Helmikuun Helmet 2014 *Lokakuussa*

Mäkään en oo joutunut sokerirasitukseen, mutta eipä mulla täytykään mitkään noista riskitekijöistä. Viime raskaudessa meinasivat laittaa, kun oli paino noussut yhden kuun aikana niin reilusti, mutta seuraavassa kuussa ei taas noussut niin vältyin siltä.
 
Neuvolalääkäri takana. Kaikki hyvin. Painoa tullu +532g/vko yhteensä 6,2kg (kotivaaka 5,4kg). Lirautus oli puhdas. Paineet 109/69 p.63, HB 129 (124 aiemmin).
Lääkärin tutkimuksessa kaikki hyvin. Sf 24cm (ed. 20cm). Kehui että kohtu ainakin muistaa tehtävänsä hyvin, kun on tilaa antan kaverille mahdottomasti. Tokas viel perää et on varmast melkonen muksija, kun tuota tilaa on. Vilkas kaveri tuntui olevan, kun karkuun läks dopplerin anturia kokoajan. Lekuri joutui pitää mahan toiselt puolelt vastaa, ettei pääs karkuun niin helposti. Sykkeet oli reilut 150.
Mulla ei ookkaa enää nlassa lekuria, kun pääsen sinne synnytystapa-arvioon rv36-37. Tietty jos jotain tulee, ni se on sit asia erikseen.

Niin ja POKS 26+0

Ninzi&Papu
 
Hellurei! Täällä on podettu alaselän kipuja pari päivää ja huomaan lievää turvotusta nilkoissa kun sukat ottaa pois. tänään myös ranteet oli turvoksissa!!!!kellosta jäi painauma! mitä tää on kun viikkoja on enemmän :( . nyt mennään siis 22+ 4 . Kaivoin tukivyön ja tukisukat esiin :) . Kunto on ihan surkea. tuntuu että hengästyn kaikesta ja kävely on sellasta taapertamista. nälkä vaivaa kokoajan! ( vali vali ) . ipana liikkuu onneksi <3 . Mutta uskomatonta,että mennään jo näin pitkällä! Ihanaa!!!! 9viikkoa, niin alan lomille ja sitten tammikuun lopussa äippäloma! en malta odottaa!
 
Mä en joutunu sokerirasitukseen, vaikka oon yli 25 ja ensisynnyttäjä.

Saatiin tänään uuden kämpän avaimet ja oli tarkoitus touhuta töiden jälkeen koko ilta. Mut eipä jaksanu ku vähän kaappeja pyyhkiä..jalat oli kipeet jo työpäivän jälkeen ja alavatsaa alko vihloo vaikken kantanu kuin muutaman kevyen laatikon ja kassin :/ Kämpässäkin oli enemmän siivottavaa kuin toivoin, jotku ei vaan välitä siivota jälkiään :O

Äsken oli masus kunnon bileet :) Masu hytky ja liikkeitä tuntu joka puolella. Ihanaa <3
 
MIES TUNSI TÄNÄÄN EKAA KERTAA MYLLERRYKSEN MAHAN PÄÄLLÄ!! :)

Täällä sama kun piggyllä, kokoajan pitäisi syödä ja makeaa vois syödä kun leipää. Ihan ku joku vimma ois kun ei voi muuta ajtella. Hillitsee itsensä ja rupeaa tekee jotain ni hetken kuluttua huomaa et taas ois herkkuja menossa suuhun -.- Epätoivoinen yritys jättää herkut kauppaan mut sit taas miettii kokoajan et mitä vois leipoo. Puuh..

Mutta vointi onneksi hyvä, äitikin tokas tänään et jopas jotain, onpahan jo melkonen vauvamaha <3
 
Täällä on potkittu jo niin kovaa pidemmän aikaa, että viikko sitten oli sukujuhlissa äiti ja sisko molemmat kädet mahan päällä ja tunsivat potkut. Mies on ne saanut kokea jo vähän vielä aikaisemmin. Välillä tuntuu siltä että mokoma pyrkii kyljestä ulos :)

Itsellä ei onneksi mitään himoja ole (vielä ainakaan) iskenyt. Mutta senkin edestä pesänrakennusvietti. Koko ajan olen jotain nurkkaa, kaappia, tai varastoa koluamassa. Nyt aloin viikonlopun ratoksi maalamaan makuuhuonetta. Sukulaisille menee laatikkotolkulla tarpeetonta tavaraa, ja Torissa olen myynyt jo kaikenlaista.

Ihanaa viikonloppua kaikille!!
24+6
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Mulla sama, kaikki kaapit, varastot oon siivonnu ja KAIKKI ylimääräinen pois..alkaa olla jo niin avaraa mut onpahan sit taas tilaa hamstraa uutta :D toisaalta oon niiiiiin väsynyt ja joka paikkaa kolottaa mut noi oon saanu raivattua..

Vauvalle ajattelin joulukuussa alkaa ostelee ne loput suurimmat hankinnat, pinnasänky, kaukalo yms. Tai sit vaan pyydän joulupukilta kun oon niin huono keksii lahjatoiveita ;)
Äitiyslomakin alkaa 23.12 - vajaa 2kk enää :D sitä (todellakin) odotellessa...

Alan nyt pikkuhiljaa sisäistämään et täältä mahasta on oikeesti joku tyyppi syntymässä..on ollu niin kiire aika ja esikoinen pitää kiireisenä et jotenkin en oo ees sisäistänyt tätä juttua oikeesti X)

25+3 tänään - 102 päivää jäljellä :D
 
Heip. Pitkästä aikaa kirjoittelen :) Täällä raskaus sujunut oikein hyvin ja ru kaikki oli hyvin vaikka ultrauksesta huono maku jäikin. Lääkäri oli aika tyly ja tosi hiljainen ultraaja. No pääasia, että kaikki kuitenkin hyvin oli =) Sukupuolesta ei ihan varmaa vielä olla, mutta lääkäri antoi omat epäilyksensä.
Liikkeitä olen tuntenut jo monta viikkoa ja kokoajan vaan voimistuu ja alkaa aktiivisemmaksi menemään. Ukko ei ole vielä tuntenut liikkeitä mahan päältä...johtuisko tuosta ylimääräisestä läskistä siinä päällä :D Maha on kuitenkin kasvanut ja piti jo talvitakki käydä ostamassa äitiysmallia kun viimetalven takit jo ihan liian pieniä.
Vauvalle oon jotakin vaatteita kirpparilta ostanut, mutta hyvin vähän. Kerkeääpä nuita sitten myöhemminkin hankkia :)

Onko muilla ollut hermot kireällä? Minusta tuntuu, että olen kokoajan kireä kuin viulunkieli ja hermoilen ihan kaikesta ja kokoajan. Ei ole enää itellekkään kivaa eikä varmasti vauvalle :/ Tupakan lopetin heti raskauden alussa ja olenkin ollut siitä asti savuton. Uskon, että sekin tekee tehtävänsä.

Huomenna poksutaankin rv 23 :)
 
Meikäläisellä on herännyt jokin luolanaismainen suojeluvaisto. Unissa olen hakannut kimppuuni hyökkävien miesten päitä tiiliseiniä päin jne.. Jotenkin vaan on kova tarve ja halu puolustaa mahassa kasvavaa pientä elämää. Kai tämä tästä tasaantuu jossain vaiheessa.

Sälli on kova poika mylläämään. Mies jopa sai tänään kuvattua pienen videopätkän muljahtelevasta masustani, kun Ensiolla (vakiintunut "työnimi") oli pidempi jytätuokio meneillään. :)

Olo on ollut mainio. Tosin eilen meinasi mahaa juilia kun rämmin koirien kanssa puolentoista tunnin metsälenkin kaatosateessa. Nähtäväksi jää miten pitkään noita lenkkejä jaksaa tehdä. Toivottavasti mahdollisimman pitkälle.

Hortensia & Ensio 24+2
 
Riks raks poiks 25+0! Hurjaa ku viikot menee eteenpäin kovaa vauhtia!

39 työpäivää enään!

Hankinoista meiltä löytyy pinnasänky, sitteri ja vaatteet. Porukoilla mun vanha hoitopöytä, ajattelin hakea sen meille joulun jälkeen. Ens kuun 15 pvä jälkeen (palkkapvä) käyn varaamassa/ostamassa vaunut, Päädyttiin Emmaljungan edge classic crome/leterette rungolla (4 samankokoista ei kääntyvää rengasta ja nahkainen työntöaisan pehmuste) oleviin ja Navy/White (tummansiniset jossa valk keinonahkapiristettä). Sit First class turvakaukalo (en oo ihan sata varma väristä luonnonvalk tai valkoinen tai ehkä ruskea??..) Sit alkaa kaikki olee kasassa, jotein pienä tillbehööriä sit äippäloman alussa käyn varmaan haalimassa, kylpyammeet, tutit, rätit jne.

Tietääkö joku koska ja miten noi synnytyssairaalaan tutustumiset on?

Mukavaa sunnuntaita kaikille :)
 
Poks poks 25+0 =)

Täälläkin ollaan hankittu pikkuhiljaa sieltä täältä jotain tarvikkeita, mutta suurimmat (kalliimmat) hankinnat meinattiin tehdä sitten kun veronpalautukset pamahtaa tilille. Ei tunnu sitten niin pahalta.
Vaunujen ihmeelliseen maailmaan pitäisi lähteä tutustumaan miehen kanssa joku päivä, niihin meinasin panostaa, koska lenkkeilen niin paljon.

Olen saanut käsityksen että synnytyssairaalaan käydään tutustumassa viimeisen kuukauden aikana (ainakin täälläpäin). Joten joulu-tammikuun vaihteessa kai se olisi ainakin minulla edessä.
 
synnytyssairaalaan tutustuminen: ei kannata pitää automaattisena että sinne omaan synnytyssairaalaan voisi mennä etukäteen tutustumaan. Ainakaan täällä Oulussa ei Oysiin voi mennä henkilökunnan vähyyden vuoksi! Että ette turhaan innostu ennen kuin sen oman sairaalan tilanne selviää :)
 
Synnytyssairaalasta, esikoisen aikaan ei PHKS:ssä käyty tutustumassa sairaalaan, vaan katsottiin ~15 min esittelyvideo yhdellä perhevalmennuskäynnillä. Ei oo kyllä sama, kun käydä paikan päällä, mutta onneks oli tuttu sairaala. Nyt asutaan pk-seudulla ja toissynnyttäjille ei taida olla enää mitään valmennuksia, jossa pääsisi tutustumaan ja Nkl:n remontin takia on ultrauksetkin ollut eri paikassa, kuin mihin on tarkoitus mennä synnyttämään. Kätilöopistoon ollaan siis menossa jos siellä tilaa on, enkä ole kertaakaan siellä käynyt. Noh, pääseehän sinne tutustumaan sitten H-hetkellä, ei siellä ketään yksinään jätetä käytäville seikkailemaan ja synnyttämään (toivottavasti :D). Sen verran jos netistä etsii, että mistä synnyttäjät menevät sisään mihinkin aikaan.
Täälläkin ollut turvotusta jo jonkin aikaa, huomaa siitä kun sukat ja liivit riisuu, niin jää painaumat pitkäksikin aikaa ihoon. Samoin normaalisti löysät sormukset puristavat ihoon painauman. Viimeks oli loppuviikoilla ihan älytön turvotus, kävelykin sattui ja kihelmöi reisissä, eikä voinut kuvitellakaan istuvansa jalat kaksinkerroin, kun ei yksinkertaisesti voinut taittaa jalkoja niin paljon. Pelottaakin, mihin tää tässä viikkojen edetessä vielä kehkeytyy..
Mulla on taas ollut parina päivänä menkkakipua alamahalla. Heti alkaa jo pyöriä päässä pelot, että eikai se vauva oo sieltä jo kohta tulossa. Lukaisin tosta Vau:n vauvakirjasta 26. viikon selityksen, jossa sanottiin, että tällä viikolla syntyvällä lapsella on jo hyvät mahdollisuudet jäädä henkiin, jos kaikki hoitomenetelmät ovat vaan saatavilla. Ja jokainen päivä mahassa lisää vaan todennäköisyyttä. Tuntuu aika lohduttavalta, että ollaan kuitenkin niin pitkällä jo :)
 
miss_piggy
Täällä Kokkolassa ainakin lukee keskussairaalan sivuilla, että ohjattu tutustuminen synnytysosastoon on joka torstai kello 14:00. Mutta en sinne nyt tästä yhtäkkiä kehtaa lähteä, eli täytynee neuvolasta tiedustella sitten ensi kerralla vaikka tuotakin..

Eipä tänne muuta, en oikein uskalla kävelylle lähteä, en ainakaan pitkälle kun heti alkaa supistelemaan ja tuntumaan todella epämukavalta :x Mahassa ollu taas pari päivää hiljasempaa tuon jumppaamisen suhteen, mutta en asiasta panikoi.

25+3
 
Meikäläisen selkä-/lonkkakipu äityi nyt niin kamalaksi, että huomenna tarvii varata lääkärille aika. Kävelin tänään töissä kuin raihnainen mummo, kumartelu ja nostelu sai melkein silmät kostumaan tuskasta. Nyt makaan kotona sohvalla ja yritän saada selän rennoksi. Se on sitten eri juttu, että miten pääsen tästä vielä ylös... : /

Neuvolassa viimeksi oli noista perhevalmennuksista puhe ja sain ajatkin niihin jo, samalla neuvolantäti kertoi, että synnytyssairaalaan tutustuminen on joskus tammikuussa. Eli ainakin KOKS järjestää tuleville vanhemmille tutustumisia.

24+3
 
Täällä ollaan pidetty hiljaiseloa. Torstaina on sitten viimein se rintojen ultra sairaalassa, että pääsen selvittämään mikä se oikeaan rintaan kohoava patti oikein on. Kyse on siis noin 5 cm pitkästa turvotuksesta joka nousee ja laskee. näkyy rinnan sivussa selkeänä vaaleampana pattina esim. urheilurintaliivien käytön jälkeen. Mua pelottaa ja stressaa ihan kauheasti tämä. onneksi sain ultra-ajan näinkin nopeaan. Lopulliset tulokset saan sitten kirurgilta tiistaina. Ihan älytöntä kun koko raskausaika menee tisseistä stressatessa. Ja erityisesti kun neuvolassa olivat asian suhteen erittäin hätäisiä. No nyt sitten yritetään torstaihin (tiistaihin) asti pysyä rauhallisina.

Muuten kaikki on hyvin. Neuvolassa torstaina painoa oli tullut 3,5 kiloa lähtöpainoon. Vauvan sydänäänet olivat hyvät ja vahvat. pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä. SF mitta oli 22,5 cm (rv23+4).

Huomenna meillä se ylimääräinen ultra, missa raskausmyrkytyksen riskiä selvitellään. Ihanaa päästä kurkkaamaan pikkuista taas. Onneksi tässä on näitä mukavia juttuja edessä ettei pelkkää tissistressiä ole :).

katrinainen ja 24+2
 
Mä luin joku aika sitten lehdestä, että Oulu ja Turku on kaupungit, jotka eivät säästösyistä tarjoa tutustumiskäyntejä synnytyssairaalaan ensisynnyttäjille. Ihan satavarma en tuosta Turusta ole, että korjatkaa turkulaiset jos olen väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Täällä ei mun mielestä oo mitään perhevalmennusta tai muutakaan sen kummempaa.. Eli ihan omin päinensä saa pärjätä. Tai jos onki niin ei oo semmosesta mainittu. Muutenki täällä on tuo neuvola sellanen, että sieltä saa tosi vähän infoa ylipäätänsä mistään.

Tänään tuli kelalta kotiin ilmoitus ä-paketista, ei siis mee enää kauaa ku tulee postiin :)
 
Terkkuja täältäkin kaikille :)

Meillä on mennyt niin "samalla linjalla" koko ajan ettei paljon oo tarvinnu kirjotella. :) Neuvolatädin mukaan mulla on ollut "seesteinen ja energinen alku-ja keskiraskaus" :D Ja tottahan se on....Yksi huomattu ero näillä kolmanneksilla on tosin: keskiraskaudessa mun paino nousi aikasta nopeesti, nyt se on taas rauhottunu.

