Helmikuun helmet 2014 *helmikuussa* - meidän kuukausi!

Viime viikolla neuvolatäti oli lomalla, ja nyt varmaan perinteisesti kipeenä, kun mun neuvola-aika peruttiin tältä päivältä. Perjantaina sitten, paitsi jos vauva haluaa syntyä ennemmin! Eilen sukulainen, joka on kätilö, halus kokeilla mahaa ja sano, että onpas se alhaalla, että voi millon vaan syntyä.
Mä saan mielestäni yöllä nukuttua ihan ok, mut välillä tuntuu, ettei saa happea. On vaikeeta olla kyljellään, kun tuntuu, että rintakehä ihan lytyssä. Usein olen myös nimenomaan oikealla kyljellä, vasemmalla jos on niin vauva painaa jonnekkin tuonne kylkeen.
Synnyttämään pääsen mukavasti tasan yhdessä asennossa, eli kuin gynellä olisi, perätilan takia. Oon koittanut ymmärtää, että miten sellasessa makuu/puoli-istuvassa oikein ponnistetaan, paljon loogisemmalta tuntuu, että ponnistaisi jotenkin hiukan pystyssä kuten kyykyssä tai jakkaralla, jopa kontallaan ois ihan järkeenkäypää, mutta ei ole vaihtoehtoja mulla.
Väsymys ei ole väistynyt, ja epäilen ettei hemoglobiinikaan siis ole noussut siitä 111. :/ Olen ottanut viikon tupla-annoksen rautaa, ja siinä monivitamiinissakin pitäisi olla rautaa ja ilmeisesti muroissakin mitä syön. On se kumma, ettei imeydy!!!

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen!
Rv 39+1
 
Onnea vauvansa saaneille! :)
Tänää olis sit tasan 40 viikkoa, eikä merkkiäkään että olisi maailmaan tulossa. Ehkä se vielä jonain päivänä. Alkaa vaa nää päivät oleen aika pitkiä, vaikkakin kyllä oikeesti menny koko raskaus yhdessä hujauksessa.
Tsemppiä kaikille tulevaan jotka vielä vauvelia odottelee syntyväksi. :)
Ehkä se meidänkin vuoro vielä koittaa.

T: heluna ja pienokainen 40+0
 
Margareta ultrasivat viikolla 38 ja silloin vauvalla oli painoa noin 3900 g. Laskettuna-aikana ennuste on 4200-4300 g. Olin ihan tyytyväinen etteivät päästä raskautta pidemmälle kuin 41+2. ei kuulema ole tarvetta odottaa pidemmälle kun on näini iso vauva tulossa.

Mutta saisi kyllä syntyä nyt ihan omia aikojaan. Täällä pieni flunssa ja kurkkukipu kiusaa edelleen. Ei kuitenkaan mitään vakavampaa. Kävin niissä maksa- ja sappikokeissa aamulla. Tulosten pitäisi tulla huomenna.

Hortensia mulla on semmoinen tunne, ettäsä pääset pan synnyttämään. Jotenkin vaan tuntuu siltä ;).

39+4
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa 38+0 kaikki ok, mutta streptokokkinäytteen tulos oli positiivinen. Pääsee varmuudella kanyloitavaksi ensimmäistä kertaa sitten synnytyksessä. Pitääkö mun tietää nyt tästä jotain, muuta kuin että antibioottia suonensisäisesti, ettei vauva saisi synnyttyään yleistulehdusta? :)

Tänään lakanapyykkipäivä, 95 asteessa ;) Ilo omistaa iso pesukone. Tänään ravintolaan herkuttelemaan ja perjantaina ois autokauppoja. Pääsee opettelemaan turvaistuimen asentamista uuteen autoon. On se vauvan tulo sitten kallista, kun auto menee vaihtoon.

Siskokin tulee tänään paikkakunnalle, kun ajateltiin ettei ehditä näkemään ennen kuin vauva syntyy. :)
 
katrinainen, tosissani toivon, että sun tunne osuu oikeaan. :D

Neuvolassa käyty ja ai kauhea, paino noussut viikossa 2 kiloa! Kuulemma näin lopussa saattaa tulla ihmeellisiä painonnousuja ja kyllähän mulla on tässä ihan rehellisesti turpea olo. Nyt vaan koitan juoda reilusti vettä ja tuossa kauppareissulla ostin ananasta + ananastuoremehua. Josko vähän hillitsisi turvotusta.

Noin muuten kaikki on mallillaan. Vauva edelleen raivotarjonnassa, syke mukavan tasainen (130-145 välillä). Pissa puhdas, paineet sitä samaa kuin ennenkin. Sf-mitta oli yllärinä kasvanut sentillä (32 cm -> 33 cm).

Tulis nyt jo pihalle niin ei tarvi ensi maanantaina enää neuvolaan suunnata. Ja pääsisi tästä ilmapallomaisesta ja raskaasta olotilasta eroon. :headwall:
 
Elm
Piitu, oikein paljon onnea!!

Oon koittanut ymmärtää, että miten sellasessa makuu/puoli-istuvassa oikein ponnistetaan, paljon loogisemmalta tuntuu, että ponnistaisi jotenkin hiukan pystyssä kuten kyykyssä tai jakkaralla, jopa kontallaan ois ihan järkeenkäypää, mutta ei ole vaihtoehtoja mulla.
Mä synnytin esikon puoli-istuvassa/makaavassa asennossa ja voin kertoa, että ei siinä kohtaa hirveesti mieti että miten päin sitä on, tai minä en ainakaan miettinyt.
Toki jos ei mitään liikettä tapahdu niin asennon vaihtaminen lienee loogista, mutta mulle tuo puolimakaava/istuva-asento oli oikein hyvä. Kätilö vaan käski pitää polvet koukussa ja ottaa nilkoista kiinni kun ponnisti ja hyvin nopeasti oli tyttö pihalla. :)

Hortensia, ihana kuulla että oot saanut nukuttua! Mulla on nyt närästys pysynyt yllättävin hyvin poissa, pahin "vaiva" on ollut vessassa ravaaminen, nyt vähintään sen 2krt yössä joutuu sängystä nousemaan, tuntuu olevan mulla vaan tässä loppuraskaudessa tuo vaiva.

Täällä ei olotilassa minkäänlaista muutosta, miehellä joku kiukkupäivä kun alotti mesoamisen heti herättyään ja purki kaiken muhun, vaikka en sanaakaan sanonut. Meni oma päivä ihan täysin pilalle, ensin pyörin täällä sen kolme tuntia yksikseni odotan että toinen herää (on siis iltavuorossa, joten menee töihin vasta iltapäivällä), ja sit kun herätään niin sävy on tyyliin "V**tu, turpa kiinni!". Mulla meni koko päivästä samantien fiilikset. Ja illalla pitäis hakea se töistä, kai se sit on taas päivänsäde kun on pahin ketutus mennyt ohi mutta kun ei se tunnu tajuavan, että mun päivä on silti edelleen mennyt sen aamuisen takia pilalle. Varmaan kysyy tyhmänä illalla että "Mikä sulla on". Mä tapani mukaan olen tosi hiljainen jos joku jurppii.
Noh, ehkä tää tästä.

Huomenna neuvola ja taas poksutaan.. Alkaa riittämään.

Elm 37+6
 
onnea kaikille jo jakaantuneille, perästä tullaan jossain vaiheessa :)

täälläkin hiljaista.. maanantai iltana elättelin jo toivoa että jokohan tästä lähtö synnärille koittaisi.. koko päivän supisteli ja illalla supistusten väli oli lyhentynyt jo 10 minuuttiin.. mutta ei.....

eipä paljoa luottamusta herättänyt kaverini synnytyskertomus... perjantaina ultassa povasivat n 4kg vauvaa ja maanantaina syntyikin sitten sektiolla 4,7kg pikkuinen... :O

perjantaina olisi neuvolaan taas aika, onneksi oma terkkari on töissä, saa käynnistäkin vähän enemmän irti kuin terve-ja-näkemiin.

on muuten mielenkiitoista kuunnella kavereiden ja sukulaisten veikkauksia kumpi ja milloin syntyy.
mummo oli kuulemma tyttöä ennustanut, samoin kun yksi parhaista ystävistäni. sanoi vielä että hänellä ollut pitkään sellainen mutu, että ystävänpäivänä se syntyy..
sais kyllä syntyä silloin, en yhtään laita vastaan moista ajatusta....

meillä elmin kanssa taitaa olla samat viikot menossa :)

arya ja mötnikkä 37+6
 
Elm
Samoissa mennään, eikä kyllä täälläkään tuo ystävänpäivä kuulosta yhtään huonolta.. Mies on ollut pitkään jo "varma" siitä, että tulokas syntyy tiistaina. Moni kavereista on veikannut poikaa mahan muodon ja sykkeiden perusteella, itse en stressaa sen enempiä, sen näkee sit kun tyyppi päättää ilmestyä!
 
Eikö teille elm ja arya kerrottu ultrassa kumpi tulee vai halusitteko kans pitää yllätyksenä? Mäkään en halunnu tietää, kyllä sitä tulee mietittyä päivittäin, ihmiset arvailee jne mut eihän sillä ole väliä loppujenlopuksi. Ihan sama mikä sieltä tulee kunhan vaan tulee terveenä. Meillä kyllä pieni vedonlyönti miehen kanssa asiasta, mä veikkaan tyttöä ja mies poikaa. Häviäjä tekee illallisen jälkiruokineen :).

Mä alan käymään ite turhan kierroksilla siitä koska tuo tulee ulos, varsinki nyt ku on alkanu kipuja olemaan muttei oikeita supistuksia. Miten sitä sais ittensä rentoutettua. Alkaa jo itseä ärsyttämään tää ressaus. Parempi ku ei itekkää tietäis laskettua aikaa :DD
 
margareta91 noh, ultraajasta riippuen sukupuoli vaihtui :D
viimosessa kontrollissa/synnytystapa arvio ultrassa saatiin sitten 100 prosenttinen lupaus. Mutta eihän sitä paljasteta välillä liiankin uteliaille sukulaisille, minä ainakin pidän hulluja jännityksessä, ovat ansainneet sen...
(ei siis yhtään riso ja pänni, kun miehen suku tietää paremmin kuin itse missä mennään, ja varmasti kertovat asian eteenpäin vaikka kuinka kieltäisi/ haluaisi jonkin asian pitää omana tietonaan..)
 
Elm
Me kyllä miehen kanssa kysyttiin ultrassa että kumpi on, mutta koska se arvaus oli niiiin varovainen eikä lääkäri osannu varmuudella sanoa, niin en uskalla luottaa siihen. Ultrassa siis hyvin varovainen tyttöveikkaus, mies on varma että tulee tyttö, itsellä taas enemmän poikaolo. Saas nähdä :)

Merineitsi, melkein samassa asennossa siis kun minä ensimmäisen, tosin nuo telineet ei kuulosta houkuttelevalta joten ymmärrän ärsytyksenkin! No pääasia että syntyy terveenä!
 
Minäpä nyt joutessaan kirjottelen omasta synnytyksestä:
Olin siis vesien menon takia ollut jo lähes vuorokauden synnärillä, melkeen passittivat jo osastolle ku koko päivänä ei ollu säännöllisesti enää supistellu. Saatiin jäähä synnärille, ettei miehen tarvi lähteä ja ku käynnistys ois ollu eessä seur. aamuna ja synnyttäjiäkää ei ollu tungokseksi asti.
Klo 21 alkoi tulla säännöllisiä supistuksia 7 minuutin välein, kätilö katsoi siitä synnytyksen alkaneen, mutta varauduttiin toki että loppuu. 22 ilmaisin toiveen, että haluan yöksi lääkitystä, että oon virkeä kun käynnistys edessä. Tässä kohti olin edelleen 5cm auki, niinku koko päivän. Aattelin, että tää ei kyllä oikeesti tuu iteksee etenee. Sain sit 3 rauhoittavaa ja nukahdinki heti ku alkovat vaikuttaa. Arviolta 30 min päästä havahduin tilanteeseen, että en ollu sängyssä vaan huusin kivuissani apua ja suunnilleen hypin kivusta. Toinen samanlainen supistus ja ilmoitin kätilölle että kuolen jossen saa kipulääkettä heti.. :D epiduraalin tuliki sitte lääkäri laittamaan arviolta klo 00. Sen jälkeen olinki suoranaisesti taivaassa siihe asti, kunnes reilun 3 tunnin päästä heräsin tunteeseen, että nyt pitää ponnistaa... muutama muistikuva hereillä käymisestä on, kuten että puoliso kertoi, että mulle tulee supistuksia koko ajan, johon sanoin, että aijaa, en oo huomannu ja jatkoin uniani :D hetki ooteltiin, että oon täysin auki (ja taisteltiin ponnistamisen tarvetta vastaan). Kun sain luvan ponnistaa, niin siitä meni 6 min ja tyttö oli maailmassa :)

Koska mulla on jaloissa aika heikot lihasvoimat niin kätilö sitte ehotti että käytetään jalkatukia ja synnytellää puoli istuvassa asennossa. Passas mulle hyvin :)
 
Täällä supistelee epäsäännöllisesti, mutta silti varsin tiheään ja napakasti. Oikeastaan sama meno jatkunut koko illan (koko päivän tullut supistuksia, mutta harvakseltaan ja iltapäivän mittaan alkoivat muuttua aiempaa napakammiksi). Eivät edelleenkään ole erityisen kipeitä, joskin laittavat kyllä puhaltelemaan. Alapäässä tuntuu painetta supistusten aikana ihan mukavasti, supistukset itsessään tuntuvat koko lantiolla.

Mielenkiinnolla katsellaan miten yö sujuu. Loppuuko nämä supistelut tästä vai josko vaan yltyisivät ihan kipeiksi asti. :D

Nyt ollaan jännän äärellä!
 
Meiän tyttö pääsi eilen kotiin :heart:
Tänään käytiin antamassa verikoe ja eilen annettiin kotona maidon kanssa natriumia eli suolaliuosta, kun suolat eivät olleet kohillaan, mutta tän päivän kokeiden jälkeen ne on nyt normaalit :) Tänään ja huomenna annetaan vielä pienennetyt määrät samaa liuosta ja perjantaina vielä käydään kontrollissa. Sanoivat että sen jälkeen tuskin tarvii sitä enää antaa.
Tyttö omaa erittäin hyvät unenlahjat! Heräillään melki tasan 3 tunnin välein, siinä kerkee itekki nukkuun ihan mukavasti ja nyt illalla piti oikeen herätellä syömään, että saa jatkaa yöunille :) Verikoe kun otettiin käsitaipeesta neulalla, ni tää likka vaan veti sikeitä ääntäkään sanomatta :D
Lisämaitoa joudun antaan, oma maito on nyt parin päivän sisällä noussu sitte tosi hyvin, mut tuon likka on siinä määrin malttamaton että ei jaksa odottaa että sieltä tissistä tulis maitoo hänen tahtiinsa :p Hoitajatki kehu tuon ruokahalua. Niiin Ihana Rakkauspakkaus tuolla sängyssä tuhisee :heart:

Maiscu, mun supistukset tuntu alaselässä ja etureisissä erittäin voimakkaalta kivulta ja säryltä. Sain itekki vasta tietää miltä supistukset tuntu sillonku se limatulppa meni 1-2 pv ennen synnytystä :D
 
Onnea roppakaupalla Piitu!

Hortensia, täällä on peukut pystyssä. Pääset varmasti viimeistään huomenna tositoimiin.

Täällä vauva mekastaa vatsassa ja painaa kovasti alaspäin. Mutta ei supistele, ei. Eli eiköhän huomenna aamusta herätä ihan yhtä raskaana ja jakautumattomana kuin tänäänkin.

Onko teillä muilla närästyksestä kärsivillä kurkkukipua? Mä alan jo epäilemään, että mun kurkkukipu johtuukin siitä. Kun mitään muita flunssan oireita ei ole. Ikävä kurkkukipu vaan.

39+5
 
Täällä sitä istutaan pirteänä kuin peipponen ja äärettömän hyvin nukkuneena vielä. Ei supistuksia, ei närästystä, ei mitään. Olo on parempi kuin pitkään aikaan. :LOL:

Supistuksia tuli nukkumaanmenon jälkeen muutamia, viimeinen varmaan tuossa puolisen tuntia sitten. Eli hienosti hiipuivat kesken. Justiinsa kun ehti itsekin jo innostua, että josko tää nyt tästä lähtisi. :headwall:

Nyt sitten toivon, että tämä olotilan autuus olisi tyyntä myrskyn edellä ja aamun tullen alkaisi sitten hommat etenemään rytinällä.

Tuosta närästyksestä. Mulla se on tuntunut kaikkein pahiten ja lähes yksinomaan kurkussa/nielussa. Ilkeimmillään on kovaa poltetta ja korvennusta, joka alkaa ihan silmänräpäyksessä eikä tahdo loppua millään. Muutamaan otteeseen on sitten ihan mahanesteet nousseet suuhun asti ja välillä tekee ihan oksettavan olon. Mutta nielun polte ja palan tunne kurkussa on ne yleisimmät oireet meikäläisellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Parus montanus
Täällä taas halailtu pönttöä tälle aamua :( Johtuu ilm. Närästyksestä kun ei röyhtäyskään tuu kun tuntuu kunnon "tukko" kurkussa :( No jospa tässä sais vielä nukuttua.

Hortensialla on jännät paikat edessä ;) Eiköhän lepo ja hyvä olo enteile sitä, että kroppa kerää voimia tulevaan ja eiliset supparit oli lämmittelyä :D
 
Terveisi osastolta! eilen klo 22.30 holahti lapsivetta. Soitin ja kaskivat tulla oysiin. Olin kayrilla, kaikki ok mu ei supistuksia. kohdunsuu sormelle auki. joten yoksi osastolle. yolla supisteli 5 min valein 3 tuntia. sit otin sarkylaakkeen ja nukahtamislaakkeen. supparit loppu ja sain nukuttua. nyt aamulla ei mitaan suppareita joten odotellaan...jannaa on! puhelimesta en saa aakkosia. tanaan 39+5
 
Toivottavasti Vilja-Maaria lähtee itsestään etenemään, etköhän jokatapauksessa saa teidän vauvan tänään syliin <3

Hortensia- mä olin jo iha fiilareissa sun puolesta, mut ei sittenkään vielä... Ehkä me pidetään näitä vielä toiset 9kk -.-

Täällä selkä ed tosikipeä läheskokoajan, toisinaan kovenee hetkeksi (oisko supistusten tapaan) ja alapäätä vihloo iha kokoajan. Makoilin toivekkaana sängyssä ku menkkamaisesti jomotteli muutaman minuutin, mut ei ei sit mitään. Ei ainuttakaan oikeesta supistusta KOLMEEN VIIKKOON! Lenkkeilen koiran kanssa monta kertaa päivässä ja eilen kävelin jo epätoivoisena ruokakauppaan pikkuostoksille ja kannoin kassin kotiin, mut ei merkkiäkään et tuo tulis ulos vaik vuokrasopimus on loppunut. Eli tänään taas neuvolaan, Jee..... Painoa/ turvotusta varmaan 2kiloo...

40+4
 
Vilja-Maaria, tsemppiä ja voimia. Toivottavasti hommat lähtee etenemään itsekseen! :)

margareta91, miehelle illalla totesin, että varmaan nuo napakat supistukset jatkuu seuraavat 20 viikkoa. Viitaten siis siihen, että harjoitussupistuksiahan mulla on tullut sieltä jostain viikolta 20 asti, joten jos tahti pysyy samana niin ihan heti ei ole syntymässä yhtään mitään. :D
Toivottavasti nää meidän vauvat nyt suostuisi pian syntymään, sullakin noita viikkoja kun on ihan vallan tarpeeksi kasassa.

Mähän meinasin pökertyä eilisellä neuvolakäynnillä kun vaaka näytti 2 kiloa suurempaa lukua kuin viikko sitten. Huhhei!
Nyt sitten yrittänyt juoda huomattavasti ahkerammin vettä + ananasmehua sekä syödä ananasta. Voisi liian vähä juominen selittää myös sen, että maha on ollut kovin kovalla ja ummessa useamman päivän ajan. Josko tuo vedenjuonnin lisääminen auttaisi siihenkin vaivaan. Närästyksen takia on viime aikoina tullut vähennettyä vedenjuontia ja sehän ei ole kannattavaa ollenkaan.

Eiliset supistukset sai alamahan ja haarovälin helläksi. Lantio/alaselkä on kipeä ja kävely hidasta lyllerrystä. Tarvii varmaan ottaa Panadolia jotta jaksaa/pystyy touhuilemaankin jotain ja homma edistyisi. Mä tahdon tämän vauvan huomiseen mennessä syliini!

39+6
 

Yhteistyössä