Helmikuun helmiäiset 2016 *elokuussa*

IMN, täällä kohtalotoveri, päänsärky jatkunut jo toista vuorokautta. Välillä selkeää migreeniä ja välillä vain jomotusta. Viime yönä heräsin vessahätään, mutta kipukin oli niin kova, että piti juosta vessaan oksentamaan :sick: Tänään on sentään pystynyt syömään eikä ainakaan vielä ole ylös tullut, kohta pitäisi lähteä iltavuoroon joka kestää puoleen yöhön. Onneksi vessa on heti työpisteen vieressä ja pakollisiin tehdaskierroksiin on reilusti aikaa, suurin osa illasta istutaan monitorien ääressä.
Täytyy kyllä varmaan ensi viikolla kanssa soitella neuvolaan ja miettiä mitä asialle voisi tehdä, jos tämä meno jatkuu viikonlopun yli.

Wendys & booris 15+3
 
Mulle tuli ultrassa vaan semmonen fiilis, että pojalta vaikutti... En tiiä miks :D Mutta muuten, en osaa yhtään arvata kumpi meille tulee. Tyttö ja poika molemmat löytyy jo :D Ajatus tytöstä tuntuu pelottavammalta, varmaan sen takia kun esikoistyttö on niin temperamenttinen, ja sen kanssa on ollut nyt niin paljon vääntöä, niin musta tuntuu nyt että on vaikeempaa olla tytön äiti :) Mutta sehän nyt on vaan tän hetken fiilis, nää fiilikset kun muutenkin vaihtelee koko ajan.

Mulla ei oo ollut oikeestaan nyt mitään fyysisiä ongelmia, paitsi närästys on palannut :s ja vähän semmonen tööt-olo koko ajan, mutta yllättävän hyvin nyt on pystynyt liikkumaan ja olemaan.

Sokereita piti seurata viikon ajan (eli mitata 5 krt/pvä), arvot oli ihan ok, niin uudestaan mittailen sitten myöhemmässä vaiheessa raskautta. Jäin sokerirasituksessa kiinni paastoarvossa, raja oli 5.3, ja mulla se oli 5.3! Äh :s Niin pienestä kiinni!

Eniten mua väsyttää se, kun oon aivan kamalan kova stressaamaan. Aina löytyy syy olla huolestunut. Jos ei se ole jotain omaan terveyteen liittyvää, niin sitten se on jotain maailman tapahtumia. Niinkuin joku jo aiemmin tässä ketjussa kertoi, että pelkää esim näitä isis-tyyppejä yms, niin mulla on ihan sama. Oon aivan hirveen ahdistunut, kun jotenkin odotan että kohta suomessa on asiat todella huonosti... Ja jostain syystä pelkään koko ajan että joku raiskaaja tunkeutuu meidän kämppään. Voi kun osaisikin olla miettimättä tälläisiä!!

Anteeksi avautuminen, asioita joita ei oikeen voi kellekään sanoa ääneen :/
 
Heh, tulin vielä kirjottelemaan kun koneelle pääsin. Meillä lapset kans tietää jo tulevasta vauvasta, ja esikoinen on aivan innoissaan, kuopus ei vielä ymmärrä koko asiaa. Esikoinen haluaa lähes päivittäin kuunnella mun mahaa, että kuuluuko vauvan ääniä :) Ja molemmat muksut on niin vauvarakkaita, että ei kyllä etukäteen yhtään pelota tuleva perheenlisäys :D

Oi kun koneella olikin ihana kirjoitella (vertaa älypuhelimeen) <3 :D

viii15+2
 
Mä esikoisen aikana aloin pelkää ihan todella paljo kuolemaa. En ennen oo ikinä ees miettiny, mut viime raskaudessa toi kuolema tuli todella vahvana. :( Ja samoin vasta oli se ukrainan sota joka pelotti. Maailmanlaajuiset jutut on kyllä sellasia mitkä saa panikoimaan.

Yhh.. meidän minimiehelle nousi tälle iltaa ennen nukkumaanmenoa 39 asteeseen kuume. Raukka pieni, kun toinen oo aairastanu ikinä :(

Omassa olossa ei mitään edistystä raskauden suuntaan. Jotain kyllä tarttis, niin ois kiva. Ja muistaisi olevansa raskaana.
 
Paranemisia sinne lapselle, nassuressu.

Meillä kans poika sairastui reilun vuoden tienoilla silloin ihan ensimmäistä kertaa kuumeeseen, jota olikin sit heti 40 astetta, aamuisin ylikin. Silloin sen tulkitsin vauvarokoksi, kun kuumeen jälkeen tuli pieniäpieniä nyppyjä ihoon.

Kauheeta kun ensimmäisellä sairastus- kerralla tulee kova kuume :(.
 
IMN
Minä oon kans (normaalista täysin poiketen) stressannut maailman tapahtumia. En niinkään Isisiä ym. kaukaisemmalta tuntuvia asioita, vaan esimerkiksi kouluammuskeluja, sitä toimittajamurhaa, ja varsinkin kotikaupungin viimeaikaisia tapahtumia. Tällaisia yksittäisten ihmisten tekosia. Onneksi lapset on vielä niin pieniä ettei tarvi sydän syrjällään odotella mitään teini-ikäistä kotiin.. 14-vuotiaasta veljentytöstä oon kyllä välillä huolissani ja meinas itku tulla kun kuulin että häneltä oli keskellä kirkasta päivää yritetty varastaa reppu.
Pelkään kans kauheasti läheisten ihmisten kuolemaa, joka oikeestaan on tässä äitini tilanteessa ihan ymmärrettävääkin. Olin tosi nuori - oikeastaan jopa herkässä iässä - kun jouduin "kasvamaan aikuiseksi" kuoleman, etenkin itsemurhan suhteen ja se on jättänyt jälkensä. Koko ajan ootan alitajuisesti että milloin seuraava rakas ihminen lähtee.. Raskausaikana tääkin pelko vaan aina voimistuu.

Itku meinas tänään kans tulla kun oltiin lasten kanssa kaverilla käymässä. Ja itkun aihe oli siis kaverin poika, sellainen 3-vuotias pikkumies :rolleyes: En tiedä miksi mulla alkoi kyyneleet nousta silmiin kun katsoin sen touhuja. Näytti kai vaan kasvaneen niin isoksi :LOL:

Tytön pissanäytteet oli puhtaat ja oireetkin loppui kuin seinään. Eli päästään terveenä viettämään viikonloppua ja miehen viimeisiä lomapäiviä :) Ja ihana ilmakin vielä! :LOL: Siis oikeasti, oon oottanu kunnon syyssateita ja pimeitä ilmoja jo monta viikkoa. Nyt palaa kynttilät takan reunalla ja jäätelöpurkki oottaa pakkasessa :D

Meillä myös poika oli ekan vuoden terve ja vasta lähempänä kahden vuoden ikää sairastui ekan kerran. Pienillähän kuume nousee yleensä korkeammaksi kuin aikuisilla, eikä heillä se korkea kuume tunnukaan niin korkealta :) Meillä ainakaan ei oo lapset ikinä olleet sairaina ilman että kuume ois noussut lähemmäs neljääkymmentä, yleensä ylikin.
 
Viiii, täällä yksi todellinen stressaaja. Milloin mistäkin pitää olla huolesta soikeena. Raastavaa ja rasittavaa! Vie paljon voimavaroja, varsinkin silloin, kun pahin ahdistus on päällä :unsure: ja varsinkin sellainen vakavan sairauden pelko on mulla erittäin vahvana. Menee aaltoillen, välillä pelkään enemmän ja välillä taas pystyn elämään ns. normaalia elämää ilman stressiä.

Lapsille kerrottiin muutama päivä sitten. Isompi jäi oman mielen sopukoihin pohdiskelemaan asiaa ja pienempi kyselee useasti "milloin vauva syntyy jne"

Tänään oli jo kolmas neuvola. Hb 138 eli hyvä, verenpaineet 100/66, ihan normaalit mulle, paino nousussa :D nyt tullu n. 3kg lisää. Ja tärkein, että sydänäänet kuulu, vaikka pitkän etsimisen jälkeen. Syke oli 145-150. Seuraava neuvola menikin reilun kuukauden päähän, kun rakenne uä on välissä.

Mua supistelee ihan päivittäin ja terkka sanokin, että soitella, jos tuntuu, että ne tuosta pahenee. Mulla kuitenkin fyysisesti raskas työ, joka tuntuu jo nyt.

Alisa & Hippu 17+0 :love:
 
Meninkin manaamaan että on rauhallinen työvuoro, saanu kävellä koko illan tehdasaluetta päästä päähän (eikä muuten oo mikään pieni alue tämä) Täällä oli poikkeuksellisesti iltasiivoojat, ja niistä aiheutu aika paljon pään vaivaa, mm palohälytys, kun pojat vähän höyrypesi vessoja. Ja minä juoksen alueen toisesta päästä kesken sulkukierroksen palokuntaa vastaan.
Saa nähdä miten yöllä tulee nukuttua, nyt kun pääsi istumaan ja rauhottumaan hetkeksi, niin supparit alko.

Ammateista oli puhe, niin itse teen vartijan töitä eri kohteissa, pää asiassa kauppakeskuksessa. Työnantajan kanssa sovittiin jo yli kuukausi sitten, että raskauden aikana teen vain riskittömämpiä kohteita, juuri tehdas ja portti kohteita, joissa väkivallan riski on mitätön ja työtahti muutenkin hitaampi (paljon monitorien ääressä istumista) Mutta niin vain oli vielä työvuorolistaan laitettu kauppakeskusvuoro, vieläpä viikonloppu. Eli siellä sitten keikutaan vielä rv20 kauppakeskuksessa maha pystyssä.

Wendys & booris 15+3
 
IMN
Kerroin joskus muutama viikko sitten iskiasvaivoista, jotka ovat nyt menneet ohi. Nyt sitten on uutena vaivana tullut saman puolen reiteen kauhea särky jonka takia käveleminenkin on välillä vaikeaa.. o_O jalka myös puutuu päivittäin täysin tunnottomaksi ihan nivusesta varpaisiin saakka. Painaakohan kohtu jotain hermoa vai mistäköhän tää johtuu? Edellisessä raskaudessa vaivana olivat levottomat jalat ja sekin vaiva tuntuu palanneen yön tunneille..

Nyt muuten oon virallisesti vaatteeton :ROFLMAO: päälle menevät omista vaatteista enää pitemmän malliset topit ja paidat. Mammapaidat taas ovat vielä auttamatta liian isoja.
 
mulla on tällähetkellä jopa kahdet housut,Yks mekko ja kolme paitaa mitä voin pitää :D löysin aivan uudenveroiset tiukat mustat mammafarkut kirppikseltä hintaan 2,50€ hitsi että olin mielissään. Vielä ku pari paitaa löydän niin näillä mennään seuraava puoli vuotta ;) onneks on tuommonen lörpsykkäpaita muoti edelleen niin nehän menee passelisti meidän mahojen kanssa :D
 
IMN
Minä taas panostin farkkuihin kun en osaa kollareissa kulkea :) ostin h&m:ltä mustat, siniset ja valkoiset farkut, sekä käytettynä sain samanlaiset harmaat. Mammapaitoja en varmaan tuu hankkimaan kun ne on aina jotenkin oudon mallisia eikä mun pituiselle mitenkään tyköistuvia.. muutaman euron maksavat pitkät topit menee boleroiden ja neuleiden kanssa ja vielä synnytyksen jälkeenkin :) pari pitemmän mallista huppariakin löytyy. Mutta tällä hetkellä ei kaapissa oo mitään mitä tahtosin kiskoa päälleni..

Hirveä väsymyspäivä.. onneksi lapset keksi lähteä mummolaan yökylään niin voi vaan maata sohvalla loppupäivän. Selkä vaan ei tykkää..
 
Mullakin on onneks noita löysiä/joustavia paitoja, en usko et mammapaitoja tarttee vähään aikaan hankkia. Farkut sen sijaan yhdet ostin ja oon kyllä tykänny tosi paljon. Tekis mieli toisetkin ostaa, mut toisaalta kun noikin oli melko kalliit ja käyttöikä rajallinen, niin en tiiä raaskinko. Sellaset mamma"olohousut" sain käytettynä ja niillä hengailen kotona :D

Täälläkin taidettiin puhua siitä, että farkkuihin vois pistää nappiin sen hiusponnarin ja silleen käyttää omia farkkuja pidempään. Mut miten te sen ratkasette kun ei mulla se vetoketjukaan mee enää läheskään kiinni?! :D
 
IMN
Eihän sitä vetskaria saakaan kiinni sen pidempään kuin nappiakaan, joten pitkä paita on ainoa vaihtoehto :) samallalailla toimii bellybeltkin, josta en tykännyt yhtään.. se on niin joustava ettei housuja saa napakasti kiinni ja valuvat koko ajan.

Mun mielestä nuo h&m mammafarkut on aika edullisia, halvimmat on jotain 25-30 euroa ja verkkokaupan alepuolelta löytyy vielä halvemmallakin. Ovat ehkä kans parhaimman mallisia äitiysfarkkuja mitä oon löytänyt. Ja meneehän ne sitten seuraavissakin raskauksissa :) mulla vaan oli viime kierrokselta pelkkiä bootcut-lahkeisia varastossa, jotka myin nyt pois koska oon tottunu käyttämään kapeita lahkeita.
 
Mä mietinkin voiko siihen vetskariin olla edes mitään konstia, itestä tuntuis vaan et paita saattais nousta ja sit jotain vilahtaa. Kun en mä napapaitoja käytä, mut ei mulla mitään tavallista pidempiäkään oikein oo. Joo siis munkin mammafarkut hm:ltä! Sovitin ties kuin monet läpi ja yhet oli ylivoimasesti parhaat, mutta maksokin 60€ :D En tiiä oisko ne muut ollu halvempia sit.
 
Huomenna pitää käydä munkin katsomassa mammafarkut kun tasan yhdet löysät omat housut menee päälle :confused: H&M:ltä katselin niitä jo aiemmin, mutta silloin ei vielä ollut mahaa täytteeksi niihin :p

Kaukalopusseja olen tän illan surffaillut netistä. IMN sullahan oli ollut Eisbärchen ja nyt hankit sen Wallaboon? Se Wallaboo on kyl niiiiiin kaunis, mutta mietin pysyykö vauva lämpimänä siinä, kun tuo kaulan alue näyttäisi jäävän siinä avoimeksi? Eisbärchenissähän taitaa olla aika hyvä tuo kiristyssysteemi niin, että kylmä ei pääse kaulan alueelta sisään, vai..? Oliko sinulla ollut sellainen untuva- vai fleece-Eisbärchen?

Onkos muut vertailleet noita pusseja? Onko ne helppoja kiinnittää istuimeen, vaikka vauva olisi jo pussissa? Pohdin, miten hoituu vauvan laittaminen pakkasessa istuimeen, jos pussia pitää availla vöitä kiinnittäessä? (n)

Kun ei ole aiempia lapsia, on niin vaikea edes hahmottaa, mitä kaikkea kannattaisi hankinnoissa ottaa huomioon....Mulla on myös joku pakkomielle aina pohtia kaikissa asioissa se paras tuote ennen ostopäätöstä :LOL: Menee hippasen paljon aikaa joka pienen hankinnan tekemiseen!:whistle:
 
IMN
Untuvainen oli ja se oli ehkä juuri se huono puoli että oli niin paksu. Oli vaikea nostaa vauvaa pusseineen (vaunuista otettaessa) kun vauvasta ei saanut kunnon otetta. Kiristysnyörit oli joo, mutta en käyttänyt niitä. Meillä oli joka tapauksessa pussin alla toppapukukin, joten selvisi hyvin ilmankin :) välikerros vain jätettiin vaatetuksesta pois.
Pussia ei tarvi irrottaa kaukalosta vöiden laittoa varten. Pussissa on reiät voitä varten ja vyöt menevät pussin sisältä, joten kun vauvaa otetaan pois niin ekana pussi auki, sitten vyöt auki ja vauva pois :) pussi jää siihen istuimeen.

Uskosin että tuo wallaboo on helmivauvalle pitkäikäisempi hankinta, juurikin siksi että ei ole niin antarktisiin olosuhteisiin tehty kuin eisbärschen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Yammi
mää ajattelin hommata taas eisbärchenin.oon tykänny siitä tosi paljon ja sitä on käytetty meillä tosi pitkään.ainaki kaksvuotiaaksi asti.minä oon aina kiristäny niillä naruilla sitä aukkoa pienemmäksi ja meillä tosiaan vaatetus vähenee siellä alla aina sitä mukaan kun kelit lämpenee :) Se on minusta ihanan helppo ku ei just tarvi topata vauvalle niin paljoa vaatetta.tosi hyvä myös matkarattaiden kanssa ku suojaa niin hyvin.

mutta siis mulla ei oo kokemusta muista ja asun kans oulussa eli kylmää ja tuulta riittää.että ehkä jos asuisin eteläsuomessa saattaisin miettiä jotain muutakin vaihtoehtoa.onko olemassa sellasia pusseja missä niitä kerroksia vois tavallaan vähentää ku ilmat lämpenee?
 
IMN
Ratas-/vaunukäytössä tosiaan munkin mielestä vois eisbärschen olla parempi, mutta lämpimässä autossa helmivauva saattaisi pärjätä tuolla wallaboollakin :) tuo wallaboo on muuten yllättävän lämmin kun sisävuoren karva on niin tiheää ja pehmeää. Ja mokkanahkahan suojaa hyvin tuulelta :) vaikka eipä autossa kyllä tuulekaan :D
 
Joo,mulla ei oo kokemusta autokäytösdä muusta ku toppapuvusta ja viltistä :) siskolla on tuo fleeceversio ollu autossa ja Se on tykänny siitä kyllä.minusta auto on niin lämmin että ei sinne tarvi sen kummmempia pusseja hankkia..kaukalokin jo itsessään melko hiostava kapistus
 
IMN
Onko kukaan muuten katellu vielä toppapukuja? Kuopukselle löysin aikoinaan ellokselta 54cm toppapuvun 25eurolla (normaalihinta) mutta niitä ei enää myydä :/ muualla ne taas on hirveän hintaisia tai sitten pieniä kokoja ei ole. Meidän lapset on niin pieniä että viiskutonenkin puku varmasti passaisi helmivauvalle ilmojen lämpenemiseen saakka.
 
Pitääköhän sitä itseki hankkia nyt se lämpöpussi:D. Minkä merkkinen kannattaa, tai olisi järkevä, jos sattuu että ilma on kovinki lämmin jo helmikuussa, näin tuskin on kuitenkaan, mut jos :LOL:.

Mahtaakohan pikkuinen tarjeta, sit ku synnäriltä päästään, ja jos sille laittaa villahaalarin, ja sit sinne lämpöpussiin. Meiltä ku on tosiaan se sata kilsaa lähemmäs sairaalasta kotiin niin mietin että tukehtuuko vauva jos sillä on toppapuku autossa sekä siellä lämpöpussissa :). Ulkona ei kuitenkaan olisi kuin sen verran mitä sairaalasta kävelee autolle..
 
Meillä on tammikuun esikoisen jäljiltä kaukaloon Emman-fleecepussi ja ikinä ei tarvinnu autoon kyllä toppakamppeita sinne alle. Joku villa/fleecehaalari hattu ja käsineet/töppöset. Tuo nyt on muutenki tollanen kuumakalle. Vaunuissa oli sitten sellanen toppapussi jonka alle sama ku autoon pussin alle. En ainakaan nähny tarpeelliseksi tollasta kaikkein pienintä toppahaalaria. Javaunuihin ois ollu sellanen iso Carenan- toppapussi, mutta sitä ei tullu ikinä käytettyä. Oli ihan liian kuuma. Niin ja asutaan Kainuussa, että ei täälläkään ilman kylmiä ilmoja oo säästytty :)

Kolmen viikon päästä olisi RU ja jospa sitten alkaisi jo tuntua,että raskaana sitä ollaan. Voisi kaivellanoi minivaatteet esille ja katsella, mitä olen säästänyt.
 

Yhteistyössä