Ja nyt mulle on tullut selkäkipu...ei sellanen lihaskipu, vaan ihan ku joku pistäs lapaluun alle. Oon kärvistelly nyt n. kk sen kanssa, koska se on levolla helpottanu iltasin, mut nyt ei enää ihan heti helpotakkaan :( Joten klo 9:00 meen lekuriin ja loppuviikko tulee varmaankin saigonia.
Maanantaina on kontrolliultra (ja viimeksihän ne kk sitten jo kysy siel et haluunko jäähä pois töistä) joten mä luulen ettei mun töihin tarvii enää mennä.

Mut siis siinä on se mun suurin "raskausongelma"...aika helpolla oon päässy ja olen kyllä kiitollinen siitä, mutta mulla onkin sitten syntymän jälkeen tuplasti enemmän hommia ;)

-karcci, Speedy&Gonzales 26+2-

P.S. Jeij, perjantaina muutto :heart: !!!!! Isäntä just sano eilen et ei oo koskaan tavannu parempaa työnjohtajaa ;)
 
Tää viikko meneekin sitten saikulla lepäillen. Lääkäri neuvoi hommaamaan tukivyön, siitä kuulemma voisi olla apua.

Eilinen ilta oli ihan kamala, samoin yö meni etsiessä asentoa jossa ei olisi niin tuskaista olla. Toivottavasti pieni lepo nyt tekee tehtävänsä ja pystyy sitten työskentelemään edes mahdollisimman lähelle mammaloman alkua täysipainoisesti.

Muuten olo on ollut ihan mainio, Ensio kasvaa mahassa kovaa kyytiä ja potkut muuttuu päivä päivältä jämäkämmiksi niin, että välillä tekee ilkeää sisuskaluissa. :D
Hankintojen tekemistä pitäisi alkaa miettiä ihan tosissaan, pinnis, vaunut, turvakaukalo, vaatteita ja kaikkea pientä rompetta ollaan hankittu, mutta paljon vielä puuttuu. Marraskuun puolivälissä mennään Ikeasta hakemaan vaatekaappi ja hoitopöytä (kyllä mä sittenkin sen hoitopöydän tahdon, vaikka alkuun olin eri mieltä) + kaikkea muuta tarpeellista.

Nyt voisikin tässä kotona lepäillessä kahlata jotain keräilemiäni sarjoja läpi... Jos vaikka Gilmoren tyttöjä katselisi aikansa kuluksi.

Hortensia & Ensio 24+4
 
Huomenna meillä se ylimääräinen ultra, missa raskausmyrkytyksen riskiä selvitellään. Ihanaa päästä kurkkaamaan pikkuista taas. Onneksi tässä on näitä mukavia juttuja edessä ettei pelkkää tissistressiä ole :).

katrinainen ja 24+2
Öö miten tuohon raskausmyrkytys ultraan pääsee? Ku mulla oli esikon kanssa toksemia ja hepatoosi ja oon jo valmiiksi ihan stressissä niistä uusiutuuko ne :$

Sokerirasitus ens viikolla, ällöttää jo valamiiksi...

Käytiin esikon kanssa viime viikolla Lapin mummoloissa, isillä ei ollu lomaa joten jouduin ajaa yksin. Oon meleko varma ettei tästä tuu matkustaja-tyyppi kun 1,5h ajamisen jälkeen tais mennä tasajalkatyylillä mahan ympäri jota sitten kestiki jonnin aikaa. Eikä se tykkää Juha Tapion musiikista, sitä ku tuli radiosta ihan ko se olis saanu jonkun kohtauksen :LOL: mutta muutempa noi 7h ajopäivät meni ihan kivasti, mitä nyt seuraavana päivänä niska-selkä-lonkkajumi ;)

EMY06 ja Möykkämakkara 24+4
 

Yhteistyössä