HELMIKUUN HELMET 2013 *elokuu*

J+
Miten heikko olo pitää olla että pääsee sairaalaan nyt on jo kaksi päivää jatkunut tällainen yleinen pahoinvointi, heikotus, päänsärky soppa.
Olen väsynyt siitä huolimatta että nukun suurimman osan vuorokaudesta. Virtsaa erittyy hyvin, lämpöä/kuumetta ei ole.

Päätä särkee koko ajan, eikä se helpotu edes kokonaan 1g panadolilla. Hyvä kun jaksoi 500m kävellä postiin ja takas niin tuntui jo että taju lähtee. Kättärillä eivät ota tosissaan kun soitin ja kysyin.

Juo paljon lepää. Joo mutta kun ei auta. Kylmähiki seisoo päässä ja tekisi mieli vaan istua kylppärin lattiallakylmän suihkun alla.

Pitäiskö soittaa kiireettömään ambulanssin paikalle, saavat sitten viedä päivystykseen tai jonnekkin. Kai sitä nyt itsekkin hoitajana tuntee ettei kaikki ole hyvin...
 
Mun puolelta on hieman hiljaista pitänyt, 10kk ja kohta 7v. pitää päivät vauhdikkaina.

Tänään näytiin nt- ultrassa. Nähtiin pieni ensikerran. Kaikki hyvin ja LA siirtyi viikolla eteenpäin niin kun oli epäilyskin. Menkoista laskettuna LA ois ollu 10.2 mutta pitkän kierron mukaan laskettuna neuvolassa LA vaihtui tässä välissä 13.2 ja nyt ultran mittojen mukaan LA on 20.2.

LA 20.2.2013 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
J+ Valitettavan tutulta kuulostaa tuo olosi. Kaikissa aiemmissakin raskauksissani (tämä 4.) ovat nuo oireet jatkuneet alusta loppuun, ensimmäisessä raskaudessa päänsärky sentään loppui ensimmäiseen kolmannekseen. Juomista sitruunalla terästetty vesi auttaa huonoon olooni hieman, tosin sitäkin saa olla kittaamassa alati ja se sitten lisää närästystä... Ensi viikolla olisi lääkärineuvola, täytynee ottaa asia nyt oikeasti esille, aiemmissa raskauksissa olen jotenkin vähätellyt oloani, vaikka se on aina ollut tuskaisa. Nyt vaan tuntuu, ettei jaksa enää tehdä mitään ja nuo kolme lapsukaistani (2v 3kk, 5,5v ja 8,5v) eivät ihan sitä pysty käsittämään ja kotiäitinä siis olen...

Äitiysvaatteita kävin nyt viimein ostamassa henkkamaukalta, kapeat mustat farkut ja legginsit. Lisäksi ostin pari trikoista roiskeläppähametta masutuubeiksi. Uimapuku pitäisi kyllä käydä jostain alelaarista (hah, turha kuvitelma) nappaamassa, sillä syyskuussa olisi edessä matka Turkkiin ja jos vaikka nuo bikinit eivät tunnukaan enää mukavilta päällä silloin...

Mieliteoista Lähinnä kaikki raikas ja tuore maistuvat ja raskaammat ruoat jätän väliin. Karkkia voisin syödä myös, mutta siitä on seurauksena migreeni ja vatsa menee sekaisin. Teetä olen nyt pystynyt taas juomaan, kesäkuun alun jälkeen lämpimien juomien juominen ei ole oikein tehnyt hyvää. Lihaa en syö normaalistikaan (olemme lakto-ovo-vegetaareja koko perhe), mutta nyt pelkästään lihatiskin ohi kulkeminen kaupassa kuvottaa ihan valtavasti.

Johan tuli taas tarinoitua, hups. Jättänen jotain seuraavaankin kertaan ja lähden tästä hetkeksi sohvanpohjalle tuijottamaan boksilta Doctor Whota.

Bliss 13+1
 
Viimeksi muokattu:
L.O.V.E kiitos minunkin puolestani uudesta pinosta

J+ jos olosi tuntuu kehnolta soita neuvolaan/ mene terkkariin /soita synnärille. Tiputukseen pääsee varsin helpolla ja usein auttaa.

Gendermakerin tein eilen ja tyttö näytti, itsellä ehkä hieman enemmän poikafiilis ollut, mutta olen kyllä shopannut siitä huolimatta jo tyttöjen vaatteita heti raskaaksi tulon jälkeen ja tilasin pikkuisten huoneeseen pinkkiä maalia / kuvioita yms. eli saa nyt nähdä mikä fiilis pitää parhaiten paikkansa :D Mulle voisi päivittää LA 11.2.

Olo ollut vaihteleva. Väsyttää aika tavalla, liitoskipuja oli eilen hetkellisesti. Pahaolo vaivaa enää hetkellisesti ruokailujen yhteydessä, mutta menee nopeasti ohitse.

Maarit ja Hattivatti 12+4
 
Aktiivisesti ketjua päivittäin seuraan, mutta oman väsymyksen takia en ole jaksanut tilaani pahemmin päivitellä. Eli siis väsymys on jotain ihan kamalaa! Töistä kun tulen, niin syön, makaan hetken sohvalla telkkaria tuijotellen ja sitten jo painunkin yöunille. Pahoinvointi on onneksi jäänyt suurimmaksi osaksi pois, mutta päätä onkin särkenyt tällä viikolla melkein joka päivä.

Päiväkodeista oli täällä jossain kohtaa heinäkuuta ollut keskustelua. Olen itse päiväkodissa töissä ja meillä ainakin on oikein mukava talo :) Toki ryhmät ovat aika suuria, mutta henkilökunta on ihanaa ja lapset tuntuvat viihtyvän. Olen itse alle 3-vuotiaiden ryhmässä, ja hieman jännittää, että miten siinä pystyy ja jaksaa toimia kun oma maha alkaa kasvamaan. Meidän ryhmässä lapsia on 12. Olenkin ajatellut, että jäisin jo joululta pois töistä vaikka äippäloma alkaa näillä näkymin vasta 21.1.

Mites muuten, onko täällä odottajilla ja lapsiperheillä paljon kissoja? Meillä on kaksi kissaa. Molemmat ovat ihan sisäkissoja, eivät ulkoile edes valjaissa. Nuorempaa yritimme kovasti opettaa valjasteluun, mutta eipä innostunut yhtään! Nyt se ei halua mennä edes partsille enää :D Vissiin joku ulkoilman vihaaja! Mutta ne joilla on kissa/kissoja, niin miten suhtaudutte Toksoplasmoosiin? Oletteko pyytäneet vasta-aina testejä? Ja muutenkin olisi kiva kuulla vauvojen ja kissojen yhteiselon sujumisesta :)

Nyt pian töihin...Onneksi on Perjantai!! :)

Bumble ja masukki 10+5
 
Bumble, meillä on kissa ja toinen on tulossa kuun lopussa :) Alkuun oli sisäkissana ja sitten siirtyi ulos, asutaan maalla ja saa vapaasti kuljeksia. Kun huomasin olevani raskaana niin tietysti heti iski huoli siitä toksoplasmoosista ja soitin neuvolaan. Pääsin juttelemaan sinne ja se hälvensi huolta, kuulemma hyvä käsihygienia ja vaikka hanskat käteen kun siivoaa hiekkalaatikkoa niin riski saada tartunta on hyvin pieni. Ja muistaa tietysti myös pestä kaikki hedelmät ja kasvikset hyvin ja kypsentää lihat sun muuta, senhän voi saada niistä myös. En teettänyt sitä vasta-ainetestiä, meillä on ollut kissoja useammankin kerran ja nimenomaan sisäkissoja, olen ehkä siis jo sairastanut sen mahdollisesti. Meillä nyt ei ihan pientä vauvaa ole tällä hetkellä, just nuorimmainen tulee vuoden ja sitä kovasti kissa kiinnostaa tottakai :) Kissa on tottunut hyvin lapsiin ja jonkun verran kestää niiden rapsuttelua ja hiukan kovakouraistakin nipistelyä ja halimista.. :D Sitten kun ei enää jaksa niin lähtee vain pois.

