Helmikuun helmet 2013

Kai tää on sitten sitä koliikkia, kun olen tätä lasta tässä yöllä kohta 3 h hytkytellyt ja pääosin veisaa vaan suoraa huutoa : /. Nyt sain hetkeksi tähän rinnalle, suunnilleen survoin tissin suuhun. Toisaalta: rauhoittuuko koliikkilapsi rinnalle? Voiko huutojen syynä olla antibioottikuuri, jota nyt olen syönyt neljättä päivää? Aloitin sen kuurin kotiutumispäivänä ja tätä tää on ollut oikeestaan joka yö jossain määrin... viime yönä 1:30 - 04:00. Nyt alkoi noin 22:30, kun oli nukkumassa sohvalla ja siirrettiin meidän viereen... muuten ei ole karjunut yhtään tänään, ollut ihan tyytyväinen vauva - ja ihana. Huutaako koliikkilapsi myös päivällä pitkiä aikoja?

Nyt syö rintaa kiivaasti, jos ote lipsuu, alkaa märistä, kun saa uudestaan otteen, näyttää nukahtavan rinnalle...

Mä stressaan vielä siitäkin, että naapurit häiriintyvät tällaisesta suorasta huudosta varmasti, vaikka minkä mahtaa. Jos olisi oma talo tms. ei tarttisi tällaisestakaan huolta kantaa. Jos ulkona olisi lämmin, lähtisin vaunuttelemaan - vaikka keskellä yötä.

Jos tää tällaisena jatkuu, pitää varmaan jakaa yö puoliksi miehen kanssa, jotta saa edes joitain nukkumistunteja... mutta mies lähtee viikon päästä töihin, se vasta jännittääkin ja pelottaa!
 
EtelänHedelmä meillä mahaan kertyvä ilma aiheutti juuri illasta/iltayöstä noi pahimmat huudot ja juuri tuossa iässä. Antibiootti vaikutta varmasti, onko teillä Rela-tipat käytössä? Meillä ne auttoivat aluksi, mutta otettiin sitten Cuplatonkin käyttöön viikon iässä.

Voi iesus että täällä sairaalassa on tylsää..! Ja minä kun en osaa täällä nukkua!

Yökukkuja Keisha ja poitsu 3vko 1pvä
 
Huomenta!

En enää ihmettele, miten nää ketjut hieman hiljeni vauvojen tulon myötä :D Aika kuluu mahotonta vauhtia, kohta nuo muuttaa jo pois kotoa!

Meille syntyi siis tyttö 25.2 viikolla 40+2. Paino 4110g ja 52,5cm.

Menin ihan vaan kontrolliin äitipolille ja lääkäri kysyikin haluanko synnyttää tänään :D Oli jo 4cm auki ihan noin vain. Kävin kotona pakkaileen tavaroita ja valmistin pojalle hoidon ym ja kahdelta takaisin vesien puhkaisuun. No illalla tuo lääkäri kyselikin että kaduttaako kun halusin jo synnyttään, sattui sen verran! Loput 6cm ei mennykkään huomaamatta.

Parin päivän ikäisenä tyttö joutui valohoitoon, mutta se onnistui vierihoidossa, ei tarvinnut olla erossa ja voin imettää ym. Tuon takia täytyy syöttövälit pitää noin kolmessa tunnissa, jotta bilirubiinit poistuisi. Se on vaan hieman haasteellista, kun tää tykkää nukkua paljon eikä meinaa herätä.

Imetys. Maito nousi kai kolmantena päivänä ja sujuu hyvin lukuunottamatta kipeitä rinnanpäitä. Imuotetta tulisi korjata... Terkkari saa torstain kotikäynnillä auttaa, vaikka kyllä sitä sairaalassakin paljon mietittiin. Tarviiko normi Bebanthen pestä pois rinnanpäästä ennen imetystä?? Tietäiskö joku.

Maidon säilytys Miten säilön pumpatun maidon jääkaapissa oikeaoppisesti?? Löysin tällaisen ohjeen, voiko ton mukaan tehdä? Babyidea - Imetyspalsta - pumppaaminen

Maidonkerääjätkin täytyy olla jatkuvasti paikallaan, kun olen suihkutissi. Voiko niihin kertyneet maidot kaataa ruumiinlämpöisenä keräyspulloon jääkaapissa? Vai tarviiko eka jäähdyttää?

Mahtava kyllä kun maitoa ainakin vielä tulee hyvin, se oli suurin jännityksen aihe mulle :D

Ihana kyllä kun Kengulla meni noin hyvin!! Hienosti jaksoit ja varmasti kasvatti teitä ihan eri lailla ihmisinä ja vanhempina. Nyt ei ehkä ihan pienestä hätkähdä.

Perhepetiä koitan välttää, mutta jossain vaiheessa yötä retkahdan, kun se on niin helppoa ja ihanaa :heart: Tosiaan pitää olla herätyskello herättämässä tuota bilityttöä kolmen - neljän tunnin välein.

Himoja ei täällä näy, mutta jotenki erilaista läheisyydenkaipuuta sitäkin enemmän. Eihän tuon vauvan tulekkaan korvata oman miehen hellyyttä. Pari päivää synnytyksen jälkeen tuli itkuherkkyys ja autolla ajaessakin piti vaihtaa kanavaa kun radiossa soi haloo helsingin "huudan huudan ilosta", ei ole tuulilasinpyyhkijöitä mun silmissä :ashamed:

Oma paino. Raskausaikana kiloja kertyi 12, sama kuin esikoisesta. Sairaalaan jäi 7kg ja kotona tippunut noin kilon päivätahdilla. Nyt 8pv synnytyksestä enää kolme jäljellä :) Tuo kantopussukka on kyllä ihan hyytelöä vain.

Neiti-81 oot kyllä tosi reipas, älä vaan kuluta itseäs loppuun!

MrsR Miehellä oli synttärit meidän viimeisenä sairaalassaolopäivänä ja oli aivan hirveetä kun en voinu tehä kakkua ja suunnitella lahjaa! Yleensä panostan noihin todella. Sitten keksin käydä kanttiinista hakeen jättikokoista korttia ja arpoja ja herkkua ym. Edes jotain :) No onhan se ikimuistoinen synttäripäivä joka tapauksessa.. Teen kakun kuhan jaksan :)

Esikoisen mustasukkaisuus Niin ja sitten tää aihe.. Poika 8v on ihan hullaantunu siskosta, ei siinä mitään, mutta se tarvisi multa enemmän huomiota. Tää on jotenkin tosi turhauttavaa varsinkin hälle. Hiihtolomaki ja ei tahdo lähteä mihinkään etsiin kaveria, odottaa vaan koska me tehtäisiin jotain tai koska vauva herää seurustelemaan. Kotihommatkin täytyy silti hoitaa. Hienosti poika jaksaa auttaa äitiä hakemalla pukluliinaa ym pyydettäessä!
Miten teillä ratkaistu tilanne? Mies kyllä on jaksanu touhuta pojan kans ja se hyvä, mutta hän ei ole Äiti tietenkään..

Jahas, ehtisiköhän suihkuun ennenku vauva heräilee! Ystävä lapsineen hakeekin pojan luistelemaan potun jälkeen ja sitten kahvitellaan, harmi kun ei itse pääse ulos.

Halibut ja Punni 8pv
 
Viimeksi muokattu:
Keisha koitahan jaksaa, jospa se siitä alkas jo pikkuhiljaa helpottaa :hug:

Halibut mulle terkkari sanoi, että Bebanthenia ei mielellään vauvan suuhun sais mennä vaan ainut, mikä sinne käy on lanoliini. Itellä kerran oli tississä, kun rupesin imettämään (apteekissa sanoivat, ettei haittais), niin poika ei kyllä tykänny yhtään sen mausta. Kyllä nuo maidonsäilytysohjeet näytti olevan ihan hyvät. Lämmintä maitoohan ei saa jääkaappikylmän sekaan laittaa.
 
kiitos kaunis kaikille jotka muistivat meidän perhettä onnitella, lähetän kovasti teille samaa, voimia vauvojen kanssa ja hormonien kanssa ;)

Tervettä vauvaa on ihana ihailla, jo ihan sairaalassa asti tiesimme että kaikki on kunnossa, sen verta kaunis ja vihainen vauva sieltä masusta nostettiin. En vaan saa tarpeeksi nautittua vauvasta, sillä vanhemmat sisarrukset haluavat niin kovasti huomiota. illalla jää onneksi muutama tunti vauvan haisteluun ja sylittelyyn ajan kanssa.

Meillä syntyi siis terve tyttövauva, elektiivisellä leikkauksella päivän sovitun ajan jälkeen( synnärilla meni 5 naista leikkaukseen kiirreellisenä ennen minua) joten siirrettiin seuraavalle päivälle. jäin osastolle odottelemaan, sillä en enää uskaltanut kotona olla yötäkään, nopeat synnytykset ja pitkä matka sairaalaan. Seuraavana aamuna leikattiin yhdeksältä, spinaalin laitto oli kaikkein epämiellyttävin ja äänet, muu oli ok. Leiikasivat vahingossa virtsarakkoon, mutta siitäkin selvittiin muutamalla päivällä. Kipulääkkeitä käytin n. 5 pvää. suhteellisen kivutonta ollu sen jälkeen. leikkauspäivänä ja öisin käytin vahvempaa lääkettä sillä en saanut apua pyytämättä, hoidin siis vauvani itse jo ekana yönä. Se itketti, mutta kai se kuului asiaan. Muilla oli moottorisängyt, mulla oli sairaalan vanhin sänky, kapein ja laidattomin, en saanut vauvaa kainaloon ja nouseminen todella työn takana.. ehkä parempi niin, sillä kotona nouseminen oli helpompaa.
imetyksestä, onko maidon määrä verrattavissa juotuun määrään päivän aikana, pelkään kun nyt tulo on tasaantunut, että se loppuu???

Oon haaliskellu vaatteita liiaksi asti, huomasin vain kun sain palautuksena kylille jakamiani vaatteita, ne eivät mahdu vauvan vaatehyllyihin enää :p
Ps. ei taida jäädä meidän lapset vaan kolmeen :heart: "ikuinen vauvakuume".. Meillä on perhe peti vauvan kanssa, kainalossa nukkuu, mikäs sen ihanempaa!!

Neiti -81
parane pian!! voimia kovasti!!

Minä vaan -84
Bepantteenia ei tartte pestä pois, jos määrä on todella vähäinen. lanoliini on kyllä parhain mutta sairaalassa aikoinaan oli myös bepantteenia tarjolla.

kengu+ tyttö(jolla ei oo vieläkään mietitty kummeja tai ristiäisiä, nimi on jo kuitenkin =) )
 
heipat

tosiaan joku jo kommentoikin, että paljon ei koneelle ehdi nykyään, ei tosiaan...

meillä poika kasvanut hienosti, oltiin eilen neuvolassa. muutenkin kaikki hyvin. äiti on onnellinen mutta kieltämättä myös aika väsy siihen, että vauva ei viihdy YHTÄÄN itsekseen, nukahtaa rinnalle imetyksen jälkeen päivin ja öin, mutta herää melkein heti kun siirrän johonkin nukkumaan. yöllä pystyn hivuttautumaan vähän kauemmas, mutta päivällä ei meinaa millään onnistua ja nyt kun mies on palannut töihin, suihkussa käymiset, vessassa käymiset ja ruuanlaitto on aikalailla mahdottomia. myöskään KANTOLIINASSA ei tykkää yhtään olla... voisikohan sitä opetella?

YÖT sujuu täällä edelleenkin vaihtelvasti. usein valvotaan koko aamuyö. Rinnalle ja nukahtaminen syömisenjälkeen ja sitten taas hereillä 5 min päästä... Myös mahavaivaa on ollut.

VArmaan tää kaikki on vaan tätä alun hässäkkää, yllättävän pirteältä olo tuntuu päivisin, mutta ne aamuyön tunnit eivät ole suosikkeja. Pisimmät unijaksot on 3h, eikä niitä ole kovin usein.

Paranemisia kipeille äideille ja voimia meille kaikille!

Tuulis ja rakas 11 päivää
 
Isommista sisaruksista: meillä 7v tyttö ja 8v poika...tytöllä ollut vaikeaa vauvan synnyttyä ja oli saanu koulus raivarin ja jälki istuntoa ekan kerran elämässä =( nyt vähän jo tasaantunut mut kyl oon tuntenu riittämättömyyttä aika ajoin =( Nyt tyttö kovassa kuumeessa ja oksenti tänä aamuna =(

Toivottavasti tulis pian kesä ja kaikki taudit jäis taakse!! Nyt tyhjä pää joten moikka!

äitx2 + pieni mies 1kk1pv
 
Äkkiä kirjottelemaan kun vauva ja isoveli nukkuvat! :D Meillä on lähtenyt rullaamaan ihan kivasti kahden lapsen kanssa. Isoveli pusuttelee pikkuveljeään ja sanoo vähän väliä että tykkää veljestään, vähänkö hellyyttävää. :heart: Masuvaivoja on myös meidän vauvalla. Ostin tänään Gefilus maitohappobakteeritippoja, joissa on myös D3-vitamiinia. Paljon ristiriitaista tietoa tuosta Cuplatonista; toiset sanoo ettei auta yhtään mitään ja toisten mielestä auttaa hyvin. Kai se on vauvasta kiinni. Kätilön mukaan noista maitohappobakteerivalmisteista on paljon tutkimustuloksia, joiden mukaan helpottaa mahavaivoja. Poitsu paukuttelee aika mojovasti, eli saa ilmaa ulos niin ite kuin meidän avustamana jumpan avulla. Päivisin ei oikeestaan itke, mutta ähisee ja pinnistelee ilmaa ulos. Yöllä ei myöskään oo mitään raivoomista, mutta niin kovaäänistä käninää ettei siinä ite oikeen saa nukuttua. Mutta hormonit pitää huolen, ettei päivisin niin kovasti väsytäkään.

Pikaista paranemista toivon Keishalle ja Neiti-81:lle !

Pojalle saapuu pian kutsu keuhkojen magneettikuvaan. Käytiin jo viime viikolla keuhkoröntgenissä sen kystan takia (joka siis oli ultran mukaan hävinnyt ennen synnytystä). Eli lastenlääkärit haluavat ottaa varman päälle ja kuvata vielä magneetilla niin näkee että onko siellä keuhkoissa joku kysta vielä vai ei. Ihan hyvä niin.

Nyt pitää mennä herättämään isompi poika, ettei nuku liian pitkiä päikkäreitä. Palaillaan!

Elsiliini ja pikkumies 3vko 2pvä
 
sori omanapainen päivitys, edelleen kipeänä, yöt valvotaan, b-vauva vaikuttais koliikkiselta (?) koko yön huuti (kannoin aamu kuuteen sylissä) nukku pari h, ja sen jälkeen huuto jatkui, sylissä vähän rauhoittuu.sain iltakuudelta nyt nukkumaan :/
Ite en ole kohta 3 viikkoon nukkunut :( viime yönä en yhtään, päivällä 45 min..
Miksen mä voi parantua?
Sairaan huonoäitifiilis kun ite en parane, ja tuntuu ettei jaksais enää valvoa yhtään...
 
Neiti-81
Mummu, isä, pappa joku hetkeksi teille jotta saat nukkua!!!?? neuvolasta saa jonkun henkilön kotiin 2-4h jotta äiti saa levättyä!!??
Hurjalta tuntuu sun tilanne, eikö kukaan vois tulla avuksi??

voi kun tuli paha mieli sun takia!!!
 
Neiti-81 onpa ikävä kuulla. Meilläkin välillä huudetaan massuvaivoja, muttei onneksi ihan läpi yön kuitenkaan. Voin vain kuvitella miten raskasta sulla on. Kai joku läheinen voisi auttaa jotta saat nukuttua? Jos ei, niin puhupa neuvolassa ongelmasta. Kai sieltäkin voidaan järjestää kotiin hoitoapua. Pari unetonta yötä tuskin haittaa vielä menoa radikaalisti, mutta pidemmän päälle et jaksa jos et saa nukuttua. Olethan muistanut kokeilla mahan hieromista, jos auttaisi pienokaisen kipuiluun (jos olisi vaikka ihan ilmaa massussa toisella)? Meillä tehoaa ainakin ilmavaivoihin, kun laittaa lapsen mahalleen käsivarren päälle kuin kylvettäessä ja toisen käden sujauttaa haaroista massuun. Lapsi siis on kasvot periaatteessa alaspäin ja maha alaspäin sun käsien varassa. Sitten ihan kevyesti vain sivelet toisen masua, ei tarvitse yhtään painaa vaan se paino riittää mitä siihen tulee lapsen omasta painosta. Sairaalassa opettivat hieromaan lapsi selällään, mutta oma äitini opetti mulle tämän tekniikan ja toimii huomattavasti paremmin eikä tarvitse varoa liiallista voimankäyttöä kun se on käytännössä mahdotonta kunhan ei itse ala painamaan sormilla vastaan. Mä olen itse vauvana kärsinyt koliikista, ja tällä tekniikalla mut oli saatu rauhoittumaan. Kannattaa ainakin edes kokeilla, toivottavasti on apua :) Relatippoja voin kanssa lämpimästi suositella. Täällä lähes katosi iltaitkuisuus niiden avulla, tosin meillä menee myös disflatyliä 2x10tippaa/vrk. Ovat aika arvokkaita, mutta kun sillä panostuksella saatiin meille rauhalliset illat ja yöt niin olen enemmän kuin valmis sen rahan maksamaan.


Alkoi muuten sitten ensimmäinen tiheän imun kausi, nyt olen siitä ihan varma. Normaalisti tyttö on nukkunut yöllä 4-5h putkeen, viime yönä heräsi 2h välein syömään ja tänään on syönyt 1-1½h välein. Ja illalla ennen nukkumaanlaittoa kävi rinnalla 45min välein ja söi joka kerta kunnolla. Maitoa multa tulee, pursuaa tytöltä pitkin suupieliä, imetykseen varattua tyynyä saa kokoajan kuivata ja sänkyyn pitää vissiin asetella kosteussuojalakana uudestaan. Onneksi suostuu syömään yöllä ja joskus päivälläkin ihan makuuasennossa, niin ollaan voitu helposti jatkaa unia yöimetysten aikanakin. Nyt nukuttaessa toinen nukahti tissi suussa viereen sänkyyn, ja meinasi tulla äidillekin uni silmään siinä samalla :D En kyllä toista raaskinut alkaa siitä siirtämään, joten tyynyillä ja peitoilla vuorasin turvallisen alueen josta ei onnistu tipahtamaan. Jäi sinne niin suloisen tyytyväisesti nukkumaan :heart:
 
On ollut vähän hulinaa meillä niin en ole ehtinyt täällä juurikaan käydä. Paljon olisi kommentoitavaa, mutta ihan nopeasti vain Onnittelut kaikille uusille ja erityisesti Kengumammalle terveestä tytöstä!

Neiti-81 nyt vain yhteys neuvolaan ja alat vaatia apua! Älä polta itseäsi loppuun, on oikeus väsyä noin kovan taudin ja kahden vauvan ja yhden taaperon kanssa. Olet kyllä todella sisukas, kun pärjäät. Itse olen välillä ihan pulassa tämän yhden vauvelin kanssa.

Pikku yllätys mistä sait tuon ohjeen Disflatylin annostukseen kahdesti vuorokaudessa? Cuplatonia ilmeisesti pitäisi ainakin suositusten mukaan antaa viitisen kertaa päivässä, ja se tuntuu aika työläältä... Meillä on alkanut nyt iltakarjumiset mitä ilmeisimmin masun takia. Ei auta hierominen eikä mahallaan pito, tyttö karjuu ihan täysillä volyymeillä 5-10 minuuttia, voi olla puolisen tuntia hiljaa ja sitten tulee uusi karjumissetti. Ja tämä muutaman kerran, jonka jälkeen kaikki on taas hyvin. Yöllä ei onneksi itketä, mutta ähistään kyllä.

Kapaloiko kukaan muuten vauvaa, ja onko siitä ollut hyötyä? Olen itse harkinnut kapalointiliinan hankkimista, jos se vähän rauhoittaisi vauvaa, kun on tuollainen viuhtoja aina välillä. Toisaalta pelkään, että jos se pahentaakin asiaa, kun vauva ei pääsekään viuhtomaan. Kuinka pitkään vauvaa voi kapaloida? Ainakin yhden kapaloliinojen valmistajan mukaan useita kuukausia, mutta onkohan se pelkkää markkinointia. Pitääkö jossain iässä vauvan päästä jo yöllä itsenäisesti kääntyilemään ja liikuskelemaan?

Pilkku_ ja tyttö melkein 5 vkoa
 
Pilkku_ disflatyliä annetaan 2-3 kertaa päivässä 10-15 tippaa ja mieluiten heti aterioinnin jälkeen, ihan pakkauksen mukainen ohje on tuo. Munkin mielestä cuplaton on aika työläs tähän verrattuna. Kumma kun eivät vinkkaa tästä tuotteesta apteekissa tai neuvolassa vaikka on paljon helpompi. Kuitenkin kun kyseessä on lääke joka soveltuu jo vastasyntyneen massuvaivojen hoitoon.
 
Pilkku_ kyllä kapaloin ja on todellakin hyötyä! Meijän herra siis valvoi viimeviikolla yhtenä yönä n. klo 12.30-4.00 ilmeisesti just tuon huitomisen takia. Sitä ennen nukku kyllä yöt heräten n. 2-3,5 tunnin välein syömään, kapaloinnin alettua on nukkunu lähes poikkeuksetta 4 tuntia syöttöjen välissä. Mulla ei vaan oo mitään oikeeta kapalointikangasta, niin oon käyttäny vaan sitä äitiyspakkauksen lakanaa. Se ei oo kovin toimiva, poika saa aina jossain vaiheessa yötä riuhottua kätensä siitä vapaaks, joten tiilasin netistä kapalon. Siinä ainaki oli kokona 0-3kk. En tiiä tarviisko sitä sit vielä sen jälkeen, se jää nähtäväks, mut käytän nyt ainaki sitä niin kauan kun se menee. Päiväuniakaan poika ei osaa nukkua oikein selällään, ni oon nukuttanu sit mahallaan, jos nukkuu sisällä.
 
Pikku yllätys no niinpäs lukikin, kävin nyt itsekin ostamassa. Toivottavasti auttavat. On niin kurjaa katsoa kuinka toisen masu kipristelee ja pieneen sattuu. Aika paljon helpompaa annostus kuin Cuplatonissa. Tosin tippapullo on huono, kesti kauan saada ne kymmenen tippaa, tai sitten ravistelin jotenkin liian ilmavaksi sisällön.

Minä vaan -84 mekin aletaan kokeilla sitten kapalointia. Toisinaan tyttö herää ihan selvästi johonkin muuhun kuin nälkään tai ilmavaivoihin. Ehkäpä kapalointi auttaisi siihen:)
 
Pilkku_ ihan vinkkinä, ja toki muillekin, disflatyl kantsii vetää neulattomaan lääkeruiskuun ja antaa siitä tipoittain. Käy paljon nopeammin. Se pullo on ihan surkeaa tekoa, siitä ei tahdo saada mitään ulos vaikka miten yrittää. Meillä lapsi ehtii jo hermostua siinä ajassa kun on yksi tippa saatu pullosta pihalle. Ravistella se täytyy tosi huolellisesti ohjeenkin mukaan, vika on tuskin käyttäjässä vaan valmistajassa. Mutta mikäs pakko siihen pulloon on tyytyä kun parempi vaihtoehto löytyy ;)
 
Minä vaan 84!!

Tuossa : Lastentarvike Baby Style Oy - Ruskovilla Kapalovaate, puuvillaflanelli
Ohjeet siinä kuvan kanssa, mikä vaan kangas käy kapalointiin jos se on vaan tarpeeksi iso.
Meillä tyttö on niin pieni että käy kapalointi ihan ä-pakkauksen harsoon. siihen peitto päälle niin on lämmin paketti.

Meillä cuplaton tipat, ennen syöntiä, syönnin välissä tipauttaa reippasti, helpottaa huomattavasti röytäyttämistä!

En halua missään nimessä neuvoa tai tärkeillä, mutta itse olen painiskellut usein ja eri asioiden kanssa aina eri vauvojen kohdalla. Jos olisin hoksannut kysyä vinkkejä, olisin asiat saanut aikaisemmin hoidettua =)

kengu tyty 13pvää (laskin viimeksi väärin) herranjestas jo kaksi viikkoa... <3
 
-81:lle Voimauttavia haleja!!! Kurja mihin tuo tauti nyt koko perheen ajaa :|Hyviä vinkkejä jo saitkin että olisko apujoukkoja avuksi? Hoitaako mies vauvoja yöllä, vai kanniskeletko yöt yksinäsi? Olisi hyväksi saada isommatkin lapset pois hetkeksi jaloista, tarvitset kunnon unet, pienet tirsat ei nyt riitä. Tulipa paha mieli näitä kuulumisia luettaessa.. Sulla on niin paljon työsarkaa siellä että huhhuh..

EtelänHetelmä ja Neiti-81 ainakin pohti koliikkia. Tässä yksi linkki aiheeseen liittyen. Koliikki vauvalla :: Terveyskirjasto Mietimme poikasen kohdalla myös koliikkia. 2 viikkoisena huuti 4 iltaa putkeen, 4 tuntia kerrallaan. Aloitettiin Disflatyl ja itkut ensin vähenemisen kautta poistuivat lähes kokonaan. Poika halusi lohdutukseksi tissiä ja varmaan teinkin silloin karhunpalveluksen tarjoamalla tissiä liian tiuhaan. Josta seurasi tietysti vain lisää ilmavaivoja. Nyt illat on, (kyllä edelleenkin joskus itketään) mutta ei huudeta selkäkaarella ja itkuun löytyy hiljentämis keinoja, joskus on helppoja iltoja, joskus itkuisempia. Disflatyliä jatketaan ja maitohappobakteereja.

Vinkkinä Hyviksi rauhoittelu keinoiksi meillä todettu:
- Masullaan kantaminen, kuten Pikku_yllätyskin neuvoi. Käsi haarojen välistä masulle ja pikkusen hieroskelee.

- Muutaman kerran päivässä hieroskelen masua Ceridalia käyttäen. Myös kantapohjien hierominen auttaa kakan tulemiseen: peukalolla liu`uttaa kantapäästä varpaisiin. Toimii :)

- Fysipallon jos omistaa, siinä istuen pompotellen vauvakin viihtyy sylissä.

- Kantovälineet: Itellä on Manduca ja useimpiin tilanteisiin toimii. Ei ehkä huuto huutoon, mutta pienempiiin kitinöihin, yliväsymykseen ja sylin kaipuuseen. Nukahtaa lähes välittömästi ja saa itse kädet vapaaksi. Mulla ainakin ehdoton väilne miehen vuorotyön takia, pitää saada iltaisin muutkin lapset hoidettua :)

- Suihkutissien omistajana, päästelen ne alkusuihkut harsoon, vaikka vauva protestoikin malttamattomana kun ei saa maitoa heti ;) Mutta helpottaa kun ei mene ilmaa niin paljon.

- Kapalointi. Josta olikin muutamilla puhetta :) Ite ostin ennen vauvan syntymää jo kapaloliinan. Beboliina - UNILIINAT Kapalointia käytin ihan alussa enemmänkin. Nykyään jos vauva ei meinaa rauhoittua, lähinnä jos on yliväsynyt iltaisin. Yleensä nukkuu kapalossa ekan yöunipätkän, eli kolmisen tuntia. Lähes aina toimii :)

Tässä nopeasti mieleen tulevia asioita, joita meillä käytetään ilmavaivojen ehkäisyyn.

Halibut, kätilö sairaalassa sanoi aika tiukasti että nykyään Bepanthen pitää pestä pois ennen syöttöjä, oikein tiuskasi ;) (näki pöydälläni Bepanthenin ja korjasin etää käytän sitä vain omiin huuliini) Lansinohia siksi suositaan. Omasta mielestä kyllä Lansinoh myös auttaa paremmin, kaksi edellistä lasta sen verran vanhoja että heidän aikaan käytettiin vain Bepanthenia.. (en edes tiedä miksi sitä ei saisi vauvan suuhun mennä)

Sisarusten mustasukkaisuus ja huomioiminen vauvan hoidon ohella:
Riittämättömyyden tunteita tulee lähes päivittäin. Samoja asioita pohti Halibut ja äitix2 .

Vauvan hoito vaan yksinkertaisesti vie hirveästi aikaa. On vaikea jakaa itsestään jakamatonta huomiota tytöille (11v ja 5v). 11v on ollut normaali käytökseltään, mutta 5v on saanut pari draama-queen kohtausta tyyliin ”Ette koskaan sano minua söpöksi!!” ja ovet paukkuen poistuu paikalta ;) Ylidramaattinen prinsessamme. Pääsääntöisesti yrittää olla tosi reipas ja ei näytä mustasukkaisuuttaan tai harmistumistaan äidin ajan puutteestaan. Päivittäin on kuitenkin tilanteita kun hän haluaisi tehdä jotain äidin kanssa, mutta joudunkin vauvan takia kieltäytymään. Viikonloppuna kun mies oli 4 päivää putkeen töissä, aloitettiin pienimuotoinen askarteluprojekti 5v:n kanssa, jota ei saatu edes yhden päivän aikana valmiiksi asti ? Tulee todellakin usein itselle riittämättömyyden tunteita – eniten silloin kun mies on pitkiä aikoja pois kotoa (kuten nyt to-su).

Tosiasia kun on että vaikka se isäkin lapsen kanssa on ei se korvaa äitiä ja meillä äideillä kun on niitä kotitöitäkin hoidettavana. Mulle on usein sanottu että ”No jätät vaan kotityöt tekemättä” Mutta ei se niin mustavalkoista ole (etenkään silloin kun mies pois), pakko on ruokaa saada perheelle pöytään ja edes puhtaat vaatteet ylle, eikä täällä nyt viitti villakoirien seassa elää tai antaa tiskeissä kasvaa hometta :D

Kengu, meilläkin ristiäiset ihan vaiheessa :headwall: Pappi on varattu, eli päivä lyöty lukkoon (13.4, onneks siihen on kuukaus vielä!). Mutta ei tietoa nimestä, ei kummeista saati juhlamenusta. No kivat servetit löysin eilen :D Ihanaa kun teillä on kaikki hyvin!

Tuulis, liinailua voi harjoitella :) Kaikki ei viihdy, mutta uskoisin että suurinosa viihtyy, saattaa vain tarvita rutkasti kärsivällisyyttä alussa. Tietenkin alkuun kannattaa kantovälineitä harjoitella kun vauva on tyytyväisimmillään ja itselläkin rauhallinen tilanne. Kannattaa myös varmistaa että vauva on oikein sidottuna, ettei itke sen takia?

Tuli hirveä romaani :ashamed:
Adora ja "Eikka" 1kk Ps. Tuoreet mitat 5205g ja 55,5cm, hurjan iso, keskiverto 2 kuisen kokoinen :D Maitoni on varmaan enemmänkin kermaa kuin maitoa ;)
 
-81:lle Voimauttavia haleja!!! Kurja mihin tuo tauti nyt koko perheen ajaa :|Hyviä vinkkejä jo saitkin että olisko apujoukkoja avuksi? Hoitaako mies vauvoja yöllä, vai kanniskeletko yöt yksinäsi? Olisi hyväksi saada isommatkin lapset pois hetkeksi jaloista, tarvitset kunnon unet, pienet tirsat ei nyt riitä. Tulipa paha mieli näitä kuulumisia luettaessa.. Sulla on niin paljon työsarkaa siellä että huhhuh..

EtelänHetelmä ja Neiti-81 ainakin pohti koliikkia. Tässä yksi linkki aiheeseen liittyen. Koliikki vauvalla :: Terveyskirjasto Mietimme poikasen kohdalla myös koliikkia. 2 viikkoisena huuti 4 iltaa putkeen, 4 tuntia kerrallaan. Aloitettiin Disflatyl ja itkut ensin vähenemisen kautta poistuivat lähes kokonaan. Poika halusi lohdutukseksi tissiä ja varmaan teinkin silloin karhunpalveluksen tarjoamalla tissiä liian tiuhaan. Josta seurasi tietysti vain lisää ilmavaivoja. Nyt illat on, (kyllä edelleenkin joskus itketään) mutta ei huudeta selkäkaarella ja itkuun löytyy hiljentämis keinoja, joskus on helppoja iltoja, joskus itkuisempia. Disflatyliä jatketaan ja maitohappobakteereja.

Vinkkinä Hyviksi rauhoittelu keinoiksi meillä todettu:
- Masullaan kantaminen, kuten Pikku_yllätyskin neuvoi. Käsi haarojen välistä masulle ja pikkusen hieroskelee.

- Muutaman kerran päivässä hieroskelen masua Ceridalia käyttäen. Myös kantapohjien hierominen auttaa kakan tulemiseen: peukalolla liu`uttaa kantapäästä varpaisiin. Toimii :)

- Fysipallon jos omistaa, siinä istuen pompotellen vauvakin viihtyy sylissä.

- Kantovälineet: Itellä on Manduca ja useimpiin tilanteisiin toimii. Ei ehkä huuto huutoon, mutta pienempiiin kitinöihin, yliväsymykseen ja sylin kaipuuseen. Nukahtaa lähes välittömästi ja saa itse kädet vapaaksi. Mulla ainakin ehdoton väilne miehen vuorotyön takia, pitää saada iltaisin muutkin lapset hoidettua :)

- Suihkutissien omistajana, päästelen ne alkusuihkut harsoon, vaikka vauva protestoikin malttamattomana kun ei saa maitoa heti ;) Mutta helpottaa kun ei mene ilmaa niin paljon.

- Kapalointi. Josta olikin muutamilla puhetta :) Ite ostin ennen vauvan syntymää jo kapaloliinan. Beboliina - UNILIINAT Kapalointia käytin ihan alussa enemmänkin. Nykyään jos vauva ei meinaa rauhoittua, lähinnä jos on yliväsynyt iltaisin. Yleensä nukkuu kapalossa ekan yöunipätkän, eli kolmisen tuntia. Lähes aina toimii :)

Tässä nopeasti mieleen tulevia asioita, joita meillä käytetään ilmavaivojen ehkäisyyn.

Halibut, kätilö sairaalassa sanoi aika tiukasti että nykyään Bepanthen pitää pestä pois ennen syöttöjä, oikein tiuskasi ;) (näki pöydälläni Bepanthenin ja korjasin etää käytän sitä vain omiin huuliini) Lansinohia siksi suositaan. Omasta mielestä kyllä Lansinoh myös auttaa paremmin, kaksi edellistä lasta sen verran vanhoja että heidän aikaan käytettiin vain Bepanthenia.. (en edes tiedä miksi sitä ei saisi vauvan suuhun mennä)

Sisarusten mustasukkaisuus ja huomioiminen vauvan hoidon ohella:
Riittämättömyyden tunteita tulee lähes päivittäin. Samoja asioita pohti Halibut ja äitix2 .

Vauvan hoito vaan yksinkertaisesti vie hirveästi aikaa. On vaikea jakaa itsestään jakamatonta huomiota tytöille (11v ja 5v). 11v on ollut normaali käytökseltään, mutta 5v on saanut pari draama-queen kohtausta tyyliin ”Ette koskaan sano minua söpöksi!!” ja ovet paukkuen poistuu paikalta ;) Ylidramaattinen prinsessamme. Pääsääntöisesti yrittää olla tosi reipas ja ei näytä mustasukkaisuuttaan tai harmistumistaan äidin ajan puutteestaan. Päivittäin on kuitenkin tilanteita kun hän haluaisi tehdä jotain äidin kanssa, mutta joudunkin vauvan takia kieltäytymään. Viikonloppuna kun mies oli 4 päivää putkeen töissä, aloitettiin pienimuotoinen askarteluprojekti 5v:n kanssa, jota ei saatu edes yhden päivän aikana valmiiksi asti ? Tulee todellakin usein itselle riittämättömyyden tunteita – eniten silloin kun mies on pitkiä aikoja pois kotoa (kuten nyt to-su).

Tosiasia kun on että vaikka se isäkin lapsen kanssa on ei se korvaa äitiä ja meillä äideillä kun on niitä kotitöitäkin hoidettavana. Mulle on usein sanottu että ”No jätät vaan kotityöt tekemättä” Mutta ei se niin mustavalkoista ole (etenkään silloin kun mies pois), pakko on ruokaa saada perheelle pöytään ja edes puhtaat vaatteet ylle, eikä täällä nyt viitti villakoirien seassa elää tai antaa tiskeissä kasvaa hometta :D

Kengu, meilläkin ristiäiset ihan vaiheessa :headwall: Pappi on varattu, eli päivä lyöty lukkoon (13.4, onneks siihen on kuukaus vielä!). Mutta ei tietoa nimestä, ei kummeista saati juhlamenusta. No kivat servetit löysin eilen :D Ihanaa kun teillä on kaikki hyvin!

Tuulis, liinailua voi harjoitella :) Kaikki ei viihdy, mutta uskoisin että suurinosa viihtyy, saattaa vain tarvita rutkasti kärsivällisyyttä alussa. Tietenkin alkuun kannattaa kantovälineitä harjoitella kun vauva on tyytyväisimmillään ja itselläkin rauhallinen tilanne. Kannattaa myös varmistaa että vauva on oikein sidottuna, ettei itke sen takia?

Tuli hirveä romaani :ashamed:
Adora ja "Eikka" 1kk Ps. Tuoreet mitat 5205g ja 55,5cm, hurjan iso, keskiverto 2 kuisen kokoinen :D Maitoni on varmaan enemmänkin kermaa kuin maitoa ;)
 
Heippa

Omanapainen päivitys huolestuneelta äidiltä: meidän pojan silmä alkoi yhtäkkiä rähmiä ihan valtavasti, päikkäreidne jälkeen. Siis ei mitään pikkurähmää, vaan paksua keltaista tököttiä jota tulee koko ajan, vaan toisesta silmästä. Ei punoita, mutta silmää ei melkein saa auki rähmältä. Lääkäriin ajattelin viedä huomenna, mutta onko kokemusta tästä kellään? Voiko olla silmätulehdus ilman punoitusta? Ja miten kuume mitataan????

Tuulis ja rakas 13 päivää
 
ps mun ystävä sanoi, että silmät pitäisi pyyhkiä aina keitetyllä vedellä kostutetulla lapulla (tietty jäähtyneenä). Me ollaan pyyhitty kuumalla kraanavedellä sairaalan ohjeiden mukaan. Ystävä sanoi, että kuumassa vesijohtovedessä paljon bakteereja ja niille neuvottiin keittämään vesi. Comments?
 
Heipsan

Pikkusellä oli eka neuvola ihan "neuvolantiloissa"
Onneksi pojan tulehdusarvot on pysyneet suht samoina, kun poika keskosena syntyi rv 36 ja oli huonossa kunnnossa ensimmäiset 2vko a ja teholla. Onneksi nyt oli asiat paremmin.
Syntymäpaino ja -pituus 2609g ja 48cm. Nyt paino oli 3100g ja 49.5cm. Hitaasti hyvä tulee. Ei odotettukkaan tämän enenpää.
Poika voi hyvin, yöt on hankalia ollaan hereillä välillä pari tuntia uni ei maistunei ruoka ei puhdas vaippa mutta kiukuttaa. Onneksi tuo Graco keinu auttaa vähäsen.
Sectiohaava edelleen sattuu, pakko ottaa särkylääkettä mutta kai tämä tästä.
Ristiäiset en kyllä yhtään tiedä koska pidetään jos poitsu hiukan kasvaisi vielä. Mutta pääsiäisena tai huhtikuun alussa. Saas nähdä nimikin on valmiina :)

Juli ja E 1kk5pv
 
Kirjoitin pari yötä sitten yösyötön aikana ipadilla pitkän tekstin, mutta sepä sitten katosi, argh! Noh nyt uusi yritys.

Keisha ja Neiti-81 pikaisia paranemisia:flower:! Varmaan raskasta hoitaa vauvaa sairaana. Eikä pääse samalla tavalla nauttimaan uudesta tulokkaasta.

Ja ihanaa, että Kengulle tuli terve tyttö!

Voimia niille joilla vauvoilla itkuisuutta/koliikkia. Meidän vauvallakin jonkin verran siis vatsavaivoja, mutta ei hirveän pahasti. Silti tuntuu aina pahalta kun näkee, että toista sattuu vatsanväänteen aikaan. Onneksi meillä ei kuitenkaan itketä öisin. Nyt kahteen yöhön ei ole pikkuinen itkenyt yhtään! Toivottavasti menisi näin hyvin yöt jatkossakin. Aikaisemminhan piti toista herättää kahden tunnin välein syömään, mutta nyt kun paino on noussut niin hyvin, niin voimme pidentää syöttövälit kolmeen tuntiin (paitsi tietysti annetaan useammin jos neiti haluaa). Tyttöhän oli syntyessään 2595g ja 47cm ja paino laski syntymän jälkeen 11%. Nyt oli paino maanantaina neuvolassa 2,8kg, joten tosi hyvin on kasvanut. Joudumme kuitenkin antamaan korviketta rintamaidon lisäksi, ja mulle onkin tullut mieleen, että voisiko Nan1 korvike aiheuttaa vatsavaivoja? Onko kenelläkään kokemusta? Voi olla ettei vaivat liity mitenkään korvikkeisiin, mutta tälläinen tuli nyt mieleen. Tai oletteko huomanneet, että joku tietty ruoka tai juoma aiheuttaisi äidinmaidon autta vatsavaivoja vauvalle?
Suurimmaksi osaksi meillä menee kuitenkin rintamaitoa nyt kun se on alkanut nousemaan. Tosin sekin menee paljolti pullosta. Meillä kun on vauvan kanssa vähän ongelmana se, että mulla on raskaat rinnat ja isohkot nännit ja vauvalla taas on pieni suu. Käytiin kättärillä saamassa imetysopastustakin, mutta hankalaa se edelleen on. Todennäköisesti kun vauva tuosta kasvaa niin imettäminenkin helpottaa. Onneksi kätilö oli sitä mieltä, että meidän neidillä on niin hyvä imuote kun vain saa nännin suuhunsa, että pulloilu tuskin tulee häiritsemään imetystä. Eikä ainakaan vielä ole häirinnyt. Joka päivä siis kuitenkin imetän myös jonkin verran. Ostettiin Philips Aventin sähköpumppu, niin ei ole niin työlästä lypsää omaa maitoa vauvalle.

Sellaista olen miettinyt, että onko normaalia, että vauvan maha pullottaa? Tyttö on muuten aika hoikka, niin nakua kun on niin vatsa näyttää hurjan pullealta. Onko kellään muulla samaa?

MrsR mainitsi seksihalut...täällä myös sama "ongelma"! Synnytyksen jälkeisestä haluttomuudesta ei ole tietoakaan. Vielä ei kuitenkaan uskalla, ei taida olla edes tikit vielä sulaneet. Ja haluan odottaa, että jälkivuoto ainakin loppuu. No ei kai se auta kuin odottaa!

Mähän ostin kaksi kapaloliinaa odotusaikana, mutta ne on 3-6kiloselle ja siinä siinä vielä mainittiin, että ei voi käyttää pienemmälle (varmaan joku turvallisuusjuttu), joten nyt liinat odottaa tytön kasvamista. Saas nähä jääkö käyttämättä.

Bumble & pikkuinen 1vk5vrk :heart:
 
Täällä taas EtelänHetelmä ja yöjorinat :wave:. Vauveli itkeskeli ja kähisi tuossa parisen tuntia ja nyt sitten kokeillaan imetystä jospa rauhoittuisi. Lupaavalta näyttää...

adora Niin, en tuosta koliikista sitten tiedä, kun taas meni tässä pari iltaa ilman mitään suurempia ongelmia eli valvoo kyllä, mutta ei huutanut selkä kaarella montaa tuntia, kähisi aikansa. Mun antibioottikuuri kestää vielä tämän loppuviikon ja uskon aika vahvasti sen vaikuttavan asiaan. Eilen otin 1 tabl 3 sijaan ja oli parhain yö, eilen otin 3 tabl ja levotonta touhua taas. Mietin tuota imetysasiaa... Meillä kyllä nää levottomuuskohtaukset päättyvät aina "onnellisesti" rinnalle, mutta toisaalta tää on kyllä tällaista lussuttamista vaan. En ole vielä löytänyt muuta hyvää kitinän stoppauskeinoa... kapalointi auttaa vähän, jumppa kotvasen.

Onko kenelläkään ollut voimakkaita mielialanvaihteluita tai alakuloa tai vastaavaa?
Mulla on aika paljonkin. Synnytyksen jälkeen heti toki vahvimpana, mutta kyllä tässä kotonakin selittämätöntä "pahaa oloa". En oikein edes osaa sanoa, mikä se olo on, mutta sellaista epämäääräistä ahdistusta. Tästä kaikesta. Mutta kerroin asiasta jo neuvolassa ja sain kehoituksen kertoa heti, jos alkaa pahentua, niin katsotaan sitten miten eteenpäin. Tämä päivä on ollut hyvä.

Neuvolassakin käytiin. Painoa oli tullut vauvalle lisää tosi hyvin, olikohan jotain 200 g / viikossa. Rintamaito näyttäisi riittävän. Kaikki muutenkin ok. Antibiootista tulee ilmeisesti vauvalle ihottumaa.

Mutta vauva taisi rauhoittua, että jos vaikka kupsahtaisi nukkumaan. Päivällä on pakko alkaa nukkua...

EH & Vauva 1 vko 5 päivää
 

Yhteistyössä