Helmikuun helmet 2013

Pikku yllätys: olet varmaankin jo aiheesta kirjoittanut mutta jostain syystä mennyt ohi, joten ethän pahastu jos kysyn.. Miten teillä refluksia hoidetaan ja miten saitte diagnoosin? Onko lääkityksestä ollut apua? Miten itse aloit epäillä sitä?
Kiitos jos ehdit vastata, itselle kun tämä uutta vaikka aiheesta paljon jo taustoja netistä lukenut ja nyt kun tämä meillä näin "virallisesti" ajankohtaista vaikka jo yli kuukausi sitten pulauttelua harmittelin ja oireita neuvolalääkärille selvitin, tuolloin ei ollut sitten mitään normaalista poikkeavaa hänen mielestään mutta nyt kun itse siis huolissani käytin pientä ylimääräisellä punnituksella niin ihan perään soitti ja reseptiä/vastaanottoaikoja tyrkytti :) onneksi!
Meillä refluksi diagnosoitiin oirekuvauksen perusteella yksityisen lastenlääkärin toimesta, oli niin selvät oireet ettei kenelläkään ollut mitään kyseenalaistamista paitsi neuvolantädillä jonka mielestä kaikki on normaalia. Refluksia epäiltiin kun kuulin, että jotain nousee kurkkuun kokoajan muttei tule ulos asti, ääni oli käheä, tosi limainen, epätavallisen paljon itkua ja ei siedä makuuasennossa oloa. Mulla on itselläni myös refluksiin taipumusta, joten osasin arvata mistä tässä on kysymys ja netistä vielä varmistin imeväisikäisen oireet ja nehän täsmäsi täysin. Gaviscon on hoitona, auttaa riittävän hyvin joten vahvempia lääkkeitä ei haluta ottaa käyttöön niin kauan kuin tuolla selvitään. Jos pulauttelua on runsaasti pitkän aikaa syötön jälkeen niin on melkeenpä varmasti refluksitaudista kyse, normaali pulautus tulee heti syötön jälkeen. Meillä on kyseessä ns. silent reflux eli puklu ei tule ylös asti, vielä pahempi kun puklu menee kuin hissi ylösalas ja polttaa koko matkan tietenkin. Pystyasennossa pitäminen on helpottanut ja kipukohtauksen aikana tyttö ei voi lainkaan sietää makuuasentoa edes vaipanvaihdon vertaa (onnistuu onneks myös pystyasennossa kun on vähän luova). Tosi hyvä jos saat neuvolasta tuohon vaivaan apua, me ei saatu. Gavisconia voi antaa tarvittaessa myös ilman reseptiä pienen annoksen jos on selvät oireet, itse annettiin ennen lääkärille menoa ½ml ja jo se auttoi pientä saamaan unen päästä kiinni kun kipu helpotti vartissa. Mutta hae se resepti niin eivät ala apteekissa mussuttamaan turhia ja saat annosruiskun mukaan ilman että joudut selittelemään. Ainakin meidän lähiapteekki pitää kaikkia potentiaalisina narkkareina eivätkä myy edes neulattomia lääkeruiskuja kenellekään jolla ei ole reseptiä. Esim. kun ostin sairaalle lemmikille ravinnetahnaa niin eipä irronnut siihenkään edes isokokoista 10 tai 20ml ruiskua neulattomana, vaikka ostin kalliin tahnan (tuskin narkit sitä huvikseen ostelee,haloo herätys..?).
 
Pikku yllätys kiitos vastauksesta, lääkitys meillä jo on..ei tuo gaviscon vaan vastaava ja siis reseptinä. Onko tuo nestemäinen? Kun meillä tämä rae-muotoinen hieman hankala antaa pojalle.. Laitan lusikalla sakeutetun maidon kera..en sitten osaa sanoa et paljonko menee alas mut on ainakin se kipu helpottanut, pukkaa edelleen ilm.sen löysän mahaportin vuoksi..
Gaviscon on kokonaan nestemäinen, helppo antaa sellaisella muovisella lääkeruiskulla suoraan suun takaosaan tai kitalakeen ylös jottei sylje sitä heti pois. Kätevä myös tien päällä ollessa. Raemuotoinen lääke kuulostaa kyl tosi hankalalta, toi on niin helppo vetää purkista ruiskuun vaikka varmaan kalliimpaa onkin. Kätevyydestä olen valmis maksamaan, muksu vain hermostuisi jos joka kerta alan lypsää maitoa lääkettä varten kun toisella tekee kipeää. Hyvä, että on kipu helpottanut teidänkin pienellä. Ei ole refluksi mikään kiva vaiva, aikuisellekin inhottava. Onneksi tuo helpottaa 1v iässä kun lapsi alkaa olla pystyssä ja kroppa kehittyy. Koita pitää pientä mahdollisimman paljon pystyasennossa, sylissä, sitterissä, kantoliinassa jne. Se pystyasento helpottaa kun ei ihan valtoimenaan pääse virtaamaan ruoka ylös, ts. painovoima auttaa pitämään ruuan alhaalla jonne se kuuluu.
 
Aurinkolasit ostin lastentarvikeliike BabyStylesta RKS-merkkiset 0-24 kuiselle sopivat lasit. Niissä on neopreenihihna, eikä sankoja ollenkaan. Hyvin tuntuivat sopivan pikkuisen päähän. Sen verran on varsinkin autossa siristellyt silmiään, että mielestäni lasit olivat tarpeellinen hankinta.

Matkarattaat meillä Emma BMX-halpikset, mutta ihan asiallisilta vaikuttavat. Vaunuina on Emmaljunga DuoEdge, jotka talvella olivat erittäin hyvät sohjossa ja jäällä, mutta nyt kesän tullen vähän kadehdin kääntyväpyöräisiä vaunuja. Kyllä noitakin hyvin työntää, ja vauvalle vaikuttavat olevan tosi mukavat, mutta ketterämmilläkin jo pärjäisi. Tosin haluaisin sellaiset, joissa ne eturenkaatkin on isot. Nyt keväällä tuli markkinoille vaunut, joita himoitsen (Bugaboo Buffalo, siinä ne etupyörätkin on isot), mutta ei todellakaan olla ostamassa. Näillä nykyisillä mennään nyt seuraavakin lapsi, joka on meidän viimeinen.

Sektiosta toipuminen ja seuraava raskaus sektiosta olen toipunut hyvin. Maha vielä vähän pömpöttää, johtuneeko lihaksista vai onko ihan läskiä, en tiedä. Toivottavasi kesän mittaan pääsen tuosta pikku röllykästä eroon. Toivoisin synnyttäväni vuonna 2014 seuraavan lapsen, eli siinä se suunnitelma =) Ajattelin syksyllä lopettaa nuo Cerazettet ja sitten katsotaan mitä tapahtuu.

Rokotuksista ei vieläkään ole tullut meille reaktiota. Luulen meidän selvinneen ilman vaivoja, kun huomenna tulee jo viikko koko setistä. Nyt uskallan mennä pienen kanssa vauvakerhoonkin, kun on saatu piikit.

Ohhoh, kohta onkin typy jo 3,5 kk. Kyllä aika rientää.

Jos en kirjoittele ennen sunnuntaita, niin ihanaa äitienpäivää kaikille!:flower:
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Matkarattaat alkoi kiinnostamaan! Kysynpä ne hankkineilta, että voiko useimpiin laittaa jo alle puolivuotiaan? Jostain luin, että ei voisi. Ja miten pitkään ikään asti niitä voi käyttää? Tähän asti on käytetty vaan vaunuja, turvakaukalon saa niihin kiinni, mutta esim. kesällä mökillä matkiksille olisi käyttöä ja reissukin on suunnitteilla loppuvuodeksi... Mitä kannattaa ottaa huomioon rattaita valitessa? Ainakin että saa makuuasentoon ja soveltuu pienelle... Jos käytätte niitä jo nyt, onko vauva aina kokonaan makuuasennossa? Istuttaahan ei vielä saa.

Tuulis ja rakas kohta 11 viikkoa!
 
Tuulis mun ymmärtääkseni rattaissa on aina suositus 6 kk ylöspäin. Mutta jos ne menevät makuulle, en ymmärrä miksei voisi pienempääkin laittaa. Ainakin meillä on tarkoitus kesällä käyttää matkiksia vähän yli nelikuiselle. Niitä voi käyttää sinne noin kolmeen ikävuoteen (useimmiten suunnilleen 15 kiloon) asti. Suurin kysymys on ehkä se, kokeeko vauva olonsa turvattomaksi avoimissa rattaissa. Meillä kun pieni on niin tottunut omaan suojaisaan koppaan, mutta voihan rattaisiinkin virittää näkösuojan.
 
Meillä on PegPerego Pliko P3 -matkarattaat. Ollaan oltu niihin oikein tyytyväisiä. Taitaa olla niitä ainoita, joissa ei ole painorajaa. Niissä on siis sellainen seisomateline myös isommalle sisarukselle. Ja kaksi lasta mahtuu peräkkäin selkanoja alaslaskettuna sinne sisälle istumaan. Hyvin kestää painoa ja käyttöä. Saa makuuasentoon.
 
Zue
Zue: mulla tuntuu tollanen samanlainen "pullistunut pieni paukama" emättimen etuseinässä, aika lähellä emättimen suuta. Mulla ei ole jälkitarkastusta vielä ollut, mutta kun kysyin neuvolassa, niin sanoivat, että on luultavimmin tikkauksesta johtuva(mulle laitettiin myös kuusi tikkiä). Kysyin myös tosta laskeumasta, ja sanoivat ettei sitä kyllä ole, olisi erilainen. Muutenkin mulla on paikat hieman erituntuiset, ns. löysemmät vielä (synnytin 25.2.13) ja koko emätin tuntuu vieraalle.
Aivan..täytyy toivoa ettei ole mitään laskeumaa. Mulla vaan tuntuu se koko etuseinämä pullistuneelta. Äh. Ja pissattaa koko ajan. Mut sen olen kyl ajatellut olevankin normaalia, kun lihakset ei ole vielä kunnossa, niin täytyy vähän väliä juosta vessassa. No, menen ensi viikolla gynelle..Ahdistaa vaan. Yleensäkkin tämä synnytyksestä toipuminen on ollut minulle shokki, ja olen yllättynyt kuinka "heikko" olenkaan. Tai siis on ollut aikoja jolloin olen tosissaan joutunut taistelemaan alakuloa vastaan, kun olen fyysisesti ollut niin heikossa kunnossa. Minä, perus positiivinen ja iloinen ihminen! Kai se sitten on aktiiviliikkujalle aina aika pysäyttävää..Onneks on ihana rakkauspakkaus mua joka päivä piristämässä.<3

Ihanaa kun tyttö on alkanut päristelee niin paljon! En voinut olla nauramatta, kun laitoin tyttöä päikkäreille, ja vaunuja keinutellessa kuului vaunukopasta tasainen pärisyttely.<3 Nytkin kun 3kk on täynnä, niin tytöllä taitaa olla aktiivisen imun kausi, ainakin viihtyy tissillä taas tosi usein! Voi olla että ottaa myös kiinni ripulista aiheutunutta hidastunutta painon nousua. Mut mikäs siinä, kun hän nykyään ryystää vain sen 10-20min kerrallaan, eikä useita tunteja, niin kuin aivan pienenä.:)

Ihanaa perjantaita kaikille!

T. Zue&pikku prinsessa 3kk
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Hyvää äitienpäivää kaikille! :flower:

Aamulla lapset tulivat iskän kanssa laulamaan "paljon onneeeaa vaan.." ja toivat ihania itse tehtyjä lahjoja ja kortteja. Isommat siskot olivat tehneet pikkuveikankin kanssa kortin :) Mieskin oli muistanut pikku lahjalla :heart: ja sitten herkuteltiin kakkukahveilla. Ihana päivä siis!

Kirjoittelin jokunen päivä sitten pitkät kuulumiset ja teksti katosi taivaan tuuliin.. Alkoi niin tympäisemään, etten saanut kirjoitettua uudestaan! Mutta meille kuuluu oikein kivaa. Vauvamme on nyt siis melkein 2kk1vkoa vanha ja hän tuntuu jo niin isolta! Aika menee ihan liian nopeasti! Vauva jokeltelee, hymyilee, nauraa ääneenkin, tavoittelee esineitä, vie nyrkkejä suuhun, puhaltelee kuolapalloja (siinä vasta taito!! :D), vatsallaan kannattelee hienosti päätä vähän aikaa, kääntyy selältä kyljelleen.
En muista joko kerroin siitä, mutta meidän vauvan "paras ystävä" on neuvolasta saatu hymynaama-kuva. Kiinnitettiin se vaipanvaihtopöydän yläpuolelle ja voi mitkä hymyt ja kujellukset kuva saa joka ikinen kerta! :D

Rytmi on meillä sellainen, että vauva herää klo. 8 maissa, tissitellään, kuivitellaan. Sitten nukkuu ekat päikkärit 10 maissa. Ulkona vaunuissa tai äidin kainalossa noin 2-3h. Päivän mittaan sitten nukkuu pieniä torkkuja sitterissä tai sylissä. Väleissä aina leikitään leikkialustalla, sylissä, touhuillaan kantoliinassa, tissitellään jne. Iltapäivällä nukkuu toiset pidemmät päiväunet. Yöunille poitsu laittaa 21.30 maissa ja heräilee vielä melko monesti yöllä. Tyypillisesti klo. 01, 03, 05-06 ja sitten herätään taas uuteen päivään klo. 8 maissa. Viime yönä herra kyllä teki poikkeuksen ja jätti klo. 01 yösyötön väliin! Heräsin itse ihmeissäni kolmen maissa tissit poksahtamispisteessä! Kohta vauva kuitenkin heräsi, mutta pikaisen tissittelyn jälkeen jatkoi unia aamuun asti! Varmaan hänkin ajatteli, että pitää äitienpäivän kunniaksi antaa äidin nukkua! :D

Ristiäisetkin meillä oli jo ja poitsu sai komean nimen! Ristiäiset meni oikein hienosti, vaikka ihan itkuitta ei seremoniasta selvitty :)

Poitsun ihottumasta kirjoitin aikaisemmin, mutta laitoin otsalle vauvaöljyä ja kuiva ryyhkä katosi taivaan tuuliin! Nyt on vauvalla sileä iho, eikä tietoakaan ihottumista!

Vauvalla kutittaa ilmeisesti ikeniä, koska hän jyystää niitä nyrkeillä raivoisasti. Hän on alkanut myös kuolaamaan älyttömästi ja piti ottaa kuolalaput käyttöön. Välillä imettäessä hän nykkäisee nänniä melko tuntuvasti. Saas nähdä kun tulee hampaita, miten hauskaa imettäminen sitten on! Meidän vauva on muuten nopea ruokailija, hän imee rintaa ehkä 5-10min. ja on sitten kylläinen. Saan yleensä tuputettua vielä toisestakin rinnasta sen max. 10min. evästä, mutta sitten hänellä loppuu mielenkiinto! Itsellä puolestaan huolettaa, että kerkeääkö hän todella saada mahan täyteen! Isommat siskot on olleet kunnon tissitakiaisia ja heitä on pitänyt imettää monta tuntia putkeen ja siksi tämä tuntuu niin erilaiselta! Terveydenhoitaja kyllä lohdutteli, että pojalla on vaan tehokas imu ja saa kerralla imaistua mahan täyteen. Kuinka kauan teidän muiden vauvat imuttelee? Ai niin, neuvolakuulumisiakaan en ole tainnut vielä kertoa?! Eli 2kk mitat oli 59,5cm ja 5500g. Rintamaidolla hyvin kasvanut. Kaikki oli vauvalla hyvin ja hän väläytteli leveää hymyä ja hekotteli terkkarille oikein ääneen :D

Nyt kaivaudun isukin kainaloon katsomaan leffaa, kun vauvakin nukahti kerrankin omaan sänkyyn! Mukavat illat kaikille!

RouvaRuusunen ja Poikanen 2kk1vko
 
Hyvää äitienpäivää! :)
Hui kun ei ole ehtinyt kirjoittelemaan mitään pitkään aikaan! Tuntuu välillä ettei päivässä ole tunteja riittävästi. rokotuksistaei otettu rotaa eikä pneumoa. Kohta on 3kk neuvola ja saa sen yhdistelmä rokotteen. Toivottavasti ei pienelle tule mitään siitä.
Täällä imetys on loppunut :-( vaikka miten yritin lypsää ja huijata toista vaikka miten ja vaihdoin puolelta toiselle ym niin ei onnistunut. Oli raivareita ja hylkimistä. Ymmärrän toki kun toinenhaluaa ruokansa heti ja tottunut jo sairaaalasta asti saamaan pulloa niin ei ole sama. Olo on aika haikea koska olisin halunnut imettää pidempään. :'(
Täällä heräillään aina siinä n 8-10 maissa normaalisti ollaan hetki hereillä ja syödään.nukutaaan pienet unet sitten taas syödään ollaan pidempään hereillä.joskus 3-4 välillä taas nukahdetaan ja nukutaan pitkät unet sitten n7-8 ollaan hereillä ja syödään ja siinä viim 12 käy yö unille. Yöllä herätään 1-3 kertaa :) kovasti lattialla ollaan.hienosti pitää päätään jo pienestä asti. Mahan ympäri pyörii lattialla ja kääntyy selältä kyljelleen. Hymyää ja naureskella yrittää ja välillä vähän jo nauraakin :) kerrassaan ihana <3 saattaisin sallia toisen tulla aika pian.mitta ei ihan heti :-D
Terv syysvuokko ja ihana pien mies n2.5kk
 
Jos muutaman sanan ehtisi kirjoittaa ennenkuin ipana herää...

Meillä menee ihan mukavasti. Raivoitkemiset ja - huutamiset ovat vähentyneet paljon ja tyttö viihtyy hyvin itsekseenkin, joten saa itsekin vaikka syödä. Virkeä ja tarkkaavainen kaveri, jolla valloittava hymy :heart:. Kastejuhlassa joku jopa kysyi, että onko hän aina näin kiltti... ihan havahduin miettimään, että kai tässä sitten jotain muutosta on tapahtunut... Jos tyttö saa ruokaa säännöllisesti (eli usein) on nykyään "kiltti". Iltaisin vähän itketään ja huudetaan, mutta sekin aika on vähentynyt monesta tunnista ja liittyy tuohon väsymykseen.

Tytölle nukkuminen on nykyään jollain tapaa "helpompaa". Aiemmin hän ei vaikuttanut väsyneeltä ennen puoltayötä, mutta esim. eilen käytiin nukkumaan noin 22:30. Joka viikko tosin vaihdetaan rytmiä ja keksitään uusia juttuja :). Perhepedissä nukutaan nykyään, on nyt meille kaikkein helpointa ja mielestäni ihanaa, kun lämpöinen pallero nukkuu kainalossa :D. Yöllä syö 1-2 kertaa. Mutta joskus on vaikeempaa yötä, joskus helpompaa.

Kaikkein haastavinta on varmaan se, että vauva käy vasta noin myöhään nukkumaan. Eli aika miehen kanssa on tosi vähissä. Mutta ehkä tämä joskus tästä vielä muuttuu.

EtelänHetelmä & Tyttö 2 kk 3 vko (kohta)
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Zue
Noniin, me nyt sitten kieltäydyttiin toisesta rotarokotteesta ja pneumorotteesta myös. Mulle tuli vähän vainoharhainen-foliohattu-päässä-fiilis kun neuvolan terkkari rupes niin tarkkaan kyselemään miksi kieltäydyttiin myös siitä pneumosta. :) Oli miten oli, rotarokotteesta saatujen kovien oireiden jälkeen mulla meni luotto näihin uusiin rokotteisiin. Jos tullaan katumapäälle, aina voidaan hakea pneumorokote myöhemminkin. Mut muutenkin tuntuu et olisi kolmekuiselle aivan liian raju rokotecoctail, jos noi kaikki ottais kerralla.

EtelänHetelmä: meillä on ollut tytön kanssa ihan sama ongelma! Eli nukahtaa yöunille vasta puolenyön pintaan, ja mäkin olen monesti niin väsy, et olisin itse valmista kauraa untten maille jo klo.22.00 :D. Mutta mutta, *koputtaa puuta*jostain syystä tyttö on alkanut reilu vko sitten nukahtamaan yöunille jo klo.21-22.00!! Jes, muutenkin huomaa, et päikkäöreitä tarvitsee paljon tiheämmin kuin aikaisemmin, mutta on tyttö myös oppinut paljon uutta, liekö siitä unen tarve. Eli osaa tarttua esineisiin, nauraa rääkättää ääneen jne.:)

Mutta sellaista meille, pikkuinen vetää lepiä parvekkeella niin pitää painua muihin askareihin.

T.Zue&pikkulikka 3kk ja risat X)
 
zue eipä tuo mitenkään vainoharhaista tai foliohattuilua ole jos pneumosta kieltäytyy. Maailmalla on ollut useita tapauksia, joissa lapsia on kuollut/vammautunut pysyvästi kyseisestä piikistä. Itse en ainakaan sitä hae lapselleni ennen kuin saatavilla on tarpeeksi tietoa rokotteen turvallisuudesta, jos sitä nyt koskaan tulee tapahtumaan. Ja silloinkin saa olla paha epidemian uhka kyseessä, huvin vuoksi ei oteta yhden ainoata piikkiä. Rokotteissa pitää yksilötasolla punnita riskit vs. hyödyt ja sen mukaan tehdä päätös mitä otetaan ja mitä jätetään ottamatta :) Henkilökohtaisesti en luota pätkääkään THL'n lausuntoihin niin kauan, kun ottavat rahoitusta vastaan yhdeltä suurimmalta rokotevalmistajalta. Ja yllättäin lähes kaikki yleisen ohjelman mukaiset rokotteet ovat heidän valmistamiaan, kovasti haisee omaan nenääni. Puolueetonta, joopajoo. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat, vanha suomalainen sanonta.
 
  • Tykkää
Reactions: Zue
Moimoi pitkästä aikaa!

Väsyneillä silmilläni tässä olen lukenut tätä ketjua taasen. Nukkumaankin kai voisi mennä :whistle:

Rouvaruusunen sulla on hyvänkokoinen poju ! Ja kyselit että kauanko imutellaan; no täällä ollaan kans aika nopeita. Imee ja nielee nopsaan ja tunnen kuinka tisu 'heruttaa' maitoa yllin kyllin, mutta vauva lopettaa melko pian imemisen, kun tämä herutusvaihe alka hiipumaan. Sitten vaihdan rintaa ja imee siintä. Tuntuu sen jälkeen kylläiselle ja tyytyväiselle , mutta välillä annetaan lisämaitoa ...

Täälläkin nyrkki ja sormet käyvät suussa sekä kuolaa valuu hihi, saapi koko ajan olla pyyhkimässä nassua. Käsiin myös kerääntyy siten helposti kaikenlaista nukkaa jne, ollaan vaavin kanssa otettu joka päivä käsienpesukeikka :)

Sitten tulee tämä avautumisvaihe :headwall: Hormonit vissiin hyrrää meikäläisellä tai jotain ,mutta olen aika herkällä tuulella ja toisinaan myös välillä olevinaan niin kaikkitietävä , tai siis luulen että itse tiedän parhaiten äitinä, että miten vauvalla on hyvä olla ja miten kannattaa toimia jne. Tullut tässä nimittäin jonkin sorttista huomauttelua/kommenttia liittyen vauvanhoitoon. Ymmärrän toki ja minun pitäisi kuunnella vanhempia ja viisaampia , niitä jotka lapsia ovat kasvattaneet enempi kuin minä, mutta silti.... välillä pännii eräät kommentit... Kerronpas niistä seuraavaksi :ashamed:

Esimerkkinä tapaus mieheni isä eli vois kohta jo puhua appiukosta :LOL: Kävimme tänään perheen kesken kyläilemässä heillä. Kun saavuimme sisään ja aloin riisua pikku möyrijäämme, niin totesin että : "huh onpas hikinen pää". Siihen sain kuultavaksi, että eihän se ihmekään ole kun joku pukee sille noin paljon vaatetta. No joo .. vähän hankalaa on pukea, ulkona oli just ja just sen +20 astetta, ei paistanu aurinko mutta aika hiostavaa. Vauvalla oli automatkan ajan päällään perus housujen ja lyhythihaisen bodyn päällä semmonen reilu kokonen paksuhko huppari. Niin olipas tosi paljon liikaa päällä, mieluummin kuiteski näin päin. En kehtais vielä kuiteskaan puoli alastomana laittaa lasta auton kaukaloon ....

Plussana kerrottiin tyttäremme kakkaongelmista. Mieheni valitteli, kun ei ole tehnyt kakkaa. (Tehnyt kakan viimeksi toissapäivänä). Ennen teki joka päivä. Appiukko oli todella huolissaan asiasta, ja käski minun soittaa neuvolaan asiasta. Siihen aloin jotain sössöttämään, että on aivan normaalia , että vauvalla ei joskus tule kakkaan tyyliin muutamaan päivään. Näin kun sen silmät pyöristyi ja kehotti edelleen soittamaan sinne neuvolaan ja alkoi puhumaan, kuinka vaikeaa voi vauvalle olla se tunne kun kakka ei tule. Ymmärrän joo , mutta kyse on kuitenkin kahdesta päivästä, itse en olisi VIELÄ huolissani (?) Tulee kuitenkin monta märkää vaippaa per päivä.


Seuraavana tulee kysymys: mitä turhakkeita olette hankkineet perheenne vauva-arkeen? :D Kävin tänään vähän kaupoilla. Löysin möyrijälle ihanan päähän laitettavan rusettipannan... ihanan tyttömäistä ja turhaa! Mies nauroi ostokselleni! :D Plus ostin semmoset tennareita muistuttavat tossut. Sovitin niitä tässä kotona illalla ja totesin, että vitsit nää menee tosiaan vain tämän kesän ajan ja sitten käypi ahtaaksi :D


Erittäin aurinkoista kesää kaikille ja anteeksi tämä pitkä hönpänpönppä kirjoitukseni ! Olen yliväsy !

-Pikku Pallo sekä möyrijä 2kk 2 viikkoo
 
Heippuli naiset!

Meillä imutellaan tällä hetkellä noin vartti kumpaakin eli yhteensä puolisen tuntia. Tämän jälkeen on hetken tyytyväinen ja sitten joskus vielä annetaan korviketta. Tällä hetkellä korviketta menee noin puoli litraa päivässä. Meillä ei oikein mitkään pikaiset huoltoaseman vessassa tapahtuvat imetykset onnistu, kun ei siellä kukaan voi puolta tuntia istuksia.

Täällä on nyt saatu vihdoin piiiiiitkiä unipätkiä. Nyt menee sellaista 7-8 tuntia melkein joka yö, mutta ei vielä joka yö. Tuon päälle sitten tulee vielä pari tuntia aamuyön syötön jälkeen.

Juuri tällä hetkellä tämä lapsiperheen arki tuntuu niin hyvältä, että toista saattaisi joskus hamassa tulevaisuudessa haaveilla. Vielä pari viikkoa sitten olisin sanonut lähes ehdottomasti ei. Mut on tämä niin lyhyt aika tämä vauva-aika. Kohta ne jo kävelee! :D

Keltakukka ja poju tasan 3kk
 
Meillä neiti on myös nopea syömäri, yleensä 5-10min, maksimissaan 15min syö ja vain yhden tissin kerrallaan. Parin tunnin välein ruokaillaan päivällä ja yöllä herätään yleensä 1, joskus 2 kertaa syömään.

Päiväunet menee edelleen tosi vaihtelevasti. Esimerkiksi eilen nukkui ehkä 2h yhteensä koko päivänä ja illallakin sit varmaan väsymyksen takia nukahtaminen venähti normaalin klo22 sijaan 23.30 asti. Mutta kun ei vaan voi antaa sille väsymykselle periksi, torkahtelee vaan ja herää samantien. Edes vaunulenkki ei eilen meinannut tepsiä. Tänään sen sijaan on uni maittanut, ensin heräämisen jälkeen 30min pätkä sisällä ja sit 1,5h vaunuissa ja sitä pätkää jatkettiin vielä sisällä saman 1,5h verran. Saa nähdä sit miten illalla vielä nukkuu.

Täällä myös kädet jatkuvasti suussa ja kuolaa saa olla pyyhkimässä vähän väliä.

Tuntuu että neiti muuttuu vaan joka päivä ihanammaksi ja ihanammaksi, on niin aurinkoinen ja valpas. Viihtyy myös hyvin lattialla, joskus tuntuu että jopa paremmin kuin sylissä eli ei tosiaan enää ole mikään sylitakiainen. Ihanaa kun päivät alkaa pikkuhiljaa hakea rytmiään ja opin tuntemaan lastani paremmin joka päivä :)

Hepa ja typy 2,5kk
 
Sunnuntaita mammat!

Miten sitä aika meneekin vaan niin nopeasti? Tuntuu, että ei tännekään ehdi enää kirjottelemaan. Toki nyt tällä viikolla on vielä plussana tullut nämä lämmön aiheuttamat päikkäriongelmat. Meillä loppui ne 4 tunnin nukkumiset kuin seinään, kun kelit lämpesivät ja nyt on hyvä, jos saan pojan nukkumaan edes sen tunnin verran kerrallaan. Ja sisällä nukkuu vielä vähemmän. Nyt onkin sitten kaikki kotihommatkin retuperällä, kun ei ole kertakaikkiaan ehtinyt muuta kuin juuri ja juuri saada pyykit narulle ja edelliset kaappiin ja pikkasen ruokaa kroppaan (tai edes tehtyä sen!), kun poitsu onkin sitten jo hereillä. Sitten se loppu päivä meneekin äiti-poika väsytystaistelussa, josko toisen saisi vielä nukkumaan edes sen 45 minuuttia. Yhtenä iltana olikin sitten huutomyrskyä, kun oli niin väsynyt. Tutti ei kelvannut, äiti oli kamala, tuttipullo oli sieltä ja tissi varsinkin oli aivan sieltä ja syvältä. Meinasi äidille tulla jo tuskastuminen, kunnes sain sitten vihdoin pojan nukkumaan. Mutta meillä se nukkumaanmenoaika on se 21, aiemmin on turha yrittää. Ja taas jos koittaa myöhentää, niin sen tutaa sitten kyllä. Mutta eiköhän se taas tästä! ;) Ja onneksi!!! meillä on kesää ajatellen ilmalämpöpumppu, jolla saa sitten ainakin kosteutta pois. Viilennystä ei olla vielä koskaan käytettykään, mutta se kosteudenpoisto tekee jo ihmeitä, kun on oikein kostea keli.

Meillä syödään yleensä se noin 10 minuuttia, joskus lyhemmin ja joskus kauemmin. Pikkasen riippuu nälästäkin, ja varsinkin vissiin siitä kuinka kauan kiinnostaa siinä tissillä olla. Kun kaikki ympärillä oleva kiinnostaa niin kovasti, että pää pyörii koko ajan, vaikka oltaisiin siinä sängyllä missä suurimman osan aikaa syödään!

Meillä nyrkit ovat kanssa suussa melkein jatkuvalla syötöllä, jopa juttelu hoidetaan pitkälti niitten nyrkkien lävitse! :LOL: Pöhkö ukkeli! Kaikenlaistahan noihin käsiin ja sormien väliin kertyy, mutta nyt huomasin edellisellä kylpykeikalla, että reisien michelinit alkavat olla niin syvät, että sinnekin alkaa kertyä tavaraa. Pitää alkaa niitäkin putsata kunnolla aina peppupesujen yhteydessä. Meillä on muutenkin nyt kun lämpeni viruteltu iltaisin niska- ja kaulapoimuja, kainaloita ja varsinkin varpaat on meillä ihan hikiset jatkuvasti. Parasta pojan mielestä onkin olla ihan vain munasillaan! =)

Meillä alkoi maha toimimaan pojalla normaalisti aivan yhtäkkiä. Muutama viikkohan annettiin aina välillä mallasuutetta, että saatiin se kakka tulemaan, mutta nyt on jo nelisen viikkoa toiminut oikeastaan joka päivä. Huippua, kun se lopetti niiden niskakakkojen tulemisen! Pikku_pallo vauvahan voi olla yli viikon kakkaamatta ja sekin on vielä aivan normaalia. Me ei ihan niin pitkälle päästetty, kun huomasin selvästi, että se kakkaamattomuus alkoi toista vaivata.

Tuo "minä tiedän parhaiten"-juttu on mullekin tuttua. Mua ÄRSYTTÄÄ suunnattomasti, kun nämä mummot tuolla kylillä tulevat neuvomaan mua esimerkiksi juuri lapseni pukemisessa. Meillä poika on kuumaverinen ja hikoaa todella helposti, niin esim. vaunuihin en laita enää edes pipoa päähän. Ihan vain sisävaatteissa laitan pojan sinne koppaan nukkumaan. Mutta saipa siitäkin yksi mummo (ja lisäksi vieras sellainen!!) kauheat kilarit! Palellutan kuulemma lapseni ja aiheutan sille vähintään keuhkokuumeen. Noh, pidän harsoa kuomun edessä jos tuulee ja muutenkin oon luultavasti liiankin hysteerinen ettei vaan ole vetoa jne. niin pitäisivät suunsa kiinni. Muutenkin täällä maalla on ihme tyyli ihmisillä tukkia tonne vaunuihin kyttäämään, että minkälainen lapsi siellä oikein on. Yhtenä päivänäkin ihan uppo-outo mummo tukki lenkillä yhtäkkiä päänsä tuonne kuomun sisälle, kun jäin laittamaan lenkkarin naruja kiinni. Hitto! Ja toinen mummo oli muuten kaupassa sitä mieltä, että lapsi tukehtuu sinne vaunuihin, kun silloin oli kaupassakin se harso kuomun edessä, ettei ihan kaikki sinne tuki. MURR! :mad:

Aurinkolasit ostin Scandinavian outdoor storesta. Julbo loopingit, olivat ne 0-1 vuotiaille tarkoitetut ja meillä ainakin poika niitä pitää ihan mielellään. Veljen lapsilla ovat nuo Julbot olleet kummallakin ihan pienestä asti käytössä, ja ovat isommallekin lapselle helpot, kun ne voi laittaa päähän kummin päin tahansa. He ovat niihin olleet todella tyytyväisiä, niin sen perusteella nuo ostin. Ja olivat tuolla kaikista halvimmat, hintaeroa oli jopa 15€!

Kaikkea muutakin oli mielessä, mutta nyt pitää alkaa valmistautumaan jääkiekon katseluun. Poitsukin nukahti loppuen lopuksi väsykiukun jälkeen sänkyyn, vaunut eivät kelvanneet. (Aloitin tän kirjoittamisen jo aamupäivällä!) Oli kait liian kuuma ja kostea. Ukkosta odotellessa, sellastahan ne lupailivat.

Niin joo, millaisia itikkaverkkoja teillä on vaunuihin? Meillä kun nuo on ostettu käytettynä, niin tuo verkko on liian pieni noihin meiän Brioihin, kun se lähtee jatkuvasti pois paikoiltaan eikä mene musta tarpeeksi alas tuolta sivuita. Meillä kun niitä hyttysiä sitten on ja reilusti kun tulevat.

Onpa Tamilla aika simppeli asu tänään!

Keisha ja Osku huomenna 14vkoa
 
Viimeksi muokattu:
Aika tosiaan menee hyrjaa vauhtia. Pikkuneiti on jo reilut 3 kk. Ja oppi muuten kääntymään selältä vatsalleen kaksi päivää ennen kuin tuli 3kk täyteen. Onhan se vielä melkoista punnerrusta, mutta yhä useammin löydän tytön vatsaltaan lattialta. Joko muilla kääntyillään vatsalleen?

Meillä myös nyrkit on in. JAtkuvasti suussa. Ja sitä möhnää sinne tosiaan kertyy. Kädet ovat muutenkin jännät, niitä katsellaan ja kokeillaan nyt kovasti. Ihana seurata kasvua ja kehitystä.

Meillä Keisha sama ongelma unien suhteen. Ilmat lämpesivät ja pitkät unet katosivat. Tänään nukuttu aamupäivällä 1h20min ja iltapäivällä 45 min. Taas kuuluu haukottelevan isänsä sylissä. Ehkä vielä pienet torkut ja sitten sänkyyn vaan 7-8 aikaan.

Meillä ollaan myös nopeita syömään, samoin nuo isommat ovat. Rinnalla viihdytään 10-15 min, vähän vaihdellen. Mutta ihanaa, kun siihen ei mene sen enempää aikaa. Yöllä syödään yleensä 3 kertaa. Ihan ok minusta. Saa nähdä miten on rintamaidolla kasvanut, tiistaina meillä 3kk neuvola. Ja saa nähdä miten rintamaito riittää jatkossa, varsin liikkuvainen tyttö on ja tosiaan jatkuvasti punnertaa itsensä lattialla vatsalleen.

Mutta nyt kuuluu kutsu, isi ei enää riitä, täytyy siis mennä.

-Ninnu ja tyttö 3kk4vrk.
 
Keisha et ole muuten ainoa, jota ärsyttää vaunuihin päätään änkeävät vieraat mummelit ja vauvan pukeutumiseen puuttuvat sivulliset. Meillä on tyttö kuumaveristä sorttia ja hikoaa jo ihan pienestä. Myssyä ei olla pidetty yli kuukauteen, koska niska tuli heti kuumaksi ja vauva muuttui muistuttamaan punajuurta kasvoistaan kun kiukkustui kun oli niin kuuma. Pelkkä body ja housut+sukat riittää ihan hyvin, välillä nekin tuntuu olevan liikaa. Mulle ei ole yksikään sivullinen kyl uskaltanut tulla rutkuttamaan asiasta, mutta sanon kyllä rumasti takaisin jos tullaan suuta soittamaan! Hittoako niille kuuluu mitä toisilla on päällä, vauvat ovat yksilöitä niinkuin aikuiset! Eikä lämpöhalvaus ole sekään hyväski, kuten ei varmasti ole paleltuminenkaan. Itseasiassa tekee pahaa katsoa, kun äidit tumppaa kaiken kaman lapselle niskaan vaikka lapsi huutaa selkeästi kuumuutta naama punaisena. Viime viikolla todistin, kun ehkä 6kk ikäiselle tungettiin vielä talvihaalaria vaunuihin. Hei haloo, ulkona on +20 lämmintä ja vaunukopassa varmasti enemmän...
 
Zue
Ninnu78 tosi hienoa et sun tyttö kääntyy selältä vatsalleen! Wau.:) Meillä vatsalleen on kyllä kova tekemisen meininki, mut selälleen tyttö viihtyy niin hyvin, et saa nähdä milloin alkaa mitään tapahtmaan..;) Leluihin osaa hienosti tarttua, ja niitä viedään kovasti suuhun. Meillä kun on vielä kaksi kissaa, niin tuntuu et nyt tytön suu on koko ajan kissan karvoissa, ku kaikki lelut on ihan kuolassa, sitä myöten sit tietty kissankarvoissakin, ja taas pistetään kyseinen lelu kitaan.:O

Munkin on pakko avautua! Olen varmaan tosi kiittämätön, mut saatiin tutulta 5muovikassillista lasten vaatteita, jotka oli tutun kaverilta. Ensin ajattelin, et voi kun kivasti tehty (vaik hei oikeesti, ei me niitä vaatteita nyt edes tarvittais, kun tolle meidän hellanterttu-esikoiselle on niin kiva ostaa kaikkea söpöä vaatetta;)), nyt kun kävin kuteita läpi, niin suurin osa on poikien vaatteita?! Ok, eihän se välttämättä ole niin nokonuukaa, mut vaatteet on suurimmaks osaks kokoa 86-110cm! Eli menee päälle vuosien päästä, jos nyt silloinkaan haluan tyttöä "poikien vaatteisiin" pukea..Voishan niitä vaatteita vaik mahdolliselle pikkukakkoselle säilöä(jos siis olis poika), mut ei helkkari meidän kaksioon mahdu yhtään ylimääräistä. Siispä UFFille saa vaatteet mennä..Mut ihme touhua, ymmärtäisin, jos oisin valittanut ettei meillä ole vaatteita. Eihän kuitenkaan pojillekaan anneta tyttöjen vaatteita, vaik ilmeisesti tää "sukupuoli neutraalius"(sori, pakko nauraa)on nyt in. Jes, tällästä. :D
 
Zue hahah ihanaa.. naurahdin vähän tuolle. Joo noi on hankalia juttuja , meilläkin on kaksio ja ei huolita mitään ylimääräisiä laatikoita/pusseja tänne lojumaan.

Mä oon sanonut muutamille ihmisille, että ei enää sitten mekkoja tänne :D Yllättävää sinänsä niin tyttö kun on tullut niin mekkoja on sadellut tänne. Ihania ovat, kaikki pinkkejä! Mut herranjestas, enhän ehdi varmaan edes käyttämään niitä kaikkia.. koska kaikki on koossa 62-74, vaaleanpunaisia ja melko samannäköisiä mekkoja varmaan 15 kpl. :D
 
Hei pikainen kysymys. Kaikkihan ovat saaneet Liberon kassin sairaalasta (minäkin, kun muistin pyytää), mutta onko joku saanut sitä Pampersin vauvapakkausta? Jostakin keskustelusta äsken luin, että sellaistakin on jaettu vielä tänä vuonna, mutta meijän poika ei sellaista ole saanut. Ei se niin kovin tärkeetä ole, mutta ajattelin, että jos neuvolassa on vain unohdettu antaa, niin voisin siitä kysyä seuraavalla käynnillä.
 

Yhteistyössä