*Helmikuun Hehkeät 2011, JOULUKUU*

Pesuaineet,Meillä on hajusteettomia ollu aina,enkä oo käyttäny huuhteluaineitakaan..on niin paljo materiaaleja mitkä ei noista huuhteluaineista tykkää enkä oo kokenu et pyykki olis kovaa tai sähköstäkään. Hajuusteettomat on lähinnä siks,kun pojalla ja mulla on lievästi atooppinen iho ja ärtyy jatkuvasta kosketuksesta hajusteiden kans. Mut en miä oikeen muutenkaan välitä jos vahvasti tuoksuu...miedot on kyl ok.

Nelli,mulla on kans pissa yhellä +,siis valkuaiset...mut sit kontrollikoe olikin puhdas aamupissasta. Tosin mulla paineet ok,eikä turvotusta. Toivotaan ettei sullakaan olis kuitenkaan mitään vakavempaa..

Repa ja säynävä 31+5
 
Moi!

Pakko purkaa mieltä, alko suoraansanottuna v****ttaa tämän päiväinen neuvolakäynti. Omaa neuvolatätiä en oo tavannu pariin kuukauteen ku on ollu lomilla & sairaana. Tänään sit tavattiin taas pitkästä aikaa & tuli niin paha mieli & meni ilo koko odotuksesta.

Paino on noussu 14 kg, lähtö paino oli 63kg( pituus 160cm). No siitähän tuli tieten sanomista, pitäis syödä vähemmän. Pyhällä henelläkö tässä pitäis elää??? Omasta mielestä mie oon syöny samalla lailla ku aina ennenki, sillä erotuksella ettei mulle makea ole pahemmin maistunu, ku ennen raskautta en kaupasta päässy ulos ilman karkkipussia tai suklaapatukkaa.

No nilkkoihin on tullu turvotuksia & sormuksia en enää uskalla pitää. Pitäis kuulemma vähentää suolan käyttöä. Mitenkähän sitäki vähentää ku ei syö mitään erityisen suolaista. Leivän päällekkin laitan vain yhden kinkkuleikkeen ja juustoviipaleen, ku oon sen verran pihi & leikkeleet kalliita.

Sitten otettiin Sf-mitta & se meni tieten yläkäyrillä 31cm. Onhan se varmasti korkea, ku vatsa on tiiviisti edessä eikä ole levähtäny sivulle. Oma ruumiinrakenne ku on siro ja lantio kapea. No nyt sitten laitettiin lähete äitipolille ja aika pitäis olla ennen Uutta Vuotta. Halusi tarkistaa lapsiveden määrän.

Kausi-influenssarokotetta en ole ottanut, ku oon aina ollut niin terve. Viimeisen 10 vuoden aikana ykx reilun viikon sairasloma ja pari yksittäistä päivää. No, rivien välistä lutettuna mun pitäis ajatella lapsen parasta ja ottaa se rokote. Ny mie en enää tiedä mitä mieltä mie olen siitä. Mitä jos vauva sit sairastuuki ja syy on minussa ku en ottanu rokotetta?

Töissä olen ollut koko ajan & hyvin jaksellut. Yövuoroja en enää kuukauteen ole tehnyt. siitä täti sentään oli tyytyväinen, mut samaan hengenvetoon kuiten sit sano että ei kenellekkään tarvitse näytää tai todistella mitään. Voi helvetti, ku kerran hyvin jaksaa olla töissä niin sit epäillään et on näyttämisen tarve!!!

Verenpaineet sentään oli ok, jotain 116/70, pissa puhdas. Vauva liikkuu ja potkii ja syke ok.

Että silleen... Itkuhan sitä autossa tuli tätin kommenteista & säikähdin niin pirusti tota epäilyä suuresta vesimäärästä.

Wendy+Alivuokralainen 31+2
 
Voimia Repa, todella raskasta aikaa olet joutunut elämään :'(

Tänään tuli käytyä Kättärillä lääkärin tarkastuksessa. Terkka oli laittanut lähetteen sitten vähän liian aikaisin kokoarvioon.. Mutta katsottiin kuitenkin ultralla ja uudestaan mennään katsomaan kuukauden päästä. Samoilla käyrillä vauva nyt menee kuin esikoinenkin aikoinaan. Kokoa löytyy jo huimat 2,4 kiloa :) Oli mukava käydä toteamassa, että kaikki sujuu hienosti.

Tsemppiä BB parisuhdeongelmiin !

Blue ja pienokainen 32+6
 
Wendy: Just kävin tänään äitipolilla suuren sf-mitan yms. takia, ja lapsivettä oli ihan normaali määrä. Älä stressaa moisesta, ajattele se positiivisesti: pääset polimaksulla näkemään mukelon ultrassa ylimääräisen kerran ja saat välivarmistuksen siitä, että kaikki on hyvin :) Ja koita pistää neuvolatädin puheet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vaikka se vaikealta tuntuukin.

Blue: No aika aikaisessa olitte joo, mulle sanottiin ettei sitä kannata tehdä ennen rv 36 :) Tosin tuli mullekin tää ylimääräinen nyt tähän väliin. Mutta just tuo, että saa vahvistuksen siitä, että kaikki on hyvin, on kyllä ihan huippua noissa ylimääräisissä ultrissa.

Meillä oli lapsilla tänään (tai siis torstaina) viimeinen hoitopäivä, jäävät nyt kotiin kun mun äitiysloma virallisesti alkoi :) Ihana tietää, että ei tarvitse miettiä työasioita pariin vuoteen eikä kokea huonoa omaatuntoa saikulla olemisesta. Kivi putosi harteilta! Ja ihana joulukin on jo ihan oven takana.

Commander ja Pepe 31+1
 
BB harmi jos suhde on hieman mutkalla :( mutta jos se alkaa tasaantumaan kun miehesi pääsee lomalle.... JA ennenkaikkea pidän sulle peukkuja, että vauva saisi vielä pysytellä masussa :hug:

Neitiniisku toivottavasti siskoasi onnistaisi nopeasti :)

Wendy olisit tokassu sille jotain takas päin jos se kerta on noin kyllästyny työhönsä :/

Kun ensisynnyttäjät pääsevät äippäpolilla vielä käymään niin oliko se juuri tuon koko arvion takia eli siellä siis ultrataan vielä kerran? Kun en yhtään muista mitä neuvolatäti sanoi viimeks :)
Noh nyt on aamulla neuvola niin kaipa se siellä selviää :) Sit nukkumaan ja illemmalla sukuloimaan ja ma vasta takas kotiin :)
Pääsee ikeaan sun muualle ostoksille :)
Meille tulee muuten aika hemmetin ihana pinnasänky.. on siis miehen vanha sänky ja hänen sisko maalasi sen aivan ihanaksi ei varmaan löydy toista samanlaista :heart:

Oikein hyvät viikonloput kaikille... voikaahan paksusti =)

Happynow ja pieni mies 30+1 :kiss:
 
Meillä pestään kaikki pyykki muutenkin nestemäisellä Sensitive (se pikkujättipakkaus, mitä onkaan) pesuaineella ja ei käytetä huuhteluaineita. Tuota etikkaa täytyy kyllä koittaa kestovaippapyykkiin. Siis onko se ihan normaalia etikkaa ja sitä laitetaan kuinka paljon?

Talventaika: onnea täältäkin saavutetusta kilosta! :)

commander: hyvä että arvot oli kunnossa :)

janelle kivoja pippaloita! Itse odottelen rauhallista viikonloppua, nukuin jostain syystä viime yönä vain neljä tuntia ja nyt väsymys on melkoinen! No, tämän päivän kun jaksaa niin pääsee viikoksi lomalle! :)

nelli: toivottavasti raskausmyrkytys ei äidy pahaksi vaan saisit olla kotona :hug: Itse pelkäsin puolessa välissä ihan kamalasti raskausmyrkytystä kun mulla on verenpaineet olleet koko ajan koholla (on aika korkeat luonnostaankin).

baby butterfly: toivottavasti vauva pysyisi mahassa vielä edes muutaman viikon ja tsemppiä parisuhteeseen, toivottavasti sekin asia helpottaa :hug: Inhottavaa kyllä jos tässä vaiheessa joutuu stressaamaan parisuhteesta, ehkä miestäkin vaan pelottaa eikä hän tiedä miten suhtautua asiaan... Voimia!

neitiniiskun siskolle plussatuulia! :D

wendylle paljon voimia, harmi että naukkukäynti meni päin mäntyä :( toivottavasti kaikki on kunnossa lapsiveden suhteen, vaikka varmasti se hermostuttaa!

Noniin, vielä puoli tuntia kahvitaukoon |O Voi itku tästä päivästä tulee pitkä! Iltapäivällä on vielä yksi palaveri jossa pitäisi olla skarppina... Ja ajatus ei kyllä yhtään kulje! No ehkä tämä tästä helpottaa päivän myötä :) Onneksi on tosiaan perjantai ja pääsen viikon joululomalle! Jes! Lepo tulee kyllä tarpeeseen, olin kaksi päivää "normaalihommissa" tällä viikolla ja kyllä tuntuu pahalle mahassa ja nivusissa! Ei ole minusta enää täyspäiväiseksi työntekijäksi, onneksi voin tehdä pääosin tietokoneella hommia loppuajan :) Supistelee edelleen ja välillä nousee ihan hiki pintaan. Myös pientä painon tunnetta on ollut havaittavissa. Jostain syystä mulla on ollut jo pari viikkoa pieni pelko, että tämä vauva ei pysy mahassa loppuun asti. En tiedä mistä tämä pelko, ehkä siitä että itse synnyin viime viikolla... No, toivotaan että pelko on aiheeton :) Maanantaina on neuvola joten eiköhän se mieli siellä rauhoitu taas :)

pokemoni & myttynen 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpäs tänne pukkaa tekstiä paljon! Tipahtaa ihan kärryiltä :ashamed:

Mie käin nyt tarkastamassa sen sf-mitan, olihan se viikossa kasvanut sen sentin verran joten ei jouduttu äippäpolille tarkastukseen. Tasaseen kasvaa, mutta alakäyrillä.

