HELMIKUUN HELMET 2013 *syyskuu*

Minäkin olen miettinyt tuota mammajoogaa/pilatesta. Itseni tuntien ei tule käytyä missään porukassa harrastamassa, mutta onko kellään kokemuksia hyvästä dvd:stä tai pelistä wiille, pleikalle tai x-boxille? En ole viimeaikoina juuri harrastanut ja en tiedä kannattaako nyt aloittaa mitään ilman mamma-etuliitettä :ashamed: Mutta jotain kivaa pitäisi keksiä kävelyjen rinnalle. Iskias ei vaivaa, jos vaan pääsee liikkumaan.

Närästykseen mulla auttaa syöminen :p Jotain pientä.


Halibut+Oljo 17+3
 
Heippa pitkästä aikaa! Jotenkin on muka ollu taas niin kauhea kiire koko ajan ettei oo ehtinyt kirjoitella.. Ja nyt sit unohdin jo kokonaan mihin mun piti kommentoida.

Täällä odotellaan myös innolla rakenneultraa, joka on ens viikon perjantaina. Alkuun oltiin sitä mieltä, että jätetään sukupuoli yllätykseksi, mut nyt meinattiin et jos se selvästi itseään esittelee ni kyl sit halutaan tietää. Liikkeitä on nyt tuntunut parisen viikkoa, alkuun vaan jotain möyrimistä mut nyt ainakin viikon verran on ollut jo ihan selkeitä potkuja, jotka näkyy jo ihan silmällekin ja tuntuu käteen. Jotenkin toi taas konkretisoi tätä raskautta ihan eri tavalla, ihanaa :)

Me ollaan nyt suunniteltu talon ostoa ja ollaan käyty paria kattomassakin. Toinen olis ihan muuttovalmis, mm. uus keittiö ja vessa, mut se on melko pieni omakotitaloksi ja yläkertaan menee tosi jyrkät portaat, joiden suhteen pelkään et miten uskallan niitä rampata ees taas vauva kainalossa. Toinen taas vaatis laittamista, ainakin kylppäri ja keittiö pitäis uusia ja sit pariin huoneeseen lattiat ja kaikkialle tapetit ym. Mutta tuo jälkimmäinen olis paremmalla paikalla ihan keskustassa, siitä olis sit hyvä lähteä vaunujen kans kaupungille eikä tartteis aina autoa. Vaikeita päätöksiä siis meillä edessä, saa nähdä mihin sitten loppujen lopuksi päädytään. Mut olis se ihanaa päästä ihan omaan kotiin ennen ku vauva syntyy.

Jaahas, täytyykin alkaa tekemään lähtöä töihin. Mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti, täällä ainakin paistaa ihanasti aurinko! :)

Hepa_ 18+3
 
Kiitos Keltakukka =) Eiköhän tämä aika täällä kotosalla mene, mieluummin kotona kuin sairaalassa.

Osaako joku sanoa noista Kelan sairaspäivärahoista. Yritin kelan sivuilta asiaan perehtyä, mutta en juurikaan viisastunut. Kauanko pitää olla sairaslomalla, että tippuu kelan sairaspäivärahalle? Mulla noita sairaslomapäiviä on kertynyt jo paljon ja kun sitten joudun joka tapauksessa jäämään jo aiemmin pois töistä kaksosraskauden takia, niin kelan sairaspäiväraha tulee eteen väistämättä. Neuvolassa terkkari puhui, että jos jäisin varhennetulle äitiyslomalle, niin ei tuntuisi niin paljoa. En kuitenkaan tahtoisi varhennetulle, kun tahtoisin olla sitten senkin ajan vauvojen kanssa kotosalla. Ja toisaalta varhennettu äitiysloma alkaisi joulukuussa, ja silloin tulee veronpalautuksia mukavasti, joten siinä kohtaa ei sairauspäiväraha enää tunnu niin pahalta.

Ja sitten kysymys näistä vanhempainvapaista ja isyyslomista. Sisältyykö isyysloma tuohon vanhempainvapaaseen, vai onko se ns. ylimääräinen (erillinen) vapaa? Juttelin pomon kanssa mun lomista ja pomo sanoi, että lomat täytyisi pitää viimeistään 30.9.2013 mennessä. Oma suunnitelma olisi, että pitäisin sitten myöhemmin lomat, mutta onnistuukohan se? Äitiysloma alkaisi 7.1.13 ja kestää jotakuinkin toukokuun puoleen väliin saakka. Sen jälkeen olisi vanhempainvapaa ja se kestäisi sitten vuoden 2014 tammikuuhun saakka. Voinko pitää lomat äitiysloman ja vanhempainvapaan välissä? Onko jollakin tietoa asiasta?
 
Flowerby Mä en tiiä yhtään, et onko sama asia, mut mä olin polvileikkauksen jälkeen 2kk sairaslomalla ja just se 2kk oli se aika kun työnantaja maksoi, et jos olisin siitä pidempään ollu niin sitten olisi pudonnut kelan rahoille. Mut muuten en noista asioista tiedä hölkäsen pöläystä. Tarvis kyllä tietää, mut ei vaan "mee jakeluun" :ashamed:

Sukupuoli utelut
Tää taas sitten ei ärsytä mua :D Moni asia kyllä ärsyttää mutta tämä ei. Ei mua haittaa, vaikka kysyvät, et tiedetäänkö. Joillekkin kerron ja joillekkin en :) Julmaa.
Saa nähdä sitten saadaanko itekkään sitä perjantaina selville. :)

(.) Äskön sai ihan jo pelästyä. Lepäilin kirjan kanssa sohvalla ihan rauhassa kunnes tuli ihan puskista kaamea vessahätä. Sen jälkeen supisteli useamman kerran, ei mitenkään kipeästi, mutta ei ihan harkkasupistuksen olosestikkaan. Tiedän kyllä, et täysrakko saattaa tosiaan supisteluja aiheuttaa, mutta pelästyin kun ei ne meinannu loppua. On ne jo nyt loppunut ja osumia satelee tässä istuessa :)
Tästä lähin menen vessaan heti kun alkaa pikkusenkin siltä tuntumaan.

Mukavaa viikon alkua!

Äiti maa & Usko 20+3
 
Rakenneultrassa kaikki hyvin :heart:
Pikkuinen oli kovasti viime kerrasta kasvanut. :) Paino tällä hetkellä (20+4) huimat 310g :D Pituudesta ei mitään hajua, mutta kuulemma hyvin vastasi viikkoja. Kaikki ruumiinosat käytiin tarkasti läpi ja ne oli niinku pitikin. =)

Vauveli oli masussa poikittain niin, että jalat oli oikealla ja pää vasemmalla puolella. Ilmankos ne pikkuiset potkut ovat tuntuneetkin enemmän oikealla "alhaalla" ja sydänäänet taas kuuluneet paremmin dopplerilla vasemmalta puolen. ;)

Pikku hiljaan sitä voisi alkaa hankintoja tekemään. Ainakin vaunut ja turvakaukalo on nyt ensimmäisenä ostoslistalla. Sänkynä vauvelilla on ainakin ensimmäiset kuukaudet minun vanha rottinkisänky vuodelta -76 :) Samassa sängyssä on poika -00 ja tyttö -05 ekat kuukaudet nukkuneet.


Sirel ja :heart: iltatähtönen 20+4
 
Flowerby Varmaan sun alan työehtosopimuksessa lukee kauanko työnantaja maksaa palkkaa ja milloin maksut siirtyy kelalle. Itselläni työnantaja maksaa/maksoi 6vko palkkaa, jonka jälkeen siirtyi kelan sairaspäivärahalle. Kannattaa pyytää lääkäriltä b-lausunto, jos tuntuu ettei töihin enää pysty ennen synnytystä palaamaan. Silloin maksut kelalta tulevat säännöllisesti kuun lopussa.

närästykseen olen kokeillut magnesiamaitoa nyt viikon ja on auttanut todella hyvin!

Eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Painokin alkanut pikku hiljaa nousta pahoinvoinnista huolimatta. Seuraava kerta olisikin sitten vasta lokakuun lopulla, jolloin saan sitten jo kelan paperit matkaan. Uskomatonta miten nopeaa aika menee!=)
 
Neiti-81 ihana masu!! On nopeasti tosiaan pullahdus tapahtunut! Hih!

Olisi muuten kiva jos lisättäisiin muutkin masu kuvia! :)

Ens ke olis sitte ultra+luomen poisto.
Ei jaksa kännykällä enempää näpytellä! :D

:heart: Bettis ja masuvauva 20+3 :heart:
 
Bettis voit tehä mokkapaloihin kuorrutteen ihan suklaasta. ;) Sulan suklaan sekaan vähän voita ja kermaa. :p

Kirjottelin äsken pitkät pätkät mutta puhelin sekos ja hävitti kaiken. :(
Mutta nyt jaksan vaan sen verran että

Kiitos teille ihanaiset tuesta! <3

Pink 19+5
 
Pink89 Okeiii. Voisitko mitenkään kertoa koko reseptin eli miten taikina ja kuorrutus tehään. Olen tekemässä ekaa kertaa, eikä puhelimella päässyt etsimään reseptiä netistä. Kun päättää tiltata ja pääsen vain tälle sivulle kun se on auki. :D

Kiitos tosi paljon jos viitsit enkä vaivaa sinua liikaa! :)
 
Neiti-81 Aivan ihana maha! :heart: Todella huima kasvuvuhti!

Tokihan mokkapalojen päälle voi ihan pelkän suklaankin levittää, mut kyllä se kahvi mun mielestä siihen sen oikean särmän tuo. Tarvis itsekkin taas tehdä pitkästä aikaa :p

mä teen tällä ohjeella:

4 munaa
3dl sokeria
15g margariinia
2tl vaniliinisokeria
3tl leivinjauhetta
5dl vehnäjauhoja.

Jauhot lisätään vaahdotettuun sokeri, muna rasvavaahtoon.

4dl tomusokeria
2rkl kaakaoa
50g margariinia
4-5 rkl kahvia

200 astetta 15-20 min.

Tuuliannaliina :LOL: voi sukkahousu! Ihana maha sielläkin.

Laittasin jos viittisin, mutta en viitti. Puhelin ei päästä nettiin, tiiä mikä sitäkin taas ketuttaa ja kamera on niin huono, et siitä kuvasta ei tule saamaa mitään selvää, jos siis koettaa ite ottaa. Täytyy koittaa jos huomenna sais isännän koettaa näpsästä kuvatusta. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Bettis
FloweBy joku taisi aikasemminkin mainita että oman alan työehtosopimuksesta selviää millon tippuu sairaspäivärahalle, riippuu myös siitä kuin kauan oot ollut töissä. :)

Eli aamulla olin rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin! Pikkuinen painoi 300 g, kaikki elimet kunnossa ja paikallaan ja koko vastasi viikkoja. :heart: Kyllä taas tältä mammalta itku pääsi! :D Oon miettiny tähän asti et haluunko tietää sukupuolen, mies halusi. Noh, sittenku kätilö vielä lopuks kysy että katsotaanko sinne jalkojenväliin, niin huomasin sanovani et joo!! Ja tyttöhän siellä näkyi. Sain luvan ostaa 2 mekkoa, kun ei tosiaan oo 100% varmaa!! Ei voi muuta sanoa ku oon niiiiiiin onnellinen!!
 
Meillä oli napanuora jalkojen välissä, niin ei sukupuolta nähty. Tyttöolo on itsellä ollut alusta asti, eli nyt mennään vain sillä. Sukupuolella ei onneksi ole väliä, mielestäni pienet pojat ovat aivan ihania, mutta naisena tytär olisi myös todella upea juttu. Ja jos toivottavasti tuleva seuraava lapsi olisi eri sukupuolta kuin nykyinen, niin sitten olisi ne molemmat:)
 
  • Tykkää
Reactions: Annalinnea
"mä teen tällä ohjeella:

4 munaa
3dl sokeria
15g margariinia
2tl vaniliinisokeria
3tl leivinjauhetta
5dl vehnäjauhoja.

Jauhot lisätään vaahdotettuun sokeri, muna rasvavaahtoon.

4dl tomusokeria
2rkl kaakaoa
50g margariinia
4-5 rkl kahvia

200 astetta 15-20 min. "

Minä oon laittanut reippaammin rasvaa taikinaan 150g/200g, onkohan tässä jäänyt 0 pois? :ashamed: vai teenkö vaan rasvaisempia versioita :LOL: eilen viimeksi väkersin mokkapaloja :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Bettis

Yhteistyössä