HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Hyvää vappua kaikille heinämammoille!

Neuvola- ja lääkärikuulumisia täältäkin
..Kaikki ok, oli taas tosi pikainen käynti, kun oli tuo lääkärikin samalla. Kohdun suun tilanne kiinteä, kiinni ja kolme senttiä edelleen jäljellä. Ei oo siis supistukset täällä saanu mitään aikaan. Turhaa oon vissiin sitten hermoillu.
Painoa oli tullu 670g/viikko, yhteensä tasan 4kg raskauden alusta. Aika kohtuullista, sanoisin.
RR 115/69.
Hb 120, Sf 26 ja sykkeet 130. Tähän asti on sykkeet ollu aina sitä 150+, mutta vissiin oli lepohetki. Asennosta lääkäri sanoi, että sitä ei kannata vielä kattella, kun on vielä vauvalla hyvin tilaa liikkua..Mielestäni tunnen aika paljon liikkeitä tuossa ylhäällä, mutta kyllä niitä taitaa silti tulla vielä aika lailla ympäri mahaa..

Epparista.. Mulle se tehtiin, kysymättä ja ilmoittamatta, ja parantumiseen meni jonkin aikaa. Ponnistusvaihe oli kyllä tosi helppo ja nopea, en sitten tiedä, oliko se tuon epparin ansiota vai mitä. Tikkien parantumiseen meni muutama viikko, en tarkkaan muista, mutta en kyllä viikkoon istunu. 40km sairaalasta kotiin autossa oli aika mielenkiintoista.. :whistle: Mutta ei mulla oo mitään kummempia siitä silti sanottavana. Parani se kuitenki lopulta eikä aiheutunu mitään komplikaatioita. Toki olis kiva, jos esim. sairaalassa pystyis imettää istualtaan ja sais siihen tukea, en oppinu sitä koko imetysaikana esikoisen kanssa..

Mutta nyt lähden parvekkeelle nauttimaan auringosta. Iltapäivällä esikoinen on luvattu viedä leikkipuistoon, kun ei oo eilistä lukuunottamatta syksyn jälkeen sinne päässy. Ne kun on ollu "kiinni" (tai näin esikoiselle on sanottu..) Mukavaa että leikkipuistokausi alkaa taas! :D

Viikonloppuja ja aurinkoista vapun päivää! :heart:

Pinuski 30+1 (huhhuh..)
 
Heipä hei!

Ja Aurinkoista toukokuun alkua kaikille heinämammoille!

Simaa ja munkkeja on tullut ahdettua niin että kyllä vaaka taas heilahtaa:) No, väliäkö tuolla.. varsinkin kun tirpunenkin tuntuu tykkäävän: kovasti on monotellut eilisen ja tämän päivän.

Oikeastaan sen kummempaa asian tynkää mulla ei ollutkaan tällä kertaa.
Ajattelin tulla toivottamaan kaikille hyvää alkanutta toukokuuta!

tannuli 27+6
 
Mikähän ihme iski tänään. Oltiin pienellä kävelyllä, jonka jälkeen putosin väsyneenä sohvalle. Masu tuntuu älyttömän raskaalta ja pinkeähköltä. Ja sitten on menkkamaisia kipuja alavatsalla ! Kaveri liikkuu kivasti kuitenkin. Pystyssä en oikein jaksa olla.

Pitäiskö olla huolissaan tästä ???
 
Minttumaaria76 : Se on ihan normaalia, että vatsaa supistelee kävelyn jälkeen,varsinkin jos olet kävelly reippaasti. Ne on ihan niitä normi harjoitussuppareita. Lepäilet vain ja lepuutat vatsaasi, tollaseen kiristelyyn auttaa lämpö "kaura" pussikin..ainakin minua se helpottaa :)
Laitetaanpas uuden kuun kunniaksi hiukan galluppia.... MIKÄ ON SELLANEN KOTITYÖ JONKA OLET JÄTTÄNYT NYT KUN ODOTAT VAUVAA :)?? Esim. ikkunan pesusta, verhojen vaihdosta jne. mulle on muistuteltu :) mutta kertokaapas te minkä te jätätte suosiolla jo muille, jos ei lasketa tietenkään kaikkea raskaan nostelua :)
 
Kiitos vastauksista jane ja pipsa !!!
huh, siis suppareita. Ne on ollut aiemmin erilaisia. No tuossa köllöttelin ja huomasin , että Ulpukka on tänään kääntynyt pystympää asentoon. Ehkäpä sekin tuntuu oudolta. Ja olipa kaverilla kova hikkakin tänään asken.

kotityöt: en enää kanna kauppakasseja, jos kovin painavia. En pessyt ikkunoita isäntä hoiti sen suosiolla. Ja autonrenkaita en vaihtanut itse.
 
RouvaSumppisuu
Täälläkin on selvitty vapun vietosta...siis mikä siinä on, että sima ja munkit maistuu vähän turhankin hyvin, että se siitä sokerittomasta dieetistä :headwall: .

Äippäpkl -kuulumiset: kohdunsuu hyvin kiinni vielä (tosin mun silmään ultralla katsottuna sisäsuulla näkyi pieni kolmionmuotoinen alue, jota ei ennen ole näkynyt...) ja pituutta sormelle 3cm, ultralla 4-5cm. Sairaslomalle jouduin/pääsin raskaan työn ja supistelujen takia. Oon ihmetellyt kun alapäässä tuntuu välillä kauhea paine ja virtsarakkoa viiltelee ja syykin löytyi...vauveli on kääntänyt itsensä PERÄTILAAN ja suoraan sanottuna istuu mun virtsarakon päällä!!! Voihan vinetto...toivottavasti kääntyis ASAP taas pää alaspäin. Ja kokoarvio oli nyt rv. 30+3 1600g, eli nyt mentiin jo keskikäyrän päälle. Siitä koostakin saa nyt alkaa kait stressaamaan...ja mamma vaan vetelee munkkia nassuun :headwall: .

Muhin juttuihin tästä omanapaisuudesta...
Epparista: Esikoinen syntyi imukupin avustuksella, jolloin mun ymmärtääkseni tehdään aina eppari. Ja aika iso ainakin mulle leikattiin, kätilö oli viemässä mua leikkuriin tikkaukseen, mutta gyne sitten tuli ja parsi mut kokoon. Heti pystyin istumaan, ehkä paremmin kuitenkin paremmin paino toisella kankulla. Haava tulehtui, jouduin syömään antibiootit ja kiva arpi jäi. Mutta tuollahan se on piilossa ulkopuolisten katseilta :whistle: . Eikä ainakaan tullut muita repeämiä, joista ois voinu tulla jotain pahempiakin ongelmia. Eli saa vastaisuudessakin leikata, jos tarve vaatii.

Kotitöistä: Esikoisen nostelut ja pesut lavuaarilla jätän suosilla miehelle, jos vaan on kotona (vaikkei nyt varsinainen kotityö olekaan). Muita hommia oon kyllä vielä tehnyt, hitaammalla temmolla vaan.

Kiva muuten lukea noita neuvolakuulumisia, laittakaa jatkossakin tilastoja =) . Nyt iltapalan laittoon :wave: ,

Sumppis ja pikku-B rv. 30+4
 
Hyvää toukokuuta! Kiitos Sumppikselle uudesta pinosta!

Meikäläisellä on sitten tasan kaksi kuukautta la:aan. Voi Viesker, että vähän pistää perhoset liikkeelle kun ajatteloo... Vaikka kyllä siellä masussa potkii ihan joku muu kuin perhonen! Sillai välillä satelee osumia, että ihan täytyy hieroa masunpäältä. Ja Ievaliina myös täällä kaikki potkut tuntuu oikealla puolella ja ovat suurimmaksi osaksi siellä tuntuneet. Pää alassuin se siellä jo on ja peppu pysyssä tuossa navan kohdilla se venyttelee ja potkii jalat oikessa kylsessa.

Kotitöistä mä kyllä teen oikeastaan ihan kaikkea vielä. AAAh paitsi mattojen tamppaus on miehen hommia. Ja autotalliin en kyllä nyt itteäni enää tunge. Kuukausi sitten kyllä vielä asensin peräkoukkua ukkon kanssa autooni, kun siinä oli hyvä olla neljät kädet siellä auton alla. Niin ja mökillä kun tehdään remppaa, en suostuntut menemään kattoa uretaamaan siitä kohtaa, missä pitää tasapainotella rappusten yllä parrunpätkien päällä.

Nyt suihkuun, kun haisen ihan savulle. Mutta onpahan grillikausi avattu!
Titta ja masuasukki 31+2, ehkä...
 
Mooi!

Mie se vaan teen vielä ihan kaikkea, mitään en oo jättäny pois. Kauppakassit nostan kärryistä suoraan autoon ja penskoja ja pyörätuoleja nostelen, jos joku ei apua tarjoa. Ajattelen ettei yks nosto mitään haittaa.

Nyt vaan on pari päivää ollu massussa hiljaasta. Muljumisia tuntuu, muttei potkuja niin paljon ko ennen. Kävelyllä ja jälkeen tulee menkkamaisen kippeeksi koko alavatta, mutta masu ei kovaksi helposti paukaha.

Huomenna olis vielä piiitkä työvuoro ja sen jälkeen kaks yötä, kiva ko öisin ei tarvii nostella mitään, sitten muutama päivä vapaata ja kolme työhukia ennen lomaa. Vapaapäiviksi olen ajatellu vaan maata ja kuunnella beibiä, tuntuu, että työntohinassa se jää niin paljon vähälle.

T: pörrö ja vaava 30+5
 
suomalainen: taalla Englannissa on kanssa vahan erilainen kaytanto. Sisatutkimuksia ei tehda ollenkaan, kuulemma enemman mahdollista haittaa kuin hyotya. Pissa kylla katotaan joka kerta ja paineet. Mitataan sf, tarkastetaan asento ja kuunnellaan syke. Siinapa ne vakiot sitten onkin. Painoa ei mittailla ellei ole jotain erityista syyta, ja joo - ei kylla yhtaan harmita ettei sita kytatakaan :D
Verikokeita otetaan silloin talloin mutta niista sitten katotaan kerralla enemman kuin vain hemppa.
Mitaan arvosteltavaa en kylla loyda takalaisesta aitiyshuollosta, painvastoin. Minulla on joka raskaus katsottu riskiraskaudeksi, ennenkaikkea kurittoman verenpaineen takia, ja joka kerta on mielestani hyvin pidetty huolta. Synnytyksessakin on ollut katilo vieressa koko ajan. Synnyttaminen tai siis sairaalassa olo ei maksa mitaan ja ihan siis kunnallisella puolella, ei yksityisella.
Tassa raskaudessa ollut alhainen papp-a johtaa taalla (ja monessa muussa maassa)automaattisesti saannollisiin ultriin ja tarkempaan seurantaan, Suomessa ei mihinkaan.

Ainahan se paha kello kuuluu kauemmas ja noin kohu-uutisia seuraamalla tulee sellainen olo etta viikatemies ensimmaisen nurkan takana vaanii jos vain sairaalan ovesta jalkansa sisaan laittaa...
Kehuja siis vaihteeksi takalaiselle terveydenhuollolle.
Sitten taas kun vauva kasvaa ja pitaisi paivahoitoa miettia ja kouluja niin sitten se vasta hulluus alkaa...
hulluudesta puheen ollen, kello yli yhdentoista ja taalla vaan viela naputtelen, nyt mamma vaaka-asentoon ja mahan viereen maate :)

Hyvia viikonloppuja!

