Helmikuun helmet 2017 *elokuussa*

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Lisäksi on kiva lukea uusien ja vähän tutumpienkin kuulumisia :)
Meilläkin molemmissa raskauksissa on ultrattu vatsan päältä, viimeisin onneksi onnistui vaikka rakko oli aivan tyhjä. Onneksi ultraaja sai vauvan silti näkyviin hyvin :).

Nyt tv 15+3 Ja tänään tuli vähän ruskeaa valkovuotoa pyyhittäessä ja se tietysti hiukan säikäytti. Onko täällä joku jolla kanssa tuli vähän tuhrua ? Onneksi oli kuitenkin aamulla lääkäri joka ultrasi vauvan jolla kaikki oli hyvin! Liikkeetkin tuntuu mutta silti huolestuttaa, vosikohan jokin tulehdus aiheuttaa tällaista? Istukka on etuseinässä, liekkö sillä vaikutusta.
Mulla tuli yhtenä päivänä vähäsen, oisko ollu jotain 12+, niin veristä valkovuotoa pyyhittäessä.. tietty kanssa säikähdin, mutta kun ei ollut kipuja eikä jatkunut, niin ei hätää kuulemma :) mullakin istukka etuseinämässä..

Cicada ja pieni 14+4
 
Mulle tuli itku kun äsken silitin vatsaa. Masu on jo sellainen isohko pallo ja mietin kuinka kauan mä sitä odotin että pääsen silittelemään vatsaa. Mieskin silittelee kun mennään nukkumaan tai makoillaan vierekkäin sohvalla. <3 täytyy osata olla kiitollinen, että nyt vihdoin yrityksen ja odotuksen jälkeen se on totta. Vatsassa kasvaa pieni ihme. <3
 
Olipas kiva lukea kuulumisia täältäkin pitkästä aikaa! Tajusin juuri,että en ole avannut konettakaan, kun facebookista on niin helppo seurata kanssaodottajien kuulumisia, niin oli pakko tulla kurkkaamaan mitä tänne kuuluu! <3

Voimia kaikille pahoinvoinnista kärsiville! Tämä on kamalaa, mutta sen arvoista! Itse en ole oksentanut kuin kerran, mutta jatkuva oksennustauti on ollut päällä rv 6 lähtien. Oli ihana myös huomata että täällä on monta uutta odottajaa - tervetuloa myös minun puolestani! <3

Oman navan kuulumiset: Väsyttää, oksettaa ja väsyttää. Niin ja sanoinko että väsyttää? En muista,koska unohdan IHAN kaikkI! :D Hormonit myös kiitää ja tulee kivahdettua miehelle, ystäville ja lapselle täysin turhasta, mikä tieteknin harmittaa eniten, koska lapsi ei voi käsittää mitä ne raskaushormonit on. Muut ovat olleet tähän asti ymmärtäväisiä, vaikka tunteiden hallinta on ollut varsinkin tällä viikolla hyvin vaikeaa. Eilen olin neuvolassa ja kurkattiin ultralla pikkuista. <3 Siellä hän heilutteli varpaitaan minulle ja se oli niin suloista. Hän myös sätki kohdussa kuin olisi aivastellut, eli liikkui selkeästi. :D Dopplerikin sai kunnon potkun sydänääniä kuunnellessa. Kaikki on hyvin, mutta silti pelottaa välillä aivan hallitsemattoman paljon, että jotain sattuu. Luulin, että tämä helpottaisi nt-ultran jälkeen, mutta ei. Tästä olikin täällä keskustelua ja kuulun siihen ryhmään joka rauhoittuu vasta kun saa vauvan syliin ja sitten tajuaa maailman pahuuden ja alkaa pelkäämään uudestaan! Olen tuntenut liikkeitä reilu pari viikkoa. Sellaista kuplimista ja muutaman potkun kaltaisen kunnon pulpahduksen. Aivan säikähdin ensimmäistä, vaikka olihan se ihana tunne, kun ymmärsin mikä se oli. Liikkeitä ei tunnu päivittäin, tai ainakaan niin selkeitä, että voisin ne varmasti liikkeiksi sanoa, ja se saa välillä minut suunniltani kun alan miettimään oliko pulpahdus liike vai ei ja onkohan kaikki hyvin, vaikka en esikoisesta tiennyt näillä viikoilla liikkeistä vielä yhtään mitään! Hormonit, väsy ja painajaiset tekevät tehtävänsä tässäkin asiassa.

