***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Johantero: Sulla on fiksu esikko :D .

Voi kun pääsiskin shoppailemaan, mut täällä missä mä asun (luetaan jossain hiivatin perämettäs) ei ole yhtää fiksua kauppaa (lukuunottamatta ruokakauppoja). Lähimpään kunnon kokoiseen kaupunkiin vaan on tunnin linkkamatka, eikä se kiehdo näillä koipiturvotuksilla. Tos kyllä löysin ihanan yöhaalarin vauvalle paikallisesta sekatavarakaupasta. Rinnuksissa teksti: I promise, I'll sleep longer tomorrow (ei siis kannata ihan tosissaan ottaa kun vaatteen kokomerkintä 56):LOL: .

T: saikku ja "hipsukka" 38+2
 
Mamatsulle ja perheelle PALJON ONNEA TYTÖSTÄ!!!! :flower: :flower: :flower: :heart:

Johantero ihana esikoinen sulla :LOL:

Mun äiti on kyllä ihana ihminen :) soitti ja kysyi, että jos kaikki kolme lasta menis lauantaina heille yökylään :) Jos vauva ei siihen mennessä ole syntynyt, se tietää sitä, että me isukin kanssa saadaan vielä yksi "vapaa-ilta" ennen vauvan syntymää :) eipä olla aikoihin sellaista vietetty, ja piiiiitkään aikaan ei ole mahdollisuus edes sitten taas viettää.. joten ihanaa. :) ja saa nukkua yhden yön sen mitä masukki antaa periksi.. sekin on luksusta :) Kattellaan varmaan joku hyvä leffa ja haetaan pizza.. ihanaa :D :D kylläpäs mieli piristyi. Tosin sillä varauksella että tulokas päättää ettei äiti ja isä tarvitse mitään vapaita =)

Sitten hei.. onko kelleen tullut nyt viime metreillä sellaista pelkoa ja paniikkia?? :( Kun mua on alkanut hirveesti pelottaa että minä tai vauva kuollaan synnytyksessä, tai että vauva on sairas tai jotain :( :( :( mikä ihme mua vaivaa???? :ashamed:

Heidi ja poika 37+5 edelleen :heart:
 
johantero :LOL: Voi vitsi, ihana lapsi :LOL:

Mutteri Oih, ihanaa, että teille järjestyi tuollainen vapaa =) :heart:
Varmasti piristää mukavasti mieltä!
Tuo tuollainen pelko on ihottavaa :/ Mulla oli samantyyppistä aikaisemmin, mutta meni onneksi ohi, kai se auttoi kun puhuin ja puhuin ja puhuin siitä miehelle. Raukka parka kaikkea sekin saa kestää :attn: Mutta viimeisellä sai kun saikin mut uskomaan, että turha murehtia etukäteen, kun kaikkea voi sattua mikä hetki vain, mutta ei se siitä etukäteen murehtimalla parane :/ Ja käskemällä käski mun keskittyä kaikkiin niihin iloisiin asioihin, mitä se vauvan syntymä tuo tullessaan =)
Mutta suosittelen, että puhut asiasta, purnaa ainakin meille täällä, me "kuunnellaan" parhaamme mukaan, ja sitten miehelle, ja esim. neuvolan th:lle. Kavereille, äidille jne... jospa se siitä pikku hiljaa helpottaisi :hug:


Nyt on sitten meillekin valmennus pidetty kokonaisuudessaan, täti lähti just, piti siis sen lapsen hoito osion joka jäi meiltä käymättä kun mies oli sillon vesirokossa.
Mua alkoi ihan jännittää, kun se sanoi, että sille tuli ihan sellainen tunne ja hätä, että nyt se on pidettävä, ettei jää pitämättä ennen kuin vauva syntyy. Ja hän on siis sellainen ihminen, joka näkee "enne"unia yms. Ei millään tavalla päästään huuhaa :D mutta nähnyt monia asioita unissa tai sitten "tuntenut" ne, ennen kuin ne on tapahtunut. Niin nyt sitten aloin miettiä, että tulisko tosiaan tää meidän vauva maailmaan ihan pian...
Muita tuntemuksia ei kyllä siihen suuntaan ole ollut, siis ei supistuksia tai mitään taas eilisen jälkeen, mutta tänään nyt illasta taas aika paljon vihleksinyt tuonne kohdunsuulle. Viime viikolla lääkäri arveli, että ne tuntemukset ovat pehmentäneet kohdunsuun, joten jospa se nyt sitten alkaisi jo kaula lyhentyä ja paikat aueta :whistle: :D

Itellä kyllä sellainen tunne päällimmäisenä, että yli mennään sen 10 päivää ja sitten käynnistys :saint:
 
Viiminen yö edessä tässä asunnossa: paljon ei ole kerenny vielä herkistellä kun on niiiin karseesti tuota pakattavaa - hohhoijaa, taitaa mennä yötöiksi. |O huomenna on klo 10 kuorma-auto pihassa, että sillon ois syytä olla valmista :whistle:
Meillä pitäis netti kyllä toimia uudessakin paikassa heti, mutta jos ei vähään aikaan kuulu, niin syy on Soneran. (ei olis eka kerta...)

Mutteri juu tervetuloa :LOL: - kannetaanko kimpassa vaikka pesukone ja sohva noin ens alkuun :LOL:
Mä yritän laittaa viestiä... Katotaan nyt millä vauhdilla lähdetään ja koska. On siellä TYKSissä tosiaan kaks osastoa joo. Toivon, ettei tarvi kovin montaa päivää siellä olla kun en saa kyllä oikeen nukuttua siellä; niin väsy kuiteskin, ettei uskalla korvatulppiakaan laittaa kun sitten ei kyl heräis oman vauvankaan itkuun.
Voi ihana äiti sulla! Viettäkää oikeen tosi mukava lauantai!
Mä oon ite ottanu tuon pelon tunteen niin, että se vaan kuuluu johonkin "henkiseen valmistautumiseen" - kun siitä pääsee yli, niin ainakin itse pystyn paljon rauhallisemmin mielin odottelemaan sitä synnytystä ja ainakin viimeks oli koko ajan synnytyksessäkin rauhallinen ja luottavainen olo, kivuista ja kaikesta huolimatta. :hug:

Mamatsulle iiisot onnittelut!!! :flower:

Johantero fiksu esikoinen teillä :D

Vauvelihaave ei terkkari sanonut tarkemmin siitä mahakivusta - luetteli vaan noita raskausmyrkytyksen oireita, mutta sanoi kanssa, että sinänsä yksi oire ei vielä kerro mitään, vaan yleensä on sitten muutakin

Veroprosentista eikös se veroprosentti ole aina vähintään sen 20%??? kun siis puhutaan äitiys- ja vanhempainrahan verotuksesta. Koitin itse asiassa katsella Kelan ja verohallinnon sivuilta, mutta eihän sieltä löytyny...

Kaikille vielä hirmuisesti jaksamisia ja voimia loppumetreille!! Hassua miten tällä kertaa tää loppuraskaus omalla kohdalla on näinkin helppoa ja mukavaa =) Kaikki kipuilutkin ottaa ihan mielellään vastaan kun tietää, että vauva se siellä vaan raivaa tietään :heart: Vielä jos saisi nukkua vähän pidempiä jaksoja niin... no ehkä joskus vuoden päästä sitten :D
 
Eilen illalla olikin jo tilanne :/ !!! Täällä toivotaan jo kovasti vauvelin syntyvän, niin ahdistava ja kipeä on olo, vaan eipä meinaa tapahtua vaikka tapahtuukin paljon ;) Eilen iski kaamee pahoinvointi ja oksensin, olo meni ihan veteläksi ja heikoksi.. sitten illalla/yöllä alkoi kipeät supistukset, mutta kun sain unen ja aamulla heräsin, oli kaikki kuitenkin ok.. pettymys oli suuri (kun lähtöä ei tullutkaan) .. oltiin miehen kanssa NIIN valmiita lähtöön... vaan niinpä ne supistukset taas tänä aamuna jatkuivat :D! Toivo siis yhä elää!

