Helmikuun Helmet 2014 *Syyskuussa*

Hei kaikille!

Jos tilaa vielä löytyy, liittyisin keskusteluun mukaan.
Alkuraskaudessa kaikki tuntui vielä niin kaukaiselta, ettei juttuseuraa oikein osannut kaivata. Nyt kun liikkeetkin jo tuntuvat ja maha on mukavasti alkanut kasvattaa elintilaa, alkaa äitys tuntua kummasti todemmalta.

Muutama sananen itsestäni. Eli olen 22-vuotias esikoista odottava Espoolainen. Asustelen puolison kanssa ja koitan saada opintoja päätökseensä ennen vauvan tuloa.

-Bambi-, Facebook-ryhmään liittyminen kiinnostaisi myös kovasti. Miten pääsen mukaan?

16.2. / Ti-ti-uu / 22 v. / 1. lapsi / JS
 
Puolivälissä ollaan! Eli POKS 20+! :D

Eilen taisi vähän supistaa, kun mahassa tuntui hieman inhalta ja kohdun seutu meni kovaksi. Helpotti kyllä kun lepäili. Tarvinnee seurata tilannetta ja olla neuvolaan yhteydessä, koska työ on fyysisesti kuormittavaa eikä mitään riskejä halua ottaa.
Mieluusti kyllä olisin töissä virlä ainakin pari kuukautta, mutta eihän sille sitten mitään mahda jos lepolomalle jossain vaiheessa tässä joutuu.

Vauvalla oli eilen taas vallan vilkas jytäilta. Mahassa kävi hillitön melske, muljui ja tuntui noin miljoona potkuamitälie. :)
 
Eilen oli RU ja terve pikkuinen siellä oli :heart: Kätilö veikkasi tulokkaaksi tyttöä, mutta voipi olla poikakin.. eli harmiksemme sukupuoli jäi edelleen arvoitukseksi. Pääasia tietysti että vauveli on terve :)

Tämä olikin minun 2. ja viimeinen ultra ennen synnytystä. Olin toivonut mielessäni 4D-ultraa, mutta samalla 2D-ultralla mentiin kuin niskaturvotusultrassakin. Mietimmekin miehen kanssa, että olisi mielenkiinnon vuoksi kiva käydä omakustanteisesti 4D-ultrassa. Suomessa se vaan on niin alyttömän kallista. Yritin selvitellä netistä, onnistuisiko tuo Tallinnassa ja siellä sen saisi halvimmillaan muutamalla kympillä. Pitää vähän tutkailla vielä, jos yhdistäisi Tallinnan loman ultrailuun :)
 
Onpas täällä taas tullut tekstiä :D Laittakaa tosiaan -Bambi-:lle viestiä jos FB- ryhmään halajatte, etteköhän te sinne vielä mukaan pääse, kun täälläkin on niin aktiivista... :)

Meillä isäntä halunnu olla neuvoloissa mukana, ja onkin ollut tähän mennessä kaikki neuvolalääkäriä lukuun ottamatta, mut eipä siel mitään kyl uutta ollutkaan. Täällä ainakin neuvolatäti ottaa kivasti myös tulevan isän huomioon.

Onks teillä ollu vielä neuvolassa puhetta niistä valmennuksista tai mitä ne nyt on nimeltään...? Mä kun kysyin viime kerralla, et onks meit alkuvuodesta synnyttäviä minkä verran, niin neukkutäti sano et sen verran, et saadaan ryhmä kasaan, ja näillä näkymin marraskuun puolenvälin tienoilla olis eka kokoontuminen.

Masukki on alkanu liikennöimään oikein kunnolla, tai sitte istukka on vaihtanu paikkaa sen verran et oon alkanu tuntee liikkeitä, ens tuntu vaan silloin kun istu tai makas, mut nyt on alkanu tuntuu jo kun on jalkeilla, tosin silloinkin oon seissy pakoillani mut kuitenkin... Aktiivisen tuntunen tyyppi, koska ei noi kaikki voi ilmavaivojakaan olla... :p :D
 
Suvisnii, täällä pk-seudulla nuo valmennukset ovat nimeltään perhevalmennuksia. Minä sain syksyn perhevalmennusajankohdat jo 2. neuvolakäynnillä. Meillä niitä on syksyllä yhteensä 3 kertaa ja ensimmäinen meillä jo parin viikon päästä. Viimeinen eli 4. kerta ennen synnytystä onkin sitten sairaalan synnytysosastoon tutustuminen ensi vuoden puolella. Ja vauvan syntymän jälkeen meillä on vielä 4 valmennuskertaa lisää.

Näköjään nuo valmennukset vaihtelee paikkakunnan mukaan aika paljon. Ihan kiva sinänsä, että pääsee näkemään saman alueen muita odottajia :)
 
Huomasin, että en kertonut liittyessä ikääni. Eihän tuo mikään salaisuus ole, 31-vuotias olen :)

Neuvolassa mä olen nyt toista odottaessa käynyt yksin. Ensimmäisen kanssa isä oli kaikki alkuneuvolat mukana, mutta sitten jäi usein kotiin, kun ei siellä tosiaan ihan kauheasti tapahdu. Perhevalmennuksiin osallistuttiin. Musta oli ihan kiva, että jotain valmennusta oli, vaikka olin kaikista siellä olleist asioista kyllä kuullut muualtakin. Mies koki valmennukset aivan turhiksi ja onkin nyt erikseen muistanut iloita, että toista lasta odottaville ei ole mitään valmennuksia. Molemmista sen sijaan oli hyvä käydä tutustumassa etukäteen sairaalaan - ihan sellaistenkin käytännön asioiden kannalta, että mistä ovesta tullaan sisään, niin osattiin ajaa mahdollisimman lähelle sitä ovea tilanteen ollessa päällä.

Joku kyseli kokemuksia vaunuista. Ykkösen kanssa meillä on ollut Bugaboot, sellainen Cameleon-malli ja olen tykännyt aivan todella paljon. Ovat ehkä enemmän sellaiset city-vaunut, mutta kun vaihtaa talvipyörät alle lumien ajaksi, niin minä en ainakaan ole onnistunut osumaan paikkaan, josta en niillä pääsisi menemään (tietysti poislukien kahden metrin kinokset suojatien edessä, mutta en usko että siitä mentäisiin millään vaunuilla).

Ensi viikon ultraa malttamattomasti odotellaan. Meille kyllä ainakin viimeksi kerrottiin lapsen sukupuoli Jorvissa. Jollekin täällä olivat muistaakseni sanoneet, etteivät kertoisi. Toivottavasti ei ole käytäntö niin kovasti muuttunut. Toki tehtiin silloin selväksi kätilölle, että ymmärrämme, ettei kyseessä ole mikään lupaus lapsen sukupuolesta ja kumpi vaan kelpaa meille.
 
Otetaanko uusia vastaan?
Sitä kun on ikuinen pessimisti ja takana kaksi (selittämätöntä) keskenmenoa toisella kolmanneksella, niin sitä on vaan skeptisesti oottanu milloin se taas tapahtuu.

la 27.2. / arya / 29v./ 1. lapsi / sks

heinäkuusta asti oon kyllä käyny lukemassa, mutta en oo uskaltanut liittyä. päivät menee netissä, kun ei ole muutakaan tekemistä,sitä kun on lääkärin käskystä riehumis ja remuamis kiellossa.
supisteli hieman vkolla 13 ja kävin päivystyksessä... paikat aavistuksen avautuneet ja siitä syystä kursivat sitten reijän kiinni langalla.. jospa nyt sit pysyis loppuun asti mötnikkä mukana?

viime kontrolli ultrassa (17+4) oli onneksi kaikki hyvin. 205 g ja ihan oman pileet pystyssä. ei meinannu lääkäri saada kunnolla mittoja :D

arya ja mötnikkä 18+1
 
Tervetuloa vaan uusille! :)

Tämmösiä pikajuttuja tulin puhelimella vaan kirjottamaan ennen kuin pääsen päikkäreille minimiehen kanssa..:) tänään siis 3. kerran neuvolassa käyty, noiden supistusten takia mulla on nyt ens to ylimääränen lääkärineuvola, jossa katsellaan et eihän oo mitään tehnyt. Jos sitä ennen tulee samanlaisia, niin suoraan äippäpolille. Toivottavasti kaikki olis kuitenkin ok ja mitään ei niiden seurauksena ois tullut. Muuten kaikki hyvin, vilkas tyyppi asustaa vatsassa! (Aivan kuten isoveljensä.. :D)

Mimmau + pieniveli 21+2 (22!)
 
Puoliväli ja RU lähenee. Onneksi! Nyt ei ole jostain syystä pariin päivään tuntunut liikkeitä ollenkaan. Rupeaa jo huolestuttamaan, että onkohan siellä kaikki kunnossa...

Toinen asia, joka on hieman huolestuttanut on alavatsan kivut liikkuessa. Lenkkeily tai edes reipas kävely ei oikein onnistu kun heti sattuu alavatsaan. Kipu on ikäänkuin lihaksissa navasta alaspäin. Olisivatkohan nämä mahdollisesti supistuksia?

Maha on mielestäni kasvanut aika lailla, mutta kävin katsomassa noita masukuvia ja kyllä se selkeästi niille kalpenee! Tai siis aika pieni on, tai ei ainakaan eteenpäin suuntautunut. :)

Hurjasti voimia vauvahaaveelle surun keskellä!!
 
Mulla on niiiin ahdistava olotila. Sattuu vatsaan, selkään, jalkoihin, turvottaa, päätä särkee, ja vaikka ja mitä muuta..
Ihan kaamee olo siis.. huhhuh
En ees muista mitä tulin tänne kirjoittamaan :D

Eilen käytiin neuvolassa ja isäntäkin tuli mukaan. Siltäkin mitattiin verenpaine ja hb :D
 
  • Tykkää
Reactions: Berttaliini
Sonya Mulla samanlaisia, kättäriltä varmistin ru et onhan ne asiaankuuluvia. Se sano et johtuu kohdun kasvusta ja et varsinkin just liikkuessa, kylkeä kääntäessä sattuu mahaan. Mulla ollut masukipuja kohta 3 viikkoa, ostin tollasen Nexcaren maha ja selkä tukivyön ja auttaa kyllä paljon!

Jalkakivusta Mulla oli viimeyönbä aivan kamalia repäsykipuja tossa vasemmassa jalassa, luulin eka et on suonenveto mut kramppas koko pohje ja reisi. Ei voinut kun huutaa, olin ihan hädässä, joku ois mun puolesta voinut leikata jalan irti. Varmaankin joku lihaskramppi. Nyt toi jalka on ihan jumissa ja turvoksissa.

Vuodosta Ollut muutaman pvä pahanhajuista valkovuotoa mut eilen muuttu vihertäväks ja mahassakin tuntu ikävältä. Soitin äske naistentaudeille, kättäri ei tiennyt mitä tehdään joten mun pitää soittaa sinne 11 uudestaan ja kysyä mitä lekuri sanoo. Arvatkaa vaa kun googlas emätintulehdus ja raskaus ni tuleeko keskutelupalstoille missä keskenmeno rv 20+... Et sillee. Se siitä mielenrauhasta.

Voimahaleja Vauvahaaveelle ja tervetuloa uusille!

Näillä mennään rumpali (joiden liikkeitä ei tunnu ed) 20+5
 
miss_piggy
Täällä on taas selässä joku hemmetin kipeä kohta, heräsin jo näin aikasin kun ei saanu nukuttua, sattui ku kylkeä käänsi. Tässä oon koittanu hieroskella ja makoilla tollasen kovan pienen pallon päällä lattialla.
Ei muuten mitään mutta ku tampereelle pitäis tänään lähteä vuorokauden teatterilomalle ja junassaki sais istua 3 tuntia niin vähän on kiva taas jos on paikat jumissa.
Ja taas oli kickboxing harjotukset mahassa, niin sekin pakotti nousemaan ylös :D

21+1
 
Tervetuloa uusille! Kivaa kun ryhmä vielä kasvaa.

Onpas täällä kaikille puoliväli aiheuttanut kipuisuutta. Jaksamista kaikille. Mulla on rinnat kipuilua kohteena. Oikeastaan vasen rinta. Sen sivuun särkee ja tunnusteleminen sattuu. Eilen sitten luin rintasyövästä raskausaikana ja sain paniikin. Tunnustelin koko rinnan millin tarkasti ja kainalon. Mitään pattia en löytänytmutta nyt rinta on ärsyyntynyt entisestään ja kipu on kamala. Tänään sitten oikea rintakin on kipuilut. Voisiko tämä liittyä maidon nousuun?

Tänään poksuu 20+0
 
Viimeksi muokattu:
Tänään 19+6 Huomenna siis täälläkin tulee puoliväli täyteen!

On kyllä mielenkiintoista että näitä vaivoja on tullut nyt keskiraskaudessa.
Itselläni oli ainakin tuon alkuraskauden pahoinvoinnin jälkeen oikein ihanan tasainen kausi, mutta nyt tuntuu välillä, että on vaivoja enemmän kun keskiverto vanhuksella.

Eikös tämän keskiraskauden pitänyt olla juuri sitä auvoista ja vaivatonta aika?:O
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti se keskiraskaus oli ja meni jo, eipä montaa viikkoa kestänyt :D Mua on alkanu iskias-kivut vaivaamaan. Se ei satu oikeestaan selän alueelle vaan tohon pyllyn päälle toiselle puolelle ja haittaa kävelyä ja kaikkea nostamista ja kyykistymistä. Monesti on yön jäljiltä helpottanut mutta pahenee päivän mittaan iltaa kohden. Sellasta tänne :D
 
Hei pitkästä aikaa taas ! Mää oon monta kertaa yrittäny kirjottaa ja sitte en ookkaan ollu kirjautuneena ja kun koitan kirjautua hävittää tekstin johonki enkä jaksa alottaa alusta...

Puoliväli tuli tiistaina täyteen ja maanantaina ois rakenneultra, perjantaina taas sitte neuvolaan.
Mies on ollu kaikilla neuvolakäynneillä mukana ja ultrassa myös, koska haluaa itse osallistua. Ihan mukavaa minusta :)

Harjoitussupistuksista, mulla on myös tullut ja oon yhistäny ne kahvin juontiin. Eli jos juon esim aamulla enemmän ku kaks kupillista niin sitte hetken päästä supistaa. Eihän tuo kahvi oo muutenkaan hirmu terveellistä, joten yks hyvä syy lisää vähentää...

Liikkeet oon tuntenu jo pitkään, tässä raskaudessa silti pariviikkoa myöhemmin kuin kahdesta aiemmasta vaikka viimeksi oli istukkakin edessä, nyt siitä ei vielä edes tietoa missä on kun NPultrassa sanoi vain että hyvällä paikalla on.

Oon kovasti miettiny ja pohtinu synnytyssairaalaa, kuten viimeksikin. Lähempään,jossa oon nuo kaks aiempaa synnyttäny on matkaa n.40km ja toiseen sit reilu 100.. Mutta kun mää niin tahtoisin synnyttää ammeessa ja se on mahdollista vain tuolla kauempana. Mutta luulenpa että teen päätöksen vasta sitte H-hetkellä.

Vaatteita kävin ostamassa kirpparilta viime viikonloppuna hirveen läjän, mutta ei ne toki vielä riitä. Vaunut onjo, mutta matkarattaat pitää hankkia kun vaunut ei mahu kunnolla peräkonttiin varsinki jos koira tai muuta tavaraa on mukana.. sitte turvakaukalo ja pinnasänky. Mutta ehkä niillä ei vielä kiire oo, jos sitte veronpalautusrahoilla tuossa kattelis.. Äitiyspakkaustahan me ei oteta kun siinä yli puolet sellasia mitä en tartte, joten käytän senkin rahan sitte oikeesti tarpeellisiin hankintoihin.

Vatsa on jo kasvanu siihen malliin, ettei sitä paljon peitellä ihmeekseni anoppi ei oo vielä huomannu mitään, kai se aattelee että oon vaan lihonu :D Painoa tullu neljä kiloa...
 
Mulla kans selässä/pakarassa kipu joka tulee aina yhtäkkiä, ihanku puukkoa vääntäis..eipä paljoa kyykkäillä tai kumarrella. Samoin myös alavatsassa kumma kipu, ei kirjaimellisesti kipu vaan enemmänkin sellanen outo epämiellyttävä olotila :D siis kun yrittää liikkua yhtään normaalia nopeemmin..

Muistan viime raskaudesta että ootin hulluna että pääsee isosta vatsasta eroon ja sais taas elää "normaalia" elämää ;) ei mulle vaaan kerrottu että eipä se siihen lopu...muistan kuinka melkeinpä yllätyin et kuinka rikki sitä sit synnytyksen jälkeen onkaan..ei voi juosta kun tuntuu et sisuskalut tippuu ulos, pissaaminen sattuu saati sit ees jotain muuta isompaa sais pönttöön, tukka lähtee päästä, tissit ihan tulessa/räjähtämispisteessä, nännit rikki ja haavoilla..pää ihan sekasin, itkettää ja naurattaa samaan aikaan :D ja mulla siis ihan ns normaali synnytys ekan kanssa.


Ai että ku mukavaa.. tuli vaan mieleen kun tossa hormoonihuuruissa tilitin ukolleni et sulla ei oo mitään hajua mitä mä joudun kestää :D :D :D
 
Margareta91 Yöllisiin suonenvetoihin kannattaa kokeilla magnesiumia. Kaveri kertoi sen auttavan kun odotin esikoista ja otinkin sitten aina illalla juuri ennen nukkumaan menoa, samoin kuin toista odottaessa, eipä tarvinnut kärsiä tuosta vaivasta!
 
Joo, tosta synnytyksen jälkeisestä "palautumisesta" ei kerrottu missään mitään. Kaikkialla vaan hehkutetaan, kuinka kaikki raskausvaivat katoavat silmänräpäyksessä synnytyksessä ja kuinka se vauvan syliin saaminen häivyttää mielestä sen synnytyskivunkin, mutta missä mainitaan ne uudet kivut ja vaivat? :D Mullaki oli normaali alatiesynnytys eikä mitään traumoja jäänyt. Tuntuu oikeestaan kivalta taas päästä synnyttämään. Oonkohan ihan normaali :D
 
  • Tykkää
Reactions: emlu ja arya
Joo siis mullakin aika sama fiilis papustin ;)
Synnytyksen aikana päätin että tätä en enää ikinä tuu tekemään, ponnistusvaihe kesti sen 2 tuntia, mut seuraavana päivänä olin jo unohtanu..jäi tosi hyvä fiilis synnytyksestä ja ihan melkein jo odotan seuraavaa.. :D
Toivottavasti ei mee tällä kertaa sit mitenkään päinvastaisesti..
 
  • Tykkää
Reactions: Papustin

Yhteistyössä