Helmikuun helmet 2014 *helmikuussa* - meidän kuukausi!

Mäki tahdon jonkun hyvän kesäisen drinksun!!

Neuvolan reissu oli ihan tyhjän kaa. Kaikki ok. Ke ois yliaikaiskontrolli synnärillä ja perjantaille pitää varata neuvola jos ne ei ala käynnistää synnytystä keskiviikkona. Tutun kätilön mukaan menisi ens maanantaille jos istukka toimii ja vauvalla kaikki ok.

Mä voisin perua koko jutun ku ei toi näköjään suostu tulee ulos. Better luck next time.
 
stana tuon miehen kanssa...
ei kehtaa olla valehtelemattakaan, tähän asti on pärjänny kun on ollut kertomatta :D
raukka aivan tohkeissaan jo laitokselle lähtemässä, kun erehdyin sanomaan että supistaa..
 
Hops ja terveisiä sairaalasta! Tuli lähtö sillon pe-la yönä. Synnärille tullessa auki 4cm ja kohdunkaulaa ei ollu enää kuin reunoja. Limatulppa irtosi sairaalassa. Vedet ei meinanneet millään mennä, ja mun kipujen takia lopulta puhkoivat kalvot. Sitten selvis, että ei tyttö ihan niin ollutkaan vielä tulossa. Anestesia lääkäriä jouduin kahteen otteeseen odottamaan niin kauan, että huusin, itkin ja kuolasin, rimpuilin... Ei varmasti ollut kovin hauskaa kätilöille ja lääkäreillekään. Ekalla kertaa anestesialääkäri tuli kotoaan paikalle! Talossa oleva(t) ei ehtineet ilmeisesti.
Lopulta tyttö syntyi lauantaina klo 11.34. Napanuora mahtoi olla kaulan ympäri jokusen kerran, muttei haitannut mitään. Ja syntyi siis peppu edellä, eikä siinäkään ollut mitään vikaa. Eppari tehtiin, mutta ei kuulemma automaattisesti tehdä (enää nykyään). Huomenna taidetaan päästä kotia kohti ja harjottelemaan tätä elämää näin kolmistaan! :) Niin ja kätilöt, hoitajat ym. sekä ruoka on ollut hyvää!
 
Minä käyn aina yösyöttöjen lomassa täällä jännäämässä, että onko yön aikana ruennu tulemaan lisää vauvoja :) tsemppiä kaikille loppuraskauteen, pian se on jokaisella ohi ! :) (tiiän että ei vois vähempää nää sanat lohduttaa teitä just nyt, kun tuntuu että vauva ei tuu ulos millään.)

Me päästiin siis vauvan kans perjantaina kotiin ja arki on lähteny sujumaan hyvin. Imetän lähinnä aamuisin ja silloinkin rintakumien avulla. Pieni ei oikein asettunut osastollakaan tissille eikä sitä vieläkään tee, ellei sitä maitoa todella valumalla tuolta tule.. muutoin annan korvikkeita ja pumppaan omaa maitoa. Perjantaina vielä jännäiltiin, kun lääkäri kuuli lisälyöntejä vauvan sydämessä, mutta tarkempien tutkimusten jälkeen selvisi, että ei ole sydämessä mitään vikaa ja myöhemmällä kuuntelukerralla ne olivatkin sitten hävinneet.

Mulla on jo ikävä raskausaikaa ja outoa kyllä, myös synnytystä.
 
  • Tykkää
Reactions: Piitu85
Täällä yksi, joka on ollut aktiivisempi Facebookin puolella, mutta ajattelin nyt loppusuoralla päivitellä kuulumisia tännekin. Ja rakenneultrassa saatiin siis poikalupaus.

Tällä hetkellä siis viikkoja 39+4 eikä mitään tuntoja siitä, että vauva syntyisi lähiaikoina. Alkaa masentamaan se tosi asia etten vielä ole edes lasketussa päivässä, joten odoteltavaa voi parhaillaan olla yli kaksi viikkoa vielä.

Mitä enemmän vauvoja syntyy sitä enemmän tuntuu itseä ahdistavan tämä odotus ja se ettei se ota loppuakseen. Eniten ehkä rassaa kammottava painonnousu ja turvotus, jotka on aiheuttaneet sen etten juurikaan ruokakauppaa pidemmälle viitsi kotoa poistua. Ei mahdu enää edes äitiysvaatteet päälle kun olen useamman kymmenen kiloa lihonut koosta s kokoon L/xl ja turvotus on jotain ihan kamalaa. Kengät ei mahdu jalkaan ja jos erehtyy vähänkin enemmän touhuamaan niin myös kädet turpoaa niin että seuraavana päivänä on kaikki nivelet kipeät. Niinpä vietän siis päiväni kotona möllöttäen.

Energiaa olis siivoamiseen ja muuhun touhuiluun ja aina toissa viikkoon asti siivosin hevostenkin karsinoita, mutta sitten lääkäri kielsi senkin ton turvotuksen takia joka kaikessa tekemisessä aina saavuttaa ihan uusia sfäärejä. Siispä kaikkea voi tehdä vähän, mutta tällä vähällä ei päiviä täytetä.

Mies on tänäänkin 12.00 - 20.00 töissä, joten aikalailla itsekseni saan olla.

Viime neuvolassa viikko sitten th totesi vauvan olevan kiinnittynyt ja laskeutunut, mutta sehän ei vielä tarkoita mitään. Seuraavaan neuvola ajan sain vasta tämän kuun viimeiselle päivälle ja tuntuu vähän erikoiselta ettei sitä ennen kukaan kontrolloi mitään verenpainetta yms. Vähän pelottaa esimerkiksi raskausmyrkytyksen riski ja tietysti vauvan vointi, kun menee vielä niin kauan että seuraavan kerran joku sanoo kaiken olevan ok (ellei siis synny ennen neuvolakäyntiä).

Nukkuminenkin tekisi hyvää, kun yöt on todella katkonaisia. Eilen kävin illalla ennen nukkumaan menoa tunnin sisällä neljästi pissalla ja sama meno jatkuu yöllä, joka kerta tulee tavaraa etten mä siellä huvikseni ramppaa noin usein. Sängystä nousemiseenkin menee niin paljon aikaa, että siinä ehtii jo virkistyä ja kun pääsee takaisin sänkyyn täytyy aina saada unesta uudestaan kiinni.

No mutta, viime hetkiä elellään. Nautinto tästä vaan on kaukana eikä "ihanasta odotuksesta" tietoakaan.

Onnea kaikille vauvautuneille! Voin todellakin myöntää olevani kateudesta vihreä : D
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Parus montanus on pitänyt palstataukoa pari päivää, ei muuta. :popcorn:

Hei kaikki ihanaiset naiset ja Onnea jälleen kerran "mahansa menettäneille" ;)

Huomenna poksuu 39+0 , perjantaina neuvolaan.

Lauantaina mies autonhakureissulla, minä äidin ja siskon kanssa "hoidossa". Kehtaavat vahtia viimeisillään olevaa. Käytiin mummoja moikkaamassa. Äidinäiti avautui 2. lapsensa menetyksestä; vuosi 64, tuli ulkoportaat juosten alas, kun kenkä tarttui. Oli sukuloimassa, päivää myöhemmin alkoi verinen vuoto, sikiö kuollut, istukka irronnut, sektio. 1700g poikavauva. Sai vielä 3 tervettä lasta tuon jälkeen. :(

Nyt on hieno auto, ja turhan kalliskin. Laitoin äsken turvaistuimen paikoilleen odottamaan autoon. Helppo oli laittaa vyöt kohdilleen. Ajateltiin ostaa isofix-kiinnitteinen istuin keväällä. Pientä mallia tuo nykyinen kaukalo.

Vointi Suhteellisen hyvä. Hyvä jos tulee kaksi hassua supistusta päivässä. Tänään imuroitu koko talo, eikä yhtään supistusta. Alapää ollut viikon ajan satunnaisesti arka liikkuessa, esim pöntölle istuminen, pomppuinen autokyyti. Vauva liikkuu hyvin, kantapäät ainakin tuntuu. Ei ole ollut turvotusta, mitä nyt eilen vähän illasta. Aamulla testasin pissan, ok. Ei ole tuntunut että olisi verenpainetta, hyvä olo ollut. Närästystä ollut parina yönä, johon pari rennietä ottanut. Rennosti olen ottanut, imuroimisen välissä oli tauko, limua siemaillen ja vauvalehteä lukien.

Meni jännitys synnytykseen lähtemisestä kun saatiin tuo kauan kaivattu auto. Edellisellä kun ei olisi saanut nyyttiä kotiin. Ha. Mies oli kertonut harrastuskaverilleen, että täytyi vaihtaa auto, että urheilukassi mahtuu paremmin.

Masu suhteellisen pientä mahaa kasvatan, edellisillä kahdella neuvolakäynnillä sf-mitta 30cm. Itse mitattuna navan kohdalta 106cm. Ei ole yhtään raskausarpea tullut, mikä on ihme, kun teinivuosina niitä tuli paljon. Saunan jälkeen olen suihkutellut ceridal-öljyä masuun ja rintoihin.

:flower:
 
Onnea merineitsi ja bluebaby! :flower:

Elsa90 kiva kuulla kuulumisia niiltäkin jotka tänne palstalle harvemmin kirjoittelee. :)
Toivotaan, että pääset sinäkin pian synnyttämään ja siten olokin helpottuisi.
Odottavan aika voi kyllä olla pitkä, ihan lohduttoman pitkä varsinkin jos vaivoja kertyy liiaksi. Itse olen jo psyykannut itseni siihen, että käynnistykseen mennään. Välillä tulee oikeasti fiilis, ettei vauva tule ikinä tuolta mahasta ulos ja tämä olotila on pysyvä. :kieh:
 
Noista drinksuista Oletteko nyt raskausaikana juoneet esim alkoholittomia siidereitä? Itse olen muutamia, esim luomu omena on hyvää, jouluna joulupöydässä ja muutaman kerran saunareissulla. Mehuahan se on, mutta kiva tölkistä siemailla. Baareissa en ole koskaan notkunut, joten sinne en kaipaile. Valkoviiniä voisi maistaa lasillisen sitten vauvan tultua ulos jossain vaiheessa.

Onnea bluebaby :)
 
lulina täällä myös ikävöidään raskausaikaa ja jopa synnytystä! luulin jo että olisin ainoa joka potee kaipuuta noihin :) siis ihanaa aikaa tää on ku on saanu vauvan maailmaan, en vaihtais pois mistään hinnasta <3 kumpa ei vaan aika kuluis näin vauhdilla.

onnea kaikille tuoreille äideille ja tsemppiä odottajille! :) loppukiri enää! :)
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että lähtö voi tulla milloin vain, ilman minkäänlaisia ennakko-oireita :)

piitu ja neiti 10vrk
 
Kiva, kun jaksatte kirjoitella noita synnytys kertomuksia. Musta ainakin on kiva niitä lueskella ja valmistautua samalla henkisesti omaan tulevaan suoritukseen :)

Tänään oli taas neuvola ja toivottavasti viimeinen käynti ilman vaavia. Rr ok, paino pysynyt samassa nyt viimeset 4 (!)vkoa :D , sf mitta pudonnut 34-> 33...turvotusta alkaa hieman nilkkoihin kertyä, joten tukisukat nyt päivittäin käytössä. Terveydenhoitajan sanoin: "sun maha on ihan täynnä vauvaa"...no kidding, heh....

Alkoholittomista juomista...oon muutaman Nikolai oluen saunan jälkeen ottanut, ja jouluna maistoin alkoholitonta punkkua, joka oli kyllä kamalaa! Yksissä häissä tilasin kuusenkärkkä juomaa kuoharin tilalle ja se oli iloinen yllätys. Siideriä en oo maistellut, kun en muutenkaan siitä välitä. Aika vähänn kyllä tehnyt mieli noita juomia....limukka kelpaa kyllä :-D ja vichy!

Täälläkin huomenna poksuu 39+0
 
Onnea Bluebaby :) Kauheaa vauhtia täällä vauvoja saadaan maailmaan <3

Täällä tänään kierrelty muuan tunti kaupoissa ja mukaan tarttui imetysliivit. Saa nähä onko hyvät, mutta eiköhän noilla alkuun pääse. Ootteko te laitoksella käyttäny liivejä? Sinne nuo nyt ainakin aion myös ottaa+suojia vaikka mulla ei nyt maitoa ole edes tullut, mutta jospa sitä tulis sitten kun vaavi tulee :D

Sairaalakassinki vois tietty pakata... Sinne mukaan laturi luurille, imetysliivit+suojat, omia sukkia, ehkä alushousut, hammasharja, dödö, hiusharja. Mitäpä sitämuuta? Ukko voi tuoda mulle sitten herkkuja jos mieli tekee :D Kotiutumisvaatteet pakkaan molemmille valmiiksi ja ne saa ukko myös tuoda kun hakee meidät kotiin :)

Alkoholittomia siidereitä oon juonut muutaman, mutta enemmän menee limukkaa :D Oon jotenki koukussa hapollisiin juomiin ;)

Tänään 39+1 ja huomenna neuvolaan :)
 
musta nuo imetysliivit kannattaa koeajaa :D olen pitänyt imetysliivejä päivittäin, kun alkoi entiset ahdistaa raskauden edetessä. Eli upouusia en ottais laitokselle, voivat olla uuden karheat :) otan paketin kertakäyttösuojia mukaan.

mulla rinnat on vuotanut jostain rv 20 alkaen. nykyään tulee 5cm tahroja aluslakanaan. Patjan ja lakanan välissä on iso torkkupeitto, hyvin toimii kosteussuojana. uutena ostettu lidlistä. välillä myös puristan "maitoa" rinnanpäihin voiteeksi.
 
ja synnytyksen aikana saattaa tulla nälkä, jano yms. otan hedelmämehutetroja matkaan. miehelle energiajuomaa. itselle myös karkkia :) meillä on liberon kanssi täynnä näitä eväitä. on myös suklaata "synnyttäneelle" :D en odota vieraita, joten tuotava itse ne.
 
Niin aattelinkin, että voisin tietysti käyttää nuita liivejä minkä tässä kerkeän :) Imetysvaatteita mulla ei ole ja sairaalassa aattelin olla niissä rääsyissä :D Eipähän tarvi sotkea omia :) Mutta tosiaan jotku tohvelit vois kyllä ottaa mukaan. Sukat on mulle pakkomielle ja otan siksi omat :D En halua mitään sairaalan kurttanoita ;) Oon ymmärtäny, että synnärillä on ruokaa+mehuja tarjolla synnyttävälle äidille jos nälkä yllättää, mutta miehelle oltava omat herkut. Voihan sitä jonku herkun pakata laukkuun, mutta kauppa siinä vieressä ja ukko voi kyllä ostaa :) Huiii pelottaa jo valmiiksi se sairaalassa olo.
 
Hirmuisesti onnea taas jakaantuneille! Olen vihreä kateudesta. Äidillekki jo paasasin kuinka väärin se on et moni jonka la on ollu mun jälkeen ni on jo vauvan kanssa kotona -.-

Sairaala kassista mulla on noiden teijän kertomien lisäksi villasukat niin mulle ku miehelle ja sit miehelle puhdas t paita, bokserit ja sukat. Laitoin kans miehen uikkarit et jos tarviin apua suihkussa/ ammeessa ollessa ni ei tarvii sen kastua. (ei siis ole tarkoitus ammeessa synnyttää vaan osana kivunlievitystä). Olen kans pakannut suht runsaan eväspuolen, rusinoita, suolakeksejä, mehua, myslipatukoita. Itselle en juurikaan pakannut vaatteita, imetysliivit ja perussukkia.Oma shampoo, hoitoaine ja rasvakin löytyy. Laitoin kans korttipakan ja uuden kirjan mukaan. Varmaan puolet on turia mut olen merinteisesti pakkailija, sitä mitä en oo pakannut mukaan sitä ei myöskään tarvita ;) hehe

Mä olen syöny ku possu viimeisen viikon, eilenki pizzaa ja tänään uppos ranskikset ja daim macflurry... Oikee rupee possuilu hävettää.

Luulin jo tänään et pönttöön ois tullu lapsivedet ku lorahti oikein kunnolla kun olin nousemassa pytyltä. Ilmeisesti kuitenkin vaan joku rakonhuijaus ku ei sen jälkeen ole mitään vuotanut. Ois voinu.