Ostin just Mini Risk pesujauhetta ja huuhteluaineen vauvanpyykille. Eilen pyörähti ensimmäinen koneellinen. On ne vaan niin pieniä ne vaatteet, tui tui :heart: Samaten vauvanhuone on nyt listoja vaille valmis rempan suhteen. Sit vaan kokoomaan pinnistä ja ostamaan hoitopöytä. Meille oikein tarjottiin jo kesällä hoitopöytää tutuilta joka varattiin ja sanoivat että saa loppuvuodesta, nyt sit sovittiin melkein jo hakupäiväkin niin ilmoittavatkin että ei sitä saakkaan vielä. No ei mulla kyllä aikaa ole jäädä ootteleen et millonka sen mahtais saada, joten on lähettävä sit kaupoille sen takii. Koitin netistä ettiä mattoa ja verhoja, tulin siihen tulokseen että menen kangasliikkeeseen ja jos löytyy hyvä kangas niin teetätän siellä verhot.

Muuten meillä voidaan oikein hyvin =) Onnea Sipelle pienestä tytöstä ja hyviä joulun odotuksia muille!! :xmas:

Murunmami ja vauva 31+2
 
Wendy samaa mieltä: älä vielä huolestu (tiedän: helpommin sanottu kuin tehty), mutta tuo sf on niin kakka mitta, kun huolestuttaa ihan turhia. Tiedän erittäin monta, jolla se on ollu ihan mitä sattuu (mun esikoinen mukaan lukien) ja silti kaikki ok, normikokoinen vauva jne. Toki se joillakin on merkki jostain muusta, mut tuntuu, et yleisimmin väärä hälytys..

Ja muutoin teet, kuten susta tuntuu hyvälle. Koita, josko suolan vähentäminen auttaa (leipä ja juusto on aika voimakkaan piilosuolasia) ja lisävinkkinä, että jos kovasti syö hiilareita, niin hiilarit sitoo nestettä. Eli jos niin paljon turvottaa, että oma olo on tukala, kantsii tuotakin katsastaa. Muutoin anna senkin olla. Joskus noi neuvolan tätsyt ei minusta paljon ajattele. Laukovat mitä sattuu. Eihän niiden tehtävä sielä pitäs olla asiakkaan mielenpahottaminen, mutta jotkut niistä on mitä on.

(.) Mulla tuli aamulla (nukkuessa vielä) tosi kipeä suppari. Onneksi vain se yksi, mutta hiukkasen alkoi jo mietityttää, kun esikoisesta semmosia alkoi tulla vasta, kun synnytys oli käynnissä. No juu, ei huolestuta enää, kun ohi meni eikä toista tullu, mutta hetken aikaa oli vähän :| Sais vielä muutaman viikon mennä, sit ei ehkä enää niin väliks, vaikka tuliskin. :D Tosin toukkis oli yöllä, kun kävin vessassa jotenkin aivan oudossa asennossa tossa mun ylämahalla. Jotenkin sen sai siitä ihan konkreettisesti "käsiinsä" ja tuntui ihan hassulle, kun hahmotin vähän, että minkä kokoista tyyppiä siellä oli (ei tosin hajuakaan, mikä osa se oli. Sen verran kiinteä, että oisko ollu pää). :D Ei tietenkään koko vauvaa, mutta kuitenkin. Mulla on tuo etuseinämäistukka, niin ei tuosta mahan päältä yleensä tunnu semmosia teräviä juttuja lainkaan, mutta nyt tuntui, että sai paremmin esille vähän niitä ääriviivoja. :D

Happynow eihän ensisynnyttäjäkään ilman syytä äitipolille enää mene, vaan jos on jotain "vialla", niin sitten? Itse menen (en ole ensisynnyttäjä) tällä kertaa tuon rd:n takia kokoarvioon, ensisynnyttäjänä kävin silloin synnytystapa-arviossa (ja lopulta liikehälytyksen vuoksi). Tai siis täälläpäin ainakin vaaditaan joku syy: rd, synnytystapa-arvio, sf-mitta jne. Jos kaikki on ns. normaalisti, ei ensisynnyttäjillekään automaattisesti kokoarviota tehdä. :)
 
Täällä kokoarvioon äippäpolille mennään mun lyhyyden vuoksi (157cm). Neuvolantädin oma päätös kuulemma, että hän on lähettänyt kaikki alle 160cm odottajat automaattisesti. Muuten ei ainakaan toistaseksi sinne asiaa olisikaan, tietty toi rd ym on sit myös semmosia asioita jotka sinne lähettäis.

Wendylle tsempit. Ihmeellistä pelottelua kyllä on. Varmaan kaikki on kuitenkin ihan hyvin :)

Tänään neuvolan kontrollikäynnillä pissa oli taas puhdas (onneksi), painoa yli kilo vähemmän kun keskiviikkona ja hemoglobiini ok. Verenpaineet oli aika korkeella (140/85) verrattuna siihen, että lähtöpaineet raskauden alussa 118/61. Verenpainemittarin antoi kotiin ja aamuin illoin pitää paineet mitata, jos yäpaine menee yli 150 tai alapaine yli 90 useamman kerran niin sit tarvii kellonajasta ja päivästä riippuen soittaa joko neuvolaan tai äippäpolille jatko-ohjeita. Ens tiistaina taas neuvola ja siellä katotaan pissa. Siihen asti vedetään ainakin kotihoidolla ja paljolla levolla. Onneks ei vuodelepokäskyä tullut!

