HELMIKUUN HELMET 2013 *marraskuu*

en sitten syönytkään kakkua, alkoikin tehdä mieli porkkanaa :D

täällä ei saa synnyttää ammeeseen, mutta avautumisvaiheessa saa siellä lillua. Tosin ammeita on vaan yks, tarttee toivoo että olis vapaana kun sen aika olis :) tai sit tehdä niin et soitan et onks amme vapaa, jos ei oo ni lillun kotona vaikka mikä ois :D no ei nyt, mutta mahd pitkään meinasin kotona kärvistellä, ei siellä niin kivaa ollu odotella tositoimia..
viimeks meni vedet ja sanottii et pitää pikkuhiljaa mennä sinne. Mies käytti koirat lenkillä ja mä menin kuumaan suihkuun. Sit vietiin koirat hoitoon ja söin viel aamupalaa ja sit lähettii. Sairaalassa olivat sitä mieltä että vedet ei ollu menny, vaan tuntui kalvot ehjiltä. Siksi pääsin ammeeseenkin :) . Vesiä ei tosin missään vaiheessa sairaalassa tullu eli kyllä ne vedet oli mitkä kotona meni. Vastaanottava kätilö tiuski vain että on ollut pakosti valkovuotoa!!! ei taida valkovuotoa holahtaa lattialle ensin puolta litraa ja hetken päästä noin desi-kaks lisää... Tosin myöhemmin sanottiin että kalvot on varmaan puhjennu jostain sivulta ja siksi vauvan pään kohdalla ne on tuntuneet ehjiltä...
Ilokaasua en halua, mulla tuli siitä niin sairaan huono olo ettei mitään rajaa. Huone vaan pyöri silmissä :/
 
Pakko sanoa tähän näistä neuvolatätien neuvoista kun on ollut puhetta, että työkaverini sanoi minulle, että hänelle silloin sanottiin, että vyötä ei raskaana saisi käyttää. Olin vähän hämmästynyt kun itselläni oli silloin se. Itseasiassa mun mammafarkuissa on paikka vyölle ja käytin sitä.. Sain kuulla nipotusta asiasta. Mut en kokenut, että se olisi mitenkään puristanut minua vaan pikemminkin piti housut tarpeeksi yläällä kun massu ei ollut vielä niin iso housuille :O

Minäkin oon muuten rautakuurilla. Siitä ei ole tullut mahavaivoja, mutta kuulemma voipi tulla helpostikin..

Mäki haluan lillua sitten ammeessa, mikäli tilanne sen mahdollistaa. Ja äkkiähän sieltä pois tulee jos ei viihy.. :D

Hyvää la-illan jatkoja mammoille !!!! Terv. Pikku Pallo & mahassa möyrijä
 
Hei kaikille!

Kysissä ei saa synnyttää veteen, mutta amme oli ihan ehdoton esikoisen synnytyksessä. Ainakin muistaakseni täälläkin on vain yksi amme, ja vaikka sinä yönä kun ammeessa makoilin oli koko sairaala täynnä synnyttäviä, vain minä olin toivonut ammetta. Kaksi tuntia siellä sain köllötellä, auttaa ainakin minua supistuskivuissa :). Vesisynnytyksen haluaisin kokea, mutta ei voi mitään. Ilokaasu ei tuonut minulle pahaa oloa, ei se tosin kipujakaan helpottanut mutta auttoi ponnistusvaiheessa siihen, että pystyin hengittämään tasaisesti ilman puuskuttamista :).

Noista vaatteiden koosta: Meillä on tasan YKSI (1) 50-senttinen body ja yhdet housut, jotenkin on niin vahva mielikuva isokokoisesta pojasta :). Plus se, että käytämme kestovaippoja lyhentää entisestään noin pienien bodyjen ja housujen käyttöikää, tosin hihoja pitänee sitten kääriä ensimmäiset viikot. Ehkä jos kirpparilta löytyisi tuota kokoa vaatteita, niin voisin sentään vähän kartuttaa varastojani :). Mutta yllättävän vähän sitä sattuu löytämään!

Ostettiin kaukalo viimein, sellainen telakallinen Graco. Ennen joulua lähden siskoni kanssa päiväristeilylle Tukholmaan, josta ajattelin hommata jotain söpöjä asusteita ja tavikkeita vauvalle, ihanaa! Sitä tulee niin harvoin shoppailtua nykyään, että tällainen pikkuloma shoppaillen tuntuu ihanalta ajatukselta. Millaista tosin on todellisuus sitten, kun ison mahan kanssa rynnin väenpaljoudessa, jalkoihin sattuu jajajajaja.... :D

Kausi-influenssarokotteesta: En aio ottaa, eikä kukaan muukaan perheestäni. Mieheltä oli terveydenhoitaja kysynyt, aikooko tämä ottaa, ja kun mieheni vastasi ettei, sanoi terveydenhoitajakin ettei hänkään ottaisi. Eli se siitä suosituksesta :D Tosin kyllä minua pelottaa, kun 3-v. esikoinen jatkanee osa-aikaisena (sen 2-3 pv/vk) päiväkodissa tammikuusta alkaen, ja kaikki taudit kulkeutuvat sitten meille kotiinkin. Imetyksenhän luulisi suojaavan vauvaa ainakin joltain taudeilta, mutta... Äitiä ei ainakaan :(. Mietinkin tuota päiväkotijuttua vielä, lapsi kun on jo nyt käytännössä koko ajan flunssassa.

Nappikeitto + R. 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Mä en halua ammeeseen vaikka vas:issa on mahdollisuus siihen, koin pelkän suihkussa lutraamisenkin ihan yhtä tyhjäksi, et en todellakaan lillumaan mene ja kaikista vähiten ottasin miehen sinne ammeeseen mukaan :D Muhun kun ei saa koskea, niin en todellakaan kestäisi miehen olemusta siinä.. Alkaa ärsyttämään ajatuskin. Esikoisen aikaan koitti olkapäältä silitellä ja ärjäisin aika pahasti, sen jälkeen ei ole koskenut ellei ole pyydetty. Eikä kyllä ole. Mä tarvin niin sen oman rauhani siinä toimituksessa.

J+ Toki on mahdollista, että itse aavistaa jotain. Kunhan sitten muistaa, ettei kannata pettyä jos aavistus meneekin puihin.. Mä oon aikoini ollu ihan varma, että yli menee esikoinen ja roimasti. Tutut katteli muutamaa päivää ennen, ettei se synny vielä aikoihin kun vatsakin on niin korkealla jne.. 38+6 esikoinen syntyi ja myös kakkonen samoilla viikoilla. Kuopus 39+0, et jos tän kans pääsis ihan vaikka 40 viikoille :D Toi masu on niin ihana, et mielellään sen pitäs kauemmin..

(.) Joulu ostoksilta selvitty :) Käveltyä tuli vaikka kuinka ja paljon mutta paikat kesti hienosti. Tää päivä otetaan rennosti, jos tekisi jotain toosi hyvää ruokaa :p. Eilen oli ihana tulla kotiin, mies oli intoutunut siivoamaan =)

Äiti maa & Alli 29+1
 
Niinkuin MrsR kirjoittikin, niin meillä ei ole sitä allasmahdollisuutta, ja se harmittaa kyllä mua kovasti. Lämpimässä vedessä lilluminen on muutenkin niin rentouttavaa, että voin kuvitella sen olevan miellyttävää myös synnytyksessä. No, lotraan omassa suihkussa sitten mahdollisimman pitkään. Altaissa lilluvia naisia olen nähnyt ainoastaan siinä norjalaisessa Kätilöt-ohjelmassa ja minusta ne on niin pieniä altaita, että eihän sinne mies mukavasti mukaan mahdu. Siksi ei tullut mieleenkään, että mies voisi uikkareita tarvita. Ja eihän sitä tiedä, jos jossain olisi sellainen tasokas sairaala, jossa mies pääsisi saunomaan ja uima-altaaseen uimaan ennen aamiaisbuffeeta. :D

Aamiaisbuffeesta aasinsiltana ruokaan, mun mielikuvissa sairaalassa on aina ruokana verilettuja. En ole millekään allerginen, mutta en syö verta enkä sisäelimiä, mutta unohdan sen aina sanoa (aika harvinaisiahan sisäelinruoat ovat). Nyt miehellä onkin tärkeä tehtävä muistaa muistuttaa tästä ruokavaliosta. Sielujeni silmin jo näen, miten synnytyksen jälkeen väännän itkua ja poljen jalkaa, kun minulle kiikutetaan verilettuja lounaaksi. :LOL:

Mukava kuulla, että Adiilla menee entiseen malliin eikä muutoksia ainakaan huonompaan ole ollut. Tsemppiä sinne makoiluun!

Nappikeitto, me kierrettiin miehen kanssa perjantaina pari kirpparia (toinen ihan lastenvaatekirppis) ja tosi huonosti löydettiin 50/56-senttisiä vaatteita, 62 alkaen sitten olikin vaikka kuinka paljon. Huusin sitten huutonetistä muutaman vaatekappaleen. Ehkä tosiaan pieniä vaatteita on perheillä niin vähän ja sitten moni ehkä säästää just sen ensivaatteen muistoksi.

Minä olen ajatellut kasata mp3-soittimeen "synnytysmusiikkia". Musiikin kuuntelu ja toisaalta laulaminen (tosi kovalla äänellä laulaminen ja olen vielä todella huono laulaja! :D) helpottaa mua monesti huonoina hetkinä ja ajattelin, että se voisi auttaa kipujenkin kanssa. En tiedä, onko ihan pöllö ajatus, mutta sietää ainakin kokeilla.

Talvi alkaa olla käsillä; punatulkku oli ilmaantunut pihapuuhun.

Mukavaa sunnuntaita naiset! Täällä on joulukadun avaus tänään, ei vaan ole kovin jouluinen ilma. :(

P-L
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Piia-Liisanmp3 ajatus ei todellakaan ole pöllö. Ihan pelkästään mikä tahansa tämmönen mistä tietää, et tulee hyvä olo ja saa voimaa on hyviä ideoita :) Ja musiikki monille on SE juttu. Mulla on yleensä huoneessa ollu radio, alussa sitä on kiva kuunnella muuten vaan, lopussa ei oo harmainta havaintoakaan, et mitä sieltä sitten on edes tullut :)

ai että, siis olipa ihanan vapauttamaa! Olen vähän hamsteri luonne näköjään minäkin, mutta nyt tyhjensin varastoa 2 isoa jätesäkkiä ja 2 pientä jätesäkkiä. Ihan surutta laitoin kaikkea aivan turhaa pois. Wau! :LOL: Pienet ne on ilot näemmä.

Mä en ole ikinä sairaalassa ollessani saanut verilettuja. :D Tosin se ei sitä tarkoita etteikö niitä siellä ikinä tarjottas, kannattaa kyllä ihan varmuuden vuoksi sanoa, ettei niitä syö. Olisko ihan hirveää, et maailman isoimman ja rakimman työn tehneenä eteen kannettas inhokki ruokaa! :x
 
Mulla on kanssa epäily yliaikaisuudesta, kun ollaan miehen kanssa molemmat yliaikaisia. Toki appiukko on sitä mieltä, että syntyy aiemmin, koska pitää syntyä jo 8.helmikuuta - appiukon syntymäpäiväksi. :D Jokatapauksessa, lapsi tulee sitten kun tulee - tässä kohtaa en tunne siitä stressiä, tiedä sitten, mikä tilanne on tammikuun lopulla. :)

Tuossa kun katselin niin olihan noi newborn-kokoiset sitten 56cm eli pitäisköhän sitä sitten muutamat 50cm hankkia... hmm. Vois olla ihan aiheellista. :)

P-L mä kanssa ajattelin ottaa kuulokkeet ja sen toivon mukaan piakkoin saapuvan iPad minin matkaan laitokselle, Spotifyhin synnytysmusa-playlist ja varmasti laulan mukana. :D Mä kans koen musiikin sellaisena kipuja helpottavana - yleensä aina, kun tekee pahaa, hyräilen jotain tuttua kappaletta. :)
Ugh, verilettuja heti synnytyksen jälkeen - ois aik järkyttävä hetki. :D Soittaisin veljelle, että tuo mäkkäristä jotain, jos miehestä ei oo siihen hommaan. :D

FB-ryhmä on olemassa, mutta en nyt tiedä, kuka niitä nimiä nyt vastaan ottaa - Maarit* muistaakseni jossain vaiheessa otti niitä, että saa sen kutsun laitettua, muttamutta... ite en siellä oo, kun en jostain syystä oo erityisen innokas siellä kirjottelemaan, vaikka muuten oikeastaan asun feisbuukissa. :D Ihmismieli on kovin omituinen. :p

Masun kanssa käytiin katsomassa tänään Twilight - innostui himppasen Jorma-Irmelikin leffasta. :D Ja yllättäin, meinasi vollotuttaa sekin. Ja inhottava päänsärky iski näin illaksi - tuntuu juuri siltä, että röörit ois menossa tukkoon. On se särky meinaan tuossa otsan tuntumassa. Eikä toi efelanttien lääke, parasetamoli, kyllä oikeasti auta yhtään mitään. Mur.
Toivon mukaan ei olla tulossa kipeäksi, oon kuitenkin yksin töissä loppuviikon. :(
Kunhan ei kuumetta lykkää niin hyvä on.

Nyt vois raahautua nopeasti suihkuun ja sitten kohti sänkyä. Huomenna onneksi vasta puoleen päivään töihin. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 27+3
 
Facebook-ryhmään olisin nyt minäkin halukas jo liittymään! Että jos tosiaan jollakin on sinne pääsyyn avain, niin hops, mulle myös tietoa! :)

MrsR mulla on huomiselle Twilight-liput ostettuna! Kesän jälkeen en olekaan leffateatteriin ehtinyt, joten jo siksikin mukavaa, joskin on tätä leffaakin jo ehditty odotella... :D

Pinnasänky tosiaan tuli haettua jo ja siistiltä ja hyvältä vaikuttaa, vaikken vielä ole ehtinyt sitä kokoamaan. Ehkä ei ihan vielä kootakaan. Vuodevaatteita ajattelin kyllä vielä ostaa/ommella, sillä vaikka jotain on jo olemassa, olisi kiva saada vähän "sisustukseen sopivampaa". ;)

Bliss ja Poikanen 28+4
 
Oi jes, meillä pikkuinen päätti vihdoinkin armahtaa vanhempiensa hermot ja kääntyä takaisin raivotarjontaan :) Oli illalla kyllä sellainen muljahdus, että piti heti vielä käsin ja dopplerilla tarkistaa, että tunsinko varmasti ihan oikein :D Kun nyt sit vaan pysyisi tuossa asennossa, eikä enää pyörisi kuin väkkärä...

Plaah, kohta pitää lähteä ajelemaan kohti työpaikkaa. Eipä kyllä muuten huvittaisi autolla ajella, mutta kun tämä lahopää unohti ladata bussikorttinsa eilen eikä käteistä löydy lompakosta lainkaan. Taitaa tehdä raskaus tuhoja aivoille, en mä ennen tällä tavalla ole unohdellut :LOL:
No, ei muuta kuin aamuruuhkasta "nauttimaan"...
 
Pikku yllätys Olispa meidänkin vauvanen yhtä fiksu, mutta ei.. Mä en oikeastaan edes tiedä tällä hetkellä, et miten päin on. Mutta luultavasti raivotarjonnassa, mutta muuten ihan päin honkin.. Mies naureskeli eilen mun mahalle kun se on ihan toispuoleinen, "Alli" edelleen punkee itseään oikeaan kylkeen ja voin kertoa, et kipeää ihan tekee kyl myllää ja myllää.. Onneks tänään on neuvola niin saa ottaa puheeksi tuon asennon.

Tänään tosiaan olis neuvola ja se voimavarakeskustelu. Meneeköhän siinä kuinka kauan? meidän kun tarvii ottaa lapset mukaan, siihen aikaan todellakaan ketään saada lapsenvahdiksi..

(.) Nukuin ihan älyttömän hyvin, vessassa en käynyt kun kerran vaikka ennen sänkyyn menoa join ison lasin vettä. Ja näin jotain mukavaa untakin, ettei aina huonosti meneviä synnytys unia..

Esikoinen on niin tukkonen, et päätin jättää kotiin hänet tänään. Jos illalla ei nouse lämpö/kuume niin huomenna sitten saa mennä jo eskariin. Nyt ei tosiaan kuumetta ainakaan aamulla ollu, mut rauhallisempi kotipäivä varmaan tekee ihan terää, eikä ainakaan heti ekana oo muita tartuttamassa.

Äiti maa & Alli 29+2
 
Huomenta,

Facebook-ryhmään minäkin haluaisin tässä vaiheessa liittyä. Sen verran kävin selailemassa vanhoja ketjuja, että tosiaan taitaa Maarit* kautta saada lisätietoa ryhmään liittymisestä.

Äiti maa Se miten kauan voimavarakyselyssä menee, riippuu ihan siitä kuinka paljon teillä on huolen aihetta. Me oltiin täytetty se etukäteen kotona ja koska siinä ei paljoa erikoista ilmennyt, niin eipä siihen oikeastaan juuri mennyt aikaa.
Ja näin tarhantätinä voin sanoa, ihanaa, että joku ei pidä kuumetta mittarina sille onko lapsi kipeä ja saako jäädä kotiin lepäämään :)! On kauheaa kun välillä tuodaan ihan hirveän kipeitä ( hengitys rohisee, räkä valuu, lapsi on ihan silmät ristissä, ei syö ja on itkuinen) lapsia hoitoon ja sanotaan, että kyllä se täällä pärjää kun ei oo kuumetta :(

Ammeesta mäkin kyllä haluaisin ammeeseen lillumaan, koska uskon, että se voisi tuntua mukavalta. Veteen synnyttäminenkin kuulostaa jotenkin ihanalta, mutta mä haluan epiduraalin, ja sen laiton jälkeen ei vissiin saa veteen enää mennä.

Kela ja päätökset Mä sain äitiyspakkauksen n. viikossa siitä kun päätös tuli. Lapsilisäpäätös vissiin tulee vasta lapsen synnyttyä. Vanhempainrahapäätöksestä ei ole hajuakaan, että milloin tulee. Vielä ei ole siis ainakaan tullut.

Halibut mäkin opettelin pari vuotta sitten neulomaan. Olin aina koulussa huono siinä enkä saanut vissiin ees koskaan yhtä villasukkaparia tehtyä valmiiksi. Nyt kuitenkin lankoja löytyy jos minkälaista ja on tullut väännettyä sukkaa,pipoa, kaulaliinaa ym. Netti on pullollaan kivoja ja helppoja ohjeita. Nyt sitten opettelin myös virkkaamaan ja oonkin tehnyt ahkerasti kissoille palloja ja hiiriä :D Enpä olisi jokunen vuosi sitten uskonut!

Musta tuntuu, että masu ei oo nyt kasvanut joihinkin viikkoihin, vaan on pysynyt aika samankokoisena..Tyyppi kuitenkin tuntuu kasvavan ainakin liikkeiden voimakkuudesta päätellen. Ja noi liikkeet on kyllä ihan parasta :heart: Väkisin tulee hymy kasvoille kun oikein mahassa myllätään :heart:

Bumble ja masukki 26+1 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti maa
Bumble Mie oon tehny pph:n sijaisuuksia sen verran kauan, et on kans tämä "kipeänä" oleminen eri mittarina meillä kun mitä se tuntuu useimmilla olevan ;).. Mutta onhan se toki helpompaa se lapsi kotiin jättää kun itsekkin kotona on. :)

No hyvä, voi sitten päätellä ettei siellä kauaa mene, neuvolassa siis. Täytettiin ne illalla valmiiksi ja mitään sen kummemmin ei esille noussut. Hyvin menee, mutta menkööt :LOL:
 
Minä täälä taas :wave: :D

Neuvolasta kotiutuneena, joo ei keskustelu kauaa vienyt. Aika turhake se oli ainakin näin kun koko asia ei enää ihan uus juttu ole. Esikoisen aikaan ei tämmösiä ole ollut, mutta kyllä minä sillon ihan itekkin tajusin, et se lapsen saaminen saattaa pikkusen sitä tuttua eloa muuttaa ;)

Hb: 115, laskenut aika paljon, mutta ei lisiä käskeny ottaa (131)
verenpaine: 125/72 pikkusen korkealla taasen..
Paino: 269g viikossa. 2kg tullut nyt tänä koko aikana, ihmetteli vaan kun niin hintsusti tulee.. Et liikunko mä paljon.. Ai mää vai :D
pissa: puhdas
sykkeet: 150

Sf mittaa ei vieläkään saatu koska vauvan asento on mikä on. Jos ei viim rv36 oo tullut tuolta kyljestä pois niin pääsen synnytys tapa ultraan. Toivottavasti tulis ennen sitä, meinaan painaa johonkin hermoon ja olo jokseenkin tukala..

Äiti maa ja Alli edelleen 29+2
 
Viimeksi muokattu:
häh? mulla oli viimeks verenpaine 126/83 ja terkka sanoi et "vitsi, hyvät paineet".. tosin mulla kotona mitatessa on jotai 106/62, tuo terkkakäynti nostaa sitä aina, ihan aina.. ärsyttää.. on mulla ollu jopa 136/91 eikä sillonkaa mitää sanottu.

mikä on sit sen "korkean" paineen raja? osaako kukaan sanoa?

lenkkari ja nöttis..
 
Äiti maa: Onko sun th AF? Meilläkään ei mennyt siinä voimavarakeskustelussa montaa minuuttia, mutta eipä ollut tarvettakaan. Mulla oli viimeks hb 112 (eka käynnillä 134), eikä käsketty alkaa rautakuurille. Voisinhan mä sen raudan toki itekin aloittaa, mut oottelen vielä, ku on muutenki kauhee ummetus:ashamed: Muuten, miksei sitä sf-mittaa voi mitata vaikka vauva hassussa asennossa olisikin? Taidan olla vähän tyhmä kun en tajua, sori:confused: Vai onko se mitattu, mutta mittaustulos on ihan päin honkia?

Synnytyksestä Mä oisin ekassa synnytyksessä mennyt ammeeseen, mutta sillon ei päästetty. Olin kiinni tipanlaskijassa (synnytys käynnistettiin oksitosiinilla), turvallisuussyystä en siis saanut mennä. Tokassa synnytyksessä sama juttu, mutta oisin päässyt ammeeseen. Siinä vaiheessa vaan kun amme oli täynnä, niin olinkin jo valmis ponnistamaan. 3. synnytyksessä en tosiaan ehtinyt moisia edes miettiä. Ja tällä hetkellä on iho niin huonossa kunnossa, että jos menisin ammeeseen tai kuumaan suihkuun, ni mun pitäis heti saada rasvata itteni päästä varpaisiin. Ja sama juttu täälläki ku Äiti maalla; miehen haluan kyllä mieluusti olevan siellä salissa mukana, mutta saa kyllä pysyä vähä loitompana musta. Viimesimmässä synnytyksessä mies tuli paikalle, just ku olin ponnistamassa ja se(kin) sopi mulle ihan hyvin.:D Synnytyslaulua harrastin viimesimmässä synnytyksessä ja se oli musta hyvä juttu. Muuta musiikkia en kyllä synnytykseen tarvi/halua, vaikka muuten musiikkia koko ajan kuuntelenkin.

Tää masuvauva liikkuu ja pyörii kans ihan älyttömästi. Eniten tuntuu olevan poikittain. Mutta se ei mua vielä huoleta yhtään, keskimmäinen muksu kun oli poikkitilassa vielä rv 36+0, kun kävin äitipolilla ultrassa tsekkaamassa vauvan asentoa. Siitä viikon päästä kun oli tarkistusultra, olikin tyttö kääntynyt raivotarjontaan ihan itse ja pysyi siinä loppuun asti.

Mulla ois toive ja epäilys, että tämäkin vauva syntyy lasketun ajan tienoilla. Edelliset syntyneet rv 38+6-40+4. Onko muuten tutkitusti periytyvää se, että omat vauvat syntyisivät samoilla viikoilla kuin oman äidin vauvat on syntyneet? Tai, että olisivat saman kokoisia? Meillä ei ainakaan kumpikaan noista pidä paikkaansa.
 
Lenkkari No ainakin jos alapaine huitelee 100 ja yläpaine yli 150, niin on korkeat paineet. Tosin raskausaikana noitakin kai yleensä verrataan usein siihen omaan lähtötilanteeseen. Jos on 20-30 yli omien normien, niin alkaahan ne jo koholla olla.
 
Minulla on muutes niistä veriletuista sellainen mielikuva, että ne tarjoillaan vielä valkokastikkeen kanssa (ei puolukkahillon). Olen ollut lapsena (80-luvun puolivälissä) yhden kesän sairaalassa ja voi olla, että olen silloin saanut niitä verilettuja. Tai sitten keksinyt koko jutun. :LOL:

Tuo vauvan liikkuminen ei ole mulla sattunut yhtään, ei oikein edes epämiellyttävälle tuntunut. Ei potki mihinkään kipeästi tms. Johtuukohan siitä, että oli jo niin varhain pää alas päin ja raivotarjonnassa. Ja siellä on pysynyt.

Mutta nuo harjoitussupistukset. Kyllä minä olen tulkinnut nyt nuo pitkät vatsan kovettumiset sellaisiksi. Alussa ajattelin (siis kuukausi, pari sitten), että vauva jotenkin tunkee siellä mahassa. Mutta maha menee kivikovaksi, mieskin tuntee sen kädellä. Ne ei koske, mutta kestää kauan (en kellosta oo katsonut mutta usein 15-30 minuuttia), tulee sellainen tukala olo, puristaa kylkiä, pakottaa alaselkää, pakko pysähtyä/hiljentää ja vähän puhallella. Tässä on muutamana iltana ollut koko illan tuollaista. No, neuvolantäti kertonee huomenna, että on ihan normaalia.

Äiti maa, toivotaan, että Alli kääntyisi nyt oikeaan asentoon.

Kävin tänään vaa'alla. Olen saanut takaisin vatsataudissa menettämäni pari kiloa, mutta viimeiseen kuukauteen ei ole kiloja enää tullut. Ei haittaa.

Huomenna mulla on viikkoja niin paljon, että mua ei välttämättä enää kuskattaisi yliopistolliseen sairaalaan (Kuopioon) synnyttymään, jos poika päättäisi tulla. Kummallisen pitkällä tämä raskaus jo on!

P-L 29+6
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti maa
Kiikkalainen Ei ole. Me ei siellä kaupungin alueella asuta, 10-12km on sinne kaupungin keskustaan. Me ollaan täältä uimahallin alueelta ;)

Piia-Liisa Ihan harkkasuppareilta kuulostaa, mutta siis kestääkö se yks sen puolen tuntia?? Se kuulostaa omaan korvaan oudolta, kun itsellä ja niillä keiden kans on ollu puhetta niin se kiristys/kovettuma tuntuu ehkä minuutin, jos sitäkään. Itsellä n.30sek. Mutta yksilöitähän me ollaan, mutta hyvä jos puheeksi otat :)

perinnöllisyys synnytyksissä. Mä oon tullu viikon ennen aikaa ja kuopukseni kanssa ollu samankokoinen :) Ja mulla siis lapset syntyny 2x 38+6 ja 39+0

Verenpaineista Minä en tiiä mikä sitten on raja, mutta korkeaksi ovat mun paineita aina puhuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Äiti maa Ok=) Mekin asutaan 10 kilsan päässä keskustasta, mutta siis Vammalan neuvolassa käyn. Onpas sulla kivasti samoilla viikoilla syntyny vauvat! Melkeen osaa arvata seuraavan synnytyksen päivänkin:) Verenpaineen normaaliarvohan on 120/80. Miten ihmeessä sun arvot on korkeita?!?

Piia-Liisa mullakin noita harkkasupistuksia on, mutta se kovettuminen kestää kerrallaan jotain 30-60 sekkaa. Onko sulla siis se supistus päällänsä sen puol tuntia kerrallaan?

Huomenna neuvolalääkäri ja jännittää vähän:rolleyes:

kiikkalainen rv 28+1
 
Harkkasupistuksista, siis koskaan ei kestä se kovettuminen tollaista lyhyttä hetkeä, vaan aina minuuttitolkulla ja tosiaan pahimmillaan varmaan puoli tuntia. Ei siis hellitä välillä. Siksi olenkin ollut hämmentynyt. Mutta löysin pari vanhaa nettikeskustelua, joissa tällaisiakin supistuksia oli ollut, siksi tulkitsin supistuksiksi. Mutta ehkä neuvolantäti huomenna valaisee mua.

Noista verenpaineista, minun käsityksen mukaan tuo Äiti maan lukema on melkoisen ideaali, ei todellakaan korkea. Vai onko sulla luontaisesti sitten jotenkin tosi matala?

Synnytysten perinnöllisyydestä. Mullehan tämä on eka, niin ei voi tietää, mutta minä ja sisko ollaan la:n jälkeen synnyttyjä, nelikiloisia (ja vielä tupakoivan äidin) lapsia. Siskon lapset syntyivät 2-4 vkoa ennen la:ta, aika pieninä. Että sieltä ei ainakaan tule tukea perinnöllisyydelle.

P-L
 
No ompa erikoista, aina olen saanut kommenttia, et aika korkealla olis ja tommosta samaa ne yleensä on :O ompa nyt kummaa..

Kiikkalainen Mielenkiintosta :D vaikka tässä nyt on näitä kaikenmaailman liitoksia ja liittymisiä tullu niin eipä sitä yhtään tiedä, vaikka kaikki asuukin vammalassa niin välimatkaa voi se 20km olla kepeesti.

Mua nyt kyllä häirittee noi sitten muka korkeat paineet :confused: Noo, ehkä parempi näin päin, jos ne sitten edes oikeesti ole sitä :)
 

Yhteistyössä