Helmikuun 2012 pienokaiset!

Heippa vaan mammat ja ihanaa kun on tullut lisää väkeä kirjoittelemaan! :eek:) Lämpimästi tervetuloa! :flower:

Olipas kiva lueskellä teidän kuulumisia ja tosissaan on mukava huomata että samaa rumbaa tuntuu muillakin elo olevan kuin täälläkin! :D

Meidän pikku-ukko sai nimekseen Lenni, viime lauantaina, maaliskuun viimeinen päivä. :) Pieni mies on kasvanut ihan huimasti, kunnon makkarat on sisäreisiin ilmestynyt ja kaksoisleuan alta saa maitopukluja ihan urakalla välillä metsästää! :heart: :D Mutta, tiedänpähän että menee ravinto perille ja onhan vaavi kyllä oikein tyytyväinenkin aika ruokailunsa jälkeen. :) Piereskelyä on täälläkin, ja hyvin miehekkäästikin! :D
Hymyjä on tullut viime viikosta oikeastaan nyt koko ajan ja juttelua myös. :)

Tissit suihkuilee edelleen, mutta nyt jo (LUOJAN KIITOS!) pienemmässä mittakaavassa. Alun katastrofaalinen paloletku-meininki on tasoittunut ja nyt jo tarjonta vastaa kysyntää. Huomasin kyllä nuo tiheän imun kaudet, muistaakseni ne oli 3 ja 6 viikon iässä, sekä 3 ja 6 kuukauden iässä. On kyllä just noudattaneet tuota "aikataulua" ainakin täällä.

Lenni on oikea äidin poikanen tai nyt on meneillään sellainen äiti-vaihe; ei oikein isukin syliin meinaa aina rauhoittua vaan rakastunein silmin minua tuijottelee isänsä sylistä ja vaatimishuutoa tulee samoin tein! :D Melkoseks sylivauvaks olen tainnut tuon ukkelin totuttaa, mutta olen kyllä sitä mieltä että tuon ikäiselle nykyrälle pitääkin antaa paljon syliä ja hellyyttä!!! :heart: Ei se niin kamalaa ole jos se ei sitteriin tms. aina nukahda, tulee vielä aika kun äidin syli ei sitten enää kelpaakaan...niisk! ;)

Meilläkin on jo äitiyspakkauksen laatikko täynnä pieneksi menneitä vaatteita. Nyt tosin huomaan että olin hamstrannu vaatetta ihan liikaa, mutta pitää laittaa kiertoon kavereille ja kirpparille. :) Ja toki säilyttää ne ihanimmat sitten sille seuraavalle... ;)

Rytmistä sen verran että jonkinlaista sen tapaista on jo löytymässä. Pikku-ukko on siis nyt 7 viikkoa ja yhden päivän vanha. Nukkuu yöt omassa sängyssään (nostan aamulla viereen) ja päiväuniaan missä sattuu (sitterissä, sohvalla peittojensa kanssa, sylissä jne.)
- Heräilee aamulla 6-6.30 välillä (Jes... -.- ... ), eli oikeestaan heti kun aamu valkenee..Se pimennysverho on edelleen hankinnan alla.
- Torkkuu pitkin päivää n. 15-30 minuutin unia, mutta yhdet vakiintuneet pitkät unet ajoittuu yleensä 11-13 välille. Yleensä ne nukutaan joko partsilla ulkona tai vaunulenkin aikana.
- Toiset pitkät unet on iltaunet, jotka ajoittuu 19-24 välille ja nukkuu n. 3-4 tuntia ja jatkaa siitä suoraan kunnon tankkauksen (toisinaan myös lyhyehkön iltahuudon) jälkeen yöunille.
- Yöllä herää tai oikeastaan havahtuu vain vähän 2-4 kertaa syömään ja jatkaa sitten uniaan. Vaipan vaihdan yleensä kerran yössä...Tosin; nyt on parina yönä tehny n. aamuneljnä syötön aikaan sonnat housuun joten siinäpä sitä sitten heräillään oikeastaan kaikki kun on se vaipanvaihtorumba! :D Ja minä vaihdan sen vaipan yleensä sängyssä; alunen vaan alle ja vaipat/peppupyyhkeet illalla sängyn viereen jo odottamaan. Jos vessaan vie ja valot joutuu päälle laittamaan, nukahtaminen kestää taas kauemmin ja sitä röhkinää kuunnellessa jää omatkin unet melko hataraks! ;)

Huh, melkosta romaania tais taas tulla mutta kiva on ajatuksiaan hieman tänne purkaa, ikäänkuin päiväkirjamaisesti...heh.. ;)

Kaksikuukautisneuvola on ensi viikolla ja se on lääkärineuvola. Jännityksellä taas odotellaan miten on poitsu kasvanut. :)

Sellaista piti teiltä kysymäni että miten olette synnytyksestä palautuneet? Mulla lähti raskauskilot kahdessa (!!) viikossa (niitä tuli se 13..) mutta nyt taas junnataan tässä iänikuisessa painossa ja sais kyllä ainakin sen 10kg vielä tippua. :/ (Täys)Imetyskö muka laihduttaa, hohhoijjaa... :D

Muistakaahan päiväunet, niillä on kyllä uskomaton teho, edes sellaisilla 15-30 minuutin mittaisilla! :) Vaavin viereen vaan köllöttelemään, niin nukkuu vauvatkin paremmin. :heart:

Ihanaa, nyt on huhtikuu! Sieltä se kesä tulee ja päästään hieman tuota pukemisrumbaakin vähentämään, huh! Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :eek:)

- Lilu ja Lenni - :eek:)
 
Neuvola kuulumisia, poika 9 viikkoa vanha.:

paino 6930g
pituus 60,5cm
pään ymp. 41,0cm

syntyessään 53cm, 3760g ja py 36cm

Hyvin siis kasvaa! Tällä pojalla on paksut posket ja pyöreä vatsa! :O :heart:
Pelkällä rintamaidolla mennään. Muutaman kerran on saanut korviketta, kun on ollut hoidossa ja lypsettyä maitoa ollut liian vähän. muutenkin kaikki hyvin, lääkärineuvola tämä siis oli...

Vaatteet menee pieniksi hirmu vauhtia! Nyt bodyt ovat suurimmaksi osaksi 68cm ja housut n. 60cm. Hirmuisesti vaan ärsyttää ja harmittaa eri merkkien välinen ero noissa kokomerkinnöissä!! Ei niihin oikein voi luottaa! Monta vaatetta jäi käyttämättä, kun luotin kokomerkintään ja olin laittanut ne kokojen mukaan omiin pinoihin...

Rytmiä ei ole vielä meillä juurikaan. Vaihtelee päivien välillä tosi paljon. Nukkumaan poitsu menee joskus 22-23.30 välillä suunnilleen. Yöllä herätään 1-4 kertaa ja aamu tulee joskus klo 8. Päivä unia vaihteleva määrä ja pituudetkin vaihtelee. Usein on 1-2 vähän pidempää unipätkää päivällä, n. 1,5-3 tuntia. Monet unet on sitä 30 minuuttia... Kunnollista rytmiä kovasti jo odottelen! Neuvolassa antoivat vinkiksi, että mun pitäisi syödä säännöllisesti n. 3 tunnin välein ja syödä 2 lämmintä ateriaa päivässä. Silloin maito on paksumpaa, kun sokerit ei pääse alas ja saa tarpeeksi proteenia ja muuta, ja silloin vauva on pidempään kylläinen ja nukkuukin paremmin. Vaikka kasvaa kyllä hyvin "laimeammallakin" maidolla.

Synnytyksestä palautuminen Mulle tuli raskaus aikana kiloja lisää 21kg! Synnärille jäi joku 8kg ja kotona ekan viikon aikana lähti varmaan 5kg lisää. Sen jälkeen on ollut painon lasku vähän hitaampaa. Nyt on jäljellä vielä joku 5kg. Kiirettä en halua tuon painon kanssa pitää, kyllä se ajan kanssa lähtee, tärkeintä, että poika saa hyvää ja ravitsevaa maitoa. En halua sen tulon loppuvan laihduttamisen takia... Vatsa on valtavan pullea vieläkin (ylimääräistä ihoa kai ja jotain muuta). Vatsalihakset ei kyllä oo vielä kunnossa, sekin vaikuttaa kyllä tuohon vatsan pömpöttämiseen. Huomaa selkeästi, kun supistaa vatsalihaksia... Ehkä juko viikko kaks sitten vatsalihakset vasta palautu normaaleille paikoilleen, siihen asti oli rako lihasten välillä. Joten kai nyt sais jo alkaa treenaamaankin... Mulla oli myös synnytyksessä verenvuotoa vähän enempi ja hemppa laski 85:teen, mutta se oli jälkitarkastuksessa noussu jo 124. Verenpaineet oli ihan sekaisin varmaan 4 viikkoa synnytyksestä, sen huomas kyllä olossa. Nyt on paljon parempi ja "energisempi" olo! Liitoskipuja mulla oli pitkillä kävelylenkeillä vielä kuukaus synnytyksen jälkeen!! Huomaatte varmaan, että mun mielestä synnytyksestä palautummiseen kuulu muutakin kuin vain paino... :) Yleiseti ottaen palautumiseen menee kai helposti se 6-12kk..?!?

Muuten meillä menee oikein hienosti! Vatsavaivat jne. kuuluu pieninä määrinä tietty normaaliin vauva-arkeen, joten enpä osaa niistä vallittaa.

Kesää ja enempi ulkoilua odotellaan kovasti!

Undine ja pieni mies 9vko. :heart:
 
Ai että mikä ihana kevätpäivä :) ! Arska paistaa ja vauveli vetää sikeitä vaunuissa kolmatta tuntia. Herättiin tänään mekastamaan ja jokeltelemaan jo seiskan aikoihin.. äippääkin väsyttäis vähän :)

Mää palauduin synnytyksestä ihan hullun nopeaa, olin asennoitunu just johonkin väh. puoleen vuoteen, mutta reilu viikko synnytyksestä painoin saman verran kun ennen raskautta o_o
painoa tuli raskauden aikana 11 kg ja käytännössä kaikki jäi synnärille. Muuten olo oli tosi hutera ja heikko ehkä parisen viikkoa. Kotoa ei tullu mieleenkään poistua ainakaan ekaan 10 päivään ja kotonakin touhuaminen otti voimille. Onneks oli mies palvelijana!! 8)
 
Täällä käyty lääkärin jälkitarkastuksessa tällä viikolla ja kaikki vauvalla ok ja minullaki muuten ok, mut edelleen toi peräpää ei toimi:D Eli lähetteen sain gynenpolille ja siellä tutkitaa löytyykö jotaki vikaa mitä korjata.. Siitä kuulema sit laittaavat etiäpäin tarvittaessa muille lääkäreille. Jännittää kyl löytyyky vikaa, jos ei löydy nii sit kuulema vaa jumppaa ja odottaa et aika parantais ton peereiän:D Mut en valita, kun on tämä ihana pieni mies palkintona synnytyksestä:) Synnyttäisin koska vain uusiks ja ottaisin tän vaivan:)

Ainiin ja huomenna meillä ristiäiset.

Mites muilla vauvojen kaa sujuu?
 
Minullakin tuo ns. muu (kuin paino) palautuminen synnytyksestä meni todella nopeasti! Päästiin silloin torstaina sairaalasta niin olin jo perjantaina hoitamassa asioita kaupungilla itsekseni. :) Tosin, n. viikko synnytyksen jälkeen huomasi kyllä että luut meni ns. takaisin paikoilleen... :O Varsinkin tuossa häpyluun tietämillä teki kyllä kipeää. Mutta liikuin silti enkä jumittunu paikoilleen niin hyvin meni. Mullakin nyt sellainen olo että voisin synnyttää koska vain uudestaan! :D Eli eikun vaan uutta putkeen....hehheh... ;)

Undine mainitsit että olet antanut vaaville jo korvikettakin..? Mitä merkkiä olette antaneet? Meillä on täällä avokin kanssa toisinaan kovakin vääntö tästä tissimaito-korvike-asiasta. Kun olen toki pumpannut pakkaseen varamaitoa jos minulla on jotain menoa jotta pikku-ukko voi isin kanssa pullotella...Mutta avokki olis kovasti sitä mieltä että voisi kokeilla tässä joskus lähiaikoina myös jotain NANia tms. Että piteniskö sen avulla esim. nämä yöunet jne. ajatuksia on ilmoilla ollut...
En tiedä tarkalleen miksi, mutta mulla tuntuu olevan joku lähes älytön pakkomielle tästä tissittelystä. :p Helpottais varmaan joo, jos antais välillä pikkumiehelle korvikettakin, mutta pelkään että sitten ei enää tissimaito kelpaa ja alkaa pahimmassa tapauksessa hyljeksiä tissiä. :/ Sitähän toki en vielä toivo, olen kuitenkin meinannut imettää ihan täysimetyksellä sinne puoli vuotiaaksi saakka ja todnäk vielä sinne saakka kun vaavi alkaa kävellä. Mitä mieltä te olette näistä korvikeasioista...? Oletteko antaneet/meinaatteko antaa? Ja missä vaiheessa?

Tiedän toki äitejä jotka on lopettaneet imetyksen hyvinkin lyhyeen tai ovat imettäneet vauvojaan tosi vähän aikaa ja antaneet sitten pelkkää korvikettä ja hyvin on menny. En minä tätä imetystä ole siis lopettamassa, ajattelin vaan että jos tuota maitoa ei pumpattavaksi asti riitä että josko sitä korviketta jossain vaiheessa... :O

Jahas, pinnasängyssä tuntuu olevan joku "kapina" meneillään vaikka masu on täynnä ja kuivat vaipat kehissä... ;) Murina ja piereskely kuuluu, ilmeisesti ilma kiertää. Oletteko muuten "pierulääkettä" (esim. Disflatyliä) antaneet pikkuisille?

Nyt unta kuuppaan, hellurei! :wave:
 
Lilu eka koitettiin muistaakseni tuttelia, mutta siitä poika ei tykännyt yhtään. NANia on nyt annettu ja se tuntuu kelpaavan, vaikka ei ole tissimaidon veroista. Pahimpaan nälkään siis suostuu syömään. (näin olen siis kuullut, jos itse olen paikalla, poika saa tissiä...) Välillä on iltaisin kyllä ollut miellessä korvikkeen anto, kun poika on vaan tississä kiinni, eikä sieltä tunnu tulevan maitoa. Poika varmaan käyttää tissiä tuttina kun oikea tutti ei kelpaa. Iltaisin on siis huutoa jos ei saa tissiä. Nälkä tuskin on koska eilenkin rauhottui sitterissä ja nukahti siihen, nukkui kolme-neljä tuntia... Mietin, että jos korvikkeella sais vatsan ihan täyteen ja pidemmän unni pätkän yölle, mutta vielä koitetaan pärjätä ilman. Vatsa vaivojen en ole huomannu lisääntyneen, jos on saanu korviketta.
 
Lilu, meilläkin on annettu Tuttelia aika pienestä lähtien ehkä max kerran viikossa, kun alussa maidontuotanto ei pysynyt kysynnän perässä :D Hyvin maistui, ehkä vähän ilmavaivoja tuli enemmän kun tissimaidosta. Nyt ei olla pitkään aikaan annettu, kun maitoa tulee itellä paljon, mutta kaapissa sitä on aina, jos tulee tarvis. Mun mielestä ihan hyvin voi antaa välillä korviketta, varsinkin jos vauva olisi koko ajan tissillä ja äitin pitää käydä jossain tms.

Jotenkin tuntuu, että tuohon imetykseen suhtaudutaan niin pakkomielteisesti nykyään; kaikki kyselee hulluna, että riittääkö sulla maito, tuleeko maitoa, ootko joutunu antaan koriketta blaa blaa! Kauheat paineet tulee. Eikö se ole pääasia, että vauva saa vatsansa täyteen ja on tyytyväinen :) Toki ymmärrän, että imetyksessä on suuret hyödyt ja itekkin imetän niin kauan kun maitoa tulee, mutta turhia paineita tulee minusta niille, joilla maito ei riitä jne.

Meillä meni viime yö ihan ihmeellisesti, yleensä poika nukkuu mun vieressä tosi hyvin, nyt inisi ja vinkui vähän väliä :ashamed: sai kyllä ruokaa, eikä pitäisi olla liian kuuma/kylmä.. saattoi pikkusta tietenki röyhtäyttää, mutta yleensä ei yöllä tarvi röyhtäillä vaikka tankkaisi isommankin määrän maitoa. Ressukka nyt ihan poikki, kun ei ole saanut nukkua kunnolla :( nyt käärin sen tuonne sohvan nurkkaan peiton alle ja näyttää maistuvan uni =)

- hanna ja otto 2 kk + 2 pv
 
Hellurei vaan kaikille.Meidän neidin ristiäiset oli viiime viikolla ja hänen nimekseen tuli Tilda Valentina Elize.Viikko sitten tuli neidin ensimmäinen hymy ja kovasti hän yrittää jotain ääntäkin saada aikaiseksi.Ens viikon sunnuntaina lähetään koko perhe Tukholma-risteilylle ekaa kertaa.Saa nähdä miten se oikein sujuu.Neiti nukkui tässä yks yö peräti 4,5 tuntia putkeen.Se on pisin aika mitä hän on nukkunut.Nyt on taas neidillä ollut enemmän ilmavaivoja,joten ollaan annettu disflatyltippoja.Mutta nyt laittamaan sekä isot että pienet lapset nukkumaan.Hyvää yötä!

Miita1969 & Tilda-neiti
 
  • Tykkää
Reactions: Lilu
Hanna-Mari89 olen samaa mieltä että hössöttäminen imetyksen suhteen menee välillä "vähän" turhan suuriin mittasuhteisiin... :O Ja voin uskoa, että se tuo pahaa mieltä heille keillä se imettäminen ei ollenkaan onnistu syystä tai toisesta. Itsellänikin kun niitä ongelmia alussa oli niin tunsin kyllä itseni jo jossain vaiheessa maailman huonoimmaksi äidiksi siellä hormonimyrskyn keskellä... :(

Sitä meinaa aina hukkua sinne hössötyksen syövereihin kunnes taas muistaa että tosiaan tärkeintä on vauvan kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tuskin se on PELKÄSTÄÄN tissistä riippuvainen. ;)

Täälläkin suht mielenkiintoinen ilta takana... Lähdin lenkille ja olin jo onneks melkein tuossa kotipihassa kun avokki soitti ja taustalla kuulu aivan järrkyttävä huuto ja rääkyminen. :O Nyt on jo muutaman päivän ollut todella vahvasti ilmoilla ns. äitiriippuvuutta; pikku-ukko ei rauhoitu isukin läsnäoloon millään, vaan vaatii minut siihen ihollensa kiinni. Sitten ollaan yhtä naurua ja tuijotetaan niin että tuntuu että katse oikein porautuu minun silmiin! :D :heart: Toisaalta hellyyttävää, mutta toisaalta mietin jo hieman jännityksellä esim. vappua kun meinattiin avokin ja ystävien kanssa lähteä illan viettoon ja minun vanhemmat tulee tänne pikku herraa katsomaan... Että jos ilta onkin yhtä huutoa ja omat lähdöt jää sitten lähtemättä. Eihän siinä, olen toki lapseeni sitoutunut ja haluan hänen kanssaan olla, mutta varmaan ymmärrätte pointin tässä "ongelmassa"... :O :)

Onko muilla vastaavia kokemuksia nyt pienokaisista tai aikaisemmista vaaveistanne..? :)

Nyt äkkiä saunaan kun saatiin ukkeli unille! :eek:)
 
Taas neuvolapäivä.... Meillä vissiin yksi ylimääräinen neuvola, kun ei lääkärineuvolaa saatu oikeeseen aikaan ja väliä ois tullu liikaa, ilman ylimääräistä neuvolaa. Sielä on siis jo käyty neljä kertaa! Viides ois jo reilun 2 viikon päästä taas, mutta sitte päästään normaaliin kerran kuussa rytmiin! :)

Poika kasvaa hirmuisesti! On kauhean iso! :)

ikä 2,5kk (2kk)
paino 7440g (6930g)
pituus 61,2cm (60,5cm)
pää 42cm (41cm)

Painoa on tullu koko ajan pituutta enemmän, mutta silti on pituudessakin sen "käyrän" keskiviivan yli. Poika ihastutti neuvolantädin juttelullaan! Jutteli varmaan vartin heti neuvolakäynnin alkuun! :heart:
Vuorokausirytmiä suositteli jo alkaa pikku hiljaa opettelemaan. Rytmiä alkaa jo vähän olemaan, niin pitäisi kuulemma pienellä vahvistamisella vakiintua.

Vauvan ppukemisesta ulkoilua varteen oli myös juttua. Kun meidän poika on aina tosi lämmin, niin en ole "uskaltanut" pukea suositusten mukaisia määriä vaatetta! Eilen illalla ulkona oli päällä: body, puolipotkarit, pitkät villasukat, ohut neuletakki, ohut pipo ja vanuhaalari, tällä pärjäsi sylissä oikein hienosti. Vaunuissa saman suuntaisesti vaatetta, ehkä jopa neuleen jätän pois, pehmeävaunukoppa kuitenkin lämmittää myös. Ei edes -5 asteen pakkasella ollut vaunuissa sisävaatteiden lisäksi juuri muuta kuin makuupussi ja tietty pipo ja tumput ja yleensä ohut neule/lisä paita. Ja hyvin on pärjätty. Autossa päällä sisävaatteen lisäksi nyt huppari ja pitkät villasukat sekä ohuet housut päälle ja toki ne perus pipo ja tumput. Joskus heitän päälle neulepeiton, kun kannan kaukalon autoon...

Poika on alkanut harjoittelemaan nauramista! Ihanaa! :heart: Pieniä kiljaduksia kuuluu, kun on oikein hauskaa! Leluja kohti heiluttelee jo käsiään, ihan ei ota vielä kiinni. Pää pysyy hienosti jo ylhäällä vatsallaan maaten ja pitää käsiään rintakehän alle tukenaan. Jalat sätkii vatsalla ollessaan kovasti, että kai ois jo halu päästä liikkeelle... :)

Nyt heräilläänkin torkuilta...

undine ja iso pieni mies 2,5kk
 
Hellouu! Jotenkin on yhtä aikaa niin ihanaa ja kamalaa, kun niistä ihan pienoisista vauvoista kasvaa tommoisia 7-kilosia mötkäleitä :D Täälläkin jo pää pysyy (hieman huojuen tietysti :D) hienosti ylhäällä mahallaan ollessa ja selällään kädet ja jalat vispaa ihan mahdotonta vauhtia, niin kuin oltais lentoon lähdössä. Tähän mukaan vielä kova hihkuminen ja jokeltelu, niin ai että <3 :D Huomaa, että on energiaa alkanut kulumaan enemmän aina hereillä ollessa, että kun esim. leikkimatolla pikkunen potkiskelee ja naureskelee, niin ihan yhtäkkiä saattaa alkaa kiukuttaan ja sitten pitää ottaa pienet nokoset, että taas jaksaa.

Tuosta pukeutumisesta .. määkään en tänään enää laittanu kun bodyn ja sukkisten päälle semmosen paksumman fleecehaalarin ja tietysti villasukat, tumput ja pipon. Mutta aikasemmin esim. eilen ko ulkoiltiin ja pojalla oli body, sukkikset, villatakki ja semmonen ns. tuulipuku, niin toinen oli ihan kuuma ja nihkeä ko tultiin sisälle. Ei mikään ihme jos uni ei maistu ulkona, ko on puettu liian lämpimästi.. tosiaan tuo vaunukoppa ja peitto lämmittää varmasti aika paljon :) ihanaa kun kohta ei tarvi enää niin kauheasti pukea päälle, jää pois ne itkuraivarit ko aletaan pukemaan villapukua ja toppapukua ja sukkaa ja tumppua ja pipoa.. aaarg! Miettikää kuinka ihanaa on vaan laittaa vauva turvakaukaloon / vaunuihin ja lähteä.. elämän pieniä iloja! :D

Huomasin tänään, että pojan jalkapohjiin ja kämmeniin oli tullu semmoista karheaa ja punottavaa ihottumaa :/ mistähän voisi johtua? Oon rasvannu ihoa aika ahkerasti, ko mun miehellä on atooppinen iho ja vauvankin iho on tuntunut vähän kuivalta. Lääkärikin sanoi, että voi periytyä ja kannattaa rasvata. Mutta en sitten tiiä mitä tuo ihottuma on, jotain allergiaa .. ? On kai se aika tavallista, että vauvoilla on vähän ihottumaa, mutta mietityttää vaan :) Huomenna on onneksi neuvola, niin voi kysyä sielläkin :)

Kuluuko teillä päivät nopeasti pikkusten kans? Musta tuntuu, että aina kun katon kelloa, niin tunti tai pari on menny ihan huomaamatta, vaikka ei mitään erikoista teekkään. Välillä ehkä käy aika vähän pitkäksi, pitäis aina keksiä jotain ohjelmaa.. kylästelyä tms :)

Kivaa alkuviikkoa kaikille :) !
- Hanna & Otto 2kk 10pv
 
moi!
Täälläkin aika menee nopeesti ja neiti kasvaa hurjaa vauhtia. Saatii neuvolalekurilta lähete ekg:hen ja sydänultraan, kun kuului ylimääräinen virtausääni. Oltiin ma polilla ja sieltä löytyi A:n sydänlihaksen yläosasta iha millin kokoinen reikä, joka ei kuitenkaan ole vaarallinen ja paranee kuulemma itsestää. Ei vaikuta mitenkään kasvuun ja kehitykseen. Vuoden iässä sitten kontrolli onko parantunut. Helpottunut oon, ettei oo mitää vakavaa.

Pulloista ollaan päästy eroon :) Neiti kasvaa nyt hyvin pelkällä imetyksellä, ihanaa! Päästiin siis vihdoin ihan täysimetykseen. Illalla saatan kyllä useesti antaa omaa maitoo isomman satsin pullolla et nukahtaa kunnolla, mut muute ollaan imetyksellä. Tänää on 2kk neuvola ja rota saadaan, saa kattoo mite kipuilee sitten mahaa.. Ja joo, aiotaan normi rokotusohjelman mukaan mennä, vaikka tuntuukin et noita rokotuksia on niin paljon.

Sit vähä omaa napaa, ankeeta, musta tuntuu että mun paino vaan junttaa. Ei laske ei, edelleen 6-8 kg lähtöpainoon ja 9-10 kg nyt pudonnu. Tietty vois siis myös vähentää tuota kaffepullan kulutusta, mutta ku se on niin must :) Ihan hirvee kahvipullahiiri musta on tullu. Ei siis todellakaa mahu omat farkut jalkaan ja äippähousuis suhataan. Kaiken lisäksi alkoi kait menkatkin tänää!? aikaisemmis imetyksis on alkanu vasta kun vauva on selkeesti alannu olee vähemmän rinnalla joskusa 10 kk iäs..Mutta näköjään tääkin on nyt erilailla. Ei olis kyllä vielä tarttenu alkaa...Sit olis kiva jo kans saada se cerazette-reseptikin, kun ei olla meinaamas hommata neljättä lasta..

Tällästä täältä räntäsateesta,
sini77 ja Aava 9vkoa 3pvää
 
Iltaa mammat! :)

Tutulla kuulostaa teidän arkenne! :D Tällä myös jalat viuhuu hoitopöydällä, kantapäät välillä ihan sonnassa kun pitäs tosissaan ilmeisesti jo liikkeelle päästä! :LOL: Koko pöytä huojuu kun on niin hauskaa ottaa ilmakylpyjä.. :)
Päätäkin pidetään jo pitkiä aikoja leikkimatolla (mukana sellainen aputyyny käsien alle jotta voi helpommin päätä pitää ja sitten toisinaan myös siinä niskojaan lepuuttaa) ja naureskellaan ja jutellaan omalle kuvalle. :heart: :) Ihana seurata miten paljon uusia juttuja koko ajan tulee..Varsinkin tuo nauraminen on hauskaa, ei tarvii kun jonkun hauskan äänen omasta suustaan päästää niin johan tulee naurut! :D
Justhan sitä synnytettiin ja nyt jo harjoitellaan kohta kääntymistä ja leluihin tarraamista... Niin että kyllä tosiaan tuo aika menee huomaamatta, kun joku kyseli että meneekö päivät nopeaan! :D

Hanna-mari89, meillä autto alkuajan ihottumaan Ceridal-öljy. Nyt ei ole mitään rasvoja tms. käytössä ja toivottavasti ei samanlainen rasvarumba alakaan kun itselläni lapuudessa juurikin tuon atopian takia. :p

Pukeutumisesta; Meilläkin ukkeli tosi lämminverinen tyyppi! Ei olla käytetty nyt plussakeleillä esim. vaunuissa kun normi sisävaatteiden päällä ns. karhupukua (se H&M:n versio) ja sen lisänä kypärämyssyä kun se huppu on niin iso. Siinä puvussa itsessään on ne kääntö"tassut" ns. hanskoina. Ja ihan lämpönen kaveri on kun sisälle tullaan. Makuupussi toisiaan käytössä, toisiaan nukkuu sen päällä ja joku viltti tms. jaloilla. Välitön tuskastuminen tulee jos on liikaa päällä ja unetkin häiriintyy, myös sisälläkin. Huomasin että pakkasin ihan vauvana tuolle liikaa päälle...Oli välillä ihan hikinen kun tultiin sisään. Noh, esikoinenhan hän on joten opettelua kai se tämäkin asia vaatii! :)

Undine, hyvin on poitsulla kyllä kokoa! :) Meidän ukkeli painoi 2kk neuvolassa 5830g ja n. 58cm pitkä. Syntyessään siis se 3880g ja 52cm. Painoa on sairaalasta lähdön jälkeen tullut siis se reilut 2kg ja ihan käyrillä mennään. Makkaroita ja kaksoisleukaa riittää! :D :heart:

Imetyksestä sen verran että tänään annoin nyt ennen ilta(yö)unille rupeamista pikku-ukkelille NANnia n.50-60ml tissimaidon lisäks. Tuntuu nimittäin että nämä omat maitovarastot on jotenkin hieman lurpsahtaneet ja ukkeli joutuu ihan tosissaan tekemään töitä tuossa rinnalla kun imetän.. Pientä itkuisuutta on myös ollu nyt havaittavissa iltaisin (voi tosin olla vielä ROTAstakin, sai viime to?) joten kokeilin siihenkin "vaivaan" nyt tätä menetelmää. Ei ainakaan näytä että mitään haittaa olisi ollut, kohta on 3h uniaan vedellyt.
Te jotka imetätte; kuinka tiheään teidän muksut tissittelee? Pidin itse hieman ruokailupäiväkirjaa ja tuntuu että tissitellään ihan jatkuvasti ja sen takia unetkin aina hieman häiriintyy...Noh, kai nämä on ajallaan kohdalleen lutviutuvia asioita mutta kiva olisi kuulla miten muilla sujuu. :)

Mukavaa viikon jatkoa! :flower:

- L&L - :)
 
heippa taas pitkästä aikaa!!Meidän tytteli nukkui viime yönä ihanat 5 1/2 tuntia putkeen...VIHDOINKIN!!Neiti tulee 3kk nyt sunnuntaina ja me alettiin jo vähän maissivelliä antaa hänelle,sekoitettuna tutteliin...noin fifty/fifty koska hän oli nälkäinen vaikka oli saanut suuria määriä maitoa!! oikeastaan ikäsuositus on 4kk,mutta olen antanut velliä meidän kolmelle aikaisemmallekkin kolmekuisena ja se on toiminut hyvin!!Nytkin hän vetää autuaasti sikeitä!!Nevolan kanssa tosin väännetään vähän kättä tuosta vellin antamisesta,mutta yleensä he heltyy,kun mä sinnikkäästi vaadin heitä kuuntelemaan!!

Miita1969 ja Tilda-neiti
 
Hei kaikille! Tämähän ketju hiljentynyt. Kaikki taitaa elää nii vauva arjessa, että ei paljon ehdi kirjoitella:) Mitäs muiden vauvoille kuuluu?

Meilläki poika sai nimen ristiäisissä huhtikuun alussa:) Nyt yrittäny opetella kutsumaan vauvaa nimeltä, enkä vauvaksi aina vaan:p

Ongelmaksi muodostunut n.kuukauden sisällä runsaaksi muuttunut pulauttelu. Aina on pulautellu, mutta nyt tulee oikein paineella ja kunnon lätäköitä. Poika syö älyttömän usein ja pulauttaaki usein ja vielä monen tunninki päästä syömisestä. On myös kiukkuisempi tietysti ku ruokaa tulee ulos ja nälkä iskee sit melkein heti uudestaan. Meillä ei suostu tuttia syömään. Neuvolasta kysyin neuvoa ja neuvoi, että pitäis ruokavälin olla vähintää 2 tuntia.. Mut en tunnu millää pääsevän siihen ku öisin ja päivisin pari kertaa päivässä, ku nukkuu pitemmän pätkän.. Todella hankalaa siis. Jos taas väkisin pitkitän nii imee sit kättään nälkäisen oloisena ja äidin sydän heltyy. Yöt menee hyvin 1-2 syötöllä. Tankkaa illat ja päivät.. Onko muilla vastaavaa tai kokemusta vastaavasta? Mua hirvittää toi kahden tunnin syöttö väli, kun puhutaan lapsen tahtisesta imetyksestä. Myös miettiny oisko se refluksi homma tolla, kun on usein todella rohisevaki hengitykseltä(jostain luin et se kuuluis oireistoon,tiedä sit kuuluuko).

Muuten poika on hyvin jämäkkä ja päätäki kannatellaa jo hienosti. Hymytki opittii vasta (2kk täytettyä).

riikkunen ja poika 2,5kk
 
No on kyllä hiljasta meillä täällä! Pitää alkaa tsemppaamaan ;) vai onko helmikuussa syntynyt niin vähän pienokaisia, että täällä käy vaan muutama..

Meillä tulee maanantaina täyteen 3kk! Ei voi liikaa hokea sitä kuinka ÄKKIÄ aika on mennyt; vastahan sitä tuskailtiin jättimäisen mahakummun kanssa, kun ei varpaankynsiä yltäny lakkaamaan jne. :D synnytyskin tuntuu "unohtuvan" sitä mukaa kun aika kuluu, vaikka sitä tulee muisteltua melkeen joka päivä. Aina tulee sellainen olo, että hitto sitä on kova muikkeli ! :LOL: Olihan se hurjaa touhua, mutta hienoin kokemus kyllä :)

Poika tuntuu kasvavan joka päivä isommaksi, aina se näyttää oppineen jotain uutta. Eilen ensimmäisen kerran nauroi silleen ihan kunnolla, ei siis vaan sellaisia hihkaisuja, vaan kunnon naurunremakka pääsi. Oli kyllä aivan ihana <3 :D Mahallaan ollessa potkii jaloilla jo ihan hulluna ja kädet huitoo eteenpäin, saa nähä millon se tuosta lähtee etenemään :eek: Päätäkin kannattelee jo monta minuuttia putkeen.

Lilu kysyit tosta tissittelystä. Meillä ruokailuajat on nyt vähän vaihdellu, ihan vasta meni periaatteessa koko päivä syödessä, kun ainakin parin tunnin välein poika halusi syödä. Ja maitoa siis tulee ihan suihkuamalla, että ei voi siitä johtua ettei sais masua täyteen. Eikä pulauttelekkaan paljoa eli tuo oli varmaan joku kausi että piti saada enemmän ruokaa =) Nyt sitten n. viikon ajan on syöty vähän harvempaan, päivisin 2-4 tunnin välein. Yösyömiseen tuo päivärytmi ei ole vaikuttanut, säännöllisesti herää 2-3 kertaa ruokailemaan. Ihanaa kun kohta saa alkaa maistelemaan kiinteitä! Oon ajatellu tuossa kesäkuun alussa tarjota kerran päivässä ihan pikkuisen jotain esim. perunaa tai porkkanaa. Tissimaidolla olis tarkoitus mennä kuitenkin niin kauan kun maitoa tulee, pienenä lisänä vaan nuo kiinteät ainaki aluksi =) Kukaan ei tunnu uskovan, että tuo poitsu kasvaa vaan mun maidolla, kun se on niin iso ja jäntevä. "No miten muka noin pienestä naisesta voi tulla tarpeeksi maitoa noin isolle pojalle?" "Mistä se sinunkin maito tulee kun olet noin pieni???" ....... Mitä tekemistä mun koolla on siihen maidon tuotantoon, kysynpä vaan? :D Välillä vois halolla lyyä nuita ihmisiä päähän.. Äiti on manannut jo monta viikkoa että "kohta saat alkaa antamaan ruusunmarjaa, ei kohta enään riitä sinun maito poika on niin iso mmmm ei riitä maito kohta ei!!" Apua.. :headwall:

Yritetään pitää ainakin vähän elossa tämä ketju, on niin kiva käydä lukemassa muiden kuulumisia =) Toki ne muruset siellä kotona vie kaiken ajan, mutta päiväunien aikana on kiva ottaa kuppi kahvia ja tulla kirjottelemaan tänne =)

Ihanaa lauantaita :flower:
- Hanna & poju melkein 3 kk!
 
Kovin on kyllä hiljaista! :)
Eipä kyllä ole hirveästi aikaa kirjoitellakkaan...

3kk neuvola takana ja ekat rokotukset saatu, rota ja pnemo jätetään siis ottamatta. Oli se kovaa huutoa, mutta poika hiljei nopeasti, kun pääsi katsomaan keltaista hymynaamaa neuvolan seinällä... :heart:

Meidän pojan 3kk mitat: 8200g, 63cm ja 42,8
Hurjasti kasvaa, kaksoisleuka ja posket ovat valtavat! :D Ja ihan vain omalla maidolla ollaan nyt menty.
Kiinteistä oli puhe jo neuvolassa. Voidaan pikku hiljaa aloitella riisipuurolla jos siltä tuntuu ja noin 4kk iässä perunalla ja pikku hiljaa lisätään eri kasviksia. Se jäi vaan epäselväksi, miksi riisipuuroa eka, jos on tarve ja perunaa vasta 4kk?? Miks sitä perunaa ei voi aiemmin alotella?? No poika on nyt syönyt melko tiheesti aiempaan verrattuna. Jos tämä vaan jatkuu ja jatkuu, niin aloitellaan maistelut jo ennen 4kk, mutta koitan päästä mahdollisimman lähelle tuota 4kk pelkällä maidolla. Mutta silloin viimeistään aloitan kyllä jo maistattamaan perunaa...

Kehitystä tapahtuu tosiaan jatkuvasti. Pää pysyy hienosti jo pitkään pystyssä. Jalat ja kädet heiluu valtavasti niin selällään kuin makuullaankin. Kädet on muutenkin jo löytyneet, pitkään ovat jo menneet suuhun, nyt jo heilutellaan leluja ja tartutaankin välillä. Suloisinta on silmien hierominen väsyneenä! :heart: Selällään nostelee jaloilla takamustaan ylös ja yrittää kyljelleen, kovasti myös liukuu tässä vaiheessa ylös päin.

Puheen lahjoja taitaa tulla ja paljon! Kovaa juttelua on jo joka päivä ja pitkin päivää. :heart: Pariin kertaan on tullut myös lyhyttä melko hiljaista naurun pätkää, meillä lähinnä kiljutaan, kun on hauskaa!

Nyt pitääkin jo taas mennä... :) Lyhyiksi jää nää kirjoittelut...

Undine ja poika 3kk ja 3 päivää :heart:
 
Huh, häpeällisen pitkä aika viime kirjoitelusta... Yritetäänpäs nyt tosiaan herätellä tämä ketju uudestaan henkiin! :D Vaikka onkin vasta yksi lapsi niin näköjään vuorokaudessa on siltikin liian vähän tunteja, ei ole ehtinyt täällä palstoilla paljon käymään. :O

Täällä tulee nyt sunnuntaina täyteen 3kk ja pikku-ukkeli on hänkin, kuten mitä ilmeisemmin muutkin helmikuiset hippuset, kasvanut (varsinkin pituutta!!) ihan valtavasti! :heart: Vaatteissa menee jo 68 senttiset. Undine teillä kyllä komeat mitat!! Meillä tuskin edes 7kg vielä menee rikki tuolla 3kk-neukkulassa... :)
Tissimaidolla mennään yhä sanotaanko 95 prosenttisesti, heh. Toisinaan saa illalla 50-70ml NANnia ja hyvin maistuu sekin, onneksi. :eek:) Tämä meidän herra on aika sutjakka muuten tosiaan (paino kuitenkin nousee ihan käyrillä ja hyvin "pulskistuu") paitsi tietysti posket on kunnon hamsteriposket, hih! :D Pituutta on tullut ihan hurjasti vaikkei me kumpainenkaan olla mitään jättiläisiä (168 minä ja avokki 172) olla. Saa nähdä mikä koripalloilija tuosta vielä leivotaan, heh... ;)
Juttelua tulee jo paljon ja ihanaa nauruhymyä pitkin päivää, aamuisin erityisesti kun näkee meidät pitkien yöunien jälkeen. :) Nukahtaa siis iltaisin viimeistään kasilta ja syö yöllä n. 3 tunnin välein, aamuyöstä nostan viereen ja tänään jo nukuttiin ennätyspitkään kylkikyljessä melkein puoli 8 saakka, hyvä me! ;) :heart:
Hirveä huitominen on aina hoitopöydällä ja lattialla...kovasti aina jumppaillaan ja näyttää että minä hetkenä hyvänsä kääntyy jo selältä masulleen! Toisin päin ollaa jo tovi menty ja vauhdilla. :) Omat kädet on löytyneet ja niitä pidetään hartaasti ristissä kun MM-lätkää sitteristä ja isukin sylistä tuijotellaan! ;D Huvittava ukkeli! :heart:

Maidon tulo on tosiaan nyt tasaantunut ja kovasti odottelen jo kiinteiden aloittamista. Täytynee vähän väläytellä tätä ideaa 3kk-neuvolassakin joka on ens maanantaina.. :eek:) Sittenhän niitä piikkejä taas satelee, voi apua, mitenkähän sitä kestää vierestä katsoa?! Niisk! :')

Meillä alkoi tänään pikku-ukkelin kanssa suihkutteluhommat kylpemisen sijasta. Kylpyraivarit alkoi ehkä joku parisen viikkoa sitten ja me viilennettiin vettä, pidettiin pylly pohjassa (turvallisuuden tunne), hymyiltiin, hyssyteltiin, lauleltiin...Ei, tämä sälli ei vaan tykkää kylpemisestä nyt yhtään. :p Ihan pikkuvauvana se meni ok, ei vielä osannut kapinoida..nyt tosiaan osaa; veti itsensä ihan kaarelle, puristi kynsillä minun käsiä ja huusi ihan pää punaisena! :O Tiistain kylvetyksen jälkeen päätin että nyt saa sekä lapsen että äidin tärykalvojen kidutus loppua ja tänään suihkuteltiin sitten yhdessä ekan kerran ja se meni aivan loistavasti! :) Ukkeli oli mielissään minun sylissä eikä inissyt yhtään, jopa ehkä tuntui että hän nautti lämpimästä vedestä iholla. Katsotaan tuleeko hänestä myöhemmin kylpijä, täytynee kokeilla kesällä uudestaan mummon ja ukin takapihalla isossa soikossa lämpimässä vedessä... :)

Jaahas..Nythän tuolla taitaa taas jellonien peli alkaa joten palataanpas taas kirjoitteluihin!
Tsemppiä vauva-arkeen kaikille mammoille! :flower:
 
Tänään oli 3kk neuvola pojalla. Mittaa oli 60cm ja painoa 7095g, py 42,3cm. Viimeksi 6 viikon ikäisenä mitat oli 5865/56,8/39,8. Meillä siis poika lyhyt ja roteva:) Poika oli kyllä oikein hyvällä tuulella ja niin höpötteli terveydenhoitajalle ja hymyjä antoi vaikka kuinka paljon:) Rokotukset sai ja nyt sit jännitetää nouseeko lämpöä vai ei. Nuhaa meillä taas vaihteeksi on muutenki.
 
Tosiaan, aika menee himu nopeesti ettei paljoa ehdi kirjotella :)
Meidän pikkuneidillä nyt ikää 3kk 1vko, tosiaan pikkuneidillä kun meidän 3kk neuvola mitat oli 56cm ja 4700g, hienosti on kuitenkin kasvanut kun syntymämitat oli 45cm ja 2198g. :)
Täällä kanssa hymyillään ja jutellaan tosi paljon <3 päätä kannatellaan jo hyvin myös. Eiköhän kohta käännytä jo selältä mahalleenkin.
Tytöllä on oikeestaan ollu jo 2kk iästä lähtien tosi selvä päivä ja yörytmi, kerran yössä herää vaan syömään. Nukkumaan mennään klo 22 aikoihin, 6 aikaan syödään ja nukutaan vielä 9 asti aamulla :D Tullut siis isäänsä kun nukkuu yöt hyvin!

Vaunulenkkejä ollaan tehty tosi paljon, kun on ollut ihania kevät säitä!:cool:

Innolla odotan kun siinä 4kk:n iässä ruvetaan jo maistelemaan soseita :) Eiköhän ala sitten pulauttelukin vähän helpottamaan, se kun on aikamoista välillä.
 
Täällä opittu tänään uutta. Pikkumies oppi kääntymään selältä mahalleen 3kk ja 1 päivän iässä:) Nyt innoissaa kääntyilee ja vatsallaan viihtyy pitkiäki aikoja, yrittäen koko ajan liikkua etiäpäin. Jaloilla potkii ja tunkee polviaan vatsan alle pyllyä ylös nostaen.

Täällä myös tän viikkoa maisteltu peruna rintamaito sekoitusta. Se tosin ei maistuisi millään:) Huutaa vain, mut pikku hiljaa joka päivä annan perunaa, jospa siitä oppisi. Seuraavana lisään porkkanaa joukkoon, että tulis hieman parempi maku. Olen aikaisessa tän syötön takia, mut samoin aloitin esikoisenki aikaa 3 kk iässä jo:) Pulauttelu helpottui sit, kun oppi syömään. Meillä kun toi meidän pieni mies edellee paineella maitoa ulos työntää.

Mites muiden ruokailu aloitus suunnitelmat? Ja joko muillaki lähdetty kääntymään/ harjoittelemaan kääntymistä?
 
Lilu: Juu meillä on poika melkoisen kokoinen!! :) Hyvä vaan, kun ruoka maistuu...
Poika on nyt kokonaan kieltäytynyt pullosta hoidossa ollessaa oli siinä sitte korviketta tai omaa maitoa... Hiema hankala juttu... :(

Perunaa on nyt maisteltu pariin kertaan, alas menee, muttei ole selkeestikään hyvää... Ja vähän on vatsa tullut ilmeisesti kipeeksi tai ainakin on huutanu enempi... Porkkanasoseta juuri sain pakkaseen, jotta oiskohan se site seuraava maku. Se varmaan voiski olla parempaa ku peruna.

Eipä taaskaan ehdi enempää.... Poika kutsuu. ;)

Undine ja poika 3,5kk
 
Huomenta!

Täällä törötetään pikku höpöttäjän kanssa valveilla, ei hukata kauniista kesäpäivästä hetkeäkään...ehhehe... ;D

Tuntuu että tässä vaiheessa nämä vaavit kasvaa todella vauhdikkaasti ja uusia juttuja tulee harva se päivä lisää. :) Kovasti on omat nyrkit herkkua, juttua tulis niin vietävästi (myös todella aikaiseen aamulla, jepjep...-.-) ja kääntyminen on enää ihan sen pienen ratkaisevan liikkeen päässä! :eek:) Ns. vauva-asennossa ei tämä mies viihdy enää yhtään, mieluiten "istuu" sylissä ja tarkkailee ja naureskelee kaikille. Hyvän tuulinen ukkeli siis! :heart:

Täällä mennään vielä täysimetyksellä, soseet aloittelen tuossa kunhan kesäkuu pärähtää käyntiin kunnolla. 3kk-neuvolassa painoa oli 6610g ja pituutta 62cm. :) Nyt oli viimeks tullu pituutta enemmän painoon nähden, nyt taas tuntuu että posket kasvaa vauhdilla..jostain lueskelinkin että se vähän vaihtelee kumpaa tulee aina enemmän, pituutta vai painoa.

Rokotukset otettiin ja selvittiin yhdellä yökitinällä. Nestemäistä Panadolia annoin rokotuksista seuraavana päivänä, helpotti oloa. Kyllä täällä päässä on polemiikkia noista rokotuksista taas käyty..hoooh. Ikuinen "taistelun aihe" ja kun siinä keskustelussa ei aina kovin pitkälle päästä: Toiset rokottaa, toiset ei. Kukin omilla perusteillaan. :)

Ihanaa ihanaa kesä tulee ja me senkun vaan entistä enemmän vaunuillaan joka paikkaan! Just eilen siskolle sanoin että minä en noista kestovaipoista niinkään olen innostunut, teen sen ekoteon kävelemällä pikku-ukon kanssa lähes kaikkialle. :eek:)

Mukavaa toukokuun viimeisiä päiviä kaikille mammoille ja kirjoitellaanhan täällä taas kun pieniltä rakkailtamme joudetaan! :flower: :heart:

- Lilu & L -
 

Yhteistyössä