Helmikuun Helmet 2014 *Marraskuussa*

miss_piggy
Tää haki eilen apteekista Canesten-kuurin. Ei mulla mitään varsinaisia hiivan oireita oo, mutta ku tuota valkkaria lorahtelee aina välillä niin ajattelin että jos kuitenki olis jotain hiivaan viittaavaa. Asetinta ei vaan saa käyttää, eli käsipelillä mennään :D
Eipä sitte muuta. Kaveri valvottaa joka yö, tietyt kellonajat se alkaa jumppaamaan ja sitä kestää noin tunnin kunnes rauhottuu.

28+3
 
Tervehdys taas!

Olipa ihana kun äiti kävi meillä kyläilemässä viikonlopun yli. Käytiin Ikeassa hakemassa vauvalle oma vaatekaappi + pinnikseen patja ja reunasuojus, pyyhkeitä jne. jne.. Eilen käytiin myös vähän vaateostoksilla ja taas tarttui poitsulle mukaan jos ja mitä pientä kivaa.

Maha tuntuu kasvavan silmissä. Sällin liikkeet sen kun voimistuu.
Närästys on todellakin tullut jäädäkseen. Tissit ei onneksi vielä ole innostuneet vuotamaan, paria satunnaista tippaa lukuunottamatta. Mulla ei vielä mikään kiirus hankkia imetysliivejä, katselen asiaa sitten myöhemmin.
Selkä ja lonkatkin on olleet nyt muutaman päivän ihan siedettävässä kunnossa. Uni on öisin varsin katkonaista. Jos en herää närästykseen niin sitten on liian kuuma, vauva riehuu mahassa tai muuten vaan uni ei maistu. Päivisin en silti ole mitenkään erityisen väsynyt.

Vaatteista alkaa olla kohta ihan tosissaan päänvaivaa, kun mikään ei mahdu päälle kunnolla. Varsinkin työvaatteista alkaa olla pula. Jo nyt nämä muutamat viimeiset työviikot ennen mammalomaa pärjäisi noilla nykyisillä vaatteilla. (Mammafarkuissa alkaa kaikissa se vyötäröresori käydä turhan pinkeäksi, eikä enää tohtisi uusia ostella kun ei niille käyttöäkään ole kuin pariksi kuukaudeksi.)

Ensi viikolla taas neuvolaan ja neuvolalääkärille (ja myös hammaslääkäriin, ellei aikaa siirretä neljättä kertaa...). :)

Hortensia ja Ensio 27+3
 
Täältä yks nuhanenä vois kirjotella.. Tosissaanki oon sitte onnistunu hankkimaan jonku syysflunssan, saapi nähä miten sitkaassa on, kun yleensä ottaen aina pukkaa korva- tai poskiontelotulehduksen flunssan yhteyteen. Ei kyllä enää jaksasi mitään ylimäärästä..

Tässä oon tyttölupauksen saaneena ruennu miettimään, että entä jos se onkin poika..? Vaikka selväähän se on, että ikinä ei sitä 100% varmuutta saa, niin silti oon nii hirveästi ostaa humputellu niitä pinkkejä vaatteita ja prinsessamekkoja sun muita.. Onko muut, ketkä jonkinnäkösen lupauksen on saanu, ostanu kans niitä vähä vähemmän sukupuolineutraaleja vaatteita? :D
 
Meillekin povattiin tyttöä ja kyllä mäkin oon luottanu siihen, vaikka eihän se mikään 100% totuus vielä ole. Ultraaja vielä sanoi, että tyttöjä on vaikeampi varmuudella tunnistaa kuin poikia (pojalla kun pippeli näkyy niin se on sillä selvä :D) Mutta oon silti ostellut pinkkejä vaatteita, tosin en millään hirveillä summilla. Meillä sattuu esikoisen ajalta olla tallessa kaikki vauvavaatteet ja ne on neutraaleja kun silloin ei sukupuolta tiedetty, niin ei se vauva ilman vaatetta jää vaikka olisikin poika :p Ja onhan ne kaupat auki synnytyksen jälkeenkin, siinä on hyvä syy nakittaa isä hoitovuoroon ja lähteä shoppailemaan vauvalle vaatetta ;)
 
muheli84 tiedot päivitetty. Oletan, että tuo ks-ks on siis k-sks. Korjaa toki jos olen väärässä. :)

Sukupuolen suhteen saatiin kätilöltä hyvin varma lupaus pojasta ja kyllä sen pippelin itsekin silloin rakenneultrassa sen verran selvästi erotti, ettei paljon tarvitse epäillä. :D
Meillä on vaatetta neutraaleissa sävyissä ja löytyypä jotain "tyttövärejäkin" kun pikkusiskon jälkikasvulta tuota vaatetta on saatu melkoiset määrät. Lisäksi on tullut hankittua ihan rehtiä äijävaatetta poitsulle.

Meinasin aamulla vaa'alla käydessä laota selälleni kun tajusin, että painoa on viimeisen viikon aikana tullut 900 g ja nyt painoa on raskauden aikana kertynyt jo 10 kg! :LOL:
Vauva on ottanut mahassa jonkun kasvupyrähdyksen, koska vielä viikonloppuna eräs takki meni justiinsa kiinni, mutta tänään aamulla jäi jotain 5 senttiä vajaaksi mahan kohdalta. Napa on jo puoliksi pullahtanut ulos ja mua jännittää, miten valtavaksi maha vielä venyy näiden jäljellä olevien viikkojen aikana.

Aamulla heräsin klo 04.50 pirteänä kuin peipponen, hetken sängyssä pyörittyäni luovutin ja keitin aamukahvit. Saa nyt nähdä koska seuraavan kerran nukun yli 7 tunnin yöunet heräämättä välillä. Kenties joskus kahden vuoden kuluttua? :D

27+4
 
Heippa taas,

Minäkin kannatan ja kannustan hankkimaan imetysliiveiksi sellaiset, joissa EI ole kaaritukia. Tukien kanssa liivit ei tosiaan mukaudu niin hyvin rintoihin ja myös muiden kokemusten perusteella lähes poikkeuksetta painavat ikävästi - ja varsinkin maidon noustessa se voi olla aika kivuliasta. Bravado-merkkisiä on mullakin ollut ja niitä on kyllä helppo suositella, vaikka hintavia ovatkin. Öisin tykkäsin käyttää toppia, jossa oli imetysluukut, jotenkin oli mukavampi niin kuin varsinaisten liivien kanssa nukkuminen.
Edellisellä kerralla mulla ei tullut mitään valtavaa kuppikoon nousua (olen kyllä vähintään C normaalistikin), joten olen kyllä uskaltanut ostaa liivejä jo nyt valmiiksi. Muutamia on myös jo edelliseltä kierrokselta valmiiksi tallessa.

Samoin kuin muilla toisen kerran odottajilla, täälläkin on selkä aika kovilla, kun esikoista saa nostella ja sen kanssa peuhuta muutenkin. Välillä menee ihan sellaiseksi ankka-tepasteluksi kun vihloo.

Niin ja noista sukupuoliennusteista, nehän ei tosiaan ole mitään "lupauksia" tai varmoja tietoja. Tutuille kävi niinkin, että ultrassa poikana esitelty lapsi oli tyttö. Voi ilmeisesti tytönkin sukupuolielimet olla niin turvoksissa (tai jotain), että näyttävät pojan värkeiltä. Mut onneksi lastenvaatteita on helppo myydä eteenpäin, jos esimerkiksi innostuu hankkimaan kokonaisen prinsessapuvuston ja tuleekin poika :)
 
Taas ois neuvola käynti takana ja otin myös influenssarokotteen ja siitä kyllä lukikin neuvolan ovessa. Seuraava käynti on jo 2 viikon päästä. Nyt rupee jännittään, ku käynnit vaan lisääntyy loppua kohden. :)
Sain myös mielenrauhan, ku mulla oli kasapäin kysymyksiä, hölmöjä ja vähemmän hölmöjä, mut just ton takia tykkään niin hirveesti tosta omasta neuvolatädistä, ku se on niin ymmärtäväinen ja symppis. Vähä ehkä naureskeli, mitä kaikkee sitä ihmisen mielessä liikkuu ;)
Sf-mitta oli 26,5 ja painoa oli tullut vähän alle kilo/viikko. Raskauden aikana painoa on tullut yht. 10 kg, joten Hortensia, samoilla linjoilla mennään :D
Pienellä sykkeet kuulu tosi hyvin ja kova on liikkumaan. Sain neuvolasta lapun, jossa on ohjeita liikelaskentaan (nyt niitä pitää tuntee joka päivä kunnolla, tosin ei oo siitä viel minkään näköstä huolta tällä möyrimisellä) ja synnytykseen lähdöstä ja mitä kannattaa sairaalakassiin pakata.
Vois rupee noita vauvan vaatteita peseen ja silitteleen, ku niitähän ei oo tohon kertyny ku äitiyspakkauslaatikollinen + 3 muovikassia :D hups...
Aattelin tehä tänään riisipuuroo!! NAM! <3 Mun joulunodotus alkaa ny ^_^

30+2
 
Heippa hei!

Minä en ole influenssarokotetta ottanut, enkä ajatellut ottaakaan. Toivotaan, ettei iske. Jotenkin olen tullut sikainfluenssarokotteen jälkeen todella epäluuloiseksi noiden influenssarokotteiden kanssa.

Supistelusta. Supistelee todella paljon. Tai no ei tietenkään ole mihin verrata, mutta ainakin 20 kertaa päivässä ja myös levossa. Mites teillä? Ei ole kivuliasta, mutta kyllä ainakin osa ihan voimakkaasti tuntuu. Kävin neuvolalääkärillä ja kaiken kyllä pitäisi olla kunnossa. Että en tiedä supisteleeko muuten vaan?

Mitkä teillä on muuten olleet vauvan sykkeet? Ja kumpi on ennustusten mukaan tulossa? Meillä viime neuvolassa oli sykkeet 150. Ei tiedetä kumpi on tulossa, mutta ihan tällä perusteella veikkaan tyttöä :D. Olisi kiva tietää miten muilla nämä sykkeet on ja kertooko ne oikeasti mitään mistään.

Alle 3 kk laskettuun aikaan!
 
Tietenkin nuo ultraennusteet voi mennä metsään, mutta yleisesti ottaen kokenut ultraaja kykenee suurella todennäköisyydellä kertomaan sukupuolen. Meille on nyt kaksi kertaa tytöksi ultrattu, saa nähdä sanooko komas kerta toden parin viikon päästä. Meillähän on kotona jo kaksi tyttöä eli pikkuruisia vaaleanpunaisia vaatteita löytyy. jos nyt sitten tuleekin poika niin täytyy lähettää mies sitten vaateostoksille heti synnäriltä :).

Mulle on painoa tullut 6 kiloa, mutta vatsa on ihna järkyttävän iso. ihmiset oikeasti kyselee koko ajan, että minäs päivänä se LA oli. Hiukan nolona vastailen sitten, että niin joo helmikuussa :). Alkaa muutenkin liitoskivut kiusaamaan kovasti. Joka kerta treenien jälkeen olen ihan palasina. Taytyy pikku hiljaa lopetella treenaamista ja toivoa, että synnytyksen jälkeen sama into jatkuu. Muutenkin vatsa on tullut niin eteen, että selkeästi käy kovasti selälle.

Vauvan sykkeet on meillä ollut siinä 140-150 välillä ja tyttöä tosiaan lupailtu.

katrinainen 27+3
 
miss_piggy
Viimeksi vauvan syke oli 140-145 ja poikaa lupailtu.

Oon kuitenkin just hankkinu sellasia neutraaleja vaatteita, kun eihän se poika kuitenkaan ihan 100% varma juttu ole :)

Luin muuten just vauva-lehdestä että ns. normaalissa raskaudessa on ihan tavallista, että koko raskausaikana ei olis kuin 2 neuvolalääkäriä. Ja mullahan on näille viikoille ollut vain yksi.
Jännä myös miten toisilla paikkakunnilla, ilmeisesti pääkaupunkiseudulla on noita ultriakin useampia, mullahan on vain ollut se nt ja rakenneultra.

Täällä ei onneks oo närästystä näkynyt. Oon kärsiny joskus ennen raskautta kamalista närästyskohtauksista ja mullahan ei mitkään renniet auta, yhtä tyhjän kanssa. Tänään on tyypillä ollu taas rauhallisempi päivä, eli potkuja ei oo tuntunut kuin muutama.

28+4
 
Juuri tulin neuvolasta ja vauvan syke 145, muutenkin aina ollut yli 140 ja tyttöä siis lupailtu. Sf-mitta 26, joten käyrillä mennään. Painosta tuli taas vaihteeksi noottia.. Kuinka moni on menossa synnytysvalmennukseen, ja millä viikolla olette silloin? Minulla on joulukuun alussa se synnytysvalmennus ja puolisoni ei näytä pääsevän siihen.. Neuvolantäti oli vähän silleen, että se on sitte voivoi.. Influenssarokotteen myös tällä reissulla otin! Viikkoja huomenna kasassa jo 29+0!
 
Vauvan syke ollu 140-150 tienoilla ja varma tyttö tulossa (kromosomeista katottu) :)

Täällä Tampereella ainaki normaaliraskauteen kuuluu kaks ultraa, nt ja rakenne. Ite oon käyny nyt yht. 4 ultrassa, ku on seurattu kasvua tarkemmin. Kaikki siellä on kyllä kunnossa, mutta ultraaja halunnu vaan olla varma, että kasvu edistyy hyvin :) Kahdesta viimesestä ultrasta oon siis maksanu klinikkamaksun. Neuvolalääkäreitä mulla on ollu tähän mennessä kaks ja mitä nyt oikein ymmärsin ni yks ainaki viel tulos.

Mulla ei oo viel supistellu ollenkaan, että niitä ensimmäisiä odotellessa :D

30+2
 
Heips vaan kaikille!

Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki oli oikein hyvin. Sf mitta oli 28.5cm :O joten yläkäyrillä kiikutaan ja maha on valtava.. Se kieltämättä tuntuukin, sillä maha on todella kireä ja välillä ihan kivulias. Supistuksia ei onneksi hirveesti tule kuitenkaan.
Vauvalla oli pää visusti kohdunpohjaa vasten, ja jaloilla saakin sellaisia potkuja kylkiluiden alle että tuntuu. Syke on meidän tyttölupauksella ollut 140-145.
Painoa on itselleni kertynyt nyt yhteensä 8 kg, joka on kuulema ainakin lääkärin mukaan oikein "hyvä määrä"

Influenssarokotusta en usko että otan. Koskaan en ole sitä ottanut, enkä kyseistä tautia sairastanutkaan. Olen lähipiirissä pitänyt pientä galluppia mitä muut on sen kans tehnyt, ja aikalailla on jakanut mielipiteitä. Siispä uskon että vanhaan tapaani skippaan ylimääräiset piikittelyt.

Hemoglobiini vaan tippuu tippumistaan.. Osaatteko sanoa jotain hyviä vinkkejä millä sen saisi nousemaan, koska neuvolasta käskettiin nostaa Obsidan annostusta, mikä ei hirveästi innosta kun se vetää mahan ihan solmuun.

Synnytyksestä kuulema jutellaan sitten ensi kerralla enemmän, jolloin saa tietää valmennuksesta yms.. seuraava neuvola onkin vasta kuukauden päästä, ja sillon jäänkin melkein jo äippälomalle, sillä joulun jälkeen en aio töihin enää mennä :kieh:

28+1
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin oli eilen toinen neuvolalääkäri. Vauvan syke oli 149 (ollut 140-150 aikaisemmlla käynneillä) ja poikalupaus saatu. Otin influenssarokotuksen ekaa kertaa elämässäni. Ei ole mitään sivuvaikutuksia ollut ainakaan vielä. Hemoglobiini ei ollut noussut rautalisästä huolimatta, joten vinkkejä kaivataan täälläkin miten saada se nousuun. Nyt oli 110 (kk sitten 109). Väsynyt ja nuutunut olo koko ajan, johtunee osaltaan tuosta, mutta en joka yö saa nukuttuakaan kunnon yöunia. Nukahtaminen saattaa joskus kestää parikin tuntia, turhauttavaa. Täällä meillä päin kuuluu vielä kolmas neuvolalääkärin tapaaminen ja se on viikolla 36. Kahden viikon päästä on synnytysvalmennus, jännää.

Äitiyspakkauksen sain tänään. Juhlallisesti sytytin kynttilät ja laitoin joulumusaa soimaan ennen avaamista:D Ihania pikkuisia vaatteita ja tarvikkeita! :heart:

27+3
 
Viimeksi muokattu:
Tavallisen raskauden seurantaan kuuluu pk seudullakin kaksi ultraa nt ja rakenne ja 2 lääkärikäyntiä.

Imetysliiveistä Minäkin kvin bebesin liikkeessä ja ostin kahdet erimalliset Bravado liivit. Hintaa kyllä oli n.49 e/kpl mutta kyllä ovat sen arvon tuntuiset. Tykkään ihan simona! Kuppikoko kasvanut reilusta C kupista G kuppiin... mihin Ö:hön mennään sit kun maitoa rupee tulee suihkeena en halua ees ajatella..

Närästys vaivaa täälläkin, jos ruokatauot venyy pidemmiksi tai sit toisten ruokien jälkeen tuntuu et mahalaukusta nielurisoihin ois tulessa, ei kiva...En ole itse vielä keksinyt et mikä auttais.

Sykkeet on ollu 140-155 välillä ja tyttöä epäilen, yllärinä halutaan pitää joten tietoa ei ole mut olen hyvin varma asiasta...

Supistuksista Täällä supisaa päivittäin jos tekee jotain vauhdikkaampaa, levossa ei supistuksia ole vielä ollut.

