Helmikuun helmet 2013

Meidän tyttö tykkää Piltin maustetuista puuroista. Päärynä-mustikka ja banaani-vadelma. Lisään puuroon yleensä vielä hedelmäsosetta 1/3 - 1/2 purkillista.

Ruokarytmi on nyt suunnilleen tällainen:
klo 6-7 maitoa
klo 9 puuro ja hedelmä
-päiväunet ja touhuilua-
klo 12-13 lounas, kokonainen tai puolikas purkki liha-kasvissosetta ja maitoa
-touhuilua ja päiväunet-
klo 16-17 päivällinen, kokonainen purkki liha-kasvissosetta, ehkä myös maitoa
-touhuilua-
klo 20 iltapuuro ja hedelmäsose sekä maitoa
-nukkumaan-

Yöllä ei enää syötetä. Meillä oli tassu-unikoulu, mutta se ei tuottanut toivottua tulosta muutamassakaan viikossa, vaan tyttö jäi välillä tyytyväisenä nukkumaan, ja välillä kamalan huudon saattelemana. Nyt vaihdettiin pistäytymisunikouluun eli tyttö viedään nukkumaan, sanotaan hyvät yöt. Jos alkaa huuto, mennään sanomaan "Nyt nukutaan" ja silitetään kerran. Jos huuto yhä jatkuu, odotellaan pidempi aika jne. Tämä tuntuu toimivammalta. Meillä rytmi on nyt tosiaan yön suhteen aika vakio.

klo 20.30-21 yöpuulle
klo 6-7 herätään maidolle, ja jatketaan unia noin klo 8 asti.

Tyttö heräilee yöllä kerran, pari, mutta ei itke, vaan ähisee minuutin, pari ja jatkaa unia. Välillä saattaa vingahtaa tai itkeä pikku tirauksen, mutta katsomaan mennessä onkin ihan unessa (vaikka siis menisi ihan heti).

Rytmin löytymisessä on se mukava puoli, että nyt on helpompi ulkoilla ja suunnitella päivää. Toki tietyt uniajat on otettava huomioon, ja nykyään emme voi olla missään myöhään, mutta onneksi tämä herkin vaihe on suht lyhyt. Vuoden ikäinen esim. ei mene ihan niin helposti täysin sekaisin, jos joskus nukkumaan meneminen viivästyy.

Käykö muuten kukaan muu vauvauinnissa? Me olemme muutaman kerran käyneet, vielä ei ole sukelleltu. Toivottavasti sukellusrefleksi on yhä tallella, vaikka täällä ollaan jo ihan liki 7 kk:n ikäisiä.

Ai niin, onko muilla jo alkaneet kuukautiset? Täällä ei vieläkään, toki edelleen imetän vähintään 4 kertaa päivässä, ja noin harva tahti on ollut vasta pari viikkoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Pilkku Miksi teidän pitää vielä unikouluttaa, jos teillä on noin hyvät yöt eikä vauva edes syö yöllä? Kun jos meillä aloitetaan joskus se unikoulu, syy on se, että yöunien aikana heräillään ja tissiä on saatava suunnilleen aina.

Mutta jotenkin suhtaudun tällä hetkellä noihin unikouluihin vähän skeptisesti, siis meidän tytöllä. Testasin tuossa yhtenä iltana sitä tassuttelua. No joo, tyttö huusi 1½ h ja sitten luovutin. Meillä ei ole mitään virkaa mistään tassusta. Kun silitin tyttöä, hän tuntui vaan suuttuvan "mitäääh, tuo vaan silittää vaikka mä tahdon tissiiii!". Sitten nostin syliin ja kun rauhoittui sänkyyn ja huuto päällä. Ja tuollainen pistäytymiskoulu, no tyttö huutaisi siellä niin kauan, että nukahtaisi huutoonsa :|. Sellasta en ainakaan nyt jaksa. Meidän tilannetta vähän muuttaa se, että ekat 4 kk kun ei tiedetty tytön refluksista, tissi oli hänen ainoa lohdutus ja helpotus siihen vaivaan. Eipä se tilanne ole vieläkään muuttunut, vaikka vaiva on suht' aisoissa. Viime yö oli taas ok (meidän mittapuulla, ei varmaan yleisellä!), joten jos vaikka katsotaan ensin mitä aika tekee.

Eh & tyttö 6 kk 1 vko
 
Heipä hei!

:wave: Täällä alko kuukautiset keskiviikkona, ihan puskista kyllä tulivat, en osannu oottaa yhtään. Aikalailla kuukauen taisin keretä nyt imetellä kokonaan ilman yösyöttöjä, kun alkovat.

Keskiviikkona käytin myös pikkuherran siellä hammastarkastuksessa. Alas on tulossa eka tai ekat hampaat niinku tiesinki, kun metallilusikkaan kolahtaa ja turvotusta näkyy siinä olevan. Saatiin toinen hammasharja ja pikkunen hammastahnatuubi mukaan. Varasin samalla parin viikon päähän itelleniki ajan tarkastukseen, kun edellisestä on melkein se 2 vuotta, niin tuleepahan nyt katottua sit omatki hampaat kuntoon. Mietin tuossa, kun mulla on aika keltaset hampaat, että mitenhän paljon maksais se valkasu, en tietenkään tajunnu siltä hoitajalta kysästä... No pitää ottaa asia puheeks sitten siellä tarkastuksessa.

-minä vaan -84 + Vesku n. 7,5 kk
 
Unikoulu ei sitä nyt ehkä voi enää sillä nimellä kutsua, vaan tämä on meidän tapa nykyään. Kun tyttö väsyy (kitisee, hieroo silmiä) viedään nukkumaan, ja nukahtaa pienen kitinän jälkeen itse. Jos pääsee liian väsyneeksi, niin nukahtaminen on hankalampaa. Olen myös oppinut, että tyttö jaksaa olla hereillä maksimissaan kolme tuntia, ja sitten olisi hyvä päästä nukkumaan. Joskus tyttö pitää käydä kerran kääntämässä takaisin selälleen, kun saattaa kääntyä mahalleen ja nojailla käsien varassa, eikä sitten muka osaa itse enää laskeutua makaamaan :)

Kiitos vastauksesta minä vaan-84! Ehkä tässä itsekin saa odotella niitä pian alkavaksi, yösyöttöjä ei ole ollut elokuussa enää, ja vauvallakin ikää "jo" se 7 kk.

Nyt on kyllä ihan hirveä raskauskuume. Vielä keväällä olin niin onnellinen, etten enää ollut raskaana, mutta nyt kyllä haluaisin jo olla taas :) Helpompi kyllä, jos en heti raskaudu tässä, niin ei tulisi ihan älyttömän pientä ikäeroa, mutta ensi vuoden aikana toivoisin toista vauvaa. Sitten olisi lapsista jo aika pian seuraa toisilleen :)

Nyt täytyy vielä hehkuttaa, että juuri nyt elämä on aivan ihanaa! Rakastan vauvaa päivä päivältä enemmän, ihana hymytyttö meillä:heart: On aivan ihanaa olla äiti, tuntuu että aika ja kaikki on juuri nyt niin otollista tälle elämänmuutokselle. Miehelle muutos on ollut kovempi pala, mutta itse elän mielestäni elämäni ihaninta aikaa, vaikka välillä väsyttää ihan turkaleesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Hei kaikille :wave:

Meillä oli 6kk neuvola tiistaina ja tytöllä kaikki hyvin :) Painoa oli kertynyt 7300g ja pituutta 68 cm. Seuraava neuvola onkin sitten vasta 8kk. Toisaalta harmi ettei 7kk ole neuvolaa ollenkaan.
Onkos muut alkaneet antaa sormiruokaa? Meille sanottiin, että voisi alkaa antaa, mutta jotenkin se jännittää mua. Maissinaksuja oon antanut nyt parina päivänä natustella, ne kun sulaa suuhun. Hienostihan tuo näyttää niitä syövän.

Joku kyseli TrippTrapp- tuolista. Meillä on se ja ollaan oikein tyytyväisiä hankintaan :) On tukeva ja tytön on jotenkin helppo istua siinä.

Meillä ollaan nyt kovasti harjoiteltu istumista :) Vähän aikaa neiti pysyykin jo istumassa ilman, että pidetään kiinni ollenkaan, mutta tasapaino on vielä aika hakusessa :D Käytiin myös kokeilemassa puistossa vauvakeinua, ja ei kyllä mene pitkään kun siinä voi jo hyvin keinua. Ihanaa, sitten viitsin mennä leikkipuistoon, kun siellä voi jotain jopa tehdä!

Mä täällä jo aikaisemmin vähän mainostin omaa blogiani ja siellä onkin käynyt ihan kivasti lukijoita. Perustin blogille omat FB-sivut, joten jos jotain kiinnostaa seurata kirjoituksiani, niin sitä kautta se käy todella näppärästi :)! FB-sivut löytyy täältä https://www.facebook.com/onnenjyvia

Bumble & pikkuinen 6kk :heart:
 
Moikka Moiiii!

Sormiruokailu on meillä kova juttu. Sitä ollaan jo harrastettu syöttötuolissa istumisesta lähtien. :)


Iik mulla on ensi kuussa hampilääkäri. Pelko on mieletön. Harmi, kun siellä ei saa sitä ilokaasua, kun on kunnallisessa :'( Haluisin niin ykstyiselle poistattamaan noi viisurit, mutta oon kuullut huhuja, että jos ne joutuu leikkaamalla irroittamaan, ni voi maksaa 500 € .. Joo ei kiitos :''(
 
Tervehdys kaikille =)

Turkin reissu meni tosi hyvin ja luulen et helpompi matkustaa nyt kun esim. vuoden päästä;)

Meillä rytmi nyt tämä: Herää 6.30-7.30 välillä, sit syö puuron ja tissiä päälle. 9 pienet päiväunet. sit lihasosetta ja pullomaitoa. 11-15 välillä nukkuu parin tunnin päikkärit. Sit liha tai hedelmäsosetta ja tissiä. 16-18 välillä pikku unet. 19 puuro ja maitopullo. 20-21 nukkumaan tissin kera;) Yöllä herää kaksi kertaa syömään tissiä.

Menkat ei oo viel alkanu! Mut pitäis alkaa ku sterilisaatio tehty;)

Maissinanksuja on maisteltu ja banaania sormiruokana.

Unikoulua oon miettinyt mutta onkohan tarvetta jos herää vaan kaks kertaa syömään? Lisäks poitsul ollu jo kaks korvatulehdusta niin pelkään et jos huudatan ja sit oiski vaik korvat kipeet=(

Aurinkoisia syyspäiviä kaikille=)

äitx2+pieni mies huomenna 7kk
 
Pikku_Pallo hyvin sä siitä hampilääkäristä selviät. Itseasiassa viisurinpoisto on ollut mulle juurihoidon lisäksi niitä kivuttomia toimenpiteitä. Ne puuduttaa siihen niin tehokkaasti ettei kyllä tunne mitään. Ja jos tuntee niin pyytelet lisää puudutetta :) Ainakin omassa asuinkaupungissa kunnallinen on jopa parempi kuin yksityinen. Yksityinen tuppaa teettämään turhia toimenpiteitä rahan haistaessa, kunnallinen tekee vain sen mitä on pakko. Jos sua jännittää ihan kamalasti, niin olithan tietoinen että voit pyytää rauhoittavan esilääkityksen? Kannattaa etukäteen kysyä vaikka ajanvarauksesta et olisko mahdollista sellainen järjestää. Ja toki kerrot, että sua pelottaa niin järkevä lekuri ottaa vähän iisimmin ja kertoo mitä tekee jne :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Hiljaista on, missäs on helmikuisten helmien äidit :)! Kuulumisia olisi mukava kuulla.

Täällä tyttö pienimuotoisesti etenee :D. Vetää käsillä eteenpäin pirteenä kovinkin tehokkaasti, mutta aika valikoiden. Jos edessä on jotain tosi mielenkiintoista, niin hyvin sujuu, mutta muuten makoilee.

Lääkäritarkastus (6 kk) oli vasta äsken ja kaikki ihan hyvin. Tai siis tyttöhän lähestyy jo vähitellen 7 kk. Pituus 69,5 cm ja paino 7630 g. Painoa on alkanut tulla ihan eri tavalla kun syö kiinteitä. Tehosterokotuksen sai ja nyt on sitten kuumeessa :|. Väsynyt tyttö, mutta muuten suht'koht kunnossa kuumeesta huolimatta.

Mutta nyt kuuluu makkarista ääntä, pitää mennä katsomaan!

EH & tyttö
 
Hehei :)
Täällä yksi huono krjoittelija!
Kovaa vauhtia mennään eteenpäin! Kovasti yritellään nousta konttaamaan. Sormiruokailu tääläkin kova juttu :) Paljon naureskellaan ja tutkitaan. Vauvauinti kiinnostais!
Tekikö moni itse ruoat? Mie on tehny ite mut oisko kellän jotain tosi herku reseptii näile pienille :) lohimureke pihviä bataattivihannes lihasoseita jauhis keittoo ym perus juttui oon tehny. Onko kukaan mitän pasta riisi juttua tehnyt? :)
 
Syysvuokko osta tai lainaa kirjastosta semmoinen kirja kuin 500 ruokaa vauvalle ja taaperolle, ihan huippu! Siellä on tosi paljon hyviä ohjeita ja muunnoksia perusohjeisiin. Meillä pojalle maistuu hyvin kanakeitto, gulassi, tomaattikastike..
Pastaa ja riisiä on myös käytetty, hyvin maistuu. Riisinä täysjyvä, ja pastan virkaa on ajanut rakettispagetti, tumma nallemakaroni ja pikamakaroni. Rakettispagetin olen pieninyt hieman vielä ennen keittämistä monitoimikoneella. Ja nimenomaan siis ennen keittämistä, muuten menee ihan tapettiliisteriksi. Muut makaronit ja riisit onkin syöty ihan sellaisenaan.

Tässä pari hyvää ohjetta, olisin itsekkin voinut syödä.. :p

Jauheliharisotto
7dl vettä
1dl täysjyväriisiä
200g porkkanaa
200gkesäkurpitsaa
50g palsternakkaa
50g purjosipulia
150g paistijauhelihaa
2dl pakastemaissia
muutama kokonainen maustepippuri ja 1-2 laakerinlehteä

Kiehauta vesi, lisää riisit ja keitä n.25min. Pese, kuori ja kuutioi porkkanat, kesäkurpitsa ja palsternakka.
Halkaise, pese ja viipaloi purjo. Lisää porkkanat, palsternakka ja purjo riisin joukkoon ja keitä n. 5min.
Lisää lopuksi kesäkurpitsa ja jauheliha pieninä nokareina. Keitä n. 10min. Lisää lopuksi maissit ja keitä kunnes kaikki on kypsiä. Ennen soseuttamista poista laakerinlehdet ja pippurit.
Valmista sosetta tulee noin litran verran.

Bolognalainen pasta
200g porkkanaa
30g juuriselleriä
50g palsternakkaa
50g sipulia
1 tomaatti tai 1-2rkl maustamatonta tomaattisosetta
4dl vettä
1dl tummaa makaronia
100g paistijauhelihaa

Pese, kuori ja paloittele juurekset. Kuori ja hienonna sipuli. Kuori tomaatti; tee muutamia viiltoja kuoreen, kasta pikaisesti kiehuvaan veteen ja vedä kuori irti. Paloittele tomaatti.
Kiehauta vesi, ja lisää porkkanat ja sipuli. Keitä n.10min
Lisää selleri ja palsternakka. Keitä n.10min
Lisää tomaatti, makaronit ja jauheliha pieninä nokareina,keitä kunnes kaikki on kypsiä.
Soseuta keitinveden kanssa. Sosetta n. 7dl


Jaa, nyt kutsuukin jo nälkäinen poika :D lisää ohjeita voin laittaa jos joku niitä tahtoo.. :)

Norpu ja pikku-ukko 7kk
 
Hei taas kaikille!

Meillä tyttö konttaa sujuvasti eteenpäin. Ryömiminen ei koskaan sujunut kuin takaperin, mutta viikko sitten hän oppi konttaamaan, ja nyt meillä mennään kovaa:) Viikkoa ennen konttausta tyttö oppi nousemaan itse istumaan suorin selin ilman tukea. Tyttöhän kääntyi ensimmäisen kerran selältä vatsalla vasta 6 kk:n iässä, ja heti kun tuli täyteen 7 kk, tuli tuo istuminen ja konttaus kuvioihin. Eli aika hyviä harppauksia on tapahtunut :)

Vauvauinnista ei meidän tyttö ainakaan vielä kovin paljoa nauti. Ihan selvästi vähän pelkää vettä. Yritämme nyt runsaalla kylvettämisellä totuttaa paremmin veteen, mutta jos ei muutaman viikon sisällä ala uinti tuntumaan kivalta, niin emme aio väkisin jatkaa.

Nytpä ei tule muuta mieleen, kiva olisi enemmän kuulla muidenkin kuulumisia. Kovasti on hiljennyt meidän keskustelu. Liekö kaikilla niin kiire vauvojen kanssa? Meidän nukkuu nykyään päivällä putkeen pari, kolme tuntia, niin aikaa jää ihan kivasti omille jutuille.

Pilkku_ ja tyttö vähän reilu 7 kk
 
Mä teen suurimman osan ruuista itse. Helppo juttu. Heitän kattilaan sopivat kasvikset, keitän tai höyrytän ja laitan soseeksi. Proteiininlähteet pakastan erikseen ja pakastan jääpalarasiaan sopiviksi annospaloiksi. Noi soseet tulee niin helposti ettei edes kiinnosta ostaa lounasruokia tai hedelmäsoseita valmiina ellei sitten ole jotain reissaamista tiedossa. Jogurttisoseet ostetaan valmiina kun niitä ei kai oikein pysty kotona tekemään. Puurot vielä toistaiseksi valmisjauheesta mutta kohta aletaan totutella tavalliseen kaurapuuroon. Sekin tulee helposti kun syön itsekin aamupuuron, otan siitä sopivan annoksen sivuun vauvalle ennen suolan lisäämistä. Vähän tuoremarjasurvosta sekaan niin luulisi kelpaavan, saa nähdä :D

Kaupan lounassoseille tuo irvistää, erityisesti kalapohjaisille. Niille ei avata edes suuta, pelkkä haju riittää laittamaan huulet tiukaksi viivaksi josta ei yksikään lusikka pääse läpi :p Ja kyllähän ne aika karseelta haisee, ei säilykekala ole munkaan lempparia. Osaa lihasoseista suostuu syömään vaikka nyrpisteleekin alkuun. Kuitenkin on hyvä, että edes joku kelpaa niin voi reissatessa ostaa valmiit pöperöt jos ei ole kokkausmahdollisuutta tai jääkaappia kotisoseille.

Kotisoseista suosikki on bataatti-maissisose broilerilla tai kalkkunalla. Ihme ja kumma, koska maissi oli aiemmin suuri hyihyiyökensyö, huutokohtauksen arvoinen yökötys. Kunhan vaan soseutan maissit siivilän läpi painelemalla niin kelpaa hienosti :)
Sitten menee peruna-porkkana-parsakaali kalalla tai kananmunalla. Erityisesti tykkää kananmunasta.

Soseet meillä menee jo aika karkeana, voi huoletta jättää pieniä paloja sekaan. Maissin kuoret ovat ainoa ei kiitos-reaktion aiheuttajat, niitä ei suostunut syömään joten kokonainen sose-erä piti sitten painella jälkikäteen tiheästä siivilästä läpi ennen syöttöä. Ja tietty desilitra kerrallaan :headwall: No, virheistä oppii ja jatkossa soseutan maissit erikseen ennen muuhun soseeseen sekoittamista.

Tänään mulla onkin soseidentekopäivä. Kerran viikossa pyrin tekemään soseet.
 
Moi!

Meijän poika laitto tänä aamuna minun sormen suuhunsa ja siellähän tuntui olevan ensimmäinen hammas puhennu!
Viime sunnuntaina nousi monta kertaa konttausasentoon ja tällä viikolla noussu muutaman kerran, mut ei oo vielä päässy kuitenkaa liikkelle. Taitaa jäähä siis täälläki se ryömiminen väliin, kun se on onnistunu vaan takaperin. Istuu jo onneks ihan jämäkästi, niin voi huoletta jättää matolle itekseen jo istumaan, kuhan ei oo takana mitään, mihin voi iskee päänsä, kun jossain vaiheessa tahtoo sitte kupsahtaa selälleen.
Ei oo kylläkään kääntyny vielä ite selältä mahalleen eikä nouse istumaan. Tykkää kovasti kävelytyksestä ja tukee vasten seisoskelusta.
Ruokaa teen välillä ite, mut pääasiassa syö nyt ihan valmiita purkkiruokia, kun sitä tuntuu menevän niin paljo... Meillä on kokoajan syöty ihan pikakaurahiutale- ja normi neljänviljanpuuroo, kun neuvolasta sillon kysyin, niin alotettiin tuolla pikakauralla, kun se on vähän hienompaa ja sitä meillä on muutenki aina ollu, kun valmistuu niin kivan nopeesti.

välipalan aika...

minä vaan -84 + Vesku 17. pvä 8kk
 
Moikka

Norpulle kiitos sosevinkeistä! Täällä on syöty sitä yhtä ja samaa päivästä toiseen (bataatti+kesäkurpitsa+porkkana++parsakaali+possu, tai joku näiden sekoitus), suurimmaksi osaksi allergioiden pelossa. Oireita on, lääkäri tulossa, en uskalla laajentaa repertuaaria kovin äkkiä.

Vauvauintia meidän poika rrrrrrakastaa! Se oli arvattavissa jo kylpysessioiden perusteella, poika on molskis vaan eikä meinaa pysyä nahoissaan kylkyammeessa, uima-altaasta puhumattakaan. Mutta jostain syystä suihkuhuoneessa pääsee aina itku. En tajua miksi. Ehkä väsyttää uinnin jlkeen, mutta kun se pääsee ennen uintia myös.

Muskarissa viihtyy myös tosi hyvin.

Ja nyt heräsi, eli pitää mennä...

Tuulis ja rakas 6,5kk
 
pikku yllätys Mistä sä olet tehnyt niitä hedelmäsoseita? Kun mun mielikuvitus on riittänyt banaaniin ja omenaan... Niin joo, annoinhan mä mustikkaa ja puolukkaakin. Muut soseet teen ainakin tällä hetkellä itse, kaupan ei oikein edes uponneet reissussa. Oon tehnyt esim. maissi-porkkana-kesäkurpitsa-broileri-pastapataa :D. Ja sitten porkkana-tomaatti-broileri-pastapataa. Yleensä siis vaan miksailen noita eri kuutioita yhteen :). Sitten oon pakastanut mm. riisiä, että sitä saa myös hiilarilisäkkeeksi ruokaan. Tuo pastavinkki (norpunko se oli...) oli hyvä, koska mä olen kaapinut monitoimikoneen seinistä sellasta pastaliisteriä irti ja miettinyt, että miten hemmetissä...:D. Mausteita olen laittanut sekaan, että tottuisi niihinkin. Välipalaksi tyttö on saanut yleensä hedelmäsosetta, mutta nyt tein puolukkapuuroa vaihteeksi ja hyvin söi sitäkin. Oon aika vähän tehnyt vielä sellasta "oikeaa ruokaa" tytölle, siis joku selkeä ruokalaji ja soseuttaisin sen. Enemmän tuota "kuutioleikkiä".
Kalaa ei olla vielä kunnolla annettu eikä kananmunaa, pitää nekin tässä kokeilla.

EH & Tyttö
 
Mä soseuttelen milloin mitäkin hedelmää, aika pitkälti satotilanteen mukaan. Omena-porkkana ja omena-päärynä on ton pienen herkkua, persikka- ja nektariinisoseet tulee hyvänä kakkosena. Banaanista tykkää tuoresoseena, eli vauvan omalla lusikalla vaan "raavin" banaanista mössöä ja syötän. Helppo esim kaupungilla liikkuessa, ei tarvi kikkailla kylmälaukun kanssa ja roudata likaista sosepurkkia pesuun. Riittää kun on banaani, lusikka ja ruokalappu matkassa. Loppuosan mikä vauvalta jää syömättä voi itse halutessaan napsia välipalaksi. Tai sitten ostaa sellaisia minibanaaneja. Joskus oon niitäkin löytänyt, en tiiä saako niitä enää Suomesta kun en ole moneen vuoteen nähnyt. Pitäis varmaan kysyä kauppiaalta onko edes saatavilla. Tallinnassa oli useammassakin kaupassa joten miksei olisi täälläkin. On aika kivan makeita :)
Marjoja me laitetaan puurojen sekaan. Niiden avulla menee jauhepuurot paremmin alas. Painelen ne joko siivilän läpi tai sitten soseutan isomman erän kerralla ja pakastan jääapalarasiaan. Marjasosetta on tullut kyllä ostettua usein valmiinakin.
Kannattaa testata tota omena-porkkanasosetta, meillä se on ihan suosikkisose. Löydettiin toi makuyhdistelmä Turkissa käydessä, löytyi valmissoseena sieltä. Jo ekasta lusikallisesta näkyi, että uusi suosikkisose on löytynyt :)

Tässä olisi ohjetta siihen. Tällä mä olen itse tehnyt kaiketi 3 sose-erää ja joka kerta on maistunut pienokaiselle :) Rohkeasti vaan kokeilemaan. Jos ei kelpaa pienelle niin tän voi heittää vaikka leipätaikinaan ;)

Omena-porkkanasose

4 omenaa joista puolet hapanta ja puolet makeaa
3 porkkanaa
vettä

1. Kuori ja paloittele raaka-aineet sopiviksi paloiksi. Jätä omenat reiluiksi lohkoiksi.
2. Keitä porkkanat puolikypsiksi. Lisää sen jälkeen omenat, keitä kaikki kypsäksi.
3. Ota keitinliemi talteen.
4. Soseuta. Käytä tarvittaessa keitinlientä oikean rakenteen saamiseksi. (usein ei tarvitse lisätä vaan on sopivan löysää sellaisenaan)
5. Purkita sopiviksi kerta-annoksiksi, jäähdytä ja pakasta.
 
AAAARGH Tää sivusto tekee aina ton et jos hipasee jotain väärin ni kilsan teksti katoaa.... Nooooouuu.... (kandee näköjään välillä mustaa ja CTRL+C ni jää välimuistiin ittelle, en keksi muutakaan varmistustapaa) No kohta toi poitsu herää ni kerron lyhyesti:

Eli moro kaikille PIIITKÄSTÄ aikaa, hauska nähä että täällä vielä "tuttuja".... =)
Poitsu nyt 7,5kk , yli kuukauden jo konttaillut, noussut tuettuna seisomaan ja aiheuttanu tälle yksinhuoltajaäidille harmaita hiuksia ;). Vähitellen alkaa tuntua että hoitoon joutaisi mennä välillä, johan tässä täysin tiiviisti ollaan tovi eletty. Pisin aika erossa muuton aikana toukokuussa kolme tuntia, nyt ei laisinkaan koko kesänä. Ja meno alkaa olla liikkumisen myötä melko villiä... Kuusi hammasta on jo suussa ja nyt itsetään seiskaa ja kasia. Kaiken lisäksi teen itse viimeistä viisauden hammasta, joten sympatia on kova, olo on kun ois turpiinsa saanu :( .
Nyt tuo tuhisee siellä siihen malliin että äitille äkkiä ruokaa ennen kun vouohtetaan taas pitkin kämppää huhhuh....

Vempukka ja poitsu 7,5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Tytteli tänään 7 kk :)! Ja vauhtia piisaa! Ryömii pitkin taloa kovaa vauhtia :D. Siis uskomatonta, miten kovaa vauva pääsee tuolla tyylillä! Ja tottakai kiinnostaa kaikki. Pitää kyllä tosissaan vahtia, ettei tee mitään tyhmyyksiä. Radiokanavia säädetään innokkaasti :D.

Hieman on öihinkin mennyt tuo liikkuminen, yhtenä yönä alkoi liikkua mun ja miehen välissä poikittain ja pitkittäin ja mahallaan ja kaikkea. No, noita öitä oli silloinkin, kun hän oppi kääntymään vatsalleen.

Yöt on olleet nyt ihan ok muuten. Luulin yhdessä vaiheessa, että tytsi söisi yöllä enemmänkin, mutta ilmeisesti sitten vaan kun siirrän viereen eli kerran. On öitä, jolloin mulla ei ole mitään muistikuvaa tytön siirrosta viereeni. En esim. muista, millaista ääntä tyttö on pitänyt, kun olen herännyt. Ääni ei voi olla kova, kun mies ei koskaan kuule mitään :). Voihan se olla, että tyttö olisi helposti rauhoiteltavissa takaisin nukkumaan, mutta en ole nyt sitten voinut tätä kokeilla. Pakko kai jossain vaiheessa mennä itse nukkumaan eri huoneeseen ja mies saa jäädä tytön kanssa nukkumaan ja kuuntelemaan.

Eh & Tyttö 7 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Moikkamoiii kaikille!

Pitkästä aikaa. Mitä kuuluu?

Varoitus Nyt tulee ruoka-aiheista höpinää :D
Itse kovana kokkailijana myös vauvanruuan teko on mieluisaa puuhaa täällä. Joka päivä neljä kertaa suunnilleen pyörii meillä tehosekoitin. Tosin ei aina niin paljon... pakastan hyvin paljon ! Mut pakastimessakin on tilat rajalliset, kun on niin pieni. Möyrijä tykkää erikoisista makuyhdistelmistä. Kaupan soseet ovat aika nou-nou. Paitsi YKSI ON YLITSE MUIDEN; kalkkuna-maissi-bataatti :p En muista valmistajaa. Puurona oli aikaisemmin vauvojen omia puurojauheita, joihin lisättiin vain kuuma neste (mm. kaura, riisi). Nykyään teen ihan samoista hiutaleista, mitä itse käytän . Eli kaura-ruispuuroa , jonka löysennän tehosekoittimessa. Joukkoon vaihtelevasti hedelmää ja marjaa. Viimeksi meillä oli mustaherukkaa, omenaa sekä banskua. Tyttö on suuuuuuri puurojen ystävä. Myös suurin osa soseista menee. Mausteina olen käyttänyt currya, persiljaa ja muita yrttejä mitä löytyy sillä hetkellä tai mitkä sopii . Tänään söimme tomaattista possusosetta. Namia ! Minä myös imetän sekä annan korviketta, jos on tarvis... Tehosekoitin oli siis tähän talouteen juuri oikea hankinta. :)

Meillä uutta :
- ryömiminen
- kaksi hammasta puhjennut
- sanotaan "Vaa-vaa-vaa-vaa-bää-bää-bää"
- yöllä ollaan levottomampia
- tissi kelpaa entistä paremmin , mutta toisinaan nänniä purraan ja voin kertoa, että se sattuu
- istutaan itse hienosti
- Pikku-Kakkonen on kiinnostava (Voi ei .... )
- ollaan konttausasennossa ja siinä keikutaan sitten


[/B]


Kauhiaa, kun menee taas valvomiseksi. Mutta päivisin ei ole aikaa kirjoitella. Tai ei malta kököttää enää täällä. Ollaan niin paljon puuhasteltu. Huomenna tulee yökylään Möyrijän sylikummi. Ovatko lapsenne kummit olleet kylässä teillä paljon tai oletteko nähneet usein?

Hauskaa viikonloppua kaikille !

 
Viimeksi muokattu:
Piti tulla tänne kertomaan, että tein tuollaista kalapataa tytölle ja ainakin omaan suuhun maistui tosi hyvälle. Annoksesta tuli noin 10 pientä "pilttipurkillista". Jos ketä nyt kiinnostaa tehdä, niin tässä ohje, etsitty netistä. Aattelin vaan tähän laittaa, kun oli muutama muukin resepti tuossa aiemmin :).

Kalapata

4dl vettä
4 porkkanaa
n.5cm pala purjoa tai sipulin lohko
100g kirjolohifilettä tai pakastekalaa
5-6 perunaa
1rkl hienonnettua tilliä tai 0,5 tl kuivattua tilliä tai timjamia.

Kuori kasvikset ja paloittele porkkanat kiehuvaan veteen. Keitä kannen alla n. 10min
Huuhtele purjo huolella ja leikkaa renkaiksi tai silppua kuorittu sipuli.
Lisää halkaistut perunat, purjorenkaat ja kalapalat. Keitä vielä n.15min
Lisää hienonnettu tilli juuri ennen kuin ruoka on kypsää.
Soseuta.

Testasin myös sitä jotain pataa, mikä ohje oli tuossa aiemmin. Sekin oli hyvää. Vielä kun teen broileririsottoa, niin eiköhän tässä taas vähän aikaa saa olla tekemättä mitään liittyen tytön ruokiin :D.

Eh & tyttö 7 kk 1 vko
 
Moi! Pitkästä aikaa. Meillä on tänään ylimääräinen neuvola iltapäivällä, saa nähä mitenkähän siel käy. Yöt on olleet välillä hyviä ja välillä mitä sun sattuu.
Jos jollakin ois hyviä ideoita aamupalasta puuron tilalle niin kertokaa toki. Jätkä ei oo mitään aamupala ihmisiä ja ei oikein puuro uppoo enää. Maitoo kyllä juo.
Ryömitty on jo pari viikkoo ja nyt mallaa kovasti kontilleen ja se on sit harjotuksissa unissa ja etenkin nukahtamishetkessä...

Raikasta syksyn jatkoa kaikille! Annemiini ja poitsu 7kk
 
Toimisikohan puuron tilalle sellaiset teolliset "vauvanjogurtit"? Laita siihen sekaan vaikka pikkutippa puurojauhetta jos kuidunsaanti jää muuten pieneksi. Saiskohan ehkä jotain kuitulisääkin käyttää, kysäise neuvolasta tota jos ravintokuidun saanti epäilyttää. Kasviksista saa tietty kuitua myös, netistä voi tarkistaa kasvisten ravintokuitupitoisuuksia ja suositusmäärän kuiduille. Kokeile vaan sitkeästi tarjota ruokaa aamulla, jos ei syö niin ei syö mutta kun syö niin annat syödä niin paljon kuin haluaa. Meillä toimii tuohon satunnaiseen ruokatemppuiluun parhaiten rento asenne, syö kun huomaa ettei kiukuttelu johda mihinkään. Tai alan "kiukutella" itse, menee hämilleen ja alkaa nauraa :D Ja sitten se puuro/sose taas maistuukin.
 
Heippa pitkästä aikaa!

Tulin huutelemaan niiden perään, jotka on pitäneet jonkinlaista lempeää unikoulua. Miten ootte toteuttaneet ja kuinka on toiminut? Meillä on taas jonkin aikaa heräilty varmaan parin tunnin välein, välillä riittää pelkkä tutti tai asennon vaihto mutta usein täytyy ottaa syliin asti rauhoittumaan. Ja tissilläkin käy pari kertaa yössä vielä (tissiä huoliikin enää ainoastaan öisin). En tosin oikein tiedä että auttaako tähän vaivaan mitkään unikoulut, kun tuntuu tuo uusien taitojen oppiminen tulevan uniin ja olevan se mihin herätään: lähes aina kun tyttö herää yöllä ja menen katsomaan, siellä ollaan joko kontillaan tai polvillaan sängyn laitaa vasten ja ulvotaan..

Soseita/puuroa meillä menee 4-5 ateriaa päivässä ja korviketta pullosta tai nokkamukista (siitä juotaessa on varmaan 75% maidosta rinnuksilla..), tissille ei oo suostunut päivisin enää pitkään aikaan. Jossain vaiheessa kelpuutti vielä juuri päikkäreiltä herättyään, mut kuukauden päivät on kieltäytynyt kokonaan. Alkuun se oli mulle tosi kova paikka, mut nyt on päättänyt että tyttö saa maidon pullosta jolloin meidän ei tarvi kummankaan kiukustua siihen kun yritän tyrkyttää tissiä vähän väliä.

Neiti oppi ryömimään suunnilleen kuukausi sitten (6kk 1vko iässä) ja samoihin aikoihin tuli ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa hammas. Vajaa pari viikkoa sitten opittiin konttaamaan ja nousemaan itse istumaan sekä myös istumaan hienosti ilman tukea. Vähän sen jälkeen alkoi nousta polvilleen tukea vasten ja nyt viikonloppuna oppi nousemaan seisomaan tukea vasten. Ei tätä ihmislapsen kehittymistä voi kuin ihmetellä (ja kauhistella, meillä ei vieläkään oo hankittu turvaportteja portaisiin!). Sitä kauheasti odotti että se lähtisi liikkeelle ja viihtyisi paremmin itsekseen lattialla, mutta nyt se viilettää jo ympäri taloa niin hurjaa vauhtia ettei siinä kyllä paljoa voi selkäänsä kääntää.

Hepa ja neiti 7kk 1vko
 

Yhteistyössä