***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Ajattelin kertoa sukulaisille tälläisella värssyllä uudesta tulokkaasta:

Nyt suurella ilolla saamme ilmoittaa, on syntynyt maailmaan. Painoa on g ja pituutta cm:n verran, tämän onnen ja ilon saimme nyt toisen kerran! Me vanhemmat kovasti toivomme, rakkaat sukulaiset ottakaa myös isosisko huomioon kun vauvaa kotiimme katsomaan tulette.

Ja sitten kavereille:
Mistä tänne osasit, vauva pienoinen? Sylistä maailmankaikkeuden luoksemme saapuen. Vastasyntyneen vauvamme strategiset mitat ovat: g ja cm.

Eli noi tyhjät kohdat täytän sitten kun "hipsukka" on tullut maailmaan. Antakaahan kommenttia, kehtaako noita käyttää :D ?

T: saikku ja "hipsukka" 38+6
 
saikku kehtaa käyttäää, aivan ihania värssyjä :heart:

jenmo85 ihanaa kun säkin siellä päriset :D enpä oo porukan ainoa jolla pääsee ärräpäitä :snotty:

Nyt se on tytöt selllainen juttu, että mä olen harjoitellut muutamaa akupisteen painantaa, ja tänään tossa telkkua katsellessa, AION ottaa senkin keinon käyttöön ;) :snotty: |O :) :D katsotaan, onko vaikutusta..

Ninniliiinaaaa...?????????? juhuu??? oletko edelleen netti pimennossa muuton myötä?? :D tulehan kertomaan kuulumisia :wave:

mutta nyt soffalle päin :wave:

Heidi edelleen 38+2
 
Oli aivan pakko tulla vielä tilittämään, kun tuli niin paha mieli anopin vierailusta. Oltiin pihalla ja anoppi teki jo lähtöä kotiin, kun mies kysyi siltä, ehtisikö se autella mua lasten iltapesuissa, iltapalalla ja nukkumaanlaitossa. Anoppi siinä ihmettelemään isoon ääneen, että eikö äiti saa itse lapsiaan laitettua.. No jäi kuiten ja keitteli puurot sillä aikaa, kun itse pesin lapset ja imuroin. Lähtiessä vielä taivasteli pihalla miehelle, että pitää alkaa liikkuun rivakammin, kun kerta on vielä lisää lapsia tekemässä ja nykyistenkin hoidossa tarvii apua!
Kun tässä vaiheessa on muutenkin herkillä, meinasin kyllä purskahtaa itkuun. Oon vahtinut lapsia (jotka meillä siis 3 ja 4 vuotiaita) tänään 13h yksin, vieläpä ulkoiltu käytännössä koko päivä. Yrittänyt siinä sivussa pestä pyykkiä ja tehdä ruokaa. Ei tässä olotilassa kaipais enää yhtään naljailua, ei ainakaan anopin taholta..
Mitenkä teillä muilla on anoppisuhde toimii? Meillä sujunut aiemmin hienosti ja yleensä olen kehunut, kun anoppi tarjonnut apua kiitettävästi ja on muutenkin (yleensä) ihan mukava ihminen. Nyt kyllä ottaa käpyyn ja lujaa..
 
:flower: :flower: :flower: :heart: :flower: :flower: :flower:

Täällä on taas tuo miehen sisko, joka laskeutui koloseemme eilen.. ja eilen illasta se laski mun supistusten väliä ja oli jo valmiina passittaa mut kolmen synnytyksen kokemuksellaan synnärille :LOL:
No joo, ei oikeesti ollu yhtään hauskaa :| Pari iltaa sittenhän oli mun ensimmäinen joko nyt-tilanne, ja eilen pääsi jo huutaa kivusta välillä. Supisteli tunnin 5min välein ja sit koko illan ja yön vihlo ihan tajuttoman kipeästi varsinkin tohon toiseen sääriluuhun kun toinen tunki kai päätään tuolla alhaalla.. tuskanhikeä ja mies kanniskeli mua sängyn ja wc:n väliä ku ei kestäny painoa laittaa toiselle jalalle ollenkaan kun vihloi niin paljon. Ja siinä samalla mietin, et onko se lapsivettä jota tuolta tihkuu, vaan vieläkään en siitä ole mitenkään päin varma. Mut ei mulla kyllä oo mitään limatulppiakaan irtoillut tai mitään. Ja samanlain tihkuu edelleen.. ylihuomenna neuvola, jossa on luvassa sijainen ja siltä pitäis sitten yrittää kysellä.. toivottavasti ois vähän parempi sijainen ku viimeksi, kun se ei se sama ole onneksi kuitenkaan.