J+ toivottavasti pääset lääkäriin ja olosi helpottuisi! Jaksamisia:hug:

Mulle kans maistuu kaikki raikas ja tuore parhaiten, suurinta herkkua nyt jäiset mustikat sokerin kera! :D Ja sitruunaa tekisi mieli vaan on niin kirpeää ettei sellaisenaan pysty syömään. Pitänee tekaista jotain sitruunavettä tms.

Äitiysvaatteita pitäisi käydä ostamassa, varsinkin housuja ja sellaisia tunika-paitoja paksusta kankaasta että tarkenisi talvellakin.. :)

Voisiko minulle päivittää sen poika-olo? Ja kiitos aiemmastakin päivityksestä! :)
 
Bumle meillä on 10v kollikissa, hällä ei ole ollut sisävessaan moneen moneen vuoteen, ulkona käy asioillaan ja muutenkin on näin kesäsin enemmän liesussa kun sisällä. Saa nähdä sitten kuinka käy, kun herra alkaa jo olemaan iällä ja lapset rakastaa sitä ihan ylikaiken. 5v tyttö on muutenkin kova kissafani, et mites kun tästä aika jättää. Tämä herra kun on niin ihana, hällä on oma reviiri, mihinkään kauas ei mene, ei naapureiden pihaan tai muutenkaan ole häiriöksi kenellekkään. Miten uudesta kissasta saisi niin fiksun, meillä kun on 3 aika lähellä olevaa naapuria enkä halua, että meidän kissa käy heidän pihallaan paskomassa tms.
Vauvoista tuo ei sen isommin ole välittänyt, nukkuu meidän huoneessa päiväpeiton päällä, ikinä ei ole pinnikseen, sitteriin tai vaunuihin edes yrittänyt. Ja nytkin antaa isompien lasten paijata ja kun alkaa ärsyttämään niin hän lähtee pois.

(.) Neuvolasta kotiuduttu. Mä taidan heittää ton mun doplerini jorppiin, sillä en ole saanut sydänääniä kuuluviin vielä ja tottakai se sitten aiheutti pienen piipittävän äänen, ettei kaikki olisi ok. No neuvolassa sydän säksätti niin komeasti :heart: 150 löi, hb on laskunut vähän, mutta silti hyvä, 134. Ja kaikki muuten ok, mun syömättömyydestä oli vähän huolissaan ja päänsärystä, käski soitella jos haluan vahvemmat lääkkeet, mutta katsotaan, mä olen noilla panadoleilla vielä hyvin pärjännyt. :)

Äiti maa & Usko 13+6
 
Täälläkin on nyt Np-ultrassa käyty ja kovin oli liikkuvaa sorttia tämä kaveri! :heart: Kaikki oli hyvin. Mitan perusteella vastasi neuvolasta annettua laskettua aikaa eli 11.2.

Saa siis päivittää mulle lasketun ajan Selma_ 11.2.
Ja kiitos muuten Lovelle päivittämisestä! :)

Sainkin heti tuolla käynnillä riskiluvun seulasta joka oli 1:2600, joten ei ollut kohonnutta riskiä. Oli kyllä ihana nähdä pieni siellä köllivän ja tosiaan kova oli meno tuolla! Mies oli ihan myyty. Ihmetteli, että on se mahtavaa tämä nykyajan teknologia mitä se pystyy meille tarjoamaan.. :D Hänelle tosiaan eka kerta kun näkee sikiön ultrassa! :heart:

Oloista, Mä en oikein tiedä kumpi olo mulla on. Tää raskaus on ollut aika paljon saman tyyppinen kun tyttäriltäkin, erona ehkä tuo kuvotus ja kiukkuisuus. Jotenkin mulla on ehkä vähän enemmän poikaolo, mutta kun olotila vaihtelee päivittäin niin minulle ei kannata laittaa mitään päivitystä tuonne listaan. =)

Muuten olotila ollut suht koht hyvä. Väsymystä jonkun verran, muuten ihan hyvä olo. Noiden kuumien hiostavien säiden aikaan oli jotenkin tosi veto pois ja ahdistava olo, mutta heti kun ilmat parani olokin parani.

Ainiin ja seuraava ultra-aika onkin sitten lokakuun alussa. Joten muutaman kuukauden kun jaksaa odotella niin saa sitten mahdollisesti tietää kumpi siellä köllöttää.

Selma_ ja Sintti 12+4
 
Omaa napaa: kävin lääkärissä sen alavatsan polttelun takia, mutta on kuulemma normaalia tässä vaiheessa. Lääkärin mukaan urheillakin saa, eikä mitään sykerajoja ole olemassa, saa vetää vaikka maksimeilla, jos hyvältä tuntuu. Oli synnytyslääkäri, joten eiköhän häneen voi luottaa. Jatkan siis itse kohtuullista urheilua, mutta ehkä jaksamisen takia unohdan ne maksimit. Jatkossa en kuitenkaan aio huolestua, jos vetelen jonkun aikaa vaikka 170 sykkeillä. Harjoituksissa kuulemma kuitenkin kannattaa muistaa kohtuus.

Vauvelimme on kuulemma keskivertoa pidempi tapaus, nyt näkyvät lääkärin mukaan jo yksilölliset erot. Voin ehkä unohtaa haaveeni noin kolmikiloisesta mininyytistä... Painoarvio oli 101 g. Vauva vastaa viikkoa 14+4, eli koko ajan mennään ylöspäin päivissä todelliseen verrattuna. Ehkä se vielä tasaantuu, jos pienellä on joku pyrähdys nyt.

Pilkku_ 14+1 (ei vieläkään ole työnimeä...)
 
Heippa vaan kaikille tänne elokuun puolelle!

Olotila on täällä kummasti parantunu tässä viime- ja tämän viikon aikana, paha olo on kyllä väistyny lähes kokonaan, jee :D Väsymystä on kyllä edellenki ihan kiitettävästi ilmassa, mutta jospa sekin jossain vaiheessa ymmärtäs väistyä.

Kertominen meni meillä ihan hyvin, anoppi sai siis tietää ultrauspäivänä asiasta, kun joutui käyttämään minua ultrassa ja siellähän sitä sitten yhessä ruutua tuijoteltiin :heart: Omille vanhemmille taas annoin kopion ultrakuvista, kun säin isääni sitten pari päivää myöhemmin ja äitiä siitä parin päivän päästä. Kaikki oli tietysti iloisia asiasta, mutta suhtautuivat siihen kuitenkin vielä tietyllä varauksella (kai) viimetalven huonon tuurin takia. Kyllä kuulema ainakin yksi miehen setä perheineen jo tietää. Ja mieheni sisko (6 tai 7v.)oli luullut minun menevän sinne jo lapsen ja vaunujen kanssa :heart:, kun eilen kävin, ihana toinen :)

(.) Eilen oli toinen neuvolakäynti, lääkäri tarkisti paikat ja kuunneltiin sydänäänet :heart: Olen nyt saanu jostain tämmösen tosi kivan flunssan, että toissa-aamuna heräsin siihen, kun nenä vuoti niin kauheesti, ettei saanu enää nukuttua ja kokopäivän sit niistin ja aivastelin ja kurkkukin tuntu vähän kipeeltä. Eilen sitten koski päähän koko päivän, koveni päivän mittaan ja kun tulin kotiin neljän maissa, ni piti kyllä ottaa särkylääke ja maata sängyssä, loppuilta meniki sitte puoliks maatessa, kun sillon ei oikeestaan koskenu, tänään ei onneks ole koskenu vielä ainakaan yhtään, nenä vähän vuotaa ja välillä aivastuttaa, kuumetta tai lämpöökään ei oo missään viheessa ollu. Menee kai nää viimeset lomapäivät näinki, jospa sitte pääsen töihin ensviikolla kuitenki ihan normaalisti.

minä vaan -84 + juniori 13+6
 
No nyt oli täältä hiljaiselosta pakko tulla kommentoimaan! No ohoh, onnea Omppuf! Vähän hurjaa :D Mitäs mies sanoi uutisesta vai säästätkö kunnes istuu ensin tukevasti sohvalla;) Kyllä mulla olisi tuollaisessa uutisessa sulattelemista, tosin itselläkin ollut sen verran voimakkaita oireita että mielessä juolahtanut moinenkin mahdollisuus..

Mä en ole käynyt täällä piiiiiitkään aika kirjoittelemassa, jotenkin ei ole vaan jaksanut :ashamed:. Oon ollut tooosi väsynyt ja huonovointinen koko kesän ja tuntuu että nyt rupeaa pikkuhiljaa vasta helpottaa. Aamulla tosin kävin pönttöa halimassa taas : / Maanantaina on sitten vihdoin ultra, vähän jännittää kyllä. Pari kertaa on onneksi jo neuvolassa saatu sydänäänet jo kuuluviin :)

Täytyy yrittää olla vähän aktiivisempi, jos vaikka maanantaina tulisin ultrakuulumisia kertomaan!

MeaMinnis 11+5
 
Onnea Omppuf!! melkoinen ylläri tosiaan!!

Kiitos äitimaalle sivistyksestä, nyt tiedän ja taitaa itseasiassa itselläkin jotain tuontapainen olla, mutten esikoisen kanssa tarvinnut!

Täällä tuo paha olo alkaa ehkä ihan hitusen helpottaa, tai sitten olen opinut syömään jotain tarpeeksi usein, kuskaan banaaneja aina mukana kuin mikäkin apina :D !!
Ja nyt parina päivänä ei ole tarvinnut päikkäreitä, voi olisi niin ihanaa jos alkais olo normalisoitumaan, meinasi tulla tuosta syömisaiasta jo stressi kun aina hirmu miettiminen mikä kestää sisällä milläkin kertaa..!
Ja mustikkametsään olis pakko jaksaa raahautua!!

Ensi viikolla olis esikoisen 2 vee pirskeet joten heitelkäähän hyviä ideoita mitä herkkuja pöytään tarjottavaksi :)

Jotenkin tuo paha olo vie vähän inspistä leipomiseenkin, aina kun jotain ajattelee et mitä tekis, nin yöh, ei voi!!
Päiväankarilta jos kysyis, niin luultavasti haluis vaan nakkeja ja suklaata :D
 
Bumble: Meillä ei ole kissaa, mutta täällä tehdään aina yksityisellä joku toksoblasmoositesti(immuniteetti), jonka mukaan vissiin annetaan ohjeita tarvitseeko olla tarkkana vai ei ruuan suhteen jne. No tänään selviää enemmän, emme ole käsitelleet tuota lääkärin kanssa vielä.

Omppuf: mahtava uutinen! Uskomatonta! :heart: Onnittelut!

Mulla alkaa nämä finniongelmat jotka siis tuli vain tästä raskaudesta, niin vähän ehkä hellittää :D Ihan ihme hormooninäppyä tuli varsinkin otsan yläosaan joitakin viikkoja sitten. Turvotus tai oikeastaan maha on aikamoinen, mies sanoo että näkyy niiiiiin paljon selvemmin kuin edellisessä raskaudessa vaikka kiloja on tosi paljon (7kg) vähemmän nyt. ihan raskausmaha siis.. jotenkin ahdistaa kun ihmiset luulee että varmasti yli puolen välin mutta raukalla vasta kriittisimmät vaiheet ylittymässä ... hmm.. Meillä lääkäri mumisi ettei sais kiloja kauheesti tulla ennen puolta väliä kun sitten kuulemma ropisee niin kauheesti huomaamattakin.

Tänään np-ultra j kyllä kutkuttava on tämä jännitys...

IhanaOmena 12+4
 
Tervehdys kaikille ja pahoittelut keskenmenon kokeneille=(

Minuakin kiinnostaisi tietää että onko siitä jotain haittaa tai hyötyä kun kohtu on taaksepäin kallistunut? Maha on aiankin miulle jättikokoa siitäkin huolimatta!

Eilen iski järkky migreeni ja illalla piti oksentaa=( tänään ollut sit alaselkä pirun kipee! Ja lisäks tyttö oksens kolmen maissa...plääh!

Alkaa jo jännittää ens keskiviikkona alkavat työt ja lasten kouluun meno...tyttö 1. ja poika 2.luokalle!

äitx2 ja riesa 12+3
 
Moi kaikille ja erityiset onnittelut Omppuf:lle tuplayllätyksestä! Älytön ja älyttömän ihana juttu!

äitx2: Taaksepäin kallistuneessa kohdussa taisi olla jokin pikkutekijä ihan raskausaikanakin, mutta sen muistan, että se vaikeuttaa jonkin verran raskaaksi tuloa + tietenkin se, että raskausmaha ei pullahda yhtä nopeasti esiin. Melkein on kielen päällä, ehkä jotain pikku häikkää voisi olla synnytyksessä, mutta voin myös aivan väärinkin muistaa :). Itsellänikin todettiin ekassa raskaudessa hyvinkin taaksepäin kallistunut kohtu, mulla maha pullahti esiin vasta viikolla 25! Silloin istukka oli etuseinässä, joten liikkeetkin aloin tuntea samoihin aikoihin vasta. Nyt se on puolestaan takana ja ylhäällä, ja pikkuhipaisuja olenkin tuntenut jo viikon, pari :).

Olen nyt tämän facebook-ryhmän ylläpitäjän (nimiä mainitsematta :D) kaveri, mutta minulla ei näy missään itse ryhmää. Onko hän siis jättänyt liittämästä minut sinne vai miten se menee? En tiedä noista hommista juuri mitään.

Mulla oli paljon muutakin sanottavaa, mutta taas jäi mielestä! Hyvää viikonloppua kaikille!

Nappikeitto + pikkunappi 13+6
 
Nappikeitto: Kiitos vastauksesta=) Itse kyllä tulin heti ekasta yrityskierrosta raskaaksi ja maha on jo nyt pullahtanut mut ultrassa sanottiin et taaksepäin kallistunut kohtu! Edelliset synnytykset kestäneet molemmat vaan 9 tuntia...en nyt muista sanottiinko silloin että ois taaksepäin kallistunut kohtu...
 
Omppuf onnea kaksosista :flower:!

J+ :hug:. Jaksamista, ei kyllä kuulosta ihan normaalilta. Toivottavasti pääsisit tarkistaa mistä johtuu. Alituinen päänsärky vie kyllä voimat.

Kissoja löytyy meiltäkin kaksin kappalein, mutta asustelevat ulkona ja talvella tallissa. Nuorempi mua vähän huolestuttaa kun nukkuu mieluusti vaunuissa ja meillä on pehmeellä kopalla oleva kantokoppa. Pitäis miettii siihen joku systeemi että sais kissaverkon siihen. Tosin tuo meidän nuorempi koiruuskin on muutaman kerran löytynyt kuopuksen jaloista nukkumasta vaunuista....

Ihania ultrakuulumisia, pidetään peukkuja että hyvät uutiset vaan jatkuis =).

(.)Viikot taas poksuu, niin se aika menee. Huonovointisuus jatkuu ja jatkuu. Lääkäri totes mulle että viikko 16 on sellanen raja et pitäis alkaa helpottaa, mulla ei oo siihen ku parisen viikkoo.
Ihan selkeitä hipaisuja on tuolla alhaalla sivulla muutaman kerran tuntunut, istukka on edessä että ei pitäis kovin ajoissa tuntuu, mutta oon jo melko vakuuttunu että niitä ne on :heart:.

Selis ja wotwot 14+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä