Helmikuiset 2021

Joo, mulla on painoa sen verran, että en kans haluais enempää. Oon pitkä, mutta myös isokokoinen. BMI:n mukaan taitaa olla lievästä ylipainosta seuraava, eli se merkittävä ylipaino. Olen kyllä hyvin roteva ruumiinrakenteeltani, enkä ole koskaan tainnut olla normaalipainossa, mutta eihän nämä extrakilot ole hyviä kropalle, kun paikat rasittuu. Olisi huippua, että joskus saisi tästä -15kg. Olen useampaan otteeseen elämäni aikana laihduttanut 10-20kg, mutta ne tulee aina takaisin. Kroppani on tottunut tähän painoon ja pitää siitä aika itsepintaisesti kiinni.

Painonnousu siis jännittää ja yritän pitää sen aisoissa, mutta saas nähdä miten käy, kun tämäkin 3,5kg ilmestyi yhdessä yössä...
Joo, mulla on myös lihasta mut kyllähän sitä painoindeksiä katsotaan ja tiiän et siitä varmaan myös sanotaan. Painoa oli tarkoitus pudottaa ennen lasta mut nyt kävi näin!
 
Mulla on paino pysynyt samana. On sen verran ylipainoa, et olis varmaan hyvä jos ei nousis paino ollenkaan. Onko joku samassa tilanteessa?

Mulla on pistäviä alavatsakipuja muutaman kerran päivässä ollut tässä jo viikon verran. Onkohan ihan normaalia?
Mulla myös ylipainoa sen verran ettei passais oikeastaan tulla kiloja nyt yhtään. Ekasta raskaudesta tuli n.20kg eikä grammaakaan jäänyt synnärille. Imetys ja väsymys piti myös tiukasti kiloista kiinni.. Ahdistaa vähän et minkälainen terkka on neuvolassa vastassa et kuinka rajusti tästä painosta tulee sanomista.
 
Parsis_
Täällä myös tullut pari kiloa lisää ja vaatteet kiristää niin ettei mitään tekisi mieli pukea päälle. :D Edellisessä raskaudessa kiloja tuli 17, joista 15 tippui nopeasti. :)
 
Täällä taas puolestaan on painoa lähtenyt kilon verran :unsure:
Mutta jos samat merkit pitää paikkansa, kun aiemmissa raskauksissa, ni lopussa onkin sit +20kg :cautious:

Tänään ollut täysin oireeton päivä. Muutenkin todella saamaton ja levoton päivä. Tää stressi varmaan vie oireet pois ja samalla myös aiheuttaa ruokahaluttomuutta :( Nää sunnuntait on mulle aina tosi raskaita ja masentavia päiviä, kun tietää, et huomenna alkaa arki ja maanantait EI todellakaan ole mua varten :D
 
vierailevaKaro
Moi kaikille helmikuisille! Täällä ehkä yksi kanssaodottaja :)

Aloin katsomaan onko täällä jo helmikuisista ryhmää, ja löytyihän se! Ihanan pitkällä olette jo osa!

Minulla on sellainen tilanne, että erittäin säännöllisen kierron (26 päivää) jälkeen menkat on kohta jo neljä päivää myöhässä. Olen tehnyt pari testiä, mutta ne eivät ole näyttäneet vielä mitään. Mutta raskausoireet on kyllä täysillä päällä! Pissittää koko ajan, on hirveästi valkovuotoa (niin kuin ekassakin raskautumisessa) ja rinnat on turvonneet, hirveästi turvotusta ja hajuaisti todella herkistynyt (kadulla ohi ajoi auto, jonka kuski avoimen ikkunan takana söi nähtävästi tervapastillia.. :D). Perjantaina tuli muutama rusehtava tippa valkovuodon mukana ja olinkin jo varma, että nyt alkoi menkat, mutta olikohan se sittenkin kiinnittymisvuotoa?

Meillä on 1v 6kk ikäinen taapero ja toiselle lapselle on "annettu lupa". En tietenkään voi vielä sanoa olevani raskaana, koska testi ei ole näyttänyt mitään ja hyvin alussa edellisistä menkoista päätellen olisin nyt (4+4). Tällä laskennalla laskettuaika olisi 23.2. Katsotaan milloin uskallan tehdä seuraavan testin!

Mutta kysymys mulla on teille uudelleenraskautujat: onko teille tullut tuntemuksia alavatsalle/alaselälle kun olette raskautuneet? Mulla on ollut sellaista paineen tunnetta ja "nippailuja", olen muistanut taas miltä tuntui synnyttää.. :D Liittyyköhän se asiaan vai onko tässä vaan odotettavissa tyhjennysvuoto? Hirveästi mietityttää nämä kaikki tuntemukset :)
 
Täällä tänään ehkä aamupäivällä lievää etomista,mut enempi on kyl iha vaan vattan turpoamista ja tissikipua. Ja mietinkin että voihan ollaki niin ettei mun tarvi ny kärsiikään pahoinvoinnista täs raskaudessa! Onneks on tullu kirjoitettua aikoinaan edes vähä tuntemuksia ylös ni voi vähä vertailla miten sillo ja miten nyt. Toki viikolta 5+1 mulla on varhaisimmat merkinnät,joten sinne asti ollu ilmeisesti ei mitään ihmeellistä.
 
Mulla on paino pysynyt samana. On sen verran ylipainoa, et olis varmaan hyvä jos ei nousis paino ollenkaan. Onko joku samassa tilanteessa?

Mulla on pistäviä alavatsakipuja muutaman kerran päivässä ollut tässä jo viikon verran. Onkohan ihan normaalia?
Täällä kanssa yksi ylipainoinen, joka toivoo, ettei paino juurikaan nousisi raskauden aikana. Alkuraskaudessa mulla on yleensä tippunut paino 3-5kg, nyt ei vielä. Tosin pahoinvointi lähti taas pahenemaan toissapäivänä (heti kun kirjoitin, että se lieventynyt :D ).
NS. "sallittu" painonnousu on riippuu ihan lähtöpainosta. Jos on kovin hoikka, voi 20kg olla täysin normaali nousu. Jos taas reilusti ylipainoinen, toivottavaa olisi ettei paino juurikaan nouse. Ja kaikkea tältä väliltä.

Viime raskaudessa onnistuin pitämään painon poissa, vasta ihan loppuviikoilla nousi paino pari kiloa lähtöpainon yli. Ja kk synnytyksen jälkeen olin 10kg hoikempi kuin ennen raskautta :) Valitettavasti painoa on tulöut takaspäin, kuten mulla aina hoitovapaalla käy. Ei onneksi ihan kaikki.
 
No on ihan tommonen olo!! Varsinkin torstain ar-ultran jälkeen on ollu tosi sekaavat fiilikset... Miettii vaan et kasvaako siellä.nyt jotain vai ei :'( Onko kenelläkään kokemusta pääsiskö neuvolan kautta varhaisultraan pelon takia, tai edes HCGn mittaukseen? Osaatteko myöskään sanoa että tarkistetaanko ensikäynnillä jo sydänäänet vai ei? Ja millä se tehdään jossei ultralla? Kiitos ja anteeks
Sydänäänet kuunnellaan doplerilla vatsan päältä. Pääsääntöisesti ensikäynnillä ei kuunnella sydänääniä, koska on hyvin todennäköistä ettei ne kuulu vielä tuolla laitteella. Jos äiti on hyvin hoikka, niin joku terkkari voi koittaa saada kuuluville ekalla käynnilläkin. Ylipainon takia mulla kuunneltiin sydänäänet doplerilla neuvolassa ekan kerran vasta joskus rv16+.
 
Täälläkin paino suht samassa vielä. Edellisissä tullit 4-20kg väliltä. Ja oon saanut neuvolassa tästä kuulla stressiin asti. Olen kyllä ylipainoinen ja ei sais tulla lisää, mutta mie näköjään oon niitä, kellä se meneillään oleva raskaus määrittää paljon. Mut tosi raskasta siitä on kuunnella napinaa kun itse tiedostaa asian.


Oma olo ollut vkl melko normaali, alavatsakipu näyttelee pääroolissa edelleen. Ajoittain phv, mutta sitäkään juuri ole näkynyt. Tänään pitää vielä hieman koettaa muuttaa neuvola-aikaa kun just sillon ei sopinutkaan miehelle (jonka siis pitäs tulla töistä kotiin muiden lasten kanssa olemaan).

Miilu 7+6
 
Hei, sellainen kysymys ekasta neuvolasta (meillä on ke) että onko siinä mitään järkeä ottaa mies mukaan?
Ehkä makukysymys. Mä en muista että siinä ois ollut kauheasti ns. miestä kiinnostavia juttuja, kun enemmän käsiteltiin mun syömisiä, oloja, tuntemuksia, yleisiä suosituksia. Mut toisaalta jos ensimmäinen lapsi, niin kaikki lapseen liittyvä lisää konkretiaa ja monet miehet haluaa olla ihan kaikessa mukana. Onhan ne ainutlaatuisia hetkiä. :love:

Mulla ei ekassa raskaudessa mies ollut ensikäynnillä mukana, ja sen jälkeen taisi olla kerran mukana vähän ennen synnytystä. Ultrissa toki oli. :giggle: Niin ja ei tuu nytkään.
 
  • Tykkää
Reactions: Staalo
vierailija
Hei, sellainen kysymys ekasta neuvolasta (meillä on ke) että onko siinä mitään järkeä ottaa mies mukaan?
Meillä taas toivottiin neuvolan toimesta, että mies tulee mukaan etenkin ensikäynnille, kun siellä käsitellään miestäkin koskevia asioita ja koko perheen hyvinvointia. Ensimmäisessä raskaudessa mies oli joka käynnillä mukana ja koin sen mukavaksi, niin oli molemmilla aina muistissa siellä käydyt asiat ja sai yhdessä kuunnella sydänääniä ym.
 
  • Tykkää
Reactions: Staalo
Tänään 8+0 ja huomenna aamulla neuvolaan! Oireet senkun pahenee mutta jos hyvin käy, niin enää kolmisen viikkoa niin oksetus ja paha olo helpottanee. näin ainakin edellisessä raskaudessa. Me muuten kerrottiin juhannuksena raskaudesta molempien vanhemmille ja lähisuvulle♡ Kaikki olivat tosi innoissaan ja oli tosi liikuttavaa kun mun vanhemmat alkoivat molemmat itkemään:love:
 
Meillä taas toivottiin neuvolan toimesta, että mies tulee mukaan etenkin ensikäynnille, kun siellä käsitellään miestäkin koskevia asioita ja koko perheen hyvinvointia. Ensimmäisessä raskaudessa mies oli joka käynnillä mukana ja koin sen mukavaksi, niin oli molemmilla aina muistissa siellä käydyt asiat ja sai yhdessä kuunnella sydänääniä ym.
Kiitti vinkistä, otan nyt sitten miehen mukaan. Meille on tosi tärkeää että raskaus on yhteinen eikä vaan mun. Asiasta toiseen: Oonko ainoa jolla kuvotusta tulee nimenomaan ruuan jälkeen?
 
Staalo, mulla ainakin on kuvottanut aiemmissa raskauksissa juuri syömisen jälkeen, mutta toisaalta myös liian tyhjällä mahalla.

On kyllä kovin epätodellinen olo, että tuolla oikeasti kasvaisi pieni ❤ Tänään olin lähdössä töihin farkuissa, niin piti palata vielä vaihtamaan mekko päälle, kun farkut kiristi aivan liikaa istuessa. Myös kuvotusta ja väsymystä on havaittavissa vaihtelevissa määrin.
 
  • Tykkää
Reactions: Staalo
Parsis_
Kiitti vinkistä, otan nyt sitten miehen mukaan. Meille on tosi tärkeää että raskaus on yhteinen eikä vaan mun. Asiasta toiseen: Oonko ainoa jolla kuvotusta tulee nimenomaan ruuan jälkeen?
Jos edellisestä syömishetkestä on liian kauan (tällä hetkellä ei saa olla yli 2h väliä :'D ), alkaa tulla vähän etova olo ja syömisen jälkeen etoo vielä enemmän. Eilen iltapalan jälkeen jouduin ekaa kertaa tähän raskauteen oksentamaan.
Samoin oli ekassa raskaudessa, joka aamu joko kesken aamupalan tai heti sen jälkeen piti käydä halailemassa pönttöä, ja ruokailuväli ei saanut olla liian pitkä.
 

Yhteistyössä