Helmikuun helmet 2013 *helmikuu* meidän kuu!!

Voi hitsiläinen ku täällä on taas monella jännät paikat!!!! Ihan ottaa omastakin mahasta (siis jännitys) kun aattelee mitä siellä tapahtuu :LOL:.

Ihana kuulla MrsR sektio kokemusta ja muidenkin. Itellä kun tosiaan huomenna synnytystapa-arvio ja katotaan lyödäänkö päivämäärä lukkoon ;). Jännittää suostuuko lekurit sektioon tän reipas 4kg pötsin kanssa.

(.) Täällä esikolla neljäs kuumepäivä menossa ja eilen alko itelläki viluttaan. Nappia vaan naamaan jos se auttais. Mutta ai ristus voi yskiminen ottaa kipeetä... Jossain tuolla alapäässä vihlasee hirveesti!

Supistusmyrskyjä toivottelee Marita30

Ja hei hyvää ystävänpäivää kaikille :heart:
 
Viimeksi muokattu:
:heart:Hyvää Ystävänpäivää masuille, äideille ja vauvoille :heart:

Neuvolassa taas tänään käyty ja oli itseasiassa oikein miellyttävä käynti. Kaikki oli hyvin eikä painokaan ollut noussut viime kerrasta kuin 200g :) Vauvakin oli laskeutunut ja lähes kiinnittynyt. On kuulemma neuvolankin puolesta lupa lähteä synnyttämään koska vaan :D

Viime yö oli jotenkin outo. Nukkumaan mennessä alkoi alaselkä särkeä ja sen kaveriksi tuli aikamoisia menkkajomotuksia. Nukuin koko yön levottomasti ja ramppasin vessassa. Näin unta, että supisteli ja kaikenlaisia outoja kipuja olikin pitkin yötä. Aamulla kohtu tuntui ihan murjotulta ja aralta. Ja harkkasuppareita tulee nyt tosi herkästi. Saas nähdä joko itsekkin pian pääsisi synnyttämään :) Vaikka voihan tässä joutua kärvistelemään pitkäänkin...

Nyt tämä menee koristelemaan ystävänpäivä muffinseja :) :heart:

Bumble & masukki 38+4:heart:
 
Hyvää ystävänpäivää naiset ja vauvat!

Täällä ei vieläkään tapahdu yhtikäs mitään. Varasin äsken yliaikaisuuskontrollin ja se on nyt tasan viikon päästä.

Tuli mieleen tuosta MrsR:n mainitsemasta viluttamisesta, että minä tuossa iltana eräänä höpötin miehelle, että tänä talvena ei muuten ole ollut makkarissa yhtään niin kylmä kuin yleensä. Ja nythän mä sen vasta hokasin, että tästä pötsistähän se johtuu! Eli vilu näemmä sitten palaa, jahka maha katoaa. No, tulipa edes tämän talven lämmitys vähän halvemmaksi!

Luin muuten Marita30:n tekstistä, että ensin oli lapsi kipeä ja sitten alkoi Maritaakin vituttaa, mutta kyllä siinä taitaa lukea, että viluttaa.

Äiti soittelee jo päivittäin ja epätoivoisesti toivoo, että jotain tapahtuisi. Itse olen nyt asennoitunut siihen, että sinne käynnistykseen mennään. Miehen työmatkatkin suunniteltiin nyt siihen malliin, että pääsisi sitten sinne.

Blissille toivon nyt sitä synnytystä alkavaksi ihan tosissaan!

Keltakukka 40+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Bliss ja Marita30
Neuvolassa käyty taas. Paino noussu viikossa kilon. Taas. On kyllä turvotuskin lisääntyny valtavasti. Alapaine hieman normaalia korkeempi ja saan kotioloissa mittailla. Niin ja täällä munkin tapauksessa kuulemma herkemmin käynnistellään mieluummin ajoissa, koska a)eka lapsi oli iso b)nytkin iso painoarvio c) edellinen jouduttiin käynnistään 42+0 d) rd

Painetta voi kyllä nostaa sekin, kun koko aamun murehtinu tokaluokkalaisen ystävänpäiväjuttuja koulussa. Koko luokka oli tehny yhden kortin jollekin luokkakaverille ja tänään jakoivat ne. Epäilinkin ettei meän pojalle korttia tule :( On siellä kavereita muttei sellaista parasta, joka kortin laittaisi.. Oisivat edes arponu jokku parit kelle tehä, että kaikki sais sen yhden. Tai sitte ei mitään koko luokan korttitapahtumaa ollenkaan. Mie oon väsänny pojalle korttia että ees yhen saa vaikka vain äitiltä :) Ja kertonu etten miekää saa mitää esim mieheltä, ku ei miehillä oo tapana muistaa..

Haikea Halibut 38+5
 
Viimeksi muokattu:
pikku yllätys hyvin paljon mahdollista kyllä, että viluisuus liittyy maidonnousuun. Muutenkin koko ajan nälkä ja jano, sitä se imetys teettää. :D ja täällä on kanssa rinnat aivan hervottoman kokoiset, uskalla edes arvella kuinka isot... :kieh:

Keltakukka mäkin kävin hyvin lämpösenä, jopa niin, että isäntä, jolla ei normaalisti ole ikinä vilu, oli kylmissään, kun laitoin lämmityksiä pois päältä. :D mutta nyt on taas kaikkialla lämmöt takasin, kun rouvaa viluttaa. :)

Nyt on tikitkin poistettu, ihanaa! :)

Menis tekemään kinkkukiusausta ja joisi sen jälkeen päiväkahvit pullan kera. :) neiti onkin jo syötetty ja vaihdettu kuiviin, taas unten mailla. :heart:

Marita30 kyl tosiaan itselle jäi positiivinen kuva sektiosta, henkilökunta oli ihanaa. :) ja mähän kans siellä Keski-Suomen keskussairaalassa kävin synnyttämässä. Toivottavasti saat yhtä positiivisen kokemuksen, oli sitten normaali alatiesynnytys tai sektio. :)

Halibut onpa kyllä ikävä juttu teidän toppuluokkalaisella... Minustakin ois kivointa, et ois sellainen arvonta, et kuka tekee kortin kellekin. Opettaisi lapsia antamaan arvoa niille vähemmän läheisillekin luokkatovereille, kun korttiin kirjoittaisi edes muutaman kehun, mikä toisessa on itsestä hyvää. Halitus täältä ainakin ystävänpäivän kunniaksi reippaalle topulle! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Halibut ja Marita30
Onnea jälleen vauvan saaneille! Ihanat nuo Neidin kaksoset!! :heart:

Täällä käytiin testaamassa synnytyssalia :O Mentiin eilen säännöllisissä supistuksissa sairaalaan mutta supistukset alko hiipumaan. Onneks kätilö alko miettimään että miksi ja että miksi vauvan päätä ei löydykään alatutkimuksessa vaikka edellispäivänä se oli vielä siellä ollut. Ultraamisen jälkeen selvisi että vauva on POIKKITILASSA! Päästiin sitten synnytyssaliin ulkokäännöstä varten. Käännös oli epämiellyttävä mutta onnistui ja vauva on nyt oikeinpäin :) Supistuksia tuli sitten aika voimakkaina uudelleen mutta ne eivät riittäneet siirtämään vauvaa alaspäin eivätkä avanneet paikkoja tarpeeksi. Jäin osastolle tarkkailuun. Yö meni valvoessa ja satunnaisia supistuksia pongatessa. Aamusella uusi alapään "ronklaus", pää onneksi siellä tuntui mutta tilanne edelleen liian kypsymätön kalvojen puhkaisuun ja synnytyksen käynnistämiseen. Pääsin siis kotiin kypsyttelemään paikkoja. Toisaalta pettymys lähteä ilman vauvaa kotiin mutta toisaalta ihana päästä kotiin nukkumaan ja keräämään voimia tulevaan koitokseen.
Tarkoituksensa oli siis sairaalareissulla, olispa ollu kamalaa jos vauva olisi kylkimyyryä alkanut syntymään :O

Tsemppiä meille kaikille kärvistelijöille!

Ketunhäntä 41+0
 
Hyvää ystävänpäivää kaikille mammoille ja vauvoille! :heart:

Onnea taas kaikille vauvan saaneille!

Nyt tulee taas omaa napaa. Turvotus on tullu sitten ihan rytinällä. Sormien niveliin ihan sattuu kun on niin turvoksissa. Ja nilkat näyttää siltä kun ne ois nyrjähtäny. :( Huomenna neuvola niin täytyy mainita asiasta. Tiistaina kun kävin siellä äitipolilla niin jäin miettimään sitä lapsiveden vähäistä määrää. Neuvolakorttiin kun on merkattu afi 4.4 mutta sehän ei miulle hirveesti kerro mitään. Tietääkö kukaan mikä se lapsiveden normaali raja-arvo on? Yritin ettiä tietoa mutta en oikeestaan löytäny mitään. Pitää varmaan huomenna sitäkin kysyä neuvolassa.
Pieniä supistuksia on tullu, mutta mitään sen kummempaa ei oo tuntunu. Toivottavasti kohta tapahtuis jotain. Alan pikkuhiljaa olla ite jo aika valmis. :D

Doris ja Kössi 38+4
 
Meille syntyi poikavauva tänään 14.2. klo 10.21, 52 cm ja 3720 g Kätilöopiston Haikaranpesässä. Viikkoja ehti tulla täyteen 40+1. Kaikki sujui paremmin kuin loistavasti ja pääsimme kotiin 6 tunnin kuluttua vauvan syntymästä. Tähän mennessä kaikki ollut liiankin helppoa ja mukavaa, kyllä on ihan erilaiset fiilikset nyt kuopuksen synnytyksen jälkeen kuin esikoisen kanssa :)

Lopullisesti säännölliset supistukset alkoivat 14.2. klo 1.30, sitä ennen supistuksia tuli noin 10-20 minuutin välein alkaen 13.2. aamusta. Supistuksia tuli kipeinä noin 10 minsan välein ja sit 3.15 aikaan aloin viettämään aikaa suihkussa, supistukset jo melkoisen kipeitä ja tulivat epätasaisesti 3-10 minuutin välein, kipu vaihteli. Klo 6 saapui esikoisen mummi lapsenvahdiksi ja sairaalassa olimme käyrillä klo 6.45-7.15. Ja kyllä sattui, kun ei voinut suihkullakaan lievittää kipuja :( Sitten kätilö tarkisti kohdunsuun tilanteen ja olinkin jo 8 cm auki. Tässä vaiheessa mun suu taisi loksahtaa auki, kun kaikki oli sujunut niin "helposti" ja "kivuttomasti". Kyllähän supistukset sattui, mutta odotin vielä hurjempia kipuja avautumisen edetessä. Päätin kuitenkin ottaa spinaalipuudutuksen, mitä sitä turhia kipuja kestämään, jos on vaihtoehto... Spinaalin sain joskus 8.30 aikaan ja sen jälkeen lepäilin tunnin verran. Sen jälkeen nousin pöydällä konttausasentoo odottamaan, että vauva valuisi alaspäin ja sitten olikin jo aika ponnistaa :) Muutaman päättäväisen työnnön jälkeen vauva tupsahtikin maailmaan, ponnistusaika taisi olla 10 minuuttia :)

Eli suhteellisen mukava kokemus ainakin verrattuna esikoiseen. Nyt paransin hengitystä ja liikkumista avautumisvaiheen aikana, oikeasti itselle sopiva liikkuminen ja superhengitys auttavat! Esikoisen avautumisvaiheessa istuin enimmäkseen tuolilla ja koitin vaan kestää.... Lisäksi jätin ilokaasun väliin, koska mulla oli jo valmiiksi huono olo ja edellisellä kerralla olin todella huonovointinen ilokaasusta.Ehkä osittain ilokaasun väliin jättämien vuoksi tunsin olevani "selväjärkinen" loppusynnytyksen ajan, nyt jopa muistan kaikki synnytyksen vaiheet ja vauvan rinnalle nostamisen yms. :)

Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille ja tsemppiä synnytystä vielä odottaville :)
 
Arhh.. supistuksia, harkkareita? mitä nää mahtaa olla, unta ei kumminkaan ole saanu melkeimpä koko yönä, puoli kahdesta puhkinu tuolla sängyssä. Eikös kolmen synnyttäny jo tunnistas oikeetkin??!!ä,
Nuorin heränny jo puoli neljä, ei sovi mulle..
Varottelin miestä nyt varuuksi kumminkin, menkkakipua tuntuu ja epäsäännöllisen säännöllistä touhua on..
Panadolia huiviin ja makuuasennossa ei enää pysty olla, sillon tuntuu että supistaessa pissa tulee housuun vaikka olis käyny minuutti sitten...

kengu
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Kengulla jännät paikat siellä, toivottavasti ovat sitä ihteään :)

Täällä ei enää viiden jälkeen ole uni tullut, joten luovutin ja nousin. Neljän tunnin yöunet on näemmä riittävästi. Vuotelee tuota limatulppaa taas. Ja vatsassa on ollut poikkeuksellisen kova meno eilisillasta lähtien. Josko se vaikka kaivertaisi tietään ulos.

Keltakukka 40+6
 
Kengumammalla ja Keltakukalla jännät paikat! :) Tsempit molemmille!

Ja Lauralle onnittelut! Sama synttäripäivä meidän pojilla! <3 :)

Täällä vaihdettiin juuri kolmannet kakkavaipat ja pissatkin tullut jo. Saas nähdä, josko pääsisimme kotiin jo tänään!?

Bliss ja pikkumies 12h
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kovasti paljon vauvautuneille!!:heart:

Keltakukka jotkut meinaa, et vauva rauhottuu mahassa kun syntymä on lähellä. No, ei mein "Alli" ainakaan niin tehny. Mä jouduin koko synnytyksen oleen käyrässä kiinni kun mimmin sykkeet oli väliin huiman korkeet, se kyllä johtu siitä, et neidillä oli vielä lopun enteiden bileet ennen ulkoistumista :) käyräkone raikas ja potkut vaan kolisi koneessa :)

Perustetaanko me tonne vauvat 0-12 oma helmisyntyneiden pinkka vai millai halutaan jatkaa, vai halutaanko? :)

Äiti maa & Alli 2vko2pvä.
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Onnea taas vauvan saaneille :flower:

Minä ainakin haluaisin jatkaa teidän kanssa vauva puolella kunhan oma pieni on syntynyt :) Jos joku vain viitsii sellaisen ketjun perustaa!

Tämä pino on kyllä hiljentynyt hirveästi, mikä on ihan ymmärrettävää kun niin moni on jo nyyttinsä saanut. Tulisipa se omakin ajallaan, niin ei tarvitse jäädä yksin höpisemään :D

Ihana kuulla, että niin monella menee tosi hienosti oman uuden tulokkaan kanssa. Niin, että käykää vain vauvaantuneet täälläkin vielä kertomassa kuulumisia :)

Sitten vähän omaa napaa. Täällä meinaa alkaa vasemman puolen ala viisuri vihoittelemaan : / Se onkin sitten vähän kurjempi juttu jos nyt hirveästi ärtyy. Ei sitä ilmeisesti tässä kohtaa raskautta lähdetä poistamaan, ja jos poistettas, niin siihen tarttis sen jälkeen tulehduskipulääkkeitä ja niitähän ei saa ottaa. Että pitikin vielä tällästä..Toivottavasti ei lähe pahenee.
Sormet myös turposi yöllä ihan hirveesti. Nyrkkiin ei pystynyt käsiä puristamaan ja tuntui, että nivelet käsissä vaan poksui. Oikeassa kädessähän olen jo monta viikkoa pitänyt rannetukea lastalla öisin (ja paljon myös päivällä) muuten olisi se käsi ihan käyttökelvoton aamulla. Niin odotan, että saan taas kädet kuntoon.

Bumble & masukki 38+5 :heart:
 
Mä oon kyl niiiiiiin kade noista vauvailmotuksista ja sairaalaan lähtemisistä. Kaitpa se minunkin vuoroni koittaa! Eilen sanoin neuvolatädille, kun varasi ens torstaille uutta aikaa, että toivottavasti ei nähdä. :LOL:

Eilen illalla tuli vähän limatulppaa, jossa olin näkevinäni myös veriviirua, mutta kun tota tulppaa on nähty osissa minulla jo aikoja sitten, niin tuskin meinasi mitään. Vauva on ollut kovasti mielessä yöllä ku molemmat tissi oli maidossa, ja multa ei oo tullu kun tippa jo kaks tähän asti.

Keskiviikkoiset sipsit oli virhe. Näkyi naamaturvotuksessa eilen aamulla, päätä särki ja ja väsytti koko päivän. Tämän kun muistaisi taas vähän pidemmän aikaan. Mieluummin luovun niistä sipseistä (en olisi uskonut sanovani näin) ja pidän oloni parempana, vaikka ne onkin minulle suuuuuurinta herkkua.

Ihana lukea teidän muiden synnytystarinoita, varsinkin se miten se lähti alkuun kipuilemaan. Voi täällä esikoisen odottajana ehkä vähän viisaammin itseänsä tulkita. Lähinnä ettei liian aikasin ainakaan lähde, nauravat pihalle kuitenkin. Äitini kyllä käski eilen lähteä sairaalaan, ja kysyin sitten että ilmotanko vaan ovella "tulin nyt, kun äiti käski". :LOL:

Tsemppiä muille odottajille ja paljoooon pusuja niille ihanille vastasyntyneille vauvoille!! :heart:
Taidan päästä huomenna tupareihinkin, ku täällä mitään tapahdu.

moulinrouge ja salamatkustaja 39+3
 
Voi paljon onnea vauvoista Laura, Bliss, Hansuu!! Onnea myös kaikille muille, jota en nyt muistanut! Ja tsemppiä kärvistelijöille, ainakin Kengumammalla ja Keltakukalla siellä oli hyviä merkkejä ilmassa!

Bumble, mulla myös aivan jäätävä turvotus tähän loppuun vielä.. Eilen oli neuvola ja kiloja oli viikossa tullut 2!! Terkka sanoi, ettei voi olla muuta kuin turvotusta noin lyhyessä ajassa. Nilkat on olleet turvoksissa silloin tällöin iltaisin, samoin sormet, mutta nyt ne on jo heti aamusta ihan pöhöt eikä koukistu kunnolla :(

Neuvolassa muuten oli kaikki kunnossa. Pissa puhdas, Sf-mitta laskenut sentillä, ollen nyt 35. Vauva oli vaan eri asennossa kuin viimeksi, laskeutunut hän ei ole, vaan keinuskelee vieläkin koorrkealla kylkikaaren alla. Terkka sanoikin, että uudelleensynnyttäjillä on usein niin että laskeutuu vasta synnytyksen alkaessa.

Äiti maa, minäkin kävisin mielellään vielä kirjoittelemassa helmikuisten omalla vauvat-palstalla! Täällä on ollut kivaa ja aktiivista porukkaa! Facebookin ryhmään voisin muuten liittyä, mutta minulla ei ole siellä profiilia. Ja täällä on niin kiva ja helppo kirjoitella. Vauva-aikaan liittyy jotenkin vielä enemmän kysymyksiä ja ajatuksia, niin kiva olisi vielä kuulla miten muilla helmikuisilla menee.

Odottelen jo kovasti että pääsen synnyttämään, mutta se ihana puoli näissä viime viikoissa on ollut, että ollaan saatu viettää miehen kanssa paljon aikaa kahdestaan :) Isommat muksut kun on päivällä koulussa ja miehellä ollut lomaa, niin ollaan kierrelty kaupoissa ja kahviloissa, käyty lounastamassa, kirjastoissa ja katseltu kylkikyljessä leffoja toisensa perään. Tämä aika on tehnyt tosi hyvää parisuhteelle ja muistellaan varmasti lämmöllä näitä hetkiä myöhemmin :heart:

Nyt lähdemmekin taas kaupungille ja lounastelemaan, mukavaa viikoloppua kaikille!

RouvaRuusunen ja Poikanen POKS RV 39!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Halibut
Päivää mammat, vauvautuneet ja edelleen nyyttejä odottelevat!

Me päästiin pikku ukon kanssa kotiin eilen, ja voih kuinka ihanaa olikaan nukkua omassa sängyssä ensimmäistä kertaa viikkoon. Mulla kun tuo synnytyksen edeltävä aika meni miten meni. Ja voin kyllä sanoa, että uni maittoi. Ja maittoi myös ukolle, kun nukkui klo.23.30-8 vain yhdellä heräämisellä. Toki silloin tankattiin tissillä sitten sen kaks tuntia, mutta eipä tuo haitannut.

Sairaalassa meinasi tulla aika pitkäksi, kun eipä siellä kauheasti noita aktiviteettejä ole. Toki ensimmäiset kaksi päivää meni ihan toipumislinjalla, siitä lisää synnytyskertomuksessa, kunhan jaksan sellaisen vääntää. Ei oikein tää aivotoiminta toimi edelleenkään, kun sitä univelkaa on se melkeistä viikko.

Vauva-pinoon lähden ehdottomasti mukaan, jos joku tekniikasta paremmin ymmärtävä sellaisen tekisi. =)

Nyt on pakko ottaa taas tirsat, silmät lupsuu kiinni.

Keisha ja Pikku Ukko 4vrk

PS. Isot onnittelut kaikille vauvautuneille ja jaksuja odottajille, kyllä ne nyytit sieltä saapuvat!
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Syysvuokko
Huomenta!
Onnea nyytin saaneille!! Tulisipa se omakin jo :D

Se on kyllä jännä et sen jälkeen kun olin tohon rappusille pyllähtänyt niin suoli alkoi toimimaan... :whistle: tiedä sitten aiheuttiko jonkun supistuksen kuitenkin. Nyt on ollut sellaisia kuukautistuntemuksia..Kokoarvio tällehetkelle oli 3153g että toivottavasti ei kauhiasti kasvais vaikka meneekin ihan sopivassa suhteessa kuulema :)

Rouvaruusunen oi kuullostaa ihanalta tuommoinen lounastelu ja kahvilakiertely :) Täällä myöskin ollaan vielä korkealla ei haluta laskeutua.

Bumble mulla on kans aamuisin sormet ihan killissä eikä saa nyrkkiin tota oikeaa kättä. Sit se kyllä päivän mittaan vähän helpottaa mut on siis alkanut turvotusta tuleee. Nilkat on ihan kamalat kanssa. :/

Doris87 En tiedä tuota lapsiveden määrää mut mulle neuvola täti aina sanoo että sulla on paljon vettä mut ultrassa kuitenkin juuri sanoi että ihan normaali määrä et en tiedä sitten.. :D

moulinrouge mäkäään en uskalla syödä sipsiä vaikka mieli tekis kun pitäis tuota suolaa välttää muuten on seuraaavana päivänä naama kuin jokinorsulla mikä ei saa silmiä auki kun tulee kaameet turvotukset :ashamed:

Jospas sitä jotakin saisi vielä tehtyä vaikka maustekaapin siivottua :D. Ootteko muuten mitään eväitä pakannut sairaalakassiin mukaan? Itse pakkasin pähkinöitä ja soijakaakaota ja miehelle protskupatukoita. :D Tiedä sitten ehtiikö sitä mitään syömään mut onpahan sitten vaikka osastolle vaikka toivonkin että pääsis mahd nopeesti kotiin..Onneksi on tuo sairaala tuossa 3 min matkan päässä :)

Syysvuokko 38+1
 
Viimeksi muokattu:
Täällä hiipu kaikki supparit, onneks, soittelin polillekkin varuuksi, koska onhan mulla se sektio.
On siellä jotain tapahtunu kumminki, löysin pyyhkiessä vessassa ilm limatulpaa kaksi kertaa vähän.. (anteeksi, sellasta "räkää")
Ukko tuolla jo manas että illalla innostuu takuu suppailemaan ja lähtö tulee.. :| no hetki kerrallansa.
Vaikee ottaa rennosti, sillä jos tarttee lähtee sairaalaan, niin toki pitää siivota ensin, tiskejä ei saa olla, pyykkejäkään ja pinnat puhtaina.. :saint:

kengu (38+2)
 
Heippa

Onnea taas kerran vauvan saaneille!!!:heart: Alkaa täälläkin vähän jo kuumotella, että tulisi jo se meidän nyyttikin pian... En kyllä usko, että ennen ensi viikkoa ainakaan syntyy, toivottavasti silloin kuitenkin. Vaikka mikä tässä on odotellessa, kun ei mikään vaivaa, paitsi kärsimättömyys alkaa nostaa päätään pikkuhiljaa...

Äiti maalle kiitos vauvapinosta jo etukäteen! Toivottavasti pääsee pian vaihtamaan pinosta toiseen.

Onko jollain muuten mennyt lapsivedet niin ettei ollenkaan huomannut? Mun ystävälle kävi juuri noin, lähti sairaalaan verenvuodon takia ja siellä huomattiin, ettei lapsivettä ole enää ollenkaan. Vähän rupesi pelottamaan mahdollisuus? Ja toinen kysymys: jos lapsivesi menee tihuutellen, onko silloin heti infektiovaara esim. seksiin liittyen? Jotain vetistä on pikkuhousuissa viime päivinä ollut vähäsen ja haju on makea, erilainen kuin valkovuodossa...

Tuulis ja rakas 39+6
 
ONNEA NYYTTINSÄ LUNASTANEILLE!!!


Pikainen tarina synnytyksen kulusta nyt kun 2 lasta on koulussa ja loput 3 nukkuu niin jos ehtis. eilen kun kotiuduttiin niin vähän härdelliä täällä vielä


11.2. klo 9.00 lääkärintarkastuksessa kohdunsuu 3cm auki, sentti kanavaa ja paksu reuna jäljellä. vauvat olivat myös tosi ylhäällä.
Epäkypsä tilanne mutta lääkäri uskalsi antaa käynnistysluvan kun aikasemmat syntyneet hyvin. B vauva oli heittäny itsensä perätilaan vielä.
Siirrytään saliin.

(sori tää tosi tunteeton + mekaaninen kirjoitustapa, mut täst tuli muuten niin pitkä et en ehtis ikinä missää välis kirjottaa tätä )

klo 11. vihdoin kalvot puhki. Esivalmisteluissa meni aikaa, ja tehtiin ne ensin koska mulla vesienmenojen jälkeen aina vauhdilla homma edenny.

12.00 alkaa supistella 10 minuutin välein.

13.00 4cm auki, kanava hävinnyt, paksua reunaa. Vauvat todella ylhäällä edelleen. ei laitettu tippaa kun homma edennyt

14.00 Oksitosiinia varovasti, tilanne ei edennyt.

15.00 Vauva a tullu hiukan alemmas, muuten sama tilanne, varovasti lisää tippaa.

16.00 polilääkäri tulee riehumaan miksi tipat ei oo kaakossa jo ja miksi kalvot puhkastu vasta 11 aikaan et olis heti tarvinnu et saadaan virka-aikaan homma toimimaan. 6cm auki, paksureuna, pyydän ilokaasun kun oksitosiinia lisätään reilusti

ajantaju hävisi, mutta kauniit ja rohkeat oli alkaneet (pyöri siinä taustalla ) eli n. 17 aikaan sanoin että ponnistuttaa. 7cm auki, reunaa jäljellä. Epäuskoisena kätilö sano että oikeestiko jo ponnistuttaa. Parin supistuksen ajan tunne voimistui, tilanne ei muuttunut. Kätilö kokeilee kohdunsuuta supistuksen aikaan, ja huomaa että supistuksenaikana kohdunsuu aukeaa täysin ja saliin pelmahtaa kymmenkunta ihmistä kiireellä.
Lääkäri tulee ottamaan A-vauvaa, yksi ottaa napakan otteen b-vauvasta mahan päältä, kolmas kuuntelee B:n sydänääniä anturilla. (paikalle on kutsuttu myös lastenlääkäri, gynekologi, parikin (?) kätilöä ja 2 opiskelijaa oli myös mukana
17.34 syntyy A-vauva virkeänä pääedellä yhdellä (?) supistuksella

vauva viedään tarkastettavaksi, ja b vauvaa pidellään, kuunnellaan ja lääkäri lisäksi ultraa miten on tulossa. On ylhäällä joten kalvoja ei heti voida puhkaista (ettei napanuora luiskahda ensin) ja odotellaan että saadaan alemmas.
B-vauva laskeutuu täydellisessä perätilassa, kalvot puhkaistaan ja samantien lääkäri leikkasi epparin rutiinina (perätilasynnytyksessä rutiinitoimenpide) ja yhdellä ponnistuksella syntyy B-vauva 17.54 melkein pöydälle. On myös virkeä ja lähti tarkastukseen.

Mun hb ennen synnytystä oli 102, joten istukat piti painaa nopsasti ulos, ja lääkäri seisoi tuolilla ja koko kropan voimin nyrkein painoi istukat ulos.
Opiskelija ompeli epparin.

Tosiaan, koko ero vauvoilla oli yllättävän suuri, kun piti samankokoiset olla.
A-vauva 3420g ja 49cm, istukkakin yli 700g
B-vauva 2860g ja 48cm, istukka melkein puolet pienenmpi 400g(!) A:n istukan koosta
Oli myös merkkejä jo kalkkeutumisesta.
Jos en ihan väärin muista, sanottiin yhteinen suonikalvo oli (??) , mutta erilliset istukat ?

Kaiken kaikkiaan ihan oppikirjasynnytys, ja pelkän ilokaasun voimin (joka tosin riistettiin ponnistusvaiheessa tottakai) ja tosiaan kipiää teki, mut oli kyllä kaiken vaivan ja vähdin arvoinen

Maitoa tulee reilusti, alusta asti riittänyt ja imetys sujuu.
Vähän pienet kellasti, mutta onneksi ihan pikkasen vaan.

Mutta tosiaan, nyt on aika härdelliä kotona noiden 8v, 7v, 1v3kk ja kaksoten kanssa :D :D :D
kaksoset kun tankkaavat maitoa TODELLA paljon, mikä tietty kuuluu ekat viikot asiaan. Koko viime yön ovat syöneet ja olen tunnin nukkunut, mutta onnistuneesti heräsin tuon taaperon kanssa klo 4, 7 aikaan isommat tytöt heräs, aamupalat kaikille, isot kouluun, taapero 9 korvilla ekoille päikyille ja vauvatkin siinä välissä syötin, ja ehdin siivotakin ja päiväruokakin on tuloillaan mut ei ole paljoa feisbuukkailemaan joutanut

Nyt tajuaa oikeesti paljonko fBhen muuten uppoaa aikaa, kun aika hyvin kaikki ehtinyt tehä kuitenkin sinne on niin helppo jumittua....

T.Neiti+Prinsessat 4vrk


"Alma"
"Bertta"
 
Viimeksi muokattu:
Paljon, paljon onnea Hansuu, Laura ja Bliss!! :heart::flower::flower::heart:

Syysvuokko, minä en ainakaan pakannu yhtään mitään evästä sairaalakassiin, eikä niitä ois siellä varmaan tullu syötyäkään.

Äiti maa kiitos vauvapinkasta! :)

(.) Kylläpä on muuten kiva, että nyt on ollu näin lauhat kelit ja vaikuttas vaan jatkuvan, niin on päässy päivittäin käymään pikkusen kans lenkillä tai ainakin voi laittaa hänet nukkumaan vaunuihin, jos ei välttämättä lenkillä käykään. Siellä hän nytkin nukkuu, kun lenkillä äskettäin käytiin :) Toivottavasti ei enää tuliskaan enempää pakkasta tänä talvena.

minä vaan -84 + juniori 1kk1vrk
 

Yhteistyössä