Helmikuun helmet 2013

Heissan, helmikuisille :)
Pomppasin tuolta "naapureista" eli tammikuisista vierailemaan pinoonne. Itsellä oli laskettuaika loppukuusta (24.1.) ja tiesin että yli siitä mennään kohisten. Olen myös siksi paljon seurannut odotus -juttujanne. Tammikuisissa oli selvästi suurinosa alkukuun odottajia ja pinkka hiljeni jo reilusti puolivälissä kuuta. Mutta teidän juttujanne on ollut kiva seurata :)

Ja meidän ukkeli kun tosiaan meni melkein sen 2 vkoa yli, hän on nyt helmikuinen :heart: Kysynkin että voinko tulla joukkoonne jatkamaan vauva-höpinöitä? Teidän juttunne on enemmän ajankohtaisia, luonnollisesti.

Onnittelut vielä kaikille vauvan saaneille ja loppurutistukseen jaksuja mahakkaille! Aina se odottaminen on yhtä tuskaista, mutta on se kumma kun vauvan vihdoin saa, sen odottamisen tuskan unohtaa yllättävän nopeasti :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Tervetuloa Adora!=)

Täällä varmaan keskustelu vilkastuu, kun loputkin helmikuiset saavat nyyttinsä.

Äiti maa kiitos avauksesta!

Meillä on pari yötä sujunut jo suht hyvin. Ollaan nukuttu pari pidempää pätkää, yksi parin tunnin ja yksi jopa neljän tunnin. Neidillä posket ja masu pullottaa, eli maitoa taitaa riittää hyvin. Välillä mennään pitkällä syöttövälillä (3-4 tuntia) ja välillä tuo syö ihan koko ajan. Pisin hereilläoloputki on ollut 5 tuntia (mielestäni aika paljon noin pienelle?) ja tänäänkin oltiin 3,5 tuntia putkeen hereillä. Nyt toivottavasti unta taas riittäisi ainakin pari tuntia.

Viikko vielä ollaan koko perhe kotona, sitten jäädään tytön kanssa kahdestaan. Onneksi kohta päästään enemmän liikkeelle. Minkähän ikäinen vauvan tulisi olla, että saa mennä esim. kauppaan ja kahvilaan? Kun synnärillä vielä kehotettiin välttelemään väkijoukkoja, mutta olisihan tuo pieni vaunukopassaan aika hyvin suojassa.

Tänään uskaltauduin muuten ensimmäistä kertaa kauppaan yksin, olipas ihana virkistäytymisreissu. Ostin itselleni hemmotteluksi naistenlehden, suklaapatukan ja erikoiskahvin=) Ennen lähtöä syötin vauvan ja odotin nukahtamista, ja sitten jätin miehen ja tytön kahdestaan. Hyvin pärjäsivät, alle tunti meni. Pulloon ei ole tyttöä vielä totutettu, mutta korviketta voi hätätapauksessa hörpyttää. Rintamaitoa en ole vielä pumpannut pakkaseen, mutta kohta pitäisi siihenkin panostaa.

Tänään aloitetaan muuten d-vitamiinit. Toivottavasti ei tule itkua siitä... Eilen koitettiin kylvetystä, ja se meni oikein hyvin, vauva tuntui tykkäävän (tai ei ainakaan näkyvästi inhonnut).

Pilkku_ ja pikkuinen 2 vkoa
 
Tottakai Adora tervetuloa mukaan vaan! :)

Vihdoin ja viimein muistin poiketa apteekin kautta ja hakea minille d- vitamiinit. Päädyin rela dropseihin jos minimoisi sitten mahavaivat. Tosin niitä on ollut kyllä tosi vähän, onneks. Nyt kun on tää 2 vko täynnä niin pelkään koliikkia, jotenkin ei kyllä nyt vaikuta siltä, et se olisi alkamassa. Vaikka eikai pitäisi verrata sisaruksiin.. Mutta aiempi koliikkivauva oli kyllä itkuinen jo sairaalassa. Tämä neiti vaan pikkusen rutisee sillon tällön. :)

Yöt on meillä menny hirmu kivasti. Tyttö nukahtaa tissille, siitä siirrän hänen omalle puolelleen sivuvaunuun ja puolen yön jälkeen pyytää tissiä ja sit neiti jää taas kainaloon nukkumaan. Iltaunille päästään jo 9-10 aikoihin. Onneks, mä oon niin iltauninen. :D

Tänään saatiin ensimakua pian alkavasta arjesta. Mies onneks vei pojan eskariin, mutta mulle "lankes" 3v kerhoon vieminen ja hakeminen ja eskarin haku myös. Mutta mikäs siinä, autolla mentiin niin äkkiä selvittiin. Löysin huutiksesta haluamani seisomalaudan niin päästään sitten jatkossa vähän varmemmin kävellen. En viiti tuplia kaivaa esiin vaan siksi, et 3v saattaa alkaa laiskotteleen..

Voi että, jotenkin on vaikeaa ymmärtää, et voiko tuo vauva muka olla noin "helppo" nytkin, pötkötti hetken keinussaan, sen aikaa kun tein ruuan. Sitten vauvasen tuli nälkä, tottakai kun muutkin syö :D Kun sai masun täyteen niin tuossa se nukkuu, itsekseen nukahti. Koliikkivauvan ja korvakierrevauvan jälkeen ei vaan meinaa uskoa, et suotas vielä samanmoinen vauva kun mitä esikoinen oli :) nyt kun siitä osaa nauttiakkin ihan erilailla kun ensimmäisestä.

Pilkku_ 2vko on yleensä se the ikä. Varsinkin oman, pienipainoisen kanssa tuli tää 2vko odotettua, mutta kyllä monet menee aikasemmin jo. Kauppakeskuksiin tms en ehkä lähtis tällä hetkellä sompaileen ollenkaan, oon vähän hysteerinen näin influenssa aikana.
 
Kiitos Äiti maa pinosta!
Ja adora tervetuloa remmiin! :)

Täällä kanssa neiti nukkuu sellasia 3-5h pätkiä ja saattaa olla hereillä syötöillä sen pari tuntia. :) rankkoja ne valvomiset yöllä, mutta onneks saa sitten aamulla ja/tai päivällä nukuttua samaan aikaan kuin neitikin. Ja onhan tuo isä apuna oikein paljon. Nauttii, kun saa hoitaa lasta. :)

Terkkari sanoi tänään, että näin lauhalla kelillä voisi jo pienen lenkin vauvan kanssa ulkona heittää, 20min suurinpiirtein ja sitten lisätä aikaa pikkuisen kerrallaan. :) tekis kyllä terää ja katsotaan, josko huomenna ois semmoinen päivä, että mentäisiin koko poppoo ulkoilemaan jossain kohtaa. :)

Nyt syöttämään itseään, kun neiti nukkuu. :)

Ärrät ja Helmi 1vko1vrk
 
Hei Helmikuiset!

Saanko liittyä seuraanne? Minä myös odotusajan keskustelin tuolla tammikuisissa, mutta meidän tyttö päätti yksiönsä olevan paras paikka ja hän viipyikin siellä helmikuun 5. päivään asti. Olisko lie vieläkään tullut meitä ihastuttamaan, mutta käynnistys teki tehtävänsä. Muut tammikuiset on jo tosiaan aikaa sitten menneet facebookin puolelle, minä haluaisin kuitenkin keskustella tällä foorumilla mieluummin. Jos vain teille sopii?

Meillä yritetään nyt ensimmäistä kertaa mennä pelkällä rintamaidolla. Aikaisemmat kolme lasta on ruokittu lisämaidolla ja imetyksellä ja hyvin pian sitten kotiutumisen jälkeen pelkällä korvikkeella. Oma epävarmuus näkyy joka kerta syömisen jälkeen, en vielä oikein erota, että onko itku pelkkää vatsanväännettä, nukkumaanmenoitkua vai vieläkö jäi nälkä. Terveydenhoitaja kävi tänään, ollaan nyt oltu viikko kotona ja painoa oli tullut 90g kotiinlähtöpainosta. Hänen mielestään vauva on kuitenkin mukavan pyöreä ja erikoisen virkeä noin pieneksi, että imetystä voin jatkaa vielä hyvillä mielin. Hänen silmiinsä vauva olisi voinut olla vaikka painavampikin. Kahden viikon päästä on jo neuvola, joten siellä sitten toivon mukaan on jo syntymäpaino tavoitettu ja vähän enemmänkin.

Onko teillä muilla sellaista ongelmaa, että vauva pitää teitä tuttina? Meillä varsinkin öisin pitää, ja aamulla sen huomaa aristavista rinnanpäistä. Mekin köytimme pinnasängyn sivuvaunuksi minun puolelle, mutta vauva ei oikeastaan nukkuisi siinä ollenkaan. Tuttia yritän tarjota joka väliin, mutta jotenkin tuntuu, että hän aavistaa minun ja maidon olevan siinä tarjolla, joten ei oikein huolisi millään. Ja kun makuultaan imettää, niin minähän nukkua posotan hyvinkin kunhan vauva on saanut ensin otteen. Yritin parina yönä syöttää istualteenkin, mutta sen huomasi sitten aamulla, että oli saanut melko vähän unta. Eli Äiti maa, kuulostaa ihanalle tuollainen itsestään nukahtava vauva :)

Pilkku, kaksi viikkoa on tosiaan se ikä, joka olisi suotavaa olla kotona pikkuisen kanssa. Meillä terveydenhoitaja sanoi aikoinaan esikoisen kohdalla, että vauva on monesti suojassa vaunuissa tai kopassa, mutta vanhemmat koskettelevat ovenkahvoihin yms ja huomaamattaan tartuttavat niistä pöpöjä vauvoihin. Minä olen aikaisemmin kyllä käynyt kaupoissa, kun on ollut pulloruokittuja vauvoja, jotka isä on voinut hoitaa kotona, mutta nyt en taida uskaltaa, kun syömisessä menee vielä niin kauan, että en ehkä osaisi asennoitua jonnekin pukukoppiin reiluksi puoleksi tunniksi syöttämään. Saisinpa rohkeutta senkin suhteen : /=)

Saimme tänään terveydenhoitajalta myös d-vitamiinit, ensi tiistaina pitäisi jo ensimmäinen antaa vauvalle. Sellaista kuin Devisol merkkistä, voihan se olla, että käyn hakemassa apteekista samaa kuin isommillekin, Jekovit merkkinen on sopinut noille muille. En kyllä muista, että saatiinko neuvolasta ne ensimmäiset noille isommille, mutta kiva yllätys oli!

Kauhiasti olisi asiaa, mutta pitää yrittää rauhoittua ja alkaa levähtämään nyt kun vauvakin nukkuu. Tuntuu, että taas on piiitkä yö edessä, niin sikeästi vetelee tuolla taas unia :D

Vilipi ja pittuinen 10vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Äiti maa kiitos pinkasta :)


Julki-imettäminen ei ole mun mielestä mitenkään omituista, eihän siinä tarvitse koko tissin näkyä. En mä ainakaan mitään pukukoppia lähtisi edes hakemaan jos pienellä nälkä yllättää kesken asioiden. Todennäköisesti suurin osa ei edes kiinnitä huomiota koko asiaan, jos edes tajuavat mitä siinä tapahtuu ;) Lapsi nyt on vaan ruokittava, ja lapsen ruokinta on luonnollinen juttu. Enemmän ne haisevat ja örisevät spurgut häiritsee ketä tahansa. Vähän kieroon mäkin katson, jos joku tuolla rinta paljaana hengailee mutta kun peittelee paikkansa niin so what?

Meillä on tänään tissi maistunut tytölle oikein hyvin. Yöllä meni yli tunti rinnalla, ja päivällä vetäisi molemmat rinnat tyhjäksi. Nyt sitten särkeekin nännejä oikein urakalla : /
Bephantenia laittelin, joskohan auttaisi.

Nyt taidankin lähteä iltapalan kautta nukkumaan, väsymys painaa kummasti kun yöt on muutaman tunnin välein heräämistä. Mutta on se kaiken tämän vaivan arvoista, nyt on elämällä ihan oikeastikin joku tarkoitus :heart:
 
Tervetuloa Vilipi!

Tissi tuttina täälläkin:wave: Ja oikea tutti ei kelpaa... Ajattelin kokeilla vielä luonnonkumista tuttia, kun mikään kolmesta erilaisesta silikonitutista ei ole kelvannut (ainakaan vielä, päivittäin kokeillaan vähän). Olisi niin helppoa, kun tutilla saisi vauvan rauhoittumaan myös. Nyt ihan selvästi ei aina ole nälkä, mutta tissi niin ihanasti rauhoittaa. Mitähän tulee meidän tuttipullokokeilusta tällä menolla, vai joudutaanko suoraan nokkamukiin. Eikös nykyään ole tosi pienillekin vauvoille soveltuvia nokkamukeja?

Tänään meni Devisolia meilläkin ensimmäiset viisi tippaa. Maku ei ollut vauvan mieleen, itkua tuli hetken. Sitten annoin tilkan vettä, josta seurasi vielä enemmän itkua. Rintamaidolla saatiin taas vauva tyytyväiseksi. Huomenna koitan sekoittaa d-vitamiiniin muutaman pisaran rintamaitoa. Annan vitamiinit lusikalla, niin jospa maito peittäisi lääkkeen maun.

Hyvä huomio muuten tuo, että itsehän sitä sitten näpelöi kaikki kahvat sun muut, ja sitten vauvaa koskiessa siirtyy pöpöt vauvaan. Otin itse influenssarokotteen, niin vauvakin varmaan on siltä suojassa, mutta nythän on sitten noroa ja rs-virusta ja perusflunssaakin liikkeellä, eli parempi varoa. Meillä vaan lähikauppa on kauppakeskus, mutta kai sen hypermarketissa voisi jo kolmen viikon ikäisen kanssa pyörähtää (eli kun mies menee töihin). Olisi kiva, jos ehtisin hoitaa kauppa-asiat ja ruoanlaiton miehen ollessa töissä, niin hän jaksaisi sitten illalla vaikka puuhastella vauvan kanssa paremmin.

Huomenna aion taas käydä vaunukävelyllä. Kahdesti ollaan käyty, noin puoli tuntia kerrallaan. Ensimmäisellä kerralla varmaan ylipuin vauvan, kun laitoin trikoomyssyn, neulepipon, haalarin, makuupussin ja eisbärchen-lämpöpussin. Toisella kertaa jätin makuupussin pois.

Kun imetykseen löytyy selkeämpi rytmi (eli voisi luottaa vauvan olevan edes kaksi tuntia tyytyväinen) niin uskaltaudumme varmaan vähän liikuskelemaan enemmän. Bussilla pääsisi niin helposti tapaamaan ystäviä ja vaikka isovanhemmille kylään.
 
Meidän neiti tuntuu kanssa asuvan rinnalla, mutta muutenkin olen kotona enimmäkseen niin ei sinällään haittaa lainkaan. Hieman hänellä oli bilirubiiniarvotkin koholla (ollaan seurannassa sen takia ja lisämaitoa menee lääkärin ohjeen mukaan n.10-20ml syöttöjen yhteydessä) niin on ihan hyväkin että syö rintaa riittävän tiheästi, riittävän maidonsaannin pitäisi vähän "huuhdella" elimistöä. Sen lisäksi, että pysyy samalla tyytyväisenä pikku vauvelina :)
Mä kyllä uskallan lähteä vauvan kanssa liikkeelle, jos tulee imemistarve niin isolla kaulahuivilla saa kyllä ruokarauhan toiselle. Jos nyt joku järkyttyy näkemästään (vauva kaulahuivin alla, hui iik :D ), niin se ei ole minun ongelmani. En mä kuitenkaan tissit paljaana tuolla heilu. Ja nyt on tärkeää imettää aina kun tuo tahtoo rinnalla olla. Onneksi ei ole imuote kärsinyt pullomaidon takia. Saa nähdä miten käy, kun aletaan varmasti viikon sisään lopetella lisämaidon antamista vähitellen. Kerrasta tuskin kannattaa, onko jollain kokemusta että miten lisämaidon lopettelu kannattaa toteuttaa? Joka syötöllä aina vaan vähemmän lisämaitoa?

Taas tuli yöllä ihasteltua omaa pienokaista hänen nukkuessaan. Miten voikin olla jotain niin pientä, ihmeellistä ja suloista. Aivan täydellinen pikku paketti :heart:
Ja hereillä meidän pikku prinsessa vasta suloinen onkin. Silmät isoina katselee uutta maailmaa niin hämmentyneellä katseella, suu pikkuisen avoimena. Voisin viettää tunteja häntä tuijottaen :) Selvästi haluaa sosiaalista kontaktia, huhuilee heti unien jälkeen hakemaan hänet pinnasängystä syliin vaikka ei edes tahtoisi rintaa.

Pikku yllätys ja pikku prinsessa 6vrk
 
Vilipi hei kiva, tervetuloa! Mehä oltiin tuolla neljättä kuumeilevissa samaan aikaan hetken. Mä plussasin ihan vähän sun jälkeesi :) meidän helmikuinen syntyi tammikuun 30 :)

Julki imetys ei ole mua haitannut, mutta aiempia vauvoja on. Heidän kanssa on pakko ollut mennä johonkin syrjään, mielellään ihan lastenhoitohuoneeseen tms. Kukaan ei ole osannut oikein hälyssä syödä. Kotona toki omassa tutussa hälyssä ovat osanneet, muttei missään kaupoissa/kahviloissa. Saa nähdä sitten miten mini handlaa, ihan erilainen rinnalla olija on kyllä sisaruksiinsa verrattuna.

Olipa yö. Tuli meinaan nukuttua ihan huolella. Mini nukahti 22.30, ei meinannut millään unta saada. Oli just syöny molemmat tissit mutta sitten olisi kaivannut kuitenkin tissiä nukahtamiseen, mutta oli masu ihan täynnä, et itkuksihan se meni. Neiti kyllä aika hyvän rauhottuu, kun makaa kyljellään ja taputtelee peppulle ja silittelee selkää. Nyt sai vaan taputella aika kauan. Heräsi sitten seuraavan kerran vasta aamu 5:ltä! Söi vähän ja jatkoi puol 9. Isommat oli aamupiirettyjä katsellu jo 8 asti :D..

Erittäin virkeä Äiti maa & Alli
 
Äiti maa, mie mietinkin, että mistä ihmeestä sie olet tuttu! :) Mutta siehän sen sanoit, sieltä kuumeilijoiden puolelta.

Tuon julkisesti imettämisen suhteen olen vielä harjoittelija. Kotona ollessa on ihan sama kuka on kylässä niin kyllä mie tarjoilen tissi paljaana ruokaa. Mutta tosiaan, eiköhän sitä rohkeutta tule sitten mullekin kun vähän opitaan paremmin toistemme tavoille.

Meillä nukuttiin viime yönä 23.30-6.40! Siis seitsemän tuntia!
:O Siitä sitten suoraan vauva rinnalle, puolen vaihdon välissä pyllyn pesu ja toisen rinnan jälkeen pikkuinen on taas nukkunut, nyt jo toista tuntia...hirvittää ihan, että mitä tämä tekee minun maidontuotannolle?!? Olen yrittänyt juoda ihan mahoton ja syödä oikein kunnon aamupalan. Nousisi jo uudestaan syömään. Nukkuu vaan niin rauhallisen näköisenä, että en raaskisi millään herättää. Muuta erikoista en viime yöksi tehnyt kuin syötin toista rintaa todella pitkään, että varmasti tulee sitä rasvaisempaakin maitoa ja vauvan nukahtaessa kiedoin sängyssä suojana olleen ylimääräisen lakanan vauvan ympärille. Ihan kapaloa siitä ei tullut, kun se on taiteltu siihen vaan lisäsuojaksi ja sitten peittoa vähän tiukemmalle. Kun ajattelin, että josko se huitominen herättää vauvan vahingossa, ja siihen ei ole muuta rauhoitusta yleensä kuin rinta. Ja voi kuulkaa, että sitä oli väsynyt aamulla! :LOL: Kroppa meinaan. Pää oli jotenkin paljon aurinkoisempi, mutta laiskottaa nyt ihan vietävästi :D Ehkä sitä ei itsekään tajua, miten ylikierroksilla väsyneenä voi olla, ennen kuin on nukkunut kunnon yöunet.

Vilipi ja pittuinen 11vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Kiva kun sai hypätä joukkoon mukaan :)

Vilipillekkin vilkutuksia :wave: Vastahan me yhdessä kärsimättöminä odoteltiin pienokaisia syntyväksi ja sitten nämä vielä saivat saman syntymäpäivänkin :)

Julki-imetys on mulle täysin ok. Jos imetys olisi mulle sitä että tissi esille ja vauvalle suuhun, sitten lopetus ja tissi takas piiloon - Niin olisi vielä enemmän ok ;) Sattumoisin omistan aikamoiset suihkutissit ja niiden ikävimmistä puolista on juuri se että "siististi" ei voi imettää. Ensin kiedon vauvan kaulukset harsolla suojaan, sitten omaa paitaani, rintsikoita. Sitten kun vauva ottaa otteen tissistä ja alkaa suihkuamaan, vauva irrottaa otteensa, ehkä kakoo ja yskii, sitten se haluaa sen uudestaan ja taas sama kakominen jne. Minä yritän samalla suihkuavaa tissiä painaa harsolla :D Iiiiihanaa. Kotioloissa käytän myös vapaana olevassa tississä maidonkerääjää. Maitoa kertyy koko kupillinen yhden syötön aikana.

Kyllä se tästä helpottaa.. aikanaan. Edellisten kohdalla tasoittui tuossa 6kk iässä :D

Pikku yllätys, minä juurikin viime yönä vain ihastelin ja nuuskuttelin ihanaa vauvaani :heart: :)

Taitaa pikkuherra heräillä kohta ja mun piti vauvan nukkuessa vielä tyhjentää pyykinpesukone sekä tiskikone. Taisi jäädä molemmat ;) Siivouspäivää vietetty oikein urakalla. Vielä olis mattojen tamppaus. Mies on tyttöjen (11v ja 5v) kanssa uimahallissa, niin ajattelin hyödyntää ajan vain itselleni ;)

Adora ja "Eikka" 11vrk
 
Hohhoijaa! Tuntuu, että väsymys lisääntyy nukkuessa, mutta taitaa vaan olla, että kroppa alkaa pikku hiljaa palaamaan normaaliin eikä mene enää pelkän adrenaliinin voimalla.

Meillä ukko nukkuu sellasia 3-4 tunnin pätkiä ja väliin mahtuu sitten aina ruokailua tunnista kahteen. Riippuu ihan herran fiiliksistä. Täysimetyksellä toinen on, ja maitoa mulla tulee tosiaan kuin meijeristä, osa valuu yli. Mutta ilmiselvästi tarpeeksi menee mahaan asti, kun joka vaipassa on ollut kakka nyt viimeiset 2,5vrk. Ja nyt on kakka muuttunut pikku hiljaa kellertäväksikin, oli aika pitkään ihan myrkyn vihreetä, mutta varmasti mun antibioottikuurillakin on asiaan jotain vaikutusta. Mun on varmaan tänään steriloitava tuo rintapumppukin, kun tuntuu, että tissit ovat aivan liian täynnä ja siksi toinen ei meinaa saada alkuun otetta..

Meillä on tutti ollut käytössä ihan alusta asti, mutta ei ole kyllä vaikuttannut imuotteeseen milläänlailla, tai siihen että ei rinta kelpaisi. Lisämaitoakin sai sairaalassa pullosta mutta eipä sekään tissin kelpaamiseen vaikuttanut. Meillä ei kyllä voi sanoa tissin olevan huvikäytössäkään. Melkein järjestään sylkäisee nännin pihalle, kun ei enää syö. Ja meillä nukahdetaan ainakin tällä hetkellä ihan itsekseen joko syliin tai sänkyyn. Ja nukutaan niitä pitkiä pätkiä. Kaverit olivat miehelle sanoneetkin, että on todella epäreilua, että meillä tuo ensimmäinen on näin helppo (siis ainakin vielä..), kun muut ovat joutuneet heräilemään puolen tunnin välein vauvojensa kanssa. Kovasti uskon silti, että ei tämä näin helppoa tule olemaan, mutta nautitaan nyt ainakin! :)

Meille ohjeistettiin alottamaan ne D-vitskut sillon 2vkon iässä niin, että tippa/pvä lisäten, jotta ei tuu mahavaivoja. Ja reladropsit on meillä nyt jo käytössä ton mun antibiootin takia..

Keisha ja ukkeli 5vrk
 
Heipä hei kaikille ja kiva et ollaan siirrytty tänne puolelle =)

Meillä kans täällä ihana pieni mies <3 Kaikki on menny paremmin kuin odotin, tosin sisko 7v saanu raivareita...johtunee ehkä mustasukkaisuudesta...tosin hoitaa mielellään miun kans vauvaa ja halii ja lepertelee pienelle =)

Miulla niin hankalan malliset rinnat et rintakumi täällä käytössä...ehkä 1-2 kertaa päivässä onnistuu imemään ilman kumia...pääsenköhän koskaan eroon tost kumista? Ja onkohan siitä haittaa jos en pääse?

Tänään käyty ekaa kertaa ulkoilemassa...suosituksen mukaan eka kerral 10min mut oli niin hyvä ilma et oltiin puol tuntia =) Huomenna saatetaan lähtee prismaan johon 35km matkaa...sikäli mikäli saan ees jotenkin yöl nukuttua. Meil pieni mies saa välil sellasii tissiraivareita et mietin pitäiskö pumpata maitoa pulloon varoiks mukaan!? on saanu ekat 6pv pullost äidinmaitoa ja sen jälkeen ei oo pullost saanu maitoo =)

Josko sitä menis nyt syömään ku pieni mies nukkuu...mukavaa viikonloppua =)

äitx2+pieni mies 12vrk
 
äitix2 ehkä olisi ihan hyvä idea toi pulloon maidon pumppaaminen jos saa raivareita rinnalla ollessa. Eihän se kiva ole kenellekään jos pikkuinen saa julkisella paikalla aivan kamalan huutokohtauksen ja kärsii nälkäänsä. Tärkeintähän on se, että se lapsi saa ruokaa :)


Tänään uskallauduin jo auton rattiin sektion jälkeen, eipä kyllä ollut mitään ongelmaa. Neitikin rauhoittui auton kyydissä, pari kertaa kitisi ajon aikana lyhyesti mutta rauhoittui ihan itsekseen. Nyt tuhisee tuolla tyytyväisen päiväunilla, massu täynnä :)
 
Onpas hyväunisia vauvoja täällä:O Vaan ei meillä:( Tyttö nukkuu sen max neljä tuntia kerralla. Neuvolasta sanoivat, että ei saa olla yli neljän tunnin syöttäväliä, mutta jos sellainen ihme sattuisi, että vauva nukkuisi pidempään, en kyllä tasan alkaisi herättämään. Tuolla kun paino on noussut ihan silmissä, niin ei varmasti ole ongelmaa sen suhteen. Päivällä imetellään parin tunnin välein, välillä voi olla se 3-4 tuntia väliä. Olen miettinyt, että kokeilisin korvata yhden aterian päivällä korvikkeella, ja katsoa kauanko vauva nukkuu. Ei vaan ole hajuakaan, mikähän määrä sitä pitäisi antaa... 60 ml? 100 ml? Pulloharjoittelua joka tapauksessa aion suorittaa pian, koska sitten tulee mahdollisuus jättää vauva hoitajalle pariksi tunniksi. Menimme miehen kanssa naimisiin odotusaikana, ja sovimme menevämme johonkin hyvään ravintolaan juhlistamaan kunhan odotus on ohi. Emme me varmastikaan ihan vielä vauvaa hoitoon jätä, mutta vaikka maalis-huhtikuun taitteessa voisi ottaa pari kolme tuntia omaa aikaa.

Miten pieniä vauvoja olette satunnaisesti jättäneet hoitoon?

Ja osaako joku sanoa jälkivuodosta, kun itseltä se loppui viikossa kokonaan, oli poissa yli viikon ja nyt alkoi runsaana uudestaan. Onkohan normaalia? Kysyn asiaa maanantaina neuvolasta, mutta jos jollain olisi kokemusta. Tässä välissä sekstailtiin useampikin kerta miehen kanssa, kun luulin tosiaan vuodon loppuneen kokonaan, kun oli niin kauan poissa. Toivottavasti se ei ole vaarallista, ei käytetty aina kumiakaan, kun sitä piti käyttää vain jälkivuodon ajan (jolloin ei kyllä harrastettu seksiä).

Pilkku_ ja ähkivä, kitisevä ja piipittävä typy 13 vrk
 
Minäkin liityn joukkoon mukaan:wave:

Arki on lähtenyt kivasti rullaamaan kaksosten kanssa ja vaikuttaisivat nyt melko tyytyväisiltä vauvvoilta:heart: Vielä :D

Maitoa mulla tulee hirveästi, alusta asti riittänyt kaksosille, ja pakkaseen asti joutunu pumppaamaan vaikka kauheesti noi syökin! Mut ihan loistavaa! :)

jahas, nyt ruokakello pirisi :D palajan paremmalla ajalla lukemaan ja kirjoittamaan :)

T:Neiti+ Prinsessat 5vrk :heart::heart:
 
PILKKU, tuo 4 tuntiahan on tosi hyvä..? siis unta putkeen :D Mulla on kyl viimeisimmät lapset ollu niin kehnounisia ettei tosikaan.. luonnollisesti tällähetkellä meillä kaksoset nukkuu 2-4h putkeen, ehkä, mutta 2 yötä on oltu tissillä koko yö.. eli tankkaavat kovasti, mutta nyt vaikuttais rytmiä tulevan ja ovat samassa rytmissä nyt! Helpottaa kummasti!
 
Pilkku_ täällä kanssa 2-4tunnin välein herätään syömään. Ja äiti on tosi väsynyt tänään, kun annoin miehen nukkua pitkään. Jospa saisi itse ensi yönä pitkät unet. Ajattelin jo, että menen jo kymmenen aikoihin nukkumaan, jos vaan on riittävän väsynyt. :) Lisämaitoa aka korviketta on meillä annettu koko ajan, laitoksella jo ja semmoista 20-40ml tissillä olon jälkeen. Nyt oon suosiolla korvannu pari syöttöä korvikkeella, kun mulla rinnat täyttyy hitaasti ja neiti syö kyllä ihan tyhjäksi molemmat, kun mahdollisuus on. Jälkivuoto on mulla jatkunu aika samanlaisena koko ajan, välillä toki tulee enemmän ja välillä vähemmän. Kieltämättä odotan, että loppuis jo - nivuset on ihan rikki siteiden pitämisestä. :(

Tänään ei sitten käyty ulkoilemassa, kun miehen sisko kävi poikaystävänsä kanssa kylässä ja menivät sitten pelaamaan bilistä tuonne perälle pariksi tunniksi. Jospa sitä huomenna sitten kelin salliessa kävisi vaunuilemassa. :)

Kohta saisi lasagnea ja sitten voisi hörähdellä Putouksen parissa. :)

Ärrät ja Helmi 9vrk
 
Adora:wave:, todellakin, mikä sattuma, että samalle päivälle syntyivät! :D Mietinkin tuossa jos laittaisi vauvalle lempinimeksi Fredrika, noin niinku Runebergin Fredrikan mukaan :) Kun nimi on vielä todellakin hakusessa, mies ei kelpuuta mitään mitä olin itse ajatellut.

Olikhan meillä tyyntä myrskyn edellä? Ensimmäistä kertaa nukahtaminen oli vaikeaa, tyttö itki aina kun sain hänet laskettua vaunuihin (alakerran päikkäripaikka) ja vain syliin nukahti. Maidonnälkää se ei oikein voinut olla, koska hän sylki tissiä koko ajan suusta pois. Tutti kyllä kelpasi sylissä. Että annetaan äidin nukkua yksi yö hyvin, sitten ei enää? :confused: Oletteko vauvan nukkuessa kuitenkin tehneet iltatoimet samaan aikaan? Eli herättäneet hänet yöpesuille ja yöpuvun vaihtoon yms? (ja tätä kirjoittaessani tuolta vauvan suunnalta kuului melko "miehiset" pieruäänet... :LOL:)

Pilkku_
Meillä on jätetty ensimmäisiä kertoja hoitoon jo kuukauden ikäisenä. Eli noita isompia lapsia. Ajallisesti sen verran ekoilla kerroilla, että saunaan on päästy miehen kanssa yhtä aikaa. Jo se on ollut sen verran luksusta, että ollaan nautittu koko saunavuoron ajan löylyistä ja juteltu vaan kahdestaan. Nyt en tiedä kuinka pian kokeilen vauvan hoidon jättämistä miehelle, kun pulloa ei ole tyttö saanut vielä kertaakaan. Mutta hyvä idea tuo opettaminen pullolle. Olen kuullutkin, että ei välttis olekaan niin helppoa sitten yhtäkkiä tarjota pulloa, jos ei vauva osaa siitä juoda. Se taas on eri asia, että koska sitä voisi kokeilla, ettei oma maidontuotanto häiriinny?

Jälkivuotoa riittää vielä ihan kiitettävästi. Mulla kans sama homma, siteet ärsyttää ihoa. Mutta pakko vielä pitää koko ajan, ei uskalla edes ajatellakaan pikkuhousunsuojia. Välillä ei tule mitään ja kun ehtii ajatella, että nyt vähenee, niin eiköhän se taas innostu. Aikaisemmin on näillä päivillä jo loppunut, mutta tunnen kohdunpohjan itsekin vielä aika ylhäällä ja niin tunsi terkkarikin eilen, että ei varmaan ihan heti ole toivoa, että loppuis.

Mutta ei se auta kuin alkaa vaikka astianpesukoneen tyhjäykseen, kun sellainen mahdollisuus on.

Vilipi ja "Fredrika" 11vrk
 
Meillä kun ei vauvaa opeteta pullolle, ellei nyt ihan pakko olisi, niin Hoitoon jättäminen on suht hankalaa, mut ajattelen sen niin, et tää vauva vuosi on niin olematon, et me keritään kyllä saada yhteistä aikaa taas ihan yllinkyllin kun vauva on isompi. Et meillä on miehen kans ollu aina vauva mukana jos on haluttu "kaksin" käydä jossain. :) Mutta iha hyvin uskaltaisi jättää mummolle vauvan 2-3kk ikäsenä kunhan pullon kanssa on sinut. Toi Vilipin mainitsema sauna on kyllä tosiaan luksusta, nyt oon nautiskellut löylyni vielä yksin tai isompien lasten kanssa, mutta jahka vauvan kanssa alkaa olemaan rytmit selvillä niin uskaltaudun miehenkin kanssa ja itkuhälytin otetaan mukaan. Meillä on siis sauna kellarissa niin sieltä kipasee äkkiä ylös jos hälyytys tulee :)

Meillä saa kohta vaihtaa vaipat kokoa isompaan :O ainakin yöksi. Neiti losottelee vaippansa aivan ääriään myöten täyteen :D ja muutenki nyt ku löysin liberon 2:sia niin nehän istuu paljo paremmi. Tosin pampperssista tykkään kyllä enemmän.

Kohta ruuan laitolle ja koko jengin kanssa vaunulenkille :)
 
APUA! Meillä kakataan joka hetki! :O Siis sitä tulee koko ajan. Jos ei ihan vaipallista kuitenkaan joka kerta, niin märkiä, 2€ kolikon kokoisia pieruja tulee ja sekös harmittaa. Onko tää nyt jotain allergiaa? Voiko tuo olla merkki sellaisesta? Koko eilinen iltapäivä ja ilta meni kakatessa, ja yölläkin ennen nukkumaanmenoa sai kahdet kunnon töräytykset pestä pois. Ja aamulla sama homma. En ole mielestäni syönyt mitään erikoisempaa kuin aikaisemminkaan, ehkä vähän enemmän ketsuppia laitoin makaronilaatikon kanssa. Hetkonen...makaronilaatikossa on kyllä muskottipähkinää mausteena...voiskohan se olla?? :confused: Ikävää, kun toinen on monesti jo sikiunessa ja sitten alkaa kakka koputtaa kalsareita ja ikävähän se on kakat vaipassa nukkua. Ja mie hullu uskaltauduin juomaan kahvia tänä aamuna ekan kerran sitten plussauksen jälkeen... Olen yrittänyt päivisin röyhtäyttää, huonoin tuloksin. Eilen ja yöllä kesken syömisenkin kiukutti, vaihdettiin sitten puolta. Mutta sellaista kiukuttelua ei ole aiemmin ollut.

Me ostettiin kaksi pakettia niitä 1 koon vaippoja, alkavat olemaan jo lopussa. Taidamma vaihtaa mekin 2 koon vaippoihin. Vielä tuntuu nuo 1 koon vaipatkin reiluilta vyötäröltä, mutta reisistä näkee, että painautuu jo hieman jäljet. Pitää ainakin kokeilla niitä isompia, riittää kunhan ei tule kuitenkaan ohivuotoja.

Mutta nyt kun vauva nukkuu, niin pitää alkaa etsimään tietoa, että miten tuon rinnan vaihdon kanssa pitäisi mennä. Joka ruokailulla pitää tarjota molempia puolia, että vauva on tyytyväinen. Välissä kyllä saattaa katsella ja seurailla, mutta tunnin päästä viimeistään on jo kiljuva nälkä. Miten teillä muilla? Alkaa taas epäilyttämään, että riittääkö minun maito vai pitäisikö jo hakea sitä korviketta lisäksi? On tämä vaikiaa... :(

Vilipi ja "Fredrika" 12vrk
 
Vilipi täällä vähän samaa. Vuorokaudessa on ehkä yksi pissavaippa, muuten on aina kakkaa. Ja vaippoja kuluu. En ihan joka töräyksen jälkeen vaihda, kun määrät on tosi pieniä, mutta meillä menee päivisin vaippa kahden, kolmen tunnin välein, ja yöllä vaihdan yhden kerran (puhdasta laitetaan noin klo 23, ja sitten vaihdan noin klo 4 ja seuraavan kerran 7-8).

Seuraavalla ruualla kokeilen pulloa ja korvikelisää. Vauva on myös jatkuvasti imemässä. Imee jonkun aikaa (ehkä vartin, nukahtaa). Jos laitan sänkyyn, niin kohta ollaan taas hereillä. Päivisin syötän todella tiuhaan, jos vauva on hereillä, niin tuntuu koko ajan haluavan tissiä. Ja sitten on mahavaivoja, kun toinen nielee ilmaa, eikä meilläkään oikein röyhtäytys suju. Alan olla itse poikki jatkuvaan imettämiseen, jos saisi sellaisen 3 tunnin rytmin edes, niin olisin ikionnellinen. Tämä 15 min - 4 tuntia on aika raskasta, kun ei ole mitään rytmiä mistä ennakoida. Välillä tuntuu, että tissi rauhoittaa, eikä vauvalla varsinaisesti ole nälkä. Harmittaa vietävästi, ettei tutti kelpaa. Ostin eilen luonnonkumitutin, joka on silikonisia pehmeämpi. Sillä aion vielä kokeilla. Ja vähän hirvittää, että oppiiko vauva pulloonkaan, kun tuttikaan ei kelpaa. Tilasin nokkamukin, joka sopii jo 2 kk ikäisestä, koska minä tahdon pieniä vapaahetkiä, tuntikin riittää, mutta ei oikein uskalla rentoutua kun ei vauva osaa vielä pulloa.

Pilkku_ ja tyttönen 16 vrk
 

Yhteistyössä