Helmikuun helmet 2013

Viivi76: meillä vähän samanlainen vauveli täällä... nukkuu oikeastaan tuonne iltapäivään 3-4 asti parilla syötöllä ja sitten alkaa metelöinti. Ei viihdy muualla kuin sylissä ja LIIKKEESSÄ, eli minä tai mies joudutaan kävelemään kämppää ympäri, jos aiotaan saada pikkulikka tyytyväiseksi ja hiljaiseksi. Toinen, missä viihtyis olis rinnalla, mutta mulla tulee maitoa aikas hyvin ja jo muutamassa minuutissa on täynnä, joten syö sitten liikaa ja puklaa pois, jolloin on pakko lopettaa syönti. Ensimmäiset 3-4vkoa oli aikas leppoinen vauva, mutta nyt sitten kun 6. vko lähestyi, alkoi nuo iltahuudot. En usko minäkään allergioihin, Disflatyl aiheutti pukluttelua varsinkin öisin (en röyhtäytä öisin), joten se piti lopettaa ja nyt mietin kannnattaisko hommataCuplatonia? Vai kannattaisko vaan odottaa. Jostain luin, että vauvat itkee eniten 6-8viikon ikäisinä ja esikoisella tuo pitikin paikkaansa, jospa tällä loppuis itkut sitten parin viikon jälkeen? Noh, toivossa on hyvä elää :D

Ärsyttää vaan, kun on jouduttu sanomaan vieraillekin, että viiden jälkeen ei kannata tulla jos ei halua kuunnella huutoa ja nähdä juoksevaa talonväkeä :D

Ristiäiset pidetään vasta 20.4., ihan sen takia että esikoisen ristiäiset olivat a day from hell; pikkuinen oli tuolloin 7vkoa ja huusi käytännössä koko päivän. Aamusta iltaan, koko ristiäisseremonian ja juhlan. Että oli kivat zembalot ne :D Nyt toivon mukaan vauveli on jo niin vanha, että masuitkut on takana (on nyt 6vkoa), mutta senhän näkee vasta sitten. Anoppi aikoo tehdä täytekakun, minä teen voileipäkakun ja siskoni auttaa siivouksessa jos ei itse ehditä miehen kanssa. En aio repiä stressiä, kotona pidetään ja kutsutaan lähimmät, kummeineen ehkä joku vajaa 30 ihmistä (en ole edes laskenut).

Pääsiäistä vietetään kotioloissa, kun ei viitsitty lähteä huutavan lapsen kanssa sukuloimaan. Antakee mulle voimia... ;) :D

Ja nyt pihalle, hauskaa pääsiäistä kaikille! :)

cannes ja huutava pikkutyttönen 6vkoa1pv :)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Heippa!

Neiti-81
Olit kysynyt joskus tuosta meidän esikoisesta. Juu toki voi kysyä! Hänet Leikattiin Tyksissä, johon oli Helsingistä saapunut lasten neurokirurgi ja Oulusta lasten erikoiskirurgi. Onhan hän aika taistelija, voi paketin kokoinen poika on kasvanu isoksi pojaksi :heart:

Harvemmin sitä taas on tullutkin mietittyä että esikoisemme on todellekin taistelija :)! Nyt vaan toivotaan että.mitään lisä sairauksia ei tule :/
Kuitenkin pienin mies voi hyvin! Vaikka yöt on edelleenkin kohtalaisen rankkoja mutta näillä mennään. Tänään on ollut todella virkeä! On silmät tapittanu mukana!
Päiväunet onnistuu parhaiten heijjaamalla ulos vaunuihin. Siellä nukkuukin sen 2-3h n. 12-14/15. Muuten nukkuu pinnasängyssä tai välillä sitteriin.

Pääsiäinen!! Hui tuota ruuhkaa.. Kyllä pinnat oli.kireellä kun ei ole parlkipaikkoja ja jonoissa saa olla väh. 10min. Mutta saatiinpaha ruuat ostettua. Huomenna ois tarkotus mun vanhempien tulla meille :)
HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE!

Juli ja Ensku 7vko4pv?
 
Tuuliannaliina kuulostaa ihanalta, perheen kanssa kylpylähotelliin; nauttikaa ! :)

Bumble minulla hormonit hyrrää vielä ihan täysin. Rakastan perhettäni ja kaikki on hyvin, silti tuppaa ressaamaan ihan tyhmistä asioista! Tyyliin välillä tekis mieli vaan itkeä, vaikka varsinaista syytä ei ole. Tai on , mutta se on näitä pieniä huolia. Outoa ! :eek:


Pikkuneiteellä on paljon valkoisia vaatteita. Jos kakkaa jää niihin kiinni, ni ei lähde pesussa 40 asteessa poies.. :/ Onko vinkkejä ??? Hyvä tahranpostoaine?

Pääsiäisen jatkoja , terkuin myö :heart:
 
Ompa täällä hiljaista...liekkö pääsiäisen ansiota =)

Imetys sujuu täällä hyvin ja ensin oli tavoite 6kk imettää mut nyt 7-9kk ku tuol välil lähetää ehkä turkkiin niin ei tarvis korviketta raahata mukaan =) Onkos kukaan muu lähdössä vauvan kanssa etelään?

meillä nukutaan 3-4 päiväunet ulkona nyt kun hyvät ilmat...tulee itekkin lenkkeiltyä kunnolla =) nyt just vetelee sikeitä vaunuissa =)

Raskauskiloja on vielä 3 jäljellä ja toivotaan et ne karisee pian pois =) Suklaan mussuttaminen ei ehkä auta asiaa ;)

mukavaa pääsiäisen jatkoa kaikille =)

äitx2 ja pieni mies 1kk3vko6pv
 
Etelään lähdetään kun vauva on sellaiset 10kk ikäinen. Imetystä on tarkoitus jatkaa sinne asti ja pidempäänkin. Vaikka töihin palaankin heti vanhempainvapaan jälkeen, niin yritän silti maidontuotantoa pitää yllä edes pumpun avulla. Töissä on kylmäsäilytysmahdollisuus, joten maidotkin saan talteen ja seuraavana päivänä lapselle päivähoitoon mukaan. Edes osan. Kovasti kyllä mietin, että olisin muutaman kuukauden pidempään kotona kotihoidontuella. Jos vain pankki antaa armoa hieman lainojen kanssa, ilman sitä ei kyllä tule olemaan varaa kun nyt jo tekee hiukan tiukkaa. Täysi luottamus mulla on päivähoitoa kohtaan, mutta mieluiten nauttisin vielä silloin pienokaisen hurmaavasta seurasta :)

Meidän pikkuisella on ilmeisesti refluksi. Kurkkuun nousee jatkuvasti puklua mikä sitten nieleskellään heti pois. Iltaisin tulee kovaa kipuitkua, joka helpottaa pystyasennossa. Annettiin kokeeksi pieni annos Gavisconia (on yleinen lääke refluksin hoitoon ja yleisesti käytetty imeväisikäisillä, joten uskalsin antaa omatoimisesti puolikkaan annoksen kokeeksi) ja johan helpotti pienellä olo. Ensi viikolla on onneksi neuvolalääkäri, mutta siihen asti mennään tällä eteenpäin. Disflatyl jää nyt kyllä pois kun voi pahentaa refluksia, toivottavasti ei olis enää ilmavaivoja (ruokavaliosta poistin kaiken niitä mahdollisesti tekevät). Surettaa kyllä pienen puolesta, on sen verran inha vaiva etten olisi sitä hänelle koskaan toivonut tulevan. Itsekin olen närästyslääkkeiden suurkuluttaja, ollut lapsesta asti. Oirekuva on täysin selvä (limaista yskää ja puklua, puklua tulee usein muttei tule yleensä ulos asti vaan lapsi nieleskelee sitä, kipuitkua selällään ja vatsallaan ollessa tai jos mahaan tulee painetta, räkäinen nenä, hengityksen rohinaa ajoittain jne...) Alkaapa selvitä, miksi meidän neiti on ajoittain aika kiukkuinen eikä mikään tunnu olevan mieleen. Onneksi on suht simppeli juttu hoitaa, kunhan muistaa lääkitä ajoissa.
 
Heips!
Meillä on nyt vastustellut jonkin verran.
Vauvalla siis refluksin oireita, runsaasti puklaa, oksentelee, mutta paljon nieleskelee ylös noussutta maitoa. Röyhtäytän kyllä, mutta silti puklailee.

Kipuitkujakin on, mutta niitä on toisestakin syystä.Viikko sitten huomasin syyn räjähteleviin itkuihin: pyllyä pestessä vauvaan sattui. Tiesin kyllä, että pyllyssä on mansikkaluomi, mutta vasta viikkko sitten löysin luomesta haavauman. On sellainen soikea kynnen kokoinen alue, mistä on iho kokonaan pois, lihas siis näkyy:( Ja varmasti on tosi kipeä. Hankalaa on se, että kun luomi on pyllyn välissä, niin kaikki kakat ja pissat sinne menee. Nyt sitten on ollut tiheää vaipan vaihtoa ja aina lansinoh/pihkasalva+rasvalaastari+haavaside+teippaus päälle. Ja sekin sattuu vauvaan. Viikon siis ollut tällaista. Saatiin lähete allergiasairaalaan, mennään sinne torstaina laseriin. Sitä vaan joutuu tekemään useita kertoja, jotta iho alkaisi kasvaa.

Sitten tänään vauvalle tuli flunssa (esikoisella oli just), nenä krohisee, hyvä jos henkeä saa nenän kautta, tissillä ei juuri pystynyt olemaan. Sitten aivastuttaa ja yskittää, alkaa oksettaa ja juuri juodut maidot tulee ulos. Terveysneuvonnastakin sanottiin vaan, että nenäfridaa ja suolaliuostippoja käyttäkää, höyryhengitys on hyvästä. Myös sanottiin, että aikuinen voi suullaan vetää vauvan nenästä limat pois. Minusta se tuntui ällöttävältä vaihtoehdolta, vaikka mitä sitä ei tekisi pienen hyväksi?
Omaa napaa tässä siis, jotenkin niin paha mieli tuon pienen puolesta. Itkutkin hällä on sellaisia alistuneita jo, kun aina vaan sattuu johonkin :(

Serafiina ja pieni 1kk
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista tuohon alakuloisuuteen! Mulla kyllä ihan selkeästin auttoi, että sain miehelle puhuttua tunteistani. Ja tosiaan väsymys vaikuttaa ihan hirveästi. En toisaalta usko, että tämä olisi ihan synnytyksen jälkeistä masennusta. Ei kait se ihme ole jos uusi elämäntilanne vähän myllertää mieltä. Mutta kannattaa kyllä niistä omista tunteista puhua jollekkin, koska se, että minä pidin niitä ihan vain itselläni, niin selkeästi pahensi tilannetta :ashamed: Tsemppiä muillekkin jotka välillä joutuvat painiskelemaan itkuisuuden ja alakuloisuuden kanssa.

Vielä olisi ollut kirjoitettavaa, mutta nyt kutsu käy!

Bumble & Pikkuinen 5vko 2pvä :heart:
 
Huomenta! Tulipa nukuttua!

Alkaa ressi vissiin purkautua, ollut viimeajat aika höykytystä, vauvan odotus ja syntymä, bilirubiiniressi ja ylimääräinen sairaalayö, esikoisen lievä mustasukkaisuus ja sopeutuminen uuteen perhe-elämään..

Ja mentiin naimisiinkin samalla kun tytölle haettiin nimi maistraatista. Karattiin ihan vaan lasten kanssa ja kerrottiin suvuille vasta nimiäisissä, jotka oli eilen ja vaikka pienet, noin 15 hengen, juhlat olikin niin aika ressaavaa sekin järjestää vauvanhoidon lomassa. Leipomiset ja muut. Mutta nyt kaikki on ohi ja miehelläkin alkoi isyysloma ja nyt vaa ollaan! Ihanaa :heart:

Ainut mikä hieman huolettaa on runsas pulauttelu. Mikä menee sisään tulee ulos. Paitsi yöllä, silloin pysyy sisällä jostain syystä.

Halibut ja Punni 1kk1vk
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
Moikka

Halibutille onnea naimisiin menosta! :flower:

Bumbleko se oli, joka kyseli kapaloinnista? Meillä on pidetty kyllä koko yö kapalossa, lukuunottamatta vaipanvaihtoja tietty ja joskus yösyötöllä irrotan tarrat, mutta sitten pikkuinen herää kun alan kapaloidan hänen nukahdettua rinnalle. Kapalo on ylävartalon osalta aika tiukka, mutta hyvin näyttää viihtyvän ja nukkuu paremmin, joten aion jatkaa toistaiseksi ainakin. Sen sijaan sitä en tiedä, kuinka myöhäiseen ikään kapaloa voi käyttää? Tietääkö joku? 3kk tai jotain?

Alakuloa ei täällä juuri ole näkynyt, mutta kiukuttaa kyllä aika usein! Äitiä siis, kun väsy ja yöherätykset niin tiuhaan. Meillä syödään 3 tunnin välein yöllä ja syöttö kestää minimi 30 min, usein tunnin. Lisäksi 2x pitää vaihtaa vaippa yöllä, eli ei siinä kaksisesti nukuta. Herätys on useimmiten klo 6-7 aamulla. Isää ja äitiä nukuttaisi vielä, mutta pikkuista ei...

Kylpylähotellireissu onnistui yli odotusten! Kylpyihin en kyllä päässyt mutta syötiin 3 ruokalajin illallinen miehen kanssa rauhassa ravintolassa, pieni nukkui vaunussa ikkunan takana sen ajan. Samoin buffet-aamiainen osui yksiin aamupäikkäreiden kanssa, jee! Nukuttiinkin aika hyvin, pieni vaunukopassa hotellihuoneessa. Kaiken kaikkiaan tosi onnistunut miniloma ja ihana oli päästä kotoa hetkeksi muualle.

Mekin ollaan Pikku yllätys suunniteltu matkaa kun pieni on 10kk. Mihin päin etelään suuntaatte? Me ollaan ajateltu Thaimaata, pari kolme viikkoa marras-joulukuussa. Mies jää silloin isäkuukaudelle ja olisi hyvä sauma lähteä kun itsellä ei oikein ole järkeä palata töihin juuri ennen joululomaa. Muutenkin jään tod näk hoitovapaalle vielä ensi kevääksi, vaikka en ole varma vielä... Matkakin on vasta suunnitteluasteella, mutta toivottavasti. Itse olen innostuneempi ajatuksesta kuin mies, mutta meillä se on aina näin ja sitten mies kuitenkin onneksi viihtyy kun päästää reissuun.

Nyt pieni nukahti vaunuihin aj tämä mami painuu takaisin pehkuihin...

Serafiinalle tsemppiä pienen masuvaivojen kanssa!

Tuulis ja rakas 5vkoa ja 3 päivää
 
Hellurei!

Nyt on pienelle annettu nimi, hänestä tuli Arttu Johannes Antero :) Vaikkakin äiti mokaili huolella, ristiäisten piti olla klo 13, mutta olin ilmoittanut osalle vieraista, että kello 14... ja sitten kun asia tuli ilmi, olin siis itsekin jälkimmäisen uskossa, tuli hieman hoppu ja hirveä puhelinrumba, että voisitteko tulla hieman nopeammin :D Noh, kuitenkin yhden ja kahden välissä sitten kaste suoritettiin, ja vaikka papille tuli hieman kiirus seuraavaan paikkaan, hän ei sen kummemmin kiirehtinyt :) Hän on kastanut kaksi edellistäkin lastani, joten tunnelma oli silti huoleton, vaikka äitee olikin hieman mokannut :LOL:

Onnea Halibut, ihanaa, rakastan extemporeejuttuja :D :flower:

Pumppaamisesta piti sanomani, että vaikka itse pumppaamalla saankin 1-2,5 dl per tissi pumpattua, niin mulla on sairaalasta sellainen ns. teollisuuspumppu lainassa luovutuksen ajaksi, tavallisella pumpulla en ole koskaan saanut pumpattua kuin max 50 milliä! Tuossa on niin paljon enemmän tehoa, joten älkää olko huolissanne! Sitä paitsi mun rintojen kokohan on se 70K, eli siinäkin on muutama tilavuusprosentti tavallisiin tisseihin eroa. Tsemppiä siis kovasti paljon, luottakaa tisseihinne!

Masuvaivoihin voi yrittää syödä esim. vadelmaa tai juoda sitä kuulua vadelmanlehtiteetä, vadelmateetä ja tilli on myöskin sellainen vatsaa rauhoittava, myös fenkoli ja anis, jos tykkää! Lisäksi hieronta voi auttaa, esim. täällä on hyviä ohjeita: 4. Vauvahieronta ja koliikkivauvan hieronta — Kevyt.net

Pääsiäisen jatkoja toivoo Viivi ja Arttu :heart:
 
Halibut paljon onnea!! :heart::flower::heart:

Pumppaamalla
saan maitoo semmosen 40-60ml n. puolessa tunnissa yhteensä molemmista, mut jos pumppaan esim. pojan päikkäreitten jälkeen toisesta tissistä samalla, kun hän syö toista, niin saan irti n. desin verran 15-20 minuutissa (yhestä tissistä siis tietenki). Eli joilla ei irtoo muuten paljoo, niin kannattaa kokeilla samalla kun syöttää, niin näkyy heruvan huomattavasti paremmin.

Vielä kerkeen toivottaa hyvää pääsiäistä!

minä vaan -84 + Vesku 2kk 15pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Zue
Oli kiva kuulla vinkkejä pumpatun maidon mukaan ottamisesta, jotenkin olin ajatellut et maidon pitää ehdottomasti olli n.37 asteista, mut neuvolassa kerrottiin et riittää kun on huoneenlämpöistä. Nytpä siis oltiin liikenteessä siten, että maito oli pienessä termopussissa, jossa oli mukana kylmäkalle kuumalla vedellä täytettynä ja hyvin pysyi lämpimänä.:)

Itkuisuudesta mä ainakin olen edelleen hyvin itkuinen ja äärimmäisen herkkä! En oikein kestä mitään huonoja uutisia tai vähäänkään surullisia asioita, mut musta tää kuuluu asiaan kun imetyshormonit jyllää.

Nukkumisesta meillä nukutaan yö n.klo.23-9/10.00 kahdella syötöllä ja 4h päikkärit ulkona vaunuissa. Päikkäreitä pieni ei suostu sisällä nukkumaan, ja illat meillä onkin aika itkua tai kitinää..
 
Halibut, onnea tuoreelle rouvalle! :)

Mrs-K, niinkuin oli jo joku muukin sanonut, niin just imeminen/pumppaaminen eli rintojen ärsyttäminen on se mikä lisää maidon tuloa. Ei se määrä sillä lisäänny että vähentää imetyskertoja, päin vastoin. Jos sulla on toiveissa jatkaa imetystä niin kannattais varmaan sit tehdä niin, että annat imetyksen päälle sit lisämaitoa tarvittaessa, mutta ei kyllä kannata jättää kokonaan rintoja ärsyttämättä. Toki jos et halua saada maitomäärää lisääntymään vaan aiot jatkossa jatkaa korvikkeella, niin sitten se on eri asia.

Meillä edelleen kovasti ilmavaivoja, varsinkin aamuyöllä ja sit illalla. Mahassa välillä kurisee ja sit yhtäkkiä tulee kipeän näköinen ja kuuloinen kipristys. Aika paljon piereskelee ja kakkaa tulee useamman kerran päivässä, mutta sitäkin näyttää välillä joutuvan ähertämään oikein voimalla. Disflatyl käytössä nyt kolmesti päivässä, mutta sen aloittamisen jälkeen on kyllä alkanut pulauttelemaan enemmän, ainakin muutaman kerran päivässä kun ennen sitä ei juurikaan ollut. Tänään meinasin varailla aikaa vyöhyketerapeutille, oon siitä kuullut paljon hyvää ja meinaan nyt kyllä kokeilla kaikki keinot että saisi pienen oloa helpotettua.

Tyttö on nyt parina yönä nukkunut 7 tunnin pätkän syömättä, ei kai siitä ole haittaa näin pienelle? Nytkin meni eilen ennen klo 22 nukkumaan, heräsi syömään 4.30 ja sit uudelleen vähän ennen klo 7 ja senkin jälkeen jatkoi vielä uniaan tossa mun vieressä, mikä onkin harvinaista herkkua ettei päivä ala jo kuudelta. Iltaitkuja on tullut nyt jonkin verran, eilenkin vaan husi suoraa huutoa vaikka maha oli täynnä ja vaippa vaihdettu, isän syliin sit viimein rauhoittui. Veti kunnon rintaraivaritkin eilen illala kun ei meinsnnut saada maitoa tulemaan. Puristamalla kyllä tuli hyvin maitoa mutta vauvan imiessä ei kyllä kuulunut nielemistä ja hän minuutin imemisen jälkeen hermostui, otti kyllä uudelleen kiinni mutta aina hetken päästä sama juttu. Lopulta annoin sit korviketta pullosta ja neiti vetäskin sitä sit ihan reilun satsin.

Kyllä huomaa selkeästi eron vaikka parin viikon takaiseen, kun tyttö on hirmu paljon virkeämpi kun ikää tulee lisää. Lelua jaksaa välillä hetken aikaa seurailla ja hymyjä tulee paljon. Lattialla jaksaa myös katsella ympärilleen pitkiökin aikoja, kun hetki sitten ei siinä viihtynyt yhtään. Iso tyttö :)

Hepa ja tytsy 1kk 1vrk
 
Hepalle pakko sanoa tähän heti; meilläkin tyttö nukkuu itseasiassa JOKA ikinen yö sen 6-7h syömättä ja älisemättä . Mutta sitten tankkaa kyllä hyvin itsensä sen jälkeen ja tosiaan illan vika syönti on yleensä överi ähkyyn itsensävetäminen. Siinä kai syy, miksi nukkuu niin hyvin, haha :D Tuskin mitään haittaa tuosta on , päinvastoin. Mut mie oon kuiteskii kattonut ettei mene hirveesti yli tuon ajan , että sitten syödään kummiskin sen 7h jälkeen. Ja voi jatkaa unia mikäli tahtoo ja niin yleensä tekeekin. Ihme likka !! :D :heart:
 
Tuuliannaliina me ollaan lähdössä Madeiralle vuoden loppupuolella ja koko perheen voimin. Matka on suunniteltu, varattu ja maksettu joten menossa ollaan jo toinen jalka oven välissä :D Millään ei malttaisi tuohon saakka odottaa kun olen joka kesä tottunut reissaamaan useamman viikon ulkomailla, mutta taitaa pienen takia olla parempi näin. Saa rauhassa totutella ensin kotimaan kesäsäähän. Meidän normaaleissa kesälomakohteissa kun lämpötilat kohoavat usein yli +35asteen, ei ole ehkä puolivuotiaalle sopiva keli kun itsellekin tekee joskus hiukan tukalaa. Ja onpahan kiva ottaa pieni pakomatka alkutalven pakkasilta :)


Huomenna on pikkuneidin ensimmäinen neuvolalääkäri. Toivottavasti saadaan ton refluksiepäilyn kanssa apuja. Vaikka melkoisen selvä juttu se on, imeväisikäiselle tarkoitetusta refluksilääkkeestä riittää puolikas annos ja kaikki oireet katosivat. Ei ole enää tuskaista kipuitkua, limaisuus vähentyi ainakin puoleen vanhasta, mahavaivoja ei ole eikä kurkkuun tuntuisi nousevan enää niin usein tavaraa.
 
Huomenta :wave:

Onnea Halibutille rouviintumisesta :flower: :heart:

Te jotka käytätte korvikkeita, niin käytättekö valmiita tetroja vai jauhetta? Meillä ollut käytössä nyt Valion Tuuti korviketetrat, mutta kokeeksi eilen ostettiin Nutrilon omneo jauhetta. Kotona ollessa voisi jaksaakin tehdä maidot jauheesta. Tuon pitäisi olla todella vatsaystävällistä.

Meille on nyt alkanut tulla iltakiukkuja. Tai onhan niitä oikeastaan aina ollut, mutta nyt ovat pahentuneet. Kiukku iskee yleensä siinä vaiheessa kun laitetaan pikkuista nukkumaan. Pieni väsykitinä alkaa jo aikaisemmin ja kun ajattelen, että neiti olisi valmis yöunille, niin eiköhän piristy kun omaan sänkyyn lasketaan. Ehkä pitäisi antaa nukahtaa sohvalle kunnolla ja siirtää vasta sitten sänkyyn. Kapalossa nukkui yhden yön ja hyvin nukkuikin, mutta seuraavana iltana otti hirveät raivarit kun kapaloin.

Nyt taas kutsu käy, joten jatkab myöhemmin!

Bumble ja Pikkuinen 5vko ja 4pv
 
Heippa

Mikäköhän ihme, kun tämä aamu on ollut htäkkiä yhtä pukluilua??? Yleensä poika puklaa pikkuisen muutaman kerran päivässä mutta tänä aamuna puklannut jo varmaan 7 kertaa ja isoja määriä. Myös itkuisempi kuin yleensä...

Nukahtamisesta en kyllä ota selvää tämän herran kohdalla. Nyt ollaan saatu siis hänet nukkumaan omassa sängyssä, sivuvaunussa meidän sängyn vieressä, mutta nukahtamistavat ovat vähintäänkin outoja... Parina iltana ollut hirveät raivarit, kun siirrään tissiltä omaan sänkyyn ja vähän herättelen siinä välissä, koska monesta lähteestä olen lukenut, että pitäisi antaa nukahtaa samaan paikkaan josta herää. Tämä on meillä käytännössäkin koettu, koska kun hän vähän havahtuu unesta, on takuuvarma itkun paikka, jos hän herää eri paikasta kuin mihin nukahti.

Mutta siis kolme kertaa hirveä huuto siirrosta eikä auttanut heijailu ja laulelu vaan piti antaa rintaa uudestaan ja sitten jostain ihme syystä seuraava kerta menee kivuitta, lasken pojan hereillä omaan sänkyyn ja tutti suuhun ja odotan tietysti raivaria edellisten perusteella, mutta nyt poika nukahtaakin ihan tyytyväisenä. Outoa! Ei ollut mitenkään unisempi kuin raivarikertoina, eli en ota selvää. Tätä ollut muutama ilta. Ainoa yhdistävä tekijä suostumisessa nukahtamaan itsekseen on ollut ajankohta, klo 21.30 tää onnistuu, ei aiemmin eikä oikein myöhemminkään... Nukutuspuuhat aloitan kuitenkin jo tuntia aiemmin, koska poika on selvästi väsynyt, itkee ja haukottelee vuorotellen. Onko muilla tällaista epäjohdonmukaisuutta saman illan aikana? Ymmärrän, että eri iltoina voi olla eri meinkinki, mutta tämä on minusta outoa.

Pikku yllätys: ihana matkakohde teillä! Mä olen ollut useampana hiihtolomana Madeiralla ja tykkäsin ihan valtavasti. Jouluna siellä on varmaan vähän viileämpää... Meillä tosiaan kohde vielä vähän auki, Thaimaa on musta ihana, mutta kyllä mua arveluttaa sekä lennon kesto, lämpöasteet, että aikaero.... Haluisin vaan johonkin selkeästi lämpimään matkakohteeseen joka olisi myös vähän kiinnostavampi kuin joku Kanaria, eikä mielellään hirveän kallis. Vinkkejä vastaaotetaan!

Zue: meillä nukutaan päikkärit kans vaan ulkona vaunuissa ja nyt on alkanut löytyä vähän rytmiä: eli päikkäreille pitää päästä jo paljon aiemmin kuin ennen ajattelin, optimiaika on 9-9.30 välillä aamulla. Tänään nukahti jo sohvalle pukiessa. Onhan se ihan loogista kun poika kuitenkin herää jo 7.30 maissa. Iltapäivät sitten torkutaan, joskus tuuppaan takaisin vaunuihin klo 15-16 maissa mutta toiset ulkounet jää selkeästi lyhyemmiksi, max tuntiin.

Nukkuuko äidit päikkäreitä? Mulla jäänyt vähäisiksi kun tää ajankohta on aikaistunut niin. Klo 9 olen just syönyt aamiaisen ja juonut teen eikä nukuta, iltapäivällä nukuttaisi sitten hyvin, mutta poika ei enää nuku pidempään. Olenkin aika zombi, kun omat yöunet jää siihen 5-6 tuntiin yösyöttöjen ja vaipanvaihtoje ja jokaöisen oman syömisen takia. Kello 3 on kiljuva nälkä ja pakko mennä syömään 'aamiainen' silloin. Syökö muut öisin? Siis äidit....

Meillä on muuten kakka aina vaan vihreää, keltaista ei ole näkynyt sitten sairaalasta lähdön... Ilmavaivoista kait se kertoo eikä liene vaarallista???

Tuulis ja rakas 5 viikkoa ja 4 päivää
 
Joku kyseli siitä kapalossa nukuttamisesta, meillä poika nukkuu päivisin ulkona, joten ei oo kapalossa (vaikka nukkus sisälläki, ni en kapaloi päivällä). Yöt nukkuu siis läpeensä kapalossa. Nyt on se yhtämittanen unijakso pidentyny vielä tunnilla eli nukkuu tällähetkellä 9 tuntia enneku tarvii syömistä, sen jälkeen toisinaan laitan vielä kapalossa takasi omaan sänkyynsä, niin nukkuu n. 2-3 tuntia lisää tai sitten otan kapalon pois ja pojan nukkumaan ihteni viereen, niin torkutaan siinä n. 1-1,5 tuntia.

Päikkäreitä
en yleensä ite nuku. Joskus kyllä poika haluaa herätä jo niitten 9 tunnin unien jälkeen n. 5-6 aikaan, niin sillon valvotaan 1,5-2 tuntia ja mennään takasi nukkumaan yleensä kumpikin, sit nukutaan taas 1,5-2 tuntia.

Öisin en syö
vaikka joskus vähän nälkä oiskii, mut on muutenki näitä kiloja, ni vältän sitä. Mulla on kyllä iso lasillinen vettä sängyn vieressä joka yö ja siitä hörppään aina herätessä, kun usein janottaa ja varsinki sit aamulla, kun syötän poikaa.

Meijän pojalle kyllä nyt uni maittaa ihan uskomattoman hyvin (koputan puuta), saas nähä miten pitkään tätä jatkuu. Tosiaan siis ihmetyttää kyllä, miten nukkuuki öisin noin hyvin ja sitten tässä viimepäivinä on vejelly tuolla vaunuissaan semmosia 6 tunnin päikkäreitä :O Äskettäin vein hänet sinne, että saas nähä, miten pitkään taas tänään nukkuu.

minä vaan -84 + Vesku 2kk 2vko 3pvä
 
Meillä ei tyttö oikein suostu nukkumaan vaunuissa. Nukkuu kyllä kun ollaan liikkeellä, mutta heti kun tullaan kotiin ja yritän jättää vaunuihin ulos niin viimeistään 5min jälkeen alkaa huuto. Samoin jos laitan vaan suoraan vaunuissa pihalle ilman että lähdetään liikkeelle, herää heti kun tutti tippuu. Muutaman kerran jaksan käydä vaunuja heijaamassa niin että nukahtaa uudelleen, mutta ei sitäkään parin minuutin välein viitsi tehdä jos itsellä olis sisällä hommaa.. Mietin tossa äsken kun luovutin ja toin tytön sisään, että tyttö tuntui kyllä aika lämpimältä et voisko se sit häntä ärsyttää. En vaan tiedä miten tota pukeutumista sit uskaltais keventääkään kun ei nytkään ole päällä kuin body, potkarit, sukat, tumput, haalari ja pipo, ja sit on vaunuissa makuupussissa. Vaippakin oli just vaihdettu ja vatsa täynnä ettei pitäis siitäkään kiikastaa.

Varasin nyt sit aikaa vyöhyketerapiaan, tosin ensimmäinen käynti on vasta viikon päästä. Toivon todella että siitä on apua. Viime yönä meistä ei tainnut kukaan juuri nukkua kun tytön vatsaa väänsi ihan kamalasti. Disflatylistä ei tunnu apua olevan, lisäksi meillä on mennyt rela-dropsit. Vyöhyketerapeutti antoi ohjeen että viimeistään 2vrk ennen hoitoa pitää noi lopettaa ja muutenkin oli sitä mieltä että relan öljypohjaisuus vain pahentaa masuvaivoja, niin lopetin ne sit jo nyt ja katsotaan tuleeko sillä mitään muutosta. Myös omaan ruokavalioon antoi ohjeeksi että pitäis nyt jättää pois kahvi, suklaa (tää on ainoa joka tuottaa mulle vaikeuksia :D), kaalit, sipuli, herneet, sitrushedelmät, appelsiinimehu (tää on kuulemma yks pahimmista) ja muutenkin mausteiset ja rasvaiset ruuat. Myös maitotuotteita kehotti käyttämään varovasti. Käyntejä on varattu kolmelle peräkkäiselle päivälle, yleensä kuulemma kolme riittää mutta sit tarvittaessa voidaan ottaa vielä neljäs käynti.

Päikkäreitä en oo itse juurikaan nukkunut. Tuntuu että aina kun yritän, tyttö herää saman tien ja sit taas kun ajattelen etten viitsi edes yrittää kun tuo herää kuitenkin heti, niin sit likka vetääkin pidemmät unet.. Anopille oon vähän koittanut vihjailla että vois tulla välillä hakemaan tytön lenkille niin äiti ja isi sais ottaa pienet päikkärit.

Tänään täällä on ollut ihmeen hyväntuulinen ja hymyileväinen tyttö vaikka yöunet tosiaan jäi huonoiksi, saa nähdä onko tää tyyntä myrskyn edellä..
 
Heips kukkuu kaikille!

Tuuliksen mainitsemat iltahuudot/nukkumaanmeno: meillä vähän samantyylistä. Neiti ihan niinkuin valvottaisi itseään joskus tonne puol yhteentoistakin asti. Iltahommat aloitetaan joka ilta 19.30 kun neiti alkaa silloin kertoilla että olis sen aika, tämä aika on ollut meillä alusta asti. Sitten tissitellään ja sitten alkaa väsy kitinä ja huutaminen... sitä sitten kestää jonkun aikaa kunnes rauhoitutaan taas syömään ja kenties jo torkkumaan tissille. viimeistään taas siinä vaiheessa kun nostan nukkuvan vauvan röyhtäytykselle tai siirrän omaan sänkyyn neiti herää ja on tosi virkeä :/ Sitten tutti suuhun ja nukutan viereen. No sitten olen jo niin väsynyt että nukahdan itsekin ja ajattelen siirrän seuraavalta syötöltä omaan sänkyyn. Eihän se neiti sitten herääkään koko yönä, tänä aamunakin heräs "vasta" puol seiskalta... Tyytyväinen tosiaan olen pitkistä yöunista, mutta voisin vaikka yöllä syöttää kerran jos sais ton ilta meiningin rauhoittumaan :)
Omat päikkärit: enpä ole nukkunut. Yöt nukun niin hyvin niin ei ole ollut tarvetta päikkäreille. Joskus saatan torkahtaa hetkeksi, mutta ei kai niitä päikkäreiksi lasketa :D
Varasin tänään ajan jälkitarkastukseen ja ristiäis-asioissa on tullut soiteltua puhelu jos toinenkin... Tyttö nukkuu ulkona vaunuissa, toivottavasti pitkät unet :) Joten taidan mennä ottamaan kupposen teetä ja jottain hyvvää välipalaa!

Heidukka ja tyttö Mytty 1kk 6vrk
 
Vihreä kakkamerkitsee sitä, että vauva saa enemmän ns. etumaitoa eikä sitä rasvaisempaa maitoa eli maitoa tulee sen verran paljon, että rasvaisempi puoli jää vähemmälle. Tähän auttaa esimerkiksi se, että imettää samasta rinnasta useaan kertaan peräkkäin, vaikka maitoa nousee koko ajan, tiehyistä irtoaa rasvaa ja enemmän ravinteita mukaan. Sen huomaa myös, jos pumppaa, ensin maidon väri on kovin haaleaa, mutta kun pumppaa aikansa, maidon väri kellertyy :) Meillä on monta kertaa päivässä vihreää kakkaa, mutta on myös kakkakertoja, kun se on aivan kirkkaan keltaistakin. En ole huolissani, koska vauva kasvaa kuitenkin hyvin ja vaikuttaa tyytyväiseltä. Mutta kun vauva heräilee tiheästi öisin, tiedän jo valmiiksi, minkä väristä vaipassa aamulla on... Että kannattaa päivisin antaa juoda enemmän sitä kevyempää versiota ja sitten iltatankkaus samasta rinnasta, niin todennäköisemmin nukkuu pidemmät unet! Tsemppiä!

Viivi ja Arttu, reilut 2 kk :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuliannaliina
Toivottavasti täällä ei tule mahanväänteitä, sillä söin tuossa tunti sitten ison suklaapatukan ja käyn just imettämään |O Olen pyrkinyt välttämään tuota ruskeaa herkkua :snotty:

Pakko nyt hehkuttaa.... kyllä tuo kantoliina on sitten IHANA!! :heart: Tyttö näyttää viihtyvän. Ja saa tuntea sen lämmön ja rakkauden lähellä . Ainut vaan , että tuo on kova hikoilemaan ja pitää riisua lähes alasti, ennenkuin laittaa tuonne liinaan . Siellä on kuin saunassa köllöttelisi :D

Täällä on näkynyt vihreää kakkaa kaksi kertaa, kunnes meni ohitse. Tänään oli yhen kerran oliivinvihreää kakkaa. Kuiteskin aina muuttunut ruskeaksi eikä jäänyt vihreeksi.. tiiä sitten tuosta..
 
Voi teitä onnellisia, joiden vauvat nukkuvat paljon! Täällä tyttö nukahtaa yöunille vasta noin klo 23, herää neljältä, ja nukkuu seitsemään. Kesäaika sotki meille jo kehittyneen vähän aikaisemman rytmin, mutta silti yössä ei valittamista. Mutta päivällä ei nuku kuin ulkoiluajan, joskus siis vain tunnin. Tyttö voi valvoa koko päivän, esim. eilen valvoi 14-23! Ja toinen on imetys. Alan olla ihan kypsä koko touhuun. Eilen imetin 20.30-22.30 putkeen! Ja sitä ennen seitsemältä, kuudelta, viideltä jne. Kun tyttö ei nuku, tahtoo syödä tiuhaan. Rinnat tuntuu nykyään aina tyhjiltä, ihan kuin maito ehtyisi vaikka imetän tiuhaan. Olen tulkinnut, että kroppa ei jaksa tätä imetystahtia. Rinnat ei tunnu täysiltä edes yöllä sen viiden tunnin tauon jälkeen, vaan ovat ihan pehmeät lerput. En ymmärrä: /

En vaan keksi mitä tehdä. Parisuhde ja oma jaksaminen alkaa kärsiä, kun ei saa yhtään omaa aikaa. En saa päivisin siivottua, kun vauva vaatii seuraa. Viihtyy pieniä hetkiä lattialla yksin, ehkä 10 minuuttia korkeintaan.

Taas kutsutaan ->

Pilkku_ ja valvoja reilu 2kk
 
Zue
Kapaloinnista, kapaloitteko itse, vai käytättekö valmiita kapalopusseja? Me ollaan pari kertaa yritetty kapaloida tyttöä, mut aina saanu niin kovat hikiraivarit, ettei siitä ole tullut mitään..Nyt viimeks kapaloitiin ihan van bodyn kanssa lakanaan, mut silti tuli hikiraivarit. Tässä myös syy miksi en ole kantoliinaa hommannut, mahtais neidille olla liian kuuma.

Kakka on ollut nyt monena pvänän hyvin vetistä ja limaista, sekä tytöstä näkee et on kovat vatsanväänteet. Ruokavalio mulla ei ole muuttunut mitenkään. Näinköhän sitä joutuu maidottomalle ruokavaliolle..harmi vaan kun mun ruokavaliota hallitsee maitotuotteet, niin siinä ei paljoa jää safkaa jäljelle.;) Kiloit karisee entisestään, mikä ei ole kyl enään hyvä juttu.
 

Yhteistyössä