Helmikuun helmet 2013

cannes samoilla linjoilla olen. Mua ärsyttää joidenkin muiden äitien ja ei-äitien arvostelu toisten ihmisten imettämisestä tai imettämättä jättämisestä. Vinkkien jakaminen ja neuvon kysyminen on mun mielestä ihan ok mut ei kellään meistä ole varaa viedä toista ihmistä ruoskittavaksi. Tai ihan sama mistä muusta vanhemmuuteen liittyvästä oliskaan kyse. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen vaikka se ei välttämättä omasta mielestä olisikaan oikea. Erityisesti esikoisensa saaneiden pitäisi vaan oppia tukkimaan korvansa ja pitämään oman päänsä asioiden suhteen.
Itselläkin on esikoislapsi ja kovasti on saanut olla korvat luimussa kun on kuunnellut muiden äitien ja sukulaisten "määräilyä" ja tiukkaan sanoa ei kiitos näille. Aina joku inttämässä mitä sä vielä imetät, no ethän sä nyt enää voi, ai 2v asti, sehän kuolee nälkään jne. Hittoakos se niille kuuluu. Varmaan samaa kauheksuntaa aiheuttaisi jos en imettäisi :p Eli ihan sama mitä tekee niin ne mädät omenat porisee kattilassaan silti.
 
  • Tykkää
Reactions: cannes
Päiväunista...: miten teillä nukahtaa päiväunille? Unikoulun jälkeenhän meillä tytsy oppi nukahtamaan yöunille siten, että imetän olohuoneessa ja vien syönnin jälkeen hereillä omaan pinnikseen ja sinne jää hienosti itsekseen nukahtamaan. Päiväunille taas on edelleenkin nukahtanut meidän parisänkyyn ja tissille, jäänyt sinne nukkumaan. Nyt tein sitten ensimmäisen kerran niin, että imetinkin kuten iltaisin olohuoneessa ja vein omaan sänkyynsä nukahtamaan itsekseen, mutta siitähän riemu repesi... Annoin huutaa jonkin aikaa itekseen, pari kertaa nostin syliin, sitten lopulta pidin kättä päällä ja nukahti siihen. Aikaa meni reilu puolituntinen, kun yleensä nukahtaa todella nopeasti.

Jatkanko valitsemallani tiellä, vai mitä tekisitte? En oikein kestä tuon vauvelin itkua (mies piti unikoulun), mutta päivisin mies ei ole paikalla joten mun tehtävä on hoitaa nukutukset. Ulkona vaunuissa ei ole nukkunut koskaan, enkä siihen ala enää edes opettamaan. Niin ja tuttia ei ole huolinut koskaan. Meidän sängyssä on päikkäreiden kestot olleet 2-4h ekat ja toiset noin tunnin (jos ensimmäiset on yli 3h niin annan iltaisin nukahtaa puolisen tuntia sylissä jos on ihan väsynyt, välttämättä ei nuku ollenkaan toisia).
 
Cannes: miksei voi antaa edelleen nukahtaa teidän parisänkyyn tissille päiväunien aikaan, jos se on helpoin ratkaisu? Eihän se liity yöuniin mitenkään, eli en usko että on sekava olo siitä että päivällä saa nukahtaa sänkyyn ja yöllä ei. Itse menisin ehkä helpoimman kautta, varsinkin jos et kestä lapsen itkua.

Täällä on edelleen suuri huoli lapsen syömisestä, ei halua kiinteitä lainkaan. Nyt oli paino LASKENUT neuvolassa viimeisestä mittauksesta, joka oli 2 viikkoa sitten. Ei ihme, kun ei hän ole syönyt muutamaa teelusikallista päivässä ainakaan viikkoon. Argh. Onkohan ne ne hampaat, toisaalta tää on jatkunut jo pitkään taas matalalento syömisen ja sitä kautta kasvun suhteen. ONko muilla lapsen paino laskenut hampaiden tulon aikaan? Mitään muita oireita ei kyllä ole, ei ole ärtynyt paitsi ruokapöydässä eikä kuolaa tai pureskele normaalia enempää.

Tietääkö joku kookosöljyn tai -kerman käytön sopivuudesta vauvanruoassa? Mä lurautin tänään kookoskermaa aamupuuroon, kun joka ateriaan pitäisi lisätä öljyä kasvun turvaamiseksi ja öljypuuro ei nyt vaan mene alas, eikä se mustakaan kovin hyvää ole. Puuro maistui yllättävän hyvin (ohrahiutaleista tehty, mukana banaania ja päärynää ja sit tuota kermaa). Meni varmaan 5 teelusikallista, mikä on meillä iso annos!

Unikoulut on unohdettu tältä erää, ei ole varaa luopua yösyötöistä, lapsella siis. Onneksi meillä on se ravitsemusterapeutti ensi viikoksi Jorvissa, samoin virallinen maitoaltistus.

Mukavaa päivää toivoo stressantunut Tuulis
 
Tuulis: sen takia, että joku muukin voi tarvittaessa saada lapsen nukkumaan. Mulla kun on alkanut jo opiskelut, joskus pitää keskellä päivää päästä käymään yliopistolla ja kun tuo lapsi ei huoli edes pulloa, niin hoitajan saaminen on ihan mahdottomuus :( Nukkui nyt alle tunnin unet, ähhhhh.... On tää vaan rankkaa, vauvavuosi nimittäin, en malta odottaa että loppuu... :D

Tuohon syömiseen: hampaiden tulon myötä lämmin ruoka ei maistu täälläkään, joten annan jäähtyä ihan melkein kylmäksi ja sitten uppoaa. Ja jos suu on tiukkana viivana kun lusikka lähestyy, niin huijaan antamalla maissinaksun ja kun alkaa sitä syödä niin ujutan lusikan väliin... parin kerran jälkeen unohtaa koko naksun ja alkaa syödä. Kannattaa kokeilla. Yöimetyksiä en välttämättä lähtisi lisäämään takaisin, jos niistä on jo luopunut, se nimittäin ei pidemmän päälle auta siihen että syö päivällä. Toivottavasti saatte apua sieltä ravitsemusterapeutilta, tsemppiä! :)
 
cannes: meillä nukahtaa päikkäreille ihan samaan tapaan kun yöunillekin eli viiään vaan väsyneenä sänkyyn ja nukahtaa sit siellä itekseen. Minä en siis oo enää muutamaan kuukauteen imettäny ns. ennen nukkumaan menoa. Imetän siis aina heti ruuan päälle ja se riittää, iltapuuronki ja iltapesujen jälkeen leikkii aina aikansa kunnes väsyy ja viiään nukkumaan. Toki joskus käy niin, että jos herää päikkäreiltä esim. just ennen lounasta, niin saattaa sit välipalan jälkeen nukahtaa jo tissille, mut eipä tuo oo menoa mitenkää haitannu :) Tsemppiä, että saat opetettua hänet nukahtamaan ite.
 
Heippa!

Kiitos vaan sanoistasi imetykseen liittyen pikku yllätys! Se on vaan, kun oli ajatellut, että mä päätän "lopetuspäivän" (mihin voi sitten valmistautua), niin en ollutkaan varautunut, että tyttökin voi tehdä jotain ratkaisua asian suhteen...:D Varsinkin kun on ollut niin kiinni tississä aina. Mutta nyt kun ajattelee, niin tyttöhän lopetti itse mm. rinnalle nukahtamisenkin, joten silloinhan se vähentyminen jo alkoi. Nyt on korvikejauheet ostettu ja se on kyllä tosi kätevä, kuten Hepa taisi sanoakin :). Menee muuten tosi paljon paremmin tytölle se maitopuuro! Tyttö ei syö laisinkaan oikeasta rinnasta, mutta vasemmasta on imenyt nyt ihan hyvin.

Hepan kanssa on ollut niin paljon samanlaisia kokemuksia ja tuntemuksia, että joskus tuntuu, että luen tekstiä omalta näppikseltäni :O :). Oon tainnut ennenkin mainita asiasta!

Voi että Tuulis tuota teidän tilannetta : /. En ihmettele, että olet sressaantunut! Tsemppiä!

Päiväunet tyttö nukkuu vaunuissa ulkona. Siellä nukahtaa ja nukkuu tosi hyvin. Eka kertaa päiväunet on joskus jopa pitkiä. Sisälläkin voi sitten olla vähän vapaammin kun ei melut häiritse.

Unikoulupäivitys Viime yönä tyttö nukkui 20:30 - 7:30. En olisi koskaan uskonut, että se unikoulu tepsisi näin nopeasti! Ainoa negatiivinen asia on ollut aikaiset herätykset (mm. 05:18), mutta sain sitten vielä nukahtamaan. En enää lainkaan ota viereen enkä imetä makuuhuoneessa. Ja tyttö nukahtaa nykyään mun laulamiseeni... hmm, hoilotan jotain virsiä omilla sanoituksilla kun ei oikein aina muista sanoja... :whistle:. Mutta ei tyttökään huuda kun mä laulan :D. Mutta mikä vaan tepsii niin hyvä.

8,5 kk mitat: pituus 73,4 cm ja paino 8520 g. Seuraavan kerran neuvolaan 1-vuotiaana, aika pitkät välit käynneissä!

EH & Tytsi 8,5 kk
 
Pakko tulla kertomaan, että meilläkin on nyt pari viime yötä nukuttu paremmin kuin ikinä! Toivottavasti myös jatkossa. Lopetin nyt siis sen yöimetyksen ja samalla loppui siis koko imetys. Kolme yötä on menty syömättä eikä tosiaan näytä siltä että olis nälkäänsä syönyt, kunhan oli vaan ottanut tavaksi. Eka yönä heräiltiin muutaman kerran ja valvottiinkin noin tunnin verran, tokana tyttö heräsi ekan kerran 5.45 jonka jälkeen valvoskeli hetken ennenkuin nukahti vielä uudestaan ja ylös noustiin 7.45, ja nyt viime yönä heräsi ekan kerran 6.20 jolloin nukahti tutin saatuaan samantien uudestaan ja nukkui 7.20 asti (nukkumaan oli mennyt 19.40). Nyt on äidilläkin levännyt olo :)
 
No voihan vee sanon minä. Meillä tehtiin sitten totaallinen rintalakko.
Kaikki peruskonstit kokeiltu: eri paikka imettäessä, eri asennot, lelun kanssa ja ilman, pimeässä, väsyneenä jne.... Ei auta! Jos rinnan saa edes puolivanhingossa suuhun asti niin puree. Kieltämisestä saa naurukohtauksen kuten "kiljumisesta", jos en reagoi niin puree vain uudestaan ja yleensä entistä kovempaa. Kieltäytymistä tehostaa irvistyksellä, pään kääntämisellä ja käsillä työntäen. Ei siis selkeästi vain halua rintaa lähellekään itseään. Pullo kyllä onneksi taas kelpaa, jopa hyvin. Korvat on tsekattu, ei ole tulehdusta. Hampaitakaan ei ole juuri puhkeamassa, en ainakaan tunne mitään turvotusta ikenissä. Yksi uusi hammas kyllä tuli, mutta ei meillä hampaidentuloon ole ainakaan aiemmin tällaista liittynyt. Mikähän lie päähänpisto pieneltä, mutta enpä rupea kyllä veririntaiseksi marttyyriksi joka imettää vaikka väkisin koska vain haluaa imettää.
Saa nähdä kauanko meidän pieni nauttii vielä rintamaitoa. Ei välttämättä maidontulo pysy ihan ennallaan pelkän pumpun ja käsinlypsyn voimin.
Korvikkeita käyttäville kysymys: Onko ne jauhemaiset korvikkeet miten hankalakäyttöisiä? Niissä näyttäisi olevan paras hinta. Entä juoko vauvat yhtä hyvin kuin tetrassa olevaa? Miten kauan säilyy avattu paketti? Kuinka paljon tulee paketillisesta jauhetta valmista maitoa? Paljonko menee kenelläkin maitoa per syöttö? Ja muitakin vinkkejä voi antaa :) Tetraan pakattua maitoa, nan2 kokeiltiin muutaman syötön yhteydessä ja näyttäisi kelpaavan. Onpahan sitten jotain hätävaraa jos oma maito loppuu tai ei riitä ainoana maitona. Jännä kun aiemmin nan1 on syljetty pellolle niin tuo sitten maistuukin.
En heitä vielä todellakaan kirvestä kaivoon, mutta parempi on vaan varautua siihen ettei tämä imetys ehkä sitten jatkukaan ihan niin kauan kuin oli tavoitteena.
Ja juu, ei vissiin yhtään ole tytär perinyt äitinsä temperamenttia. Kun on jotain päättänyt niin näkyy hänkin menevän vaikka kivestä läpi tai ainakin nostaa sellaisen myrskyn, että kokonainen vuori lähtee karkuun :D Onhan se tietty hyvä ettei luonnetta puutu, ei jää sitten elämässä muuallakaan jalkoihin jos uskaltaa kulkea omaa tietänsä.
 
Hepa Hyvä juttu :)!
Mun nyt pakko kertoa, että meillä oli viime yö aivan kaamea :LOL:. Siis just kun olin tullut tännekin hehkuttaa, niin kolme heräämistä :headwall:. En vaan tajua, mihin tyttö sitten herää... kun ei sitä syömistäkään ole saanut aikoihin...

pikku yllätys Meillä on nyt tuota Nutrilon Standard-korviketta 400 g-paketti, koska ei tiedetty jatkuuko imetys vai eikö jatku. Tuosta paketista saa maitoa 2,7 l. Tehdään tuosta nyt ne puurot, koska siitä tulee jo 2 dl maitoa. Jos tuntuu, ettei rinta kelpaa, niin olen laittanut nokkamukiin 2 dl aamulla korviketta ja juo sitten sen päivän aikana aterioiden aikaan. Kylmän kun voi laittaa sinne jääkaappiin takaisin odottamaan kuten "tavallisen maidonkin". Näistä tulee se 4 dl maitoa päivässä (siis tämä sen imetyksen päälle). Tuossa paketissa säilyvyys on 1 kk. Ei otettu edullisempaa Nan:a koska siinä se säilyvyys taisi olla 2 vko ja maitoa tuli enemmän. Aateltiin, että ei se kuitenkaan vielä mene, niin ei viitsi viemäriinkään kaataa. Mutta suurella käytöllä se Nan olisi ollut edullisempaa toki.

Ja meillä tyttö juo sitä korviketta kylmänä mielellään eli varmaan tuosta jauheestakin sitten vaan sekoitan jauheen kylmään veteen. Ei ole vaikeaa. Se paketissa oleva ohje on "hankala", mutta nyt kun on tyttö vanhempi niin ei tarvitse keitellä yms. Ja vaikka koko päivän satsinkin voi tehdä kaappiin. Ja just tuo vaivattomuus tehdä tuota maitopuuroa oli mulle iloinen "löytö". Että kun meilläkin sitä rintamaitoa vielä menee (tai ainakin eilen meni), niin voi täydentää sitä vaikka vähän tuolla puurolla x 2. Eli kaikkea maitoa eri tarvitse juoda - en usko, että tyttö joisi jostain tuttipullosta 5 dl maitoa... Puuron siis teen ihan normaalisti desiin vettä ja sitten hieman jäähtyneeseen sekoitan 3 mitallista jauhetta.

Mutta mikään korvike-ekspertti ei ole, joten joku muu täydentäköön jos tietoa on enemmän :).

-EH
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Piti nyt tulla vielä sanomaan, että en ole varma saako tehdä tuolla lailla, että maito on nokkamukissa ja lapsi juo siitä esimerkiksi kahdella aterialla... että lisääntyykö siinä maidossa sitten jotkut bakteerit tai jotain.. Mutta voihan siihen nokkikseen laittaa sitten jonkun tietyn määrän, minkä lapsi sitten juo kokonaan. Ihan näin tuli mieleen.
 
Hei,

Ihanan vilkasta. Meillä ollut kiireitä, mutta nyt ehkä hetken ehtii...

Yöimetykset meillä lopetettiin, kun tyttö oli 7kk. Ja minä pidin unikoulun. Mies ei oikein yöllä kelpaa lohduksi, joten pidin itse tämänkin unikoulun, kuten kahden vanhemmankin kohdalla olen tehnyt. Ja tissittely meillä loppui makuuhuoneessa kokonaan samalla. Ajattelen, että sitten tehdään todella selväksi vauvalle se, että makuuhuoneessa ei enää syödä, ei koskaan, ei ollenkaan. Muutama yöhän siihen meni, mutta syli, tassuttelu ja tutti auttoi. Ja sen jälkeen meillä on nukuttu ihan kivasti. Eikä tuolla tosiaan oikeasti nälkä ollut, hänellä, kuten suurimmalla osalla lapsista se on oikeasti vain tapa herätä yöllä. Ja monessa asiassa olen kahden vanhemman lapsen kohdalla huomamnnut sen, että vieroituksia on ehkä parempi tehdä aikaisemmin kuin myöhemmin, pääsee luultavasti itse kuitenkin helpommalla. Ja meillä yöimetysten lopettaminen vaikutti päivällä syötävän ruuan määrään, muutaman päivän sisään alkoin päivisin menemään ruokaa enemmän kuin aikaisemmin.

Meilläkin on toki vaihtelevia öitä, toissa yönä tyttö nousi seisomaan sen seitsemän kertaa yön aikana. Mutta rauhoittuu tosi helposti takaisin nukkumaan. Tämä liikkuminen nyt vain vaikuttaa aikansa uniin ja sitten jossain välissä helpottaa.

Meillä on imetys lähes loppu, enää iltaisin ottaa rinnasta sen vähän mitä sieltä enää tulee. Tyttöä ei kiinnostanut rinta enää tarpeeksi, otti rinnasta enää nopeasti ne helpot maidot, joten hiljalleen maidontulo alkoi vähentymään. Vaippojen ollessa mielestäni liian kuivia aloin tarjoamaan nokkamuksita NAN2-korviketta. Tuttipulloa en halunnut enää ottaa käyttöön. Korvike kelpaa hyvin, sitä menee n. 5dl päivässä. Ja juo jo nokkamukista tosi hienosti.

Toivottavasti selviätte stressittä imetyksestä tai imettämättömyydestä, kukin tekee ja toimii kuten itselleen ja lapselleen on parasta. Sen tasapainon hakeminen ja löytäminen vaan ei aina ole helppoa eikä yksiselitteistä. Ja mitä sopii toiselle ei sovi lainkaan jollekin muulle. Tsemppiä kaikille, joilla imetys takkuaa! Jaksamista taisteluun ja rohkeutta tarvittaessa lopettamiseen!

Tuulikselle eritystsempit! Tiedän niin hyvin mitä on stressata, kun lapsi ei kasva ja paino vain laskee.

Nyt kuuluu itkua vaunuista, joten palataan myöhemmin.

-Ninnu ja tyttö 8,5kk
 
pikku yllätys Meilläkin on käytetty tota Nutrilon Standardia, mut tänään ei kaupassa sitä ollut niin ostin sit Nania. Ihan yhtä hyvin maistuu tetrasta ja jauheesta, ja mun mielestä ei oo mitenkään hankalaa käyttää toi jauhe vaikka olenkin tehnyt aina jokaisen annoksen erikseen. Ja mä kaadan kyllä aina pois sen mitä ei juo. Nokkamukissakin on helppo sekoittaa kun peittää sormella ne reiät sekoituksen ajaksi. Vettä en ole enää keittänyt. Jos ollaan ruoka-aikaan muualla kuin kotona niin sillon on käytetty tetroja. Määristä oon vähän huono sanomaan kun meidän tyttö ei taida olla mikään kaikkein kovin maidonkuluttaja.. Mut aamulla herätessä juo pullosta 150ml (tai reilu, niin että on 150ml vettä ja siihen päälle jauheet), sit teen puuron (1dl) maitoon ja lisäksi ottaa jokusen huikan nokkamukista. Lounaalla juo nokkamukista ehkä vähän vajaa puolisen desiä, samoin päivällisellä. Näiden välissä välipalalla juo pullosta noin 120ml (ei aina mene noinkaan paljon). Sit illalla taas puuroa (1dl) plus pikku huikat nokkiksesta ja vielä ennen nukkumaanmenoa pullosta 120-180ml vähän päivästä riippuen, lähinnä siitä et kuinka kauan on puuron ja maidon välissä ja kuinka väsynyt on.
 
Kiitos desimääristä hepa ja etelän hetelmä, vähän valaisee kuinka paljon muilla menee. Ja mihin kaikkeen sitä maitoa saa ujutettua. Tietty nuokin on yksilöllisiä juttuja mutta äkkiseltään joo kuulostaa pelkästään juotettuna vähän hankalalta saada se 600ml menemään alas. Tänään kävin hakemassa nan-paketin kaupasta, ei ole niin kallis ja voihan sen sitten puuroissa käyttää jos ei muuten olekaan tarvetta. Nyt tuli illalla niin huono lypsysaalis, että laitoin siitä jauheesta ekan erän maitoa. 1,5dl meni helposti pienelle, sitten kyllä itse työnsi pulloa pois joten taisi tulla masu täyteen. Tyytyväisenä kävi sen jälkeen nukkumaan :heart: Ei tullut edes tavallista iltahulinointia, taisi olla oikea veto korvikkeen antaminen. Kyllä harmittaa silti jos tämä imetys olikin nyt sitten tässä, vieläkään ei rinta kelpaa vaan saa ihan raivarit kun edes yrittää nostaa paitaa. Fiksu likka kyllä, tietää mistä ruoka tulee :D Vaikka samalla harmittaa niin naurattaa se reaktio, mä nostan vähän paidan helma ja toinen huutaa RÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH ( ihan kuin sanoisi nyt se paita alas prkl! ) :D
 
Meilläkään ei meinaa täyttyä 600 ml maitoa vuorokaudessa. Puuroihin menee yhteensä 2,5 dl, imetän aamulla kunnolla, mutta muuten rinta ei enää kelpaa. Aamullakaan tuskin tulee enää kauaa maitoa, kun se on ainoa imetys käytännössä. Välipalana on rahkaa tai jogurttia, jossa myös maitoa, ja yritämme juottaa nokkamukista, huonolla menestyksellä. Tuttipullon yttö hylkäsi jo kauan sitten.

Nyt alamme lisäämään ruokiin korvikejauhetta. Korvikkeena käytämme BabySempiä, Tuutia ja Nutrilon standardia. BabySemp 0,5 litran paketti säilyy jääkaapissa 2 vrk, kun useimmat säilyy vain yhden, joten siksi päädyimme siihen. Tuuti2 pikkutetroissa on kierrekorkki, eli ne taas on käteviä matkoilla.

Kuukauden päästä neuvola, jännä nähdä, miten paino on kehittynyt. Maidon saanti on varmaan jäänyt syys-marraskuun alle sen 6 dl:n. Toivottavasti siitä ei ole haittaa:(
 
Pilkku turha stressata siitä määrästä, ei lasta voi väkisinkään juottaa :) Jos ei mene niin ei mene. Parempi on katsoa lapsen yleisvointia kuin painotaulukkoa, ellei sitten ole pahasti miinuksen puolella ja paino lähde laskemaan. Toivottavasti sulla on järkevä neuvolaterkkari eikä sellainen paniikinlietsoja kuin mulla ennen vaihtoa. Jokainen lapsi on yksilö eikä ne maito-ohjeetkaan ole kuin suuntaa antavia. Osa syö vähemmän ja osa sitten taas enemmän. Rinnallakaan olevaa lasta ei tarvitse syöttöpunnita joka syötön päälle vaan syö sen mitä haluaa ;)

Buu, mulla alkaa maidon lypsysaaliitkin nyt ehtyä kun lapsi ei enää rinnalle suostu ollenkaan. Vielä litkin imetysteetä mutta kohta kyllä lentää täällä imetysaiheinen kirves kaivoon niin, että vesi lentää kaivosta ulos. Korviketta on pitänyt tänään antaa jo 4dl edestä, omaa maitoa saatu ulos ehkä desin verran maksimissaan kun aiemmin on imetyksen ohella saanut pari desiä per pumppaus/lypsy. Onneksi korvike näyttää kelpaavan, tänään meni kerralla jo 2dl joten jano taisi olla :D Eikä ole tullut mahaoireitakaan vaikka vähän epäilytti kun pienempänä ei masu kestänyt.
 
Päiväunille aloitettu nyt erillinen unikoulu, eli samaa linjaa aletaan yrittää kuin yöuniinkin. Imetän olohuoneessa ja sitten vien omaan sänkyyn. Protestoi nyt vaan ihan älyttömästi, iltaisinhan nukahtanut jo pitkään hyvin omaan pinnikseen. Huoh, pakko kai vaan mennä tällä linjalla. Minä vaan: pitäisi oikeasti kyllä opettaa siten, ettei tarvitsisi olla imettämässä juuri ennen nukkumaanmenoa, mutten tiedä miten minä sen teen. Nyt taistellaan siitä, että oppisi nukahtamaan niin ettei samalla tarvitse imettää, mitenkä ihmeessä saisin menemään siten ettei joisi edes maitoa juuri ennen unia?? Vinkkejä? :) Tuo sun keino olisi kuitenkin se paras, ei olisi sitten niin riippuvainen musta tuo nukutus.

Imetys täällä vaan jatkuu, eikä loppua näy... :stick: ihan hyvähän se tietty on kun saa niitä saamarin vasta-aineitaan, mutta kun mulla alkaa jo olla mitta täys näitä hormoneja (miehellä myös...), haluan takaisin oman itseni! Olen nyt alkanut antaa joka ruoan yhteydessä enemmän korviketta, kyllähän tuo nokkamukista muutaman hörpyn aina ottaakin. Maidon määrästä täällä onkin keskusteltu eikä ota kyllä nokkamukista kuin joku puol desiä/pv tällä hetkellä, eli en voi lopettaa mitenkään imetystä vielä. Kokeilen kuitenkin vähentää yksi imetyskerta/vko tästä eteenpäin ja vaan sinnikkäästi puskea korviketta.

Miten teette puuron korvikkeeseen? Meillä ei syö vielä normaalia puuroa, vaan sitä jauhepuuroa, johon lisätään kuuma vesi. Voiko korvikkeen sitten kuumentaa melkein kiehuvaksi ja lisätä sinne vai miten? Käytän niitä valmistetroja. Vai onko teillä sitten jauhe käytössä?

Pilkku: oletko siis jo antanut normaalia rahkaa ja jogurttia? Eikö hapanmaitotuotteita pitäisi alkaa antaa 10kk ikäiselle? Vai mistä rahkasta puhut, onko niitä lapsillekin?

Isänpäivä alkoi siten, että esikoinen (3v) ei malttanut odottaa mua tai vauvaa vaan meni ennen aamupalan laittoa huutamaan miehen korvaan että HEERÄÄÄTYYYYYS!!! :D Eipä mieheni kyllä näyttänyt siitä kovin pahastuvan :) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
cannes: en oikein osaa vinkkejä antaa, kun en oo itekään mitenkään varsinaisesti tuohon opettanu, mutta se tais kyllä olla sillon alussa niin, että ei oikein suostunu päivällä ilman tissiä jäämään tuonne omaan sänkyynsä, kun vasta sitten tosi väsyneenä. Vaunuihinhan on tietysti helppo saaha nukahtamaan vaikkei olekaan niin väsyny, mut taispa tosiaan olla sillon tuo sänkyyn nukahtaminen hankalampaa. Tsemppiä!
 
cannes Onhan olemassa niitä "vauvajugurtteja"... tänään just annoin tytölle, kalsiumia näköjään n. 100 mg yhdessä purkissa. Että oiskohan Pilkku sellaista...?

No, meillä on tänään imetys jatkunut :). Aamu-päivä-ilta onnistui tänään hyvin. Huomisesta en tiedä. Jostain luin, että monet vauvat lakkoilevat juuri 8 kk ja sitten voi kiinnostus taas kasvaa - tai sitten ei. Katsotaan päivä kerrallaan. En enää jaksa tyrkyttää koko ajan, vasta sitten kun rinta on niin täynnä, ettei sitä tarvitse minuuttitolkulla imeä, siihen hommaan tytön kärsivällisyys ei enää riitä.

Puuro korvikkeeseen: teen ensin normaalisti puuron veteen ja sitten valmiiseen hieman jäähtyneeseen lisään sen korvikejauheen. Sen verran jauhetta, mitä puurossa on vettä. Valmiskorviketta ei saisi kuumentaa, kun jotkut vitamiinit lähtee pois, mutta jos sitä korviketta pääosin kalsiumin takia juotetaan, niin en tiedä, mitä sille tapahtuu kuumennettaessa, ei se ainakaan normimaidosta mihinkään katoa...

Tyttö taitaa seisoa tukea vasten... Tai tukea vasten polvilleen sujuu jo helposti, sitten jos on tukeva tuki (kuten pinnasänky), nousee seisomaankin huterille koiville. Luulen, että tämä aiheuttaa ne heräämiset öisin. On se jännä, että odoteltiin sitä istumista ja konttaamista ja nyt tällaisia "taitoja" :).

Hyvää alkavaa viikkoa!

EH & MiniA
 
Täällä poika rupes konttaamaan loppuviikosta eli ei enää vaihu ryömimiseks vaan nyt ainoastaan kontataan. Onhan tuo jo parisen kuukautta sitä asentoo ottanu ja abaut saman aikaa on tainnu seisoskella tukee vasten, vaatinu siis, että hänet siihen on nostettu. Nyt pystyy jo jättämään itekseen seisoskelemaan, osaa hyvin tulla pyllylleen alas, mutta joskus tietysti käy vielä vahinkoja ja kaatuuki ihan muuten ja väärään suuntaan. Nyt sitte, kun lähti konttaamaan, niin nousee millon minnekki polvilleen seisoskelemaan, ihan ei vielä ylös asti ite pääse, mut ei oo kyllä paljosta kiinni, yleensä riittää, kun ottaa käsistä kiinni eikä tarvii ees nostaa. Ei tuo pääse ite selältä istumaan eikä jostain syystä "osaa" kääntyä sieltä mahalleen. Näyttää kyllä sille, että osaa, mut en tiiä miks ei vaan saa sitä vietyä ihan loppuun asti. Niin ja tukea vasten kyllä sitte myös kävelee eli tietysti myös käsistä tuettuna kävelee jo aika hyvin.

Nyt pitää mennä kattomaan, minne se meni...
 
Minkä merkkisiä nuo vauvajogurtit on? Me voitaisiin myös niitä kokeilla..

Poika kasvaa ja kehittyy ihan tajuttoman nopeasti! On jo pari kuukautta istunut ilman tukea, nousee itse istumaan, konttaa, tanssii.. Nyt kuukauden verran seisonut ilman tukea ja pääsee jo lattialta ylös seisomaan ilman tukea, viime viikolla lähti taaperokärryn turvin kävelemään. Me ollaan kohta pulassa.. :D
Nyt ollaankin sitä kävelyä treenattu pihalla vaunujen kanssa, kotona pitäisi olla koko ajan kävelemässä.. ei vaan vielä osaa kääntää kärryjä, joten kun tulee seinä vastaan niin hermothan siinä menee :D

Ruokailuista, poika syö kaikkea muuta paitsi kalaa. Ei vaan tykkää. Leipää ollaan annettu, samoin karjalanpiirakkaa välipalana muutaman kerran. Hedelmät, leivät ja näkkärit syö itse, muuten syötetään. Mandariini on uusi herkku :)
Nokkamukin päälle ei ymmärrä, tai ei ymmärrä sitä että mukia pitää kallistaa jos sieltä tahtoo jotain suuhunsa :D Pullosta juo kuitenkin itse, joten eiköhän se mukikin jossain vaiheessa tule..

Millä maitotuotteella meinasitte aloitella siirtymiset normaaliin maitoon? Kävisiköhän maustamaton jogurtti tai rahka?

Meillä on muuten alettu puremaan! Tekee hitosti kipeetä kun nappaa kaikilla kuudella hampaalla kiinni :headwall: millähän siitäkin päästään eroon, vinkkejä..?

Ja nyt taas mentävä!

norpu ja poitsu 9kk
 
Moikkamoi!
Pitkästä aikaa hetki liikenee kirjoitteluunkin. Viimeksi oli puuro-ongelmia, mutta ne johtuikin hampaista. Nyt taas menee oikea puuro ihan hyvin. Välissä syötiin valmispuuroja, kun ne meni alas.
Jätkä oppi istumaan ilman tulea viikko sitten. Kovasti yrittää nousta seisomaan tukea vasten. Väkillä pää kolisee lattiaan kun muksahtelee kumoon ja ei kerkee ottaa kunnolla vastaan.
Unikoulu alotettiin pari viikkoa sitten. Aluksi toimi hyvin ja sitten tuli vähän takapakkia, melkein jo luovutin, viime yö ensimmäinen kokonaan nukuttu ilman heräilyjä. Saa nähä oliko vain joku hetken häiriö vai lähtiskö tästä sit parempaan suuntaan.

Annemiini&jätkä 8, 5kk
 
Me siirryttiin nyt sitten pelkästään pulloruokintaan, ei tosta imetyksestä tule enää mitään. Jos rintaa yritän tarjota niin puree, rintakumikin testattiin niin ei ole apua. Vaikka tuttipulloa ei kuitenkaan pure ja samaa materiaaliahan se on, hmm... :D
Jauhekorviketta annetaan pääsääntöisesti, kiireessä myös tetrasta. Vaikka mä ajattelin, että toi jauhe on turhan hankala niin eihän se kyllä sitä ole. Kunhan veden lämmittää ja heiluttelee pullossa sekaisin jauheen kanssa niin siinähän se on. Sit jos ollaan liikkeellä niin ettei kuumaa vettä ole saatavilla niin sitten olen antanut tetrasta myös, 2dl tetroja on aina hoitolaukussa mukana. Rintamaitoa mä saan lypsämällä irti enää alle desin per päivä, mutta on sekin parempi kuin ei mitään. Vesihauteessa sen lämmittelen ja annan pullosta, juo hyvällä halulla. Saa edes jotain vastustuskykyä, sitä kun ei korvikemaito voi koskaan saavuttaa. Kun nyt vielä pysyisi maidontulo päällä, edes vuoden ikäiseksi olisi mun mielestä kiva antaa rintamaitoakin. Sitten olen valmis lyömään hanskat tiskiin lypsyjen suhteen.

Soseita ollaan alettu karkeuttaa, vaihtelevalla menestyksellä tuo pikkuinen niitä suostuu syömään. Nyt on pari päivää mennyt ihan hyvin, mutta sitä ennen kakoi kaiken ulos jos oli vähänkään karkeampaa joukossa. Tänään sai spagettiruokaa ihan kunnon paloina ja söi hyvällä ruokahalulla koko annoksen. Saisi kyllä syödä muutakin jo ihan palamuodossa, mutta onneksi soseutus/hienonnus ei ole mikään kovin aikaa vievä juttu kuitenkaan. Nykyään enimmäkseen vain haarukalla pienin ruuan sopivaksi. Syö kyllä hitaammin kuin sileät ruuat, mutta kyllähän noita pitää vähän pureskella kun sileän soseen voi vain nielaista.

Konttaus sujuu jo, nyt opettelee seisomista. Nousee kovasti polvilleen jokaista mahdollista pystypintaa myöten, ei ole paljostakaan kiinni kun nousee kokonaan. Pinnasängyssä oikein kiskoo itseään ylemmäs ja ähisee kovasti, selkeästi haluaa äkkiä osata kun ihan hermostuu jos ei heti onnistu :D

Meillä on tullut ensimmäinen sana : ÄITI! :heart: ja sitten sanotaan välillä anna. Erityisesti ruokapöydässä tekee tätä kun en ilmeisesti lusikoi riittävän nopeasti :D
Bussissa pärisyttelee kieltänsä jos joku tuijottaa ja hymyilee päälle, huumorintajua ilmeisesti löytyy noinkin pieneltä.
Alkuvaiheen kärttyisyys on hävinnyt, nykyään on niin sosiaalinen ja iloinen lapsi ettei meinaa edes muistaa mitä meillä alkuvaiheessa välillä kestettiin.
Harmittaa lähteä töihin tammikuussa, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole ellei raha yhtäkkiä ala kasvaa puussa tai tule lottovoittoa.

Nyt taitaa olla taas ruoka-aika...

Pikku yllätys & pienokainen 9kk
 
norpu Oon nähnyt jugurtteja monella valmistajalla, itse ostin viimeeksi Muksun, kun siihen ei olla lisätty sokeria. Mutta ei niitä kyllä kovin suurta valikoimaa kaikissa kaupoissa ole huomasin viimeeksi - tai no niitä sokeroituja kyllä olisi ollut.

Meillä tyttö osaa nyt istua sellaisessa polvi-istunnassa :). Tänään tosin innostui istumaan pepullaankin hieman aikaa, kun sai samalla katsella itseään peilistä. Tukea vasten seisoo huteran tukevasti :). Tyttö on kyllä nykyään varsinainen voimistelija, tuntuu että treenaa noita liikkeitä koko ajan..

Mites itsenäisesti teidän vauvat touhuilevat? Kun tyttö olisi vaan minussa kiinni koko ajan. Joo, ihan hellyttävää, mutta jos vaikka laitan ruokaa, niin joskus hän vaan pyörii jaloissa ja itkee, kun en ota syliin... Parasta tytön mielestä on, että esim. istun tai makaan lattialla ja tyttö saa kiipeilllä mun päällä ja treenata :). Alkaa joskus itkeä, jos lähden esim. toiseen huoneeseen, sitten yrittää ryömiä itkien perässä... Ehkä tämä on sitten taas joku vaihe!

Ehkä uskallan tässä iloita unikoulun tuloksesta: nyt monta yötä menty heräämättä :). Ja tyttö on nukahtanut lauluun yleensä hyvin. Mutta heräämisaika on sitten aikaistanut noin 06:00, ennen herättiin joskus 8:00 (tissi suussa joo)... No, en tiedä, voisko siihen mitenkään vaikuttaa vai näilläkö mennään..? No, tähänkin olen tyytyväinen.
Imetys jatkuu edelleen, toinen rinta vielä pelittää. Eilen mentiin koko päivä imettäen, tänään taas vähän heikompaa. Tehostetaan sitten korvikkeella.

EH&Tyttö
 
Viimeksi muokattu:
Etelän hetelmä meillä on vähän samanlaista takertumista ollut ilmassa. Hetkeksi kun häviän näkyvistä niin jokos tuo kohta huutelee perään, mihin sä äiti menit ethän mua tänne jätä. Sellaista kitinänsekaista huutelua ettei haluaisi jäädä yksin vaan haluaa olla mun kanssa. Mä olen ratkaissut tämän ottamalla tytön kantoliinan kyytiin. Ensi viikolla menen katselemaan sellaista liinaa, jolla saisi sidottua lapsen selkäpuolelle tukevasti niin vähän helpottaa vielä lisää. Jos sulla on kudottu kantoliina niin kokeile tota, voisi olla ratkaisu kun siinähän lapsi saa olla kokoajan äidin lähellä niin voit kokata ilman jatkuvaa keskeytystä :) Kantoliina on ollut mun mielestä yksi parhaimpia hankintoja koko äitiysaikana, suosittelen! Säästää käsiä, aikaa ja hermoja kun oppii muutaman perussidonnan. Ainakin pk-seudulla asuvalle ihan loistokeksintö, täällä kun ei joka paikkaan mahdu vaunujen kanssa.
 

Yhteistyössä