Voi pojat että mua sattui kyllä eilen.. itkua melkein yöllä tuhersin ja tokasin jo, et loppuis toi sattuminen tai tulis jo ulos ku ei ois jaksanu enää sitä vihlontaa ja kipuilua. Ku se tuntui tuolla alaselän puolellakin polttelevasti, mut se sääriluuhun osuva kipu oli kyllä se pahin. Ihan hirveetä |O Tänään on sit jatkunu se vihlominen aina välillä, ja supparit tottakai, ja mietin jo et voiko se tosiaan alkaa olemaan näin lähellä :eek:

Huomenna pitäis mennä niinku ostaa vihdoin se amme ja sit harsokangasta ja alkaa ompelee harsoja.. ku niitä on tossa vaan muutama kipale, ja mä haluan niitä enemmän et ei tartte heti iskeä pula puhtaista sellaisista. Pikkuveli tuli tänään taas lomille, kävi tässä mutkan matkalla ja sanoi menevänsä suoraan sitä pinnistä maalaamaan loppuun. Ja sitten se hauskin juttu tähän, mitä eilen päivästä sain alkaa masentelemaan ihan urakalla; se on nyt sitten meidän velipoika kuulemma lähdössä linnaan. Siis tää mun päihdeongelmainen veljeni, jonka kanssa tosin en ole tekemisisssä ollut. Joskus nähnyt jossain ja pari sanaa vaihtanut näiden parin vuoden aikana.. ja mä sit masennuin kun mietin, et pitääkö mun laittaa korttia ja kuvia sille linnaan et moi täs on sun siskos lapsi ja sitä rataa. Sikäli mikäli se nyt siirretään istumaan, ku se on kuulemma nyt tutkintavankeudessa asemalla ja sit on kuulemma tuomioita tulossa. Ihan oikein sille et se joutuu kantamaan vastuun ja seuraukset rötöksistään, mutta onhan se veli vaikka se ei hyvä sellainen olekaan.. vaikka olihan se joskus, aikana ennen päihdeongelmia. Sillon meidän suhde oli ihan päinvastainen, aina mulla ei ollut muuta ku se veli, ja se oli aina.. kunnes se päätti et päihteet on sille mua tärkeämpiä :/

Ja näissä tunnelmissa lähenee synnytys.. *huokaus*

Koittakaa kaikki jaksaa vielä, vaikka kärsimättömyys vaivaisikin! :hug:

-Me 38+2-
 
Kiitoksia kaikille tervetuloa toivotuksista! =)

rv 36+5
painoa +1700g
RR 104/60
turvotus ja pissat -
SF 33
syke +128
RT
että sellasta tänään neuvolassa ja ens viikolla pitäiskin olla äitipolilla synnytyksen suunnittelu,kun kerta tuo esikoinen oli imukuppisynnytys.

Meillä kans, varsinkin isäntä, olis kyllä menossa synnyttään vaikka hetikin. Tänään just toteskin, et ethän sä ole kun kiukutellut koko raskausajan. Okei, myönnetään kyllä on heitellyt mielialat hurjasti ja itkettänyt..Ainut vaan, että ei oo kyllä mitään merkiäkään synnytyksestä.. Vaikka kai se taas tulee kun sitä vähiten odottaa..

Meillä "anoppi" osaa kans olla rasittava. Nyt on kyllä ollut hiljasempaa sen vierailujen suhteen, mutta välillä kun se oli joka päivä. Ei tarvinnut kun sen auton tulla pihaan, niin näin punaista. :kieh: Ei se kyllä mulle oo ikinä mitään pahasti sanonut ja kai se tästä kun saa tän sukupolvenvaihdoksen lopullisesti joskus valmiiks...

t.mä&Jomppe
 
Mutteri: Noi on muunnoksia jostain jotka olen kuullut tai lukenut, mutta oman mielen mukaan muokannut :LOL: Varsinkin ton jälkimmäi-sen värssyn alkuosa on suoraan sellaisesta pienestä kirjasta, jonka nimi on Tyttö Tuli (sain sen esikoisesta ja nyt tuli hyötykäyttöön :whistle: ).

Laittelen myöhemmin tänään omaa (X), jos eivät mua sairaalaan ota!

T: saikku ja "hipsukka" tasan 39 :p
 
Heipsan!

Täältä löytyy kans pahoinvointia ja kiukkuisuutta. Ei vaan oo ketään kelle purkaa pahaa oloa. Itkettää ihan turhasta. Vähänkin jotain sattuu tai ottaa kipeää tulee tietenkin heti itku. :kieh:

[/b]cothai tiedän miltä tuo tuntuu. Sellanen olotila ei todellakaan ole mikään mukava. Mutta voimia ja jaksamisia pian helpottaa! :hug:

Neuvola kuulumisia:
Aamulla oli neuvola nyt viikkoja on jo kasassa tasa 37
painoa tullut +1575 viikossa
pissa oli puhdas
RR ekaksi ei uskonut 128/65 ja sit mittas uudestaa 110/67 (mulla ollut koko ajan liian alhaalla)
Hb 126
Sf 32
RT
Syke oli n.144
likkeet ++
Ihmetteli että on jo niin alhaalla tuolla.
Musta tuntuu että menee viel tosi kauan että tulee ulos sieltä. koska supistukset tulee aina tunnin tai kahen ajan säännöllisinä ja katoaa sitten aina kokonaan. Kivut on sietämättömiä jo. Nooh joskos se siittä tänään on vasta lenkkeilty kunnolla kun jouduin käveleen neuvolaan jonne on matkaa n.2,5km.

Nyt meen leipomaan mustikka-rahkapiirakan. Tuloo mamma illalla tänne taas mun kaveriksi ettei tarvii yksin täällä jännätä.

T:karoliina ja "taapero"
 
Viime yö tuli nukuttua taas kohtalaista paremmin ja aamukin alkoi mukavasti pupuilulla :D On se vaan ihanaa, että ukkokulta on lomalla...

Esikoisen kanssa meinattiin tänään käydä poimimassa niitä mansikoita (saas nähdä poimitaanko ihan vaan torilta auton kyytiin... :LOL: sen verran mojovasti tuntuu taas tuolla häntä- ja häpyluun seutuvilla...) ja sitten rannalle eväiden kanssa.

Tänään on ainakin toistaiseksi parempi olo, mutta katsotaan kuinka pitkään sitä kestää... ;)

jossu + vili 38 tasan
 
Heippa!
Täällä vaan harjotussupistuksia tulee ja menee...toissa-iltana oltiin jo meilkein lähössä sairaalaan! Supistuksia tuli varmaan 6 tunnin ajan 10 min välein, mutta ei siitä tihentyny eikä sattunu minnekkään |O poika oli jo oven suussa reppunsa kans, että joko lähetään papan luo, sit kysy välillä, että äiti vieläkö sua supistaa! :heart:
Sit taas loppuivat pariks tunniks ja sai hetken nukuttua, kun sit aamuyöstä alko uudestaan ja taas muutama tunti! Tää on siis rasittavaa!
No viimeyönä sainkin sit nukuttua kuin pieni porsas :D ei tietoakaan supistuksista ja selvis ihan 1 vessareissulla kun yleensä pitää käydä 3-5 kertaa yössä!
Nyt taijan lähtee ottaan takapihalle aurinkoa, kun sekin kerta näyttäytyy, ei ole täälläpäin paistanutkaan kun eilen ja sitä ennen joskus pari viikkoo sit!
RV 39+1 :wave:
Koittakaa jaksaa :hug:
 
jenmo
Mullaki suppaili kivasti viime yönä..Mut ainaki neljä tuntia sain nukuttua putkeen! Ihan voittajafiilis oli aamulla :D Tämmösiks nää yöt nyt on menny, illalla otettavasta nukahtamislääkkeestä huolimatta :/

Huomenna ois nla...Mut eipä siel varmaan ihmeitä, ku ei ees enää taida lääkärikäyntiä olla ollenkaan? Mites muualla? Mä nimittäin haluisin kohdunsuuntilanteen kuulla...Aamulla tuli vessas käydes taas sitä veristä limatulppaa...Taitaa aikalailla olla pian tullu kokonaa, tullu jo niiin kauan, eli nyt toivon kovasti et pian lähtö tulis!! Vaik lupasin itelle etten enää elättele toiveita ennen laskettua aikaa ainakaa, mut ku minkäs teet ku oon niin kärsimätön.. :ashamed:
Mites muilla? Onko tullu limatulppa? Tai osissa? Tai te jo jakautuneet; kauan meni limatulpasta tosi toimiin???? Tahtoo synnyttään!!!

Kaikille voimahaleja ja suppareita niitä haluaville lähettelee Jenmo&Möykky-poikaseni 37+2

Ja täältä kans kiitokset linkeistä!! :D Illalla kokeilemaan ;)
 
jes! taas yksi yö takana!! tein kokeilun ja nukuin viime yön olohuoneen sohvalla kun mieskin on taas töissä. Ja mä sain nukuttua aivan älyttömän hyvin!! sain ihteni laitettua niin hyviin asentoihin sohvalla että aamulla kun heräsin, ei ollut selkä tai lonkka kipuja ja sain nukuttua aina neljä tuntia putkeen!!ihanaa!!!
hurja.. ylihuomenna on laskettu aika..yli taisi mennä.. :D
 
pikaisesti kävin kirjastossa lukemassa ketkä on jo saaneet nyytin kainaloon. tasapuolisesti onnea kaikille jakaantuneille, teitä on jo kertynyt mukava joukko. itsellä vauva on varmaanki alottanut laskeutumisen. kävellessä tuntuu vihlaisuja alapäässä. ens viikolla synnytystapa-arvio, ei malta outtaa. kaunista päivänjatkoa kaikille, lähden mansikkakakkua tekemään. :p
hapsiainen & pikkunen 36+5
 
mansikkamarja No onpas sulla :kieh: anoppi :( , mut hei... :hug: älä välitä.. anopit on.. ;) ei vaan.. mun anoppi on ihan jees, kun ei juurikaan nokkaansa meidän elämään lykkää.. mutta sit kun se joskus avaa suunsa niin hohhoijaaaa....... :/ esimerkiksi hän ei alkuunkaan ymmärrä sitä kun olen pelkästään imettänyt ekat 6 kk, ja vasta sitten alkanut kiinteitäkin antamaan. kun ei kuulemma sillä pelkästään VOI PÄRJÄTÄ ja ois jo kuukauden iässä tarvinnut perunaa alkaa syöttää... ja toi on asia, mihin en kaipaa neuvoa sen enempää anopilta kuin muiltakaan.. :kieh: hyvin on meidän lapset kasvaneet, eivät ole nälkään kuolleet!!!! Ja siis mun anoppi on suoraan sanonut että se on omansa hoitanut, ei enää lapsenlapsiaan hoitoonkaan ota. Ja en kyllä antaiskaan.. sille kun tuo kalja maistuu :snotty: Mun äiti sit taas on sellainen pullantuoksuinen mummi :heart: :heart:

esikoinen ja mieh voi juku ,, teilläkö huomenna lasketut?? :eek: ihanaaaaa... :) :) kateeksi käy... :snotty: Mites teillä, paljonko teidän sairaalat antaa mennä yli?? Tyksissä tosiaan ei käynnistetä ennen kuin viikolla 42... p**kele :kieh:

karvatonkoira ihana tuo sun poika :heart: reppunsa kanssa jo menossa :heart: :heart: :heart: voi toista.. :)

Cothai kuulostaapa siltä, että sulla alkaa olla jo lähtö liki... =) Mulla kans on ollut kyllä noita tosi kivuliaita suppareita ja sit kiukuttaa kun ne loppuu :( Mut Onnea sulle matkaan.. ;) kohta varmasti sun sylissä tuhisee pikkuinen nyytti.. :heart:

oma napa
Mä sit eilen illalla painelin niitä akupisteitä nilkasta ja käsistä :whistle: ja tosiaan.. ei supistuksia, mutta vauva järjesti viime yönä pienet bileet.. hän meuhkas koko yön tuolla masussa.. :snotty: :)
Mulla on tänään ollut hiukan parempi mieli.. olen yrittänyt nyt vaan ajatella, että kyllä se vauva sieltä syntyy.. itteeni siinä vaan kiusaan kun mietin ja stressaan liikaa...
Tänään mennään lasten kanssa uimaan (tai siis mä kykin rannalla). B) Aamulla oltiin torilla ostamassa herneitä ja käytiin jätskillä.. ollaan nyt vaan koitettu nauttia.... B) B) B)

Hyviä vointeja teille.. mä siirryn ruuan laittoon :wave: on kyllä niin kuuma ettei oikeen mikään meinaa kyllä maistua.. :/ mut lapset kuitenkin tarvii ruuan...

Heidi ja poitsu 38+3 :heart:
 
Mutteri juu,huomenna mulla laskettu aika..mut taitaa vauva pysytellä masussa :D
sais kyl alkaa syntyä,ku minua vähän pelottaa,et kui iso sieltä tulee..ku ol viimeksi se painoarvio 3,5-3,7kg..ja siit taitaa olla ny parisen viikkoa..et on kerenny kasvaa :saint:
 
Moi kaikille :wave:

Meillä meinasi käydä huonosti koneen kanssa, piti jo muutamana päivänä sellaista kummallista ääntä ja sammui itsestään, toissa iltana se sitten vaan yltyi. Mä kun en mikään "tietokonenero" ole :snotty: niin en tajunnu siitä edes miehelle sanoa mitään. Sit kun viimesellä tajusin, että jotain EHKÄ saattaa olla vialla :ashamed: :D niin vetelikin tämä rakkine jo tosiaan viimeisiään. Mies kiikutti tän eilen heti aamusta tuolle meidän "ATK-tukihenkilölle", siis yhdelle paikalliselle ATK-yrittäjälle, ja se sanoi että on ihan kiikun kaakun saako mitään pelastettua, kovalevy siis oli menny paskaksi. Ei siinä muuten mitä, mutta kun KAIKKI valokuvat lähes kahdelta vuodelta oli koneella, jostain syystä digikameran oston jälkeen ei ole tullut enää teetettyä paperikuviksi. Ja meillä kun ei ole polttavaa cd-asemaa tässä, niin ei ole saanu niitä levyllekään varmuuskopioiksi.
Onneksi ehti juuri ja juuri saada kuvat ja tekstitiedostot (sielläkin oli mun keskeneräisiä koulutehtäviä mm.,) talteen, sitten ei enää edes käynnistynyt :whistle:

Nyt on sitten uusi kovalevy, ja saatiin kone takaisin entistä hieman parempana. Eilen kävin siskon luona netissä, mut en ehtiny kun just lukea Aurinkoisen viestin, kun alkoi ukkonen jyristä niin oli pakko sammuttaa kone...
Kiitos vielä aurinkoinen81 mahdottoman paljon :flower: :flower: :)
Niin ja onnittelut onnistuneista liiviostoksista :) Mulla on tuosta kokemusta, se tosiaan tuntuu huipulta, kun pitkän etsimisen jälkeen edes jotkut sopivat löytää :) Ja tosiaan väreissä ei aina hirveesti löydy valinnanvaraa, joutuu tyytymään siihen mitä saa :/ On se vaan NIIN turhauttavaa hommaa tuo (imetys)liivien osto :headwall:

Kiitos kaikille linkeistä : Kutkutus, Allunmamma, Mutteri, Shannon Jospas niitä vaikka ihan "huvin vuoksi" kokeilisi :saint:
En kyl tiedä uskallanko, jos se oikeesti käynnistyykin jo :eek: Mä kun tahtoisin ainakin odottaa huomisen yli, kun olis se polikäynti...

Halaus ihan kaikille :hug: ja monta :hug: :hug: :hug: niille, jotka ei enää millään jaksaisi odottaa :hug: :hug: :hug: Mua ihan hävettää teidän kirjoituksia lukiessa, kun oon nyt voinu niin loistavasti :ashamed: Ei kipuja, ei supistuksia, ei pahoja hormonimyrskyjä, nukun piiiitkiä yöunia jne. Voi jos näitä "vaivoja" voisi jotenkin tasata, sen kyllä myötätunnosta tekisin, jos vaan pystyisi :attn:
Tuntuu aika kummalliselta, ettei tosiaan ole oikeastaan mitään valittamista, mulla kun tänne loppuraskauteen asti ollu jos vaikka sun mitä. Alkuun monta kuukautta pahoinvointia, sitten ne ennen aikaiset supistukset, liitoskivut jne. mutta nyt siis ei mitään, ainoastaan vähän vihloo tuonne kohdunsuulle (toiveajattelen että se olis avautumista :D että olis sitten pois siitä loppurytinästä) ja turvotus on aika muhkeaa.

Mutteri Onpa ollut hieman kökkö th-sijainen :eek: :kieh: Luulisi, että niitä ihan koulutetaan ottamaan vakavasti, jos asiakas tulee ja sanoo, että EN JAKSA ENÄÄ!! Meille ainakin tuolla sosiaalialalla teroitettiin heti alusta asti, että henkilökunnan pitäisi pyrkiä tunnistamaan tuollaiset asiat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, eikä missään nimessä ainakaan painaa villaisella, että kyllä se siitä. Ei se nimittäin aina siitä, ja sitten saattaakin joissain tapauksissa käydä jo tosi huonosti :'( Kovasti jaksamista toivottelen sulle :hug: Voi kun olisi jotain, jolla sun oloa helpottaa. Mutta kiva kuulla, jos tänään jo vähän parempi mieli =) Eipä kai siinä oikein muuta voi, kun yrittää nauttia niistä arjen pienistä iloista; lapsien hymyistä ja haleista, ja äitiiiii-huudoista :)

Toistamiseen äidiksi ONNEA koko perheelle pienen prinsessan syntymän johdosta :flower: :flower: :) :flower: :flower:
Ja kiitokset viestintuojalle :)

saikulla kivat runot, tottakai kehtaa käyttää =)

parisienne Kiva kuulla sinunkin kuulumisia pitkästä aikaa :)

mansikkamarja Aargh, nuo anopit sitten osaa välillä olla niin :headwall: :headwall: :kieh: :D Mulla kun vielä on tavallaan KAKSI anoppia, kun miehen vanhemmat eronneet n. 20 vuotta sitten. Miehen äitipuoli on tavallaan sitten kuin toinen anoppi mullekin... Eikä siinä mitä, ihan hyvät välit on molempiin, mutta kyllähän sitä aina tietyissä asioissa on hieman eri mieltä :snotty: :whistle: Ja varsinkin tuon ihan oikean anopin kanssa joskus tuntuu, että olen helisemässä :ashamed: Hän on alkoholisti, ja siihen sitten liittyy se, ettei aina pidä mitä on sovittu. Mies on niin tottunut siihen, kun on sitä lähes koko ikänsä kestänyt, mutta mun on ollu hieman vaikea sellaiseen sopeutua, kun pienestä pitäen opetettu rehellisyyteen ja tottunut sitä edellyttämään myös muilta perheenjäseniltä.
Pakkohan se on vaan ollut hyväksyä asiat sellaisina kuin ne on eteen tullut, mutta niin kuin se auton lainaamisjuttukin juhannuksena, niin aih ja oih miten pistää sapen kiehumaan :kieh:

Lääkkeistä vielä, niin älä suotta liikaa tunne huonoa omaatuntoa niistä Panadoleista :hug: Mulle ainakin lääkäri ja th sanoivat jo silloin alkuraskaudessa, että Panadol on turvallinen. Ja että monesti se voi olla enemmän vahingollista myös vauvalle, jos äiti kärsii vaikkapa kovasta päänsärystä, unettomuudesta jne.
Mä en oo tarvinnu ottaa koko raskausaikana yhtään ainoaa lääkettä. Th sanoikin viimeksi neuvolassa, että on TODELLA harvinainen raskaus lääkityksen suhteen, jos ei edes Panadolia ole tarvinnut käyttää, kuulemma vahvemmatkin lääkkeet on nykyisin jo aika yleisiä raskausaikana.

Jenmo85 Täälläkään ei enää neuvolalääkäriä ole loppuraskaudessa. Lääkärin tekemä synnytystapa-arvio polilla kuulema korvaa tuon loppuraskauden nla lri:n. Jos ei pääse tuonne polikäynnille (esim. uudelleen synnyttäjät) niin sitten olisi nla lri vielä lopussa. Mutta muuten siis ne 2 lääkäriä, mulla oli ne viikoilla 13. ja 28.
Ja jos kaikki ok, niin synnytystapa-arvon jälkeen ei meilläkään saa enää mitään tietää tuosta alakerran tilanteesta. Täällä ei ainakaan th:t tee sisätutkimuksia. Mulla on huomenna se kasvukontrolli polilla, niin aion kyllä pyytää katsomaan, onko kohdunkaula jo hävinnyt tai suu auennut, ellei sitten se sisätutkimus muutenkin kuuluisi tuohon kontrollikäyntiin.

Limatulppaa ei ole täällä näkynyt. Olikos se niin, että noin 2vrk-2 viikkoa ennen synnytystä se yleensä tulee?? Voikos se olla mahdollista, ettei sen tuloa huomaa ollenkaan tai että menee vasta synnytysrytinässä? Mä en nimittäin ainakaan ole huomannut minkäänlaista vuotoa. Ehkä valkovuoto on hieman lisääntynyt, mutta siinä kaikki. Kai sen limatulpan kuitenkin valkovuodosta erottaa?


Vauvelihaave & Pikkuinen 38+3
 
Melkein tympäisee kirjoittaa mutta kun nukkumisesta puhutte.. mie oon nukkunu tosi hyvin koko ajan. Ei tarvitse nousta vessaankaan koko yönä. Tietenkin kyljen kääntäminen on oma ohjelmanumeronsa mutta muuten ei ole kolotuksia eikä muuta ainakaan vielä.

Mut sitten.. tänään yhesti ku kävin pissalla niin jäi paperiin ihan pikkiriikkisen verta.. :| vauva liikkuu hyvin ja nikottelee yms ja mulla vointi hyvä, ei mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen mut silti vähän hätkähdin. Uskoakseni limatulpan kappaleita mulla on tullut aiemmin kyllä kolme kertaa, mutta verta ei ole kyllä ollut (limatulppaa kait se on väkiselläkin ollut, oli niin ihme tavaraa etten löydä muutakaan selitystä ).Ja tuokin oli aika pieni jälki vaan mikä paperiin jäi mut silti se mietityttää. Huomenna puolelta päivin mulla on lääkärikäynti, ei kai mun tarvitse minnekkään soitella ennen sitä jos tuota verta ei näy enempää kuin se pieni jälki. Mitä ajattelette? :/
 
JoannaH Kannattaa varmaan seurata tilannetta, voihan olla, ettei se pieni verijälki tullut sisältä päin vaan ulkosynnyttimistä? Ja niin ainakin meille valmennuksessa kätilö sanoi, että limatulpan seassa voi olla vertakin, niin kuin täälläkin joillain. Ja sitten se puhui siitä, että jos verta tulee, niin pitäisi seurata että onko se "tuoretta", eli kirkkaanpunaista vai vanhaa tummemman punaista/ruskehtavaa.
Jos sitä on tullut noin vähän, niin ei kai syytä huoleen :hug: Kokeneemmat varmaan osaa paremmin auttaa.
 
jenmo
Vauvelihaave mulla se limatulppa oli aluksi kellertävää, sitkeää limaa. Sit tuo sisempi jota nyt on tullu ehkä viikon(?) on semmosta kirkasta ja tosi sitkeää..Ja siinä on mukana veriviiruja. Välillä tulee myös semmosta haaleampaa, vanhan veren väristä.
Se voi toki irrota myös vasta synnytyksessä, mut uskoisin et erotat sen valkovuodosta jos sitä aiemmin tulee...Ja tosiaan se tulee harvemmin yhtenä klönttinä, ilmeisesti yleisempää on tämmönen niinku tää mun tapaus eli pikkuhiljaa "sulaa" pois sieltä...Kyl mäkin sen valkovuodosta erotin, vaik esikoisesta se irtos vasta synnärillä sen kivuliaan sisätutkimuksen jälkeen. Ja sillon oltiin yliajalla joten tulppa ei ollut mikään nätti kirkas pallero, vaan RUSKEA vanhasta verestä..Ja sillon se ois voinu periaatteessa irrota huomaamatta esim. isommalla hädällä käydessä, en ois arvannut sillon et voi olla senkin värinen...Ainiin ja joillain se on niin vetistä tavaraa irrotessaan, et erehtyvät pitämään sitä lapsivetenä. Tämmösestäkin oon kuullut. Paha sanoa siis miten kenenkin kohdalla menee..
Mut se liman kellertävyys ja sitkeys oli ne mistä alkuun hokasin et ei oo valkovuotoa. Ja sit se, kun sitä tosiaan tulee sormenpään kokosina klöntteinä, ni ei voi erehtyä.

JoannaH jos oot seksiä harrastanu niin se veri voi tulla kohdunkaulasta, jossa siis suonet normaalistikin raskausaikana verestävämmät. Eli ei hätää. Tai sit sulla alkaa kans se limatulppa pikkuhiljaa irrota? Onko sulla supistuksia ollu?
Niin ja siis ei varmaan tarvii soitella minnekään kunhan huomenna muistat asiasta mainita..Mut siis hetkinen, onko sulla sit vielä lääkärikäynti? Onko ensisynnyttäjillä sit enemmän noita Oulussa? Jos nimittäin mulla onki sit vielä lääkärinla...On kyl menny täysin ohi jos semmonen vielä on..Meillä ku sama la, ni aloin yhtäkkii miettiin et näinkö pahasti mulla pätkii :headwall:
Paitsi jos se on tosiaan vaan ensisynnyttäjillä, ni ei sit mitää. No, huomenna mul on se "tavis"nla, kyselenpä siellä vielä.
=)
 
jenmo
Kokkolassa Jadea oottaessa alettiin käynnistää rv 42+1. Siellä meni ihan vauvan voinnin mukaan...Ja verenpaineet oli hyvät niin se yliaikaiskontrolli oli vasta tuolloin, 42+1. Jadehan sit synty vasta 42+4..Samana päivänä vasta ois leikattu jos ei ois syntyny. Lapsivettä alkoi olla vähäisesti sillon.

Nyt sit asutaan Oulussa, ja täällä terkka sano et OYS:ssa yliaikaiskontrolli on sit ku on 42vkoa täynnä. Raskaushan ei virallisesti edes ole yliaikainen ennen sitä, vaan kaikki synnytykset 37-42 viikkojen välillä on normaaleja.

 

Yhteistyössä