Nyt vaan kovasti odotellaan ja odotellaan.. :heart: Raskausviikkoja nyt 37+3 :heart:
 
Mamatsulle toooosiiiii isot onnittelut!!! :flower: :flower: :flower:

Täällä on taas yks tosi huonosti nukuttu yö takana... Lonkkia särki ja pakotti joka asennossa ja sit siihen tuli alaselkäkipukin... Ei ole kivaa... Nyt aamulla lonkat hieman helpottanu, mutta selkä vielä kipee, painaako vauva vai mikä on??? Mut siitä saan olla iloinen, et tää vaavi antaa mun nukkua yöt eikä herätä liikkeillään... Aamulla aina alkaa sit hirvee mellastus =)

Aina kun rupee lukemaan näitä sivuja, niin innolla oottaa jo kuulumisia syntyneistä :flower: Nyt niitä sit rupeekin tulemaan tiuhempaa tahtia.
Oikeestaan sitä oottaa jo et pääsis itekin tositoimiin...

Mä ja nirppu 35+6
 
ei se ole välttämättä aina 20% verotus noista sosiaalietuuksista. Kelan tuille kannattaa aina laskettaa muutosverokortti, niin saa oikean vero% käyttöön.

Eli jos et lasketuta muutosverokorttia eli silloin Kela käyttää suoraan ansiotuloihin tarkoitettua vero% ja se määräytyy sitten näin:
* Jos sinun palkkavero% on ollut alle 20%, niin silloin Kela perii tuon 20%.
* Jos palkkavero% on ollut yli 20%, niin silloin Kela perii palkkavero%+2%-yksikköä.
* Jos taas lasketutat muutosverokortin, niin Kela perii tasan sen mitä siinä kortissa on % laskettu, olipa se vaikka 5% tai 50%.

--> perusohje on selkeä: aina kun tulotyyppi muuttuu (esim. palkkatulosta vanhempainpäivärahalle), niin kannattaa hankkia ajantasainen verokortti.
 
Mä just soittelin verotoimistoon ja muutin veroprosenttia. Tulikohan mulle sit loppujen lopuks prosentteja viis... Alkuvuonna ei hirveesti tuloja ja siihen vaikutti myös asuntolainan korot alentavasti. Kannattaa soittaa ja selvittää asia.

Kiitos muuten muistutuksesta sille joka ton veroasian esille toi =)
 
Olkaapa hyvät vaan :) Se on hyvä, että saa prosentit kohdalleen, niin ei tarvii liikaa maksaa veroja, varsinkin jos saa sen minimin, joka on kyl melkoisen pieni muutenkin...
Ja Ninniliina Tosiaan, niin kuin Unikonna hyvin selvittikin jo, niin ei onneksi aina mene se 20%. Mäkin eka luulin, ja oli se vähän outoa, kun mulla meni palkasta 19,5% että miten monta kertaa pienemmästä etuudesta vois mennä 20%. Alkuvuonna mulla meni (sain ainoastaan opintorahan 259?) 10% niin nyt sitten vaan sen 1,5% loppuvuosi.

Täällä myös hieman levottomampi yö takana, kuin edelliset. Ennen kahtatoista alkoi alkoi supistella tiheästi, ja ensimmäistä kertaa luulin, että nytkö se lähtö jo tuleekin :/ Maha meni taas ihan sekaisin, ja olivat jo aika napakoita. Läksin äheltämään olkkarin sohvalle, että mies saisi nukuttua, ja olin siellä viltin sisässä. Sit lämmitin kaurapussin, ja se auttoi niin kivasti että sain viimein unen päästä kiinni. Heräilin kyllä muutaman kerran, mutta onneksi ne supistukset loppuivat :whistle:
Ja tosiaan, mulla menee aina maha ihan löysäksi kun alkaa kovempaa supistella. Sitä menoa ei varmaan edes mitään peräruiskeita tarvii :LOL: Ja meille kätilö sanoikin valmennuksessa, että sitä ei edes nykyisin SKS:ssa enää anneta :eek: Miten muissa sairaaloissa?