Ihanaa alkavaa viikonloppua teille kaikille ja yritän aktivoitua täälläkin, kun täällä on myös tärkeää ja ihanaa keskustelua johon haluan ehdottomasti osallistua!

Kesäyllätys ja yllätys 15+3
 
  • Tykkää
Reactions: maria1985 ja Cicada
Tänään vihdoin ultrassa ja kaikki oli hyvin, koko illan olen vain tuijotellut mustavalkokuvaa :love: Nyt on niin helpottunut olo! Niin ja mulla ultrattiin mahan päältä. Tyyppi oli aluksi aika hiljaa siellä, näytti hierovan käsillä silmiään. Lopuksi sitten alkoi kääntyillä.

Skypetin tänään siskot ja sukulaiset ja saivat kuulla vauva uutiset. Harmi tietysti ettei pääse kasvotusten kertomaan kun asuu ulkomailla, mutta skype aika hyvin ajoi asiansa...

26.2 olisikin nyt uusi laskettuaika!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös eilinen ultra kertoi kaiken olevan hyvin. Riskiluku jäi pieneksi. Oli kyllä ihanaa nähdä pieni ihmisenalku siellä heiluttamassa meille :love: Kyllä siinä taas silmä kostui. Tämä tyyppi oli liikkuvaisempi kuin esikoinen. Kätilö sanoi, että liikkeet kertovat sikiön olevan hyvinvoiva. Mutta hyvinvoiva ja liikkuvainen esikoisestakin tuli, vaikka hän ultraushetkinä olikin hitaampi :)

Kerron ehkä tänään töissä. Muussa tapauksessa odottaisin vielä, mutta poissaoloni tulee vaikuttamaan suuresti työyhteisöön. Katsotaan jos tulee hyvä hetki, niin kerron.

Rosuliina ja Helminen 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada
Meilläkin nyt np-ultra takana ja hyvin kaikki. Ei niin liikkuvainen kuin esikoinen ja mittakin saatiin heti otettua. Hyviä kuvia tuli, nyt olisikin sitten aika kertoa lopuillekkin ihmisille sekä laittaa kummikutsut menemään niille, joita kummeiksi pyydetään.

Yksi tietysti ei vielä viralliseksi kummiksi pääse, kun ei ole konfirmoitu. Haluan pyytää siskoni pojan kummiksi, hän vasta ensi tammikuussa täyttää 14. Siskoni kanssa ei olla muun perheeni kanssa ollenkaan tekemisissä eikä hän lapsiaankaan kovin usein pidä ehkä 1-2 kertaa kahdessa vuodessa. Hänestä olisi tullut kummi, mutta nyt siirretään titteliä sukupolvella eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: Meelaima
Olen tässä nyt laskeskellut, olenko nyt tosiaan neljännellä kuulla? Kun on rv 12+5.
Mä niin odotan että ne pienet potkut alkaa tuntua kunnolla <3 mies eilen sanoikin, kun katseli mun vatsaa, ettei tosiaan jää epäselväksi että olenko raskaana vai vaan lihonnut :D On se maha nyt pyöristynyt paljon. :love:
 
Moikka kertokaas te viisaammat ja kokeneemmat milloin se ensimmäinen neuvolalääkäri aika kuuluisi olla? Huomenna ollaan jo viikolla 15 ja minulle ei olla kerrottu asiasta mitään enkä tietenkää ennen tätä päivää asiaa ole edes tajunnut. Neuvolasta en tähän hätään vielä ketään saanut kiinni ja voi olla, että menee maanantaihin. Oliko myös jossain kelan tuessa, että tiettyyn aikaan mennessä neuvolasta pitää olla raskaustodistus? Ja jos oli niin mikä se aika oli? En jaksaisi kaikkia asioita etsiä netistä googlettelemalla. Tuntuu, että kaiken olen joutunut ottamaan itse selvää, kun neuvolasta vaan sanovat "katso itse netistä" esim. ruokavalio asiat. :mad:(n)
 
Nupu1: Mulla ainakin ensimmäisen neuvola käynnin jälkeen(rv 8+3) annettiin seuraava aika neuvolaan jossa oli mukana myös neuvolalääkäri (Rv 12+2). Oletko saanut ajan niskaturvotusultraan??
Milloin sulle neuvolakorttiin on laitettu seuraava aika?

Oikeastaan ei ole pakollista käydä neuvolassa ollenkaan (mutta onhan seuranta kuitenkin hyvästä). Tuon todistuksenkin saa vaikka yksityiseltä haettua kun tarve tulee

Lainaus Kelan sivuilta:
Kun raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää eli noin 5 kuukautta, saat neuvolasta raskaustodistuksen. Tarvitset todistuksen, kun haet Kelasta äitiysavustusta ja äitiysrahaa
 
Mulla on eka neuvolalääkäri rv 16, mutta silloin ei oo terkkarilla käyntiä. Seuraava neuvolakäynti on rv 23, jolloin ilmeisesti on ns. Kela-käynti eli saan paperit mm.äitiyspakkausta varten. Tuossa välissä on rakenneultra rv 21.
 
Netissä luki, että joka kolmanneksessa ois yksi. Itsellä oli neuvolalääkäri vkoilla 10+2.

Minun mielestä Kelan tukien hakeminen edellyttää, että käy neuvolassa eli pelkkä todistus ei riitä. Ainakin joskus luki Kelan sivulla, että neuvolassa pitää käydä.
 
Siis ekan kolmanneksenkin aikana olis pitänyt olla lääkäri käynti? Siis ultra joo on ollut, mutta ei lääkäri ole esim. sisätutkimusta tehnyt missään vaiheessa. Ikuisuus taas seuraavaan neuvolaan, pitää muistaa kysyä :)
 
Katselin omasta kortista miten nuo äitiysneuvolakäynnit tällä päin suunnilleen ovat. Jos rakenne UÄ:n tekee lääkäri, ensimmäinen tapaaminen lääkärin kanssa on viikoilla 20-21. Muussa tapauksessa eka lääkäri on vasta viikolla 28.

Itse olen toivonut mahdollisimman vähän neuvolakäyntejä jo ihan sen vuoksi, että en koe saavani niistä oikein mitään irti ja neuvolaan yksin lähteminen on tällä hetkellä melko hankalasti järjestettävissä. Ehkä myös neljäs näille viikoille edennyt raskaus on osasyynä; äitiysneuvolan keskustelunaiheet on jo kolmeen kertaan läpikäyty ja ne tuntuvat lähinnä ajan hukalta. Lääkärin tapaamiseenkaan ei ole kiire, sillä jos ei mitään hälyyttävää näy ultrassa tai odotuksessa ilmaannu muuten, ei sillä lääkärikäynnillä ole juuri virkaa. Sisätutkimusta en toivo tehtäväksi ollenkaan, ellei sitten ole liian ennenaikaisen synnytyksen merkkejä, jolloin kohdunkaulan tilanne olisi todella tarpeen tarkastaa. Niin sitä huomaa muuttuvansa vuosien varrella; suhtautuminen neuvola- ja lääkärikäynteihin on ollut alunperin toisenlainen.

Kotisynnytys olisi minulle ihanteellisin vaihtoehto, jos asuisimme sairaalan lähellä. Nyt matkaa on kuitenkin sen verran paljon, ettei suunniteltu kotisynnytys tule kyseeseen. Aion tälläkin kertaa varautua myös siihen vaihtoehtoon että vauva saattaa syntyä kotona, sillä edelliset kaksi synnytystä ovat olleet nopeita. Jos kevätkelit ovat kamalat ja synnytys lähtee oikein vauhdikkaasti käyntiin, on sairaalaan siirtyminen omalla autolla hyvin riskialtis ratkaisu ja ambulanssin saaminen kestää näillä nurkilla useimmiten kauan. Täytynee siis jonkinlainen perusvarustus hankkia kotiin varmuuden vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: äippä 84
Täällä on ensimmäinen neuvolalääkäri rv 16-18 ja mulla on se 18+3. Sain ajan viime kerralla neuvolassa. Kelakäynti on sitten 10.10. :)
Menkkakipuja on ollu pitkin viikkoa ja sydänäänet kuuluu hyvin. Ilmeisesti kasvukipuja. Vielä mahan kasvua odotellaan, jännä nähä, tuleeko yhdessä yössä! :love:

Eilen haettiin aivan ihanat vaunut, rakastuin niihin ihan täysin. Emmaljunga edge duot vm. 2013. Teki mieli mennä jo kärryttelemään tyhjillä vaunuilla. Vauvanvaatteita kovasti jo pesty ja laitan ensimmäiset tänään hoitopöydän laatikoihin. :love:

rv 14+6
 
Maikkki oisin kiinnostunut myös facebook ryhmästä, lisäätkö mut ja kerrot miten löydän sinne.

Vagabonda missä päin maailmaa asustelet? Me asutaan myös ulkomailla (Norjassa) ja en myöskään ole kuullut täällä puhuttavan sokeri rasituskokeista.

Hengästyminen on ollut jotain todella tuskaista koko tämän viikon, varsinkin rankoissa ylämäissä mitä täällä norjassa löytyy sekä portaat,huh huh!!!
ja turvotus,ilmavaivat ja muutenkin todella ähky ja tunkkainen olo.
Tällä viikolla tämä maha on pumpsahtanut kyllä todella esille ja aamuisinkin on jo pallo näkyvissä. Silti ikävät 5 kg ylimääräistä tuossa vatsan ympärillä työntyy ulos ensin ja välillä ahdistaa kun tuntuu että on vaan lihava ja ei voi vetää vatsaa sisään kun se vauva jo kuitenkin näkyykin ja tulee paha olo. Ymmärrättekö yhtään mitä yritän selittää :unsure:

Joka päivä vaatteet näyttää olevan ongelma, kun mikään ei voi painaa mahaan tai tulee huono olo. Äitiysvaatteita on täytynyt jo ostaa ja jollain leggins yhdistelmillä olla.
Olen kuitenkin päässyt kävelemään iltaisin aika pitkiä lenkkejä kun pahoinvointi on iltaisin aika todella hyvä jo.
Mulla on onneksi ainakin kuun loppuun vielä sairasloma ja sitten uusi lääkäri käynti jos edelleen on huono olo.
En voisi kuvitella kyllä vielä olevani töissä, niin väsyttää ja pahoinvointi on todella aaltoilevaa. Miten muilla, onko teillä helppo ollut saada sairaslomaa jos on huonot olot?

Tervetuloa muuten muillekkin uusille, kiva oli lueskella muiden tarinoita ja taustoja. Ja hyviä ultauutisia.

Tuli aika omanapainen juttu, pahoittelen.

Moonlight ja pieni pallura nimeä vailla vielä viikolla 15
 
Moonlight mullahan alkoi pahoinvointi muistaakseni viikolla 5 ja olin sen takia saikulla viitisen viikkoa. Sain aina kyllä helposti sairaslomaa, kun pahoinvointi oli niin kovaa. Ensimmäistä kertaa, kun kävin lääkärissä, kirjoitti viikon, sitten varhaisultran lääkäri kirjoitti suoraa 2 viikkoa ja sitten sain neuvolalääkärille ajan joka kirjoitti uudestaan 2 viikkoa lisää. Kaikki lääkärit oli tosi ymmärtäväisiä eivätkä mitenkään kyseenalaistaneet mun oloja. Neuvolalääkäri alkoi melkein samantein kirjottaan saikkulappua, kun olin vähän kertonut miten voin.
Nyt oon viimeistä viikkoa töissä, kun ensi viikon oon lomalla ja sitten mulla alkaa koulu. Viime maanantaina kokeilin aamuvuoroa, mutta kun oksensin aamun aikana neljä kertaa, kävin puhumassa pomolle etten pysty olemaan. Vaihdeltiin mun loppuviikon vuorot iltavuoroiksi ja niissä oon nyt suht hyvin jaksanut.

Maria1985 mulla on kanssa rinnat kasvanu. Sisko sai eilen ihan kauhean nauruhepulin, kun näki ne mun vaihtaessa vaatteita. Sanoi, että näyttää siltä, kuin ne olis kolme kertaa isommat ja että mulla olis silikonit. :LOL::ROFLMAO: En oo itse sitä eroa niin selvästi huomannut, vaikka on mieskin kyllä sanonu niiden kasvaneen, vähän kyllä rintsikat on tuntunu ahtailta viime aikoina. :LOL: Aattelin mennä ens viikolla ostaan sellasen urheilurintsikoita muistuttavan topin. Vois olla mukava päällä.
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada ja maria1985
Mulla on kanssa tissit kasvaneet :unsure: ei oo muutenkaan mitkään pienet niin nyt tuntuu, että ne vaan paisuu ja paisuu. Mies on kyllä onnellinen asiasta :D minä en, ku vihaan käydä ostelee liivit itselleni. Vielä oon sitkutellut noilla vanhoilla mut kohta on lähettävä liivikauppaan. :cautious:

Onko muilla tullut pahoinvointia illalla? Mulla ei oo kovin huono olo päivällä mutta illalla nukkumaan mennessä on välillä tosi huono olo o_O onneks saa kuitenkin unenpäästä kiinni vielä. Mut ei oo kyl ollenkaan kivaa se :confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada ja Qwerty_
Mun täytyy varmaan kans jo myöntää itselleni, että kyllä on rinnat kasvanut kun meinaa d-kupeista karata koko ajan.. vähän oisin toivonut ettei paisuis hirveesti :geek: mäkää en yhtää tykkää liiviostoksista ku tuntuu etten ikinä löydä kivoja ja sopivia ilman et joutuis maksaa ittensä kipeeksi..(n)
 
Muuten hei, nyt kun syyskuu lähenee, niin aattelin kysyä haluaako joku ottaa syyskuun ketjun ylläpidettäväksi? :) Voin toki jatkaakin, jos ei kukaan muu halua, mutta mun opinnot alkaa ja ei aavistustakaan tulevista aikatauluista :D
 
Maikkki oisin kiinnostunut myös facebook ryhmästä, lisäätkö mut ja kerrot miten löydän sinne.

Vagabonda missä päin maailmaa asustelet? Me asutaan myös ulkomailla (Norjassa) ja en myöskään ole kuullut täällä puhuttavan sokeri rasituskokeista.

Hengästyminen on ollut jotain todella tuskaista koko tämän viikon, varsinkin rankoissa ylämäissä mitä täällä norjassa löytyy sekä portaat,huh huh!!!
ja turvotus,ilmavaivat ja muutenkin todella ähky ja tunkkainen olo.
Tällä viikolla tämä maha on pumpsahtanut kyllä todella esille ja aamuisinkin on jo pallo näkyvissä. Silti ikävät 5 kg ylimääräistä tuossa vatsan ympärillä työntyy ulos ensin ja välillä ahdistaa kun tuntuu että on vaan lihava ja ei voi vetää vatsaa sisään kun se vauva jo kuitenkin näkyykin ja tulee paha olo. Ymmärrättekö yhtään mitä yritän selittää :unsure:

Joka päivä vaatteet näyttää olevan ongelma, kun mikään ei voi painaa mahaan tai tulee huono olo. Äitiysvaatteita on täytynyt jo ostaa ja jollain leggins yhdistelmillä olla.
Olen kuitenkin päässyt kävelemään iltaisin aika pitkiä lenkkejä kun pahoinvointi on iltaisin aika todella hyvä jo.
Mulla on onneksi ainakin kuun loppuun vielä sairasloma ja sitten uusi lääkäri käynti jos edelleen on huono olo.
En voisi kuvitella kyllä vielä olevani töissä, niin väsyttää ja pahoinvointi on todella aaltoilevaa. Miten muilla, onko teillä helppo ollut saada sairaslomaa jos on huonot olot?

Tervetuloa muuten muillekkin uusille, kiva oli lueskella muiden tarinoita ja taustoja. Ja hyviä ultauutisia.

Tuli aika omanapainen juttu, pahoittelen.

Moonlight ja pieni pallura nimeä vailla vielä viikolla 15
Moi! Me asutaan Kreetalla ja täällä tulen näiltä näkymin synnyttämäänkin. Ihanaa kuitenkin, että pääsen Suomeen muutamaksi päiväksi syys-lokakuun vaihteessa ja sitten koko marraskuuksi. Täytyy vaan toivoa, että lentäminen onnistuu. Onko teillä muilla kokemuksia lentämisestä raskauden aikana ja miten se meni? Oliko uber-turvotus, huono olo...?
 
  • Tykkää
Reactions: Moonlight-80

Yhteistyössä