nelli & mytty 31+5
 
Pokemoni: Ihan siis normaalista ruokakaupasta saatavaa etikkaa käytän. Lorautan sitä varmaankin noin puoli desiä. Jos sitä menee liikaa, niin ei se mitään haittaa, mutta pyykki saattaa tuoksua sitten etikalle. Etikallahan saa myös ummehtuneen hajun pois vaatteista kun liottaa niitä laimennetussa etikassa. Lisäksi olen käyttänyt laimennettua etikkaa keittiön ruokapöydän putsaamiseen, kun esikoinen aiemmin nuoli pöytää välillä, enkä halunnut sitä millään myrkyllä pestä. Lisää vinkkejä löytyy esim. Puhdista etikalla
Nyt meillä on kyllä keittiössä käytössä myrkytön puhdistussuihke, Method (ainakin Stockmannilta saa)
 
Wendy,Sf mittaa ei pitäs tulkita kuin raamattua,vasta jos siinä saman mittaajan mitatessa tulee isoja notkahduksia se voi viestiä jostain. Jos mittajat on eri välissä,niin sitten niihin notkahduksiinkaan ei juur voi luottaa... eiköhän kaikki oo kunnossa. Toinen juttu on se,et ne ei sais millään tapa olla rokotuksia vastaan eikä puolesta. Ite en oo ottanu ja mulle sitä ei oo ees tarjottu. Tää on nyt eka vuosi kun sitä raskaanaoleville edes annetaan ja hyvin on pärjätty ilman ennenkin. Jos vauva sairastuu,niin luulen et sairastuu sit jokatapauksessa...mistä noista rokotteistakin tietää,kun ei tätäkään oo sellaisenaan testattu.
 
Tervehdys! TalvenTaialle ja pikkuiselle onnea kilon saavuttamisesta ja Repalle suruvalittelut! Mä jäin nyt vuosilomille ja siitä suoraan äitiyslomalle, joten menen töihin seuraavan kerran 12.12.2011, joka tuntuu ihan hullulta ajatukselta.

Eilen käytiin neuvolassa ja kaikki muuten ok, mutta sokeriheittelyiden vuoksi maanantian pitää käydä verikokeessa jossa katsovat pitkäaikaissokrun ja samalla viedä pissinäyte kun oli taasen valkuaista pississä. Justaan viikko sitten vein edellisen näytteen ja se oli puhdas joten tusskin tässäkään mitään on. Muuten vointi on mitä mainioin, paino oli noussu pari kiloa edellisestä kerrasta ja SF-mitta oli 30.

Meillä neuvolatäti (joka on ollu alalla 30 vuotta) on ollu koko ajan sitä mieltä että SF-mitan ottaminen on jäänne muinaisuudesta, sillä kun ei oikeasti voi tehdä oikein mitään konkreettista päätelmää vauvasta. Joten sekin sen aina mittaa mutta sanoi että se on aika turhaa ja toivoisi että joku tekisi päätöksen sen lopettamisesta. Ennemmin kannattaisi kuulemma lisätä pari ultrauskertaa jotka on paljon luotetavampia keinoja koon selvitykseen.

Amos ja Tiitiäinen 31+4
 
Kiitoksia kaikille tsempityksestä. Tänään jo vähän parempi mieli, vaikka tuo lapsivesi asia jäikin kummittelemaan. :) Vaan valoisa puoli siinä tosiaan on se et pääsemmä näkemään typyn ihan kohta uudestaan. :)

Yllätyksekseni L-PKS:ssa järjestetään synnytysvalmennuksia & varasin meille ajan 11.1.11, joka on myös mun eka äippäloma päviä :)

Kuutioittin tota rokotusasiaa & tulin siihen tulokseen etten ota sitä. Aivan kuten Repa totes, on sitä ennenki ilman tultu toimeen. Sitä paitsi mie oon aivan varma, et sairastuisin jos ottaisin sen.

Aamulla vauva oli poikittain ylävatsalla & olo oli tukala. Ku se sitten alko vaihtaan asentoa, oli se ku ois kellonviisarit ollut sisällä. Aika villi tunne.

Sipelle onnittelut pikku tyttärestä. :flower:

Repalle jaksamisia. :hug: Voin hyvin ymmärtää, mitä joudut kokemaan. Mun oma isä kuoli yllättäen vajaa kuus vuotta sitten nukkuessaan 62 vuotiaana. Oli elämänsä kunnossa, mut sit tuli massiivinen sydänkohtaus ja meni kerralla. Eka vuosi oli vaikein, mutta vasta nyt parin vuoden aikana, se ei enää niin pyöri mielessä, vaikka ajoittain ikävä iskeeki.

Valoisemmin mielin Wendy + Alivuokralainen 31+3
 
kiitos tsempeistä.:flower: PArisuhdetta vaa rassaa aika kovin kun mies joutuu niin lujille. Kun hänellä on koulu,koirat käytettävän ja esikoinen hoidettavana ja silti jaksaa vielä muakin paapoa toisinaan. JA kun en pysty olee esikoisen kanssa yhtään yksin ku alkaa supisteleen pahasti ja mies on etänä koulussa että kotona täytyy lukee ja kun koulussa joutuu käydä tenteissä niin niihin on melkee 300 kilsaa matkaa niin se on aina päivien reissu... ONNEKSI Nyt alkoi joululoma miehellä ja tänään olio jo ku erimies! <3
 
Hei pitkästä aikaa! Päivittäin olen käyny lukemassa, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa.

10 vkoa jäljellä, aika menee nopsaa! :)

Kauheat liitoskivut alkoi eilen, kävely ei suju, joka askel tuntuu kipuna häpyluussa, itkua on pukannut. Pakko maanantaina hakea sairaslomaa, koska kuljen pakosta kävellen töissä ja eilinen kotimatka oli yhtä tuskaa. Ja kesti 2x pitempään.
Työsoppari on 22.12 asti eli 3 päivälle tarvisi vain sairauslomaa. Onko teillä muilla ollut pahoja kipuja yhtäkkiä? Minulla ei onnistu kivuitta sängytä nousu, housujen pukeminen tai kenkien laitto.

Mutta tärkeintä että vauvalla ollut kaikki ok! :) Ja saa viettää muuten ihan normaalia odotusaikaa, siitä saa olla kiitollinen.

Minuakin kiinnostaisi tietää että ultrataanko viimisessä lääkärissä, eli synnytystapa arviossa?:attn:
Mies ei ole töiden vuoksi päässyt vielä kertaakaan ultraan tai neuvolaan, niin haluaisin tietää ehtiikö mies nähä vauvaa ennen ku synnärillä :D

Kausi-influenssarokote jää täällä otamatta..

kilu 30+1
 
Kilu,Ei meillä normaalisti viimesessä lääkärineuvolassa ultrat,niinkuin ei muutenkaan neuvolassa.Nyt oon menossa polille rv36 kun on tää rd,kokoarvioon joka ilmeisesti korvaa ton lääkärikäynnin ja sielä kyllä ultrataan sitten:)
 
BB: Hyvä, että on parempi päivä takana, toivottavasti loma auttaa teitä molempia jaksamaan viime metrit.

Kilu: Ei täälläkään ultrata neuvolakäynneillä ollenkaan, koska neuvolassa ei ole ultralaitteita. Ultraus tulee täällä siis vaan, jos kokoarvio tehdään synnytyssairaalassa esim. rd:n tai muun ongelman takia.

Mulla oli viime yönä ihan ihme kipua toisessa nännissä. Heräsinkin siihen monta kertaa. Olin ihan varma, että nyt iskee vielä jonkun rintatulehduksen päälle, mutta tänään se on ollut jo parempi, kihelmöi vaan vähän. Ja tosiaan pelkkä nänni, ei koko rinta. Omituista, omituista.

Me ollaan lasten kanssa tänään koristeltu kuusi, leivottu pipareita ja käyty leffassa katsomassa Nukkumatti. Lisäksi olen siivonnut, ommellut uudet sohvatyynynpäälliset ja laittanut viimeisiä joulukoristeita paikalleen. Ihana joulufiilis :) Huomenna olisi yläkerran siivoaminen, petivaatteiden tuuletus ja alakerran kodinhoitohuoneen kaappien järjestäminen edessä. Virtaa tuntuu nyt riittävän ihan eri tavalla, liitoskivut on vähän hellittäneet ja pesänrakennusvimma (siis todella vimma, ei mikään pelkkä vietti enää) on ihan älytön! Jos ois rahaa, sisustaisin varmaan koko kodin uudestaan :)

Commander ja Pepe 31+2 (piti taas käydä laskurilla tarkistamassa...)
 
Bom
Repa osanotto isäsi kuolemaan! :hug:
Sipe paljon onnea pienestä tyttärestä! :flower:

Kärppänä heinätaloon oli mielenkiintoista lukea sinun kommenttia rintamaidon ylläpitämisestä. Esikoisen kanssa oli melkoista taistelua, henkistä ja fyysistä. Jo sairaalassa annettiin meille korviketta, kun vauva vain huusi ja huusi ja paino oli laskussa. Korvikkeen ohella pystyin imettämään ja pumppamaan. Jotenkin sitä maitoa ei riittänyt ja pumpusta ei ollut paljon apua. Hyvä tietää, että pumpuissa on eroja. Itse käytin Emman sähköpumppua. Oli niin työllästä pumpata, kun samalla piti oikein täysillä vielä toisella kädellä purista ja repiä sitä tissiä. En tiedä, onko rintojen koollakin väliä... itsellä kun on aika pieni varustus. Omaa maitoa tuli jonkun verran ja lopuksi lopetin imettämisen lapseni ollessaan 16 kk ikäinen. Nyt toivoisin kovasti, että imettäminen onnistuisi jo alkumetreistä eikä korvikelinjalle tarvisi siirtyä. Olen miettinyt hankkia just sen Aventin käsipumpun, jos se on hyvä.

Vauvan tavarat ovat kovan mietinnän alla. Pääsin kuitenkin tänään kauppaan rattaita hypistelemään. Me kun tarvitaan sisaruusrattaat, niin vaihtoehtoja ei onneksi ole montaa, mutta tarpeeksi, että en saa yöllä unta. Lastentarvikkeessa oli tosi mukava myyjä. Hän auttoi tekemään listan erihintaisista vaihtoehdoista. Haluaisin joko Z-Line Twin Riderit tai Phil&Tedsit. Olisi kiva, jos ei tarvis ostaa uutena. Pelkään kuitenkin, ettei sopivaa tarjousta löydy. Minun kriteerit rattaille ovat: mahdollisimman helppo työntää talvella lumessa, sisaristuinta voisi säätää makuuasentoon (ainakin jonkun verran), sisaristuimella pitää olla aurinkolippa, rattaiden kuomun pitää olla tarpeeksi syvä ja korkea, taaperon jalat eivät saa potkia vauvan kantokassia (esikoinen on pitkä tyttö), työntöaisa tarpeeksi korkea (oma pituus on 175), turvakaukalon mahdollisuus.... Meillä on jo todella hyvät yhdistelmät ja niihiin saa myös turvakaukalon adapterilla kiinni. Jos haluaisin säästä rahaa, niin ostaisin yhdistelmiin vain sisaristuimen, seisomalaudan ja taaperolle sadesuojan istuimeen. En vain ole yhtään vakuuttunut siitä, että esikoinen suostuisi aina kävelemään itse tai seisomaan siellä laudalla :( Sisaristuinta voi ilmeisesti käyttää vain siihen asti, kun vauva siirtyy kantokassista istumaasentoon. Onpas vaikeeta. :confused:

Itselle olen listaannut huomaattavasti pidemmän luettelon :D Imetysvaatteet ja -liivit, tissilaput ym. Mutta pärjään kyllä ilmankin.

Kävimme nyt rv 33 4D ultrassa ja hyvältä näytti. Painoa oli melkein 2,2 kg. Kaksi pientä juttua vain jäi kummittelemaan. Napanuora oli 1x kaulan ympärillä ja vauva oli kääntynyt perätilaan. Oli meidän esikoisellakin napanuora kaulan ympärillä ja siitä ei ollut synnytyksessä haittaa. Onneksi on tarpeeksi lapsivettä ja uskon, että pikkuinen kääntyy vielä oikein päin. Kuviakin saatiin mukaan ja kotona vertailin niitä esikoisen kuviin. Onhan ne vähän erinäköisiä :)

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille :)

Bom ja masukki 33+2
 
Commander,Mulla on toi oikea nänni oireillu jo pidemmän aikaa... ihan sellasta kuumotusta ja kihelmöintiä oli aluks nyt vaan kutisee usein ja todellakin vain oikeeta...

Bom,Kiitos osanotosta....Ei rintavarustuksen koko mitenkään siihen maidontuotantoon liity,joten huoletta voit sen puoleen olla:) Mulla oli aluks kans mahottomat taistot imetyksen kanssa,luulen et monilla ekaa kertaa asialla olevilla jonkin näkösiä ongelmia on. Mut miä jostainsyystä vaan sinnillä taistelin kunnes alko sujumaan ja lopuiks imetin 1v2kk ikäseks tota poikaa... Meillä ei ollut mitään paino-ongelmaa tms. pojalla,et senkääntakia ei tarvinu korviketta,en myöskään pumpannut...käsineen joskus koitin,mut ei juur herunu vaikka muuten multa kyllä tuli maitoo liiankin kanssa kun vauva imi.
Henkiset asiat,stressi yms. vaikuttaa kovasti siihen maidontuloon...ehkä se oli sun kohallas se ongelma. Mut rennoin miettein toiseen yritykseen imetyksen suhteen,jos ei onnistu,ei onnistu mut ainakin oot yrittänyt:)

Seisomalaudasta,oon ihan varma et poika ei siinä tuu vapaaehtosesti seisomaan joka kerta,kun ei tykkää istua rattaissakaan aina...mut alkaa oleen sen verran vanha jo (2,5v) et ei tässä enää mitään tuplarattaita tai sisaristuimia ruveta sen takia hankkimaan,kyl se sit hokaa et ei oo vaihtoehtoja jos meinaa perässä pysyä:p Tappeluahan noi ulkoilut on meillä muutenkin|O

Täälä jouluvalmisteluit on täysin pulkassa...eipä juur mitään oo tehtykään. Piparit leivottiin jo itsenäisyyspäivänä,tontut ja valot panin ikkunaan pariviikkoa sitten. Siivooja tulee huomena ja ruokaostokset tehdään varmaan keskiviikkona. Kuusi pitäs hankkia...sisälle se tulee vasta aatonaattoiltana:) Anoppi paistaa kinkun ja mun äiti tekee laatikot. Ite teen sienisalaatin ja jälkkärin,muuten ostetaan valmista. Ei ressiä:xmas:

Repa ja säynävä 32+1
 
Täällä kanssa olis aihetta mennä imetysliiviostoksille. Kuinkahan paljon rinnat yleensä kasvaa maidon noustua? Kun mulla tota rintavarustusta on niin paljon, että liivikaupasta pitää mennä ostamaan ja en viittis kamalan monia vääränkokosia liivejä sieltä sitten ostaa, eli uus reissu tehtävä sitten vauvan syntymän jälkeen kunhan liikkuminen taas onnistuu. Myös pari imetyspaitaa tarvis hommata itselle. Oon aatellut sitten joulun jälkeen lähteä haalimaan noita puuttuvia juttuja ihan listan kanssa niin tulee sit kaikki hommattua kerralla.

Meillä on neuvolassa kyllä ultra, mutta sitä ei oo mulla ainakaan käytetty kun siinä viikon 25 tienoilla olleessa lääkärineuvolassa. Sillonkaan ei lääkäri kokoarviota sanonut enkä mä tajunnut yhtään kysyä.

Joulua meille kotiin ei sen kummemmin laiteta, kumpikaan meistä ei ole jouluihminen ja kun ei oo noita lapsia vielä niin ei niidenkään puolesta tarvi. Ehkä ens vuonna sitten. Meillä ei myöskään jouluruokia kotiin osteta kun ei kuulu lempiruokiin, vaan vieraillaan molempien vanhempien luona siinä aattona ja pyhinä niin siellä sit saa tarvittavan jouluruoka-annoksen tälle vuodelle :)

Oma olo on ihan ok. Kotimittauksissa paineet on pysynyt ihan kohdillaan ja supistuksetkin on pikkasen helpottanut. Tänään käyn työpaikalla pikkujouluissa sen verran, että hyvästelen nuoret ja vien pomolle saikkulapun ja avaimet. Kovin helpottava fiilis ja luulen, että se tieto sairaslomasta ja helpotti omaa oloa kun aika kova stressi ollut tosta koulu- ja työjutusta.

nelli & mytty 32+0 (jee, toivottavasti enää max 8vko jäljellä)
 
Hellu: kiitti vastauksesta :)

BB: onneksi heti helpotti, tsemppiä viimeisiin viikkoihin!

kilu: täälläkin kaikki kivut on alkaneet aina ihan yhtäkkiä. Ja jotenkin aina seuraavana päivänä neuvolakäynnistä :D

commander: mullakin on oikea nänni kipuillut, just sellasta vihlovaa pinetä kipua, mutta ei mitään muuta (tulehdusta tai ärtynyttä ihoa yms).

nelli: täällä meillä rintaliivikaupan myyjä ainakin osaa auttaa imetysliivin koon valinnassa, hän nimenomaan ohjasi minua ostoksille vasta lähempänä laskettua aikaa kun tiedustelin imetysliivitarjontaa syksyllä. Itsekin ajattelin välipäivinä/tammikuun alussa suunnata liiviostoksille, vaikka suuremmille liiveille olisi kyllä jo nyt tarvetta...

Meillekään ei joulua laiteta, kumpikaan ei erityisemmin olla jouluihmisiä eikä tykätä kuin muutamasta jouluruuasta, ja niitä saa sitten vanhempien luona kun käydään. Ehkä tosiaan sitten kun lapsi on vähänvanhempi ja tajuaa joulun päälle.

Täällä alkoi joululoma, olen nukkunut koko viikonlopun! Ihanaa! Olo on paljon parempi ja rentoutuneempi :) Ensi viikolla lähdetään tiistaina mun vanhempien luokse muutaman sadan kilometrin päähän, palataan jouluaatoksi kotiin ja sitten joulupäivänä mennään parinsadan kilometrin päähän miehen vanhempien luokse. Siinähän se joululoma sitten meneekin :D

Näin muuten viime yönä unta, että myttynen painoi kasvonsa mun mahaa vasten niin, että nähtiin kasvot. Ja erittäin loogisesti nähtiin myös silmien väri! :D

pokemoni & myttynen 30+5
 
repa commander nelli Ei meilläkään neuvolassa ultrata, mietin että ultrataanko synnytystapa-arviossa? Se arvio kumminki tehdään ä-polilla ja rakenneultrassa kätilö mulle tuon arvio ajan varasi.

Vauvan tavarat sukulaisten luota pitäisi tässä vuodenvaihteessa käydä hakeen pinnis ja hoitopöytä. Ja kaukalo ostamassa. Pelottaa että tulee kiire jos tää päättääki syntyä etuajassa.
Odotetut Alennusmyynnitkin alkais viikon päästä mutta taitaa jäädäkin väliin kun ei käveleminen suju.

Joulun laitosta: valot ja jouluverhot on laitettu jo 1. adventtina, tänään pitäisi kuusi koristella ja paketoida lahjat. Joulusiivous onkin sitten miehen tekemä tavallinen viikkosiivous. Nyt voi hyvällä omatunnolla jättää suursiivouksen väliin, helpottaa kummasti stressiä :D
 
repa commander nelli Ei meilläkään neuvolassa ultrata, mietin että ultrataanko synnytystapa-arviossa? Se arvio kumminki tehdään ä-polilla ja rakenneultrassa kätilö mulle tuon arvio ajan varasi.
Synnytystapa-arviossa ultrataan.
Meillä ultrataan neuvolalääkärin toimesta sitten jos on aihetta huoleen, minä kun en uudelleensynnyttäjänä enää synnytystapa-arvioon pääse. Joulun jälkeen ensimmäinen neuvolalääkäri, saa nähdä mitä on mieltä...paino ja sf huitelevat edelleen ylöspäin uskomatonta vauhtia. Huomenna neuvola...ja taas jännittää.

Me ollaan molemmat henkeen ja vereen jouluihmisiä ja joulu on viimeistä silausta(ja ruokia!) lukuunottamatta laitettu :heart: Tavallaan sitä odottaa ensi vuoden joulua vielä innokkaammin kun talossa on sitten vauvakin, mutta kyllä tästä ihan täysillä nautitaan kuten aina :heart: Joulusiivouksen yhteydessä on vaihdettu makkarin järjestyskin niin että vauvan sänky mahtuu sinne, sitten joulun jälkeen kasataan varmastikin...en usko että maltan pidemmälle odottaa :D
Hankinnoista puuttuu vielä patja, vaunut ja paaaaaljon kaikkea pientä :confused: Pieni paniikki iskee hetkittäin...!

Bebecito aiheutti myös pieniä tuskanhetkiä pari iltaa sitten, tykkää yleensä puskea pyllyllään oikeaan kylkeen kipeästi ja teki sitä samaa taas, mutta tällä kertaa ilmestyi myös vasempaan kylkeen painava pallukka kun vaavi päätti kääntyä ihan kunnolla poikittain :D Uhh...onneksi teki kipeää vain sen hetken :D

Eipä sitten taas muuta - kolmosella alkaviin päästiin vihdoin täälläkin! :heart:

-Ankka & Bebé 30+0-
 
Heippa kaikki!

Onnea Sipelle tyttärestä ja talven taikan pojalle kilosta! Ne kilojuhlat onki sellaiset mitä monet ei vietäkään.;) Tuntuu hassulta että meitä on tässä ollut sellainen rapiat sata ja ainakin kolme on syntynyt enneaikaisesti. Hienoa kuitenkin että kaikilla on mennyt mukavasti.:)

Meillä tyttö painaa nyt 1,269kg. Ollaan alettu pikkuhiljaa vierottaa tyttöstä ylipaineesta. Eilen oli aamulla 2h ilman hengitystukea ja illalla pussikylvyn ajan. On niin "isoksi" kasvanut että ei taida seuraavassa kylvyssä enää tähän samaan pussiin mahtuakaan.:) Jos alkaa hyvin sujua ilman hengitystukea siirrymme kätilöopistolle jatkohoitoon: ei tarvita enää teho-hoitoa. :) Nyt odotan sitä jo kovasti, koska tyttö voi hyvin ja on lähinnä kasvua vaille. Tuolla teholla on paljon tosi kipeitä vauvoja ja meidän huoneessakin kaksi isompaa vauvaa jotka itkee paljon. Välillä on raskasta kuunnella muiden vanhempien kertomuksia omista vauvoista, eihän meidän vauvan hyvä vointi ole keneltäkään pois, mut silti tulee ajatuksia et miks meillä menee niin hyvin huonoista ennusteista huolimatta ja toisilla joilla piti kaiken olla ihan ok on monta sairaala kuukautta takana eikä tietoa kotiin pääsystä.. Ympäristössä joka on täyteen ympätty huolta ja kyyneliä tuntuu välillä suorastaan rikolliselta kulkea hymyssä suin kun oma vauva voi hyvin. Vaikka tiedänkin, että kun itse pursuaa huolesta se on ihan sama minkä näköisenä ne ihmiset siellä kulkee ja toisten vauvojen hyvinvointi toi toivoa siitä, että meilläkin vielä.

Ja niinhän meillä! :)

Hauska lukea välillä teidän juttujanne. Meillä on nyt menossa rv32. On kiva lukea että mitäs tähän aikaan olisi ehkä mielellä jos kaikki olis niinku pitäis.:) Joissain kohdissa ihan samoja asioita kuin nytkin, koska luultavasti helmikuussa suunnilleen meidänkin vauva kotiin tulee.

Hyvää vointia kaikille!
 
Olipa kiva kuulla siniziin ja pienokaisen kuulumisia :heart: Minullakin on kolmesta lapsesta 2 aloittanut matkansa tehohoidossa, toinen syntyi täysiaikaisena mutta sai oudon hengityskatkoksen osastolla ja siirtyi teholle tarkkailuun, ja toinen kaksosista painoi alle 2kg mikä on se raja tehohoitoon joutumisesta ainakin Oyssissa. Kummatkin tytöt voivat alusta asti hyvin, eikä meillä ollut hätää ja huolta heidän selviämisestään, niin olihan se rankkaa nähdä toisia äitejä ja isejä siellä itku silmässä päivästä toiseen. Joskus ei päästy omaa lasta katsomaan kun joku toinen samassa huoneessa taisteli lääkärien käsissä hengestään, oli aika kamalaa istua siellä oven takana ja miettiä mitä siellä huoneessa tapahtuu. :( Onneksi teidän tyttö on voinut hyvin, jaksamista vielä lopuilla kuukausille osastolla!! :heart:

Itse tajusin eilen nukkumaan mennessä, että eihän tässä ole kuin muutama viikko ja vauva on jo täysaikainen :O Mihin se aika on mennyt?! Tammikuun alussa saa jo hyvinkin hoitaa loput valmistelut ja tavarahankinnat, ja meillä on kohta ihan oikeasti sellainen tuhiseva käärö hoidettavana! Nyt vasta jotenkin tajuaa että minkä luokan elämänmuutos on taas edessä..

Näin cittarissa ihanan barbababa-mobilen, mutta en raskinut sitä vielä ostaa.. Toivottavasti löydän sellaisen jostain vielä tammikuussa, sellainen on kyllä pakko saada :D

Tänään mennään miehen kanssa kahdestaan kreikkalaiseen ravintolaan, toivoin pääseväni "ulkoruokintaan" joululahjaksi ja nyt pääsen :) Niin harvoin kahdestaan mihinkään päästään, ja kohta taas vieläkin harvemmin kun kukaan suostu enää neljää lasta hoitoonsa ottamaan :LOL:

neitiniisku 31+5
 

Yhteistyössä