*Helmikuun helmet 2017*

Minuakin pelottaa jokainen kipu ja tuntemus ja toisaalta taas pelottaa sekin, jos mitään ei tunnu. Silti kuitenkin pääosin luottavainen olo. Tänään ollut menkkakipuja, ei mitään kovia, mutta heti alkoi huolettamaan. Toisaalta oireita on mukavasti ja eilen ei testi olisi tummempi voinut olla! Testiviiva ilmestyi ennen kuin väri oli ehtinyt kontrolliviivaan asti :D
 
piinamiina: mä oon miettiny samaa, että aivan ihana ois tuo tammi-helmikuun vaihde syntyä <3 oon muutenki semmonen talvi-ihminen :D

Mua alko niin epäilyttään tää oireettomuus, nyt ei siis yhtään kuvota :eek: ja sit menkkajomotuksia alko tulla, niin oli pakko käyä ostaan se digitesti, mikä näyttää viikot. Kädet täristen katoin ja lopulta siihen tuli että "raskaana 3+" <3 ja nyt on viikot 5+3 eli eikö se just täsmää.. eli ainaki hormonipitoisuus on noussu, eihän se silti toki vielä takaa etteikö tää ois menossa kesken. Tarrasukkia!!!!
 
Mariiii, kyllä mä silti haluaisin synnyttää ennemmin kuin saada suunnitellun sektion. Tahtoisin saada hyvän synnytyskokemuksen ja onhan se sektio kuitenkin iso leikkaus. Vaikka synnytys oli henkiseltä kannalta aika raju juttu niin palauduin kuitenkin nopeasti ja mitään fyysisiä vaivoja ei jäänyt. Sektiosta toipuminen taitaa kuitenkin ottaa eri tavalla aikaa. En ole varma toisiko ajatus leikkaamisesta mulle mielenrauhaa, Parilla tutulla on suunniteltu sektio mennyt ihan metsään joten mä en enää luota mihinkään :D:unsure:

Huutelin tuolla jo aiemminkin mutta huutelin uudestaan, onko joku jo kertonut raskaudesta lähipiirille? Tai millaisia reaktioita odotatte tulevaksi?

Meillä kakkosta on jo odotettu ja kyselty, mutta ei varmaan kerrota ihan heti. Viimeksi tuli muutama niin tökerö kommentti keskenmenoriskistä yms. Tiedän myös, että tietyt ihmiset toivoisi meille tyttöä kun poika jo on ja se ajatus kyllästyttää jo valmiiksi.
 
Fiiliksistä joku kyseli! Täällä on rauhallinen ja luottavainen olo, varmaan ihan siksikin, ettei ton taaperon kanssa ehdi paljon ajattelemaan :D viimeksi tuli myös jossain vaiheessa jo ennen varhaisultraa hyvin vahvasti sellainen aavistus että kaikki on kyllä hyvin kun ensin ekat viikot Olin panikoinut. Toivon, että perstuntumaan olisi luottaminen nytkin :)
 
Me ei olla kerrottu vielä kellekään. Aikaisemmissa raskauksissa kerrottiin 8+ viikoilla ja töissä taisin kertoa 12 viikon jälkeen. Nyt ajattelin töissä kertoa vasta elokuun alussa kun lomalta palaan eli silloin on jo viikko 14. Sukulaisille tulee varmaan kerrottua kesäkuun lopulla......riippuu varmaan siitäkin, miten alkaa maha näkymään
 
Ei ole linea negraa, eikä ole koskaan aikaisemmissakaan ollut. Eikä turvotusta eikä muitakaan oireitakaan ihmeemmin. Rinnat aavistukset arat ja menkkafinnejä ei ole tullutkaan ja niiden puuttumista vähän jo ihmettelinkin. Olo on luottavainen. Alkuun saattaminen on meillä ollut se vaikein vaihe, mutta odotukset aina menneet hyvin. Toivon, että nytkin on niin.

Varhaisultraa mietitään juhannuksen jälkeiselle viikolle omakustanteisesti ja neuvolaa jos yrittäisi huomenna varata.

Tästä ei kerrota kenellekään ennen kuin vasta elokuussa.
 
Mulla oli esikoisen kohdalla jotenkin aika rauhalliset tunnelmat. Toki välillä tuli mieleen että mitä jos käykin jotain ikävää mutta pääsääntöisesti ei ollut pelkoja tai huolia. Kaikki menikin sitten hyvin. Tämänkin kanssa on, ainakin toistaiseksi, ihan rauhallset tunnelmat. Toivottavasti kaikki sujuu taas hyvin :)

naeli totta, sektio vs. hyvin sujunut synnytys taitaa olla yleensä viedä enemmän toipumisaikaa. Normaali synnytys voisi olla teille voimauttavakin kokemus sen ensimmäisen jälkeen. Itsellä meni synnytys hyvin ja se on kyllä edelleen mielessä tosi hyvänä kokemuksena. Ja eikös nuo tokat synnytykset yleensä mene helpommin niin josko tekin pääsisitte paremmalla onnella tämän kanssa :)

Kertomisesta muutamalle olen kertonut mutta suurimmalle osalle on vielä salassa. Nyt onkin mietinnässä että milloin voisi uutiset kertoa eteenpäin.

Neuvolaa ei ole vielä tullut varattua.
 
Meilläkään ei kerrota kovin aikaisessa vaiheessa. Molemmissa aiemmissa raskauksissa ollaan kertoiltu pikkuhiljaa 12 viikon ultran jälkeen. Töissä en ainekaan kerro ennen sitä, jään juhannukselta lomalle ja loman jälkeen toivottavasti olisi jo ultrassa käyty niin sitten voi kertoa. Toivottavasti sinne saakka kaikki menee hyvin (ja tietysti loppuun saakka) :)
 
Häh, kirjoitin aamulla pitkän tekstin mutta kun en sitä heti lähettänyt niin hävisi jonnekin.. :/

Onnea uusille plussanneille!

Kertomisesta: Kaksi kaveriania tietää jotka olivat samalla ainoat jotka tiesivät yrityksestä. :) Luulen että ekan ultran jälkeen sitten kerrotaan muillekin. :) Vähän jännittää miten muut reagoivat, yhteensä kuitenkin neljäs ja mun lapset jo "isoja"

Neuvola: Soittelin heti maanantaina neuvolaan kilpirauhasen lääkityksen takia, tiesin että annosta pitää nostaa mutta paljonko niin samalla varasin neuvola. Eka käynti on 23.6 ja eka lääkäri 30.6. jossa sitten katsellaan taas kilppariarvoja..

Oireita ei ole mitään edelleenkään, vähän pelottaa mutta luottavaisena mennään sinne asti kunnes varmistuu suuntaan tai toiseen. :)

Mun suurin pelko toisessa raskaudessa, ja varmaan tässäkin on keskenmenon jälkeen se että joudun sektioon. En vaan mitenkään sitä halua, vaikka ekan kohdalla epiduraali meni perseelleen ja ponnistus huonoksi mutta kakkosen kohdalla se toimi todella hyvin. :) Toki on tilanne siihen menee että on pakko niin se on sen ajan murhe..
 
Minulla on kokemusta niin sektiosta kuin alatiesynnytyksestäkin, tässä järjestyksessä ja nyt aion kyllä ehdottomasti vaatia sektion tällä kertaa. Minulla sektiosta toipuminen vei kolme viikkoa ja synnytyksestä puoli vuotta, joten minun kohdallani tämä asia on päivänselvä. Jos ei nyt mieli matkan varrella muutu. Siitä tulikin mieleeni, että voi hyvin olla että tästä tulee siten tammikuinen...
 
bejpi: Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja neuvolasta soitettiin iltapäivällä, että lääkärin mielestä Thyroxin-annosta pitäisi nostaa 25 mikrogrammaa (näin muistelen). Yllätys olikin se, kun hän ei ollut kuitenkaan kirjoittanut siitä reseptiä, joten eipä onnistunutkaan nosto! Huomenna uusi yritys! (y) Verikoe otetaan joskus kuukauden päästä ja katsotaan onko taso ok.
 
Nostin myös sen 25mikrog annosta, hetken sai laskeskella et mites paljon niitä tabletteja nyt sit ottaakaan, mulla ei ole nyt kuin 100mikrog:n tablettaja käytössä. Mä vaan muokkasin päiväannoksiani kun ensin laskin viikon milligrammat ja sen mukaan otan lääkäriin asti, jos tarvii niin sit pyydän myös niitä pieniä tabletteja, just hain uuden purkin niin pärjää sillä. :)

bejpi: Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja neuvolasta soitettiin iltapäivällä, että lääkärin mielestä Thyroxin-annosta pitäisi nostaa 25 mikrogrammaa (näin muistelen). Yllätys olikin se, kun hän ei ollut kuitenkaan kirjoittanut siitä reseptiä, joten eipä onnistunutkaan nosto! Huomenna uusi yritys! (y) Verikoe otetaan joskus kuukauden päästä ja katsotaan onko taso ok.
 
Nostin myös sen 25mikrog annosta, hetken sai laskeskella et mites paljon niitä tabletteja nyt sit ottaakaan, mulla ei ole nyt kuin 100mikrog:n tablettaja käytössä. Mä vaan muokkasin päiväannoksiani kun ensin laskin viikon milligrammat ja sen mukaan otan lääkäriin asti, jos tarvii niin sit pyydän myös niitä pieniä tabletteja, just hain uuden purkin niin pärjää sillä. :)
bejbi: Minulla Thyroxin menee 100 mikrogrammaa päivässä, mutta en uskalla alkaa murtamaan tablettia ja ottaa siitä sitä 1/4 käyttöön. Muistaakseni tabletissa ei ole jakouria (ainakaan kahta), joten pelkään että annokset menee sekaisin, varsinkin kun mulla ths on otettu viimeksi vuosi sitten. Huomenna soittelen uudestaan neuvolaan, että resepti uupui, niin saan nostettua sitten turvallisin mielin annoksen 125 mikrogrammaan.

