Helmikuun Helmet 2014 *Lokakuussa*

Hei kaikille!

Täällä yksi "mattimyöhäinen". Kirjoituksia olen kyllä lueskellut, mutta tuntuu ettei koskaan ehdi kirjoittelemaan tai vaihtamaan kuulumisia.

Minulle voisi päivittää tietoja: _iltatähti_/25.2./37v./6./PS. Jostain syystä punaisellä värillä teksti ei onnistu.....


Tämä tulokas on todellakin meille iltatähti. Olin jo ehtinyt käydä lääkärissä ja lähete sterilisaatioon oli valmiina, mutta kuinkas ollakaan sinne asti en sitten ehtinyt. No, olen jo ehtinyt tottua ajatukseen tästä kääröstä ja odotan helmikuuta innolla. Mulle tämä tilanne muutenkin on hieman erikoinen elämässäni tapahtuneiden käänteiden vuoksi. Olen jäänyt leskeksi ja viiden lapsen yksinhuoltajaksi yllättäin huhtikuussa 2012 mieheni kuollessa tapaturmaisesti. Koskaan en voinut kuvitella, että saisin elämääni vielä uuden miehen, joka jaksaa tällaista kokoonpanoa katsella, varsinkin kun hänellä ei omia lapsia ole. Nyt siis miehelleni tulossa se ensimmäinen 43-vuotiaana ja hänelle todella suuri yllätys, onneksi positiivisesti. Olimme jo suhteen alussa keskustelleet vakavasti aiheesta, että minä en todellakaan ole tekemässä yhtään ainutta lasta enää ja hänelle asia oli ok. Elämä voi yllättää monella tapaa.....

Kiirettä siis riittää meidän perheessä viikosta toiseen. Muut lapset ovat pojat 13v., 14v., ja 16v. ja kaksostytöt 4v. Tytöt ehtivät juuri täyttää 5v, kun tämä pienokainen syntyy. Kaikki lapset ovat syntyneet sectiolla, joten niin on myös synnytystapa tämän kohdalla. Tämän raskauden alkuvaiheessa kärsin etovasta olosta ja väsymyksestä ensimmäiset 15 viikkoa, nyt onneksi olotila tasoittunut vaikka selkävaivat istumatyötä tekevälle ovatkin jokapäiväistä. Aioinkin jäädä äippälomalle varhennettuna.

Rakenneultra on torstaina 10.10. ja toivottavasti masu-asukki on yhteistyöhaluinen, että näkyy kumpi tulossa. Sinänsä sillä ei ole mitään merkitystä, pääasiana tietty terve vauva, mutta mukavampi hankkia vaatteet ym. tarvikkeet. Mulla ei ole mitään säilössä edellisten jäljiltä. Vaunut tosin jo hankin, kun löytyi käytettynä juuri sellaiset mitkä halusin, Hartan Topline S ja niihin sitten lisäksi vaihdettavat isot pyörät eteen talveksi.

Eiköhän tämä alkulöpinöiksi riitä, mukavaa viikkoa kaikille!

_iltatähti_ ja masu-asukki 19+6
 
Hauska kuulla, että muidenkin unissa on vilkasta menoa. Omat unet ovat nykyään melkoista viihdettä ja miehen kanssa niille naureskellaankin jatkuvasti. Myös seksiunia, juu.
Toivottavasti pysyvät kuitenkin viihdyttävän puolella. Muistan, kun aika pian esikoisen syntymän jälkeen näin unta, että tein hänen jalastaan jauhelihaa! Ahdistuin jo unessa, kun tajusin, mitä olin tekemässä ja vielä enemmän siitä, että lapsi ei unessa itkenyt lainkaan, vaan katseli vain suurilla silmillään. Olin tosi ahdistunut siitä unesta monta päivää...

Näin oikeasti olemassa olevien asioiden puolelta, onneksi en ole rautaa joutunut vielä ainakaan ottamaan. Edellisen kerran mulla oli obsidanit, eikä onneksi tullut vatsaoireita.

Täälläkin odotellaan Kelan papereita, että saa viralliset asiat hyvissä ajoin rullaamaan.

Sunnuntaina oltiin kävelemässä ja vähän alkoi supistaa rattaita työntäessä. Meni koko vatsa ihan kovaksi. Pikku hiljaa palautui siitä sitten takaisin tultua. Että kai tässä täytyy itse kunkin tosiaan ottaa rauhallisesti.

- Nael 21+1
 
miss_piggy
Täällä ei järjestetä mitään synnytysvalmennusta mun tietääkseni, ei oo ainakaan infottu asiasta mitään.

Raskaustodistuksen viemisestä töihin ei myöskään ole kokemusta kun ollaan molemmat työttömiä tällä hetkellä, ja mies on ollut jo pidempään :(

Mitään voimavara-kyselyä täällä ei myöskään ole.

Supisteluita en ole tuntenut kertaakaan, mutta potkut vain lisääntyy lisääntymistään :D Yllättävän vahvoina tuntuvat vaikka istukka on edessä. Valkovuotoa kyllä tulee ja sen kanssa on välillä ihan hätää kärsimässä, ei voi hetkeäkään olla ilman pikkuhousunsuojaa mikä kyllä pistää watuttamaan...

22+3
 
neuvolan voimavara kyselystä, meillä oli se viime neuvola käynnillä. terveydenhoitaja pikaisesti vilkaisi sen läpi ja hautasi muiden papereiden joukkoon. siitä kannata stressiä repiä..

kelan paperit ollu täytettyinä kelalla jo heinäkuusta lähtien, samalla paperilla kun saa hakea kaikki mahdolliset tuet raskauteen liittyen. pitää vaan täydentää virallisella raskaustodistuksella (kestäny 154pv) sitten aikanaan...
huvittava laitos tuo kela. luulisi työntekijöiden tietävän siellä miten niitä papereita täytetään ja mitä liitteitä tarvitaan, mutta ei.. onneksi heillä sentään tuo sisäinen auttava puhelin pelaa :LOL:

unet ollu ihan himmeitä.. ja unirytmi on muuttunut myös... 4 aikaan yöllä herättää ja siinä sitten tunti pyöritään ihan virkeenä..
mies naljailee miksen nouse jo sillon ylös tekemään jotain.. niinkuin mitä? päivätkin menee niin hitaasti, ni alota jo se kärvistely aikasemmin.. nou thanks.

viikko vielä rakenne ultraan :)

arya & mötnikkä 19+4
 
Mä oon aina nähnyt vilkkaita ja outoja unia, nyt niitä vaan näkee useammin. Vauvastakin oon pari unta nähny. Saa nähdä oliko enneuni, kun näin että tyttö olis tulossa :)

Supisteluja ei oo ollu, mut huomenna meen fyssarilta hakee tukiliivin selkä- ja alavatsakipujen ehkäisemiseksi.

Voimavarakyselyt täytettiin, mut ei niitä sit katottukaan. Liikunta- ja ruokatottumuksista kyl keskusteltiin.

Liikkeet täälläkin lisääntyy ja voimistuu :) Muutamana päivänä ollaan tuijotettu mahaa, kun näyttää siltä kuin joku pyrkis ulos sieltä :D

Vakuutustarjouksia ollaan pyydetty muutama, kohtahan se pitää jo ottaakin.

Vaunuja käytiin katsomassa tänään ekaa kertaa..voi jee miten kalliita :eek: Eikä mitään hajua millaiset ottais.. Pitää varmaan koittaa löytää käytetyt jostain..

Väsymys vaan lisääntyy. Töiden jälkeen oon ihan loppu, ei mitään jaksais tehdä ja muutto lähestyy kovaa vauhtia :/ Aloitin perjantaina syömään rautalisää, mutta hetkihän siinä menee että hb alkaa nousta.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Täällä ei oo kelalle täytetty vielä mitään lappusia, kun ensi maanantaina eli 14.10 on neuvola ja silloin vissiin täytellään noita papereita... En tiedä missä vaiheessa ne pitäis täyttää, mutta pitkästi tuntuu että oon joutunut odottaa, ku perjantaina alkaa jo rv 23...

22+3
 
Kelan paperit saa neuvolasta kun raskaus kestänyt 154 päivää eli miten se neuvola nyt sattuu kenelläkin milloin olemaan niin jotku saa hiukan aiemmin kun muut jos viimeisin neuvola on ollut vaikka vähän ennen kun 154 päivää olis tullut täyteen,niin silloin paprut menee vähän myöhemmälle. Hyvinhän ne vielä ehtii kun reilussa puolessa välissä tässä vasta ollaan,ei kiirettä ;)
 
Täällä olis kanssa yksi matti myöhänen ;D

Eli
12.2 / viimak / 19 / 1. lapsi / TYKS . ja täälläkin poikaa lääkäri lupaili :heart:

