Helmikuun helmet 2017 *syyskuu-marraskuussa*

Auttakaa kun en tiedä :D mulla tulee sellaisia kipeitä vatsan väänteitä välillä. Eli tavallaan niin kuin vatsassa kiertäisi jokin mutta ei vatsa ole löysä kuitenkaan. Hetken jo ajattelin niiden olevan harjoitussuppareita, mutta en ole varma. Eihän niiden kuulu olla kipeitä?
 
Viikonloppuna käytiin minilomalla perheen kanssa. Ei ollut ihan lepposimmasta päästä tämä reissu vaan käytiin patikoimassa pohjoisen tuntureilla (y) voi sanoa, että jonkin verran jo tuntui vatsassa tuollainen urheilu. Iltaisin tuli muutamia harjoitussuppareita sen lisäksi, että pienokainen mylläsi aika tuntuvasti. Pitkät automatkat sai vatsan myös kiristymään ajoittain, tosin helpotti heti kun pääsi ulos jaloittelemaan.
Mutta sellaista tänne päin. Nyt taas töissä ja seuraavaksi lomaillaan syysloman merkeissä :)

Vatsanväänteet, harkkasupparit ja vatsan kovottelut. Välillä tuntuu, ettei näitä erota toisistaan. Nyt huomasi selkeästi eron kun oikea harkkasuppari saa kohdun selkeästi supistumaan kovaksi, on kovana pidemmän aikaa ja helpottaa sitten jättäen kuitenkin tympeän olotilan joksikin aikaa. Pelkät kovettumiset menevät nopeasti ohi eivätkä jätä ikävää tunnetta alavatsalle (näitä tulee jo paljon). Vatsanväänteet tulevat välillä todella hurjana, etenkin jos liikkuu ripeämmin ruoan päälle. Tuntuu, että lähtee jalat alta ja vatsa saattaa tuntua ihan kovalta hetken kun ilma pakkaantuu johonkin suolen mutkaan. Käy melkein kipeämpää kuin nuo supparit :cautious:

Influenssarokotetta en oo ottanut kuin kerran. Siitä tuli valitettavasti niin pahat oireet etten ole sen jälkeen tohtinut sitä laitattaa. Eli en ota tämänkään raskauden aikana. Tähän asti onneksi välttynyt sairastumasta siihen.

Mitäs muille helmikuisille kuuluu?:)

BoomKaa ja papunen rv 17+2
 
Täälläkin jo rv 18 <3 olen niin onnellinen kun pieni muru liikkuu kovasti. Paitsi välillä kun on päivä etten tunne liikettä, eikä ole edes paha olo niin heti iskee pelko että jos kaikki ei ole hyvin. Sitten kuuntelen dopplerilla ja hyvin asiat on <3 se keskebmeno vaan kummittelee taustalla. Mulla tuntuu liikkeet parhaiten kun olen sellaisessa puoli-istuvassa asennossa. Vatsa on söpö kun on niin pyöreä. Ja nyt tietää monet kaverit ja molempien vanhemmat ja sisarukset jo vauvasta.

Ihanan rauhallinen keskiraskaus. Jaksan siivota ja haluan jatkuvasti leipoa :D tämä tunne on se joka auttaa unohtamaan kaiken sen oksentelun alussa ja ne kun makasin letkuissa ottamassa nestettä lisää. Tämä on se kun rakastan olla raskaana. Mielettömän ihanaa ja ihmeellistä aikaa. <3 Nyt en ota näitä vaaleanpunaisia laseja enää pois. Haluan pitää tämän tunteen :D itken vähän väliä kaikesta, mutta se kuuluu asiaan.

- Bettinah ja Muru 17+1
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Harkkasuppareita täälläkin. Etenkin jos touhuan paljon tai hermostun jostain tosi paljon.
Pieni potkii paljon. Viimeksi kohdunpohja oli jo viittävaille navan kohtaan rv16+1. Sanoikin kätilö/terkkari neuvolassa että johtuu siitä kun olen uudelleensynnyttäjä.

