa.
Minä olin suunnitellut etukäteen ennen esikon syntymää, että hän saa mennä jomman kumman mummin luo yöhoitoon ekaa kertaa viimeistään puolen vuoden iässä. No, nyt poika on 1v 5 kk, eikä ole vielä kertaakaan ollut yötä minussa erosta. Poika on ollut huono nukkumaan, joten en ole osannut antaa häntä yöhoitoon. En siitä olisi pystynyt nauttimaan, vaikka lepo olisi ollut itsellekin välillä todella tarpeen. Muuten poitsu on ollut hoidossa muutaman tunnin pätkiä jokusen kerran. Yleensä oma äitini on tullut meille häntä hoitamaan, jotta minä ja mies ollaan päästy kahdestaan esim. ulos syömään tai leffaan. Miehen äidin ja isän luona poika on ollut pari kertaa hoidossa. Toisen lapsen hoitoon antamista en aio etukäteen suunnitella yhtään, kun ei tiedä minkälainen vaavi on tulossa ja miltä hoitoon jättö hänen kohdallaan tuntuu. Toisaalta ymmärrän kyllä heitäkin, jotka antavat vaavin jo ihan pienenä esim. mummin hoitoon silloin tällöin. Itse en vaan siihen pystynyt esikon vauva-aikana.

Krissie rv 34+5
 
Sympatiat täältäkin joilla hankala anoppi. :hug:
Oma anoppi on ollut jo kohta 9 vuotta haudassa. ¨
Kävin neuvolassa, tuumas että mä olen niin kasvanut että pitäs mennä uudestaan siihen sokerirasitukseen yök.
HB oli 110 joten rautaa täytyy syödä. Kuulema se veren maku suussa voi johtua noista rautalääkkeistä.
Tää mun pakara kipu on iskias kipua. Kuulema vauva voi hyvin vaikka äiti ei.
Kävin ultrassa. Kätilönä oli mua varmaan kymmenen vuotta nuorempi, suomalainen vaalea kundi. Harvemmin törmää mieshenkilöihin hoitoalan saralla.
Pojan pää oli alaspäin muttei kiinnittynyt vielä. Painoa pojalla on nyt arvion mukaan 2159g eli syntymä paino voi olla joku 3500g. Olen pienikokoinen etten kovin isoja varmaan synnyttelekkään.
 
Neuvolakuulumisia täältäkin.


Kävi niin, että olin laihtunut 675g viimekerrasta.nyt paino on 40g enemmän kuin ekassa neuvolassa. Proteiinit heikolla plussalla toista kertaa, mutta kuulema taas niin heikko ettei melkeen ookaan. Hemppa laskenu 105, vaikka oon syöny ko hullu Obsidania, nyt kokeilen ottaa kolme päivässä, saa nähä mitä maha siitä tuumaa. Sf-mitta 31 ja edelleenkin RT. Sykkeet 150 päälle.

Ens tiistaina on neuvolalääkäriaika, en oo miekään kuullu rakenneultran jälkeen yhtään painoarviota.

Inhottava tunne nenässä, ko limakalvot niin luivat, että verta tulee tippa kaks jos pyyhkäsee.

Eilen meni taas Ice poweria tolkuttomasti ja sitten oli ihan mahottoman kylmä, ko en halunnu peittoa sotkea... yritin peitotta nukahtaa. Yöllä heräsin yltäpäältä hiestämärkänä sitten :)

Taas on vauvalla lepopäivä, siellä se vain hengailee ja kutittelee varpaillaan vasenta lonkkaa/ nivusta.

Nyt keittään kaffetta kohta saapuville laminaattoreille ja sitten ite kirpparipöytää täyttämään. Hassua myydä pois kassikaupalla äippävaatetta, ko ei minusta niin isoa tullukaan mitä luulin joskus. Nyt käytän pelkkäää m-kokoa ja vaatteita ois l-xxl monta.

T: pörrö ja vauva 35+2
 
Neukkakuulumisia...

Ehdinkin vielä koneelle, kun isommat lapset eivät ole vielä kotiutuneet isänsä luota...

Hb 133
proteiinit +
paineet 127/74 (oli siis korkeampi mitä yleensä miulla)
turvotus ++
painoo oli tullut huikeet 1,3kg/viikko, nyt melki 20kg lähtöpainosta...
fundus 32cm
liikkeet ++
lapsivesi N
sydämen syke 145
RT

Niin ja pissapurkki kotiin ja torstaina sitten vien sen labraan ja samalla otetaan maksa-arvot ja sappi-jutut. en ees muista enää mitä, mutta päätä siis särkee täällä ja niitä ihme tähtösiä vilistelee ja on huono olo. Et nyt sitten kattellaan, millanen olo, tai mihin suuntaan menee, jos pahenee, niin ei muuta kun taysiin käymään. Supistuksia tulee päivittäin, mutta ei oikeastaan kipeitä, olo on siis kuin norsulla.

Painoarvioon pääsen siinä rv38+ viikoilla.... terkka oli sitä mieltä ettei nyt mikään ihan hirmu jättiläinen ole. Mun masu on vaan tälläinen ulkoneva ja todella iso :|

Anopista mulla on kyllä ihana anoppi ja tulen hänen kanssaan hyvin toimeen. Oma äiteekin on suhteellisen mukavaa tyyppiä, hössöttää usein, mutta olen siihen jo niin tottunut.

Lapsien hoitoon viennistä Meillä esikko oli ekaa kertaa yökylässä noin 6kk ikäisenä, ja kakkonen oli melki vuoden ensikerran yökylään mennessään. Nyt vaan eivät ole olleen, kun he ovat joka toisella viikolla isällään noin 4päivää, niin siinä on sitä yökyläilyä ihan riittämiin. Tätä tulokasta en varmaan raaski ollenkaan antaa yökylään :whistle:

No mutta taidan mennä kahveen keittoon, jos vaikka auttais päänsärkyyn.

Jisse ja juulis rv 34
 
aik
Anopeista: Kaikenlaista sitä! Eivät ole kaikki äidit päässeet vielä yli ajatuksesta, että omalla lapsella (pojalla) on oma elämä. Stemppiä miniöille! Itselläni on ihan ok anoppi ja ihan kaamea, alkoholisti äiti. Onneksi välimatkaa on paljon!

Tunnesiteestä: Omasta kokemuksestani voin vain sanoa, että minun ja esikoisen kohdalla tunneside alkoi muodostua vasta, kun sain vauvalta jonkinlaista vastareaktiota (hymy, tms.). Siihen asti vauva on niin avuton, että se on "vain" huollettavana. Ilmeisesti olin odottanut synnytyksen jälkeen jotain ahaa-äiti-elämystä, mutta se oli vain siinä se, ei mitään fanfaareja tai ilotulista tai ilonkyyneleitä. Olin vain uupunut ja uuden opettelu oli alussa. Nyt poikani on elämäni valo. Eli minulla se tunneside tuli pikkuhiljaa ja luulenpa, että niin se käy tämän uudenkin kanssa.

Seuraava ja viimeinen lääkäri (ja minun kohdallani ultra+synnytystapa-arvio) on rv:llä 36+

Kiitos uudesta pinosta :D

Sitten omalta kohdaltani, että ihan hirveä mässyttelyhimo. Tekisi mieli koko ajan syödä. Painoa on tullut kotivaa'an mukaan viikossa jo 2 kg! Siis Apua!

Obsidanista: minusta se ei ole tehokkain tapa nostaa hemoglobiinia, kannattaa kokeilla myös sitrushedelmiä ja appelsiinijuomia sen kanssa. Rauta imeytyy kuulema silloin paremmin ja itse olen huomannut, että vertakin tulee ikenistä ja limakalvoilta vähemmän...liekö sitten kuvittelua, mutta toimii :)

Missähän t-06 on? En ole huomannut häntä pitkään aikaan...

aik 34+
 
mulla on seuraava neuvola lääkäri keskiviikkona jolloin viikkoja on 35+5 ja se onkin viimeinen näillä näkymin, sitten vain käydään neuvolassa niin kauan että jotain alkaa tapahtumaan. Tietenkin sitten jos vauva olisikin kääntynyt perätilaan niin sitten ultrattais.
Mutta ainakin näillä näkymin mulle ei tehdä sen kummemmin sitten enää ultrausta, muuta kuin sitten ku synnyttämään menee niin silloin ne ruukaa ultrata.
Mulla on nyt ollu ihan KARMEA OLO monta päivää. selkääsärkee ja sitten kohdunsuulla vihloo. Oon miettiny kuumeisesti että onko tämä selkäsärkyki liitoskipuja vai sitten ihan pieniä polttoja`?? vai sitten rasittuuko selkä esim. seisomisesta. Välillä tuntuu siltä että vauvan pää on jo ihan tuolla todella alhaalla, ja sitten välillä taas ei..voikohan se tehdä sellasta sahaavaa liikettä? noh keskiviikkona tosiaan kuulee että mitenkä nuo paikat mulla on auenneet vai ovatko ollenkaan. Kyllä mie sanon että varmasti päästelen ärräpäitä omassa mielessäni jos eivät ole yhtään näillä kivuilla avautuneet. Ärsyttää tää jatkuva kipuilu.
Mulla myös vaikuttaa nämä vesisade päivät omaan mielialaan, suoraan sanoen ku aamulla herää vesisateeseen rupeaa ottamaan todellakin päästä :D kaipa seki on jottain hormooneihin liittyvää.

Niin no nuista oman (.) tuntemuksista vielä....sitten mulla on nyt kaksi päivää juilinut aika ajoin, ei siis kokoaikaa samalla tavalla kuin kipeiden kuukautisten aikaan..onkos tätä ilmiötä muilla?? juilii yhtä aikaa ihan alhaalla vatsassa ja sitten ihan alhaalla selässä...mitähän se sitten on? Ois kiva kuulla että mitä tuntemuksia teillä muilla on.. liitoskivut kyllä tunnistan mutta miksi tuolla alaselässä ja -vatsassa on sitä kipua :) tuntuu että ois ekaa kertaa raskaana, vaikka vasta kaksi vuotta sittenhän tuo esikko synty...minusta vain tuntuu etten oo esikolta ollut näin kipeä..saattaapihan olla että aika kultaa muistot :D :D
:D
mitäs muuta piti sanomani, niin joo, mie käyn nykyään ainakin sen kerran yössä tulikuumassa suihkussa nuiden kipujen kanssa...ne rauhoittaa..ja saa nukahdettua. Muuten kalvaa koko yön.
onneksi meille hommattiin esikon syntymänjälkeen tuo pellettipoltin niin ei tarvitse puulla lämmittää :D saisi muuten mies asua tuolla pannuhuoneessa että tällä mammalla ois koko ajan kuumaa vettä :LOL: :LOL:
Ostettiin esikon kanssa tänään kukan siemeniä,saadaan huomenna esikon hamppilääkärin jälkeen istuttaa siemenet purkkeihin ja maahan ennen ku alkaa oikein vauva puskemaan ulospäin :D
Meillä on tänään liikkeet olleet kanssa valtavan laiskoja mutta napakoita, ihan ku ei nahan ja vauvan välillä ois vettä ollenkaan..tehny ihan valtavia liikkeitä mutta harvakseltaan.
Joku myös mainitsi viime kuun puolella tuosta aamupahoinvoinnista...mulla on kanssa nyt pari päivää ollut paha olo aamusin, eikä millään oo meinannu päästä liikkeelle. Nytkin pitäis imuroida ynnä muuta, mutta äsh....enpä taida jaksaa |O |O :D
KERTOKAAS TOKI ETTÄ MILLASIA VÄÄNTÖJÄ YNNÄ MUITA TEILLÄ ON JA OOTTEKO PERILLÄ ETTÄ MITÄ NÄÄ MINUN KIVUT VOIS OLLA :D !
KIITOS KAUNIS.
PIPSA 35+3
 
Neuvola kuulumisia näin alkuun:
viikot 34+5
paino +824g/vk (yhteensä 4.8kg)
turvotus ++
Paineet 127/78
pissa puhdas
hb 122
sf 29
perätila
sykkeet 140

Elikkäs kaikki ihan hyvin. Turvotusta on tosiaan nyt mahottomasti ja verenpaine hieman korkeempi kuin normaalisti, mut toivottavasti tää kaikki johtuis viikonlopun reissusta jossa tuli istuttua autossa ja syötyä miehen mummon tekemiä herkullisa ja suolaisia ruokia. Kotona pitää mittailla verenpainetta ja tikuttaa pissaa aina silloin tällöin sen raskausmyrkytyksen varalta. Edellisessähän mulla se lievänä oli ja just näillä viikoilla se alko oireileen. Tota painoakin oli nyt tullu tosi reilusti, mut varmasti on tosta turvotuksesta kyse.
Vauva tosiaan on vielä perätilassa tai lähinnä hieman poikittain, mut taitaa mahtua vielä siellä möyriskelemään et uskon ja luotan et hoksaa kyllä käänytä. Sf mitta kulkee edelleen ihan alakäyrällä, mut oli kuiten kasvanut.

Anopista: Mulla on noin niinkuin yleensä oikein mukava anoppi ja tullaan toimeen ihan hyvin, mut just tossa tuli viikonloppuna riitaa hänen kanssaan, joten nyt en ehkä ole kauheen hyvällä mielellä arvioidakseni anoppisuhdetta :)

Meillä on täällä meneillään niinkin mukava loppuraskauden puuhastelu kuin halkojen kantoa liiteriin :/ Suunniteltu juttu tää ei ollu tähän saumaan mut pakko nuo puut on säältä suojaan saaha kun ne tänne nyt tulivat. Joten lähempä harrastaan tätä "viimeisillään raskaana olevalle" keksittyä puuhaa. Sanoinkin et teen olotilan mukaan ja vaikka halon päivässä kannan niin kyllä ne siitä joskus loppuu ;)

Oikein hyviä vointeja taas kaikille :)

Kojo ja möykkis 34+5
 
noi pipsan27 kivut kuulostaisi supistuksilta tai sit vain päivän mittaa koituvasta rasituksesta.
mulla oli tota repimista vatsata kun yritin viime viikolla siivota,mut rauhoittui levossa.

olenkin voinut aika hyvin kun en nostele enkä kyyki lattioilta tavaroita.
tänään onkin mennyt päivä levon kannalta kun oltiin eilen siellä ristiäisisä ja meidän piku räkänoka jäi kotihoitoon :snotty:
nukuttiin kahdet kahden tunnin päikkärit tanään |O

minun ei kuinkaan tarvinnut itse hoita muuten tyttöä un vanhin tyttöni tuli jo aamusta hoitaa kun menee itse vasta iltapäivällä töihin :D

yöllä käyn 1-3 vessassa ja toisinaan on tosi hankalaa tehdä tota lähtöa sängystä.
mun mielestä tää vaavi on alhaalla.

mua ei oo paljon appi ja anoppi ärsyttänyt paitsi nyt pari kertaa appi on yrittänyt et tää toinen tulokas ois poika :kieh:

eipä olla miehen kans mitään sanottu siihen vaikka moni tietääkin et tyttö on tulossa.

ihme unia näyttää tännekin ,välillä kauhu sellaisia.

pojat lähtee isänsä mukaan lapiin keskiviikkona 11vuorokaudeksi ,sekin tuntuu vähän ahdistavalle kun ovat yleensä vain joka toinen viikonloppu siellä jos sitäkään.
nää hormoonit lisää varmaan tota viettii et ettei haluais laske silmistään lapsia.

mut vessa kutsuu akko täytty

senttu ja lotta rv 35 ja 3
 
Huomenta mammat B)

On ollut niin kiirus viikot että pikaseen olen ehtinyt käydä teidän kuulumiset lukaisemassa. Paljon oli galluppeja niistä tuskin muistan puoliakaan ;)

Anopista sen verran että minua on siunattu kyllä ihan mukavalla sellaisella. Eipä juuri hössötä turhia ja varmasti osallistuu hoitoonkin tarpeen tullen.

senjuska mun poika lähti toissapäivänä myös lappiin 2 viikoksi isänsä kanssa... ja ihan kauhee ikävä on nyt jo :'( On ollut tähän mennessä max 1 vkon kerrallaan pois kotoa ja tää aika tuntuu nyt ihan kauheelta.. mutta jos poika sen kestää niin täytyyhän äidinkin ;)

(.) Tänään olis toinen päivä virallista kesälomaa ja äitiysloma alkais sitten juhannuksesta. Kauheesti olis kotihommia rästissä ikkunanpesusta lähtien, mutta pakko nyt vaan hidastaa tahtia ja delegoida osa muille. Kasvimaallakin olen ollut kykkimässä ihan kiitettävästi ja siitä sas sitten kyllä illalla kärsiä, repii ja painaa selkään ja nivusiin ihan penteleesti..

Kaikki olis vaatteiden silitystä ja viikkausta vaille valmista vauvan tuloon.. nyt kun sitten vaan osais ottaa rennosti ja lomailla ;)

Huomenna mennään tsekkamaan remontoitu synnäri. Onkohan joku muu käynyt jo Hyvinkäällä??

Nyt täytyy lähteä viemään auto huoltoon, palaan astialle myöhemmin!

Vilma-Annika
 

Kaunista aamua!

Vilma-Annika:Oon menossa Hyvinkäälle synnyttämään,mutta en taida käydä siellä keskiviikko-valmennuksessa!Meidän paikkakunnan 3 valmennusta on jo käyty ja Hyvinkäällä käydään läpi samat asiat+käytännön jutut(missä on ovikello?Mistä ovesta kuljetaan yöllä?jne.)
Eiköhän noi asiat selviä,kun H-hetki koittaa? :) Sinnehän pitää muutenkin ilmoittaa tulostaan...
Pari viikkoa sitten ei vielä synnäriä päässyt kattomaan...Enkä taida käydä katsomassa vaikka tilaisuus tulisi.
Esikoista odotan enkä paljon synnäreistä tiedä,mutta luotan että kaikki asiat sujuu omalla painollaan. =) Ehkä en osaa edes jännittää niin paljon kun en tiedä ihan kaikkea!Toisaalta ihan hyväkin juttu.
Mielelläni kyllä luen kommenttisi,joten tuu ihmeessä kertomaan minkälaiset fiilikset käynnistä jäi??
 
Kummasti se kirjoittelu jää kun näillä ilmoilla ei tuu paljoo koneen ääressä istuttua...
Vkonloppu kaverin mökillä oli ihan luksusta, nyt on koko perheellä levännyt olo!

Kaikenlaisia galluppeja ollut, koitan muistaa edes osaan vastata...

Anopeista ainakin oli juttua ja mun kohdalle on onneksi sattunut ihana ihminen! Välillä oon miettinyt että osaako olla hössöttämättä liikoja, kun on niin innoissaan tulevasta lapsenlapsesta, mutta tähän asti on kaikki mennyt hyvin. Ja veikkaan että hän tietää mun olevan aika rempseä tapaus, niin kuin on itsekin, joten osaan kyllä sanoa jos joku asia ottaa päähän tms. Varmasti tulee vielä eteen erimielisyyksiä, mutta niinhän kaikkien kanssa joskus. Olemme myös mieheni kanssa jutelleet aiheesta ja hän tietää etten kaipaa keneltäkään liikoja hössötyksiä, ainakaan tässä vaiheessa.

Tunnesiteestä vauvaa kohtaan mulla onkin aika vahva olo... siis mä en osaa todellakaan kuvitella että antaisin pientä vauvaa kellekään hoitoon. Sukulaiset onkin jo vitsaillut että ehkä sitten ensi keväänä saavat pitää vauvaa sylissä :LOL: Heh, no ehkä mä nyt syliin voin pienen antaa, mutta hoitojuttu tuntuu ainakin nyt todella ahdistavalta. Tilanne toki voi muuttua... mistäs tietää kuinka väsynyt olen, vaikken sitä nyt osaa edes kuvitella, ja kuinka sitten kaipaankaan apua. No mulla on hyvä tilanne siinä mielessä, että kaikki sukulaiset asuu lähellä ja voin mennä vaikka päivällä vauvan kanssa kylään ja ottaa päikkärit sillä aikaa kun vauvalle pidetään seuraa... Mutta olen ajatellut hoitoasian kanssa niin, että sitten kun siltä tuntuu. Mitään paineita tai tavoite ikää koska pitäisi mennä hoitoon, en aijo ottaa.

Viimeinen lääkäri meillä on parin vkon päästä, silloin rv 35+3 ja samalla vkolla on tutustuminen synnytysosastolla sekä lapsivuodeosastolla. Naistenklinkalla tutustumiset on erikertoina ja molemmat kestää n.2h Innolla odotan että oltais jo siellä... vähän mietityttää kun ei tiedä millaisessa paikassa sitä sitten synnyttelee ja on vauvan kanssa.

Vauvantarvikkeet meillä on kaikki valmiina ja paikoillaan... myönnän että pinnasänkykin on pedattu :whistle: Sairaalakassi on vauvan osalta valmiina, omat jutut vielä uupuu, kun suurinosa on kuitenkin sellaista mitä käyttää päivittäin.

Omaa (.) sen verran vielä että muuten kaikki on oikeastaan tosi hyvin, mutta illat ja yöt on hankalia, ainakin siihen asti että saa unta ja samoin se hetki kun vessareissun jälkeen ei taaskaan uni tule. Mä oon ollut aina supersikeä nukkuja ja saanut unta suurinpiirtein heti kun meen sänkyyn, niin tää on aika outoa... Ja erityisesti illalla on sellainen tunne että oon raskas kuin valas hengitystä myöten. Mä en siis yhtään kiertele sanoa sitä, että haluaisin oikeesti jo mahasta eroon... raskaus on muuten ollut ihanaa, mutta mä en kertakaikkiaan meinaa kestää tätä raskasta ja vaivalloista oloa. Haluun oman kropan takas jo. Jottei kukaan nyt väärin ymmärrä, niin en tarkoita että raskaus kaduttais tms. Päinvastoin, päivä päivältä sitä miettii yhä enempi kuinka onnellinen olenkaan että kohta on kainalossa oma nyytti :heart: :heart: Mutta raskaus vaan ei ole ollut mulle sitä hehkeintä ja hienointa aikaa. Toivottavasti muilla ei ole näin!

Hyviä vointeja kaikille heinämasuille =)

Nuusis ja masuasukki 33+3
 
Olin Äitiyspolilla eilen myooma kontrollissa, myooma entisellään ja sen takia ei enää käyntejä. Saran paino arvio oli 1890 g (rv32+6) ja siellä vaan istua tönötti niinkuin koko ajan tähän asti. Jos ei kuulemma käänny rv 36 mennessä niin sitten yritetään kääntää. Kohdunsuu ok. Pyysin sairaslomaa ja sain, eipä tarvi lähteä enää töihin. Olikin jo tosi raskasta asukkeja pukea ja puunata. Jalat oli tosi kipeet iltaisin ja nukkuminenkin on nykyään tosi huonoa. virallinen äitiysloma olisi alkanut kahden viikon päästä. Ei minulla voinnissa ole valittamista, väsyttää vaan, mutta jospa tässä nyt lomaillessa sekin helpottaa ennen H-hetkeä. Lopputyötä pitäis jaksaa kirjoitella pikku hiljaa.

Anoppi on onneksi siellä tuhansien kolometrien päässä turkissa, eikä häiritse meikäläisten arkea. Kauheasti hössöttää ja siellä on ne omat ihme käytännöt. En aio mennä lapsen kanssa ennenkuin hän on vuoden vanha.

Seuraava neuvola viikon päästä ja synnäriin tutustuminen 2 viikon päästä. Siinäpä tapahtumat joita odottaa.

anjamarita ja Sara 33+0
 
bella-74 mähän tosiaan olen menossa hyvinkäälle jo toistamiseen ;) mutta olen niin utelias että haluan nähdä miten on muuttunut rempan myötä ja kuulemani mukaan siellä olis myös nyt amme jota vois kokeilla jos ehtii... vaikka eipä se siellä käynti tosiaan vaikuta mihinkään ja ihan sama se mulle missä synnytän... enpä paljon muista viime kerran sisustuksestakaan kun tais olla jotain tärkeämpääkin tekemistä sillä hetkellä :LOL:

Mutta infoan sua toki jos jää mieleen jotain mainitsemisen arvoista tästä käynnistä!

Miten sitä voi nykyään väsyä näin... muutama tunti kaupoilla ja melkein nukahdan pystyyn... *poistuu sohvalle" :whistle:

Vilma-Annika
 
Nuusis Mulla on hyvin samanlainen olo kuin sullakin. Raskaus ei ole minullekaan sitä kaikkein ihaninta ja hehkeintä aikaa, välillä tuntuu kun ääneen siitä jotain sanon, etteivät sellaiset tunteet ole hyväksyttäviä raskaana olevalta. Kaiken kun pitäisi olla niin mahtavaa ja upeaa. Toivon kovasti että tää pikkuinen tulisi pois heti juhannuksen jälkeen.

Rva Sumppisuu Kiitos uudesta pinosta. Täällä Perämeren rannalla viimeinen lääkärin neuvola olisi ollut rv 36-37, mutta johtuen kunnan huonosta lääkäritilanteesta sitä ei mitä varmimmin tule ollenkaan. Mitään koko arvioita ei aikaisemmissakaan ole annettu, eikä neukkatätikään ole mitään painoarvioita heitellyt ilmaan.

Eilen oli neuvola ja kaikki muuten ok, mutta painoa oli tullut aika reippaanlaisesti +800g/vk ja sf mitta oli pompsahtanut keskikäyrän alapuolelta keskikäyrän yläpuolelle todella jyrkästi (33 cm). Neukkatäti siinä sitten mietti saataisiinko me synnärille aika lasketuksi päiväksi kokoarvioon, kun edellinenkin lapsi oli aika iso. Masu ei ole laskenut vielä ollenkaan ja olo
on aika tukala (painaa kylkiluihin) en pääse enkä jaksa kumartua kuin pakon edessä, ja minusta onkin kehittynyt varsin taitava tavaroiden varpailla poimija :D . Kovasti ihmettelen miten te jaksatte ja pystytte möyryämään puutarhassa jossain istutushommissa, kun eilen keräsin kiviä lapion kanssa pihalta niin kyllä se melkoista puuskutusta oli, ja ne kivet ei todellakaan olleet isoja (noin nyrkin kokoisia). Nyt kyllä suunnittelin puutarhakalusteiden pesua ja öljyämistä tälle päivälle, mutta saa nähä onnistuuko se.

Vauvantavaroista ja sairaalakassista: ne on yhä edelleen laittamatta ja pesemättä, saavat varmaan odottaa vuoroaan ainakin ensi viikkoon asti.

Mutta nyt hommiin ja nauttimaan aurinkoisesta ilmasta, vaikka siitepöly haittaakin menoa aika tavalla.

:wave: AinoEinari rv 35
 
Eilen kävelin enemmän mitä tavallisesti. Tietenkin napsin panadolia kolmen tunnin välein yhden että pystyin liikkumaan kivultani. Nyt tuo issias kipu on niin paha etten sitten liiku kuin kotona ja voivottelen ai, ai,ai..Vaikka syön särkylääkettä. Ukkoa nauratttaa että olen kuin joku mummo. :kieh:
Tylsää jos olen näin kipeä heinäkuuhun saakka. Se kohtu kai painaa issias hermoon.
Kysyin eilen tuttava lääkäriltä että olisko mitään vihjettä issias kipuun, niin se tuumas että kävely..Just, joo. Itsellä liikkuminen pahentaa ja on tosi kipee. |O
 
Neuvolassa käyty:
Paino:72.5kg... viikossa tullu 900g!
Turvotusta :++,jolla kuulemma selittyy painonnousukin,mie oon ku ilimapallo...
Verenpaine:130/86,126/82
Kohdunpohjankorkeus : 32cm
Edelleen raivotarjonta
1 sivuääni kuului(tai siis sydän jättää lyömättä paremminkin)noin 3 minsan kuuntelun aikana.
Vaavin pää on jo puoliksi häpyliitoksen alla/sisällä,ei ole vielä kiinnittynyt ja voi hyvinkin pompsahtaa siitä vielä ylöspäin jos haluaa.

Verenpainetta pitää nyt tarkkaan seurata, kun on vähän koholla ja mie oon kokovartaloturvotuksessa,päänsärky on myös raskausmyrkytyksen oire ,mut miulla se on jokapäiväistä elämää eli en pysty kyllä erottaa enää piänsärkyjä toisistaan,valkuaista ei kuiteskaan virtsassa ollut,mikä hyvä juttu! Joten käynpä jokapäivä äitillä verenpainetta mittailee niin ei tarvihe terveyskeskukseen asti laahustaa.

Pipsa:Justiin tuosta vauvan piän eestakas sahaamisesta oli puhe neuvolassa,kun piä ei oo vielä kiinnittynyt mut osittain jo kuitenkin häpyliitoksen alla/sisällä niiin vauva pystyy vielä halutessaan pompsahtelemaan siitä ylös ja alas.

Nuusis: Mie alan olla kanssa jo tähän roikkuvaan kumpuuni kypsä.Mie oon ihan turvoksissa kaupanpiälle ja olo on tosi tönkkö.Vielä ,kun pari viikkoa jaksas niin sais kyllä miun puolesta syntyä.Oikein jo kaipaa sylkkyyn pientä tuhisijaa
:heart:

AinoEinari:Juu,ei ollu mitään maailman helepointa istutella noita kukkia...Maha kanittaa melkein missä tahansa kyykkimä asennossa johonki ruumiinosaan kiinni.Nyt pitäs lähtee amppelit ripustelemaan ja keikkumaan korkeelle jakkaralle,saas nähä laitanko pojan hommiin.

suomalainen:Miulle sano neuvolalääkäri keväällä ,kun oli se hiihtovamma-issiassärky ,että pitää hautoa kipukohtaa esim.kylmäkallella,kylmä turruttaa,mobilatia tarvittaessa ja panacodia ei panadolia.Panacod on tulehdus- ja hermokipulääke,vain reseptillä saatava ja se auttoi ainakin miulla.Siitä lähtien oon pitäny myös tukivyötä aamusta iltaan ja se on auttanu kyllä törkeen paljon,koska jos erehyn ottamaan sen pois niin ei mee pitkään ,kun koko selkä on tulessa!

Meillä poika on lähössä junalla ukkipuolen(anopin avomies) kanssa Tampereelle parin viikon päästä.Miulla on jo valamiix ikävä vaikka tuossa se narisee "ku ei oo mitään tekemistä...".No se menee hormonien piikkiin!

Meilläpäin on ihan karmeen kylmä ja voimakas pohjoistuuli(joensuusta 20 km pohjoiseen päin),aurinko välillä yrittää kurkkia pilven raosta.Eilisen sato kokopäivän vettä,mikä nyt oli luonnon kannalta ihan hyvä,pölinäkin tasottui.Sisko soitteli Tampereelta ja narisi ,kun siellä on kuumaa ja kuivaa.Ois varmaan näiden paikkojen "välimalli" molemmille sopiva ni ei kumpikaan valitettas... :)

Ai niin,kysäsin (ku sisko viime vkolla pelotteli lapsveden menolla...)neuvolasta et miten menetellä jos menis nyt lapsveet yhtäkkiä,Käski siinä tapauksessa pysyä makuuasennossa kyljellään, oman auton takapenkillä maaten voipi mennä sairaalaan ,mut oli sitä mieltä et viisainta ois soittaa ambulanssikyyti kuitenkin ,kun ois tilaa sit maata ja "osaavat pojat" ambulanssissa.Kun ei oo vauvan pää vielä kiinnittynyt niin vaarana on se napanuoran esiinluiskahdus, ja sitten pään painaessa vauvalle tulee hapenpuute ku veri ei piäse napanuorassa kiertää.Kaikkee se mieki utelen ja kyselen ,mut parempi kysyä jos sattuu näin käymään niin tietää miten menetellä,vai mitä?

Nyt mie lähen pois niin mahtuu muittenkin juttuja tänne ,kun näkyy taas tulevan oikein romaani tästä miun kirjotuksesta!(poistuu komentamaan poikaansa pihatöihin...)

Ievaliina ja pikkumies 35+5
 
Moikka! Olin jo aamulla tällä, mutta taaskin jokin pisti vastaan, enkä saanut itseäni kirjauduttua sissään. Nyt paremmalla onnella ja pääsin kirjoitteleemaankin.

Katsoiko kukaan eilen Täydellisiä Naisia? Me katottiin mun miehen kanssa ja naurettiin ihan kippurassa sitä Susania, joka on siinä raskaana. Johtuikohan hiukan itseironiasta, kun juuri viikonloppuna itkin miehelleni, kun olen niin epäseksikäs... :LOL: Taitaa Mieskin ymmärtää, että tämä mun puuskittainen itkustelu ei todellakaan ole hänen vikansa...... :saint:

Lääkäriajoista mulla olisi ollut tänään viimeinen neuvolalääkäriaika, muttakoska olin äitiyspolilla sen liian pienen sf-mitan takia ja tekivät siellä sen kokoarvion ja Lääkäri muutenkin tutki ultralla niin neuvolatäti kysyi minulta haluanko siihen viikon 36 lääkäriin tulla. No meillä ei neuvolassa ole mitään ultria, joten lääkäri ei olisi tehnyt mitään muuta kuin alatietutkimuksen, joten passasin sen ihan hyvillä mielin. Meillä kun tuo arvauskeskuslääkäri ei nyt muutenkaan ole mikään kummoinen. Ja muissa asioissa luotan neuvolatätiin vähintään yhtä paljon. Mistään synnytystapa-arvioinnista neuvolatäti ei ole puhunutkaan, eikä sen minulle juuri väliksikään. Minä kun mieluiten saunassa synnyttäisin ilman mitään turhia hössötyksiä ja aivan ehottomasti alakautta. Minä pelkään kaikkia leikkauksia ja pikkkejä niin pirusti, etten piikikammon takia halua minkäännäköistä puudutustakaan.

Suomalainen Isiaskipu vaivasi muakin silloin kun olin vielä töissä ja vaikka se kuin hirveältä kuulostaakin niin kävely ja alaselän liikuttelu oli oikeasti hyväksi. Kun se Isiashermo on jossain siellä jumissa se tarttis saada sieltä "vapautumaan". Esimerkiksi sellainen kävely, jossa jalat pitää ihan suorina ja lantiota nostamalla ja liikuttamaalla kävelee, on tosi tehokas ja tekee muuten makliaaa!!!! Mutta älä kuitenkaan lähde millekään kymmenen kilometrin lenkille, vaan ihan kotosallakin yrität saada koko lantion pyörimään ja liikkumaan kävellessä oman kipukynnyksen mukaan. Voisi muuten ihmisetkin vähän kattoa, jos nyt kaupungille lähet sillai itteetäs venkomaan.. :LOL:

Nuusis Minäkin olen ollut koko raskausajan vähän sillä kannalla, että pikahiiva olisi sopinut mulle oikein hyvin. Jos saisi ite päättää mitä suuhunsa laittaa ja minkäpituista lenkkiä tekee, eikä kukaan olisi olkapään takana motkottamassa, kun haluan mennä ratsastamaan tai moottoripyöräilemään. Toki nämä kaikki nyt jää varmasti paaaaljon vähemmälle lapsen synnyttyäkin, mutta ei tarvise pelätä mahansa puolesta ihan joka hetki. Ja siitä Tunnesiteestä niin eiköhän se ole muodostunut ihan huomaamatta. En sitä kyllä mitenkään senkoommin tiedosta, mutta olen 110prosenttisen varma, että jos nyt jotain tapahtuisi niin kyllä se tunneside jo vaan on kehittynyt ja vahva onkin.

Mutta kyllä siinä jo tekstiä taas olikin. Palaan ikkunaprojektini pariin ulos ihanaan auringonpaisteeseen.

Titta ja masuasukki tasan 36
 
RouvaSumppisuu
Mikäs siinä Ievaliina, mielelläänhän noita sun romaaneja lukee =) . Kiva tulla koneelle, kun on aina paljon uutta juttua tullut.

Nopsaan vaan kysäsen uudelleensynnyttäjiltä, että onko teillä aina sf-mitta ennustanut vauvan syntymäpainoa? Jos vaikka ekasta vauvasta olisi sf-mitta ollut 36cm ennen synnytystä ja toisesta 34cm, niin onko toinen ollut silloin pienempi kooltaan? Vai miten paljon lapsiveden määrä yms. vaikuttaa tohon sf-mittaan?

Sumppis ja pikku-B rv. 35+
 
Käytiinpä neuvolassa.....

Ja perätilassahan tämä meidänkin Muru on jälleen, joskin se sektio on varmaankin edessä, joten liekö tuolla asennolla suurempaa merkitystä. Kuitenkin terkkari katsoi parhaaksi laittaa minut pikaisesti äitipolille sairaalaan, ja aika on jo tämän viikon torstaina. Sf mitastakin mainitsi, se kun on nyt 35 ja niitä viikkoja on 34+6. Sanoi kyllä, että perätilan takia mitta on varmaan suurempi kuin jos vauva olisi raivotarjonnassa. Lapsivettäkin on kuulemma mukavasti. Eli torstaina taidetaan saada tietoon meidän vauvelin syntymäpäivä.....

Pissatulehdusta epäilen itse, joten laitettiin labraan näyte menemään. Ja paino on nyt noussut 700g/vko, joskin turvotusta on ollut nyt niin selvästi enemmän jaloissa, että ihmekös tuo.Turvotuksesta huolimatta RR oli hyvä 119/77, mutta niistä sydänoireista oli huolissaan, sillä sydän tykyttelee jopa 125krt/min jopa varttitunnin ajan, kun nuo tykyttelyt kuulemma ovat yleensä korkeintaan parin minuutin kestoisia. Sydänfilmiin olisi mielellään laittanut vaikka heti, mutta kun piti varata perätilan takia se äitipoliaika jo torstaille, niin sovittiin, että puhun asiasta sitten siellä.

Eilen käytiin hakemassa vaunut kotiin, ja matkaan tarttui myös itkuhälytin (Philips Avent) ja uusi rintapumppu (ostin Aventin pumpun, kun siitä on edellisten lasten ajalta pelkästään positiivisia kokemuksia). Vaunuun otettiin lisävarusteina luonnollisestikin hoitolaukku, mutta sen lisäksi tuli ratasistuimeen istuinpehmuste, että itse rataskangas säilyisi pahimmilta tahroilta sitten aikanaan. Myös talvea ajatellen otettiin makuupussi. Vaunuista on pakko sanoa se, että eipä ole tällä kylällä tullut vielä vastaan yksiäkään niin värikkäitä menopelejä, kuin nämä meille kotiutuneet. Voi olla, että tullaan kuulemaan vaunun väristä yhden jos toisenkin kerran kommentteja, ihan niin kuin nyt tästä mahan koosta! Samaan syssyyn maksettiin Britaxin Römer Baby safe turvakaukalo, joten hintaa kaikkine tykötarpeineen tälle setille kertyi noin 1100? rintapumppuineen ja itkuhälyttimineen. Että kyllä maksaa nykyään kaikki ihan älyttömästi..... Tuossa summassa tosin on pojille leluja noin 50? verran, mutta kuitenkin, ja alennusta saatiin tosi mukavasti kaikista tuotteista, kun olen jo poikien aikaan asioinut samassa liikkeessä vaunu-yms. asioilla.

Nyt tuli jutut täysin omasta navasta, mutta suokaa anteeksi. En ole ehtinyt sunnuntain jälkeen lukemaan teidän kuulumisia, joten nyt hei vaan, ja niitä lukemaan!

Kultatiuku ja nuppu rv34+6
 
Sumppis: ensin kiva että taas avasit uuden kuukauden, laiskimuksena en vain ole jaksanut kirjotella..
SF-mitasta kysyit, mulla ainakaan ei ole ollut pääteltävissä, esikon kanssa vika merkitty sf rv39+4 oli 35cm ja syntymäpaino 4220g
kakkosella tasan 38 vkolla ollut 34cm ja syntymäpaino 3680g.
Ja nyt mennään sf 39cm.. :LOL: :LOL:
Nojoo, tätähän ei voi enää verrata...
Mutta paljonhan just lapsiveden määrä sitä saattaa muuttaa, siis jos on vähän/ normisti/ paljon vettä..

Mitähän muuta täällä on ollut.. anopeista.. mulla hyvät välit onneksi. On vähän omalaatuinen tapaus hänkin kyllä, mutta liekö omaa luonteenpiirrettä kun onistun hänenkin kanssaa toimeen tulemaan hyvin.. (vaaka kun olen ja hyvin harvassa ihmiset joiden kanssa en pysty mitenkään tulemaan toimeen... )

Sitten oli tunnesiteestä; en kyllä ole aiemmillekaan puhunut, näille välillä joudun huomauttamaan etteivät tempoisi niin isosti, tekee kipeetä kun toinen töykkii oikeeta kylkikaarta ja toinen punkeaa samaan aikaa vas.puolelta..
Tuleva isosisko sen sijaan käy silittelemässä "auuvva.. toinen auuvva.. "

Sairaalakassi: en ole vielä pakannut,pitäsi kai kun ei voi tietää koska tulee lähtö.. Vaikka jotenkin on tunne että mennään kuitenkin la:n tai yli..
Tässä just nimittäin kuulin yhdestäkin tuplaodottajasta jolla la lauantaina eikä vieläkään merkkejä että tulisivat ulos kaksiostaan.. =)
Uotellaan uotellaan.. :LOL:

Polikäynti olis huomenissa, palailen kenties (jos laiskuuttani pääsen... :ashamed: ) siis huomenissa.. =)

jaksamisia kaikille !!

Mom44 & poitsut 31+6
 
Neuvolassa jälleen käyty
Eli tässä pientä infoa:

Paino: +373g/vko (yht 11kg)
RR: 117/78
Turvotus: -
Virtsa: -
Hb: 104 (vaikka syön rautaa...) Ilmankos on väsyttänyt pari päivää hurjasti
Sf: 30 cm
RT
Liikkeet: ++
Syke: 135

Neuvolassa olikin sijainen. Yhtä pieni tyttö, kuin minäkin, tosin näytti vierellä aika miniltä kun vatsoja verrattiin :D Nyt aletaankin käymään neuvolassa viikottain ja kahden viikon päästä lääkäriaika (silloin rv 36). Pitääkin nyt keskustella lääkärin kanssa siitä pystynkö normaalisti synnyttämään, sillä aikoinaan on sanottu että huonolta näyttäisi. Kyllä se normaali tapa olisi tavoitteena synnytyksen suhteen, mutta pääasia on että Rusina saadaan ulos mamin syliin =)

Huomasin, että onhan noita hankintoja vielä. Esimerkiksi se rintapumppu olisi hyvä ostaa ihan varmuuden vuoksi, itkuhälytimenkin haluaisin. Ja se kuumemittari! Anttilassa olikin tosi hyvä tarjous philipsin itkuhälyttimistä. Oliko se 39.90 vai 49.90?..Kuitenkin, ei olisi kallis ja tulisi varmasti käyttöön. Täytyy vaan toivoa, että on vielä tarjouksessa.

Mutta tässä nyt näin lyhyesti kuulumisia, myöhemmin lisää :)

Haleja kaikille

Brigantia & Rusina ( rv 34+0)
 
Eli se pancod puris paremmin mitä panadol. En ole oikein uskaltanut syödä sitä panacodia ku jossain oli ettei sitä odotus aikana oikein sais syödä..Tuki vyö näillä helteillä ei kauheesti innosta..Mulla se issias kipu on tossa vasemman puolen pakarassa, en tiedä auttasko se vyö. No, täytyy kokeilla sitä kävelyä. Eilen kyllä kävelin niin paljon että en tiedä oisko yks vähän rennompi päivä hyväks. Huomenna kun on pakko lyllertää enemmän, ku noilla lapsilla on vasta kevät juhla huomenna.
 

Yhteistyössä