** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Niisku-neiti:
Itse sitä olen monena iltana miettinyt että mitä JOS vauva onkin kärsinyt näistä polttamistani kääryleistä niin miten pystyn elämään asian kanssa.
Toi oli syy miksen pystynyt polttamaan enää plussattuani.. En halunnut ottaa kontolleni tollasta taakkaa. Esikoisen kans kärsin vaikken polttanutkaan et mitä oon tehnyt sellaista et pikkuinen saa kaksi pitkäaikaissairautta kestääkseen, en mitään, ei se ole mun syy kun olen parhaani tehnyt. Geenit vaan oli sellaiset. Mut en tuomitse ketään siitä että polttaa raskuasaikana, se ei ole mun tuomittavissani. Jos olet pystynyt vähentämään noin paljon niin se on jo erävoitto sekin. Tupakasta on vaikea päästä eroon, kyllä. :hug:
 

Neuvolassa sitten käyty:
Viikkoja 40+5
rr 126/85
hb111
sf 37 kasvanut taas sentin viidessä päivässä
Paino -500g/ 5pvä nyt yhteensä saldona 15 kiloa tasan, joka on mulle vähän :)
turvotus +
tarjonta rt ja syke 140
Alhaalla on ulostuloa odottamassa...
Eli kaikki siis ok

Ajattelin et jos huomenna tai keskiviikkona lähtis sinne synnärille ;)
Ei millään jaksais enää perjantaille. Tänään vaavi ollut hiljaisempi. Tarvittavat liikkeet kyllä tullut mut aika rauhallinen on. Jos olis tyyntä myrskyn edellä. Taitaa olla turha toivo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Jahvetti Eipä tupakalla ole sun pojan "poissaolevuuden" kans mitään tekemistä. Tupakointi altistaa diabetekselle ja astmalle jos äiti tupakoi odotusaikana.
Mutta se altistaa mm. ADHD:lle jne...toi poissaolevuus oli aika huono vertaus...muuta sanamuotoa en keksiny...ja astma tuolla on myös.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirkkuli:
Ajattelin et jos huomenna tai keskiviikkona lähtis sinne synnärille ;)
Ei millään jaksais enää perjantaille. Tänään vaavi ollut hiljaisempi. Tarvittavat liikkeet kyllä tullut mut aika rauhallinen on. Jos olis tyyntä myrskyn edellä. Taitaa olla turha toivo.
Onko sulla siis jo aika varattuna perjantaille??? :wave:

Mulla th käski perjantaina soitella, et millon huoliivat minut sinne. Mies tosin meinasi, et pitäs jo nyt soitella, kun kerroin tosta neuvolakäynnista :/ Kun oli m.. lapsivesi vähentyny th:n mielestä, pissassa verta, RR pikkasen koholla jne... :/ No, en tiiä...voi olla et soitan jo torstaina viimestää...eihän siinä mitää menetä =)
 
Tupakasta:
Minä poltin esikoista odottaessa ihan normaalisti ja muka pienikokoisia lapsia syntyy... PAH. En vaan saanut aikaiseksi lopettaa.
Toista odottaessa jouduin syömään vahvoja antibiootteja alkuraskaudessa enkä enää halunnut myrkyttää vauvaani enempää, tällä ihan vauvasta asti kaikki mahdolliset allergiat. Jotka nyt helpottuneet. aloitin uudelleen kun lopetin imettämisen kun vaavi oli 3 kk:tta vanha enkä enää saanut imettää. Rankkaa tuollainen kielto.
Tätä kolmatta odottaessa lopetin kun olin kuudennella viikolla ja saas nähdä pystyiskös sitä olemaan loppuiän polttamatta,. Toivottavasti.
 
Jahvetti Niin no, kyllähän tupakointi altistaa lapsen melko monelle sairaudelle kun yleisesti aikmoisia myrkkyjä elimistöönsä saa silloin. Enpä mäkään ole mikään sanomaan ettäkö nyt ihan vois tupakan poiskaan sulkea, mut...noh, tiiät varmaan mitä tarkoitan. Älä tunne liian kovaa syyllisyyttä. ADHD:n kun voi saada niin monesta muustakin syystä, samoin kuin astman ja diabetksen jne. :hug:

 
vanamo jeps...kyllähän ton kanssa oppii elämään ja astmakin meillä on hyvin kurissa. Mut aina kun tuo saa niitä omia slaagejaan, niin kyllä sitä sillon miettii, et olisiko pitäny tehä toisin...mut aikaa ei saa taaksepäin :/ Eikä sentään kuolemanvakavista asioista ole kyse =)
 
Heips.

Kiitos vastauksista. Luulin jo olevani ainoo ihminen maan päällä joka polttaa. Kun ei siitä ikinä puhuta. Yritän jättää sen tupakoinnin sairaalaan kun en myöskään tykkää/ pidä itsestäni vatsa pystyssä rööki huulessa. Ja vielä vähemmän haluan olla vaunuja työntelevä äiti kessu suussa.

Eikä mieskään pidä tupakoinnistani. Monen monta riitaa käyty läpi kyseisestä aiheesta.

Mut silti riippuvuus se on sairaus on kyse sitten tupakasta tai alkoholista. Onneksi ei ole ollut ongelmia ton alkoholin kanssa kummallakaan vaikka suvussa alkoholiongelmaisia.

Mullakin tänään ruvennut vaivaamaan noi liitoskivut ja nyt on tuskaa istua tässä koneella sattuu alapää niin julmetusti. Sohvalla yritin makoilla jos olis auttanut mutta pahensi vaan ja paineen tunne kasvoi. Vauveli taitaa pikkuhiljaa hiffata tän et kohta olis aika tulla ulos. Silti supistukset puuttuvat. Noh ehkä nekin löytää kohta perille.
:whistle:

 
Noi allergiat on muutenkin vähän niin ja näin ton odotusaja tupakoinnin kans. Niille yleensä löytyy syy geeneistä. Esikoisella ei ole mitään allrergioita ja raskausaikana mun olo oli oman astman ja allergioiden kans loistava. Nyt tää muksu tulee todennäköisesti olemaan allerginen sillä kaikki omat allergiat on pahentuneet ja nuhainen ja tukkoinen olen ollut enempi kuin koskaan. Katsotaan meneekö veikkaus kohdilleen.
 
En voinu soittaa sinne äippäpolille sitä aikaa vielä tänään kun mulla oli neuvola vasta klo 13 eteenpäin ja mulle sanottu et äippäpoli auki klo 13 asti. Saattaahan se olla et huomenna kun soitan sinne niin sanovat et maanantaina vasta . Eihän sitä niiden aivoituksia voi tietää. Niin ja keskiviikkona tulee tuo vakkari neuvolatäti taas töihin niin sehän pistää mut sinne polille perjantaiksi eikä kysele niiltä mitään. Ainakin tarkistukseen.
 
vanamo allergioita meillä ei *kopkop* oo onneks kellään vaikka itellä ja miehellä onki. Esikoisellakin oli pienenä infektioastma, joka onneksi jo helpottanu. Mut tuolla keskimmäisellä -jonka aikana poltin- on rasitusastma, joska ei ihan niin helpolla sit ohi meekään :/ No, päivittäisestä lääkityksestä ollaan sentään päästy eroon :D
Mutta kaikkihan nykyään vaikuttaa kaikkeen...tupakkaa ja alkoholia on vaan niin helppo kaikesta syyttää =)
 
Jahvetti Niinpä, mut toi huoli ja omien tekemisten miettiminen jälkiviisaana on varmaan verissä kaikilla äideillä. Hyvä et astma on hallinnassa, olen aina pitänyt sitä inhottavimpana sairautena ikinä, jos siihen liittyy vielä allergioita yms. Pikkuisilla se on riipivää katsoa kun ei henki kulje.. :/


Niisku-neiti:
Mullakin tänään ruvennut vaivaamaan noi liitoskivut ja nyt on tuskaa istua tässä koneella sattuu alapää niin julmetusti. Sohvalla yritin makoilla jos olis auttanut mutta pahensi vaan ja paineen tunne kasvoi. Vauveli taitaa pikkuhiljaa hiffata tän et kohta olis aika tulla ulos. Silti supistukset puuttuvat. Noh ehkä nekin löytää kohta perille.
Mulla samanlaisia kipuja luulisin kuin sulla. Menen makuulteen ja noudatan sitä lepääminen-kohtaa siinä "Miten synnytys käynnistyy"-listassa.

Vanamo ja Vilpertti
 
Juu eiköhän ne allergiat meidän tytöllä ollut noista antibiooteista johtuvia. Alkoi tytön elimistö puolustautumaan tärkeiltä ravintoaineilta kun heti alkuraskaudessa puolustusjärjestelmiä häirittiin.
Saa nähdä onko tällä kolmannella allergioita. Meillä kun suvussa ei oikeastaan ole allergioita mun eikä miehen puolella. Mistä noita tietää mistä ne tulee... Toivotaan et nyt niiltä säästytään kun tytön allergiat jo poissa ja kotona jälleen eläimiä.
 
TupakkaG: minä en myöskään ole ole pääsyt tuosta paholaisesta irti kokonaan, ennen plussausta meni 15/pvä ja sain heti raskauden alussa vähennettyä siihen 2-3/pvä, on ollu muutamia täysin savuttomiaki päiviä, mutta sitten taas ratkennu, synnytykseen mennessä lopetan kokonaan. niin se meni myös esikoisen kans että se pari meni raskausaikana/pvä ja sitte imetyksen aikaan en polttanu ollenkaan, en tiedä miksi mulle se lopettaminen on niin vaikeaa raskausaikana, ku imettäessä ei mitään ongelmaa.. :ashamed:
 
Tupakasta Mulle tulee loppukuusta 5 vuotta kun lopetin tupakoinnin, ehdin reilu 10 vuotta poltella. Mul tosin puhkes keuhko (ilmarinta) silloin ja olin puoltoista viikkoa kiinni sellasessa letkussa joka imi mun keuhkosta verta pois jne. Sit keuhko leikattiin ja mul oli joku heikompi kohta siinä kun oli puhjennut ja yhdessä keuhkoputkentulehduksen ja tupakoinnin seurauksena kuulemma puhkes. En sen jälkeen oo tupakkaa suuhuni laittanu,koitin kyllä niin paljon mieli teki mut en uskaltanu henkeen vetää. Ja hyvä näin, paljon helpommalla pääsi kun noita lapsukaisia alettiin saamaan. Ja vieläkin joskus jonkun tietyn tilanneyhteyden kanssa mul tulee sellanen olo et pitäis sauhut vetää, et helppoa se ei oo.

Kovasti tsemppiä kaikille jotka yrittävät lopettaa tai vähentää. :flower:
 
Juu mä ajattelin kohta puolin raahautua sinne kauppaan kun toi mieskin tuli kotiin. Meni muuten melkein tunti että sain vaatteet päälle. Mitenköhän osaan elää sitten kun vauva on syntynyt kun jalkakin rupee nousemaan ilman kipuja enemmän lattiasta.Tällähetkellä saan 10cm itkujen kanssa. Kyllä se on taitolaji tuo pukeminen Sukkien laitto on kamalinta.