Ai miten niin hysteerinen?! Jännä juttu, kun plussasin niin iski heti paniikki kaikesta mitä voi syödä ym. Missä mun maalaisjärki on?! :D
 
bejbi: Minulla Thyroxin menee 100 mikrogrammaa päivässä, mutta en uskalla alkaa murtamaan tablettia ja ottaa siitä sitä 1/4 käyttöön. Muistaakseni tabletissa ei ole jakouria (ainakaan kahta), joten pelkään että annokset menee sekaisin, varsinkin kun mulla ths on otettu viimeksi vuosi sitten. Huomenna soittelen uudestaan neuvolaan, että resepti uupui, niin saan nostettua sitten turvallisin mielin annoksen 125 mikrogrammaan.

Ai miten niin hysteerinen?! Jännä juttu, kun plussasin niin iski heti paniikki kaikesta mitä voi syödä ym. Missä mun maalaisjärki on?! :D
Thyroxinissa on jakoura ja se on merkki siitä että sen saa jakaa myös neljään osaan. :)
 
Vaik yksi jakoura eli ei saa jakaa 1/4. :) Mulla oli aiemmin 4x1,5tbl ja 3x1tbl, nyt laskin viikko annoksen suht tasan et joka päivä 1,5tbl ja maanantaille 1/4, en usko että kerran viikossa 1/4 sotkee vaikka ei olekaan jakouraa. Mut juu jos jatkuu tuollaiseni 25mikrog annoksia niin pyydän uuden reseptin. :)

Thyroxinissa on jakoura ja se on merkki siitä että sen saa jakaa myös neljään osaan. :)
 
Vaik yksi jakoura eli ei saa jakaa 1/4. :) Mulla oli aiemmin 4x1,5tbl ja 3x1tbl, nyt laskin viikko annoksen suht tasan et joka päivä 1,5tbl ja maanantaille 1/4, en usko että kerran viikossa 1/4 sotkee vaikka ei olekaan jakouraa. Mut juu jos jatkuu tuollaiseni 25mikrog annoksia niin pyydän uuden reseptin. :)
"Tavallisen tabletin voi yleensä puolittaa (etenkin, jos siinä on jakouurre) tai murskata. Siihen voi käyttää esimerkiksi keittiöistä löytyvää huhmarta (morttelia). Apteekeista saa myös ostaa tablettien jakamiseen tai murskaamiseen tarkoitettuja apuvälineitä." Lähde: Terveyskirjasto (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01083)

Jos lääkkeen voi murskata, niin silloin sen voi jakaa myös neljään osaan. Valmiit jakouurteet helpottaa jakamista, mutta se ei määrää mihin suuntaan lääkkeen halkaisee. Toki onhan lääke paljon helpompaa ottaa vain kokonaisena tai puolikkaana.

Muoks. Lisäsin linkin
 
Soittelin tänään neuvolaan ja heidän mielestään on parempi, että tulee lisäksi se 25mikrogramman tabletti vanhan annoksen lisäksi. Maalaisjärjellä itsekin ajattelisin normaalisti, että tabletin voi jakaa myös neljään osaan, mutta hoituu asia näinkin! :D
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina
"Tavallisen tabletin voi yleensä puolittaa (etenkin, jos siinä on jakouurre) tai murskata. Siihen voi käyttää esimerkiksi keittiöistä löytyvää huhmarta (morttelia). Apteekeista saa myös ostaa tablettien jakamiseen tai murskaamiseen tarkoitettuja apuvälineitä." Lähde: Terveyskirjasto (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01083)

Jos lääkkeen voi murskata, niin silloin sen voi jakaa myös neljään osaan. Valmiit jakouurteet helpottaa jakamista, mutta se ei määrää mihin suuntaan lääkkeen halkaisee. Toki onhan lääke paljon helpompaa ottaa vain kokonaisena tai puolikkaana.

Muoks. Lisäsin linkin
Olen murskannut monia lääkkeitä ja yleensä se ilmoitetaan pakkauksessa hyvin selkeästi jos niin ei saa tehdä. mortteli on tosiaan hyvin kätevä siinä! :) Mutta esim. epilepsialääkkeissä lukee, että tablettia ei saa puolittaa, kun silloin lääkkeen valmistaja ei voi taata annoksen pysyvän täysin samana. Näin sanoi apteekkari, kun kuuli että olen puolittanut epilepsialääkkeeni vuosia, hups! :D
 
Ilmoittaudun mukaan keskusteluun! LA taitaa olla 5.2. ja ensimmäinen raskaus kyseessä, joten oon ainaki näistä keskusteluryhmän kuvioista ihan pihalla (ja vähän muustakin...). Pitääkö tuota ensimmäistä viestiä jotenkin itse muokata?
Jee! Sama LA ja miullakin esikoinen. :) Oon niin pihalla, ettei mitään järkeä. Kiva et meitä on muitakin. (y) Nää kokeneemmat saa sit naureskella meiän tyhmille kysymyksille. :barefoot:
 

Yhteistyössä