Raskausarvista muita jo näitä saaneita? Varsinkin iltasin sattuu oikein tuohon mahanahkaa, siitä tietää et repeää ja aamulla onkin sitten uusia kuvioita. Päivittäin rasvaan mut eipä ole auttanut. Napa puoliksi ulkona.

Liikkeet Täällä on kaikista kivuliaimmat potkut loppunut, tömähdyksiä tuntuu tosi usein. Pahinta on kun tuntuu et tuo työntää ittensä mun mahasta läpi...

Synnytysvalmennus ens vk ois se parista perheeksi, seurakunnan pitämänä. Sen taidan jättää välistä. Nla:n pitämät on sit 2 seur viikkoina eli sillo 30 +2ja 31+2 kasassa. Mies ei pääse yhdellekkään kerralle mukaan imatralla kun opiskelee :/

Muuten täällä vointi hyvä, unta tarviin edelleenkin aika paljon. Makeanhimo on ihan järkyttävä, nytkin yritän epätoivoisesti tilannetta helpottaa mandariineilla, toivotonta...

Rumpali 28+2 (unohtu su poksua)
 
Mäkää en meinannu ottaa tota influenssarokotetta. Koskaa en oo ottanu enkä koskaa kyllä sairastanutkaan. Mäki suhtaudun vähän varauksella noihin "vapaaehtosii" rokotteisii, mieluummin oon ottamatta jos ei nyt jotain erityisvaarallista ilmaannu mihin tarvitsisi rokottaa.
Tässä raskaudessa ei oo muistaakseni ees mitattu vauvan sykettä. Edellisessä se huiteli aina 150-160 tienoolla ja tyttö tuli. Jostain joskus luin, että tytöillä on keskimäärin todettu olevan 1-2 lyöntiä minuutissa enempi kuin pojilla ja tämäkin vain keskimäärin - mahdoton siis sanoa yksittäisestä tapauksesta mitään. Tiedä sitten :p
En oo huomannu tulleen uusia raskausarpia. Maha kylläkin arpinen jo ennestään eli sikäli oisikin hullua jos nyt jo repeytyisi lisää. Toivon ainakin ettei nyt kovin enää repeytyisi.
Täälläkin supistelee päivittäin, enempi ja vähempi, levossa ja varsinkin silloin kun vähänkin liikut/ nostat ym. Ovat kuitenkin kivuttomia vaikkakin ikäviltä tuntuu.
 
Täällä myös nuo ihanat, kutisevat raskausarvet..saapi kyllä melko paljon niitä rasvailla, aamua iltaa.. Nuista neuvolalääkäri käynneistä, meillä on siis kaksi ollut ja vielä yksi on loppuraskaudesta käsittääkseni edessä?? Närästys on täälläkin ollu vaivana ja ihan reseptilääkkeitä olen siihen joutunut ottamaan.. Tympäsee kyllä syyä yhtään "ylimäärästä" lääkettä, mutta kun ei enää kärsinyt mitään suuhunsa pistää niin pakko oli sitten kääntyä neuvolalääkärin puoleen. Jokohan nyt oisin saanu vastattua kaikkeen, kun aina pikkupätkiä kirjottelen ja sitten huomaan, että tuollahan olisi vielä jotakin mistä mullaki on omia kokemuksia :D
 
Jäi vielä se sanomatta, että painoa on kertynyt jo huimat 11 kg (!), apua! Ja lääkäri vaan totes, että "nythän sitä vasta alkaa kertyä!" Kääk, sanon minä.

SF-mitta oli eilen 26 cm (kk sitten 22 cm).

Raskausarpia on tullut rintoihin, ei (vielä) vatsaan. Rasvailen ihan tavallisella vartalorasvalla joka (toinen) päivä.
 
miss_piggy
Juuri tulin neuvolasta ja vauvan syke 145, muutenkin aina ollut yli 140 ja tyttöä siis lupailtu. Sf-mitta 26, joten käyrillä mennään. Painosta tuli taas vaihteeksi noottia.. Kuinka moni on menossa synnytysvalmennukseen, ja millä viikolla olette silloin? Minulla on joulukuun alussa se synnytysvalmennus ja puolisoni ei näytä pääsevän siihen.. Neuvolantäti oli vähän silleen, että se on sitte voivoi.. Influenssarokotteen myös tällä reissulla otin! Viikkoja huomenna kasassa jo 29+0!
Täällä ei edes oo mitään synnytysvalmennusta. Vain ihan loppuvaiheessa raskautta joku tutustuminen synnärille, mutta ei muuta.

28+5
 

Yhteistyössä