Helmikuun helmet 2013

Mie oon pakkomielteinen jo tuon imetyksen kanssa!!! |O :headwall: Täällä vaan istun koneella surffaamassa ja lukemassa noita imetysjuttuja. Mun elämään ei nyt näköjään muuta sovi.... :'( Toivottavasti vauva tykkää nukkua vaunuissa sitten ulkonakin kun ensi viikolla aloitellaan....Että saan raitista ilmaa muualtakin kuin roskia viedessä.

Luin muuten joltain sivustolta, että vauva saisi vain pelkästään nyt sitä etumaitoa kun kakkaa koko ajan. Että se rasvainen maito hidastaisi suolen toimintaa, ja se ois just sitä takamaitoa. Että pitää kokeilla syöttää pidempään yhtä rintaa. Nyt tyttö irrottaa otteensa 10-15 minuutin päästä ja yleensä siinä yritän röyhtäyttää ja tarjoan sitten toista. Taidan kokeilla vain tarjoilla sitä yhtä niin kauan kuin pystyn.
 
KAKKAAMISESTA :)D)
Meilläkin tulee joka vaippaan kakkaa, ihan kaikilla lapsilla aina tullut vauvana et kaipa ihan normaalia on. Kellään ei oo ikinä allergioita ollut. Vihreä limainen kakka viittaa ilmavaivoihin.

Kannattaa muten lypsää ennen syöttöä jos haluaa että vauva saa enemmän ns. takamaitoa

Imetys sujuu täällä kyl hyvin. Maitoa tulee ihan kaameesti :O
Tänäänkin siis lypsänyt 700ml ylimääräistä pois ja kaksoset syö kyllä tosi paljon. Mulla on tunnissa rinnat räjähtämäisillään :O Mutta hyvä näin. Saa pakkaseenkin tavaraa ja tiistaina meinaan kysyä luovutusmahdollisuudesta.
Imetän usein kaksosia samaan aikaan niin stimuloi tosi hyvin maidontuloa kyllä kun on kaks tissitakiaista imuttamassa samaan aikaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Vilipi
Täällä oli eilen oikeen tissittely maraton...15-21 imetystä ja vaipanvaihtoa ringissä...no se sit palkittiin ja vaavi nukku 21-8.30 kahel syötöllä =)

Kyl se on minusta ihan normaalia et näin pienet vauvat syö välillä jatkuvasti...ja 4 tuntia on jo todella hyvä pätkä jos vaikka kerran vuorokaudessa sen nukkuu =)

Miehen kanssa ollaan totuttu et ei kahdestaan juuri missään käydä...isommat lapset oli 6v ja 7v ku ekaa kertaa oltiin yö kahdestaan...parin tunnin erossa oloa oli ekan kerran reilun vuoden iässä. Kyllä sitä vielä kerkee ku lapset kasvaa niin nopsaan...nautitaan nyt vauvoista <3

nyt kuuluu murinaa vaunuista...mukavaa päivän jatkoa ja Onnea vasta vauvan saaneille =)

äitx2+ pieni mies 2vko
 
Kiitos Äiti Maalle tämän ketjun pystyttämisestä! Alkoi jo kiinnostus loppua noihin odotusketjun raskaus- ja synnytysjuttuihin, kun oma vauva on jo melkein kolmen viikon ikäinen, mutta täällä olikin taas paljon uutta juteltavaa!

Rytmistä ja imetyksestä: en ollut tajunnutkaan miten helppoa meillä on ollut kun vauva haluaa yleensä imeä säännöllisesti 2-3h välein (tyttö voisi välillä nukkua pidemmänkin pätkän, mutta lastenlääkäri määräsi syöttövälin korkeintaan 3h kunnes pirpana on vähintään 3kg painoinen. Meidän rimpulahan oli syntyessä 2,6 ja nyt reilu 2,8, joten vähän on vielä matkaa tavoitteeseen. Vauva syö yleensä 10-30 minuuttia ja irroittaa sitten otteensa kun on tyytyväinen. Yleensä syötän yhdestä rinnasta kerralla kun en ole huomannut että tarvisi toisesta enää antaa. Mistä te muuten edes tiedätte koska rinta on "tyhjä"?

Tutti annettiin henkilökunnan toimesta (meiltä kysymättä) jo vastasyntyneiden valvontaosastolla, jossa tyttö oli ensimmäisen vuorokauden hoidossa, joten se tuli mukaan jo varhain ja vauva tykkää sitä lussutella aina välillä. Pikkunälkäisen tai muuten kiukkuisen vauvan saa tutin kanssa yleensä rauhallisemmaksi ja vähän pelattua aikaa jos haluaa vaikka itse syödä tai käydä suihkussa ennen seuraavaa imetystä. Tutin on myös tutkittu vähentävän kätkytkuoleman riskiä, joten ihan turha kapistus se ei ole.

Tuttipullolla tyttö sai lisämaitoa ensimmäisinä päivinä pienen painon vuoksi, joten tottui pulloon heti alussa. Ei pullottelu kyllä yhtään imetystä häirinnyt, kun alussa pumppasin ahkerasti maidonnousun edistämiseksi. Korvike taisi olla vauvalle vähän pahan makuistakin, kun sitä sai sairaalassa tarjota puoliväkisin, kun taas oma tissi tai pullosta annettu oma pumpattu/kerääjämaito maistuivat kuin puuro hullulle. Muutama päivä syntymästä korvikkeen sai onneksi lopettaa kun oma maito nousi kunnolla, joten täysimetyksellä ollaan nyt. Pullo on kyllä silti loistava, että välillä isä voi antaa vauvalle kerääjämaitoa, jos haluan nukkua muutaman tunnin putkeen tai lähteä hetkeksi pois kotoa. Viime viikolla kävin yksinäni muutaman tunnin reissulla kaupungilla imetysliiviostoksilla ja kuorotreeneissä, ja hyvin olivat pärjänneet kaksistaan!

Rintakumistakin joku kyseli. Itsekin imetän edelleen rintakumilla kun rinnanpäät ovat niin matalat ettei vauva saa niistä otetta. Olen itsekin lukenut, että kumista olisi hyvä pyrkiä eroon, mutta meillä vauva saa hirveän raivarin ja turhautuu kun ei saa suoraan nännistä kunnon otetta. Jostain luin kuitenkin, että viikkojen aikana nänninpäät muuttuvat ja sitten voikin pärjätä ilman kumia. Jos maitoa tulee hyvin ja vauva on tyytyväinen ja kasvaa, en kyllä usko että kumilla jatkaminen mitään pahaa aiheuttaa. Itse toivoisin pääseväni siitä vielä eroon, kun varsinkin yöllä väsyttää nousta huuhtelemaan sitä fairylla joka syötön jälkeen. Oi kun saisi vain ottaa vauvan kainaloon ja jatkaa unia!

Kakkaa joka vaipassa on myös meillä ja kovasti ilmavaivojakin näyttää olevan, mutta kai se on ihan normaalia näin alussa. Ainakaan neuvolan täti ei asiasta huolestunut kun siitä mainitsin. Huonompi homma on se jos kakkaa ei tule päivän aikana yhtään, jolloin se voi olla merkki liian vähästä ravinnosta. Ilmeisesti vauvan kasvaessa suolentoimintakin harvenee ja kakka tulee myöhemmin enää kerran-pari päivässä.

Kantoliinaa täytyy vielä hehkuttaa että se on ollut aivan loistava juttu! Vauva-hands-free! Vastasyntyneille löytyy parikin sitomistapaa, joista varsinkin kehtoasento on meillä toiminut oikein hyvin. Vauvan saa ihanasti lähelle ja pikkuinen tykkää olla siinä niin hereillä kuin nukkuessaankin. Melkein aina vauva nukahtaakin liinaan kun on hetken siinä ollut. Itse saa laitettua pyykit ja tiskit eikä tule tuoliin sidottu olo kun pääsee vauva sylissä liikkumaan ympäri kämppää. Meillä on tricot slen merkkinen liina jonka ostin kirppikseltä vähän käytettynä ja on tuntunut hyvältä. Tässä linkki josta löytyy sitomisohjeet, joilla me ainakin päästiin nopeasti alkuun:

http://shop.boobs-n-burps.be/sites/shop.boobs-n-burps.be/files/product/attachments/tricot-slen_eng.lr_.pdf

Ihanaa vauva-arkea kaikille mammoille!

T. Ensari & Hajuherne 2 vko 6 pvä
 
Viimeksi muokattu:
Täällä mietin vielä viimehetken hankintoja ennen vauvan tuloa. Sellaista kysyisin, että mikä pesuneste kylpyveteen on teillä todettu hyväksi?

Jatkuvasti ja hyvälle iholle ei välttämättä mitään, mutta jos tarve vaatii.. Mulla tulee itselle allergiaa kaikista öljyistä ja ne on heti ulkona vaihtoehdoista valitettavasti.. Onko jokin merkki mitä ei tarvisi erikseen huuhdella pois?

Voi olla että tulee päädyttyä johonkin apteekin tuttuun perusvoiteeseen, sen verran viidakolta tääkin alue tuntuu :O

Voi että ei millään jaksais odottaa omaa Punnia syntyväksi!!! Ei niin mitään merkkejä ilmassa..

Halibut 39+2
 
Ekat ulkoilut tehty! Jippii! :wave: Oltiin pihalla vauvan kanssa reilu puolisen tuntia, sitten mulla alkoi jo tylsistyttään ja vauva välillä kitisi vaunuissaan, niin tultiin sisälle. Ja samoilla unilla on neiti vielä tuolla :). Varmaan mukavan lämmin kun on vielä kaikki vaatteet samassa vaunussa, availin ja poistelin vain ne mitkä herättämättä sain. Mietittiin miehen kanssa, että noinkohan tuolla ulkona oli liian hiljaista, kun kitisytti :LOL: Päivällä kun meillä on aina joku äänenlähde täällä sisällä, että ei tottuisi päivisin liian hiljaiseen.

No nyt on meilläkin kakkaaminen rauhoittunut hieman, olen tarjoillut samaa rintaa aina tunnin verran. Meillä syödään edelleen aika hitaanlaisesti, toisinaan menee sen puoli tuntia-45 minuuttiakin syödessä. Tunti on aika maksimaalinen yhdelle rinnalle, tuntuu, että nänni menee liian herkille jos pidempään jatkaa. Öisin kun ei ole kello näkyvillä niin siitä huomaa vaihtaa puolta, jos alkaa olemaan nänni hellänä. Mutta kaippa se joskus tehostuu tuo tytön imeminenkin, kun ikää tulee, että mekin päästäisiin joskus siihen yksi rinta/syöttö -rytmiin. Mietin kyllä, että onko mulla maito loppumassa, mutta en suostu uskomaan siihen, vaan jospa se nyt vaan olisi tällaista alun tankkausta, että lähtee kasvu käyntiin? Kun tuntuu välillä, että no ainahan vauva on ollut meillä, vaikka todellisuudessa ikää tulee huomenna vasta kaksi viikkoa :heart:

Pitää muuten hehkuttaa, että mieki sain vihdoin itsestäni sen verran irti, että imuroin! Kyllä on kuulkaa euroopanomistajaolo, kun en ole imuroinut oikeella imurilla kuin viimeksi kaksi viikkoa sitten. Aina vaan pikapikaa muka tuolla rikkaimurilla (sellainen varrellinen). Mie oon täällä kateellisena lukenut kuin te muut ootte jo aikaa sitten aloittaneet oikeat kotityöt, mie vaan istun sohvalla imettämässä ja netissä surffailen. Mistä tulikin mieleeni, että se eskariin ilmoittautumislappu piti huomiseksi tulostaa....

Vilipi ja "Fredrika" 13vrk
 
Vilipi tervetuloo mukaan näin aluks :) Kyllä meijän ukkeli ainaki nukkuu aina päiväunet tosi tyytyväisenä vaunuissa ja siis ulkona vaikka siellä onki hiljasta. Minäki pien meillä kyllä päivät telkkaria auki, että tottuu päivisin ääniin. Äskenhän tuo nukahti tuonne sohvalle, pitäs lähtee pukemaan hänet ja ihtensä ja lähtee tämänpäiväselle vaunulenkille :)

minä vaan -84 + Vesku 1kk 2vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Vilipi
Ja se siitä ulkoilemisesta...meillä oli pakkasta tänään niin paljon reilummin, että mies sanoi jo aamulla, että tänään ette sitten ulkoile. Harmittaa vaan kun tuolla ois nyt sen -10, kun katsoo tuota auringon puoleista mittaria...No huomenna sitten taas :)

Ekat d-vitamiinit annettu. Tai siis se eka tippa. Ootteko muuten itse syöneet samaa d-vitamiinia kuin vauvakin? Mie mietin, että mulla alkaa nuo kalkkitabletit, joissa d-vitamiini mukana, olemaan jo aika lopussa, että jos jatkais tuolla samalla mitä vauvakin syö. En vain uskaltanut vielä edes maistaa, muistaakseni ainakin Jekovit maistui aivan hirveälle kun sitä olen aikoinaan mennyt maistamaan hyvässä uskossa :x Ei vielä ainakaan mitään vaikutusta vauvaan tuolla, pidämme jatkon kannalta peukut pystyssä :)

Ja kahviakin olen jo kahtena aamuna maistellut! :p Jos ei siitäkään mitään erikoista tule, niin se tuoksuu niin hyvälle nyt monen kuukauden tauon jälkeen, että! Ei voi sanoin kuvailla... Kohta varmaan ryystän sitä kannutolkulla.

Vilipi ja "Fredrika" 2vkoa! :)
 
Hellou täältä Ärrien pesästä!
Eilinen meni mulla itekseen neidin kanssa, kun miehen oli pakko käydä töissä täysi päivä. Yllättävän hyvin meni, toki melkoista hommaa se on, kun joutuu vessakäynnit, omat ruokailut ja nukkumiset ajottamaan neidin unien kanssa samaan aikaan. Vaatii vielä siis totuttelua. :) edelleen on se 2-4h tuo nukkuma-aika kerrallaan, tissillä/pullolla viihdytään 1-2h kerrallaan. Joskus menee sen unen saamisen kanssa oma aikansa, kun mahassa kiertää, mutta onneks melko helposti tyttö röyhtäilee/pieree. :) tuntuu rauhoittuvan unille parhaiten, kun ottaa ihan rintaa vasten ja hetkisen keinuttaa ja pitää pienessä paketissa. Sillon vaan ei tekis mieli laittaa neitiä kehtoon, kun haluaa vaan tuoksutella pientä. :heart:

Niin tosiaan, tervetuloa Vilipi!

Hitsi vie kun pitäis toi rintapumppukin oikeesti steriloida ja ottaa käyttöön. Onneks meillä kelpaa sekä tissimaito että korvike, tosin mun sylissä ei suostu oikein korviketta juomaan, mikä on ihan ymmärrettävää, kun neiti haistaa maidon. :)
Vois tänään käydä ulkona kävelyllä ja illalla kylvettääkin neiti kaiken lisäks niin luulisi sitten unen maittavan viimesen syönnin jälkeen. :)

Meidän pitäis kans torstaina alotella d-vitskut, en kyllä tiedä, otanko ite niitä samoja vai syönkö loppuun noi raskaus&imetys-vitskut, kalkit on sitten erikseen. Täytyy muistuttaakin miestä, että hakee apteekista noi vitskut ja samalla Buranaa, kun saatoin syödä meidän Buranat... :LOL:
Mites muut sektioäidit ovat toipuneet? Mulla ainakin edelleen tulee jälkivuotoa, tai välillä ei, mutta sitten taas alkaa uudelleen. Argh. Tuntuu muuten tosi inhalta, kun omassa vatsassa kiertää niin sattuu aivan kauheesti tohon alavatsaan. :( onneks se menee ohitse, jos vaan saa pierastua.

Turvotuskin on historiaa viimein! Mullahan se pahin tuli vasta sektion jälkeen, mut nyt näyttää jo nilkat omalta ja sormuksetkin menee sormiin. :) sellainen voittajafiilis plus et imetys on aika tehokkaasti pienentäny tuota maharöllyskääkin, enää ei näytä siltä, että on viimesillään edelleen raskaana, nyt näyttäis sellanen puolväli maha olevan. :D

Jännä kyllä, meilläkin tuntuu tyttö tykkäävän kovista äänistä. Äitee kun oli täällä siivoilemassa niin neiti nukahti heti, kun imurin laittoi käyntiin. Ja nyt isäntä tekee tuolla pirtelöä niin koneen mölinä nukuttaa hyvin tehokkaasti. :D

Nyt siis pirtelöä ja Heroesia isännän ja Helmin kanssa :)

Ärrät ja Helmi 12vrk
 
Käytiin sittenkin ulkona :) Niin mahtava ilma, ettei sitä voinut jättää hyödyntämättä. :cool: Reilu tunti oltiin taas. Meillä vain meinaa kitissä tuo tuolla vaunuissa, sitä kyllä tapahtuu muutenkin päivisin. Ei ole mitään hätää, ei herää eikä huoli tuttia. Jatkaa vaan sitten unia kunhan pääsen siihen katsomaan, että joko heräsi :D Mahoton tyttö piereskeli koko vaunulenkin ajan, joko se on se tärinä tai sitten ruisleipä vaikuttaa sittenkin ilmavaivoina. Ei kuitenkaan itkeskele ennen pierua, mutta rutisee tuolla housuissa siihen malliin, että jotkut miehetkin jää kakkoseksi :LOL: Hyvä son, että tullee pois se ilma.
 
Heippa kaikille tännekin puolelle!
Täältä vain pikapäivitys näin iltatissittelyiden lomassa... Meillä on koko perhe influenssassa. Vauvalta siis otettiin influenssatesti ja verikokeet ja punktiolla rakosta pissaa kun hälle nousi kuume sunnuntai iltana. Olin sitten hänen kanssaan kolme tuntia päivystyksessä, kotiuduttiin yöllä puolibkahden aikaan ja maanantai aamuna käytiin uusinta verikokeissa. Kaikki muuten ok mutta toi influenssa oli sit se mikä kuumeen nosti. Nyt seuraillaan kotona ja herkästi vaan näytille jos olo muuttuu. Erikoislääkärit oli kuitenkin sitä mieltä että vauva pääsee todennäköisesti yhtä helpolla kuin mä koska saa samat vasta-aineet kun mulla :). Mullahan kesti tuo kuumeen sahaus ja väsymys yms sunnuntai päivän, sen jälkeen ei ole ollut mitään. Mies on nyt kuudetta päivää aivan junan alle jääny kun on niin kipee...

Nyt vaipanvaihtoo ja sit taas tissille..

Hiippis ja minimies 15vrk <3
 
Umpf. Neiti on ollut kovin vaativa koko yön, vasta hetki sitten saatiin unille tuohon sitteriin kunnolla ja saa nähdä kauanko kestää ennen kuin herää. Taisi olla jo hieman yliväsynyt viimeisiä hetkiä ränkätessään, pikkuraukka.

Jospa sitä yrittäisi itsekin nukkua tässä välissä, ettei ihan zombiksi muutu. :)

Ärrät ja Helmi 13vrk
 
MrsR, sympatiat sulle! Mie jo ajattelin, että meidän viime öinen ähinä oli jotain mahotonta, mutta jos oot päässyt vasta seiskalta nukkumaan, niin ei käy kateeksi. Meillä oli ilta ja yö yhtä ähräystä. Mutta olen kyllä itse nukahdellut vauvan viereen tämän tästä, että ihan unettomana en ole ollut. Heräsin joko vauvan ähinään ja piereskelyyn tai siihen, että rintaa alkoi palelemaan kun olin jättänyt nukahdettuani sen siihen tarjolle.

hiippis81, kuulostaa kurjalta tuo vauvan influenssa :snotty: :(Onko vauvalla muuta kuin se kuume, onko esim. nenä tukossa tai yskää? Meillä minä pelkään ihan mahoton, että tulee joku tauti, esim. koululaisten mukana koulusta. Voiko noin pienelle edes antaa mitään lääkettä? Pikaista paranemista koko teidän perheelle!

Tosiaan, mahanväänteitä ja mahotonta piereskelyä koko eilinen päivä ja yö. Jospa jätän hetkeksi taas ruisleivän pois, eilen söin sitä onnellisena aamupalalla ja sitten vielä oikein rukiista näkkäriä makkarakeiton kanssa. Ja onhan se hyvää, mutta jospa se ei vielä kestä vauvalla tuo maha sitä. Mutta jos ei nuo viikossa (riittäisikö lyhyempikin aika) helpota nuo piereskelyt niin voiko sitten olettaa niiden johtuvan d-vitamiinista? Tänään meni toinen tippa ja tuollahan tuo taas piereskelee. Kakkaakin välissä, mutta enemmän tuntuu olevan sellaista ilman kiertämistä tuolla vatsassa.

Vihdoin mies ehdotti nimeä tytölle! :D Oli sellainen nimiehdotus, mitä itsekin olin jo ehdottanut, mutta parempi jos se tulee mieheltä niin tiedän, että varmasti kelpaa. Minä kun olen päättänyt aiemmin lasten nimet. Tai siis minun ehdotukset on olleet ne, mitkä on laitettu. Tänään pitää soittaa seurakuntaan ja varata pappi jollekin päivälle. Ja jos saisi vaikka jonkun seurakunnan tilan ristiäisiä varten varattua myös. Alkaa jännittämään, kun tammikuussa on syntynyt ennätysmäärä vauvoja (siitä oli oikein lehtijuttukin), että joko papit on niin varattuja, että ei saada. Edelliselläkin kerralla kävimme yhteiskastetilaisuudessa kastamassa, kun ei ollut papeilla vapaata. Ihana se oli sekin tilaisuus, eikä siellä ollut ketään muita kuin me. Ne ei kait ole enää nykyään niin suosittuja.

Pakkanen, siitä suomalaiset tykkää... :) Paitsi minä, joka jo totuin ajatukseen päivittäisistä ulkoiluista :)

Vilipi ja "Fredrika" 2vko1p
 
Meijän Veskulla rähmii toinen silmä aika paljon, rupes eilen työntämään rähmää lähes kokoajan. Onko kellään viisaamalla mitään konstia, millä sitä mahollisesti sais hoiettua muuten, kun ei hirveesti tuo vähänväliä kostutetulla vanulapulla pyyhkiminen näy auttavan. Kyllähän sillä aina puhistettua saa sen silmän, mut viim. muutaman tunnin päästä se on taas saman näkönen ja näkyy vuotavanki tuo silmä lähes kokoajan. Apuva?
 
Vilipi onneks ei tarvinnu yksin valvoa, mies valvoi alkuyön. Sitten kyllä nukuttiinkin koko aamupäivä - neitikin isänsä sylissä. :) tuntuu vaan tuota ruokaa uppoavan pieneen ihmiseen melkoinen määrä.

Neiti-81 herramunjee, miten paljon vielä lypsätkin! :D meitsi oli iloinen, kun sai tänään lypsettyä yhteensä kahdesta tissistä 150ml... :D jos sitä vielä illalla saisi lisää lypsettyä. ;)

Meillä kanssa on hiukan rähmää silmissä, muttei mitenkään erityisen paljon. Pitää seuraavaa kylpyä varten ostaa öljyä, kun eilinen hiukan kuivatti jalkojen ihoa. Joutuu kohta itseäkin rasvaamaan ihan kunnolla, kun iho on toooooooosi kuiva nyt. Nopeasti toi hormoonitoiminta tekee täyskäännöksen.
 
Väsyttää, mutta ei tule uni. Lapsetkin jo ihmetteli, että miks äitillä on niin punaiset silmät...tuli yks satu mieleen... :D Yöllä sitten koisataan, varmaan niin sikeetä, että harmittaa sitten nousta.

Vaipparallia
vielä miettivien ja odottavien, niin ihan jos mietitte paljonko vaippoja hamstrata, meillä saatiin juuri ja juuri menemään 2 pikkupakettia sitä ykköskokoa (2-4kg liberoa). Nyt käytetään kakkoskokoa (3-6kg), yllätti kyllä täysin, että pissat kasvoi niin äkkiä ylitsevuotaviksi. Meidän neiti oli siis melkein nelikiloinen syntyissään.

Neuvolasta soitettiin mulle! Meidän terkkari oli ollut huolissaan, kun oli saanut sellaisen vaikutelman, että mua huolettaa (yritin kyllä peitellä itkua) vauvan painonnousu. Hän vähän aikaa jutteli niitä näitä, mutta otettiin sitten varalta ylimääräinen neuvolapunnitus tän viikon perjantaille. Jännittää! Hyvällä tavalla. Ainakin mulla on käsivarret jotenkin ihan puuduksissa imetyksistä ja oisko tyvär vähän kasvanut sitten, kun ei enää niin kevyeltä tunnu sylissä?? Pitäis kokeilla jotain tyynyä kaveriksi, ettei tule ihan jumituksia :)

Ristiäiset on nyt sitten 16.3. eli reilun kolmen viikon päästä! Ihanaa! Sitten saa kutsua vauvaa jo nimellä, kunhan se vain saataisiin päätettyä :D Ensin ei meinattu saada tiloja vuokralle, sitten kun vapaa päivä löytyikin (kun se virkailija huomasi katsoa oikeaa kuukautta), niin sitten ei meinannut olla vapaata pappia! Onneksi löytyi yksi pappi, jolla oli vapaata klo 12, eikä klo 17 jälkeen, kuten muilla papeilla. Harmittaa, kun ei ole enää tuttua pappia, vaan pitää melkeinpä ottaa se joka saadaan. Mutta mukava tutustua vähän nuorempiinkin pappeihin. Eikhän ne tässä tule tutuksi kun näitä elämän iloisia juhlia tulee aina yllättäin eteen :)
 
Vilipi päivystyksessä poika sai nestemäistä panadolia 3 mm silloin su yönä. Mut muuten ei oo saanu mitään muuta ku maitoa :). Meillämeni siis sen su illan kuumeella ohi koko juttu. Ei oo kuhaa eikä köhää eikä lämpöäkää, onneks :)

Ja taas avamaa maitobaari :D

Hiippis ja poju jo 16vrk <3
 
Hellou!

Juu, viime yönä likat söi klo 02, 05 ja 08. Jääkaappiin kertyi yön aikana 700ml silti tavaraa vielä! Ja päivällä on tullu toinen mokoma.
Neuvolantäti kävikin eilen ja sanoi et taitaa yks tai kaks monikko äitiä olla nähny urallaan et maito riittäisi... Mut tosiaan, ehkä noilla raskausajan kertyneellä 38 kilolla on osuutta asiaan....? On ainakin mistä tehä maitoa. Lehmä mikä lehmä.:D
No, meillä tosiaan riittää: Punnittiin nuo toukat eilen,
ikää 1 vko 1pvä ja

A 3470g ( synt. 3420g, kotiutuspaino 3210)
B 3040g (synt. 2860, kotiutus 2710)

Eli tosi hyvin ovat kasvaneet! Tuntuu et ekat vaatteetkin alkaa jäädä pieniksi, iik!

KANTOLIINA löytyy multakin muuten, hug-a-bub. On ollu esikoisella jo :) tykkään. pitäski kattoa pystyykö sillä mitenkään kahta kantamaan:)


Siis noi on (ainakin vielä) tosi tyytyväisiä ja helppoja vauvvoja. Voi jee! Näinköhän 2 hankalahkon lapsen jälkeen siunaantui kaks helppoa? :) no, katsotaan, nyt on menny vast viikko.
kauheet poltteet olis päästä lenkille noitte lasten kans, mut suosittelivat 2 vkoa olemaan ihan kotosalla...

RISTIÄISIÄ tarttis alkaa suunnitella. Mietittiin et varataan sinne just tyyliin 2kk:n iän korville, kuopuksellakin niin ja oli ihan kiva kun oli jo rytmiä jne. Nimet meillä tiedossa, ehkä :)

On muuten ihan eri persoonia nuo vauvat. Toinen syö tosiaan vähemmän, mutta useammin ja pulauttelee, toinen vetää hirveitä määriä maitoa, ja ihan koomat päälle :D

HIIPPIS, voi kurjuus tuota influenssaa.. :/ Toivottavasti paranee nopsasti!

Hei, onks muilla niin et vauvat syö tiiviimmin Yöllä? Siis meillä herätään yöllä paljon useammin syömään kuin päivisin? Yösyötöthän nostavat maitoa paremmin... et luulen et ehkä sen takia meillä tissitellään yöllä enemmän?

Jahas, nyt isommille pennuille iltapalaa :)
ja näköjään vaunuistakin kuuluu ähinää (meillä sisävaunut jossa kaksoset samassa saa päivisin kölliä. niin kätevät! ei tartte kantaa ku voi kärrätä hoitopöydän luo ja muutenkin kun kotitöitä tekee. Kun ei voi jättää vahtimatta kun tuo taapero on sellanen apina et sujuvasti osaa vaunuihin kiivetä.. ja joka paikkaan. Eihän se pahalla, mutta kun vauvvoja tarttis niin kovasti silitellä ja halia :D )

Mut nyt siis, ruokkimaan plutuna
T.Neiti ja akat :D
 
Yöllä syödään täälläkin nyt tiuhempaan! Viime yönä parin tunnin välein. Ja annoin illalla 90 ml korviketta, jotta vauva ei olisi niin nälkäinen. Mihin se kaikki maito menee? Yritin pumpata eilen vähän, mutta oma pumppaus ei oikein tuottanut tulosta. Täytyy nyt harjoitella päivittäin. Oletteko muut onnistuneet pumppauksessa heti? Haluaisisin antaa pullomaitona omaa tuotosta korvikkeen sijaan, mutta ei ainakaan vielä onnistu.

Ja ne ilmavaivat... Sanokaa kiltit joku kokeneempi, että ne menee pian ohi? Meidän vauva ei itke kuin nälkää toistaiseksi, mutta ilmavaivat aiheuttaa kitinää ja levotonta liikehdintää. Niiden takia ollaan koitettu antaa osa maidosta pullolla, jos ilmaa menisi vähemmän masuun, kun röyhtäyttäminen ei tuo riittävää apua.

Pilkku_ ja pulleroituva neiti 21 vrk
 
Moi!

On miun päälle ennenkin pissitty mut äsken sain sit kakatkin kaaressa päälleni ja sitä oli sit joka paikassa ;)

Hei miten kauan keitätte tutteja ja rintakumeja(meillä viel käytös) joka päivä? siis minkä ikäiseksi asti?

Täällä todella kiukkuinen poika joka ei tänään oo tuntia pidempään nukkunu...pelottaa lähtee kauppaan hänen kanssaan mut josko sit vaik nukuttais!

Meillä syödään yöllä 1-3 tunnin välein...mikäs teillä pisin jakso jonka vauva on nukkunu heräämättä syömään?

Nyt taas huuto yltyy eli moikka!

äitx2+pieni mies 2vko3vrk
 
Meijän pikku herra syö kans yöllä vähän tiheemmin, kun päivällä, yleensä 2-3 tunnin välein. Joskus jopa 1,5 tuniin, mut meillä se ainaki johtuu ihan siitä, kun minä yleensä nyt nukahan, jos imetän pitkällään ja sit vauva nukahtaa tietysti siihen kans ja sit on vähänväliä nälkä, kun ei syö kerralla kovin pitkään :) Mut Jos nousen syöttämään istualtaan ja saan piettyä Veskun hereillä, että malttaa syyä, niin voi mennä parhaimmillaan 4 tuntia. Pisimmillään hän on nukkunu semmosen 4,5-5 tuntia kerralla ja päivällä.

Meillä oli tuo nimi jo valmiina etukäteen mietittynä. Tosin mies rupes sit pojan syntymän jälkeen miettimään, että pitäskö se sittenki vaihtaa, mut en antanu vaihtaa ja sillä nyt sitten mennään, lisättiin siihen vaan sit kolmas nimi vielä. Ilmotettiin se jo maistraattiin ja saatiin pojalle jo kela-korttikin. Myö ei siis mitään nimiäisiä pietä vaikka miehen vanhemmat ois halunnuki. Meille riittää, kun kaikki käy sillon kun käy häntä kattomassa, ei "tarvii" kaikkien tulla samaan aikaan. Kyllähän nuo jo kaikki tärkeimmät on käynyki häntä kattomassa :)

Myö lähetään ensimmäiselle kauppareissulle koko perheellä lauantaiaamuna, kun pitää lähtee ostamaan imetysliivit. Mennään appiukon synttäreille sillon päivällä, niin ei viiti ilman rintsikoita mennä ;) Pääsee poika sit ekalle kyläreissullekin sillon :)

minä vaan -84 + Vesku 1kk4vrk
 
Heips!

Josko tää mun kirjoitukseni ei tällä kertaa katoaisi ennen kuin ehdin sen lähettää..

Ilmavaivoja meinaa olla meilläkin. Tulivat pikkasen nurkan takaa maanantain vastaisena yönä ja pahenivat sitten päivän mittaan niin, että illalla ei saatu ukkelia nukkumaan neljään tuntiin, kun aina kun toinen nukahti niin alkoi väännättämään niin maan kauheasti. Tiistaina haettiin sitten Cuplatonta apteekista ja annetaan sitä nyt melkein joka syötöllä, niin johan on helpottanut! Terveydenhuoltoalan ammattilaiset ovat kyllä montaa mieltä ton Cuplattoman käytöstä, mutta musta on parempi ettei toinen oo vatsa kipeänä. Meillä kun ei hieromiset jne. auttaneet ollenkaan. Ja mun ruokavaliosta se ei ole kiinni, syön niin tavallaan perusruokaa ettei pitäisi olla mitään mikä toiselle niitä ilmavaivoja aiheuttaa. Ainoa mitä keksin on toi Obsidan, jota joudun edelleen ottamaan kaksi kertaa päivässä, kiitos veren hukan synnytyksessä ja sen myötä tippuneen hb:n. Toki se Obsidan on aiheuttanut mulle valtavan ummetuksen ja sitä myötä nyt vuotavat peräpukamat, että yritän huomenna mennä apteekkiin hakemaan jotain muuta rautaa. Neuvolan th tulee onneksi huomenna kotikäynnille, niin saan samalla kysyttyä mitä noille pukamille voi tehdä.

Tuttia en oo keittänyt päivittäin, kun sairaalassa oli sama tutti koko siellä olo ajan käytössä eikä sitä kukaan missään vaiheessa pessyt tai desinfioinut, niin ajattelin, että muutaman päivän välein keittäminen riittää. Pitää sitäkin huomenna kysyä. Sinänsä kun se ei ole sen maidon kanssa suorassa kosketuksessa niin se ei varmaankaan niin helposti kerää mitään itseensä.. Nää on siis mun omia pähkäilyjä. Mites muuten rintapumppu ja pullojen tutit. Kauanko ne pysyvät steriileinä keiton jälkeen? Kun mulla on sellanen Aventin höyrysteriloija ja siinä luki, että tavarat pysyvät steriileinä suljetussa steriloijassa 24h. Eli jos en käytä niitä, niin taas pitää steriloida? Mites sitten jos ne keittää? On tää tälläiselle ensikertalaiselle ummikolle aikamoinen viidakko! : /

Meillä heräillään yöllä yleensä sellaisen 3-4 tunnin välein ja nyt olen saanut ne hereillä olot lyhenemään sellaiseen tuntiin. Olen koittanut saada toisen nukkumaan koppaansa tutin kanssa, ettei tarvitse syliin nukuttaa. Mies on onneksi ollut aktiivisesti mukana öisin :heart:, niin tuntuu, että jaksaa itsekin ne heräilyt paremmin. Mulla kun sitä univelkaa on edelleen ja toki tuo heikko hb:kin vetää mehut aika vähiin. Ja tiesin kyllä jo odotusaikana, että tässä vauva-arjessa mulla tulee eniten olemaan ongelmia niiden yöheräämisten kanssa. Jännä sinänsä miten se uni on muka niin paljon parempaa silloin yöllä kuin päivällä! Kun yhtälaillahan sitä pystyisi päivällä nukkumaan, kun meillä tälläinen tasainen rytmi ainakin vielä on.

äitix2
Tuo pissien päälle saaminen on hyvinkin tutun kuuloista, ja kakkavahinkojakin sattuu melkein päivittäin. Eniten olen nauranut edellisyön tapahtumia, kun mies joutui siivoamaan oikein kunnolla. Olin ottanut kakkavaipan pois hoitopöydällä ja olin lähdössä peppupesulle, kun ukkeli alkoi pissaamaan. No vahinko oli jo tullut lattialle, niin kumarruin sitten alemmas, jotta pissa ei niin leviäisi joka puolelle. Samassa kuului valtava prööt ja ukkelilta lensi oikein lentokakka. Tuli muuten paineella, mutta onneksi oltiin aika lähellä lattianrajaa niin ei levinnyt ympäriinsä. Meinasin tukehtua nauruun! Muutenkin tuntuu, että ukkelilla on tapana pröjäyttää kakat joko juuri pesun jälkeen harsolle tai sitten puhtaalle vaipalle. Ja sitä pissaa äiti ei osaa vieläkään varoa!

Vaippakoosta ja vaipoista yleensäkin
Onneksi juttelin kaverin kanssa ennen kuin ostin vaipan vaippaa, kun meillä ne pienet vaipat olisivat olleet heti pieniä. Kokeeksi ostin kumpiakin, Pamperseja ja Liberoja, ja meillä ainakin kävi niin kuin muillakin tuttava perheillä on poikien kanssa käynyt, että Pampersit sopivat paremmin kuin Liberot ja pitävät tavarat sisällään. Ainoat kylkikakat ovat olleet Liberon vaipoilla.

Juuri aamulla huomasin, että on tuo pieni mies vaan kasvanut viikon aikana, koska nyt ovat ensimmäiset 50cm vaatteet jäämässä pieniksi. Ei tarvitse enää tän käytön jälkeen laittaa lipastoon, kun kinnaavat pituudesta. Ehkä tuo pienen pieni masukin vähän vaikuttaa :)

MrsR Tuo ihon kuivuminen on tännekin iskenyt. Tuntuu ihan kuin säärien sivut olisivat muuttuneet santapaperiksi. Onneksi olin kylpyöljyä ostaessani ollut pikkasen pihalla ja olinkin ostanut Natusanin bedtime babyoilia, niin olen nyt sillä öljynnyt itseäni ja päälle iskenyt vielä Aqualanin L:ä. Saas nähdä kauanko joudun näin rajusti rasvaamaan. Mulla kun yleensä ei ole mitään tarvetta rasvata!

Mutta ukkeli nukkuu edelleen ja mies kävi eilen ostamassa meille itkuhälyttimen, niin aion nyt ottaa tästä kaiken irti ja mennä ulos haistelemaan raitista ilmaa. Näkee päivän valoakin ihan livenä edes joskus. :)

Keisha ja Pikku-Ukko 11vrk
 
Sektiosta toipuminen on edennyt aikamoisen hienosti etten sanoisi. Haava alkaa olla umpeutunut, toinen reuna hiukan vielä punoittaa ja on avoin, eikä pahemmin edes haittaa liikkumista. Kunhan nyt varoo äkkinäisiä liikkeitä. Jälkivuotoa tiputtelee aina välillä, usein imetyksen tai liikkumisen yhteydessä tai heti sen jälkeen. Kotona olen jaksanut ihan normaalisti touhuta, paitsi etten ole nostellut mitään painavaa.

Meidän pikkuista tuntuu vaivaavan ilmavaivat, joihin haettiin apteekista relatippoja ja disflatyliä. Niitä kun saa molempia antaa ihan jo vastasyntyneelle. Ei auta meidänkään neidillä hieronnat tai röyhtäyttelyt sellaisenaan ilmaongelmien kanssa, mutta näiden kanssa ollaan päästy iltaraivareista eroon. Kumma juttu kun synnärillä eivät neuvoneet näiden pariin, auttavat kuitenkin niin hienosti toisen oloa. Luomuilu on varmasti hienoa jos se toimii, mutta mä en ala kiusata lastani kivuilla kun apua on saatavilla ja se apua on turvallista!

Maanantaina mennään käymään lonkkakontrollissa sairaalassa. Kotiinlähtötarkastuksessa tuntui toinen lonkka hieman löysähköltä lääkärin käteen joten kirurgi saa vielä varmistella tilanteen. Mahdollisesti tulee von rosenin lastahoitoa mutta se on pieni hinta siitä, että tyttö saa terveet ja ehjät lonkat mikäli niistä vikaa löytyy. Melkein koko arjen joutuu sitten suunnittelemana uudestaan, onneksi ei ole kuitenkaan niin pitkä hoito kyseessä etteikö sitä kestäisi. Harmittaa vaan, että jää niin moni pieni vaate sitten käyttämättä (toisaalta tuolla kaapissa on monta hienoa isompaa vaatettakin, pääsee niitäkin käyttämään :) ). Täytynee pistää sivuun jos näin käy, eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo taas tullessaan. Kun ei tämäkään lapsi mitenkään suunniteltu ollut, pillereistä huolimatta tulin raskaaksi. Mutta ihana yllärihän tuolla sängyssään nyt tuhisee :heart:
 

Yhteistyössä