Huomenna ois yliaikaiskontrolli, pahoin pelkään et ne ottaa käynnistykseen vasta ensi viikon maanantina. Ois kyllä ihanaa jos lähtis itsekseen käyntii, luonnollisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nopeasti kommentoin noita sairaalakassin tavara-asioita, itelle tärkeimpiä oli omat hygieniatuotteet: oma shampoo, deodorantti, hiusharja, huulirasva, kasvorasva ja hammasharja ja -tahna. Kaikkea muuta saa paikanpäällä. Synnytyssalissa ollessa sai halutessaan jugurttia, mehukeittoa ja leipää ja mehuja. Itse pärjäsin näillä. Osastolla oli sitten kiva kun oli jotain pientä herkkua mukana, mutta sielläkin kyllä ruokaa sai talon puolesta koko ajan ja kanttiini oli osaston vieressä. Kirjat ja lehdet jäi lukematta, ja niitäkin olisi ollut sekä osastolla että salissa tarjolla. Omat sisäkengät oli kivat, mutta en ottaisi niitä omia lempikenkiä, sillä monenlaista eritettä saattaa niihinkin lorahtaa...itsellä oli sellaset vanhat pestävät rantakengät. Omia vaatteita en halunnut osastolla käyttää, sillä koko ajan oli paita maidossa, housut veressä jne. En käyttänyt edes imetysliivejä, sillä ne ahistaa ja painaa kun maitoa tulee koko ajan ja rinnat kasvaa ihan uusiin sfääreihin. Sairaalan säkkimekkoa käytin ja niitähän meni sitten useampi päivässä. Sukat ehkä ottaisin omat, koska ne sairaalan sukat on niin isot.
 
Mulla oli synnärillä mukana liivit ja suojuksia, mut ei ollu tarvetta niille ku maitoo tuli nii vähän. Sairaalavaatteissa olin, omat villasukat kyllä oli kun niillä sairaalan luiruilla ei tehny mitää. Jotaki pikku purtavaa kannattaa kyllä ottaa mukaan :) Vaikka kyllähä sitä ruokaa sai ainakun pyysi, mutta miehelle ei sitte synnytyssalissa ollu mitään evästä tarjolla. Me kun kerittiin viettää siellä yli vuorokausi ennenku lapsi synty. Onneksi siinä oli miehellä aikaa ravata kanttiinissa ja kaupasta ruokaa ostamassa :D perhehuoneeseenhan sitte osastolla kuulu miehelle aamu-ja iltapalat.

Osastolla kaipasin hiustenkuivaajaa, hiuslakkaa ja harjaa :D tai oli siellä kuivain, mutta meleko pyryharakalta sitä näytti silti. Suihkussa käyminen piristi tosipaljon ja oisi sitte haluttanu vähän laittaa hiuksiakin. Kotiinlähtö päivänä olo tuntu iha eri ihmiseltä ku sai omat vaatteet päälle (vaikka tukka sojottiki pystyssä :D) ja hieman meikkiäki ehin sipaista naamalle. Joten vaikka vois kuvitella, että tommosilla asioilla ei oo väliä tossa tilanteessa, mutta ainaki itselle oli. Voi johtua siitäkin, että toipuminen sujui mulla melko hyvin, neuvolantäti juuri tänään kotikäynnillä ihmetteli, että mulla on viikko synnytyksestä ja oon näin virkeä.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Mun oman kokemuksen perusteella voin suositella sairaalan vaatteita! :)
Oli ihana olla siinä väljässä ja kevyessä "kaavussa" ja sairaalan kertakäyttö alkkareissa, ei puristanu eikä hiostanu ja muutenki oli mukava olla, mutta kukin tekee niinkuin parhaaks näkee/kokee ^_^
Tayssissa oli ainaki synnyttäneiden osastolla äideille sellanen yhteiskeittiö, mistä sai hakee mehua, jugurttia, teetä, kahvia yms. + yöks tuotiin aina erillinen kärry mistä sai hakee leipää, sit lisäks päivässä tuli 4 krt ruokaa, että mä pärjäsin hyvin niillä :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla synnyttäneiden vinkkejä, kiitos niistä :) Eli aika vähällä pärjään ja meille sairaalasta matkaa on n. 6km, että ukko voi ajella hakemaan jos hoksaan jotakin tarvitsevani :) Limukkaa vois tietenkin ottaa mukaan kun hapokas menee alas niin hyvin :D Oivoi ärsyttävää mennä nukkunaan, koska tietää, et kusella saa rampata ja aamulla halailla pönttöä :( Hyi. No pakko mennä, että jaksaa herätä neuvolaan :)
 
Tuo kusella ramppaus ei ole musta niin kamalaa. olisiko vajaa 2m pöntölle matkaa :D Juon yön aikana 7,5 dl pullon vettä. Sängyssä liikkuminen toki hankalaa, mutta ajattelen sen edesauttavan "paikkoja". Esim sikiökalvot koetuksella kun liikkeessä.

Mies tuli kotiin, ovelta kuului: "vieläkö olet yhdessä osassa" ja äskettäin: "aiotkö synnyttää tänä yönä?".
 

Yhteistyössä