HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Maaritille paljon onnea tytöstä :heart: ja voimistumista sinne! :flower:

Tervetuloo taas uusille!

Keltakukka, minä ainaki koitan pitää sen tyynyn siinä jalkojen välissä sillon kääntyessä ja käännyn melko rauhallisesti, saatan jopa auttaa käellä selästä tai jaloista. Silleen ei ihan niin paljoo satu.

Äitix2 nuo on melkosia tapauksia :( Toivottavasti keksit kuitenki jonkun hyvän tavan selittää tuo asia omille lapsilles.

Neiti-81 minä oon kans samaa mieltä, että kyllä tuo sinun maha on nyt tipahtanu alas :) Toivotaan, että ne kivut helpottaa sulla ja pian.

Linea negra tais ilmestyä mulle suunnilleen sillon, kun tuo maha rupes kasvamaan. Eli ei ihan alussa, mut on kyllä ollu aika pitkään. Aika vaalee se on, eikä oo mihinkää tummunu ja kokoajan on yltäny ihan sieltä p***usta tuohon tissien alle :)

Joku kyseli niitä sf-mittoja, mulla se oli viimeks viikko sitten, rv 35+2, 34cm.

Piti taas kommentoija paljon, paljon muutaki, mut enpä tietenkää enää muista, että mitä!

(.) Meijän synnytysvalmennus ei sit menny ihan putkeen lauantaina. Mentiin miehen kans paikalle ajoissa, kummallaki oli pieni nälkä, kun ei keretty käyä kaupungissa syömässä mitään ennen sinne menoo. Noh, meitähän istu sit siellä 5 pariskuntaa + 1 odottaja ystävänsä kera + 1 odottaja. Piti alkaa klo 12, kellon ollessa 12.20 yks odottaja sit soitti siihen äitiyspolille ja alkovat selvittää tilannetta. Siinä klo 12.35 joku nainen tuli ilmottamaan, että se valmennus piti perua, heillä ei oo sille pitäjää! Seuraava joka sen pystyy pitämään oli tulossa sinne töihin klo 14 ja kun kaikki muut oli halukkaita oottamaan, että tämä hlö pääsis ehkä paikalle puolessa tunnissa, niin se nainen rupes sit sille soittamaan. Myö oltiin sen verran nälkäsiä ja varmaan osittain senki takia ja se oottaminenki alko jo minua rueta kyllä v***ttamaan sen verran, että lähettiin sit pois. Enköhän tuota osaa synnyttää ilman valmennustakii, perskule! Netistä oon jo kattonu muutamia synnytysvideoita, että eipä siitä sitte jääny muuta, kun se selostus pois. Ja aika turhaks on sanoneet sitä tuttavat, jotka siinä on käyny.

Anteeks tämä vuodatus aiheesta, mut kyllä se muuten osas ärsyttää :ashamed:

minä vaan -84 + juniori 36+2
 
Ehkä Neiti-81 pääsee kohta synnytyspuuhiin, kun masu on noin pudonnut:)

Täällä kanssa jännätään, nyt on jatkuvaa menkkakipua, ja vauva on vähentänyt liikkumistaan. Synnärin mukaan saattaa synnytys käynnistyä seuraavan viikon, kahden sisään, kun perätilat usein kuulemma tulee vähän etuajassa, ja mullahan oli paikatkin jo kypsyneet. Saa nähdä:) Nyt pitää vaan laskea joka päivälle ainakin yksi vilkas liiketunti.

Onko teillä muilla mahakipuja ollut nyt? Kaikkia supistuksia en tunne, osa on napakoita ja välillä vaan maha kovettuu, mutta oikein mitään ei tunnu.

Toivoisin nyt vain vauvan putkahtavan äkkiä ulos, kun tässä loppumetreillä on alkanut pelottaa ihan hirveästi, mikä kaikki voi vielä mennä pieleen. Pahin painajaiseni on tulla sairaalasta kotiin ilman vauvaa:( En pysty edes kuvittelemaan, miten kamala tuska se olisi. Nyt jotenkin tullut sellainenkin olo, etten uskalla oikein vauvan tavaroihin koskea, tai laittaa sänkyä tai muuta valmiiksi, kun hetkittäin tulee epäusko. Tuleeko meille ihan oikeasti vauva? Olen toivonut vauvaa niin kauan, etten oikein vieläkään pysty uskomaan siihen, että sellaisen ihan oikeasti olemme todennäköisesti saamassa. Mitä jos unelma viedäänkin pois näin lähellä toteutumista?
Onko muilla pelkoja, ja miten pärjäätte niiden kanssa?
 
Onnea Maaritille ja vauvalle!

Hankintoja ollaan jo tehty jonkun verran, mutta osittain on vielä kesken. Vaunuiksi hankimme uudet Emmaljungit yhdistelmät isommalla kopalla. Etsiskelin kätettyjä, mutta kovin vähän oli sellaisia joihin olisin tykästynyt.

Linea negra on ollut ihan alusta asti himmeänä ylhäältä alas asti ja mielestäni se on tummunut viime viikkojen aikana. Vauvelin sukupuolta ei tiedetä, vaikka ultrassa ollaankin monta kertaa käyty. Viimeksi meinasi kyllä lääkäriltä lipsahtaa, mutta osasi sitten onneksi lopettaa lauseensa ajoissa:). Vahva poikaolo kyllä mulla on ollut alusta alkaen, joten saa sitten nähdä kuinka käy.

Sf-mitoissa olen piirtänyt rv 20 jälkeen omaa viivaa yläkäyrän yläpuolella. Taisi olla rv 32 32 cm ja mahanympärys 114cm. Huomenna ois sitten taas neuvola, joten saa nähdä jatkuuko sama tahti. Lapsivettähän mulla on yläkanttiin, afi taisi olla viime ultrassa 21. Kuitenkin lääkärit pitävät sitä normaalina määränä. Vaikuttaa mun kohdallani paljon siihen, että liikkeet tuntuvat vähemmin, etenkin jos vauva potkii selkäänpäin.

Neuvokaa tuosta vadelmanlehtiteestä.En oo siitä kuulu koskaan, joten mikä juttu se on?

Onko monella muuten jonkunlainen synnytysvalmennus? Meilläpäin ei ole ollut mistään sellaisesta puhetta eikä tarjolla ilmeisesti
 
Keltakukka mä uskon kans tohon, et ainakaan valtaosa joka aikeensa haluaa toteuttaa, ei apua hae eikä pahaa oloaan muille näytä.

Niin oman isänkin itsemurha tuli täysin puskista mulle ja muillekkin. Vaikka näin myöhemmin äiti on puhunu, et isällä olis ollu kaksisuuntanen mielialahäriö, mutten mä ainakaan koskaan mitään huomannu. Tiiä sitten, syytä emme saa koskaan selville.

Mutta on ihan hirveää, että ihminen kokee, ettei elämässä ole syytä jatkaa, oli sitten minkäikäinen vaan. :'(

Eskari haettiin kävellen ja voi vee mun onkin paikat kipeenä.. Ja onkin kai kun ei pariin viikkoon oo sen enempää kävelly. Käytön puutetta sanon minä :)

Äiti maa & Alli 36+2
 
Äitix2 voi ei... nuo tilanteet on kovin raskaita ja erityisesti pienille selittää. Toivon mukaan löydät oikeat sanat. Heti iski mieleen taas muistot reilun 10 vuoden takaa, kun hyvä ystävä ampui itsensä... ilman mitään varoitusta. Oli kovin rankka kesä sen jälkeen. Eikä mene päivääkään, etteikö toista kaipaisi ja miettisi. :(

Neiti-81 hopsansaa, onpa sun maha todellakin alhaalla. :O Ei siis ihme jos kipuilee, mutta kamalilta noi sun kivut kuulostaa. Toivottavasti jollain saa ne helpottamaan. :hug:

minä vaan -84 no jopas oli paskasta hoidettu valmennus... Ei ihme, jos valituttaa, minäkin valittaisin. :mad:

Pilkku_ mulla on välillä kipeä vatsa enkä oikein aina tiedä, johtuuko suppareista vai ilmavaivoista. (oon meinaan niin kävelevä pierutyyny nykyään) Kyllä sit välistä taas tuntee, että supistus kyseessä, mut harvassa ne onneks on.
Peloista sen verran, et välillä mäkin pelkään niin paljon, että homma ei pääty hyvin... silloin erityisesti, kun on saanut jotain laitettua vauvan huoneeseen taas valmiiks. Suurin pelko mulla on edelleen se, että ehtiikö täältä synnyttämään, kun ei voi koskaan tietää, vaikka on kuinka ensisynnyttäjä niin ei sitä ole kirkossa kuulutettu, notta synnytys kestäis monen monta tuntia. 100km helmikuun epävakaissa säissä on aika helvetin pitkä matka... :headwall:

(.) Täällä edelleen jatkuu noi huonot yöt... ilmeisesti ne on nyt sit tulleet jäädäkseen siihen asti, kunnes maha laskee. Sitä voipi odotella vielä useamman viikon, en usko, että ihan heti laskee. Närästys on kyllä saanut ihan uusia ulottuvuuksia tänä aikana...Huhhuijaa. Ihan kaikki närästää ja koko ajan. :D Tänään en onneksi nukkunut koko päivää, nukahdin joskus hiukan ennen seittemää ja pistin herätyksen niin, että olin puoliltapäivin ylhäällä. Hiukan meinaa väsyttää, mutta ehkä selviän iltaan asti. Huomenna onkin sitten perhevalmennus meillä edessä. :)

Iiks, tänään alkaa Poliisien uudet jaksot Jimiltä! Jihuu!

MrsR&MrR ja EePee 34+4 (tj38)
 
:wave:

Neiti-81 on kyllä kaunis maha, kelpaa esitellä :) voihan se olla että kohta he saapuvat, tai sitten tuon laskeutumisen aiheuttaa se asenojen muuttuminen vauvoilla. Mutta viikothan on jo ihan hyvät kaksosille ?

Peloista kaikki odottajat taitaa pelätä sitä juuri et meneekö kaikki hyvin onko vauvalla kaikki hyvin, onko terve yms. Juu niin ne samat pelot on täälläkin, ehkä jopa enempi kun esikoisen kohdalla, kun nyt tietää sen kaiken mikä voi mennä pieleen..

Synnyttämään kerkeämisestä sepä se taitaa olla suurin pelko tällähetkellä, ja sitä myöten nuo muutkin. Kun polikäynnillä mittasin matkaa ja aikaa niin 70km ja menee se vajaa tunti. Ja kun nuo synnytykset tuppaa nopeitumaan niin jos joutuukin ottamaan kopin jo kotona niin miten toimia. Pitää kai ottaa neuvolassa puheeksi että jos jo tällä kertaa saisi jotain ohjeita millä ja koska lähteä. Kun aikaa varmaan ei ole liiaksi miettiä.

Kivuista ja supistuksista täälläkin on ollut tämän päivän aikana varmaankin niitä ennakoivia supistuksia sekä menkkamaista jomotusta. Edellisissä raskauksissa en ole koskaan tuntenut mutta kyllä nuo suppareita vahvasti taisi olla, jopa kipeitä, mutta ei semmosia ihan "nyt menoksi".

Valmennuksista täällä ei ainakaan uudelleen synnyttäjille tarjota, kukaan ei ole puhunut sanaakaan moisesta. Esikoisesta käytiin valmennuksessa kaksi kertaa taisi olla viisi mutta totesin niin turhaksi jaaritteluksi että enään ei menty.

(.) omanapa on alkanut kirjaimellisesti napsua, kimakoita napsu ääniä, näitäkään en ole aikaisemmin kuullut enkä edellisissäkään odotuksissa.

Taikamyrsky ja Hiljahissukka 33+ 3
 
Synnytyssairaalaan tutustuminen olisi edessä tämän viikon torstaina. Saa nähdä onko siitä mitään hyötyä ja kerkiänkö edes pysymään yhdessä osassa siihen saakka.
Supisteli aamulla taas ihan hienosti levossa ollessa, ja nyt kaupungilla asioilla käydessä oikein mukavasti. Onneksi postissa yksi rouvashenkilö ystävällisesti luovutti istumapaikkansa täysin pyytämättä. Nuoria parikymppisiä istui kyllä siinä viereisillä penkeillä ja vanhukset+isovatsaiset äidit sitten seisoo siinä vieressä eikä tehdä elettäkään, jotta "heikommat" pääsisivät istumaan heitä varten paikalle tuoduille penkeille :mad: Että ärsyttääkin ihmisten piittaamattomuus ja itsekeskeinen asenne!
Oli kyllä jumalaton jonokin tuolla postissa, 28 ihmistä ennen omaa vuoroa ja vielä mietitään että onko tuota toimistoa järkevää edes pitää auki...

Liitoskipuisille vinkkinä
Kokeilkaa mikrossa lämmitettäviä viljatyynyjä niihin särkyihin yöaikaan. Ainakin mulle itselle niistä on ollut apuja, ehkä voisi toimia muillakin. Jos ei ole vielä tullut testattua. Monelta varmaan löytyy kaapin perukoilta tuollainen, eikä ole iso rahallinen sijoitus jos sellaisen hankkii. Voi käyttää myöhemmässäkin elämässä lihaskipujen lievittämiseen, ja varmaan muuten toimii imettäessäkin jos meinaa tukoksia tulla (ei ole kokemusta,mutta lämpöhoitoahan niihin vissiin suositellaan,näin neuvolasta ainakin ohjeistettiin jo etukäteen).

Parasetamoli tuntuu olevan ainakin itsellä aika tehotonta tavaraa, vaikka purkista 1mg vahvuista. Onneksi mulla on korkea kipukynnys enkä hätkähdä ihan pienistä kolotuksista. Nyt raskauden aikana mä olen muutenkin koittanut välttää kaikkea mahdollista ylimääräistä, parasetamolia en ota kuin äärimmäisessä hädässä (jos en saa yöhön tai pariin nukuttua tai on paha päänsärky jne.). Mielummin sitten lepäilee ja ottaa iisisti kuin tunkee elimistöönsä aineita, jotka sinne ei kuulu.

Jestas, että on muuten liukasta ulkona. Vaikka laitoin kenkiin liukuesteetkin kiinni, oli tekemistä pysyä pystyssä tolla reilun kilometrin matkalla. Bussilla olisin muuten mennyt, mutta kun meni sopivasti nenän edestä niin en viitsinyt odotella seuraavaa. Kun samassa ajassa kävelee jo perille, ja saahan siinä hyvää liikuntaakin samalla. Teki kyllä älyttömän hyvää kävellä ulkona, vaikka vähän sattuikin ja muutamaan kertaan tuli supistus. Enpä kyllä jaksa enää supistuksia pelätä, viikkoja kun on 36+1.

Ja jottei elämä kävisi liian stressittömäksi, niin miehen työpaikalta tuli jobin postia. Tiedossa on lomautuksia ja irtisanomisia... Lomautukset tulevat koskemaan jokaista työntekijää, ja mahdollisia irtisanomisia on odotettavissa parin kuukauden sisällä. No, aika näyttää miten käy. Onneksi täältä pk-seudulta löytyy työtä pelkäämättömälle aina uusi työ, jos on vain valmis ottamaan sen mitä tarjotaan eikä nirsoile joka asian suhteen.
 
Pikku yllätys: meillä on tuollainen lämmitettävä jyväpussi ja se on ollut ihan ehdoton selkä-/niskasäryissä, siis TODELLA hyvä. Mutta mulla liitoskivut tuntuvat suoraan häpyluussa ja siis siellä itsessään niin pakko kysyä, että mihin sinä sen jyväpussin laitat? Nyt ei raksuta kyllä yhtään :) Vai auttaako kipuihin, jos laittaa vaikka selän puolelle?

Neiti-81: komea maha on ja selvästi munkin mielestä laskeutunut. Jospa sieltä joku kohta yrittää ulos? Eikö kaksoset muutenkin yleensä synny hieman etuajassa?

Synnytyssairaala on meillä tuossa 15km:n päässä ja moottoritietä pitkin menee sellainen vajaa 10minuuttia, eli ei hätiä sen puolesta. Mieheni serkku synnytti taannoin kotona, miehensä avustamana kun ei kerennyt sairaalaan. Siinä vaiheessa kun ambulanssimiehet oli avanneet oven, oli vauveli ollut jo sylissä. :D Tosi hienosti oli miehensä osannut noudattaa ohjeita, toinen vauva heillä oli että onneksi oli kerran jo olleet synnyttämässä niin ei ihan uutena kaikki tullut. Siltikin tosi huisi suoritus enkä toivo kyllä itselleni samaa :D

Minä vaan -84: kai te annoitte vihaiset palautteet? Onpa ärsyttävää, kun ei edes ilmoiteta että valmennus siirtyy noin paljon! :kieh:

Supistuksia ei ole ollut vielä yhtään kipeää, harkkasuppareitakin todella harvakseltaan. Ei taida piskuisella olla kiirettä...

Muuten ei kummempia olossa. Paitsi että makeanhimo on loppunut tyystin ja haluttaa kokoajan syödä todella terveellisesti. Mikä on mulle ihan uus juttu, tällaiselle herkkupyllylle... :D Mutta en valita, toivottavasti makeanhimo pysyykin poissa. :)

cannes ja piskuinen 34+3
 
cannes mä olen laittanut sen jyväpussin tonne aika alas, silleen että menee molempien lonkkien yli. Mulla on sellainen superpitkä malli, mikä riittää selässäkin koko pituudelle. Pyyhkeen laitan massun ja jyväpussin väliin, ettei pikkuiselle tule "kuumat paikat" :D Selän puolella mä olen myös pitänyt toista tyynyä, eli periaatteessa mä käärin koko lantionseudun tollaiseen "lämpöpakettiin" ja pidän niitä siinä niin kauan kuin hyvältä tuntuu :) Mulla on muuten kanssa hävinnyt makeanhimo ja roskaruuan himo ihan kokonaan, tekee hirveesti mieli syödä hedelmiä ja kaikkea muuta tuoretta. Tuoretta ananasta mä tunnun himoavan ihan loputtomin määrin. On hyvin outoa, mä kun olen normaalisti paantunut karkkirotta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Sairaalaan ehtiminen Mulla on toinen ja kolmas synnytys kestäny Pidempään kun esikoisella, ettei se aina niin sanottua oo, et aika lyhenee ja lapset isonee. Kumpikaan ei pidä paikkaansa mun kohdalla :)
Jos tämä vauva tyttönen on niin saa nähdä meneekö samalla kaavalla kun kumpikin isosiskonsa, supistuksilla ja verisellä vuodolla, kalvot on kummastakin puhkottu salissa. Esikoisesta vedet meni sänkyyn keskellä yötä. Täytyy toivoo, et suppareilla alkaa niin sitten tuskin tulee kiire.

Herkut mun taas tekis just mieli kaikkea niin epäterveellistä kuin suinkin. :D ja koko ajan. Äskenkin avasin pussin pipareita, han vaan syömisen ilosta, mä en ees juuri niistä tykkää...
 
Heips Helmimasut!

Miten siinä aina käyki niin että lueskelen kyllä joka päivä mutten saa aikaseks kirjotettuu mitään? :whistle: Oon ehkä jopa hiukan laiska kirjottamaan :D

Aluksi neuvola kuulumiset: (suluissa rv 30+2)

Paino: +600g (+250g) nyt painoa tullu yhteensä 12kg
RR: 122/77 (128/76)
Hb: 123 (108) Raudan syönti näköjään kannattaa miun kohalla.
SF-mitta: 32,5 (30) Yläkäyrällä mennään edelleen.
Edelleen tyyppi makoilee raivotarjonnassa ja sydän äänet hyvät. :)

Terkka teki lähetteen synnytystapa-arvioon ja kirjotti lähetteeseen että kohdunpohjan korkeuden mittaaminen hankalaa. Ei meinannu ensin löytää koko kohdunpohjaa sitten kun löyti niin ei meinannu löytää häpyluuta minkä löytäminen on kyllä nykysin miullekki hankalaa. Sai kuitenkin pitkän etsimisen jälkeen mitattua. Täälläpä sit oiskin perhevalmennusta. Ois 5 kertaa ennen synnytystä ja 3 synnytyksen jälkeen. Tosin miulta saattais jäähä muutama kerta välistä. Valmennus alkaa 14.2 joten en varmaankaan kaikkiin pääsis mukaan. Kuitenkin mietin vielä että menenkö. Terkka anto myös liikelaskenta lomakkeen. Täällä näköjään tuo liikelaskenta alotetaan rvkolla 34 kaks kertaa viikossa ja sitten vkolta 37 joka päivä. Tai kai sen voi jo aikasemminkin alottaa. :)

Linea negraa ei oo näkyny ja en tiiä tuleeko ollenkaan, eikä raskaus arpiakaan oo vielä muualla kuin rinnoissa.

Mie en oo ihan varma noista supistuksista että onko niitä vai ei. :confused: Neuvollassakin sanoin että en oo ihan varma onko niitä ollu vai ei.

Peloista Lähinnä pelkään sitä että miten pärjään yksin pienen kanssa. Viime viikolla mietin sitä ihan tosissani että mitä jos en pärjääkkään tai että mitä jos miulle käy jotain kuka sitten pienestä huolehtii?

Doris ja Kössi 33+1
 
minä vaan -84 tosi harmi toi valmennuksen peruuntuminen ja vielä tolla tavalla. Meillähän peruuntui myös ja itteä harmitti aika tavalla, kun oli ajatellut, että siitä se henkinen valmistautuminen alkaa. Me saatiin sitten vaan neuvolasta se synnytysvideo kotiin mukaan ja sitten ensi kerralla voidaan esittää kysymyksiä. Tai no kai niitä saa aina esittää.

MrsR Hei sullahan oli se Netflix niin voiko sitä katsoa usealta laitteelta? Kun mä sain lahjaksi kuusi kuukautta sitä lisenssiä ja mietin, että millä laitteella sitä rupeaisin kattomaan. Voinko siis kattoa vaikka sekä tabletilla että läppärillä? Pleikkarissa en saanut nettiä toimimaan (ärsyttävää!).

Kiitos pikku yllätys ja minä vaan-84 vinkeistä kipujen suhteen!

Kävin äsken shoppailemassa pesuhuoneeseen sellasen "tiskipöydän", jotta saadaan muksu pestyä. Meillä on vessojen lavuaarit niin törkeän pienet, että niihin ei saa lasta mitenkään päin sopimaan. Samalla ostin uuden hanan, jotta saadan yksi suihku muutettua siihen tiskipöydälle normaaliksi hanaksi. Mies vielä yllättyy, kun vaimo on taas vähän tehnyt hankintoja :D Sitten vielä kätevästi kutsuin isän huomenna kylään, niin saa auttaa asentamaan ne. Pesänrakennusvietti on täällä siis melkoisen vahvana päällä!

Peloista kun kyseltiin, niin jostain syystä mä luotan itseeni aika paljon sen synnyttämisen suhteen. Varmaan epäonnistun siinä sitten täydellisesti. Mutta jonkin verran sitten pelottaa juuri se, että onko lapsi terve. Mieskin tätä pelkää ja varmasti se tulisi olemaan kyllä iso järkytys, jos olisikin vakavasti sairas lapsi. Mutta olen yrittänyt kuitenkin ajatella, että sille asialle ei juuri nyt vaan voi mitään, kunhan elää itse terveellisesti. Asia selviää sitten aikanaan ja sitten meille varmasti joku kertoo, mitä silloin on lapsen parhaaksi tehtävä.

Keltakukka 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Sairaalaan kerkeämisestä taas, niin mulla on aijemmat olleet sen 4h ja päälle 3h, niin siksi paljon mietityttää tuo kerkiäminen. Kun viimeeksi kätilö sanoi että kun ehdittiin laittaa epiduraali että se hidasti synnytystä. Joten kunhan nopea olis ollut ilman puudutusta, esikoinen synty luomuna kun tuli niin vauhdilla ensisynnyttäjäksi. Niin silloinen kätilökin sanoi lopuksi että olipas aika rytinät. Onneksi ovat alkaneet supistuksilla, mutta jos alkaa vesien menolla niin voi olla aika kiire, sekin oli viimeeksi kätilön arvio kun sanoi että jos kolmatta ajattelette.. Joten elämme jännittäviä aikoja :whistle: ;)

pesänrakennus vietti on muuten vielä enemmän nousussa. Eilen huitaisin lasten kanssa Ikeaan ostaa lakanoita ja pari lipastoa, kun säilytys tila loppuu. Ja tänään hain yhden pyykkitelineen lisää ja peittoja ja tyynyjä, eli kirjaimellisesti pesän rakennusta :D pyykkiteline tuli halvemmaksi kuin kuivausrumpu jota kävin myös kattelee, mut ei mahdu nyt ostoksiin. Huomenna haen lisää maalia ja umpihulluna meinaan maalata lasten huonetta lasten kanssa, joten katsotaan kellä menee hermo ja onko maalit seinässä vai lattialla, joten teettää :D ehkä nää alkaneet supparit johtuu tästä koohkaamisesta ja saa aikaan myös lisää sitä, kun maailmahan on tehtävä valmiiksi :D

Taikamyrsky
 
syömisestä niin siis mähän voisin vetää suklaalevyn vaikka joka päivä. Ja periaatteessa tuntuu että pakko saada se levy. Hirveetä!

pesän rakennus sehän mulla on ollu siitä asti kun plussasin :D hihi jatkuvasti haluaisi jotain uutta ja muuttaa juttuja mutta raha loppuu kesken :D

Pitäiskö mun huolestua kun naapurin lapsi (en yhtään tiedä minkä ikäinen, mutta ainakin yli 4-vuotias) niin itkee joka ikinen ilta melkeen tunnin putkeen ja tähän samaan aikaan? Ymmärrän sen että saattaa olla normaaliakin mutta mitä sanotte?

Ihana äitini tuli käymään tänään piristämään päivää. Minun äiti on meille molemmille miehen kanssa sillainen ihminen että ei voisi elää ilman. Auttaa aina, vaikka ei tarvitsisi ja tietää sanomattakin jos on jokin. Ihana :heart: siksi ostinkin hänelle nyt lahjan jota oli kauan toivonut ja oli se mummiksi tulo lahjankin samalla. :)

Nyt menen tekemään paahtoleipää!! :)

Bettis ja rakas "hikkaileva" prinsessa :heart:
 
Peloista meillä taitaa mies pelätä enemmän kuin minä itse. Tai mulla on sellainen asenne, että turha pelätä, en voi asioille yhtikäs mitään itse, parhaani olen tehnyt ja jos se ei riitä, ei voi mitään. Toivoa vain voin, että kaikki menee hyvin :) Mutta tämä taitaa johtua siitä, että muutamia vuosia sitten pelkäsin kaikenlaista niin, etten saanut edes nukutuksi öisin...

Supistuksia on koko ajan enenevässä määrin. Iltaisin ja öisin varsinkin heräilen jatkuvasti siihen tunteeseen, kun supistus tulee, on päällä ja menee ohitse, kaikkinensa kestää kyllä useamman kymmenen sekuntia. Välillä saa vallan miettiä, että mitenkä hengittää, ettei sattuisi. Mitä enempi vetää keuhkoihin ilmaa hartioita nostamalla, niin ettei hengitäkään oikeaoppisesti pallealle, sattuu vähempi :) Toivottavasti tätä ei ihan kovin montaa viikkoa enää, viittaan lähinnä siihen, että menisikin pari viikkoa yli, niin saattaisi viimeisellä viikolla kyllä huumori jo loppumaan :D

Sokereita mittailin tänään taas pitkästä aikaa, kun ei niitä tarvitse enää mitata kuin kolmesti viikossa :) Yöllä söin parikin kertaa vispipuuroa pari lusikallista, aamulla mittari näytti 4.6 ja ruoan jälkeen 5.6, lounaan jälkeen 6.2. Hyvältä siis vaikuttaa. Enkä siis käytä muita vippaskonsteja kuin sitä yösyömistä :)

Yritin epätoivoisesti ottaa massustani kuvaa, mutta yksin se oli hieman vaikeaa: koko muu perhe on jo unten mailla. Yritän huomenna ehkä saada mukulat valokuvailemaan :)

Aijaa.com - masu 35+4 josko tuosta aukeaisi. Hyvin on pimeä kuva :( Lapset kutsuvat minua möhköfantiksi :D *varo nyt vähän, möhköfantti tulee* ja *väistä nyt möhköfanttia* vielä se naurattaa :LOL:

Hyvät yöt toivoo Viivi+Tiiti 35+4
 
Moi kaikki Pikku Pallolla olisi kysyttävää. Tiedän, että loppuraskaudessa on normaalia, että hengästyttää ja pulssi nousee jne. MUTTA onko normaalia, jos leposyke heittelee siinä 90-130 välillä, vaikka vain istuu koneella tai ottaa iisisti ?? :( Tänään on hengästyttänyt erittäin paljon (koko päivän), ja pulssi on lyönyt alimmillaan sen 90 mutta ylimmillään 130 levossa! Olin töissäkin mutta tosi raskasta on, kun huohottaa koko ajan :( ja huono olo!! Onko kellään kokemusta ? Auttakaa :'(

Juu ja on mua aikasemminkin hengästyttänyt tässä raskaudessa, mutta tänään se on mennyt jotenkin "yli".

- P.P. ja mahassa möyrijä - :whistle:
 
Keltakukka kyllä vain, täällä hullu hifistelijä, joka ei voi missata mitään uusia juttuja eli Netflix löytyy ja katson sitä pöytäkoneelta, tabletilta, läppäriltä ja onnistuisi ilmeisesti pleikkariltakin, mutta olkkarin pleikkaa ei ole kytketty nettiin, kun toi pöytäkone on tuossa telkassa kiinni kytkettynä. Muuta kuin kirjautuu sisään omilla tunnuksilla niin mitä tahansa alustaa voi käyttää. :) Tabletille löytyy appseista se ohjelma, tietokoneelta kattoo vaan nettisivujen kautta.

Herkut vs. terveellinen eväs mulla on ihan päivästä kiinni, mitä tekee mieli. Viime viikolla mussutin salaattia (ihan perus vihersalaatti fetalla) kaksin käsin, viikonloppuna vetelin sipsejä ja suklaata, nyt on taas sellainen olo, et vois syödä säkillisen porkkanoita. :D

Ihana tuo mies, kun alkaa hänelle iskeä tajuntaan viimein, että tässä on oikeasti tosi lyhyt aika enää ennen kuin nyytti on sylissä. Kertoi hetki sitten jännittävänsä ihan hirveästi ja jopa lievää paniikkia pukkaa. :D Tuumasin vain, että miettii mimmonen fiilis mulla on ollu täs jo pari viikkoa. Höppänä. :heart:

Pikku_Pallo onpa kyllä hurjat lukemat. :O Mulla on noi leposykkeet ollu viime aikoina 68-75, eilen oli pakko kokeilla tuota uusinta hankintaa, crosstraineria, niin viiden minuutin päästä oli ihan puuskuttava pökkelö ja sykkeet oli 95... Meni hetki palautua siitä. En oo ainakaan ite siis huomannu erityisen korkeita leposykkeitä vielä. Onko tuota nyt sit ollu pitkäänkin vaiko enemmän vasta nyt? Koska mullakin oli töissä tosi tosi puuskutuspäiviä ja välillä jopa huonoa oloa, kun sykkeet oli korkeella eikä päässy oikein lepäämään missään vaiheessa kunnolla - erityisesti sitä oli viimesinä viikkoina. Toivottavasti menis ohitse sulla toi hurja syke ja siitä johtuva huono olo. :hug:

Viivi76 hienosti sulla pysyny noi sokerit kuosissa! :cool: Mullakin on ollu hyviä arvoja, tosin terkkarin luvalla en oo nyt mitannukaan kuin kerran viikkoon. :) Ihana on muuten masukin, oikein möhköfantti muka. :D :heart: Mä olen vain valtamerialus... :D

Mua kyl jänskää hitusen mennä sinne perhevalmennukseen huomenna, kun näkee viimein, keitä muita odottajia täällä on... en oo viel kertaakaan muihin törmänny neuvolakäynneillä ja olen niin himputin utelias, et pää hajoaa. :LOL:

Öitä, mammat ja masut sekä rinsessa ja rinssi! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Kiitos MrsR tiedoista! Tarvii asennella tällä viikolla pelit ja vehkeet kuntoon ja sitte tapittamaan leffoja :D

Joo-o, kylläpä kannatti nukkua aamulla niin pitkään ku huvitti. Ei tuu uni, ei!

Kalliiksi tulee tämmönen, ku menee vallan nettishoppailuksi. Tai oikeastaan tästä tuli suorastaan säästöä, kun päätin, että lastenhoitohuoneeseen ei tulekaan uusia kalusteita, vaan tuunaan vanhoista. Ja niitä tuunaustarvikkeita tässä nyt sitten olen ostellut.

Ja jottei olisi vallan tylsää tässä valvoessa niin vatsan asukas on pitänyt ihan hullua menoa. Liikkeet sattuu välillä oikein tosi kovaa ja pitää puuskuttaa, että saa hengitettyä. Vessassa käydessä huomasin, että oli tullut pikkuhousunsuojaan tippa verta. Ei siis kirkkaan punaista, vaan sellaista rusehtavaa. Mitä lie tuhoja tuo ukkeli tuolla vatsassa saa aikaan.

Pikku_Pallo En osaa kyllä tuohon sykkeeseen sanoa juuta enkä jaata, mutta hengittäminen on täälläkin välillä tosi vaikeaa. Oletan, että silloin vauva itseään niin ylös, että keuhkot menee välillä vähän lyttyyn. Kannattaa nyt niitä sykkeitä varmaan mittailla huomennakin. Oletko ottanut sykkeen itse esim. ranteesta vai jollain mittarilla? Kokeile mitata syke ihan rauhassa maatessa. Silloin tulee se varsinainen leposyke, jonka pitää olla kyllä alempi kuin nuo sinun lukemat. Paitsi että nyt alat hermoilla aina kun mittaat ja syke pomppaa kattoon :D

Keltakukka 35 + 3
 
VIIVI, ihana masu :heart:

PIKKUPALLO, mulla oli neuvolas syke viimeks 116 :O Kaipa se kroppa vaan pyörittää siellä verta yms niin paljon enemmän jo. Mulle neukkutäti vaan totes et jännittääkö..

PESÄNRAKENNUS on rantautunut, on tietty aikakin jo laittaa jotain valmiiksi. Eilen plokkasin vauvan vaatteet, josko ne sais kaappiin. On kyl sen verran ettei tartte ostella, ellei sieltä satu ylläripoikaa tulemaan. Sininen on aika vähissä tässä taloudessa:LOL:

( . )
yö meni sohvalla pyöriessä..
Kokeilin siis liitoskipuihin sohvalla nukkumista mut ei se kauheesti auttanu. Ainoo et mies sai nukkuu rauhassa etten kiemurtelullani pidä hereillä.
Aamulla olikin mukavaa kun kaikki likat kömpi tuohon sohvalle kainaloihin pötköttämään.:heart:
Isäntä herätessään naureskeli et no johan on akat siellä kasassa:LOL: kun esikoinen oli kainalossa, keskimmäinen toisessa, kuopus jalkojenpäällä mönki ja maha hytky joka suuntaan:LOL:
Ei valvominen edes ärsyttänyt kun sai aamuhalikiintiöt täyteen hyväntuulisilta lapsilta:heart:

Hoksasin et aika isojahan nää masukit meillä alkaa jo olla: A-vauvan hikka tuntuu häntäluussa, ja sen pylly jyskyttää hikan tahtiin kylkiluihin:whistle: B- on kyl paljon rauhallisempi muutenki.. se hikkaili tuossa puol tuntii sitte :LOL:

Jahas, nyt noille rakkauven hetelmille murkinaa naamariin :)

T.Neiti + Masukit 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka ja MrsR
Huomenta =) Miulla torstaina lääkäri ja alkaa jo jännittää...toivottavasti kaikki kunnossa ja et en saa viel uintikieltoa ku on niin mukava käydä lasten kans polskimassa ja sit taas ku vauva syntyy ni tuskin tänä keväänä enää uimaan pääsee!

Ei täs muuta tällä kertaa...tsemppiä kaikille muillekkin möhömahoille ja erityisesti niille joilla kipuja ja pelkoja!

äitx2 ja riesa rv 35+0
 
Pelot, niitä on minullakin. Loppua kohden vaan pahenee... pelkään että ihan kaikki mahdollinen menee täysin pieleen, ja jompi kumpi ei selviydy, minä tai vauva. Välillä tulee hyvinkin ahdistavia tunteita... pelot liittyy enimmäkseen synnytykseen.
Kiva tietää etten ole ainut joka pelkää..

Liitoskivut on hellittänyt, ja olo hiukan parempi. Kyllä niitä kestikin!
Pesänrakennusvietti on kova.. jatkuvasti pitäis siivota tai järjestellä vauvan huonetta :)
Ja sairaalakassi on nyt pakattu.. . enää hammasharja puuttuu!


MyDream rv 35
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Heippa!

Onko kellään muulla kipuja kylkiluissa? Mulla ihan järkyttävän kipeet! Siis kummaltakin puolelta. En voi kuin maata kyljellään ja molemmat sattuu. Mitä teen? Tyynyjen ja peiton asettelu ei auta sitten mitäään! Nyyyh..

En jaksa muuta nyt vaan yritän saada "hyvän" asennon sohvalle.

Bettis ja rakas 25 päivää! :heart:
 
Kiitokset täältäkin MrsR Netflix opastuksesta!

Bettis Mulla myös pakonomainen tarve saada levy fazerin pähkinäsuklaata lähes päivittäin :ashamed:

Pelot Liittyvät enimmäkseen siihen onko vauva terve, sekä itse synnytykseen, meneekö kaikki hyvin?! Onneksi mies jaksaa tsempata aina jos alan liikaa pohtimaan. Näillä mennään mitä on ja parhaani teen jokatapauksessa!

Pesänrakennusvietti Eilen saatiin lipasto vauvan vaatteille! Koottiin jopa heti! Jos pikkuhiljaa pesisi ne pienet vaatteet sinne sisälle :) kivut vain vaivaavat kun vähänkin kumartelen, kyykistyn yms :/

Liitoskivut Yöt olen pärjännyt suht hyvin imetystyynyä apuna käyttäen. Saa mukavasti koko matkalta "venytettyä" polvista leukaan asti! Ja Panadol 500mg menee melkein joka pv :/ Olen jopa hieman yllättynyt, koska koko elämäni skolioosista kärsineenä ja todella kovia kipulääkkeitä syöneenä ei ole ollut tarvetta millekään ylimääräiselle lääkkeille! Tukivyö oli pakollinen RV 16-33, sen jälkeen aiheutti supistuksia. Neuvolasta sain paremman lainaksi, mitä omani oli..

Kohta on neuvola, joten valmistaudumme sinne lähtöön!

Milli + masukki 37+1
 
milli mä vedin just eilen ton pähkinärouhe levyn. Hups... :D

kylkiluu kivuista vielä että mulla siis sattuu nimenomaan ne luut ja kun yskinkin niin sattuu hirveästi. Ja pakko vielä yskiä kun flunssa tulossa. Eeeei kiva!

Nyt kyllä "päikkärit" sohvalla. On edes hetki kun ei satu kun nukkuu. :)
 

Yhteistyössä