musikka ja pumpero 28+
 
tänään mulla alko virallisesti loma, jee :)

kotitöistä niin kaikkea teen. ettei ainakaan tarttis odottaa vauvaa pidempään kun la... ;) vitsi. rankinta varmaan esikoisen kantaminen, jos se kotityöksi lasketaan :LOL:

lenkkeilyä
taas alkanu harrastaa kun esikoinen 3 päivää viikossa hoidossa ja mä kotona = pääsee lähtemään lenkille. tekee kyllä hyvää kun suklaata menee mielin määrin päivän aikana!

milloin muilla viimeinen lääkärissä käynti? meillä taitaa olla rv 35. sitä odotan nyt ehkä eniten että pääsee tietää kohdunsuun tilanne.

nyt kotitöihin... mies tulee kotiin viikon työmatkalta tänään, jes!

korvapuusti + pikkupulla rv 31
 
Hei kaikille!

Vappu meni rauhallisesti kotosalla grillaten ja Vapputorilla tietty käytiin. Pitihän viikon päästä 1-vuotiaalle ostaa sitten kaasuilmapallo ja isännälle simaa.

Kotitöistä on ollu puhetta. Esikkoa nostelen mahdollisimman vähän, painaa jo pian 13kg.. Imurointi on aina ollu miehen homm
aa, paitsi mä joskus vetelen enimpiä murusia ym. sotkuja Ostos-TV:n Swiwel Sweeperillä. :D Se on tarpeeksi kevyttä hommaa. Ja nyt esikon huonetta kun on maalattu, se jäi isännän hommaksi, ettei vauveli saa liikaa huuruja. Haravoimassa olin TIna pienen alueen, niin kyllä se mahan pohjaan alko tuntua aikas nopeesti, eli loppu nurtsi odottaa miehen suoritusta.. =) Taitaa olla jo miehelle jokakeväinen ilmiö, viime vuonnakin jäi miehen hommaksi, kun olin sillon ihan viimesillä. Muuten sitä tulee täytettyä tiskikonetta ja tyhjättyä, laitetua ruokaa ja kaupassa käytyä kerran viikossa yksin. Mutta mies hakee kyllä kassit auton perästä, etten nosta niitä muuta kuin ostoskärrystä autoon.

Eppria mulla ei leikattu viimeksi, kun jouduin sit lopulta hätäsektioon. Arvesta tuli ihan älyttömän leveä ja ruma, kun tikkien ottamisen jälkeen haava aukes. Saa nähdä miten se vielä leviää, kun maha vaan kasvaa. Mites muilla, joilla on sektiohaava, varsinkin joilla pystypäin, onko arpi muuttunu, kun masu kasvaa?

Pitäis alkaa valmistautuun ostoksille siskon kans. Pitäis mennä ettiin esikon uuteen huoneeseen mattoa ja pimennysverhoa ym. krääsää ja H&Mlla tietty pitää käydä, JOS vaikka jotain löytyis.... :)

Mutta hyvää toukokuun jatkoa kaikille heinämasuille!!

Tv. Toukomamma ja poju 31 (JO!!!!)
 
vielä viikko sitten äippälomalle!!!!Alkaa kyllä jo väsyttä selkeästi tämä työnteko, etenkin kun yöt nukutaan niin huonosti...
Kotitöitä teen ihan kaikkea;tamppaan mattoja ja pesen ikkunoita.Ei vielä ole tullut rajaa vastaan. Valitettavasti liikunnan kanssa on toisin; vähänkin jos kävelee,juoksee tai pyöräilee vähän nopeammmin alkaa sivuista repimään niin ilkeästi että on pakko pysähtyä.Tämä on mulle (urheiluaddiktille) aika traumaattista,mutta olen psykannut itseäni siihen, että tämä loppuaika mennään aika hissukseen....Eihän tässä enää ole herranjumala paljon jäljellä!!!Apua!Vielä pitää ostaa kaiken maailman juttuja!Pinnasänky on, muttei patjaa eikä lakanoita!Apua!
Liikkeitä tuntuu nyt tosi paljon ja etenkin vasemmalla puolella, ei juurikaan oikealla mitään. Niitä tuntuu sekä ylhäällä että alhaalla, mikä viittaisi siihen, että vieläkään ei olle käännytty!Ehkä vauva on aika pienikokoinen ja mahtuu hyvin pyörimään? Toisaalta on kai vielä ihan normaalia tuo kääntyily tässä vaiheessa elämää. Maanantaina neuvola, siitä sitten lisää!!

oinas95 30+6
 
masussa nyt käännytty toiseen asentoon, ei enää sivuttain, tuntuu PALJON paremmalta, ei kiristä eikä ole kipuja. masuympärys nyt 91cm (oli 96cm) niin sekin selittää asian! ihanaa! ei tarttis vatsa välttämättä ollenkaan enää kasvaa kun tuntuu nyt jo tarpeeksi isolta mutta siinä tapauksessa kyllä suklaansyönti loputtava NYT ja niin taidan yrittääkin!

korvapuusti + pikkupulla rv 31
 
SusSoo
Hei pitkästä aikaa!
Muistattekos enää meikäläistä...

Jouduin poistumaan tammikuussa rv14 keskenmenon vuoksi tästä heinäkuisten listalta. Mutta ajattelin käväistä ilmoittamassa, että nyt meidän perheessä jännitellään uutta raskautta. Viikkoja peräti 4+6. Siinä on ihan hyvä alku. Joten toivottavasti päästäisiin tällä kertaa ihan loppuun asti onnellisesti ja joulu-tammikuussa saataisiin pieni nyytti kainaloon.

Teillä kaikilla alkaa olla jo loppusuora käsillä
kovasti kaikille onnea viimeisiin viikkoihin!

Aurinkoisin terveisin Sussoo
 
Heipparallaa ja hyvää toukokuun alkua =)
On se vaan hassua, että enää tää ja ens kuu niin sit ollaan jo heinäkuussa... hui!!

Meillä meni vappu ystävien kanssa, meidän tupaantuliaisia viettäessä, ja niinhän siinä kävi että vauvaa muistettiin tuteilla ja leluilla ;) Vielä pitäisi sukulaisille järjestää jotkut kahvittelut uuden asunnon kunniaksi. Muutettiin siis reilu kk sitten suurempaan vuokra-asuntoon ja saimme kyllä aivan ihanan kodin! Nyt on tilaa niin vauvalle kuin noille nelijalkaisille lapsillekin... Joskus sitten omakotitaloon, mutta toistaiseksi siitä vaan haaveillaan.

Kotitöitä teen kyllä niinkuin ennenkin... töissähän mä en selän vuoksi enää ole, joten suht iisisti saan kyllä olla. Ja esim kauppakassit mies kyllä kantaa ja muutenkin raskaammat työt jää hänelle jo pelkästään mun selän kunnon vuoksi.

Supistukset on alkaneet, tänään niitä oon bongaillut enempikin! Tiedän että harkkarisupistukset kuuluu asiaan, mutta en voi väittää etteikö sitä vähän hätkähtele ja mietiskele... mulla on ollut jo jonkin aikaa outoja tuntemuksia vatsassa ja supistuksia ne sit on vissiin ollut, en vaan oo tajunnut. Lähinnä kävellessä supistuksia alkaa tulla, heti kun väsyy, mutta tänään niitä on tullut ihan sohvalla maatessakin. Samoin aika kovaa paineen tuntua on välillä alavatsassa, mutta sitäkin oikeestaan vaan sit jos kävelen pidemmän aikaa. Oon ajatellut että kroppa ilmoittaa levon tarpeesta... ja vauvan pääkin varmaan jo alas painaa!? Tarviiko supistuksista olla huolissaan, jos eivät muutu kivuliaiksi, vaikka niitä tulisi usein?

Joku kirjoitteli siitä että missä kohti potkut tuntuu... täällä vauva on ollut nyt jonkin aikaa pää alaspäin ja liikkeitä tuntuu oikeestaan vaan oikealla puolella. Välillä vasemalla, alempana ja hennommin, joten ehkä kädet heiluu siellä :heart: Nyt kyllä huomaa että potkut ja liikkeet on selvästi erilaisia kuin aluksi... enää ei tule sellaisia nopeita tömähdyksiä, vaan ennemminkin rauhallisia muljahduksia :p

Joka päivä kyllä jaksaa miettiä ja ihmetellä olotilaansa, on tää vaan niin hienoa :heart:
Tosin siitepölyallergia vaivaa, mutta eiköhän tästä selvitä... taitaa raskaus vaikuttaa allergiaan positiivisesti, kun pienillä lääkeannoksilla selviää suht hyvin! Tai sit syy on joku aivan muu :LOL:


Aurinkoista viikonloppua kaikille!!

Nuusis 28+6
 
toukomamma: mulla on haavat pystyyn ja poikittain edellisellä tekivät pystyyn ku hätäsektio, ei tuo minusta ole levinny tai muutenkaan muuttunut mihkään. mulla oli tikit kyl
yliaikaa ja upposivat ihoon ei ainakaan haava auennu :eek:


pojjat tuossa tunsivat vauvan jalkapohjan tuossa mahalla ku sälli työnti jalallaan kovaa =)
kylläpä ol ilimeet!!

mut nyt iltahommille!
 
Ihania uutisia oli täällä vastassa, Sussoolle isosti onnitteluja! :heart: Ei ole sinua unohdettu tälläkään, ja toivotellaan nyt vauvaliimoja tarrasukkia ja ties mitä tykötarpeita, jotta tulos olisi tällä kerralla se oma nyytti kainalossa sitten 36viikon päästä! :D

Toukomamma, mullakin pystyyn sektioarpi, eikä se oo ollut moksiskaan. Kuopusta odotellessa repesi arven päästä hiukan vinoon parin sentin raskausarpi, sen verran tuo kiristi nahkaa. Nyt ei näy vielä mitään. Sihen asti oli arpi myös koholla(yli 2vuotta) ja punainen, kuopuksen raskausajan jälkeen siis laskehti vasta litteäksi.. Enkä kyllä bikineissä itseäni esittele, kun arpi on paikoin lähes 5cm leveä, karvoituksesta pari senttiä navan alle pitkä, ja joka tikin kohtakin erottuu selvästi vierestä.. Ylpeä "sota-arvesta", mutten silti tahdo sitä esitellä.. :ashamed:

Kotitöitä teen sitä mitä ennenkin. Tahti voipi olla hitaampi, pihan haravointiinkin sain kulumaan ennätykselliset puolitoista viikkoa! Jos joku tuntuu erityisen pahalle, niin jätän sikseen ja huomautan miehelle et tekee loppuun. Polttopuita en oikeastaan enää hirveemmin kanna, mut tarvittaessa sekin menee; vähemmän kerralla.

Supistuksista kokemusta sen verran, että joskus ne voi tehdä jotain vaikka kivuttomia olis, toisinaan ei. Keskimmäiseltä toisen lääkärikäynnin jälkeen lepokuurille loppuajaks, kun oli paikat pehmenneet ja kaula lyhentynyt puolella ja parille sormelle aukikin, eikä kipuja ollut. Supisteli vaan herkästi. Kuopukselta taas samassa vaiheessa kaula tiukasti kiinni, ja napakka, vaikka taas supisteli. Sit jos alkaa tulla useasti, tyyliin vähän väliä, tai kivut liittyy mukaan ois varmaankin hyvä tarkistaa tilanne. Luulisin näin maalaisjärjellä, käytännöt kai vaihtelee tässäkin..

( . ) ei hirveemmin ole paisunut nyt, 106cm on tuore mitta. Ihan tarpeeks kyllä, ja edelleen papunen viihtyy poikkitaisessa tilassa, omalla käsikopelolla todettuna.. Maanantaina seuraava neuvola, kattotaan suostusko täti jo koettamaan pienen asentoa..

Ja nyt tämä ryytynyt mamma painuu nukkumaan! Rankka päivä josta osa reissussa, muutama valvottu yö ja kamalat taistelut jo kolme päivää kuopuksen kanssa vie veronsa, kunhan tulin päätä hiukan nollamaan ennen unta..

Räpätäti+Ninni Elmeri rv29+2
 
SusSoo Kyllä sinut muistetaan, ihania uutisia. Onnea odotukseen! :heart:

minttumaaria76 Mulla on ollut jonkun verran noita menkkamaisia kipuja, mutta eivät ole kestäneet paria tuntia enempää. Jos kivut häiritsee, niin voisitko soittaa esim. äippäpolille? Saisit mielenrauhan ja varmasti osaisivat neuvoa :hug: :heart:
 
Huomenta!

Minttumaariakin täällä aikaisin liikkeellä.. En osaa tuohon sun kysymykseen mitään faktatietoa antaa, mutta mun ymmärtääkseni ne menkkamaiset jomotukset kuuluis jo niiden kivuliaiden supistusten puolelle..? En kyllä oo varma.. En jaksa lukea nyt vanhempia juttuja, joten en tiedä, kuinka paljon sulla on ollu noita harjoitussuppareita. Toisilla nekin kai tuntuu "jomotuksena", ja kaikkihan tietysti tuntee kivun yms. vähän eri tavalla. Tästä ei nyt oo kyllä mitään apua.. :ashamed: Mulle neuvolassa sanottiin, että jos supistus tuntuu tuossa mahan päällä, niin ei pitäisi olla hätää, mutta jos ne tuntuu tuolla jossain syvällä, niin silloin ne on niitä oikeita, tässä vaiheessa vielä epätoivottuja supistuksia. Voi vitsi, toivottavasti en huolestuta sua, miksihän edes vastaan, kun en oikeasti mitään tiedä..? :x Ehkä joku muu osais auttaa paremmin..Tai ainakin jos kovasti huolestuttaa, voisit tietty soittaa synnärille.. (Tiedän, ainakin mulla sinne soittamisen kynnys on suuri, mutta..)

Muita kuulumisia..Hmm. Kotitöistä sen verran, etten mäkään mitään oo vielä jättäny pois, mutta luovutan kyllä mielelläni kauppakassit miehelle, ja paljolti se esikoisenkin kantaa, jos on vähän pitempiä kantomatkoja eikä neiti suostu kävelemään. Onneksi tuo meidän sirpana on niin kevyt, kun vasta semmosen 11,5kg (aika vähän yli 2v:lle), että kyllä sitä itekkin vielä kantelee. Mahakaan ei vielä ihan hirveästi häiritte menoa, ympärysmitta aika tasan 100cm nyt, ja sf oli tosiaan sen 26..

Pieni galluppi täältä: Missä kunnossa teidän iho on? Mulla raskausaikana, esikoisen kanssa ja taas, kasvojen iho on tosi hyvä, ja kohtuullinen määrä suklaata (en usein syö, oon enemmän karkkihiiri.. :ashamed: ) tuntuu vaan auttavan asiaa. Imettäessä varmaan taas sitten saa niistä tutista finneistä kärsiä.. mutta kasvojen puolesta voisin olla aina raskaana..

Nyt tuon äijän kanssa vähän mammimaan vielä, neiti oli yökylässä ja tulee vasta parin tunnin päästä.. :D

Hauskaa lauantaipäivää! :wave:

Pinuski ja kikkulisko tai -veli
 
Minttumaaria, kyllä minä sinuna soittaisin synnärille ja pyytäisin päästä näytille. Voi olla että ihan turhaan mutta polimaksu on pieni hinta mielenrauhasta. Joskus nuo supistelut tekevät tuhoa salakavalasti ja toisilla eivät kipeätkään supparit aikaansaa mitään. Vaikka turha reissu saattaa harmittaa niin vauvan parhaastahan tässä on kyse. On niin kallis lasti kyydissä!
 
juu, soitin sinne synnärille. Eivät tahtoneet vielä näytille. Sanoi olevan harjoitussuppareita. Käski tulla, jos ne kestää ajallisesti pitkään ja jos niitä alkaa tulla tihenevästi. Panadolia käski ottaa.

No, ens maanantaina aion soittaa neukkatädille ja vielä kysäistä asiaa. Ja mielenrauhan vuoksi voisimpa käydä vielä omalla gynellä. Kattoo nyt.

On tää harmillinen juttu kyllä. Ja ekaa kun oottaa niin ihan panikoi kaikesta :snotty:

Eilen muuten saatii isännän kanssa valaiseva havainto raskaudesta :LOL:
Yks mies sanoi meille, että te muuten ootte olleet sängyssä !!! :LOL:
AI NIINKÖ ??? hehee
 
aik
Aurinkoista huomenta kaikille,

Onnea SusSoolle hyvistä uutisista. :flower:
Minttumaarian alavatsakivut vaikuttavat todellakin supistuksilta. Auttaako lepääminen yhtään eli loppuuko kivut lepäillessä?
musikka: Mikä tuo papp-a tutkimus on?

Sitten niistä kotitöistä. Tekisin kyllä mielelläni vaikka mitä, mutta olen nyt viikon verran ollut niin kipeä alaselästä ja reidestä (johon kipu johtaa), etten ole pystynyt tekemään mitään. lieviä kipuja on ollut jo kolmatta kuukautta, mutta nyt jysähti sitten kunnolla pihatöitä tehdessä. Töitäkin olisi vielä kuukauden verran... ja särkylääkettäkään en haluaisi joka päivä syödä... Kuinka monella teillä on ollut tai on tällaisiä hermokipuja liekö iskiaskipuja alaselässä ja/tai jalassa ? Oletteko saaneet helpotettuja niitä mitenkään ja ovatko poistuneet vasta synnytyksen jälkeen vai jo aiemmin?

rv 30+0
 
Heipä hei pitkästä aikaa

En oo paljoo tänne kirjotellu tai lukenukkaan näitä juttuja... vähän ollu muut murheet mielessä.. :/

Raskaus on edennyt mallikkaast.. ei mitään ongelmaa :) kaikkea oon voinu tehä niin kuin ennenkin.. vauva jo punkee mahassa ja oli viimeeksi ainakin vielä perätilassa.. alkaa liikeet tuntumaan jo aika ikävälle.

Odotusta vaan varjostaa se tosiseikka, että miusta tulee nyt sitte yksinhuoltaja :( lapsen isä vaihto naista ja osti sen kanssa jo asunnonkin yms. Yhdessä kyllä lapsi haluttiin ja oltiin kihloissa ja kirkkokin jo varattiin.. mut sitten osui parempi kohdalle niin se oli valmis sitten jättämään kaiken muun.. :(

Nyt asun toistaiseksi omien vanhempien luona ja opettelen täällä sitten vauvan hoidon ja muutenkin pärjäämään.. jotta voin sitten taas lähteä omilleni.. onneksi on sellaset vanhemmat, joilla on resursseja tähän.. muuten en teidä miten oisin selvinnyt.

Nyt olen päättänyt selvitä ihan itse.. en tarvii tollasta kuspää miestä :D ehkä se oikee miullekki vielä on jossain.. heh..

Aika vähän on lapsen isä ollu yhteyksissä.. mut kyl se kovasti puhuu, että on isä lapselleen.. mut saahan sitä puhua mitä haluaa.. onneksi isovanhempiin ja sen sisaruksiin on vielä ihan hyvät välit, nii saa ainakin mummon ja ukin sieltä puolelta...
En mie kyllä itekkään oo kauheen halukas pitää yhteyttä siihen lapsen isään.. kerta asuu sen toisen naisenki kanssa.. monta mutkaa on vielä matkassa, mut eiköhän neki järjesty aikanaan :)

Hyvää loppuodotusta kaikille :)

-Annzzu rv 30+
 

Yhteistyössä