 
Mulla on nyt muuten sf-mitta sama, kun kakkosesta, kun menin synnyttää rv 38+4 :whistle:
Ja kun tän piti olla iso...kun noi sokeritkin ollu kohollaan :kieh: Pelottaa, et onko kaikki ok...rv 36 oli kyllä, mutmut |O Huolet lisääntyy päivä päivältä :snotty:
 
Tupakkagallup: En ole polttanut, mutta omalla tavallaan ymmärrän kuinka vaikeaa varmasti on lopettaa raskauden aikana. Varmastikin valtaosa tupakoitsijoiden lapsista ovat terveitä ja normaalipainoisia, mutta riskeistä on kuitenkin hyvä olla tietoinen ja niitä ihan syystä korostetaan neuvolassa.


(.) Aamuisen limatulpan jälkeen tapahtunutta:
- veristä limavuotoa tullut pitkin päivää
- tosi ikävien kuukautiskipujen tuntuisia supistuksia tullut noin klo 12 alkaen, välit suppareilla 4-13 min, eli ei vielä mitenkään säännölliset, katellaan...
- vauva riehuu nyt sokerihumalissaan masussa :p , tullut vedettyä karkkia, jätskiä ja laskiaispullaa...hyi mua :eek:
- yhdet äitiysliivit ostettu, toivottavasti meni kokovalinta nappiin :D

Terkuin: Katti ja pieni (rv. 37+1) :heart:
 
Juu järjestelin tosiaan noita turvaistuimia autossa ja ihan hyvin sain mahtumaan niin et kaikilla mukavat tilat. Tuli samalla imuroitua ja muutenkin siivottua auto. Ihan järjetön määrä hiekkaa takapenkiltä löyty. Onneks tein takapenkille sellasen keinonahkasen suojan niin penkkien verhoilu pysyy siistinä. Aika moista möngerrystä toi auton siivoaminen tällä mahalla...

Omaa oloa Alkanut jotenkin se huominen jännittämään et jos kumminkin käynnistävät vaik en kyllä usko. No sithän sen näkee. Täytyy illalla käydä kaupoilla sen verran et haen vaippoja ja tutit tuttipulloon jos vauva tarvitsee kuitenkin, tosin jos siskoihinsa tulee niin ei paljon pullo kelpaa ennenku puol vuotiaana. Toivottavasti tulee maitoa yhtä hyvin ku aikaisemmin on tullut.

Koitin tuossa vanhoja imetysliivejä ja jos en huomenna pääse osastolle niin täytyy kyl uusia käydä hommaamassa. Ei oikein istunut enää kovin hyvin päälle vaik ei oo ees maitoa viel noussu.

Jos ei huomen illalla viimeistään mitään kuulu niin käynnistyksessä ollaan.

Victoria 37+6
 
Kopsasin tämän tuolta tammikuisten puolelta, koska kirjoittaminen ei oikein nyt luista, eli...

Takaisin sitten tultiin sieltä äippäpolilta :| . Olo on ihan itkuinen ja mikään ei jaksa kiinnostaa :snotty: :snotty: . Eivät alkaneet tänään käynnistää, koska olen ensisynnyttäjä ja kello jo liian paljon.Miksi :$ ne eivät voineet antaa sitä aikaa jo aamuks jos jo etukäteen tiedossa se että olen ensisynnyttäjäi??? Huomenaamulla menen klo 8 synnytysvastaanotolle, jossa sitten aloitetaan käynnistys. Positiivista käynnissä oli se, että paikat auki 2cm ja kaulaa jäljellä 2,5cm. Antoivat toivoa siitä, ettäkoska paikat jo melko kypsät niin käynnistelyssä ei pitäisi mennä päiviä. Vauvan painoarvio oli 3,9kg, joka myös vähän lohdutti. Istukkakin vielä toimi ja lapsivettä oli normaali määrä. Mä en tiedä miten saan taas itseni koottua täksi illaksi ja yöksi, oli jo niin henkisesti valmistautunut siihen, että jotain alkaa tapahtumaan :(

Anteeksi valitukseni :ashamed: . Puhelimeenkaan en aio tänään vastata, saa mies hoitaa ne jos soi.

Masentunut Afu ja ylikypsä mini 42+0
 

Yhteistyössä