Rakenneultra on torstaina. Toivotaan että kaikki on hyvin.:)

Mitään hankintoja ei kiirehditä. Ehtii niitä sitten. Ja muutaman lapsen jälkeen oppinut jo että vähälläkin pärjää.

Theran ja vaavi rv 19+1
 
Vagabond - kyselit verenpaineista...
Täällä toinen kohtalotoveri. Eli liian korkeat paineet. Välillä ihan ok 130/80, mutta usein käy liian kovalla. Pääsin tästä asiasta sairaalalääkäriä tapaamaan, kun on epätavanomaista että raskauden alusta paineet nousee, yleensä on tapana että ne laskis easkauden aikana. Lääkäri ei kuitenkaan määrännyt verenpainelääkkeitä (yksi ainoa merkki vain käy raskaana oleville), koska vaarana on, että lääke laskee paineet liian alhaiseksi, jolloin vauva ei saa riittävästi ravintoa. Eli liian alhaisetkaan paineet eivät ole hyvästä. Olen kuullut että aamspiriinia annetaan verenpainetautisille, mutta esim tämä lääkäri ei minulle puhunut mitään. Lääkitykseen joutuu, jos paineet on jatkuvasti yli 140/100. Mutta nyt vaan kotiseurantaa 2x vkossa ja jos paineet kohoaa tai tulee lisää oireita, niin sitten yhteys sairaalalääkäriin uudestaan.
Minkäikäinen muuten olet?
Moi! Olen 37-vuotias ja lääkärillä paineet olleet sellaista 144/86. Kotona ihan normaalit. Hän suositteli lasten aspiriinia, jota olen nyt alkanut popsia.
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Eilen multa kysyttiin ekan kerran olenko raskaana :) Samalla salilla käyvä vakkarityyppi tuli kysymään. Vaikka normipaidoilla pystyn yhä peittämään pienen mahan, niin tiukka treenitoppi paljastaa. Tämä sama tyyppi taisi olla ensimmäinen, joka esikoisenkin kohdalla huomasi ja asiasta kysyi :LOL:

Mä luulen, että meidän hankinnat tulevat olemaan vauvavakuutus, tutti ja joku ihana kotitumisvaate. Muuten mennään esikoisen kamoilla :whistle:

Täällä ollaan myös tosi itkuherkkänä. Kaveri kertoi aamulla minkä nimen he antavat pojalleen. Silmähän siinä kostui. Samoin kaikki uudet vauvauutiset herkistävät poikkeuksellisen paljon.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Meillä oli eilen neuvola, rutiinitsekkaus, sydänäänet, mun paino ja verenpaine jne. Kaikki oli hyvin, sykkeet 150 muokkaa ja mun paino noussut raskauden alusta 2.5 kg. En tiedä onko se normaalimäärä, terkkari ei sanonut mitään niin oletan että ihan ok.

Sunnuntaina tunsin ekat liikkeet ♡ Nyt tuntuu pientä liikettä kun istun töissä nukkarissa. Vatsa ollut kova aamun, käskettiin neuvolasta ottaa panadol ja jos ei auta niin huomenna viedä labraan virtsanäyte. Muuten kaikki mennyt tosi kivasti ja helposti.

Rakenneultraan reilu 2 viikkoa. Vieläkään ei olla päätetty halutaanko selvittää sukupuolta. Töissä ajattelin kertoa rakenteen jälkeen, mahaa alkaa hiukan olla mutta pysyy vielä helposti piilossa.

Ihanaa syksyä kaikille ihanille naisille!

Metsäminttu 18+3
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74 ja Boomkaa
Meillä oli tänään rakenneultra. Poikaolosta huolimatta kätilö oli melko varma, että tyttö on kasvamassa. Tyttö oli vähän viikkojaan pienempi, mutta itse luulen sen johtuvan pitkästä pahoinvoinnista ja huonosta syömisestä. Eiköhän se siitä kasva, kun ruokahalukin alkaa olla jo aika hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Ihanan rauhallinen keskiraskaus. Jaksan siivota ja haluan jatkuvasti leipoa :D tämä tunne on se joka auttaa unohtamaan kaiken sen oksentelun alussa ja ne kun makasin letkuissa ottamassa nestettä lisää. Tämä on se kun rakastan olla raskaana. Mielettömän ihanaa ja ihmeellistä aikaa. <3 Nyt en ota näitä vaaleanpunaisia laseja enää pois. Haluan pitää tämän tunteen :D itken vähän väliä kaikesta, mutta se kuuluu asiaan.

- Bettinah ja Muru 17+1
Minusta on niin ihanaa käydä Bettinahin kuulumisia täällä stalkkaamassa :love: Tulehan joskus moikkaamaan meitä tuonne km:n jälkeen plussanneisiin!

Onnea odotukseen muillekin helmikuisille (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Vuohenkello
Olen näemmä aika laiska kirjoittelija :LOL:
Meillähän oli lapsivesipunktio kolmisen viikkoa sitten ja pari viikkoa sitten saatiin tulokset, jotka onneksi olivat hyviä. Vauva on siis terve ja kovasti melskaa mahassa :love: Sukupuolikin saatiin tietää, meille on tulossa pieni poika :love:
Nyt on parin päivän ajan vaivannut alavatsa. Varsinkin ruokailun jälkeen vasemmalla lähellä nivusta tuntuu kipua. Aivastaminen ja yskiminen tuntuu aika ikävältä. Toisinaan masu menee aivan kovaksi. Ilmeisesti aivan normaalia?
 
Olen näemmä aika laiska kirjoittelija :LOL:
Meillähän oli lapsivesipunktio kolmisen viikkoa sitten ja pari viikkoa sitten saatiin tulokset, jotka onneksi olivat hyviä. Vauva on siis terve ja kovasti melskaa mahassa :love: Sukupuolikin saatiin tietää, meille on tulossa pieni poika :love:
Nyt on parin päivän ajan vaivannut alavatsa. Varsinkin ruokailun jälkeen vasemmalla lähellä nivusta tuntuu kipua. Aivastaminen ja yskiminen tuntuu aika ikävältä. Toisinaan masu menee aivan kovaksi. Ilmeisesti aivan normaalia?
Tuo kovaksi meneminen on ihan normaalia. Samoin supistukset, jos ne menee levolla ohi. Kysyin tänään kätilöltä.

Miun synnytyssairaalaksi varmistui tänään EKKS. Sen ja tyttöveikkauksen voi lisätä listalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Päivitykset tehty. :)

Onnittelut ihanista ultrakuulumisista!:love:

Tunteet pinnassa
, voi kyllä! Lasten iltasadut menee helposti itkeä tihrustamiseksi. jos on jotain hiukankin tunteita herättävää. Viimeksi tuli itkettyä kun pesukarhulla oli koti-ikävä. ;) Oi voi, jospa tämä tästä hiukan tasaantuisi.

Influenssarokotetta ei ole tarjottu, mutta suhtaudun vähän skeptisesti. Keskimmäistä odottaessa tuli otettua ja jälkikäteen kun monenlaista vaivaa on lapsosella ollut, on käynyt myös mielessä oliko sillä rokotteella jotain tekemistä asian kanssa. Täytyy varmaan pysähtyä asian äärelle joku päivä ja pohtia tarkemmin mikä on oma kanta tällä hetkellä.

Vauvaa varten ensimmäinen asia "hankittu". Sukulaisilla pitkin Suomea kiertänyt vauvansänky odottelee uutta nukkujaa. Oma äitini oli sängyn ensimmäinen käyttäjä. En tiedä moniko pikkuihminen pedissä on yli 50 vuoden aikana nukkunut, mutta koska kierros on kestänyt näin kauan ennen meille päätymistä, uskoisin käyttäjiä olleen melkoinen määrä. Tuntuu mukavalta, että tämä pieni tulokas saa olla osa tuota jatkumoa.
 
Babez74: Minä kävin NIPT-testissä jo rv9. Jos on varaa valita niin mun mielestä ennemmin NIPT kuin 4D jos lapsen terveyttä haluaa selvittää, koska kromosomipoikkeavuuksiin liittyvät piirteet eivät välttämättä näy rakenneultrassa. Itse käsin Helsingissä Dextrassa ja otatin koko sapluunan eli trisomiat 9, 13, 16, 18 ja 21 sekä deleetiot (9 erilaista, jotka toki harvinaisia mutta niin vakavia sairauksia, ettei tarvinnut miettiä maksaako vai eikö maksaa 100€ lisää niiden tutkimisesta). Sukukromosomit saa tietää halutessaan. Hintaa tälle setille tuli 790€ enkä ole hetkeäkään katunut. Tottakai muita poikkeavuuksia voi ilmetä mutta nämä yleisimmät vakavat on nyt suljettu pois.

Influenssarokote: Itse en aio ottaa, mies oli aivan samaa mieltä. Olen ottanut joinakin vuosina kuten viime vuonna kun IVF-hoidot käynnissä ja oli just sopivasti hoitotauko kun työpaikalla rokotettiin. Silloin ajattelin ettei ainakaan vaikuta sit influenssaan sairastuminen hoitoon tai alkion siirtoon tai kiinnittymiseen tms. Mutta nyt raskaana ollessa en ylimääräisiä rokotuksia ota.
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Jos jollain piisaa yhtään ylimääräistä virtaa, niin saa laittaa pikapakettina tulemaan tänne päin. Hitto, kun tuntuu että on nakit silmillä koko ajan, myös töissä. Lapsille kun pitäisi lukea satua, niin haukotus-pari lausetta-haukotus, jne. Pihalla voisi torkkua hiekkalaatikon reunalla ja kiikussa koko päivän. Virtaa piisaa niin kauan kuin on liikkeellä. SItten kun täytyy hidastaa, niin voimat lähtee samantien (n)

Sain eilen sairaalasta kirjeen, joka koski rakenneultraa. Aattelin heti, että jaahas, siirtyy varmasti viikolla eteenpäin, koska kirje alkoi, että "Valitettavasti joudumme siirtämään aikaanne...".
Mutta aika olikin siirtynyt YHDEN tunnin aiemmaksi, joten nou hätä :LOL:

Vuohenkello: kuulostaa ihanalta tuo perintösänky :love: Meillä ei ole kiertänyt mitään isompaa, jolla olisi tunnearvoa. Muutamia vanhoja leluja vain. Kastemekko tosin löytyy molempien sukujen puolelta ja siinä onkin ollut vähän tasapainottelua kun pitäisi käyttää kumpaakin :confused:

Ihanaa, että monella alkaa jo tuntua nuo vauvojen möyrimiset. On ne vaan niin ihania hetkiä ja tekevät tästä odotuksesta paljon todellisemman tuntoista :X3:

Kohdun kasvukivut alkavat tuntua. Välillä vihloo ja välillä jomottaa. Vaikka mulle sanottiin kohdun olevan taaksepäin kallellaan, niin etenkin selällään maatessa sen tuntee todella hyvin. Rakenneultrassa selvinnee varmaan tämäkin asia tarkemmin, samoin kuin istukan sijanti.

BoomKaa ja papunen 17+4
 
Babez74: Minä kävin NIPT-testissä jo rv9. Jos on varaa valita niin mun mielestä ennemmin NIPT kuin 4D jos lapsen terveyttä haluaa selvittää, koska kromosomipoikkeavuuksiin liittyvät piirteet eivät välttämättä näy rakenneultrassa. Itse käsin Helsingissä Dextrassa ja otatin koko sapluunan eli trisomiat 9, 13, 16, 18 ja 21 sekä deleetiot (9 erilaista, jotka toki harvinaisia mutta niin vakavia sairauksia, ettei tarvinnut miettiä maksaako vai eikö maksaa 100€ lisää niiden tutkimisesta).
Sukukromosomit saa tietää halutessaan. Hintaa tälle setille tuli 790€ enkä ole hetkeäkään katunut. Tottakai muita poikkeavuuksia voi ilmetä mutta nämä yleisimmät vakavat on nyt suljettu pois.a.
Kiitos Cherry pie! Nyt pistääkin miettimään, että pitäiskös kiiruhtaa niptiin pikaisesti, kun jo 17+5 jo menossa... rakenneultra on vasta 20+5! Sen jälkeen voi niptiin tulla kiire...
 
Babez74: NIPT:n tuloksissa menee klinikan yhteistyötahosta riippuen 5-10 arkipäivää, ja jos sieltä tulisi joku häly, niin sehän pitää aina varmentaa lapsivesipunktiolla. Eli etenkin jos ajatuksena on että kromosomipoikkeavuus johtaisi raskauden keskeyttämiseen niin kyllähän siinä mahdollisimman pian kannattaa käydä...kun ensin pitää odottaa tulokset, sitten päästä tarvittaessa punktioon ja odottaa sen tulokset ja sitten ehtiä tehdä vielä päätös raskauden jatkamisen tai keskeyttämisen suhteen sallittujen viikkojen rajoissa. Jos raskautta ei aio missään tilanteessa keskeyttää niin sittenhän ei ole kiire.

NIPT:stä sen verran pakko sanoa, että noihin deleetioihin liittyy vähän isompi virhemarginaali kuin trisomioihin, eli pieni osa menee periaatteessa turhaan punktioon asti ja altistaa siis mahdollisen terveen lapsen keskenmenoriskille. Se kannattaa huomioida jos päättää testauttaa myös deleetiot.
 
Täällä levottomat yöt ja omituiset unet vaan jatkuu. .. Heräilen tosi monta kertaa yöllä ilman mitään järkevää syytä ja aamuyöstä on vaikeaa saada unta uudestaan vaikka periaatteessa väsyttää. Pari yötä sitten näin todella inhottavan ja ahdistavan unen keskenmenosta joka oli vieläpä tosi todentuntuinen. .. :(

Virtaa riittää päivisin ihan hyvin mutta illasta alkaa jo puhalluttaa. Iltapala tiskit ja koirien ulkoilutukset ym. tuntuu välillä ihan ylivoimaisilta. Huomenna on viimeinen työpäivä pph:na ja loppuu soppari. Jatkoa ei ollut tarjolla enkä olis oikeestaan halunnutkaan. .. Keskityn nyt ihan omiin muksuihin, massun kasvatteluun ja pikkuisiin pintaremontteihin kotona :) Pihahommia olis kyllä kans ihan riittävästi :whistle:

Liikkeitä tunnen päivittäin enenpi/vähempi mutta aika vaimeita on... Mielestäni kuopuksesta tuntui tässä vaiheessa paljon selkeämmin jo. Oliskohan istukka edessä? Vai miten muilla näillä viikoilla? Nyt rv 18+4

Viikon päästä rakenneultra! Mies ottaa päivän töistä vapaaksi joten päästään yhdessä :love:
 
Tänään RU ja kaikki pienellä hyvin. Kaikki siellä missä pitääkin ja vilkas lapsukainen.❤ Toki tunnen liikkeitä paljon päivän aikana että vilkas tuntunut olevan. Painoa hällä 361g. Vastasi viikkoja täysin. Sanoi että 20:ttä rv vastaa. Nyt 19+4. Seuraava kontrolliultra pitää käydä rv 28.
Haluavat seurata kasvua ja kehitystä. :)
Ja ipana oli niin tiukasti pyllyllään ettei varmaksi sanonut kumpi on. :)

Meillä tarkisti kohdunkaulan pituuden ultralla. Koska mulla välillä supistelee. 5cm joten ei mitään hätää.

Toivotaan muillakin hyviä uutisia loppuun asti. :)
 
  • Tykkää
Reactions: äippä 84
Rakenneultra oli muutama päivä sitten. Pojilla kaikki paikoillaan ja kunnossa :love: Painoa a:lla oli 351 ja b:llä 361, onneksi molemmat kasvavat tasaisesti ja toivottavasti jatkossakaan ei tule yhteisestä istukasta johtuvia ongelmia... Nyt rv 21+1, alkuraskaus on mennyt kyllä yhdessä hujauksessa :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä