** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Onnea vauvaantuneet! :flower:

Napsuh87: Saako ihan uteliaisuudesta tiedustella että mistä päin olet? Siis olen kiinnostunut sen takia, että jos teillä päin ultrataan joka kerta? Meilläki tää ylläri-perätila ei olis mikään ylläri, jos vaan ois ultrattu... *huoh*

emmie (vajaan tunnin päästä ) 39+0 (ja perätila tiedossa 5 päivää?)
 
Iltoja.

Täällä tapahtuu sentään jotain. Suppailee mukavasti aina vauvan rauhoituttua. Vauva puskee aika lujaa päällänsä tuonne alakertaan. Vatsa toimii ja ei toimi. Tai siis on tarve käydä lykkimässä kokoajan ja tulos muutama hassu pipana. Ja kun makuulle menee niin tulee kylmiä väreitä ja tuntuu hassulta.

Ota tästäkin sitten selvää. Ja tuttuni justiinsa kertoili et hänen 2 synnytystä on ollut ihan kivuttomia siis mennyt vaan sairaalaan kun on tuntunut hassulle ja säännöllisesti vatsa vetänyt pinkeeks ja sit onkin ollut mukula sylissä. Aika ihme. Kaikkien kipukynnys on vaan niin erilainen. :D

En mä ainakaan osaa lähteä pelkkien säännöllisten kivuttomien suppailujen takia... :/

Mut kyllä tällä hetkellä ainakin on osa jo tuntuvia. Selkään ottaa aika kivasti... En ole kyllä mitenkään kellotellut mutta tämän tekstin kirjoittamisen aikana on tullut jo pari... Hui kuinka jännää...

Ja sitten kuitenkin herään aamulla masentuneena että eikö vieläkään... Toivottavasti tämä nyt enteilis jotain. :D :whistle:

Hyviä öitä.

Niisku-neiti & rinsessa kohta 40+3/40+6 :heart:
 
huomenia...

kappas kappas omaan ennustajan taitoja... eli kasassa edelleen... :LOL:

noh huomenna pääsee neukkulääkäriin niin ainakin pääsee ihastelemaan vauvelia ultrassa. Olis se kyl mukavempaa ihastella sylissä mut minkäs teet kun ulos ei vaan halua hän. :ashamed:

mahtoiko joku muu huomata et nää sivut tökki taas... siis koko "odotus" osioon ei päässyt tossa puol 5 näytti vaan valkoista sivua. :kieh:

Niisku-neiti & rinsessa 40+3/40+6 :heart:
 
Niisku-neiti täällä ei oo sivut tökkiny kun tohon aikaan vetelin viä armotta hirsiä! :D

Illalla oli mullakin "oloo",mut heti taas kun nukahdin niin oli mokomat loppunu.
Ois tänää ollu niin hyvä pvä syntyä kun on mun vaarin syntymäpäivä. :)

Mamitre 37+6
 
Jesh, kolmas valvottu yö. Väsyttää perhanasti, mutta silti ei ihminen nuku!?! Mitenhän tässä pitäisi sitten joskus hamassa tulevaisuudessa jaksaa synnyttää, jos siihen asti valvoskelen.. :|

Iltapäivällä supisteli pikkasen epämiellyttävästi ja vihloi, sitten ne loppuivat.

Onnea Pusuapina ja muut jakautuneet :flower:

Kylläpä on synkkä ilma, vettä ripottaa. Taidan kohta lähteä kauppaan tonnikalasalaattiaineksia noutamaan.

40+1
 
huomenet!valvotut yöt ne vain jatkuu,,,on se niin mahtavaa kun sitten "pirteenä" muksujen kans jaksaa olla :( voi kökkö,,,nytki näin viimeyönä kauhiaa unta ja yhdeltä kävin veskissä enkä oo senjkälkeen nukkunu :| ,,onhan tähän valvomiseenki jo tottunu,mutta kuinka kauan jaksaa!!!phuh,,,jeps koululaisia kouluun laittamaan :wave:
 
Hissukka: Mulla tosiaan edellinen käynnistettiin, vaikka oli perjantai ja mitään sinällään pakottavaa syytä ei ollut. Saleissa oli sopivasti tyhjää jne. Eli kyllä ne tuolla K-HKS:ssa myös perjantaisin käynnistävät, ainakin kypsästä tilanteesta. Mulla lääkäri sillä kertaa ei halunnut, että riskiraskaus syntyy kotona/matkalla (80km matkaa ja nopea eka synnytys) ja noihinkin päiviin (38+0) jännättiin, että syntyykö itse ensin vai ehditäänkö käynnistää.

Onnittelut pusuapinalle vauvasta! :heart: :heart: :flower: :flower:

Heltu ja Rymy 38+0
 
mulla on myös jalkojen puutumista ja suonen vetoa.mutta kyllä valvon muutenki,vaikka ei mitää puutumisia joku yö oiskaa,,,hormoonit kai osatekijä ja kai mulla jääny jo päälle edellisen lapsen valvottamisesta ettei osaa nukkua :headwall: tai jotain,,,en tiiä mutta raskasta tää on.,
 
Huomenta =)

Taas sain nukuttua hyvin pakollisia vessareissuja lukuunottamatta, tosin meni myöhäiselle nukkumaanmeno ja aamulla kello soi puoli seitsemän niin se vähän verottaa.

Ja taas yksi päivä lisää raskautta, alkaa tuntua kuin olisi ekaa kertaa raskaana kun tämä on ihan uutta :D Toivottavasti vielä parin viikon päästä jaksan ajatella samalla tavalla jos masukki viihtyy niin pitkään tuolla lämpimässä ;)

Pino pn kovasti hiljentynyt kunaktiivipalstailijat ovat vauvansa saaneet, Niisku-Neitiä lukuunottamatta ;) Mukavaa että joku on vielä aktiivinen pinoutuja, varhain sä kyllä liikkeellä olet kun ennen kuutta jo hereillä kuukit :D

Tälle päivälle ei olekkaan mitään suunniteltuna, josko sitä kävisi esikon kanssa kirjastossa kun siitä on jo pari viikkkoa puhuttu =)

Nyt vähän ällöjuttuja, eilen tuli reippaasti isompia määriä limatulppaa, moneen otteeseen ja illalla vielä isoin määrä :x :$ En tosin edelleenkää tiedä joko on tullut kaikki vaiko vieläkö sitä piisaa ja en mä lähtöä tällä perusteella odota tulevaksi sen kummemmin lähiaikoina mutta vähän lisäjännitystä kaikki löydökset tietty tuo :LOL:

Nyt menen taas aamutoimien pariin ja palailen myöhemmin :wave:

äitsy ja pieni 39+2 :heart:
 
Huomenta

Olin ihan varma eilen, että tää raskaus etenis johonkin suuntaan.. Eilen oli alapää hellänä ja supisteli kivasti. Yölläkin heräsin välillä suppailuihin, mutta mutta kasassa ollaan ja kotona.

Mulla on vakio öisin herätä kolmelta ja viideltä vasta unenpäästä saan kiinni. Pakko vaan sinnitellä sängyssä, että jaksaa seuraavana päivänä juosta 2v:n perässä. Viime yönä heräsin vasta viideltä, pisut ja hapankorpun syönnin jälkeen sängyssä kännykästä poistelin viestejä.

Vitsit, että oikeesti eilen tympäs. Siis tää maha. Yritin miehelle sanoa, että hierois jalkoja, että kihelmöinti loppuis niin sen kommentti oli "mitä sää oot tehnyt mun eteen".. ÖÖÖÖ KANNANKO SUN LASTA MAHASSANI? Vitsit nuo ukkelit ei aina ajattele nokkaansa pidemmälle.

Odotan ihan hulluna sitä että saan taas imettaa vauvaa. Vaikka tiedän, että se käy aluksi TOSI kipeetä, niin kuitenkin mää nautin edellisen kanssa siitä kun se oli meidän kahden hetki. Toinen silmät ristissä ynisi ja tisutteli ja itse katsoin tippa linssissä miten toinen voi olla niin ihana ja rääpäle. uij uij uij kun mää odotan taas tuota.
Esikko lopetti tisuttelun jo 14kk vanhana vaikka olin suunnitellut pidempää imetystä, ei vaan enää halunnut. Toivottavasti tää söis pidempään.

Pitäis varmaan alkaa kaapista penkomaan pieniä kestovaippoja esiin ja harsoille joku nätti "kori" tuonne hoitopöydän viereen sekä pesasta villahousut.. Ehkä joku kaunis päivä. Tänään ei taida ollla virtaa..

Mutta mutta eiköhän tämä tästä taas joskus

Mumetsu ( kait 38+1 )
 
Onnea Pusuapinalle pikku prinssistä! :heart: :heart: :flower: :flower:

(.) Viime yö meni ihan reisille. Juoksin ensin vessassa molemmilla kympistä yhteen ja sit nukahdin. Neljältä heräsin alavatsakipuun ja pissahätään. Kävin vessassa ja alavatsakipu koveni aika lailla. Selkä oli myös kipeä ja supisteli epäsäännöllisesti, mutta toi alavatsakipu oli kyl ihan järkky. Sellanen kova menkkakipu kertaa 10. Mut sit, just kun ajattelin et hei päästään asiaan, niin avot, loppu kaikki "oireilut" ja nukahdin. Tanantana! Noita kesti kuitenkin kaks tuntia. Heräsin sit taas vaille kasi herätyskelloon ja supistuksia tuli pari ihan kipeitäkin. Mut ne lopppui sitten. Nyt on alavatsa hellänä mut en suuria toivo kyl tältäkään päivältä. Hitto että turhauttaa!!! |O |O

Vanamo+Viltsu 39+5 :heart:
 
:flower: =) :flower: =)

Terve yliaikaiset ja muut. Täällä on nyt kanssa 40+0 ja huoli samalla Taysin osastojen tilanteesta. Tukossa kun kuulemma ovat. Tosin ei mua kyllä yhtään "synnytytä". Jotakin harhaluuloa kroppa heitti illalla mutta sen sitten vei yö mennessään. Tänään neuvolaan - taas :/

Mumetsu, kyllä on pönttöjä nuo miehet välillä. Meillä on kaksi vessaa, joista toinen (huono mutta kahdesta parempi) on mulla ja huonompi (aivan kauhee törkypesä ) on miehellä. Miehen vessasta vaan löytyy käsisuihku, joten oon nyt pyytänyt sitä siivoomaan sen luukkunsa että voin edes ylipäätään kuvitella meneväni sinne ovesta sisään. Ei mitään tapahdu. Eilen illalla kannoin sinne paperipussin kuukauden mainoslehtien lattialta keräämistä varten, imurin, pesuaineet harjoineen ja puhtaat pyyhkeet jne ja työnsin ne ovesta sisään (alle 1m:n vessa) niin, että sinne ei enää mahdu asioimaan. No hän on nyt siirtynyt mun vessaan asioimaan eikä puhettakaan että edes olisi kommentoinut sitä tavaramäärää omassa vessassaan. Näillä peräpukamilla ei kohta nimittäin paperiin pyyhkiminen onnistu, pitää olla hellävaraisempi suihku :eek:

Mitäs nää piikkimäiset tujaukset alavatsalla/kohdulla meinaa? Ei mitään ilmeisesti... Missä vaiheessa käynnistyksestä aletaan puhua (taysissa ja ylipäätään)? Siis että saisi jotain päivämääriä tietoon, niin odotuskin olisi helpompaa hermoille. Ei sillä, etteikö saisi vauva rauhassa kypsyä, onhan sitä odotettu ja hankittu vuositolkulla.
 
Käynnistys (Taysista en osaa sanoa, mutta PHKS): kontrollikäynti ä-polille vasta noin 41+3 aikaisintaan. Siis jos ei mitään ihmeitä ole.
Mulla vielä 2 neuvolakäyntiä sitä ennen :/

Tuikkaukset: mullakin niitä toisinaan on, eilen viimeksi. Ei kai ne mitään tarkoita? *turhautuneena*
 
Kurkin vaan mitä tänne kuuluu... :whistle: :hug: :hug: kaikille suppareiden kanssa kärvisteleville! Ja onnea vauvautuneille.... :heart: :heart: Täällä pakottaa rintoja :eek: en muistanu että ne voi olla näin kipeet... neiti vetelee unia neljättä tuntia :D viimeyönäkin heräsi vaan kolmesti syömään ja jatkoi sitten uniaan.. :D Huomenna tulee terkkari kotikäynnille ;) harmi vaan kun vauvan silmä on alkanut rähmimään mutta muuten kaikki hyvin! :heart: Nyt kahven keittoon... heips!

Tarppa ja pikku neiti 8 päivää! :heart:
 
Neuvolassa käyty.. kaikki ok. Laittoi lähetteen taysiin kokoarvioon, kun maha-asukki painoi vime viikolla 3.5 kg, ettei hirvittävän suureks kasvais ennen syntymäänsä.. Täällä ei niin minkäänlaista oirehdintaa mikä ennakois vauvelin syntymää. Ei limatulppia tai kummempia kipuja. Viime vkolla kerran supisteli kivuliaasti parin tunnin ajan, mutta siihen se jäikin. Mutta mä jaksan edelleen uskoa, että enää puhutaan päivistä ja että synnytys käynnistyy itsestään ja selvillä merkeillä, ettei tarvitse miettiä, että lähteäkkö sairaalaan vai ei. Piste! =)

Kipsu: Ilmeisesti TAYSissa käynnistetään viimeistään 42+0, muistaakseni tänään niin sanoi, mutta useissa tapauksissa jo aiemmin.. Mulla se kutsu tulee sinne joko tän vkon lopussa tai ens vkon alussa. et sit sais tietää päivänkin, mutta tosiaan, tää käynnistyy itsestään!! Ja noista vihlahduksista alavatsalla: kaveri ilmeisesti laskeutuu syvemmälle. Näin ne neuvolassa sanoivat..

Hyvät päivänjatkot kaikille!!

Lammiska 40+1 / 40+4
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
[

Tuikkaukset: mullakin niitä toisinaan on, eilen viimeksi. Ei kai ne mitään tarkoita? *turhautuneena*
Kyllähän ne väittää että se tarkoittais kohdunsuulla kypsymistä kun niitä 'sukkapuikon iskuja' tulee (niitähän te noilla tuikkauksilla tarkoitatte?).

(.) Mie oon niin väsy. (valvonu yöllä niinku te muutkin.. harmi kun tietää ettei muutamaan kk:een tarvi nukkua muutenkaan..) Ja eilen iski paniikki, kun oon aikas pieni ihminen, ja etenki tuolta alhaalta, niin ei se vaavi voi mahtua ulos ilman että mie repeän palasiksi.. vai voiko??? Se on ainut mitä mie koko synnytyksessä pelkään - se repeäminen. Nauraakohan se mut neuvolassa pellolel jos keskiviikkona sille siitä puhun??? Oon kyllä muutamana viikkona hölvänny (tai no mies on, en mie taivu!) tuolla synnytykseen valmentavalla öljyllä, mutta entäs jos ei se autakaan yhtään?? Kun jo pelkää peittojen heilutus sattuu nyt kun on paikat turvoksissa, ja tuntuu että repeää, niin entäs sitten jos joku 3,5-4kg muksu tunkee itsensä sieltä läpi :'( !! Mulla on oikeesti tunne etten halua synnyttää ollenkaan.. !
 
Sukkapuikkovihlaisut mun käsittääkseni just kypsyttää kohdunkaulaa ja sit noi menkkakivut lyhentää ja aukoo. Tai siis kivut johtuu näistä em. jutuista. Mulla tyttöä tehdes kesti kolme päivää toi avautumisvaihe menkka-ja selkäkipuineen. Nyt jo kolmatta päivää mennään ja näitä tullu jo viikko sitten eli vahva epäilys on että ens yönä mennään. Voin tietty olla väärässäkin. Vatsa on ihan ripulilla olltu viime yön ja nytkin, eli jotain ainakin tapahtuu jos ei nyt ihan vielä ole synnärille lähtö.
 
Moikka,

väärä hälytys meidän osalta, eli täällä ollaan... :ashamed: Käytiin kuitenkin illalla synnärillä, kun tosiaan alavatsa/nivuskivut yltyi ihan sietämättömäksi. Käyrälle piirtyi suppareita 5-10 min välein, mutta epäsäännöllisesti. Mulla oli ilmeisesti alavatsa jotenkin krampissa, koska se kipu oli aivan kamalaa eikä liittynyt edes supistuksiin. Kun kätilö paineli vauvaa masun päältä, piti ääneen huutaa kivusta. Kotiin sit lähdettiin ja lämmin suihku viimein helpotti hiukan. Saunottiin sit vielä myöhään illalla ja ravasin kotona ympyrää, jos ois saannu säännöllisyyttä supistuksiin, mutta ei.

Eli homma jatkukoon. Kohdunsuun tilanne oli kyllä ihan ok, eli kaula pehmeä ja 1cm jäljellä ja sormelle auki. Kätilö veikkasi, että kuitenkin tällä viikolla vielä takaisin tullaan. Toivottavasti!

Nyt aamupalalle...

t. Piipi + typykkä 39+3
 
Pikaiset terveiset reissusta. Paluumatkalla (eilen puolen päivän aikaan)alkoi kovat supistukset jotka muutaman tunnin kestettyään tuli 2-3min välein. Mentiin sitten synnärille näytille kun oli suppareita ollut 5 tuntia ja välillä jo lupailivat että luultavasti aamuun mennessä syntyy. Sitten vaihtui kätilön vuoro ja se kätilö vei sitten supparitkin yöksi pois |O Eli yöllä ei ollut kun muutama suppari, mutta eihän sitä sairaalassa osaa kunnolla nukkua. Aamulla kun laittoivat käyrään tuli taas kipeitä suppareita.
Eilen kattoivat että sormelle on auki ja kanavaa on 2cm, tänäaamuna tilanne muuten sama mutta kanavaa 1,5cm, tosin eri ihminen katto. Joten kotona ollaan oottamassa josko tässä tositoimiin vielä päästään, vai millon päästään oikeesti synnyttämään.

Vatsa toimii useasti ja pienen veriviiruisen limalöntin onnistuin bongaamaan. Jännää aikaa, olo ei ole kyllä mukavin.

Koitan lueskella muiden viestejä kunhan ehdin!

Onnittelut vauvan saaneille!!!

Vinja ja Urmi 38+0
 
Täällä kans jänskätään synnytystä.. Ja ihan varma oon etten repeemisiltä säily. Ajattelinkin jättää sen kätilöiden päätettäväks että leikkaakko alapäätä vai antaako revetä itsestään.. Ja haluan uskoa siihen, että mulla on niin hyvä kivunlievitys päällä sillon, että en juurikaan kiinnitä siihen huomiota. =)

Piipi79: No onneks sentään jo noin hyvä tilanne siellä alhaalla, ja toivottavasti pääset pian tositoimiin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Käynnistys (Taysista en osaa sanoa, mutta PHKS): kontrollikäynti ä-polille vasta noin 41+3 aikaisintaan. Siis jos ei mitään ihmeitä ole.
Mulla vielä 2 neuvolakäyntiä sitä ennen :/

Tuikkaukset: mullakin niitä toisinaan on, eilen viimeksi. Ei kai ne mitään tarkoita? *turhautuneena*
No jotain tällasta vähän aattelinkin, siis molempien asioiden suhteen :kieh:
 
Minä simahdin vihdoin tuossa kuuden maissa ja nyt hereillä... Ehkäpä unta vielä riittää jos kömpisi vielä takasin.

Minä olen edelleen "oireeton", ei tulppia tai suppareita, mutta hermot on kovilla ja pinnassa. Sitä vain odottaa ja odottaa ja odottaa ja odottaa... ja kaikenmoiset ja -laiset ajatukset tunkee päähän.

Kyllä minuakin jännittää kovasti tuo synnytys! Yritän tunkea pelot taka-alalle ja olla ajattelematta koko asiaa. Minäkin pelkään että tällä menolla vauvasta tulee jättiläinen.... ja synnytys on sitten sen mukainen. On edelleen se vahva fiilis, että yliajalle mennään ja roimasti.

Sain viikonloppuna ommeltua ja vuorattu äitiyspakkauksen sängyksi. Jihuu! Tänään pyykkauspäivä. Minun on nykyään pakotettava itseni keksimään seuraavaksi päiväksi ohjelmaa, muuten masennun kokonaan. Suunnitelmissa lähipäivinä bussimatka kirjastoon. Keskiviikkona neuvola.

Unettomuuden on pakko olla jotain hormonaalista. Tuskin meitä unettomia muuten niin paljon täällä olisi. Ja tuntuu muillakin olevan samanlaatuista pätkittäistä nuokkumista. Eräs ystäväni sanoi eilen että hänen tyttärellään on 4 lasta ja jokaista odottaessa on unet menneet. Unettomuus kuulemma oli jatkunut sen ajan kun vauva oli ollut ihan pieni ja sitten vauvan kasvun myötä kadonnut ja ei enää vaivannut. Joten olkaamme siinä uskossa!

Pinnistelen täällä siis ollakseni pirteä ja positiivinen!Siinä nurkan takana kuitenkin masis ja kaikki pelot ovat valmiina ottamaan ylivallan...

Tsemppiä kaikille! Ja onnea vauvansa jo saaneille! Supistuksia otettaisiin täälläkin vastaan! ;)
 
Javetille ja hänen perheeleen todella paljon onnea tyttövauvan johdosta ! :flower: :heart:
itselleni kuuluu sellaista et tänään käynistetään kyn supistuksit on olleet epäsaanolliset vaikka lapsivesi meni jo lauantaina.
vapisen todella paljon .meillä on nyt salit niin täynnä mut käynistävät tän päivän aikana.Mulle käynistys on eka kerta.
toivon saavani paljon kannustus joukkoja tähän asiaan.
Kerron sit enemmän kun tiedän enemmän.
Kaikille kärvisteliöille tsemppiä !
 

Yhteistyössä