Onko teillä ollut ns. vihlovaa kipua pakaran ja alaselän seudulla? Itsellä varsinkin nukkumaan mentäessä ja keskellä yötä herätessä asennon vaihtaminenkin on melko hankalaa. Ihan kuin joku tökkäisi puukolla , vihloo todella paljon :confused:
Lisäksi kova häntäluukipu, mm. kyykistyessä tai tehdessä jotain, tuntuu ettei saa happea kun sattuu niin kamalasti !
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei ole tosiaan vielä kiire hoitaa Kelan asioita.
Itse vaan mielellään hoidan tuollaiset mahdollisimman nopeasti alta pois, ettei unohdu. Viimeksi äitiyslomalla ihmettelin, kun ei yksi kuukausi tullutkaan rahoja tilille. En ollut muistanut toimittaa Kelaan jälkitarkastustodistusta. Kyllähän senkin joku neuvoi, mutta en jotenkin sisäistänyt, että 2010-luvulla mun ihan oikeasti täytyi viedä paperinen lappu lääkärikäynnistä Kelaan...

Mekin taidettiin viime raskaudessa täyttää joku voimavarakysely, mutta ei sitä liiemmin kyllä käsitelty. Nyt toisella kertaa ei täytetty sellaista, eikä ole mitään valmennuksia tms. Neuvolassa kyllä toki kysellään, miten jaksan. En kyllä sellaista nyt kaipaisikaan.

Itselleni neuvolan puolelta ehkä suurin jaksamisapu pienen vauvan kanssa oli aina tapauskohtaisesti jutella meidän ihanan neuvolatädin kanssa. Eihän siinä kukaan ulkopuolinen voi ihmeitä tehdä esimerkiksi vauvan koliikille, mutta riitti kun joku kuunteli ja kyseli väliin pari kysymystä. Sitten sitä jotenkin uskoi taas itseensä, että kyllä tämä tästä :)
 
Täällä kolmas nla takana, sydänäänet löyty pitkän kaivamisen jälkee ja oli oikein hyvät 155/ min. Täällä ei rautalisää ainakaan vielä onneksi tarvitse ruveta popsimaan hb laskenut mutta kuitenkin 119. Painoa tullut 51g/ vk, eli ollaan vielä -8,5kg ennen pahoinvontia. Kohdun korkeus 21,5, miä lie tarkoittaa :) Seuraavaksi lääkärikäynti 13.11 ja ja tädille aika 3.12 eli siihen on vielä paaaljon aikaa..

Huonompi juttu musta on et joudun taas sokerirasitukseen :/ Olin jo alkuraskauden rasituksessa eikä mitään löytynyt (väsymyksen ja koska pissassa oli sokeria laittoivat) mut nyt joutuu sukurasitteen vuoksi. Siihen on onneks vielä n. 1 kk aikaa.

Kelan paperit sain ja ajattelin ne hoitaa kuntoon vkl aikana. Kuulemma kannattaa samalla hakea äitiys ja vanhempainrahaa, niitä voi sit myöhemmin viel muokata.

Ilmottauduin kans perhevalmennukseen, harmittaa vaan ihan simona kun mies ei kuitenkaan pääse mukaan :( Mut meen sit yksin kuuntelemaan tai sit pyydän äitiä tms mukaan ainaki tohon synnytyskertaan.

Et sellasta täällä

Rumpali 22+1
 
Mulla kans sokerirasitus uusiksi edessä jokusen viikon päästä huoh vaan ja yök! :D Ja hui kun pitkällä raskaus jo on :heart: alkaa tulemaan kommenttia sieltä täältä kasvavan masun takia, on jo siis tosi iso (tänään yksi tuttu kysyi millon laskettu aika on, ja meinas tipahtaa persiilleen kun kuuli että vasta helmikuussa) :LOL:
 
miss_piggy
Mä taidan viedä ne paprut sitte kelaan ihan paikan päälle, en viiti täytellä netissä ku kuitenki siihen pitää noita liitteitäkin laittaa mukaan, ja vois samalla selvittää ihan paikan päällä nuo mun työtulo-asiat että mitä ottavat huomioon ja jos tarttevat sitten jotain palkkatodistuksiakin nähtäväks...
Tein eilen ehkä maailman parasta porkkanakakkua, tänään on sateinen ja harmaa päivä mutta kai se on taas lenkille lähdettävä jossain vaiheessa :D Joka päivä yrittänyt tehdä sellasen väh. 30min kävelylenkin. Tuulitakki vaan alkaa kiristämään mahan kohdalta eikä mee enää kunnolla kiinni. Pitää kohta pölliä miehen tuulitakki käyttöön :)

22+5
 
  • Tykkää
Reactions: Angelica-
Liikkeet Bileet, täällä tuntuu liikkeet <3, kylläkin harvoin, eilen muutaman kerran ja tänään kolmisen kertaa, tyyppi taitaa potkia uloskäyntiä kun alhaalla sykähtää. IHANAA : ) Masussa ei vielä mitään tunnu.

Äitiyslomasta Kylläpä tuntu hyvältä vetää pitkkä viiva suunniteltaviin työvuorolistoihin, oli pakko viel kirjoittaa alapuolelle et äitiysloma 4.1 lähtien. Ennen sitä lomaa joten viimeinen työpäivä on 23.12. :)

Rumpali (vihdoinkin) 22+2
 
Mahtavaa margareta91! :) Kauan kyllä jouduitkin niitä liikkeitä odotella, mutta onneks odotus palkittiin.

Tänne ei kuulu ihmeempiä. Supistuksia ja selkäkipua on silloin tällöin, mut ei häirittevästi. Toi pikkumies on päättänyt ruveta ilmeisesti seisomaan ja potkii koko ajan kohdunsuulle. Tuntuu, että se hakkaa kohta tiensä sieltä läpi, ja se tunne ei oo kiva. Onko muilla samaa (ilmeisesti margaretan pikkuinen ainakin on keksinyt saman keinon, jos oikein ymmärsin)?

Viime viikon neuvolassa kaikki oli kunnossa, ja varattiin se koko perheen terveystarkastus ja lääkäri kuun lopulle. Nyt vaan harmittavasti kävi niin, että mies ei pääse mukaan, enkä saanut uutta aikaa, kun siitä eilen soittelin. Täytyy siis mennä yksin.

Kaisis ja hyperaktiivinen Velho 23+2
 
miss_piggy
Täällä on nyt taas tuntunu liikkeitä vähemmän mitä pari päivää sitte, mutta eiköhän kaikki oo silti kunnossa... Välillä etenki ku on makuuasennossa, niin tuntuu yhtäkkiä niinku kohtu kovettuis jotenkin, alamahasta tulee sellanen kova pallo. Sitten vähän ajan päästä se tuntuu taas normaalilta. En tiedä potkiiko kaveri sitä istukkaa sitten jos se on mulla tossa edessä muutenki, mutta tosi epämiellyttävä tunne...

22+5
 
Poks 23+0 :D

Huomenna ylimääräinen neuvolalääkäri kun olivat huolissaan mun selkä- ja lonkkakivuista, supisteluista yms..

Täyttelin just noita kelan papereita ja oli just niin raivostuttavia kuin muistin :D päätin että aloitan äitiyslomani 23.12 eli noin viikko aiemmin kuin se "normaalisti" ois alkanu ;) ja sit älysin et työnantajallehan pitää ilmoittaa 2kk ennen aloittamista eli TÄSSÄ KUUSSA 23.10.!!! ihan hullua.. eip oo enää kauaa :D
 
Täällä on nyt taas tuntunu liikkeitä vähemmän mitä pari päivää sitte, mutta eiköhän kaikki oo silti kunnossa... Välillä etenki ku on makuuasennossa, niin tuntuu yhtäkkiä niinku kohtu kovettuis jotenkin, alamahasta tulee sellanen kova pallo. Sitten vähän ajan päästä se tuntuu taas normaalilta. En tiedä potkiiko kaveri sitä istukkaa sitten jos se on mulla tossa edessä muutenki, mutta tosi epämiellyttävä tunne...

22+5
Nuo on juurikin harjoitussupistuksia. :) Kun kohtu kovettuu ja olo on jotenkin tukalahko, se on normaalia. Kipua ei kuuluisi harkkasuppareissa olla. (Sori vaan kun hypin tuolta maaliskuisista täälläkin. :D)
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu et aika menee tosi hitaasti ja toisaalta se vaan hurahtaa eteenpäin.

Sairaslomista Onko semmosia vaivoja että joudutte nyt jo jäämään pois töistä?

Selkäkipu vaivaa täällä on/off, eilen iltya oli tosipaha kun vasen jalka meni kokoajan alta mutta sitten se yks kaks rauhottu. Nyt taas tuntuu muttei onneks pahan. Yritän kokoajan muistutella itseäni töissä oikeast ergonomiasta. Pritsi jää vaan niin helposti nostamata :)) Vaikken mitään fyysistä teekkään.

Kelan paprut vihaan niitä' koko sydämestäni mutta ajattelin et tänään voisin repästä. Saa nähä miten käy. Eilen siivosin vaatekaapit ja pesin monta koneellista pyykkiä ihan vaan siks ettei tarvii kelan sivuille mennä.

Rumpali 22+3
 
miss_piggy
Eli mulla on sitte ilmeisesti ollu niitä harkkasuppareita kuitenkin :D

Musta vaan nuo kelan paprut on helpompi täyttää ihan käsipelillä ja viedä paikan päälle, näissä paperiversioissa kun on esim. sellanen kohta että "Työnantajien nimet viimeisen vuoden ajalta", ja nettiversiossa tollasta ei oo ollenkaan.. Ja mielelläni mainitsen nuo vikat työpaikat kun oon tienannu esim. tänä vuonna enemmän mitä vuonna 2012.

Saikkua ei oo ollu paitsi kesätöiden aikaan se 3 päivää, kun oli aivan älyttömät kylkikivut joille ei löytynyt syytä, mutta silloin tuli kielto nostella mitään painavaa ja levätä. No nyt ollaanki taas työttömänä, joten on aikaa levätä :)

22+6
 
Mullakin on tainnut muutaman kerran supistella, kun kohtu on mennyt ihan kovaksi. Kipuja ei ole ollut, muttei se olotila mikään miellyttäväkään ole silloin. Tarvinnee asiasta puhua ens viikolla neuvolassa. Silloin saan myös kelan paperit ja tässä justiinsa olen pohdiskellut josko jäisin äitiyslomalle jo vuodenvaihteessa, oikeastihan jäisin vasta tammikuun alkupuolella. Työ on kuitenkin niin fyysisesti kuormittavaa, että siellä loppuaikoina saattaa olla kroppa kovilla ison mahan kanssa. Mielellään siis karkaisi äippälomailemaan jo vähän aiemmin...

Tilattiin viime viikolla pinnis ja mies sen innostui kasaamaan heti maanantaina paketin saavuttua kotiovelle. :D Samalla tyhjennettiin entinen työ-/vierashuone kalusteista ja nyt siitä on lopultakin tulossa vauvan oma huone. :heart:
Seuraavaksi pitäisi löytää sopiva vaatekaappi pienen vaatteille, jotta pääsisi pesemään nuo miljoonassa muovikassissa odottavat minivaatteet ja kaappiin odottamaan käyttäjäänsä.

Paino on noussut raskauden alusta jo reilu 5 kiloa ja vähän kammottaa, miten paljon vielä tulee nousemaan. Kunhan ei kauheasti yli 65 kilon rajapyykin yli menisi, siihen on vielä sen reilut 5 kiloa matkaa... Mies tosin ei ihmettele ollenkaan tähänastista painonnousua, koska lähtötilanteessa olin sen verran hoikkaa mallia, että painon on pakkokin nousta jonkun verran. Stressiä en aio ottaa ja jos raskaudesta pari ylimääräistä kiloa jääkin, niin niistähän pääsee eroon kyllä. :)

Pikkusälli on edelleen melkoinen myllääjä, joskin pari päivää sitten oli vähän rauhallisempi ja liikkeitä piti oikein keskittyä kuulostelemaan. Eilen sitten taas riehuikin niin, että maha hytkyi. :D

Hortensia ja sälli 21+6
 
Eikait tuosta painonnoususta kannata ressata. Muistaakseni ainakin 2 v sitte suosituksissa oli, että pienikokoiselle naiselle suositeltava painonnousu raskausaikana on ~15 kg ja siitä sitten sitä vähemmin tarvitsee nousta, mitä enempi on lähtöpainoa. Itse olin S-kokoa silloin ja painoa oli synnärillä 20 kg enempi kuin alussa. Ja 2 kk synnytyksestä olin muistaakseni aika samoissa kiloissa kuin ennen raskautta. Se kaikki siis lähti itsekseen pois kun imetin täysipäiväisesti ja jätin kaiken ylimääräisen herkuttelun, jota raskausaikana harrastin hirveässä makeanhimossa. Toki en nyt tarkoita että sitä massaa tarvitsee alkaa keräämään :D Mutta jos kovin hoikassa kunnossa on niin on ihan tervettä saada vähän rasvaa kehoon imetystä ajatellen.

Mulla oli yhtenä iltana menkkakipua. Mieleeni tuli, että liittyiköhän se supistuksiin.. Eikait tässä vaiheessa raskautta enää muuten kuulu olla mitään menkkakipuja?
 
  • Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
Menkkamaiset kivut myös liittynee supistuksiin, en olis huolissaan jos ei paljon satu..
Mä kävin eilen neuvolassa ja rautakuurin sai alkaa nyt. Mahamitat meni omilla käyrillään, nyt jo 23cm! Paino noussut koko aikana jo noin 10kg, mut en ole huolissani koska laiha olen normaalisti.. Ja mulle ehdotettiin töistä pois jääntiä selkäkivun vuoksi, en kyllä vielä aio jäädä vaan kevyempää työtä teen nyt.
 

Yhteistyössä