Helmikuun helmet 2014 *heinäkuussa*

Mä liityn facebook ryhmään kun olen toukan "kuullut/nähnyt".

Jotakin oireita on jo ilmaantunut, ehkä. "Kaikki" oireita on ollut vähän, että en tiedä onko se mielen työtä vai sattumaa vai oikeita oireita. Eilen ja tänään on tuntunut alavatsassa pieniä vihlaisuja ja muutenkin tuntunut vähän oudolta. Toivotaan että nekin on ihan normaaleja oireita.

Tää pelko on kyllä kamalaa, pitäis tehdä joku aloite että varhaisultra tulisi "pakolliseksi" joka kaupunkiin, niin mammat saisi rauhassa fiilistellä raskautta!
Ihan naurattaa kun en oo IKINÄ toivonut pahoinvointia ja syksyä näin kovaa :LOL:

Mä en oo vielä miettinyt mitä odotan mieheltä mut nytkun kysyit, niin tottakai sitä jotain pientä extraaa toivoo, mutta mä luulen että sitä saankin. Ainakin ensimmäinen viikko oli jo aika passaamista (mitä ehdittiin siis yhdessä tätä fiilistellä,nyt on reissussa ulkomailla) Mutta mä en ole tottunut passailtavaks, niin mulla saattaa mennä jossain vaiheessa hermo siihen että en saa itse tehdä enää mitään. Taitaa hänkin vähän ressata keskenmenoa. Plus että hän on todella tarkka siitä mitä syön, ettei vaan vauva saa mitään huonoa kehoonsa ja että me kummatkin voitaisiin hyvin. Jotenkin liikuttavaa, mutta myös jotenkin ärsyttävää. Nyt on siis 3vk saanut vähän lepsuilla kun hän on poissa. Heh.

Niin ja tietokonettakaan en saa enää pitää sylissä, ettei vauva saa säteilyjä ;)
 
miss_piggy
Mun mies ei oo passannu kyllä mitenkään enkä haluakkaan. Tai no on se siivonnu ku en oo ite jaksanu, mutta noin muuten. Ja syömisistä, ite oon kyllä mättäny naamaani kaikkea mahdollista, jopa valion aurajuustoa. Se kun ei mun tietääkseni oo kiellettyjen listalla, ku on kuitenki suomalainen tuote.
Eilen sain bongattua sen jumputuksen dopplerilla silleen, että mieskin sen kuuli, tosin aika heikosti kuului edelleen.
Seuraava neuvola olis 15.7 ja silloin varmaan koitetaan kuunnella sydänäänet, jos kuuluu. Ja se nt-ultra samalla viikolla. Pitää toivoa että jos toukka on elossa, niin sitte ei oo mitään niskaturvotusta tms...

9+3
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi- ja Niwhai
miss_piggy
Niin ja tuosta facebookista, ite en oo siellä ollut enää varmaan kahteen, kolmeen vuoteen enkä meinaa liittyä uudelleen, joten henk.koht kirjottelen ainakin vaan täällä. En koe sitä tarpeelliseks, jos jollain kaverilla tms on asiaa, niin ottaapa sen puhelimen käteen ja soittaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi- ja sapu
Olipas ihana 7 km aamulenkki. Vain aristavat rinnat muistuttivat elimistössä tapahtuvan jotakin tavallisuudesta poikkeavaa. Odotan mieheltäni huomiota ja hellyyttä, niin kuin kyllä yleensäkin. Eilen sain vaaleanpunaisia ruusuja :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
Mä oon miettinyt, että vois sitten talvella laittaa vaikka toisen fb-ryhmän pystyyn niiden kanssa, jotka vielä kirjottelee täällä :) Sitten on kuitenkin porukka jo tiivistynyt ja aletaan vähän "tuntea" toisiamme.
Varsinkin, jos tuo toinen ryhmä menee jo kohta kiinni...Ja saahan tänne 2+:n puolellekin tehtyä sellaisen salatun kerhon, jos haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miehen osallistumisesta.. En ensimmäisen raskauden aikana enkä nytkään halua että mies tulee mukaan neuvolaan. En tosin hänelle sitä koskaan sanonut mutta hiljaa toivoin mielessäni kun kysyin tuleeko että vastaus on ei. Ja ei ole tullut! :D Kivempi mun mielestä jutella "vapaammin" neuvolatädin kanssa kun ei ole muita vieressä :)
En odota mitään ihmeempiä mieheltä, perus suomalainen mies täälläkin asustaa. Jos nyt viitsisi siivoilla silloin kun ei itse jaksa, siitäkään ei kyllä kovin kovat odotukset ole :D Onneksi touhaa tuon esikoisen kans, itsestäni ei siihen ole juurikaan ollut (poden huonoa omaatuntoa)

eltsu81n kans samaa mieltä että voisi sitten myöhemmin perustaa toisen ryhmän. Ite ainakin haluan tuntea paremmin ihmisen ennenkuin alan kovin henkilökohtaisia asioita omalla pärställä ja nimellä kirjoittelemaan.

Täällä kans päästy viimeinkin vähän elävien kirjoihin.. Viikkoon en ole tainnut oksentaa, välillä on ollut tunne et pitäisi vaikka työntää sormet kurkkuun että saisi olon kohenemaan :/ Pitkästä aikaa oon päässyt parina päivänä lenkille ja jaksanut touhata eri tyyliin kuin vielä viikko sitten.. Väsy on vielä aika valtaisa, öisin ei meinaa saada unenpäästä enää kiinni kun pitää ravata vessassa.

Parin päivän päästä ylimääräinen neuvola/ultra, jos saataisiin nyt se syke kunnolla näkyviin ja mitat otettua. Odotan.. :) Np-ultraankin on enää vähän yli pari viikkoa, se menee onneksi nopeesti kun on lomareissua, esikoisen 2v-synttärit ja muuta menoa.

Eilen poksui 10, jee! :)

Miten muuten ootteko te jotka värjäätte yleensä hiuksia, luopuneet siitä ilosta raskauden ajaksi? Sitähän sanotaan että ei saisi värjätä! Itsehän siis tällä hetkellä istun koneella hiusväri päässä :/ Mut pakko edes jotenkin pitää ittensä suht järkevän näköisenä. Toki olen vähentänyt roimasti värjäyskertoja raskauden sekä imetyksen aikana, eli kärsinyt hirveestä juurikasvusta useamman viikon! :D

10+1
 
Mä kävin esikoista odottaessa ihan normisti kampaajalla ja aion nytkin käydä, eli noin 10 viikon välein. Eli mitä siitä tulee, 4 värjäys (vaalennus-)kertaa raskauden aikana? En usko, että hiusvärit sinänsä on haitallisia tai että edes sikiöön asti juuri haitta-aineet kulkeutuis, mutta onhan tuosta kemikaalialtistusten määrästä ollut paljon juttua, ehkä sillon ennemmin välttelisin sellasia jokapäiväisiä kemikaalimääriä :)
 
Mä poistin just kaks viikkoo sitte itteni facebookista enkä aio liittyy uudelleen.. Jos ei kavereit muuten kiinnosta olla yhteydessä niin olkoon. :) Täällä tulee luettua nää kirjotukset ainaki kaks kertaa päivässä jos ei uaeemminkin. :D Mä oon kans miettiny tota hiustenvärjäys juttuu mut aattelin kyl käyä kampaajalla kohta puoliin et sais ittensä ees jonkin näköseks. :D kauheesti aina liikkuu kaikenmaailman kysymyksiä mielessä.
 
Meillä olis tiistaina tiedossa eka neuvola, ja aavistuksen meinaa jännittää, että onko siellä sittenkään ketään... :confused: Oma olotila on jotenkiin niin ovela, tää väsymys on ihan oma lukunsa, mut jotenkin sitä tietyllä tapaa odottaa et ois jotenkin selkeämpiä/ vahvempia "oireita" kuin mitä on ollut ( pahoinvointia, mikä on ollu ihan siedettävien rajoissa, rintojen aristusta, ja menkkakivuilta tuntuvia tuntemuksia alavatsassa)... Tosin äitini pääsi ilmeisesti mua odottaessaan vieläkin helpommalla, ja onkin koittanu tolkuttaa että se on ihan normaalia jos olotila on tällänen, mut jotenkin sitä tietty toivoo, et olis joku selvä merkki, mistä tietää että kaikki on kunnossa, ja matkalainen on edelleen matkassa, ja pysyykin siellä... :)
 
miss_piggy
Kyllä minäkin olen hiuksia värjännyt ihan normaalisti. Mun mielestä ei kannata kuitenkaan raskauden aikana liiankaan fanaattinen olla siinä mielessä, että alkaa ihan kaikkea välttelemään, mulle ei ole esim. tullut mieleenkään että hiusten värjäämisestä vois olla jotain haittaa. Enkä oo pahemmin edes tarkkaillut mitä syön :D

Tää lähtee lapsuuden kotiin yökylään tuonne maaseudulle. Mies jää kaupunkiin. Huomeniltana palailen takaisin maisemiin tänne "omaan kotiin". Töiden takia ei oo vanhempien kissaakaan kerennyt käydä moikkaamassa aikoihin, ja se on sellanen kaveri, jonka heille toimitin vuonna 2010 kun työskentelin eläinhoitolassa jossa oli kodittomia / uutta kotia etsiviä kissoja :)
 
Värjään tukkaa,syön aurajuustoa ja tuorejuustoja. Kaikkihan ne melkein on tehty pastöroidusta maidosta nykyään. Siitä kraavikalasta en onneksi ole koskaan tykännytkään...:D Maksalaatikkoakin joskus kyllä menee. Näissä asioissa terve maalaisjärki on kai se paras =)
 
  • Tykkää
Reactions: emlu ja eltsu81
Hei, olen teitä jo kohta kuukauden päivät stalkannut ja nyt päätin liittyä joukkoon.
Margareta91/ 10.2/ ensimmäinen lapsi/ 22v./ JS

Meillä huomenna eka neuvola ja jännittää tosi kovasti .Tahtoisin varhaisultraan. Pahin raskausoire on hyvin sinnikäs päänsärky. Ja panadolista on yhtä paljon apua ku bafu pastellista -.-. Toivottavatsi helliittää 12 vk jälkeen.

Miten onko teillä muilla kotieläimiä? Ootteko miettinyt niiden kohtaloa? Meiltä löytyy 2 kissaa ja 1 koira, kovasti pohditaan mikä olisi järkevin kissojen kohtalo. Olen itse niin allerginen sekä koko minun puoli suvusta että uskaltaako riskeerata ettei tule tohtoreilta käskyä hävittää koko joukko. Itse kun en onneksi reagoi koiraan (ei juurikaan allergisoivaa sorttia).

Muutaman tunnin päästä poksuu 9+0.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kaks koiraa,mut ite en oo ooneks allerginen,joten eiköhän ne tossa samalla hoidu kuin pienokainenkin sitten helmikuussa. :) Koht poksuiski 7+0. :D 15.7. olis eka neuvolakäynti. Koskakohan vois varata varhaisultran?
 
Mulla oli esikoisesta ekalla kolmanneksella usein aika kovaa päänsärkyä, oli tosi ärsyttävää ja kun ei periaatteessa saanut ottaa kuin Panadolia (otin kyllä joskus pahimpaan Buranaakin). Mä kärsin normistikin migreenistä ja onneks ne kunnon migreenikohtaukset jäi pois raskausajaksi ja ovat muutenkin lieventyneet raskauden jälkeen.
Nyt on ajoittain ollut pää kipeä, mutta ei sellasia monen päivän jyskytyksiä onneks.

Nykyäänhän suositaan allergioissa kai lähinnä siedätystä, että jospa ei tartteis luopua lemmikeistä? :) Joitain tutkimuksiahan on, että äidin raskausaikana säännöllisesti syömät maitohappobakteerit saattais vähentää riskiä lapsen allergiaan ja astmaan. Mä söin varuiks viime raskaudessa koko raskauden niitä, vaikken allerginen olekaan. Nyt en ole saanut aikaseks ostaa, mut pitäis ehkä alottaa taas..
 
Mua eniten tossa hiusten värjäämisessä jotenki haittaa se haju! Et jos värjään hiukset nii oon sit tyylii parvekkeella sen vaikutusajan :D Etten hengitä niitä höyryjä lapselle ;D Muistan ku odotin esikkoa et tankatessaki hengitin toiseen suuntaan etten haistele bensahöyryjä :D
 
  • Tykkää
Reactions: heiduli89
Hiusten värjäämisestä: Siis todellakin on järkyttävää myrkkyä värjäysaineet! Miksi muuten silmiäkin kirvelis pelkkä haju kun väri on päässä? Ja ihosta läpi menee niin että heilahtaa ja kyllä myös verenkiertoon menee. Kehonpuhdistusta kun on tehty pitkään kampaajana olleille niin vaikka he pitävät kumihanskat kädessä kun värjäävät hiuksia niin vesi mikä heistä tulee ulos on sinisen-vihreänkukertavaa, vaikka sen pitäis olla punertavaa, eikä ihmisessä todellakaan luonnostaan ole mitään sinisiä tai vihreitä värejä. Itse värjään kyllä myös, mutta n. 3-4kuukauden välein niinkuin ilman raskauttakin. Raskaana ollessa vielä pidemmällä välillä kylläkin, koska en halua myrkyttää itseäni yhtään enempää kuin on "ihan pakko", olinpa raskaana tai en.

