Helmikuun helmet 2013

Huomenta mamat!

Jos vaikka ensin noita 5 kk neuvolakuulumisia: 8440 gr ja 65,9 cm! Hyvin on meilläkin tissillä kasvettu! :) Muutenkin oli kaikki hyvin, rokotukset sai neidin huutamaan, mut onneks vaan pistäessä, jälkioireita ei tullu.

Mä tosiaan täysimetin 5 kk asti, nyt ollaan maisteltu aika paljon kaikkea mitä nyt vähänkään voi imeskellä (kurkku, tomaatti, bataatti, kukkakaali, mansikka, banaani..) ja aamupuuroa syödään. Aamupuuroa kyl pärskitään ulos tällä hetkellä aika lahjakkaasti ja äiti puhaltelee kärsivällisyyttä! :LOL:
Me koitetaan välttää toi sosevaihe vallan ja siirrytään suoraan sormiruokailuun, aika sillai rennolla mielellä et kuin sujuu. Neiti syö tissiä noin 2 h välein ja yöt nukkuu 10 h putkeen.

Monilla on yöt alkanu takkuamaan, meillä kans viikon näytti siltä et hyvästi kokonaiset yöunet. Sitä ennen nukuttiin 12 h putkeen ja yhtäkkiä alkoi heräily yleensä siinä 1 aikaan. Etsin tietoa asiasta, monella vauvalla ensimmäinen eroahdistus tulee 4-5 kk. Päätin vetää vähän tiukemmat linjat ja muutenkin alan pikkuhiljaa vierottamaan tissistä. En ole vielä lopettamassa imetystä, mut se on ollu paras rauhotuskeino tähän asti, ni siitä koitan nyt päästä eroon. Illalla en enää ota tissille uudestaan, jos ei muulla tavalla rauhotu, niin sitte tietenkin. Koitin noita yöheräämisiäkin niin etten syöttäisi ja viikossa ne loppui kun jaksoin heijata toisen uudestaan uneen ja joskus riitti ihan tutin laitto. Yöunille meneminenkin on muuttunut aika kivaksi, yleensä syötön jälkeen neiti viihdyttää itseään pinniksessä 15-30 min, ja nukahtaa itsekseen. Rankempaa on ollu kyl juosta yläkertaan, ku toinen alkaa itkemään, ku ennen nostin vaa tissille, mut nyt neiti nukkuu viimeistää 21 ja siinä jää sit vielä aikaa parisuhteellekkin.

Vauvanteko on täällä kuumimillaan, menkkoja ei vaan vielä kuulu, et aika hakuammuntaa vieläkin. Ei oo onneks kiire. Kuume mulla on kyl mahdoton ku lähipiirissä on 5 raskaana olevaa :heart:.

Meillä ei hirveän hyvin enää viihdytä sitterissä, leikkimatolla tai ihan vaan peitolla paljon paremmin. Syöttötuolissa ollaan oltu ihan pieniä hetkiä kerrallaan.

Vauva on nyt 5 kk ja 1 vk eikä vieläkään käänny :). Varaa hyvin painoa jaloilleen ja mahallaan ollessaan nostaa pään hyvin ylös, peppu tekee ryömimisliikkeitä. Varpaat menee suuhun ja ihanan nauravainen michelinvauva:heart::heart:

Isällekkin annettu tila isyyden suhteen on tuottanut tulosta ja on nyt niin paljon touhussa mukana, etten voisi enempää pyytää. Kaipa se jotain hyödytti, kun annoin toisen pikkuhiljaa totuttautua. On se vähän niinkin että meillä naisilla on se 9 kk aikaa ja miehet pääsee vasta syntymän jälkeen mukaan. Ja mulla sattuu olemaan sellanen hitaampi rotu. :D Mut ihan eritavalla on tässä vauvantekoasiassakin nyt mukana, kun selvästi on jo tiedossa et mihin se raskaus sit päättyy. Ja uskosin et vauvan nykyinen leikkisyys helpottaa vähän isää sen kanssa oloa!

Mä niin rakastan mun elämää nyt!! :popcorn:
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Pikku_Pallo
Moikka kaikille piiiitkästä aikaa :)

Muiden kuulumisia olen käynyt aina tasaisesti lukemassa, mutta ei vain ole jotenkin saanut aikaiseksi kirjoitella itse.

Täällä viimeiset mitat on 4kk neuvolasta, jolloin tyttö oli 6010g ja 63cm. Tuosta on kuitenkin jo kuukausi ja on kyllä kasvanut sen jälkeen :) seuraava neuvola on ensi maanantaina ja silloin nähdään sitten, että kuinka paljon.

Soseista ollaan maisteltu bataattia,porkkanaa,banaania,luumua, päärynää ja kaurapuuroa. Suurinta herkkua on kauapuuro luumusoseella. Ei meinaa keretä äiti lapata ruokaa pienelle kun toinen jo odottaa suu ammollaan :D

Kovasti on yritystä lähteä ryömimään, eikä se vissiin kaukana olekkaan. Muutenkin kova on tyttö heilumaan ja liikkumaan. Sylissä ei halua makoilla ollenkaan, vaan istumaan pitää päästä. Vaunuissakaan ei oikein haluaisi enää makoilla ellei nuku.

Meidän tytöllähän on atooppinen iho ja sen kanssa on saanut välillä tuskailla. Lehahtelee punaiseksi milloin mistäkin ja sitä syytä on todella vaikea löytää..onko uudet ruoat, hikoilu, liian rasvaiset voiteet, eläinpöly, vaatteet väärää materiaalia ym ym?? No 5.8. Meillä on aika allergia lääkärille, ja tämän lääkärin pitäisi olla kokenut ja hyvä. Toivottavasti käynnistä olisi jotain hyötyä. Onneksi lapsi ei kuitenkaan tunnu itse kärsivän tuosta ihostaan. Ja onneksi kasvoissa iho on pysynyt kunnossa...muualtahan voi suojata ihoa vaatteilla. Itse hankalasta atopiasta nuorempana kärsineenä, tunnen suurta tuskaa jo pelkästä ajatuksesta, että tyttö joutuisi käymään läpi saman helvetin ihonsa kanssa. Meillä onneksi vakuutus, joten yksityisiä palveluita voi käyttää huoletta!

Me ollaan maanantaina lähdössä risteilylle ruotsiin, jee! Mä oon niin innoissani, että pääsee johonkin reissuun :D Jos muilla on tuoreita risteilykokemuksia vauvan kanssa, niin kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan ;)

Bumble & pikkuinen 5kk
 
Bumble mehän ollaan käyty risteilyllä jo pariin kertaan vauvan syntymän jälkeen. Ollaan käyty niin päiväristeilyllä kuin niinkin, että yövyttiin 2 yötä hotellissa Tallinnassa. Kaikki on mennyt hyvin, mitä nyt aina palatessa oli vaikeuksia rauhoittaa pienokainen yöunille kun paluu satamaan on niin myöhään. Eli itkua on ollut molemmilla kerroilla mutta on rauhoittunut kun pääsi syliin. Laivassa kaikki toimi vauvan suhteen moitteettomasti, vaippojen vaihtoon kannattaa varata kosteuspyyhkeitä kun ne käsienpesualtaat on aika pieniä joissain laivoissa. Ruuan saa lämmitettyä laivan ravintoloissa ainakin eckeröllä, varmasti sama toimii muillakin laivoilla. Jos mietityttää niin kannattaa pistää vaikka meiliä varustamolle, yleensä ne vastaa kysymyksiin ihan nopeasti :) Voitais lähteä koska tahansa uudestaan risteilylle, seuraavaksi on suunnitelmissa risteily Pietariin.

Kellään tuoreita kokemuksia Pietarinristeilystä St.Peter linella?
 
Monelta teidän vauvat käyvät yöunille? Meillä nukkumaan mennään 19-20 välillä ja aamulla herätään 7-8 aikoihin. Poika nukkuu öisin niin hyvin, ettei päiväunia jakseta nukkua kuin tunti kerrallaan 3-4 kertaa päivässä. Öisin kyllä herää syömään 1-2 kertaa.

Olen ihan supertyytyväinen kun keksin vauvan nukahtavan kotonakin ollessa suht helposti kantoreppuun, jee! Viimeiset 4 viikkoa on olleet ihan kamalia, kun aina väsymyksen iskiessä pikkuinen huutaa täyttä huutoa ja ei kelpaa oma sänky, ei syli eikä vaunut. Saatiin th:lta neuvo yrittää saada lapsi uudestaan luottamaan siihen, että nukkumaan käyminen on ihan ok. Eli ollaan tehty pitkiä vaunulenkkejä, imetetty uneen, autoiltu ja kannettu kantorepussa, niin että vauva nukahtaisi ns. vahingossa ilman huutoja. Vihdoin homma on tainnut tuottaa tulosta. Nyt menee jo huomattavasti helpommin, joskaan ei vieläkään hyvin. Omaan sänkyyn nukuttaminen on vieläkin aika tärykalvoja rikkovaa meininkiä, eikä onnistu mitenkään.
Miten te nukutatte vauvanne päiväunille?
 
Meijän vauva rupee yöunille n. kaheksan aikaan. Päiväunille ei yleensä tarvii ns. nukuttaa niinku ei kyllä yöunillekaan. Yleensä siinä vaiheessa kun ekat väsymyksen merkit alkaa näkyä, niin otan vauvan syliin rauhottumaan. Jos ei muuten meinaa rauhottua, niin laitan musiikkia soimaan tai laulan tai hyräilen ite jotain. Sitten kun alkaa olla jo lähes nukahtamassa eli silmät luppasee, niin vien sänkyyn ja nukahtaa kyllä itekseen, joskus saattaa jutustella jonkunaikaa ensin leluilleen. Tai tietysti päivällä, jos lähetään vaunuilemaan, niin se sit kyllä toimii ns. nukutuksena. Meijän vauva nukkuu 2-3 päiväunet, riippuu sit aina päivästä, miten pitkiä ne on. Ja joskus nukahtaa vahingossa syliin niinku just kävi, joten kannoin vaan sänkyynsä =)

Meillä on nyt menty 3 yötä putkeen ilman yösyöntiä. Niistä ekan yön nukku puolkuuteen aamulla heräämättä ja kahtena muuna yönä on heränny 2 ja 3 kertaa, mut pelkkä sylissä pito riitti hyvin, ei hamunnu ees tissiä ollenkaan. Ilmeisesti sitä maitoo tullee nyt sitte kuitenki ihan tarpeeks vaikka ei yöllä sitä syökään:confused: Imetän siis päivällä joka syönnin jälkeen vaikka ei tissiä tunnu olevan aina ees vailla, mut kun sen esille ottaa ja tarjoo, niin kylläpä vaan ilosesti näkyy sitä aina hetken luputtavan. Varmaan saa siis päivänmittaan sen tissiläheisyys-kiintiön täyteen, niin ei tarvii sitä sitte enää yöllä. Sopii mulle, saa nähä vaan onko tämä nyt sitte ihan lopullinen ilmiö vai vieläkö jossain vaiheessa muuttuu ja jatkuuko tuo yöheräily nyt miten pitkään. Tottakai nyt heräilee tuon liikuskelun takia, eilen pääsi jo pienen matkan liikkelle jaloillaan työntämällä =) Ja hampaitten takiaki kenties.

minä vaan -84 + Vesku 6kk 2vko
 
Moikka

Meillä mennään yöunille kahdeksan jälkeen, tai siis silloin annan vielä rintamaitoa ja pistän omaan pinnikseen, jossa yleensä kyllä peuhaa itsekseen jopa tunnin. Ja saadaan tosiaan käydä pelastamassa pienokainen erilaisista jumeista aika monta kertaa: jalat jää kiinni pinnojen väliin tai pää puskee niihin kiinni jne. Viime aikoina on nukahtanut usein masulleen, josta sitten käännän kyljelleen kun menen itse nukkumaan. En niinkään pelkää miten tukehtumisia enää tässä vaiheessa, mutta olen huomannut, että vajoaa helpommin takaisin uneen kun havahtuu kyljeltään tai selältään.

Meillä syödään nyt jo yksi ihan kunnon ateria kerran päivässä, kasvissoseilla mennään. Hyvin maistuu. Ollaan kokeiltu vasta bataatti ja kesäkurpitsa, edetään hitaasti kun on se maito- ja kananmunayliherkkyys.

Nilkkoihin on ilmaantunut tosi paha atooppinen ihottuma, joka ei tunnu juuri helpottuvan vaikka miten rasvaa. Tietääkö kukaan miten toimia? Olen miettinyt, että voisiko sitten kuitenkin olla allerginen bataatille tai kesäkurpitsalle kun ihottuma on ilmennyt aika äkkiä ja tuntuu vaan pahenevan vaikka miten rasvaan. Vesipohjaiset rasvat olen hylännyt kokonaan, nyt on käytössä Ceridal lipogel, joka on tosi paksua tönkköä ja auttaa hetkellisesti vähän, mutta ihottuma on levinnyt jo jalkapöytäänkin ja iho lähes verestää ja on tosi karheaa ja kovaa. LUin jostain että yli 50% pikkulasten atopiasta on allergian aiheuttamaa, voi hitto jos pikkuhiljaa paljastuu että meidän poika on allerginen vähän kaikelle... Kummaa kun itsellä ei ole mitään allergioita, miehellä on sen sijaan paha siitepölyallergia ja allerginen astma, jotka molemmat lisäävät vauvan allergiataipumusta.

Päiväunille nukutan vaunuun
- poikkeuksetta. Vähän stressaa jo se, että vaunukoppa jää kohta pieneksi. Mihin ihmeeseen nukutan sitten talvella? Vaunussa on istuinosa, mutta taatusti helkatin kylmä makuupussin kanssakin talvella, kun on niin avonainen. Onko muut miettineet tätä? Meidän vaunukoppa on kait jotain 80cm pitkä, eli ei hirveän pitkään enää mene...

Päiväunet aika hakusessa nykyään. Nukkuu pikku pätkiä, eikä säännöllistä rytmiä.

Moulin Rougen vauvakuume jäi mieleen, onnea yritykselle! Meillä on myös tarkoitus yrittää toista, mutta itse haluaisin vasta ensi vuonna, koska en tiedä miten jaksaisin ollan kaiken nykyisen päälle vielä raskaana. Yöunet edelleen liian vähissä, vauva syö 2-3 kertaa, mutta en itse nukahta koskaan samantien uudestaan ja välillä on ylimääräisiä herätyksiäkin. Muistan miten julmetun väsynyt olin esikoisen raskaudessa, vaikka nukuin yöt aika läpi ja päikkärit päälle. Ja imetyskin vie paljon energiaa. Toisaalta ikä tulee vastaan kyllä ihan tosi kohta, eli kovin pitkään en halua yritystä lykätä (täytän 40 parin viikon päästä). Pelottaa myös mahdolliset uudet keskenmenot, raskautunut olen aina helposti, mutta mistä sitää tietää jos sekin vaikeutuu..

Mies palasi tänään töihin, haikeaa. Hänestä on ollut tosi tosi tosi suuri apu koko kesän vauvan kanssa, olen saanut nukkua kaikki aamut jne. Jäätiin vielä maalle vauvan ja mummin kanssa, viikon lopulla kaupunkiin.

Tuulis ja rakas 5 kk ja vähän yli viikko
 
Tyttö on nyt nukahtanut 21:00 - 22:00, joko siirrän tissiltä suoraan pinnikseen (helppo nukutus) tai sitten tyttö yhtäkkiä leväyttääkin tämän jälkeen silmät auki ja yleensä alkaa huutaa (pidempi nukutus). Tuossa jälkimmäisessä yritän ensin tyynnytellä, mutta harvoin onnistuu, sitten otan syliin "tylsistymään" ja laitan uudestaan sänkyyn... Nuo nukutukset on olleet nyt parina iltana tuota pidempää sorttia ja olen siihen joskus lopen kyllästynyt...|O. Ja kyllä meillä tyttö huutaa, ei sille oikein voi mitään, joskus kiljuu tuossa sylissäkin kun nukuttaa. En tiedä, mikä siinä on, kun ei voi vaan laittaa silmiä kiinni ja alkaa nukkua :headwall:. Sitten joskus kun tuntuu, ettei mikään auta, niin hän vaan tarraa unilehmäänsä ja nukahtaa yhtäkkiä... Yöt on meillä olleet nyt todella huonoja :O. Tyttö herää monta kertaa ja jotain sählää siinä vieressä, tuntuu ettei tissikään tainnuta.

Päiväunet menee samalla kaavalla. Tai sitten lähdetään vaunulenkille. Nyt ne on taas sujuneet suht hyvin ja nukahtaa vaunuihin tai sitten on siellä valvella, mutta hiljaa. Nyt tyttö onkin kahtena päivänä nukkunut 3 x päiväunet, kai jotain uutta rytmiä taas hakee... ja yöunia on lyhentänyt.

Miten liikkuvaisia teidän vauvelit ovat? Meillä tää lantion nostelu on suorastaan koomista :D. Tyttö on kyllä ihmeen elohiiri! Koko ajan raajat vispaa ja pitäs olla johonkin menossa... Jos ei saa riittävästi huomiota, paukuttaa käsillään mahaansa ja tekee virkayskää...:heart:.

Meillähän minä menen nyt koko ajan maidottomalla dietillä kun huomattiin sillä olevan jotain yhteyttä tytöllä todettuun refluksiin. Tyttö saa sitten sen 50 ml illassa Nutrilon Pepti 1-korviketta. Se on sopinut nyt hyvin. Ilmavaivat loppui kuin seinään ainakin! Katsotaan saataisko tuohon nyt korvaus, kun on aika kallista... elokuun lopulla kai aika polille taas.
En tiedä, oliko tuolla maidolla sitten merkitystä tytön ihottumiin. Reisissä, säärissä ja nilkoissa ihan kuivaa ihoa, mielestäni pahenivat, kun piti taas viikko juoda maitoa, mutta mistä näitä tietää... Aqualania olen nyt laittanut ja aika hyvin parantuneet.

Kiinteitä syödään yleensä 3 krt/pv. Lounas, välipala ja päivällinen. Puurot otetaan ilmeisesti nyt lähiviikkoina käyttöön, viimeistään siinä 6 kk:ssa. Lihaa sitten joskus kun inspis iskee ;). Ei nuo kiinteät ainakaan meidän öitä ole parantaneet, siinä mielessä ihan sama miten niistä lisää vai lisääkö lainkaan vielä.

Nyt telkun pariin!

EtelänHetelmä & tyttö 5 kk 1 vko
 
Viimeksi muokattu:
Ihan nopeasti vaan...

Tuulis toki ihottuma voi johtua myös allergiasta. Kokeile jotain muita kiinteitä ja hoida iho kuntoo, sitten kokeilet bataattia ja kesäkurpitsaa myöhemmin uudestaan.

Mutta saat ihon kuntoon kortisonilla. Meillä toisella tytöllä on käytössä SSibicort. Sitä saa käyttää myös pienillä vauvoilla, maksimi taisi olla 10 vrk ja sitten yhtä pitkä tauko. Hanki jostain resepti. Sitä kortisoni rasvaa saa käyttää "reilusti", niihin kohtiin joihin tarvitsee sitä laitetaan pari kertaa päivässä niin, että iho jää valkoiseksi. Kortisonirasvaa jatketaan vielä päivän-kaksi sen jälkeen, kun iho helpottanut.

Meillä tytöllä vauhti kiihtyy, nyt ryömitään jo pitkiäkin matkoja, kummasti on alkanut siskojen huone kiinnostamaan... Ne kaikki ihanat pikkulegot... Saakin olla aika tarkkana ettei kaikki olen pienimmän suussa.Meillä tyttö ei viihdy enää kuin vatsallaan lattialla. Ja koko ajan touhuaa, vähintään potkii jaloilla lattiaa ja ryömii lelujen perässä. Saa nähdä miten liikkuminen vaikuttaa kasvuun.

Nyt tarttee mennä.

-Ninnu ja tyttö 5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuliannaliina
nopeat kuulumiset täältä...poitsu istuu sylissä ja imee miun peukaloo ;)

tänään oli 6kk neuvola. paino 9050g ja 68cm...pieni ja pyöreä<3 kaikki hyvin muutenkin=)

vähän jo jännittää turkin matka...lähtö ens viikon perjantaina. onneks oon saanu nyt parina päivänä pienen juomaan pullosta ni voi sit lisänesteytystä antaa siellä helteessä...muuten poju syö 4xpäivässä ja viides ateria otetaan reissun jälkeen mukaan kuvioon=)

huomenna jännä päivä...olen ekaa kertaa vauvasta erossa eli napanuora katkeaa. käytän tytön kampaajalla ja syömässä<3

mukavaa loppukesää kaikille=)

äitx2 ja pieni mies 6kk
 
Heissan piiiiiiiitkästä aikaa!
Oon välillä käyny lueskelemassa teitin juttuja, mut olen kokopäiväinen entertainer Tytölle niin ei ehdi kirjoittaa. :)

Huomenna tulee puoli vuotta typylle täyteen, mut seuraava neuvola on vasta ensi viikolla. 5kk neuvolan mitat oli 65,7cm ja 6650g. Huvittavinta on se, että tyttö on samoilla kasvukäyrillä kuin minä aikoinaan - sentin ja parinsadan gramman sisällä koko ajan. :)

Tyttö on tosi sosiaalinen - juttelee ja hymyilee kovasti. Löytyy sitä temperamenttiakin kovasti, kun jokin asia ei miellytä. ;)

Nukkumaan meillä aletaan pääasiassa 21-22 välillä ja yöunet kestää sen 10-12h 1-3 syöttöä yleensä on välissä, mutta ne on nopeita 10-15min. :) ja tyttö ei nuku enää selällään, aina kyljellään tai mahallaan pylly pystyssä. Liikkuu paljon yön aikana, ikinä ei ole siellä, minne laittoi nukkumaanmennessä. :D
Päiväunia nukutaan yhteensä 3-4h yhdellä tai kahdella kerralla. Viime aikoina olen tytön nukuttanut pinnasänkyyn myös päiväunille, ulkona on liian lämmin nukkua ja tietyömaa tuossa vieressä niin ei se nukkuminen oikein sit onnistu vaunuissa. Tai no, meillä on käytössä jo ratasosa niissä, kun typy ei halua olla makuulla vaan mieluummin enemmän istuvassa asennossa.
Sitteri ja syöttis on molemmat käytössä - sitterissä viihtyy semmoisia puolen tunnin pätkiä itsekseen, jos telkusta näkyy piirrettyjä. Syöttötuoli otettiin käyttöön edellisen neuvolakäynnin jälkeen, kun terkka antoi luvan. Istuu aika jämäkästi ja selkä suorana niin ei ollut mitään syytä, etteikö vois käyttää. :)

Noin muuten tyttö on hyvin liikkuvainen, varpaat menneet suuhun jo pari kuukautta, pyörähtelyä ollut sieltä 2,5 kk iästä ja viimeiset pari viikkoa on mahalta makuulta työntänyt itsensä istumaan. Konttausasentoa hamuilee vähän väliä, muttei vielä ole tehnyt päätöstä lähteä liikkeelle. :)

Soseista ollaan syöty alkuun ne perus perunat, porkkanat, kukkakaalit, päärynät ja sitten vähän myöhemmällä persikka-banaani, mango, luumu, ruusunmarja-vadelma, peruna ja liha soseena. Puuroista menee vadelma-kaurapuuro iltaisin, tällä viikolla olisi tarkoitus ottaa neljän viljan puurokin mukaan aamupuuroksi. Kolmesti päivässä menee kiinteitä nyt eli toi aamupuuro on sit neljäs. :) hyvällä ruokahalulla menee, vielä ei ole semmoisia makuja tullut eteen, mistä ei oltais tykätty. :)

Rokotteista ei tullut mitään, onneksi. :)

Tässä näitä meidän kuulumisia näin törkeästi vain omana "napana". Palaan asiaan paremmalla ajalla!

Ihania hetkiä pikkuisten kanssa, vaikka välillä väsyttääkin eikä yhtään huvittaisi!

MrsR&MrR ja pikku-E huomenna 6kk :)
 
Meillä pidetään paraikaa tassuttelu-unikoulua. Neljä hyvin sujunutta päivää takana. Tähän asti tyttö nukkui lähes koko yön meidän vieressä. Nukahti tissille ainoastaan, ja heräsi yhdeltä, jonka jälkeen otin viereen ja syömään. Nyt nukahtaa sänkyyn omaan huoneeseen itse, ja aikataulu on ensimmäisen yön jälkeen ollut nukkumaan 21, herätys noin klo 6, jolloin syöttö 10 min ja unia jatkamaan noin klo yhdeksään asti. Eli yöuni tällä hetkellä 21-9. Unikoulun myötä päiväunet ovat säännöllistyneet, ja nyt nukutaan yhdet pitkät (3 tuntia) päikkärit alkaen noin klo 12.30. Joinan päivinä toisia päikkäreitä ei ole ollut, joinain on nukuttu vielä yhdet lyhyet. Joka tapauksessa toistaiseksi ollaan päästy eroon niistä 4-5 lyhyestä päiväunipätkästä. Vanhempien jaksaminen on tämän myötä parantunut ihan huomattavasti, yhtäkkiä omaa aikaa jää ihan oikeasti sekä iltaan että keskelle päivää.

Tyttö on muutenkin ihana. Pari päivää oli unikoulun aloittamisen jälkeen apaattisempi, mutta tänään jo pirteä. Yritämme nyt päivisin hellitellä paljon, kun yöllä ei enää läheisyyttä saa. Silti vähän pelottaa, että onkohan tämä vahingollista. MLL:n ohjeilla olemme unikoulua toteuttaneet, mutta itse ehdin jo tottua pieneen yöseuralaiseen. Parisuhteen kannalta tämä vain oli välttämättömyys, mies alkoi olla erittäin kypsä.

Toisen vauvan yritys on tjot-mallilla. Ei ole mikään kiire, mutta ei ehkäistä. Kuukautiset eivät ole alkaneet vieläkään, eli ei varmaan ihan heti ole tärppäämässä. Mutta ehkä parempi niin, ehtii tuo yksi ihana pieni vähän enemmän kasvaa ja saa olla ainokainen pidempään.

Tyttö "kyllästyi" kiinteisiin, joita meni jo 3-4 kunnon ateriaa päivässä, ja nyt menee enää pelkästään iltapuuro. Muuten täysimetys. Pidämme parin päivän taukoa, ja kohta yritämme kiinteitä uudestaan. Tällä hetkellä jo ruokalapun kaulaan laittaminen aiheuttaa itkukohtauksen.

Puolivuotismitat meillä 9,1 kg ja 72 cm.
 
äitx2 Hyvää matkaa teille :wave:! Tulehan sitten kertomaan, miten matka meni!

Mulle on tullut vähän matkakuumetta... :D.

Pilkku Hyvältähän tuo teidän unikoulu kuulostaa... Mut vaikka meillä on vähän hankalia öitä, mä en vielä raaski pitää mitään kouluja :whistle:. Ehkä en sitten ole vielä a) tarpeeksi väsynyt b) miehellä ei nykytilanteeseessa valittamista. Ja kun meillä ei mitkään tassuttelut riittäisi... Ihan mielenkiinnosta kyselen/utelen, että mihin sun miehesi sitten oli kypsä entisessä tilanteessa?

Tyttö alkoi syömään puuroa, ainakin tähä mennessä suosikkia!

Mitat näin 5½ kk: pituus 68 cm, paino 6940 g ja pää 43,5 cm. Pitkä ja hoikka tyttö! Eilen alkoi sitte pärisyttelemään, nauru kuin kyyhkysen kujerrusta :D. Ihana :heart:!

Eh & tyttö
 
EtelänHetelmä en olisi minäkään raaskinut vielä, mutta mies ei tykkää ollenkaan vauvan nukkumisesta meidän sängyssä. Häiritsee unta ja muuta elämää, kun ei voinut enää jutella sängyssä tai vauva heräsi. Ja tottahan se toki onkin. Silti nyt tuntuu koko vauva jotenkin huomaamattomalta. Päivällä on monta tuntia omaa aikaa, ja illalla sekä yöllä myös. Ihan kuin ei olisi vauva kuin hoidossa :( Oli vain niin kamalaa, kun viimeisenä meidän sängyssä nukuttuna yönä tyttö kaivautui oikein, oikein liki, likemmäs kuin aiemmin. Ihan kuin olisi pieni aavistanut, että tähän se sitten loppuu. :'(

Nyt nukutin tytön itse. Oli liki, etten itsekin itkenyt, kun tyttö pääsi yliväsyneeksi ja olisi niin halunnut nukahtaa tissille. Tuntui riipaisevalta irrottaa pieni, ja pitää sylissä itkemässä. Kymmenisen minuuttia jaksoi itkeä, kunnes nukahti nyyhkyttäen.

Olen todella huolissani siitä, miten tämä vaikuttaa vauvan ja meidän suhteeseen. Se on toki parempi, että nyt jaksan touhuta vauvan kanssa ihan eri tavalla, kun saan omaa aikaa, mutta omaa aikaa tuli ehkä vähän liikaakin. Mietin myös, loppuuko maidontulo kun yöimetykset loppuivat. Ensimmäisen päivän jälkeen rinnat eivät ole kiristäneet ollenkaan, ja tuntuvat tyhjiltä koko ajan.

Tyttö varmaan sopeutuu, mutta en ehkä itse ollut valmis kuitenkaan, vaikka etukäteen niin ajattelin. Toivottavasti tämä ei aiheuta katkeruutta miestä kohtaan, kun hän katkaisi vauvan ja minun läheisen suhteen liian aikaisin. Sitä olen nimittäin alkanut vähän pelätä:( Muutenkin tuntuu, että miehellä on kamala hoppu saada tyttö isoksi, ja minut töihin. Onneksi olemme sopineet, että saan olla edes sen 1,5 vuotta kotona, ettei ihan vauvaa tarvitse hoitoon laittaa. Oma ideaalini olisi kaksi vuotta.

Tulipas surullista tekstiä...

Yksin nukkuvaa vauvaansa ikävöivä Pilkku_
 
Täällä on kaiketi muutamilla toinen raskaus perään suunnitelmissa, onnea kovasti yritykseen! Meillä on ehkä parin vuoden päästä aikaisintaan tarkoitus yrittää pikkukakkosta, ei ole sillai "kiirus". :) juuri nyt en kärsi edes ajatella odottavani toista, ei minkään sortin kuumeilua edes havaittavissa. Muutenkin haluaisin sen 3-4vuoden ikäeron syystä, jota en osaa selittää sen kummemmin, mutta tyttö olisi edes jotenkin omatoiminen ennen kuin toinen lapsi tulee. :)

Parisuhde on kyllä mielenkiintoisella ulottuvuudella. Läheisyyttä on, tosin miehen mielestä ehkä turhan vähän. Tyttö on helppo ja isovanhemmat suorastaan vievät käsistä, jos vähääkään vihjaa, mutta jotenkin olen sellainen "ei tartte auttaa"-tapaus. Sama ollut koirienkin kanssa, ainoastaan matkojen ajaksi olen hoitoon laittanut ja pää kainalossakin hoitanut itse. Välillä tuntuu, ettei tuo mies tajua, miten on rankkaa olla päivät kotona. Räjähtelenkin vähän väliä asiasta ja silloin tällöin mies ottaakin tytön ja menee vanhempiensa luokse pariksi tunniksi, että saan olla ihan yksin.
Tyttö on alusta asti nukkunut omassa huoneessaan ja nukkuu siellä hyvin. Halusin rauhoittaa oman makuuhuoneen nukkumiselle, kun olen aina ollut huono nukkuja - heräilen helposti ja nukahtaminen uudelleen on monesti työn takana. Päivät kuitenkin ollaan vieri vieressä, sylissä tai sohvalla/lattialla makoillen ja touhuillen niin siinä on läheisyyttä kerrakseen.
Pilkku_ kuulostaa toi sun tilanne kyllä surkealta. Ja ymmärrän sen huolen, kun pelkäät katkeruutta miestäsi kohtaan... :( tokihan se ero vauvasta tuntuu pahalta, jos pieni on vieressä nukkunut pitkään ja varsinkin, jos se on tullut ns.kolmannen tahon toiveesta. Sinänsä ymmärrettävää, että sängyn haluaa jo itselleen ja vauva on varmasti ihan tottuvainen tilanteeseen. Tottuu varmaan helpommin kuin itse. Hyvin nukuttuja öitä ja hetkiä omaa aikaa ei kuitenkaan mikään korvaa, vie vaan aikaa totutella tilanteeseen. Pian niitä hetkiä osaa arvostaa. Mulle ainakin on aamuisin ihan parasta se, kun nousen tytön ääntelyihin ja kävelen pinniksen viereen, sieltä tulee heti iloinen hymy ja perään jokeltelua. :) niin on mitä parhainta aloittaa jokainen päivä. :)
Tsempit sulle totutteluun! :heart:

Aika monet ovat risteilleet ja ilmeisesti ihan hyviä kokemuksia siitä. Houkuttaisi itseäkin lähteä risteilemään, edellisestä on aika monta vuotta - miehellä varmaan pari vuosikymmentä. :D meillä on nyt aika paljon kaikkea mahdollista tulossa, kun tuli "yllätyshäät" syyskuulle ja polttareitakin pitäisi ennen sitä juhlia. Lisäksi lokakuussa on yksi viikonloppu, kun lähdetään miehen kanssa molemmat matkaan niin tyttö on sitten ekaa kertaa pari yötä hoidossa. Katsotaan sitten lähempänä, tuleeko mummi tänne vai viedäänkö tyttö isovanhempien luokse. :)
Jospa viimeistään ensi kesänä lähtisi reissuun ja kävisi ainakin Ruotsissa risteillen, voi olla että saadaan matkaan ystäväpariskunta, joilla on nyt melkein 2kk ikäinen pikkumies. :) kesäkuun alussa varmaan mennään Vuokattiin viikoksi, kun vanhempani vaihtoivat kaksi viikko-osakettaan yhteen isompaan ja saadaan sittn koiratkin mukaan, kun ei ole allergia-asunto, mihin mennään. :)
Toki voisi ensin selvittää tän talven. :D

Jokos porukalla on välikausi- ja talvivaatetta hankittuna? :)

Ärrät ja pikku-E 6kk
 
Kiitos kannustuksesta MrsR :) Tottahan se varmasti on, että vauva sopeutuu. Tänäänkin hän on ollut ihan iloinen oma itsensä. Kai tähän kohta tottuu. Seuraava vauva menee heti 3-4 kuukauden iässä omaan huoneeseensa. Tämä ikä on suositeltu ihan Terveyskirjaston artikkelissakin vauvojen nukkumisesta (Uni :: Terveyskirjasto). Enkä minäkään enää siihen suostuisi, että joku reilun vuoden ikäinen nukkuisi meidän kanssamme, mutta se pari kuukautta vielä olisi mennyt hyvin :)

Ristelemään mennään parin viikon päästä, suuntana Tukholma. Vähän harmittaa, ettei tullut mentyä aikaisemmin, koska täysimetysaikana olisi ollut niin helppoa. Nyt pitää kuitenkin ottaa ruokapurkkeja, vesimuki, puuroa ja lusikoita mukaan. Ja kovasti toivon, ettei ristely (=muuttunut ympäristö) sotke meidän unirytmiä.

Välikausivaatteet on ostettu. Ostin ensi kevättä silmällä pitäen Metsola-verkkokaupasta Ticket-merkkisen haalarin koossa 86. Pitää kosteutta ja tuulta, ja alle hankin fleecehaalarin. Mahtuu toivottavasti vuoden päästä syksylläkin, siksi ostin noin ison. Ensi keväänä pitää lahkeet kääriä. Tulevan alkutalven ajattelin pärjätä äitiyspakkauksen haalarilla, tai jos tyttö on kova maassa möyrijä, niin sitten metsästä lähikirppikseltä jonkun teknisemmän talvihaalarin vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Meidän vauvan 5kk mitat oli 8,345 kg ja 71 cm. Pitkä jätkä siis. Meilläkään ei rokotteista tullut mitään oireita kummallakaan kerralla.

Pilkku_ mä nukutan monesti pojan tissille, varsinkin päiväunille. Siirrän hänet heti meidän sängystä pinnikseen kun on nukahtanut. Helppo ja nopea keino nukuttaa, ja häntä ei ainakaan yhtään häiritse se siirtäminen, ei siis herää siihen.

mimmi ja Viltsu 5 1/2 kk
 
Moikka

Kiva kuulla sinusta MrsR pitkästä aikaa! Onkin monesti käynyt mielessä, että mitäköhän 'vanhoille jehuille' kuuluu.

Pilkku: tsemppiä! Tajuan tosin hyvin tunteesi, vaikka meillä vauva nukkuukin vielä sivuvaunussa pinniksessä. Mietin välillä unikoulua, mutta meillä ei kukaan ole vielä siihen valmis, ei vauva, enkä minä, eikä mies. Mies itse asiassa sanoi, että ehkä joskus vuoden kieppeillä voisi siirtyä omaan huoneeseen. Minulla ei huoneesta ole niin väliä, mutta alan olla to-del-la väsy tän kohta 6kk pätkäunien jälkeen. Meillä syödään se 2-4 kertaa yössä. Huoh!

Unikoulusta piti kyllä kysyä, että millä perusteella sen voi pitää n. 6kk iän jälkeen? Meidän vauva ainakin herää minusta nimenomaan nälkään, ts. syömään, enkä tajua mihin se nälkä 6kk jälkeen katoaisi, vaikka tulisikin kiinteät mukaan, lounastahan meillä jo syödään, iltapuuro tarkoitus aloittaa 6kk iässä. Ajatus unikoulun pitämisestä, jos lapsi herää nälkään, on kamala! En siis todellakaan kritisoi ketään koulun pitäjiä, mutta meidän poika on minusta nimenomaan nälkäinen öisin. Toisaalta, vaikka varmaan lykkään koulua vielä muutaman kuukauden, omien unien osalta olisin kyllä tosi valmis jo kokonaisiin öihin. Tai ainakin nukkumaan johonkin 03 asti, 01 sijaan...

Tää väsymys mulla osaltaan saa myös ajattelemaan, että toisen lapsen yrittämistä on pakko lykätä, vaikka iän puolesta siihen ei oikeastaan ole varaa. Meillä siis ehkäistään tällä haavaa, minun toiveestani.

Taiveihottuma/atopia
kukkii edelleen nilkoissa. Kortisonin jouduin lopettamaan, kun tuli antibioottikuuri kynsivallin tulehduksen takia. Voi poikarassun jalkoja! Kuurin jälkeen pitää kokeilla kortisonia uudestaan, toivottavasti punanillkka paranee. Ne on kyllä aivan armottoman kuivat ja karkeat.

Päikkärit on aika hakusessa täällä, olleet jo kauan. Nukkuu yleensä 30-60min, siinä missä ennen kolmekin tuntia. Omaa aikaa ei siis juuri päivisin ole. Välillä huomaan kyllä jo kaipaavani aikuista seuraa enemmän, olenkin ajatellut hakeutua muskariin ja nähdä enemmän äitituttuja nyt taas kesän mentyä. Poika on ihana, mutta keskustelee nykyään yksinomaan kiljumalla :)

Tuulis ja rakas 5 ja puoli kk
 
5kk neuvolassa käyty ja tämmöiset on mitat pojalla nyt: 8500g ja 69cm. :) mimmi83:n poika näyttäisi olevan saman kokoinen jyty <3

Yösyömiset: Täällä alkaa väsymys viedä voiton. Yöllä syöttöjä tulee tosiaan vieläkin 2-3. Vaikeinta on se, etten tiedä milloin vauva herää nälkäisenä ja milloin muuten vaan. Päädyn aina vauvan yöllä itkiessä syöttämään, koska en vain jaksa sitä, että tarjoaisin tuttia jne. ja juuri päästessäni takaisin omaan sänkyyn, vauva aloittaisi uudestaan itkemään. Olen yöllä niin uninen ja sekaisin, etten erota minkäänlaisia vivahde-eroja itkuissa. Ehkä tyyppi tosiaan on vain nälkäinen öisin. Aika iso kun on ja pääasiallisesti rintamaidolla mennään.
Niin joo, ja omaan huoneeseen siirtäminen ei ole edes mahdollista kun kaksiossa asutaan...

Neuvolasta suositeltiin jo puurojen ja lihojen aloittamista, mutta kääk, vastahan noita kasviksia ja hedelmiäkin on aloitettu maistelemaan. Minne tämä aika kuluu? Olosuhteiden pakosta minun täytyy pian aloittaa taas opiskelu, ja sen myötä lopettaa imetys, mutta jotenkin on haikea olo sen suhteen. Harmittaa riistää pikkuiselta sille niin tärkeä asia :( En tajua missä välissä tässä näin kävi, kun aluksi koko imetys oli niin hiton vaikeaa ja vihasin koko hommaa ja suunnittelin lopettavani jo monet kerrat. Nyt en jotenkin raaskisi lopettaa, vaikka pakko olisi (ainakin vähentää). Onko muilla imetyksen lopettaminen ajankohtaista? Millä fiiliksillä?

Edit// Oho, olipas imetysaiheinen avautuminen! :D
 
Viimeksi muokattu:
Eka hammas pilkottaa! Jee :D
Tulipa samaan syssyyn varattua se hammaslääkärikin kun vihdoin muistin.. Täällä ei siis vastoin omia luulojani tulekaan kutsua ensimmäselle käynnille. Pitää itse muistaa varata 5kk tarkastus.. Noh, meillä siitä tuleekin 61/2kk tarkastus :whistle:

Tällä viikolla on opittu nousemaan karhukävelyasentoon, en keksi mikä kuvaisi sitä paremmin. Muutamasti sieltä on myös laskeuduttu nenälleen lattialle, ihmeen sitkeitä sissejä yrittämään aina vaan uudestaan ja uudestaan :)

Ruoka maistuu; kasvissoseiden ja hedelmien lisäksi riisi-,kaura-, manna- ja neljänviljan puurot, sekä possu, kana ja kala. Puurot on ihan ehdoton herkku! Kaikki soseet teen itse, eikä pojalle edes kelpaa kaupan valmiit kun niitä on jouduttu paristi tarjoamaan..

Te jotka annatte lapselle korviketta! Miten siirrytte jos siirrytte antamaan sitä "kakkosmaitoa"?? Luin että monella on mennyt vatsa siitä sekaisin ja mietinkin että pitäiskö siirtymä tehdä pikkuhiljaa.. Eli sekoitella ykköset ja kakkoset sekaisin hetken aikaa :confused: pojalla on kyllä vatsa kestänyt hyvin kaiken, koskaan ei ole mitään ollut.. Mutta,mutta..

Täällä muuten kuumeillaan myös! Siis aivan kamala vauvakuume! Mies ei ole samoilla linjoilla, joten kuumeilen siis yksinäni.. Toiveena olisi seuraava saada kun tämä herra olisi sen 2-3 vuotias..

Jaaha, jos sitä seuraavaksi miettisi miten ilmoittaa töihin hoitovapaasta.. Huh.. :headwall:

Norpu ja poitsu melkein 6kk
 
Tuulis meille tuli myös yht´äkkiä nilkat ja vatsa täyteen kunnon ihottumaa, nilkat siis melkein auki kun oli niin kuivaa. Bepanthen, apobase, aqualan, kortison yms.. kokeilin, bepanthenilla sai pidettyä kosteana ettei sentään ihan vereslihalle päässyt. Muista ei sitten mitään iloa ollutkaan..
Jätinkin seuraavaksi huuhteluaineen kokonaan pois, oli aiemmin käytössä hajusteeton ja allergisoimaton huuhtis, vaihdoin sen etikkaan. Ihottuma hävisi kokonaan joka puolelta ihan muutamassa päivässä! Sen jälkeen ollaankin pysytty etikassa..
Jos teillä on huuhteluaine käytössä, niin kannattaa kokeilla =)
 
Kiitos Norpu vinkistä! Meillä vaan ei ole huuhteluainetta käytössä laisinkaan ja pesuaineenankin on Neutral. Eikös sen pitäisi olla aika hellävarainen vauvojen nilkoille? =)

Pureeko teidän bebet ikenillä nänniä imettäessä? Meillä puree, julmetun kovaa, luojan kiitos ei ole vielä hampaita. Millä helkutilla saan pojan opetettua pois ennenkuin hamput tulee? Ei tietenkään pure imiessään, mutta välillä 'leikkii'. Tänään puri niin kovaa, että älähdin, poika säikähti ja alahuuli alkoi vapista...

Meillä kiljutaan edelleen ihan julmetun kovaa!!!!!!! Ei ole vielä mennyt hermot, mutta naapureilta on voinut mennä :LOL:

Ilo: mulla on haikea mieli jo valmiiksi imetyksen loppumisen suhteen, vaikka käytännössä yritän varmaan imettää sinne yksivuotiaaksi. Ja ihan hyvn sujuu, mitä nyt tuo pureminen. Mutta kyllä se niin on, että nää virstanpylväät, jotka on on edessä - omaan huoneeseen siirtyminen, imetyksen loppuminen, ylipäätään pojan kasvaminen vauvasta pikkumieheksi - tuo haikeita tunteita pintaa. Ihana on toki katsoa pojan kasvua, mutta apua, missä se mun vauva kohta on? Tähänköhän vauvakuumekin perustuu...

Te jotka kuumeilette, saati sitten yritätte jo, pelottaako yhtään miten kahden pienen kanssa jaksaa? Mua pelottaa, en jaksais oikein näitä tämänhetkisiäkään valvomisia. Uskon, että tulee aika tosi rankkaa, jos toinen siunaantuu..


gUnatt!

Tuulis ja rakas, kohta 6kk
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
mimmi83 meilläkin siis nukutettiin ennen tissille, ja siirrettiin omaan petiin. Siitä tissille nukuttamisesta vain piti päästä eroon, niin siksi unikoulu.

Vauvan yönälkä yli puolivuotias ei kuulemma tarvitse ruokaa yöllä, kykenee jo säätelemään verensokeria. Toki niitä kiinteitä tulisi jonkun verran mennä, kun pitävät mahan täytenä pidempään. Enemmän kai se yönälkä on tottumusta, näin neuvolassa sanottiin.

Tuulis meidän tytöllä on jo ihan kunnon hampaita pari kappaletta. Hän yhtenä päivänä puraisi kovaa, ja kiljaisin. Tyttö jäi ihan hämmentyneenä tuijottamaan, ja ajattelin jo, että nyt tulee itku. Mutta ei, sen sijaan hän puraisi uudelleen, ja alkoi nauraa kun kirkaisin taas. Ja sen jälkeen sitä yritettiinkin usein, vaihtui tosin sormilla nipistelyyn. Parin päivän jälkeen sain kitkettyä pois.

Haikea olo täälläkin. Erityisesti kun seuraava vauva on viimeinen, niin olen ehkä vasta nyt havahtunut siihen ajatukseen, että olenko nauttinut varmasti pikkuvauva-ajasta riittävästi. Seuraavan kohdalla se ei ole enää sama, kun on taapero myös.

Jaksaminen kahden pienen kanssa pelottaa toki aika paljonkin. Toisaalta olen ajatellut, että sitten olisi kaksi suht saman ikäistä, eikä vauva-/taaperoaika veny kamalan pitkäksi. Tämä on vielä mukavaa, mutta en oikein usko, että haluaisin esim. kolmea lasta kolmen vuoden väleillä, kun sitten olisi kauan pieni talossa. Pikkulapset ovat ihania, mutta aika aikaansa kutakin. Nyt eletään tätä vaihetta vielä toivottavasti se viisi, kuusi vuotta :)
 
Hei äidit ihanat.

Ilo. meitäkin kehotettiin alottaan lihat ja puurot. Tosin puurot ollaan ja oma-aloitteisesti aloitettu. Ekana riisipuuroa, seuraavana kokeillaan kaurapuuroa. Lihat varmaan siks, kun milloin ei oo tullu painoa tarpeeksi, ja nyt ei muka pituutta... ärghh ! Mielestäni tuo on hienosti kyllä pyöristynyt puurojen tulon myötä <3 Mut aina jotain valittamisen aihetta.... ja sekin vielä, että oikea käsi ei muka pelitä ja se pitää lääkärillä tarskittuttaa. No, tyttö ku on aamu-uninen ni ei hän jaksa näyttää taitojaa neuvolassa heti aamusta. Ja siis kyllä käyttää molempia käsiään, hienosti repii omia varpaitaan jne ! En usko, että on mitään syytä huoleen. Ovat vaa hyvin tarkkoja, tietysti niin se pitääkin olla pienten parissa.

Ja miunkin pitäs ilmotella töihin hoitovapaasta. En ollut palaamassa heti marraskuun jälkeen vielä. Ei ei ... vastahan mie synnytin :heart:

Iloisia hetkiä teille pienten kanssa, ja hyvää vkloppua
-Pikku Pallo ja Möyrijä 5kk+1vkoa
 
Heippa!

Meidän neidistä on tullu nyt tosi seurankipeä, koko ajan pitäis olla viihdyttämässä ja hauskuuttamassa ja kantelemassa ympäriinsä joko sisällä tai vielä mielummin pihalla. Ympäristö kiinnostaa kovasti eikä tietenkään lattialta näe tarpeeksi paljon ja kauas, vaikka nouseekin mahalla ollessaan jo tosi hienosti suorille käsille. Kovasti yrittää myös päästä eteenpäin, mutta vielä ei etu- ja takapää toimi ihan yhteistyössä. Myös sylissä pönöttää kovasti istuvassa asennossa, samoin sitterissä, mutta kun ei vielä omin avuin nouse istumaan eikä pysy itsekseen istumassa jos päästäisin irti, niin vielä en oo syöttötuoliin uskaltanut laittaa. Se on kuitenkin tossa valmiina odottamassa ja pari vähän isompaa neitokaista on sitä käynyt jo testailemassakin. Sitteri käytössä lähinnä sillon ku otan likan mukaani suihkuun, sekä nyt kun on ruvettu vähän soseita maistelemaan.

Porkkanasoseella aloitettiin muutama päivä sitten ja innoissaan ottaa lusikan suuhun. Pari päivää meni hoksata että sitä sosetta vois myös niellä eikä vaan puljata suussa kielen kanssa. Nyt sit toissapäivänä huomasin pepun olevan aika punainen ja pientä rakkulantapaistakin on, niin meinasin pitää hetken taukoa ton porkkanan kanssa ja koittaa sit bataattia seuraavaksi. Hyvinhän toi voi johtua vaan siitäkin, että soseet tekee kakan tujakammaksi mikä sit ärsyttää ihoa näin alkuun, mutta voi toki olla allergiaakin kai. Onko muilla ollu kiinteiden aloittamisen yhteydessä pepun punoitusta tms? Oon ainakin nyt alkuun meinannut tehdä soseet itse, katotaan sit kuinka kauan päätös pitää..

Yöunille nukahtaminen on nyt viimeaikoina ollut hankalaa. Ei ole enää vähään aikaan nukahtanut tissille (harvoin enää suostuu syömäänkään siinä just ennen nukkumaanmenoa), mutta syliin on siis nukutettu ja siitä sit omaan sänkyyn. Nyt on kuitenkin alkanut tappelemaan vastaan ihan kamalasti, sylissä vaan vetää selkää kaarelle ja huutaa, mutta sit kun sitkeästi heijaa niin kyllä se hetken päästä ummistaa silmät. Tosin kun ennen ei herännyt sänkyyn laskettaessa juuri koskaan, nyt herää melkein aina ja täytyy taas ottaa syliin ja tätä samaa sit saatetaan muutama kerta toistella ennen kuin sammuu lopullisesti. Tälläiselle lyhytpinnaiselle äiskälle alkaa olla aika rassaavaa.. Mut pääsääntöisesti yöunille käy 20.30-22 välillä riippuen vähän tuosta väsytystaistelun kestosta (eilen meni tunti että nukahti) ja aamulla on alkanut aikaistaa heräämistä niin että nykyään herätään siinä 7-8 aikaan. Yöllä herää yleensä pari kertaa, en tiedä herääkö nälkäänsä vai muuten vaan mutta aina kun alkaa kitinä kuulua ja menee katsomaan niin siellä se on mahallaan suorien käsien varassa huojumassa ihan pirtsakkana. Kääntyilee siis öisin paljon mahalleen eikä sit tajua kääntyä takaisin eikä myöskään nukkua mahallaan vaan heti alkaa kitinä. Yleensä sit otan tissille vaikkei varsinaisesti itkekään, kun se on ainoa(?) keino saada neiti takaisin uneen, kun en jaksa mitään tunnin heijauksia alkaa harrastamaan keskellä yötä. Haluaisin opettaa tuon nukahtamaan itse omaan sänkyyn, mutta se taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty varsinkin jos en halua ruveta pientä huudattamaan. No, ehkä tilanne helpottuu ajan kanssa.

Päiväunet tuo nukkuu lähes poikkeuksetta vaunuissa, yleensä teen pienen muutaman minuutin lenkin jonka aikana nukahtaa ja sit jätän pihaan nukkumaan, siis jos en itse jaksa just silloin lähteä pidemmälle lenkille tai haluan saada kotona edes jotain tehtyä. Päiväunien pituus meillä on ihan onneton, yleensä noin 30min ja tunti on jo ihan luksusta, eli oma aika ja myös kotitöiden teko jää päivisin aika vähiin. Noita pätkiä sit nukutaan neljä kertaa päivän aikana.

Varsinaista vauvakuumetta täällä ei ole, mutta olis kuitenkin suunnitelmissa toinen lapsi aika lyhyellä ikäerolla. Tosin mun seksihalut on edelleen aika nollassa ja siksi seksiä ei ole mitenkään kauhean usein (eikä kyllä menkkojakaan ole vielä kuulunut) että ei voi sanoa että vielä oltais alettu toteuttaa tuota meidän suunnitelmaa.. Mut siis ei ole ehkäisyä kuitenkaan käytössä niillä kerroilla kun mies saa houkuteltua hommiin.

Hepa ja neiti 5kk 1vko
 
Hepa Kuin olisin lukenut tytöstäni, kun luin tuota sun kertomusta lapsesi yöunista! Siis meillä ihan samanlaista touhua. Meilläkin herää usein kun siirtää sänkyyn. Sitten alkaa se nostelurumba. Meillä onneksi voi selvitä jopa 15 minuutissa. Ja tyttö kyllä huutaa ja taistelee unta vastaan joskus ihan koomisellakin raivolla. Ja tuo toive siitä, että tyttö joskus nukahtaisi itse omaan sänkyyn - tällä hetkellä minustakin tuntuu toivottomalta. Nyt on tyttö alkanut herätä, kun me mennään nukkumaan. No, otin eilen heti viereen syömään/nukkumaan ja siitä sitten herättiin aamulla ja hyvin nukutti kumpaakin :whistle:. Tuntuu menevät nyt takapakkia tää "omaan sänkyyn itse nukkumaan"-projekti. Mä oon alkanut tekemään niin, että aloitan nukutuksen jo aikaisemmin kun tiedän siinä pahimmillaan kestävän vaikka 45 min.

EH & tyttö 5½-kk
 

Yhteistyössä