Vauvelihaave 37+6
 
Kesä-äiti toivottavasti supparit jatkuvat ja kovenevat!!! :D

Mutteri ihana että olette saamassa vielä vapaaillan ihan kaksistaan :) ellei nyt sitten masuvaavi päätä toisin ;) Viimehetken paniikki ei ole viel tänne iskeny, mut kannattaa varmaan vaikka neuvolassa ottaa puheeksi tuo. Monelta ystävältä olen kyllä kuullut tuosta viimehetken paniikista, että kovin harvinen ilmiö tuskin on :hug:

oma napa viime yönä supisteli taas lupaavasti nukkumaan käydessä. Ensin vähän pienempiä supistuksia ja harvemmin ja sitten puolilta öin alkoivat säännöllisinä 2 min välein kipeät supistukset. Niitä kesti toista tuntia, mutta niin kipeiksi eivät menneet että olisi tullut tunne että nyt on mentävä. Tuli taas supistuksen aikana pakaroihin se pahin kipu (esikosta siis kaula hävis ja aukes 4 cm tällaisilla suppareilla). Mutta sitten kahden maissa ne alkoivat harveta ja heiketä ja lopulta sitten loppuivat kokonaan :kieh:

Aamukuudelta sitten pikkuinen aloitti hurjan potkimisen ja masu on ihan sekaisin noista supistuksista, joten unet jäivät todella lyhyeen. Onneksi miehellä alkaa loma tämän päivän jälkeen!!! Esikoinen tosin on riemuissaan, kun sai luvan pelata pleikkaa heti aamusta kun satoi vettäkin. Nyt onneksi alkaa kirkastua, joten myö tästä lähdetään pitkälle polkupyörälenkille supistuksia metsästämään...

jossu + vili 37+3
 
Mutteri, kyllä on tuttua tuo pelko omasta tai vauvan kuolemasta! Toisaalta neuvolassa lohduttelivat että äidin on paljon todennäköisempää jäädä auton alle tai kaatua kotona kuin kuolla synnytykseen. Vauvojen kuolemisesta synnytykseen ei sanonut mitään :(
Mut ainakin itse yritän vaan pitää nää ajatukset taka-alalla ja ajatella jo sitä aikaa kun vauva on sitten kotona!

Tuli muuten mieleen, että huomaako sen kun vauva todella kiinnittyy tuonne lantioon? Meidän Möyhy on kyllä laskeutunut ja sen huomasi - meni yksi yö unetta sen vuoksi ja maha näyttää kauhealta roikkuvalta pallolta. Eilen neuvolassa sanottiin että vauva on lantion yläaukeamassa, siis ei kiinnittynyt kuitenkaan mutta vähän oikeassa suunnassa jo. Ja kauankohan vielä mahtaa mennä että se sitten kiinnittyy?!

Kivaa viikonloppua kaikille ja onnea jo vauvan saaneille! B)
 
pollerolle
Miuku Vauvan pää saattaa kiinnittyä pari viikkoa ennen synnytystä tai sitten vasta pari päivää ennen synnytystä(uudelleen synnyttäjät).Eli eipä se paljoo anna viiteitä synnytyksen alkamisesta.Sama homma tuo limatulppa juttu.Saattaa irrota pari viikkoa ennen synnytystä tai sitten vasta kun vauva syntyy.Tosi vaikee ennustella noista merkeistä milloin synnytys lähenee.Mutta kyllä se lähenee:joka päivä ollaan lähempänä synnytystä.

Nyt on meilläkin vauvalle vaunut hankittuna.Ensin piti ostaa kaverilta käytetyt mutta kun eilen soiteltiin niin eivät he vielä voikaan niitä myydä,ensi kesänä vasta.No enpä minä silloin niitä enää tarvitse.Käytiin sitten miehen kanssa kattelemassa vaunuja,ei ollu tarkotus ostaa,mutta niinhän ne vaunut tuli ostettua.Meillä mies on sellainen että turha sitä on vatkata ees taas kun ne kuitenkii tarvitaan elikkäs ostetaan samantien.Minä itse olen nuukempi ja pähkäilen enemmän.Nyt olis kaikki tarvikkeet hankittu vauvalle,itselleni pitää vielä ostaa muutamia pikku juttuja (siteitä ym.).Minä en osta tuttipulloja enkä tutteja koska tarkotus on täysimetys puoli vuotiaaksi.Luotan siihen että maitoa riittää tälläkin kerralla.
pollerolle rv.36+2
 
pollerolle
On Savonlinnassa yksi lastentarvikeliike:tenava.Se on linja-auto asemalla,autokoulun vieressä.Ei se nyt mikään tavarataivas ole mutta me esim.saatiin hyvät alennukset vaunuista ja kaupan päälle sadesuojat ja hyttysverkot.Tosin me ostettiin sillon ekalla kerralla(5 vuotta sitten) kaikki tarvikkeet sieltä (vaunut, sitteri,sänky,turvaportti,turvakaukalo, ym.)Muut tarvikkeet ollaan säilytetty,vaunut ainoastaan puuttui.Eipä puutu enää.Mukava omistaja siellä on ja hän muisti vielä minkä merkkiset vaunut ostettiin silloin viimeksi 5 vuotta sitten.Nytkin sanoi että tulehan sitten käymään vauvan kanssa,on niin kiva jutella ja ostopakkoa ei ole.Heh.Aika paljonhan noita pienempiä vauvantarvike juttuja on esim.citymarketissa.Sieltä itse ostan kaikkia pikkujuttuja.
 
Täällä ei ihmeitä.. suppareita ja huonosti nukuttuja öitä (lonkat+liikkeet) mutta ei mitään lähestyvään synnytykseen liittyvää, että alkaisi olla sen lähempänä. Ihan hyvä niin. Viime hetken paniikista sen verran, et mulla se tais jo mennä ohi.. pari viikkoa sitten sitä kesti jonkin päivän. Pelotti ja ahdisti ajatus synnytyksestä ja kaikesta mikä voisi mennä pieleen, mutta nyt on avoin mieli taas. Ja odotus omiin vaatteisiin mahtumisesta taas kova :LOL:
 
kutkutus juu harsoja on kyllä ylimääräisiä, laitampas nekin tulemaan :hug: voin ne oikein hyvin vaihtaa, hyvä vaan kun tulevat käyttöön :)

Mitenkäs on heinäkuisista kukaan uuden pakkauksen saanut sellainen joka ei missään tapauksessa käytä sitä kestovaippa settiä mikä siinä tuli mukana? Mua kiinnostaisi toi vaippa ja mieluusti ostan pois jos jollakin jää ylimääräiseksi.

Neuvolassa kävin ja kaikki oli oikein hyvin, painokin oli tippunut joten ihanaa kun ei enää nouse :) pissa oli puhdas ja kaikki arvot hyviä :)
Labrassa kävin taas aamusta ja nyt saapi noita maksa-arvoja jännätä taas sinne ensi tiistaille asti.

Saqa nähdä mitä tekevät sen käynnistyksen kanssa. Tässä on nyt pari iltaa ollut tosi kipeitä supistuksia. Kamalasti toivon et ensi viikkoon mennessä olis jo kanavaa hävinnyt jolloin tuo käynnistys olis helpompi. Kaikki kun puhuu et käynnistäessä supistukset ovat kippempiä ja synnytys kipeempi. Löytyykö joku jolla olis kokemusta käynnistetystä synnytyksestä?

Tänään olen taas menossa käymään kaupungilla asioilla saapas nähdä mitä sieltä nyt lähtee mukaan...
:LOL: Viime reissulla ostin froteeta ja flanellia ja ompelin niistä topatun unipussin vauvalle, sääli kun en osaa kuvaa tähän liittää. :ashamed: tykkäsin kyllä itse et tuli ihan mukava, tein sen hihattomana kun kuitnekin vauva syntyy kesällä ja alla pidän pitkähihaista bodya tai haalaria. Eikä meidän sisälämpö ikinä mene alle 20asteen :)

Mamatsullehurjasti onnea!!! :hug:

Sit lisäksi kyselisin ettei kenelläkään sattuis olemaan ylimääräistä hyttyssuojaa? Värillä ei väliä, meillä tarvittaisiin vauvan vaunuihin, mut uutena ovat tosi kalliita. Esikoisen hyttyssuoja on reikäinen ja sitä ei vauvalle uskalla kyllä laittaa.

T:Ansku ja toukka36+5
 
Väsyttää :| Viimeyönä kun meni sänkyyn pitkälleen alko supistuksia tuleen jonkun minuutin välein sit pikkuhiljaa harveni n 10 min , mutta kuitenkin siis n 24-03.30 välillä tulivat. Ei ollu kyllä kipeitä mutta sen verran inhottavia että ei pystyny nukkumaan!
Mä alkasin olla kohta puolen valmis lähteen sinne synnärille |O ihan norsuolo on vaan koko ajan!
Nyt rv 38+4
 
Unikonna Juu tottakai lisään sut listaan :D tervetuloa mukaan!!

kiitos ninniliina, vauvalihaave, aiaifi, miuku, johantero kommenteista noihin mun pelkotiloihin :hug:

Viime yö meni taas valvoen.. vielä 2:30 katselin kelloa ja 7:30 sitten jo meidän oona päätti että uusi päivä alkoi nyt! Lonkat pakotti täälläkin ja sitten kun mulla on se stressi siitä että koska lähtö tulee.. Noh, jospa se nyt helpottais kun äidillä alkoi loma, ja se pääsee tänne hetkessä kun lähtö koittaa.. ei tarvi enää niin paljon stressiä kantaa noiden muiden lasten hoitojärjestelystä. :) se on jo ISO helpotus!!!! :)

karvatonkoira Mulla kans tollaisia kiusaus-suppareita.. antaa ymmärtää , mut ei ymmärrä sit voimistua.. :/ ainakin mä petyn ain akun tajuan, että jaahas.. siinäpä ne taas oli ja meni... mutta kai ne meillä molemmilla saa sitten aikaiseksi kuitenkin edes vähän jotain ;) jokainen supistus on lähempänä hetkeä jolloin vauva on sylissä.. oli se sitten pienikin supistus :hug:

Jees.. nyt jäädään taas odottamaan josko mun viikkosiivoukset ois saaneet jotain muutakin aikaiseksi kuin selkäkivut.

Ninniliina katotaan vaan.. jos alan oikeen epätoivoiseksi niin äläs ihmettele jos lyllerrän sinne avuksi. :D ja mitä siihen sairaalassa ol oaikaan tulee, mäkään en aio olla yhtään kauempaa kuin on pakko.. mä olen muutenkin sairaalakammoinen ja sit just se kun nukun kans todella huonosti sellaisissa paikoissa..

Mutta nyt tosiaan hyvät viikonloput kaikille :wave:

Heidi ja poika 37+6 :heart:

Pakko vielä lisätä, että alkoi naurattaa kun osui noita mun vanhoja kirjoituksia silmiin.. "Heidi ja tylleröinen".. :LOL: toivottavasti poika parka ei oo saanut traumoja.. :D
 
aurinkoinen81: no jopas sattui, kun meillä on kuin onkin yksi ylimääräinen hyttysverkko vaunuihin! Käytetty tosin, mutta kelvannee? Laitanpa sen samaan kuoreen bodyn kanssa. :wave:

Mihin osoitteeseen laitan tulemaan? Mulla on vaan se sun äidin osoite tiedossa...

kutkutus 37+6 (tänään haettu vihdoin turvakaukalo)
 
Noista peloista... Mulla on hirvee pelko siitä että vauvalle sattuu jotain..Kaverini kertoi juuri kaveristaan joka sai vasta vauvan ja tällä vauvalla vakava sydänvika (ei ollut ultrissa näkynyt).On nyt ollut leikkauksessa..en tiedä miten on käynyt. ja sitten eräiden tuttujen vauva kuoli loppuraskaudesta kohtuun..hänellä myös sydänvika. Jotenkin on semmonen pieni pelko, että vaikka kaikki on nyt mennyt hyvin niin jotain voi vielä sattua. Yritän olla ajattelematta näitä... hyvinhän kaikki varmasti menee.. mutta jostain se pelko aina hiipii.. Sillon alkuun mulla oli ihan mieletön keskenmenon pelko. sitten tuossa välillä jo osasin aatella että kaikki on hyvin, mutta nyt taas pelottaa. Ehkä tää johtuu myös siitä kun meillä meni niin pitkään tätä vauvaa yrittäessä, että jotenki ei vieläkään usko että nyt se vauva on oikeesti tulossa..

Lotta rv 37+2
 

Yhteistyössä