PAHOINVOINTI: kukas se 5sivulla sanoi joutuvansa nesteytykseen? Näitä kun lukee sivuittain niin ei muista enää kuka sanoi mitä : / siksi olisi kyllä hyvä fb-ryhmä kun sais kommentoitua suoraan aloittajalle...No mutta siis kokeile homeopatiaa! Cocculus d30! Ja vahva B12. Mulla on auttanu tosi hyvin. Ja syö jotain "fressiä" kahen tunnin välein. Jotain pientä. Vältä leivän puputtamista, nimim. tänään elänyt leivällä ja ihan just lentää laatta :x .

Hassel ja pöpö pokspoks eilen 9+0 eli tänään "jo" 9+1
 
Meillä talossa kaksi kissaa, toinen, vanhempi, varsinkin näin kesällä elelee ulkona, käy sisällä vain syömässä, talvella sitä ei sitte saakkaan ulos, paitsi tarpeilleen. Toi toinen (nuorempi) 4-jalkenen ei välttämättä oo se penaalin terävin kynä, ja se ei ole ollenkaan ulkona. Meillä ainakin mennään sitte sen mukaan et miten noi kissat, ja varsinkin toi sisällä oleva suhtautuu tulokkaaseen, jos ne ei mahdu samaan taloon, niin sitte mietitään et kukakohan haluis kissan? :) Lähinnä ton nuoremman kanssa on ongelmaa, jos ongelmia on...

Eiköös se just jossain ollu tutkimusta, että perheissä missä on lemmikkejä, lapset allergisoituu vähemmän ja on muutenkin terveempiä?

Ite aattelin kyl värjätä, tosin kun värjäysväli on meinaa muutenkin venyä aina pitkäks niin tuskin se nytkään lyhenee... Toi 4cm juurikasvu ei ehkä oo se tyylikkäin, ja mullakin hiukset vyötärölle saakka, niin toi juurikasvu jotenkin huomaamatta aina pääsee vähä pitkäks, mut onneks töissä aina huivi päässä, niin ei näy asiakkaille, ja tallilla ei kukaan siihen kiinnitä huomiota... :D
 
Viimeksi muokattu:
Tännehän on tullut tekstiä! Varmaan menee nyt kyllä jotain ohikin =)

Aion värjätä hiuksia, mut juurikasvattelen kipurajoille asti ennen värjäystä =) ettei tuu niin montaa värjäyskertaa. Paikallisestihan tuo väri lähinnä ihoon vaikuttaa, niin en usko että niin suurta merkitystä on. Iho ei kuitenkaan mitenkään herkästi mitään läpäise.

Kissa on meilläkin, eikä olla mitään mietitt että siitä nyt pitäs luopua. Sisällä pääasiassa oleilee.

Onko muilla sellasta että ei vaan tee yhtään mitään mieli syödä? Nälkä tulee, mutta kaikki ruoka ällöttää ajatuksena. Ei oo oikeestaan mitään ruokaa mikä ajatuksena olis ok. Pakko silti syödä, teen jotain muuta samalla että saan ajatukset siitä syömisestä pois. Mitenkä ärsyttävää, ennen raskautta tykkäsin hirveesti ruuanlaitosta ja leipomisesta. Nyt ruuan tekeminenkin on jo vaikeeta, saate sen syöminen.
 
Hiustenvärjäyksestä: Kaveri, joka on nyt raskaana sanoi, että ei oo uskaltanu värjätä hiuksiaan muuten ku laittamalla vaaleita raitoja silleen, että ei mee tyveen asti, eli vähän neutralisoi sitä juurikasvun näkyvyyttä. Serkku sanoi käyttäneensä raskauden aikana vain sävytteitä.

Itehän en jotenki yhtään tajunnu ja värjäsin jo hiukset kestovärillä pari viikkoa sitten. Nyt sitten mietin miten toimia jatkossa. Mulla on kirkkaanpunaset hiukset ja oma väri vaaleanruskea, joten juurikasvu näyttää melko järkyttävältä jos sen päästää kovasti kasvamaan. Hiukset ei kuitenkaan onneksi haalistu vaaleenpunaseksi vaan oranssinpunaseksi, mikä on ihan siedettävä väri. Mutta ilman värjäämistä tuun tuskin kestämään, niin oiskohan ne sävytteet sitten turvallisempi vaihtoehto? En kyllä liikaa ala stressaamaan tämän takia, jos ne hiusvärit kauheen vaarallisia ois, niin kyllähän siitä tosiaan varmaan enempi ois varotuksiaki..
 
Mulla ei ole ollut pahoinvointia, mutta välillä tulee vaan sellanen, että on kauhea nälkä mut sitte ei yhtään maistu se ruoka, mitä olis tarjolla :confused:

Kampaajalla ehkä suosittelisin värjäämään ennemmin ku kotiväreillä, sillä markettivärit on paljon "vahvempia", kun taas kampaaja voi itse määritellä millasen cocktailin tekee (joka on hiuksillekin paljon parempi). Mut nää nyt on taas niitä asioita, että jokainen tyylillään :)
 
Heipä hei!
Mä en oo aatellu facebook -ryhmään liittyä. Mutta olishan se kiva jos täällä kirjottelu jatkuis suht vilkkaana. Oon joutunut työni vuoksi laittamaan itselleni sen verran salaisen profiilin, ettei mua edes hakemalla sieltä löydy...

Minä aion värjätä hiuksiani myös raskausaikana, mutta tosi harvoin käyn tukkaa värjäilemässä, joten varmaan kaksi kertaa raskausaikana värjään.

Mulla on Mutantti ihan samanlaiset tuntemukset ruoan suhteen. Mitään ei tee mieli, ja ajatuskin ällöttää. Kahta kertaa en pysty samaa ruokaa syömään, joten alkaa kohta vaihtoehdot loppumaan. Mua etoo niin pahoin, että tänäänkin pystyin nousta sängystä vasta yhden aikaan päivällä.

Meillä onneksi mies on huomannut miten vaikeeta mulla on edes käydä keittiössä, joten mies on nyt auttanut tosi paljon mm. tiskien laittamisessa, siivoomisessa ja keittiöaskareissa. Pitää varmaan elellä jonkin aikaa valmisruoilla, kun ei pysty laittamaan oikeen ruokaa...

Meillä ei ole kotieläimiä.
 
No niin, nyt on ultrassa käyty ja hyppään täysillä mukaan tähän touhuun -siellä se pieni hengaili ja sydänkin reippaasti pompotteli menemään :)
Oli maailman herttaisin ultraaja, sellainen onnellisuusnappeja napsineen oloinen puutarhatonttu... Kerrassaan loistotyyppi!

Nyt tää homma on taas todellista ja uskallan 'oireilla' ihan huolella... Ällöttää, särkee päätä ja selkää, ei nukuta, mitään ruokaa ei tee mieli mutta loppupeleissä voisin syödä kaiken mitä eteen tuodaan... Huh.
Viime kerrasta viisastuneena en omalla kohdallani totea että kyllä se tästä helpottaa, ehei, on hyvinkin mahdollista että pahenee vaan mutta eiköhän sitten helmikuussa helpota ;) Tai ainakin 'ongelmat' muuttavat muotoaan ;)

Laitan -Bambi- sulle viestiä siitä Facebook -ryhmästä, jos siis vielä tässä vaiheessa mukaan huolitte?!

Mukavaa päivää kaikille!

Lillurella & Tirppa 6+6
 
Hassel, minä ainakin puhuin nesteytyksestä, että kai se sitten olin. :D Kiitos vinkeistä! Tuo homeopatia alkoi kyllä kiinnostamaan..senkin takia että tänään taas ollut ihan kamala päivä. Pitääpä ottaa enemmän selvää! Ja tuo leivän mussutus.. En oo edes tajunnut että se voisi olla huono juttu pahoinvoinnin kannalta.

Jännä juttu, vaikka olisi ollut ihan hyvä päivä (eli jo muutaman tunnin oksentamatta), niin se on varma kun vitamiinit ottaa veden kanssa, ne tulee samantien ulos. Mikähän siinäkin on..?

Hiustenvärjäämisestä: Itse värjäsin esikoisen aikana, mutta nyt en oo värjäillyt vielä ollenkaan. Eikä kyllä oo mielessäkään vielä hetkeen. Kai sitä jossain vaiheessa vähän uskaltaa.. :) Se haju on kyllä varsinkin raskaana jotain ihan kamalaa!

Esikoinen sitten päätti ottaa puolison suihkedödön, ja nyt olohuoneessa lemuaa.. En olis uskonut, mutta se kyllä saa tosi pahan olon aikaseksi se haju! :D Hyi yäks..

Ja vielä se viimeinen asia; Postista tuli kutsu ekaan ultraan! Se olis 25.7. Ja sitten muoks! Olinkin katsonut väärin, haha.. Rakenneultraan tuli kutsu samassa joka onkin 19.9. :)

Mimmau + pikkuinen 9+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä