HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

:wave:

Vempukka otan mukaani synnytykseen yhen hyvän ystävän joka oli mukana myös rakenne ultrassa. Nyt vaan oon sitte ruvennu miettimään vaihtoehtoa että kenet otan jos tää ystävä ei pääsekkään, hällä itellään on kaks lasta ja nuorimmainen näistä täyttää ens kuussa neljä. Kysyn varmaan isosiskoo josta tulee kuitenkin pienokaisen sylikummi.

Tuosta noroviruksesta oon ite yrittäny pysyä kaukana mutta eihän sitä koskaan tiiä että mistä sen saa. Mutta en esim. eilen käyny ollenkaan siskon luona ku heillä tuo inhottava tauti kuulemma jyllää.

Sairaalakassia aattelin alkaa pakkaamaan vasta kun äitiysloma alkaa elikkäs parin viikon päästä. Tänään just juttelin tän ystävän kanssa joka lähtee mukaan että mitä miun pitää ottaa sinne kassiin. Samalla sitten keskusteltiin siitä että oonko jo laitellu pienokaisen sängyn kuntoon ja pessy kaikki vaatteet ja keittäny tuttipullot yms yms yms. Sanoin vaan että en oo laitellu enkä tehny mitään muutakaan kun luotan siihen että kerkeen laitella ne valmiiks kuitenkin ennen tyypin syntymistä. Mutta oon kuitenkin ajatellu että sitten kuhan äitiysloma alkaa niin sitten laitan valmiiks. Vaikka voisinhan nyttenki laittaa kun en oo töissä mutta en vaan haluu vielä.

Noista raskausarvista muuten sen verran että en tiiä onko mitään hyötyä ollu vauvaöljystä mitä laitan aina kerran viikkoon suihkun jälkeen koko kropalle. Kärsin varsinkin talvella siitä että nahka kutiaa ihan hirveesti ja tuota vauvaöljyy ihon rasvaukseen oon käyttäny jo muutaman vuoden. Teen yleensä vielä niin etten suihkun jälkeen kuivaa ihoa ollenkaan vaan laitan märälle iholle öljyn ja annan kuivuu ajan kanssa. :)

Doris ja Kössi 33+4
 
Raskausarvista ei Täällä ole tarvinnut onneksi kärsiä. Paino ennen raskautta 54kg ja nyt 68kg 170+cm. Nahkani on ollut aina aika venyvät sorttia ja olen myös raivannut apteekin jollain perus rasvalla. Olen tyytyväinen.

Ajattelin, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, että jos ensi pe-la yönä valvon, niin käppäilen siinä aikanikuluksi sinne avantgardeniin ja mikäli siellä ei pahoja jonoja ole, niin annan heidän taiteella tukkani kanssa! Kunhan ei lyhyttä mallia :D

Sairaalakassin ajattelin pakata vasta tarvittaessa. Matkaa kun tästä sairaalaan on se 1km, niin en usko että kovin kiireellä lähdetään ja mikäli näin tapahtuu pääsee mies nopeasti kotiin hakemaan tarvittavat kamppeet.

Sf oli tiistaina 32cm. Vatsa ei ole mielestäni mitenkään laskeutunut, mutta ei myöskään ole kauhean korkealle missään vaiheessa tullut. Eli pientä närästystä pahempaa ei ole onneksi ollut.

Päikkärit on taas nukuttu joten ensiyö menee varmasti valvoessa -.-
 
(.) No joo.. jotenkin jäi vaivaamaan oli niin hento ja varoivainen sisätutkimus, että pitiköhän paikkansa, mutta onneksi on ma aika äitipolille jossa sitten paremmin selviää tilanne, mut näillä näkymin tilanne ennallaan kohdunsuulla ja hyvä niin ettei vielä synny.

Mut tässäpä muut tiedot:
Paino: -1.8kg ( painoa tullut kokonaisuudessaan 1,8kg tällä hetkellä)
RR: 92/65 p.74
Pissa: Puhdas
Hb: 126
Sf: Kulkee omaa korkeaa polkuaan 35, mutta ultralla ei ole koskaan ollut koko suuri. Eli ei ressiä.
Sykkeet: oli kuulemma tasaiset, muttei lekuri merkinnyt ylös.
Liikkeet ++
 
MrsR: pakko sanoa, että jos olisin itse neuvolan täti niin kyllä minäkin sut pakottaisin tarkempaan syyniin polille jos ei arvot tuosta parane... :D Lähinnä huolettais tuo sun verenpaine, ei se saa edes stressissä noin paljoa nousta. Enkä halua sua ärsyttää kommentillani, mutta pakko oli sanoa. Mulla oli koko viime raskauden melkein RR koholla ja tuloksena esikolla painonnousu tyssäsi kokonaan viimeisen kuukauden aikana, istukassa toiminta heikentynyttä tuon verenpaineen takia eikä toinen ollut saanut ruokaa :( Sen takia ne sua haluaa syynätä, ei ne muuten vain ketään kiusaa. Toivotaan, että saat ens yönä nukuttua ja arvot olis huomenna kunnossa! :)

Sairaalakassia en ole pakannut, vauvanvaatteita en ole laittanut mitenkään ja muutenkin kaikki vielä ihan retuperällä! Pitäiskö iskeä kohta paniikki? Sellainen tunne, ettei se kuitenkaan etuajassa tule, mutta pitäis varmaan silti alkaa pikkuhiljaa valmistautua.

Seksielämä on tällä hetkellä olematonta... Ei kiinnosta, ei sitten yhtään. Olo on kuin ryhävalaalla, peräpukamat ja ilmavaivat ja hengästyminen.... :x Onneksi mies ymmärtää ja sama tunne mulla oli esikosta tässä vaiheessa. :)

RS-virus on sitten myös kohta täällä. Te, joilla lapsia päivähoidossa vauvan syntymän jälkeen: mitä aiotte tehdä? Meillä otetaan näillä näkymin pariksi kuukaudeksi kotiin kokonaan. En uskalla riskeerata pienen vauvan terveyttä kun ei mikään pakko ole. Onneksi mies on myös kotona, niin ei kanniskele tänne pöpöjä työpaikalta.

Raskausarpia on jo entuudestaan, mun iho ei ole yhtään venyvää sorttia joten totuttu siihen jo on. Uusia tosin ei ole tullut ja hyvä niin :)

Esikko on muuten nukkunut nyt omassa sängyssään viimeisen viikon. Ekat päivät meni heräillessä tunnin välein milloin milläkin syyllä mutta toissa päivänä otettiin hieman rajummat keinot käyttöön (supernannyn ohjeilla..) ja viime yön nukkui jo putkeen. Jospa nukkuis jatkossakin :)

cannes ja piskunen 34+6
 
heipsan kaikille!

tänään käyty neuvolassa, jossa taas eri lääkäri, mur! Tällä kertaa venäläinen, puhui kyllä suht hyvää suomea, mutta ei silti jääny kovin kiva kuva. Ultrasi ja sanoi vaan ettei täällä näy mitään hälyyttävää.Ei sit kommentoinu et oliks kuitenki kaikki noin niinkun muuten ok. Kai sit oli... Lähetteenlaittoi labraan kun on runsasta eritettä emättimestä. Kysyin limatulpasta että voiko olla sitä muttei kommentoinu siihen mitään, ärsyttävää. Ei oo kuitenkaa kutinaa eikä pahanhajuista oo tuo vuoto... no kävin sit labrassa antamassa näytteet, kattovat et onko hiiva vai jotain muuta tulehdusta tjs. ja sit testaavat klamydian. Se hiukan ihmetytti kun on jo tässä vajaan vuoden sisällä kolme kertaa testattu, mutta ottavat sen kuulemma ihan rutiinisti.

Muuten arvot oli ihan ok, vaikka verenpaine oli vähän koholla aamun häsellyksestä. Heräsin varttia vaille 8kun olis pitäny jo olla matkalla viemässä esikkoa hoitoon, että kerkeen neuvolaan ajoissa. Kävelin sitten suoraan mittaamaan verenpaineen, otettiin sit viiden minuutin päästä uudestaan. Oli jo laskenu niin että terkka uskoi lukemien johtuvan vaan hyvin kiireestä lähdöstä :)

rv 36+2 (33+1)
paino 70.8 (67.3)
RR 124/85 ( 124/87)
pissa puhdas (puhdas)
hb ei mitattu nyt, viimeks 128
sf 34 ( 31.5)
rt (rt)
syke +
liikkeet ++ (++)

painoarvio oli 2890g

kohdunsuu kiinni, pehmeä ja kaulaa jäljellä 2 cm

ilmeisesti limatulppaa siis ei oo tuo limaerite, kun kerran kohdunsuun tilanne tuo. Tai emmä tiiä, kertokaa työ viisammat jos tiiätte. Tuolta lääkäriltä kun ei tosiaa hirveesti viittiny kysellä... Kysyn huomenna omalta terkalta, kun soitan kokeitten tuloksia. Meillä siis lääkäri keskitetty yhteen paikkaan, siellä ekana käydää ite mittailemassa paineet ja paino sitte terkalle ja sit lääkärii.

Että tällästä täällä tänää... Paino oli muuten kans hauska, eilen kävin kotona kurkkaamassa painoa ja oli 68.5 ja aamulla sit 70.8.. toki on eri vaaka ja painoki vaihtelee mutta en aatellu et noin iso ero olis. Esikoista odottaessa painoin samaa aikaa 70.5 eli hyvin samoissa mennää :D

Nyt oisin pessy kaikki pienimmät vauvan vaatteet ja kylläpäs niitä oliki paljon :O .
Sairaalakassia varten oon jo vähän laittanu tavaroita läjään ja valinnu vauvan kotiutumisvaatteet, vielä tarttee laittaa välipuku ja myssy ja tumput mukaan. Meillä on toi kaukalopussi niin ei toppapukua tarvi :).

Nyt pyykkien levitykseen ja huomenna yritän kommentoida muittenki juttuja, puhelimella en jaksa kikkailla

hiippis ja muru 36+2
 
Heipsansaa kaikille!

Tänään oli neuvola ja oman terveydenhoitajan lisäksi siellä oli mukava opiskelija. Hän tekikin suurimman osan tutkimuksista ja jutusteltiin mukavia. Lopuksi hän sanoi minulle, että sinä olet kyllä erittäin virkeän, terveen ja iloisen näköinen odottaja! Ai että lämmitti sydäntä! Mun puolestä hänelle voisi suoraan antaa tuosta hyvästä kympin arvosanan harjoittelusta :LOL:
Rv: 33+6
RR: 113/73
Proteenit ja sokeri virtsassa:-
Liikkeet:++
Sydänäänet: 140.
Tarjonta: Rt.
Hb: 109.
Sf-mitta 33.
Vauva tuntui hoitajan käteen kovin isolta. Hän sanoi, että koko masu tuntuu olevan vauvaa täynnä. Vauvan peppu oli kylkikaarien yläosassa, jalat toisessa kyljessä ja ilmeisesti kädet ihan toisessa kyljessä. Terkka kysyikin, että onko sulla hankala esim. hengittää tai liikkua :D no itseasiassa ei niin hankalaa kun voisi olla! Yllättävän hyvin olen vielä pystynyt touhuamaan ja liikkumaan.

Touhuamisesta puheenollen. Minä alankin aina olla virkuimmillani, kun muut on jo untenmailla. Yöllä on tullut pestyä pyykkiä, järjesteltyä kaappeja, valmisteltua seuraavan päivän ruokia jne.. Ärsyttäähän se valvoa yöllä, mutta minkäs teet kun ei uni tule. Ja jos tulee, niin herään vähän ajan päästä pissalle tai operaatio kyljen kääntämiseen..!

Kyllä mullekin seksi maistuisi, mutta tosiaan tämä valasmainen olemus alkaa jo himpun verran häiritä petipuuhia. Ollaan me silti kerran tai pari viikossa peuhattu vällyjen välissä.

Täistä tuli meillekin koululta lappua ja esikoisen koulusta myös kihomadoista! Yääk.. Nyt olen kytännyt silmä tarkkana molempien lasten puuhia, raapiko se päätä, pesikö kädet.. Mää olen muutenkin aika natsi noiden käsienpesu-juttujen kanssa, mutta nyt erityisesti! Ällöttää ajatuskin. Taikamyrksy mietin samaa, että pitäiskö pestä jo etukäteen varalta hiukset täishampoolla!

Raskausarpia ei ole ihme kyllä tullut, vaikka tää maha on iso ja pinkeä! Verisuonetkin kuultaa toisinaan hurjan selvästi läpi nahan :) Olen rasvannut masua päivittäin ihanalla äitiys-balsamilla, jota sain ulkomailta asuvalta kälyltä. Sarjaan kuului myös raskaana olevan hierontaöljy ja sitäkin olen käyttänyt satunnaisesti. Liekö noista ollut apua, vai tuuriako vain ollut ettei arpia ole tullut :)

Okei, jos lähtis yrittämään nukkumista nyt hyvissä ajoin, niin ehkäpä saisin unenpäästä kiinni kerrankin ennen kahta-kolmea!

RouvaRuusunen ja Poika Piikkinen 33+6.
 
Heips!

Kävin tänään neuvolalääkärillä ja sain lähetteen äitipolille sikiön pienen koon vuoksi. Omastakin mielestä vatsa on tuntunut viikkoihin (36+6 tänään) nähden sirolta, ja nyt neuvolassa saatiin uä:llä painoarvioksi vain 2kg kun keskimäärin pitäisi näillä viikoilla jo olla 3 kilon päälle. Vauva kyllä liikkuu hyvin ja lapsivettä näkyi normaalisti, joten koitan olla huolestumatta liikaa ja toivon ettei mistään vakavasta ole kyse. Viikon sisällä pitäisi tulla aika äitipolin kontrolliin.

Mun oma vointi on niin hyvä ja nautin tästä kiireettömästä äitiyslomailusta niin kovasti, että toivoisin raskauden jatkuvan ihan laskettuun aikaan asti. Tulee melkein huono omatunto, kun lukee miten niin monet täällä kärsivät liitoskivuista, närästyksestä, unettomuudesta ja itse voin ehkä paremmin kuin koskaan! Ei ole reilua elämä, mutta tsemppiä kovasti kaikille vaivaisille ja voimia viimeisiin viikkoihin.

Kaikki tärkeimmät tarvikkeet alkaa olla ostettuna, mutta päivät kuluvat mukavasti pieniä hankintoja ja käsitöitä tehdessä. Eilen ompelin nätit päällysteet ikean pinnasuojaan ja tänään viimeistelin neulepipon miehelle. Tavoitteena olisi vielä ommella tyynyliina imetystyynyyn ja kankainen tavaralokerikko hoitoalustan yläpuolelle ripustettavaksi. Olen nauttinut myös mlkein päivittäin ihanista lounaista Helsingin ravintoloissa ja lukenut kirjoja kahviloissa. Vähän haikeana jo mietin, että tämmöistä oman ajan luksusta ei taida ollakaan tiedossa kuin joskus viisikymppisenä sitten kun lapset on isoja... Mutta toisaalta en ikinä vaihtaisi pois sitä, että pian saan jo oman vauvan syliini!

Ensari (36+6, reilun tunnin päästä poksuu!)
 
Huhhuh!

Raskasta tää äitiyslomalla oleminen, kun tuntuu ettei saa mitään aikaiseksi! Se vähänenkin hyödyllisen tekemisen into tuntuu nyt kadonneen jonnekin. Eikä ees tee mieli lähteä shoppailemaan, vaikka ostettavaa olisi vielä vaikka kuinka ja paljon! Taidan olla tulossa kipeeksi! :LOL: Nuo pyykit jotka oon pessyt ja silittänytkin osaksi jo viime viikolla ovat vieläkin tuossa sohvalla odottamassa lipastoon vientiä, en vaan saa aikaiseksi. Aikaahan siihen menee se minuutti kaksi, kun oon kaikki vielä viikannutkin valmiiksi! Laiska! :kieh:

Raskausarpia mulle on alkanut tulla ihan nyt vasta. Huomasin joku ilta kauhuissani, että tissit olivat alapuolelta niitä täynnä ja nyt ne ovat levinneet yläpuolellekin. Ja sisäreisiin ovat ilmaantuneet vasta tässä männä viikon-puolentoista aikana. Varmaankin tää valtavasti pahentunut turvotuskin on osa syynä. Rasvaamattomuudesta se ei ainakaan johdu, kun rasvaan joka päivä ja erityisesti mahan ja tissit on saanut oikeen kunnon rasvaa osakseen jo tuolta syyskuulta lähtien. Muutenkin on koko kroppaa pakko rasvata koko ajan, ettei tää syyhy enää tästä pahene. Toivottavasti se edes menisi ohitse sitten kun tää tyyppi on syntynyt! Kyselin jo kaveriltakin mistä tää voi johtua, kun kunnollista selitystä en oo mistään saanut, niin tämä kaveri joka on siis synnärilääkärinä sanoi vain, että toisille vaan tulee tällanen outo raskausoire. Maksa- ja sappiarvoissa kun ei ole mitään, ne on nyt niin moneen kertaan otettu.

Hiippis81 Mullahan on ollut tuota juoksevaa ja runsasta eritettä emättimestä jo useamman viikon, testattiin lapsivesikin ja kaikki muut, mutta on vaan valkovuotoa, erittäin runsasta sellaista. Inhottava "oire" tämäkin, mutta minkäs teet. Pikkuhousunsuojia oon saanut käyttää ihan koko ajan jo useamman viikon. Tuntuu, että mulla vielä aina oikein holahtaa housuihin, kun tää tyyppi myllää tuolla alhaalla..

Meillähän ei niitä toisia lapsia ole, jotka kotiin voisivat tauteja tuoda, mutta mies sen sijaan on sellaisessa työssä, että varmasti tuo kaikki mahdolliset kotiin, mitä vain on liikkeellä. Mähän itse en koskaan niitä saa, mutta miehelle ne aina joskus sitten iskevät päälle. Toivottavasti tämä masukki saa mun vastustuskyvyn nyt jo tuolla mahassa ollessaan, niin ei sitten saisi kaikkea mahdollista!

Sairaalakassi on edelleen pakkaamatta. Ja se melkein pitäisi olla valmiina jos äkkilähtö tulee, koska en luota siihen, että mies osaa tuoda edes oikeanlaisia pikkuhousuja mulle sairaalaan! :LOL: Ja shamppoona se saattaisi tuoda jotain alapesusaippuaa.. Joten yritän nyt saada sen kassin pakattua vaikka huomenissa..Ja samalla otan turvakaukalon ja -pussin jo tuohon olohuoneen nurkkaan odottamaan. Pitää niitä kaukalon säätöjäkin katsoa, ettei sitten olla sairaalassa ihmeissään! Mä kun toivon, että saataisiin perhehuone, niin että mieskin saisi olla sairaalassa meiän kanssa sen ajan, kun siellä ollaan.

Pinnasängyn patja saatiin tänään, ja huomenna lupasi mies tuoda sen mun maalaaman pinniksenkin kotiin, niin jos senkin laittaisi viikonloppuna valmiiksi. Miehen mielestä hössötän turhia, mutta musta se on se ja sama onko se pinnis tossa viikon vai kaksi lyhempään tai pidempään! Se kun tulee siinä olemaan nyt joka tapauksessa useamman kuukauden, jos ei nyt karma olisi mun puolella ja löydettäisiin se talo joka mullekin kelpaisi. Ja olisi siinä siedettävässä hintahaarukassa!

Oon tässä tehnyt listaa kaikista ns. luontaistuotteista, joita pitäisi nyt hankkia. Kiireellisimpinä varmaankin se vadelmanlehtitee ja se Weledan synnytykseen valmistautumisöljy. Jos se vaikka auttaisi niitten repeämien kanssa...Meinaatteko te öljytä ja hieroa nyt ennen synnytystä? Auttaako se oikeesti? Lisäksi aattelin hankkia valmiiksi kotiin imetysteetä. Onko muuten jollain kokemusta onko imetysteellä (esim. Weledan) ja Mammateellä eroa? Siis esim. onko toinen tehokkaampaa kuin toinen? Kun tuo mammatee olisi HUOMATTAVASTI halvempaa..Sen lisäksi luin jostain blogista, että jasmiinitee auttaa noihin raskausarpiin! Olikohan siitä täälläkin puhetta? Niin sitä ajattelin myöskin hommata.. Jos saisi noi tissit pikkasen siedettävämmän näköiseksi, kun nuo arvet varmastikin pahenevat vielä huomattavasti! Ainoa ongelma on se, että eihän täällä tuppukylissä mitään luontaistuotekauppoja ole, niin joudu kaikki tilaamaan netistä ja en ainakaan vielä ole löytänyt yhtä paikkaa mistä saisin kaikki haluamani. Taas tulee postikuluja.. Posti voisi alkaa kyllä pikku hiljaa maksamaan mulle jotain bonuksia. :kieh: Sen verran paljon on sinne mennyt rahaa tässä raskauden aikana, kun melkein kaikki vauvan tavarat on tilattu netistä + sitten kaikki mun nettikirppari ja Huuto!net ostokset. En edes viitti ajatella kaikkea sitä "hukkaan heitettyä" rahaa!

Pitäisikö sitä yrittää mennä nukkumaan tällain normaaleitten ihmisten aikaan? Eilenkin taisi olla kahden nurkilla, kun tuonne makkariin raahauduin. Aamulla kyllä sitten nukuttaa, tänäänkin oli puoli 11 ennen kuin edes heräsin ja 12 ennen kuin nousin. Itseä ärsyttää tälläinen rytmi! Ja oma syyhän se on, tossa joulun huiteilla sen jotenkin sain päälle ja nyt en saa sitten käännettyä takaisin en sitten millään. :headwall: Silti, pitää olla onnellinen, että saan nukuttua edes joskus, sympatiat teille kaikille unettomille!

Öitä, Keisha *POKS*35+0
 
Huuuh! Olipa päivä täynnä ohjelmaa. En mää ymmärrä kuin mä olen aikasemmin kerenny käydä töissä :D

Viiden tunnin yöunien jälkeen aamusella kävin siskon seurana istumassa puoli tuntia spinningpyörän päällä (pissahätä tuli viidessä minuutissa...). Sen jälkeen vähän shoppailua ja vinkkinä, että ainakin lähimmässä Tarjoustalossa oli Tuttan vaatteita (ja tietty muitakin vauvanvaatteita) - 70 % eli 27 euron puvun sai jo 8 eurolla ja sillä hinnalla minäkin raaskin niitä ostaa. Sitten pikaisesti koiran kanssa ulos ja sieltä neuvolaan.

Neuvolassa kaikki mallillaan. Sf-mitta oli nyt (35+5) 34 ja se on sen tädin mielestä edelleen ison vauvan merkki. En ymmärrä miksei teille muille kuitenkaan ole noista mitoista sanottu mitään, kun tosi monella on nyt ollut ihan samaa mittaa kuin mulla. Ollaan muuten oltu tänään ihan urakalla neuvolassa tämä helmikuisten pino :D Maanantaina on sitten mulla se synnytystapa-arvio ja sitä jännitän ihan kauheasti!

Neuvolasta sitten hurautinkin siskon atk-tukihenkilöksi ja piti vielä uudestaan lähteä kylille hoitamaan asioita. Sain siskon nuoremman tytön hulvattomaan itkuhysteriaan, kun pidin kuria yllä ja sisko hermostui muhun ihan täysin, kun sillä tavalla huudatan lasta. Kyllä ne siitä sitten molemmat rauhottui kotvasen kuluttua. Ei pitäisi kyllä ikinä puuttua muitten lasten komentamiseen, mutta tässä tilanteessa satuin olemaan hetken lasten kanssa kahden ja sitten kun vanhemmat tulivat takaisin, niin enhän mä enää voinut antaa periksi.

RouvaRuusunen Täällä minäkin pyöritän tällä hetkellä niin pesu- kuin tiskikonettakin, leivon huomisiin juhliin kakkua ja siivoan yhtä huonetta, jonka kaverini tulee huomenna tyhjentämään. Hänen kamat on olleet meillä pari vuotta ja nyt saadaan se tyhjäksi juuri sopivasti ennen vauvan tuloa! Öiseen aikaan on jotenkin mukava puuhastella, kun mulla on nyt mieskin poissa :)

Ensari84 Toivottavasti hän on muuten vain pieni, eikä tosiaan olisi mitään muuta häikkää sinulla. Täällä alkaa olla kohta useampiakin täysiaikaisia, ihan hurjaa!

Keltakukka 35+6 nipin napin, kun vuorokausi juuri vaihtui :)
 
Keisha mulla se on selkeesti sellasta niinku limaa, kananmunanvalkuaista muistuttavaa kirkasta/kellertävää :O .

Sori ällökuvaus, mut ei siis musta vaikuta valkkarilta. Ekan kanssa en muista mitään limatulppaa bonganneeni ni aattelin vaan et toi vois olla sitä?. Kun sitä ei tuu koko aikaa eikä ees joka päivä. Juoksevampaa valkkaria tulee kyllä jatkuvasti, ärsyttävää :/.

täällä ei taaskaan väsytä, mutta en viitti hirveitä touhuta öisin kun noi muut nukkuu vaikkei muitten unet siitä häiriinnykään. Pötkötän sängyssä ja luen kirjaa, ihanaa luksusta :). Olen semmoinen korjatoukka kausittain että välillä mieski hermostuu kun on pakko vaan lukee kun saa pojan nukkumaa. Mut ei kai hyvää kirjaa voi keskenkään jättää :) .

ai niin ja sf-mitasta, mulla siis menee tasasesti yläkäyrää mutta vauva on hoikkarakenteinen ainakin kahden lääkärin mukaan. Pitkältä kuulemma näyttää, josko tuo
sitten vaikuttaa... Mutta mulla ei siis kukaan oo ollut huolissaan tuosta mitasta. Synnärillä lääkär sanoi kyllä kun esikoinen syntyi, että mulla on tilava lantio 4,5 kg vauvakin mahtuisi kuulemma alateise vielä hyvin tulemaan. Tilauksessa olis kuitenkin ees vähän pienempi ;D . Syntymäpainoennuste on 3700-3800g jos siinä ihan lasketun ajan tienoilla syntyy <3


hiippis nyt jo 36+3 :)
 
Ensari minähän kävin kanssa vauvan kasvukontrollissa pari kertaa. 33+4 oli arvio se 2kg ja keskiviikkona 36+4 oli arvio 2.6kg et aikas pikkanen on kans. Muttei tarvi murehtia, kaikki muuten kunnossa ja aiemmatkaan lapset ei ole koolla pilattuja.

Se rasvaaminen joo en, rasvaa. Enkä usko, että se toimiikaan. Haittaa siitä ei varmasti ole, mutta uskon, et siinäkin on sama juttu kun noissa raskausarpi voiteissa, ei se rasva niihin vaikuta milläänlailla, niitä tulee jos on tullakseen, geeneistä kiinni sekin on. Toki silla rasvalla välilihan saa parempaan happeen, mutten usko, et se joustavuutta lisää.
Ite en oo rasvaillu koskaan, sitäkään, enkä kyllä revennytkään ole. :)

Äiti maa & Alli 36+6
 
Turvotus näyttää surullisen tutulta, ei pysty hetkeäkään istumaan/seisomaan ilman että jalka turpoaa ihan hervottomaksi. Kokoajan saa olla nostelemassa kinttuja kohoasentoon ja hieromassa, onneksi edes niistä on apua. Ananasta olen koittanut syödä ahkerasti ja tuoreena, sen pitäisi olla nestettä poistavaa. Samaten on muuten esim tuore kurkku, jos ei vaan aiheuta närästystä.

Meillä lähtee auto myyntiin. Parilta eri ostajalta on saatu jo alustavasti ihan siedettävän kuuloinen ostotarjous. En enää jaksa katsella tuota turhaa rahanmenoa kun auto ei ole meille välttämöttömyys. Asutaan tosi hyvien julkisten yhteyksien päässä palveluista, eikä lähimpään kauppakeskukseen ole kuin ehkä 1½km matka. Lähikauppakin on heti tien toisella puolella ja bussit menee 100m päästä ullko-ovesta. Ärsyttää maksaa jatkuvalla syötöllä valtion kassaan lisää ja lisää rahaa, vaikka se raha ei todella näytä menevän vaikkapa teiden kunnossapitoon vaan poliitikkojen omaan mälläämiseen! Kumma juttu kun liikenneveroa tulee kokoajan valtion kassaan, mutta kuitenkaan siitä ei mitenkään riitä rahaa teiden ylläpitämiseen tarpeeksi... Olis jollekin toimittajalle töitä selvittää, että mihin se raha on oikeasti mennyt.
Ja bussilla pääsee muutenkin ihan ilmaiseksi kun on pienokainen vaunuissa, joten miksi mä edes maksaisin kulkemisesta. Ei toi äitiysvapaan aikainen raha mikään päätä huimaava kuitenkaan ole ja kuluja on muutenkin jo pakko karsia. Tulee monta satasta säästöä per kuukausi, ja vuositasolla siitä kertyy jo ihan sievä summa säästöön :)

Eilen kävin tutustumassa synnytyssairaalaan. Oli ihan kiva nähdä ne sairaalan tilat ja päästä vähän kyselemään sairaalan henkilökunnalta sairaalan käytännöistä ja mahdollisuuksista. Ja tosi kivaa henkilökuntaa siellä oli, yhtään sitruuna popsinutta nirppanokkaa en onnistunut bongaamaan ja näytti muutenkin tosi mukavan rauhalliselta ympäristöltä synnyttää ja viettää pienen kanssa pari päivää elämästä. Tosi pitkän tovin ne puhui ei-lääkkeellisistä kivunlievityksistä, siitä kyllä iso bonus heille. Neuvolassa kun se kivunlievitysosuus olisi ollut lähes pelkästään lääkkeellistä käsittelevää, kun hommanhan pitäisi mennä just päinvastoin. Toki ensin testataan vähän pehmeämmät keinot ja sitten vasta piikkiä selkään jos ei muusta ole apua eikä kestä vastassa olevaa kipua riittävän hyvin luomuna ja synnytys stoppaa sen takia.
Kun eihän raskaus/synnytys mikään sairaus ole jota pitäisi lääkitä ellei jotain ongelmia tule.

Mitähän sitä tänään tekisi...? Siivottu on, vauvantarvikkeet on kaikki jo laitettu, perheen lemmikeillä kaikki hyvin... Alkaa tekeminen loppua kesken :D Vaikka mielummin mä kyllä kotona olen kuin toimistolla mätänemässä "ihanien" asiakkaiden kiusattavana. Pitäis olla tyytyväinen, kerrankin saa lusmuilla ihan luvan kanssa ja kohta on tilanne kun siihen ei enää tule mahdollisuutta niin helposti :LOL::heart:

Pikku yllätys 36+5, huh kohta ollaan "täysiaikaisia" (ja sen kyllä tuntee :p )
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
huomenta!

Mulla oli sillon rv 28 sf 29cm, mutta ultrassa vauva todettiin vain kiloseksi, eli alakäyrälle. Painoarvion antoivat Lasketulle päivälle kolme kiloa.. Aina olen isoja lapsia tehnyt joten tää ihmetyttää suuresti. (37+2 3590g ja 39+4 4485g) ja kaikissa sf-mitat valtavia, yläkäyrät paukkunu moneen kertaan.
Soitin eilen synnärille ja pyysin välietappi ultran, sillä tätä vammaisuutta ja pienikokoisuutta on tutkittu viimeksi vain sillon rv 28. Seuraava normi tutkimus olis vaan synnytystapa-arvio. Eli itse sa pyytää ennen kun todesta otetaan..
Sitten se sektiopyyntö oli menny ihan vaan normi polikeskusteluun, eli kätilölle. En tee semmosella hevonkukkua jos lääkäri tekee päätökset tommosista. en haluais turhaan juosta siellä kun mulla on jo yks vauva kotona ja lapsia muutenkin hoidettavana.. Eli haluisin päätöksen voinko saada sektion omaan sairaalaani vai meneekö helsinkiin asti.
Mulla on ihan järjetön stressi tästä ja en saa nukutuks kyllä kunnolla, valvon öisin kohtuuttoman paljon.. tajusin etten saa välttämättä äitiänikään tänne jos synnytys käynnistyy normaalisti, hällä ei ole autoa käytössä ja en kerkiä odottelemaan nopean synnytyksen pelossa..... Mies tottakai jäis kotiin jos näin kävis, mutta en halua yksin synnyttää..!! Kylläpäs mua tää asia ahdistaa..

Kerkiätkö yhtään NEITI-81 pitää jalkoja ylhäällä päivisin, vois helpottaa hiukan tosta nesteestä?!

Mulla ei oo rasvaaminen auttanu raskausarpiin, maha on sellanen seepra, navan kohdalta oikeen kaunis aurinko =)

Kengu rv 34
 
Neiti-81 Kauhia noita jalkoja. Niinku muutki sano, niin toivottavasti ehdit jossain kohtaa vähän nostaa koipia ylös ja josko joku niitä edes hiukan aikaa kerkiäis hieromaan.

Mies naurattaa, kun soitti heti aamusta työpuhelimesta, että mitenkä täällä voidaan, kun hän oli unohtanut kännykkänsä kämpille. Meinasi, että mää jo jakaudun täällä enkä saa häntä kiinni :D

Teetkös sinä pikku yllätys käsitöitä? Nyt olisi varmasti juuri oikea hetki niille.

Meillä on illalla vanhan koulukaverin valmistujaiset eli järkkäämme hänelle yllätysjuhlat. Me muut olemme valmistuneet jo viimeistään 2,5 vuotta sitten, mutta hänellä vähän kesti ja nyt päätimme palkita häntä uurastuksesta, minkä vihdoin sai valmiiksi. Hauskaa tässä illassa on se, että meitä vanhjoa opiskelukamoja, jotka paikalle pääsevät, on yhtä aikaa kolme raskaana :D Tosi hauska homma kyllä. Toisella on laskettu aika päivä ennen mua ja toisella 11 viikkoa minun jälkeen.

Keltakukka 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
:wave:

Yöunet on täälläkin menneet useana yönä ihan pyörimiseksi. Viime yön nukuin onneksi kunnolla ja sen kyllä huomaa heti. Tänään ei pää tunnu läheskään niin pahvilta kuin monena muuna aamuna. Eilinen päivä oli jotenkin ihan kamala. Väsytti itketti ja kaikki tuntui olevan pielessä. Ja mua harmittaa ku oon alkanut mölyämään unissani...Ei se vissiin ihan kuorsaamista ole, mutta kovaäänistä yninää ja ininää joka sitten häiritsee miehen unia. Joutuu aina tökkimään mua, että ääntely loppuu. Tiedä sitten mistä moinen johtuu. Kädet myös puutuvat yöllä ja aamulla ovat todella kipeät. Olen joutunut lopettamaan käsityöt ( ja se harmittaa todella paljon : / )koska saan varmaan muuten jonkun pahan tulehduksen käteen. Tässä koneellakin ollessa joudun pitämään rannetukea oikeassa kädessä. Saakohan muuten tota tukea pitää yöllä? Jos se helpottaisi ettei aamulla ole ranne niin kipeä. Olen jokusen kerran yöllä herätessäni huomannut, että unissani nojailen kipeään ranteeseen ja sehän tietysti rasittaa sitä hirveästi.
Iltaisin ja öisin rupean myös mietiskelemään kaikkia ikäviä asioita ja pelot nostaa päätään. Pelottaa, että jotain ikävää tapahtuu nyt loppumetreillä. Ja helposti silloin alkaa myös miettimään jotain vanhoja ikäviä asioita.

Turvotuksia ei hirveästi ole. Olen pitänyt kyllä päivisin tukisukkia, kun jossain välissä jalat tuntuivat kovasti väsyneiltä. On muuten ollut apua noista tukisukista. Käsissä kyllä vähän on turvotusta ja olenkin siirtänyt sormukset suosiolla kaulaan roikkumaan. Äidillenihän kävin veljeäni odottaessa niin, että yhtäkkiä sormet turposivat ja vihkisormus jouduttiin käydä katkaisemassa kultasepänliikkeessä. Ensin olivat yrittäneet terveysasemallakin saada sitä pois, mutta mikään muu ei auttanut kuin katkaisu. Sain vihkini vasta elokuussa, joten en halua, että sitä joudutaan katkomaan :) Mutta on kyllä hurja näköiset nuo neiti-81 turvotukset jaloissa! Tekeekö ihan kipeää?

Missäs muuten muut helmikuiset kaksosten odottajat? Eikös niitä ollut useampia :) Vai onko mennyt vaan kuulumiset ohi.

Raskausarpia on tullut alavatsalle, mutta en niitä itse oikein näe :D Tiedän vain, että ovat olemassa. Järkytys voi olla suurio kun vatsa sitten joskus palautuu!

Netflix on täälläkin ahkerassa käytössä :) Aloitettiin juuri pari päivää sitten katsomaan sarjaa 4400. Sitä piti aikoinaan alkaa katsomaan telkkarista, mutta se sitten jäi. Ja tykkään muutenkin katsoa sarjoja niin, että saa katsoa monta jaksoa kerralla eikä tarvii odottaa viikkoa jos jää jännään kohtaan! Sain joululahjaksi Täydelliset naiset sarjan viimeisen kauden ja sen katsoin n. viikossa :) Ihan lempparisarja!

Kunhan tämä raskaus on ohi, niin aijon käydä ottamssa ripsenpidennykset! Pysyypähän sitten vähän siistimmän näköisenä siinä vauva-arjen keskellä :) Ja geelikynsiäkin tekis mieli, mutta epäilen, että mun on helpompi toimia ilman niitä kynsiä :D

Sain tiistaina uuden ihanan iphone 5:n ja nyt odottelen postia, että josko sieltä vaikka mulle kuoret tuohon tupsahtaisi :) Toivottavasti, sillä muuten joudun odottaa viikonlopun yli!

Bumble & rakas pikku masukki 33+5 :heart:
 
On melkoiset turvotukset Neiti-81:llä:O Varmasti aika tukala olo!

Kengumamma pääset nyt kuitenkin siihen uuteen ultraan? On kyllä ihme toimintaa, mutta sen olen itsekin huomannut, että jos ei kysele paljon, niin aika huolettomasti moniin asioihin tunnutaan suhtautuvan. Jotenkin vain luulisi, että vammaisuusepäilyssä pääsisi vielä helpommin tutkimuksiin, kun olisihan se kaikkien kannalta hyvä osata etukäteen varautua siihen, mitä on tulossa.

Ja sitten omat neuvolakuulumiset:

viikot: 37+1
hb: 129
Verenpaine: 114/78
pulssi: 94
painon muutos/vko : +560 g
sf-mitta: 32 cm
tarjonta: PT
lapsiveden määrä: N
syke: +
liikkeet: ++
pissa: puhdas

Viime viikolla lääkärissä 36+0

kohdunsuu: pehmeä
pituus: 1,5 cm
ulkosuu sormelle auki

Viikon päästä tosiaan kontrolli painosta perätilan takia. Häntäluu ei salli isoa vauvaa, eli sovitaan ehkä sektio varalle. Tämänhetkinen arvio on, että tämä lapsi painaisi alle 3,5 kiloa laskettuna aikana (31.1.)
 
Tervehdys kaikille =)

Kävin eilen vipossa lääkärin tarkastuksessa. Kohdunkaulaa jäljellä 2cm eli on lyhentyny pikkasen, mut paikat kiinni eli pääsen vielä uimaan...jee =) Lääkäri laitto miut ultraan ku ei olt varma onko pääalaspäin. Ultrassa sitten selvis et on raivotarjonassa...huh =) Muutenkin kaikki hyvin...5pv isompi oli viikkoihin nähen ja eilinen koko arvio 2850g <3

Lenkkeilin eilen yhteensä reilu 3 tuntia ja nyt on vähä paikat hellänä ;) Ei oikein saa mitään aikaseks =(

Toivotaan että kaikilla menee kaikki hyvin loppuun asti! Ja mukavaa viikonloppua =)

äitx2 ja riesa rv 35+3(eilisen ultran mukaan rv 36+1)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Hiippis mulla tulee kans tollasta sun kuvailemaa limaa. Ihan ku ovislima, mut kellertävää. Sitä on nyt tullu ööö, pari viikkoo? Luulisin että on juurikin limatulppaa. Esikoisestahan bongasin aika ison limatulpan, ja silloin oli rv 34+0 ja kanavaa 0,5cm ja kahdelle sormelle auki. Nyt ei oo semmosta hirmu isoo klönttiä näkyny mut tuota limaa tulee välillä aika paljo ja välillä ei ollenkaan. (Kohdunsuu auki väljästi kahdelle sormelle, ei kanavaa)...

Täällä tuntuu kans unta riittävän. Söin just aamupalan. Sen verran olin aamulla hereillä että laitoin tytön valmiiksi kun mummu kävi hakemassa hoitoon.

Pink 36+1
 
Mulla on siis tälläiset jalat aamusta asti tänään ollu :( Ei auta nostelu... vedenjuontia petrannu kovasti, ja magnesiumia ottanu.. *huoh* Mietin et auttaisko lenkki? siis jos lähtis vaan ulos vähän kävelee et pistäiskö se liikkeelle vai pahentaisikohaN?
 
Mitenköhän MrsR:n lääkärikäynti tänään sujui? Toivottavasti on paremmat fiilikset kuin eilen. Mulle tuli noista telkkariohjelmista sinut mieleen, kun minäkin olen fanaattinen Rillit huurussa fani ja edellisjouluna sain mieheltä joululahjaksi 4 ekaa tuotantokautta ja sitten vielä nimpparilahjaksi viidennen tuotantokauden, jonka katsoin suurin piirtein yhdeltä istumalta. Sehän alkaakin nyt tulla telkkarista. Mutta hauskaa oli tämän vuoden joululahja, joka oli punainen t-paita, missä lukee Bazinga! :D

Kaikkea sitä tuleekin mieleen. :)

Mulla on tänään jo yksi koneellinen pyykkiä pesty ja kuivuttelee nyt kuivausrummussa. Meillä ollut pesutorni lähtee tänään kaverin kamojen mukana pois, joten olen yrittänyt saada äkkiä kaikki pyykit pois pestyä. Voi kuitenkin kestää, ennen kuin joku tulee auttamaan mun oman pesukoneen asennuksen kanssa.

Aivan ihanaa, että huomenna pääsee sisustamaan hoitohuoneen! Jos vaan saan jonkun huijattua kantamaan kamat sinne.

Keltakukka edelleen 35+6
 
Hei selittäkääs muuten tälläben juttu kun en tajunnut viimeksi lääkärissä enkä sitten tajunnut edes kysyä eli; mitä tarkoittaa kun lääkäri sanoi että kohdunsuu tai kohdunkaula on vauvan pään takana? Eli siis mitä? :D

milli jos menet tänään sinne kampaajalle ja jos minäkin menen niin siellä nähdään jos satutaan samaan aikaan. ;) molemmat masut pystyssä. :D

Nyt siivooamaan!

Bettis ja rakas 36+6 huomenna poksuu täysiaikaisuus!! :heart:
 
cannes joo, ei siinä jos seurattais mun verenpaineita (huom. aiemmin ei ole noissa lukemissa ollutkaan, vaikka aina mulla on koholla paineet ollukin), mut kun tän höykkyytyksen syynä oli vauvan sykkeet, joissa ei siis ole mitään vikaa. :O Tänään kävin uudelleen neuvolassa, ja ne mun verenpaineet oli 132/85. Ei siis pahalla, tunnen kroppani ja tiedän, mistä paineet nousee - se on ollu aina noin. :) Ja stressi ei ollut kohonneiden paineiden syy yksistään, vaan helvetin huonosti nukuttu yö - joka siis ei ollut mikään poikkeus viimeisten viikkojen aikana. :) vauvan sykkeet liikkui 117-152 välillä ja niitä tässä nyt syynätään, kun eilen saatiin idioottivarmalla rakettitieteen laitteella kolmesti syke 94 väliaikaisesti (joku 15sek kestoltaan). Mä vaan ite ootan, et pääsen ens pe sinne polille niin saavat sitten kattoa kaiken yhellä kertaa eikä tarvi sitten tuon terkan hyppiä seinille joka ikisestä pienestä heitosta. Nyt vaan viikonloppu taas tarkkaillaan verenpaineita kotona ja vauvan liikkeitä, joita piisaa. Nyt tosin nukkuu niin kuin minäkin nukkuisin, jos ei ois tarvinnu tuota neuvolareissua tehdä. Kyllä mä ymmärrän sen, et ei ne pahaa tolla seurannalla tarkota, mut tää väsymyksestä johtuva vitutus on sellasella yliotteella tällä hetkellä, ettei järkipuhe oikein auta. :kieh:

Mutta niin se neuvola - paineet pirun hyvät, pissa edelleen puhdas ja vauvan sykkeet niin kuin pitää. Siitä huolimatta taas maanantaina neuvolaan. Ois ihan kiva oikeasti vaikka käyttää tätä äitiyslomaa lepäilyyn, mutta eihän se ole oleellista. Huoh. :headwall: Turhat valivalit oli toivon mukaan tässä :ashamed:

Onneksi sain sentään nukuttua ruhtinaalliset 4tuntia! :D

Sairaalakassi edelleen pakkaamatta. Vois edes ne omat vaatteet laittaa sinne, loput saa sit pikkuhiljaa heiteltyä kasaan kyllä.

Limatulppa mulla tulee vaan vähän limaisempaa valkovuotoa, tai ainakin oletan sen olevan valkovuotoa, kun "käyttäytyy" samalla tavalla. Hmm.

Neiti-81 huihui, sulla on oikein kunnon turvotukset siellä. :O Todellakin jalkoja ylös heti, kun vaan mahdollista ja joku kevyesti niitä hieromaan. Kyllähän mamma sellaisen kivan jalkahierontasession ansaitseekin. :heart:

Netflix on kyllä mitä mahtavin keksintö - miehen kans katotaan leffoja ja paria sarjaa sieltä, itekseni sit kattelen öisin beibin reivatessa masussa muutamaa sarjaa. Kunpa vaan laajenisi sisältö ja tulisi ne uudemmatkin tuottikset nopeammin sinne. :) On mulla kyllä toi HBO kans, mutta jostain syystä se ei tuolla iPadilla oikein tahdo toimia - on kovin buginen, mikä sinänsä on harmi, kun ois kiva kattella jotain Sinkkuelämää tylsyyden hetkinä. :LOL:

Eilisen känkkäränkän seurauksena oli sentään taas positiivinen havainto - on mulla oikeasti ihana mies. On niin hoocee-lätkäfani ja eilen ois ollu mahdollisuus lähteä ilmaseks Jyväskylään kattomaan peliä (ois siinä samalla päässy varmaan moikkaamaan yhtä kaveriakin, joka pelaa), mutta jätti sen sitten välistä, kun mulla oli niin huono fiilis kaikesta. Nytkin meinaa itku tulla, kun kirjottaa, kun se oli jotenkin niin kovin hellyttävää. :) :heart:

Bumble mä meen maanantaina iltapäivällä ripsihuoltoon, aattelin et näytän sit ihmiseltä suurinpiirtein, kun oon sairaalassa. :D Täytyy sit ennen nimiäisiä käydä kans huollossa. Mimmoset kuoret iLuuriin tilasit? Mun pitäis kans jotkut kivat löytää tohon omaan 4S:ään. Ja odotan edelleen sitä iPad miniä saapuvaksi... jostain syystä Verkkokaupan varastossa sitä ei vielä ole, mut samainen malli (32gb wi-fi + cellular) löytyy ainakin Gigantin varastosta jne. :O Noh, sitten kun se tulee, on mulla joulu. :D

Nyt meen jääkaapille kattomaan, josko löytyis jotain suuhunpantavaa. Sitten lukaisen päivän lehden ja nukun päikkärit. Ehkä sitten tää pahin ärrimurri ois poissa ja vois keskittyä olennaiseen eli viikonloppuun kotona rakkaan miehen ja koirien kanssa. Nää viikonloput kun alkaa käymään kovin vähiin... :)

MrsR&MrR ja EePee 35+1
 
Terveiset neuvolasta :)

(Edellinen käynti siis 32)

HB 109 (109)
Verenpaine 128/78 (127/65)
Paino 82,9 (81,6)
SF-mitta 37 (33)
Syke 130-155 (140)
Liikkeet ++ (++)
Tarjonta rt (rt)

Eli kaikki ihan normisti :) Tosin hemppa ei tahdo nousta, vaikka vedin viikon obsidania triplana, toisen tuplana ja nyt oon ottanut vain normiannoksena. Ja sillä ohjeella pitää kuulemma jatkaakin. Ja olen ottanut sen tyhjään mahaan aamulla tunti ennen aamupalaa. En tajua, mistä kiikastaa... oon syönyt paprikaa, persiljaa, maksaruokia n. kerran parissa viikossa, et pitäishän sen nyt johonkin liikahtaa, mutta ei. Ja jos joku nyt kauhistelee tuota maksaa, niin sitä pitäisi syödä 4,5 kg raakana kerralla, jotta siitä olisi jotain vahinkoa eli se on ihan vain ylireagointia se ohje, ettei sitä saisi syödä. Eikä sitä kukaan niin usein ylipäänsäkään syö, kuten ei mitään niistä kielletyistä jutuista, että haittaa ehkä tulisi? Ellei nyt olis kauhea himo esim. silakkaan tai vanhaan haukeen :D

Ainoa, mikä huolestutti, oli tämä SAGA-positiivisuusasia. No, se testataan nyt sitten kuulemma joka tapauksessa, mutta esikoisestahan minulla se oli ja sain siihen antibiootin. Silloin oli reilusti aikaa, eli nyt jos olen edelleen positiivinen, pitää sairaalaan lähteä ajoissa, että varmasti ehdin saada antibiootin. Aikanaan kukaan ei suostunut mulle selittämään, mitä se edes tarkoittaa, mutta nyt se sitten selvisi, että sehän on hengenvaarallinen niin äidille kuin vauvallekin :( Ehkä mua ei silloin haluttu järkyttää. Mutta neljä tuntia ennen synnytystä on se aika, kun se pitää viimeistään olla suonessa.

Neiti ja turvotukset näyttävät kyllä niin tutuilta, esikoisestahan mulla turposi jo alkuraskaudesta ihan kaikki tuohon kuntoon :( ja noihin jalkoihin kun laitat tukisukan, jota kaikki varmasti neuvovat käyttämään, turvotus taitaa ikävä kyllä jäädä sukan yläpuolelle :( että jos et niitä ole vielä kokeillut, en ehkä tuhlaisi rahojani, tein sen aikanaan vain huomatakseni, ettei ne poistu ennen synnytystä. Toiset lekurit olivat huolissaan, toiset eivät ollenkaan. Eli paljoa muuta en voi toivottaa kuin tsemppiä, syö paljon mansikoita, ananasta, juo paljon ja persiljakin taisi nestettä poistaa. Jalkoja joka välissä ylös ja niin paljon kävelyä kuin vointi antaa myöten! Ehkä iskiaksen ja liitoskipujen kanssa maailman viheliäisin vaiva! Olen siis hengessä mukana :heart:

Teet ja rasvat Itse huomasin, että se Jasmiinitee todellakin toimii :) Arvet ovat huomattavasti haalenneet :) Myös suonikohjut on pysyneet jotenkin aisoissa, ei mulla ennen tätä raskautta sellaisia ole koskaan ollutkaan, toivottavasti ne ovat myös lähdössä pois... Lisäksi olen hieronut niihin, kuten myös nänneihin pesun jälkeen, Frantsilan 11 yrtin voidetta. Vadelmanlehtiteetä juon kolmisen kuppia päivässä ja viikko oli taukoa, kun eilen vasta pääsin ostamaan lisää ja kyllä tuo kohtu jotenkin sen kai tajusi, koska supisteli niin paljon sen viikon aikana. Nyt on taas rauha maassa :) Eilen päivällä meinasi jo paniikki tulla, kun tuli ihan kipeitäkin suppareita vartin välein. Mutta vettä naamariin, kuppi teetä ja unta kaaliin ja johan lähtivät :) Iltaisin, jos käyn ylikierroksilla, nykäisen kupillisen kamomillateetäkin. Luotan siihen, että vauvakin rauhoittuu siitä, myös sitten syntymän jälkeen :) Ja en tiedä, johtuuko mun päästäni vai mistä (osaksi myös kuopuksen yskän loppumisesta), että olen nukkunut kolme yötä kuin tukki, vain yhden pissa-syöntikäynnin taktiikalla :)

Jahas, lähen pienelle päiväkävelylle eli haen postit ja haukkaan happea tontin ympäri, jonka jälkeen lounas ja päikkärit. Illalla mennään miehen ja ystäväni kanssa leffaan katsomaan se juoppohullun päiväkirja ja sitten pizzalle :p

Mukavaa perjantaita ja voikaa hyvin :)

Viivi+Tiiti 36+1


PS: sairaalakassin pakkaamisen sijaan tein jääkaapin oveen listan, mitä pitää ottaa mukaan, koskapa en voi pakata lääkkeitä tai laturia ja hammasharjaa ja tahnaa etukäteen ja kaivella sitten joka ilta niitä sieltä kassista :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä