Helmikuun helmiäiset 2016 *heinäkuussa*

Iummph, mulla ei oo kokemusta niin en mene sanoo mitään, mutta toivottavasti ei syytä huoleen!

Mä alan olla ihan masentunu tän pahoinvoinnin kanssa. Viikkoja vasta 7+1 ja samalla moitin itteeni, et toisilla se voi olla niin paljon pahempaaki. On vaan niin kurjaa kun tää olo on oikeesti koko ajan ja öisinkin, eikä mikään ruoka maistu :( Tai koko ajan karsiutunu suppeemmaks mitä saa alas. Byääää. Anteeks valitus!
 
Vähän parempi päivä tänään.Toki päivää on vielä jäljellä. Kun tämä vain olisi pahaa ja etovaa oloa, muttakun se on vietettävä vessassa aikaa. :sick: Toivossa on hyvä elää, että tämä loppuisi sinne 12 viikolle. :cool:

Lummph, ei ole kokemusta itsellä. Mutta aika paljon mitä netistä keskustelupalstoilta lukee, niin normaaleia on. Tosin säikäyttäähän se, itsekin varmaan olisin paniikissa. (n)

Täytyy mennä syömään, jos ruoka pysyis ees tovin sisällä. :barefoot:

Nassuressu ja papu 8+5 :love:
 
IMN
lummph Mulla oli alussa vuotoja, juurikin sellaisia että pyyhkiessä huomasi mutta housuun asti ei ikinä tullut. Lääkärin mukaan vuodot on normaaleja jos niihin ei liity kipuja eikä vuoto jatku esimerkiksi koko päivää.
Seksin jälkeen on aiemmissa raskauksissa ollut tuhruvuotoja koko raskausajan. Tässä ei ainakaan vielä oo ilmaantunut..

Mulla huono olo tuntuu vähän väistyvän (vai unohtuvan?) jos pysyy liikkeessä. Toki tunnin välein napostelu jatkuu edelleen ja auttaa myös. Tänään ollaan oltu kaverilla käymässä ja pihalla, eikä pahoinvoinnista oo aamupalan jälkeen ollut tietookaan. Paitsi nyt kun mies käryyttää pannulla kalafileitä :sick:

Aurinkoa ottaessa saa kyllä juoda vettä paljon enemmän kuin normaalisti.. hikoilen enemmän kuin normaalisti ja suuta kuivaa jatkuvasti. No, hajuhaitoista ja jatkuvasta pissahädästä huolimatta aion nauttia bikinit päällä auringosta nyt kun nää helteet vihdoinkin saapui :LOL:

IMN 9+2
 
Musta taas tuntuu et yhtään hengästyessä ja liikkuessa olo vaan pahenee. Paras ois vaan melkein maata paikallaan. Toisaalta sillon kyllä siinä olossa pääsee oikein vellomaan eikä se ainakaan unohdu! Pitää varmaan väkisin koittaa saada ittensä liikkeelle viikonloppuna.


Se muuten kyllä jännä miten tiukassa se oksentaminen on! Kai se toisilla tulee vaan herkemmin? En muista aikuisiällä oksentaneena kun kerran-pari, vaikka missä mahataudissa ollu.. Se tavara tulee sit ulos toisesta päästä. Ja näin se on nytki menny et kun oikein paha olo tulee niin vessaan vaan istumaan, on tullu tuo maha tyhjennettyä tänäänkin jo varmaan kuudesti.. Okei ehkä tää riittää tästä :D Mut onko teillä muilla se paha olo oksentamista vai onko maha muutenkin sekasin?
 
IMN
Mulla kans tulee oksennus vaan jos olo on todella heikko. Aina yritän kakoa jos oksentaminen vaikka auttais, mutta mitään ei tuu.
Muuten mulla on kyllä maha ollut sekaisin jo plussasta asti. Aamulla menee ekat pari tuntia pöntöllä ravatessa..
 
Sydänäänet löytyy tosiaan ihan häpyluun yläpuolelta, mutta ite oon aina löytänyt (edellisissä raskauksissa) aika sivulta. Kannattaa sitä doppleria siirrellä ihan milli milliltä, kun se tosiaan voi olla niin pienestä kiinni. Kannattaa myös kokeilla jalat koukussa, jotta alavatsa on mahdollisimman rento :)

Imn nosulla on kyllä jo ihan selkee vauvamasu, ihana! :love:

Varhasultraan pääsin neuvolan kautta pitkän kierron vuoksi.

lummph, eikön tuo ole ihan vaaratonta, vaikka säikkäyttääkin. Kaverini vuoti viikon verran verta joka kuukausi aina viikolle 20 asti ja silti raskaus päättyi onnellisesti. Tsemppiä!

Kovasti tsemppiä oksentelijoille, toivottavasti pääsisitte pian nauttimaan raskaudesta.

Mullakin eka neuvola tosiaan takana ja eipä siellä ihmeempiä. Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella. Hb oli harvinaisen matala kun 128. Aikaisemmin se on lähtenyt tippumaan ja tippunutkin aika alas. Toivottavasti nyt pysyis paremmin kurissa.

Alisa & hippu 9+0, viikon päästä päästään jo uusille kymmenyksille
 
Minäkin ilmoittaudun mukaan. Meille olisi tulossa kolmas lapsi. Ennen joulua sain keskeytyneen keskenmenon 9+2, joka huomattiin ultrassa 9+5. Kaavintaan pääsin heti seuraavana päivänä ja homma hoitui todella kivuttomasti. Henkisestikään ei ollut mikään paha rasti, koska kyseessä oli ensimmäinen keskenmeno ja ne nyt vaan ovat yleisiä. Patologi ei löytänyt alkiosta mitään poikkeavaa, joten siinäkin mielessä olen rauhallisin mielin. Asun siis ulkomailla ja täällä raskauden seuranta on vähän tarkempaa kuin Suomessa. Olen käynyt jo kahdessa ultrassa ja seuraava on sitten NT-ultra kolmen viikon kuluttua. En ole kovin ahkera kirjoittelija, mutta enemminkin käyn kommentoimassa tiettyjä mulle tuttuja asioita.

Tuosta NT-ultrasta sen verran, että luotettavan tuloksen raja on 13+6 eli ei nuo 12-13 viikon ultrat ole mitenkään myöhään. Mulla kävi tuuri kun oma (myös sikiödiagnostiikkaan erikoistunut lääkäri) lomailee mun kanssa ristiin ja "joudun" NT-ultraan sikiödiagnostiikan professorille. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.

Hyviä ja huolettomia raskauspäiviä kaikille. Vera 8+0
 
IMN, ihana vauvamasu :love:
Itellä on eka, ja viikkoja vasta 7+4, mutta jos tää masu tästä kasvaa tätä tahtia, niin mäkin voin alkaa esitellä muutaman viikon päästä. Tällähetkellä näyttää lähinnä vaan siltä että on kesän herkut maistunu aika reilusti, omia farkkuja ei kyllä pysty enää pitään (onneks oon muutenkin lähinnä kollari-ihminen) :LOL:

Onkos täällä muita migreeniä sairastavia?
Aamu alko heti herätessä tuntuvalla pistävällä ohimokivulla, migreeni iskeny ilmeisesti kuuman yön aikana. Otin särkylääkkeen, mutta tuskin on hyötyä kun on päässy jo näin pitkälle.

Oon sairastanu alle kouluikäsestä lähtien, nuorena makasin aina vessan lattialla monta tuntia pystymättä aukaseen silmiä tai puhuun, välillä oksentaen, siihen asti kun lääkkeet vaikutti tai kohtaus meni itsekseen ohi. Mutta aikuis-iällä näitä kohtauksia on oppinu ennustaan ja ne on laantunutkin niin että pelkällä vahvalla särkylääkkeellä on pärjänny, kun sen vaan on ottanu ajoissa. Myös tasanen elämä (syöminen, nukkuminen, stressien välttäminen, liikunta) on ollu avainasemassa. Pystyny myös yksilöimään, että nykyään kohtaukset liittyy selkeesti hormoonien vaihteluun, menkkoja ennen ja heti menkkojen jälkeen yleensä tuli kohtauksia.

Tää on jo toinen kohtaus muutaman viikon sisään. Vähän pelottaa jos näitä alkaa nyt raskauden aikana oleen enemmänkin, kun lääkkeissä ei paljon valinnanvaraa ole. Lääkärit saattaa ilmeisesti erityisluvalla antaa käyttää jotain kunnon lääkkeitä, mutta niissä on aina riskinsä, kun ei oo kunnolla tutkittu vaikutuksia sikiöön. Mutta toivon että johtuu vaan nyt muuttuneesta ravinnon tarpeesta ja siitä että keho sopeutuu muutoksiin, ja että tää tasaantuu kun raskaus menee pidemmälle.

Wendys ja Booris 7+4
 
IMN
Tervetuloa Vera! :)

Onko muilla ilmaantunut hampaiden vihlontaa raskausoireena? Mulla ei oo sitten lapsuuden vihlonut hampaita ollenkaan, mutta nyt heräilen siihen öisinkin (n) sekä ylä- että alahampaat vasemmalta ovat vihoitelleet jo jostain rv3-4 saakka.. hammaslääkäri ei ainakaan pari viikkoa sitten löytänyt vihlonnalle mitään syytä. No, kai se tämäkin on kestettävä :cautious:
 
Hei! Oireet ovat pysyneet samoina ja malttamattomana odotan ensimmäistä neuvolaa :) välillä huolikin siitä että onko kaikki hyvin ja kunnossa nostaa päätään sillä onhan minulla jo kaksi tervettä lasta ja raskaudetkin olivat normaaleja ja menivät hyvin synnytyksiä myöten. Mutta ei auta kuin odottaa ja toivoa :) vähän olen myös varmaan höpsö mutta kovasti toivon kaksosia :) <3

Mymmeli/88 & pikku-myy 6+0
 
IMN: Mulla vihloi ekassa raskaudessa hampaita 3 viikkoa putkeen, sitten loppui. Aattelin, että siellä kehittyy jotain pikkuhampaita silloin :). Mutta aika pitkään sulla on tuota sitten ollut.

Niin, jos tänne mukaan mahtuis jorisemaan :). Tuolla 40+ odottajissa on aika hiljaista. Lisäilen riviä listaa varten, kunhan käyn tsekkaamassa mitä sitä pitikään kertoa.

Menossa rv 7+0 ja eilen kävin ultrassa, jossa viikkoja vastaava alkio löytyi ja sydänkin sykki. Tietenkin pelko on yhä läsnä koko ajan, mutta ei sitä auta synkistellä, kolme vuotta on yritystä ollut ja hoitojuttujakin parisen vuotta.

Oireita ei oikein ole, muuta kuin sitä mitä muutamalla muullakin, heräilee aamulla aikaisin ja jotain tuikkailuja masussa. Huimausta ja turvotusta. Ihanaa lukea, että muillakin on samanmoisia juttuja menossa. (y)

Äiti74*2.lapsi*41v*Tays la 20.2.16
 
Viimeksi muokattu:
Huh, mulla on ollut niin huono olo, etten oo jaksanut paljoa kirjoitella. (ja puhelimella en tykkää kirjoitella tekstiä, pitää yrittää päästä aina koneelle..) Aivan jatkuvaa pahaa oloa, siis voimakasta kuvotusta! Hyi että, en muistanut että se voi olla tämmöstä... :/ Oksentanut en oo, mutta on vaan niin häjy olo koko ajan... Ja maha on mennyt löysälle myös, tulee tavarat toista kautta ulos :D

Joku kyseli nukkumisvaikeuksista... Mulla on ihan koko ajan kamala väsy, mutta en vaan pysty päiväunille nukahtamaan. Maattua tulee paljon, mutta nukahtaminen on vaikeaa. Öisin oon saanut vielä ihan hyvin kuitenkin nukuttua.

Tervetuloa kaikille uusille! Kivaa saada lisää porukkaa tänne :D

Mymmeli/88 Onnea tulevien häiden johdosta! Varmasti ihanaa kun saa suunnitella ja miettiä kaikkia hääjuttuja!:) Voisin kuvitella, että raskausaikakin tuntuis menevän nopeammin kun on muitakin isoja juttuja odotettavissa ;)

Mua on myös vihlonut hampaita nyt pari päivää. Heti kun juo jotain kylmää niin alkaa kauhea vihlominen, aijai... :unsure: mutta ainakin siinä kohtaa hampaissa on myös ientulehdusta, niin ehkäpä se aiheuttaa sen vihlomisen..? Koska reikiä en ainakaan niissä hampaissa havaitse... Mutta jos teillä muillakin on hampaita vihlonut niin kaipa se voi olla joku raskausoirekin :D Toivottavasti!

Väsyttää tosi paljon, tuntuu että oon ihan hirveen uupunut tähän alkuraskauden väsymykseen. Mitään ei jaksa tehdä, heti hengästyttää ja on koko ajan aivan voimat poissa! Rintakehässä oikein tuntuu väsymys! Tuntuuko teillä muilla niin kuin rintakehässä painais joku koko ajan niin, että olis vaan pakko maata? Siis että tuntuuko teillä se väsymys sillä tavalla rintakehässä? Itellä tuntuu välillä ku ei keuhkot vetäis tarpeeks happea, mutta toivottavasti se vaan tästä tasoittuu...

Rauhallista keskiraskautta odotellessa... :sleep:
viii 7+3
(tulipa pitkä teksti :D )
 
Täälläkin on eka neuvola käyty,tutulla terveydenhoitajalla. Hänellekin totesin että ihan samanlainen olo on kuin ekassa raskaudessa. Olisko se sitten poika taas tulossa? Haaveissa olisi kyllä tyttö mutta pääasia että jompikumpi tulee! ;)

Neuvolan laskujen mukaan la on 2.2. tosin kierto on ollut tosi vaihteleva eli ultrassa vasta selviää oikea la. Ultra on 15.7. eli pian!:love: Valitettavasti joudun menemään yksin ellei jostain taiota lapsenvahtia aamupäiväksi. Seulontoihin osallistun myös. Toivottavasti kaikki on kunnossa ettei tarvitse yksin siellä itkeä ja hätäillä.

Sokerirasitus on myös heinäkuun lopussa ja uudestaan 20 jotain viikolla. Aiemmassa raskaudessa oli raskausdiabetes niin testaavat ajoissa. Olen jo varautunut että on taas sokerit koholla, tuleepahan pakosta herkkulakko.:pVerenpaineet oli myös neuvolassa ensin pilvissä. Paineet nousee kun vaan näen sen mittarin. Eli kotiseuranta käyntiin heti kunhan kysyn mittarin lainaan anoppilasta.

Ihanaa kun toisilla on söpöjä raskausmahoja! Itsellä on niin paljon mahamakkaroita että näytän vain entistä lihavammalta siihen asti kunnes maha on kunnolla iso. Selkeästi minunkin maha kasvaa, kaikki shortsit tuntuu pinkeiltä. Pitänee mennä kesä mekko ja leggingsit linjalla. ;)

Hattisvattis ja pieni 9+4
 
Noniin just kun pääsin sanomasta, niin eilen illalla alko se oksentelu täälläkin. No olo toisaalta aika sama kuin aikasemminkin, jopa jossain määrin hetkellisesti helpottaa, kun saa oksennettua.

Jännää ja ihanaa et teillä alkanu jo mahat kasvaa! Mä jännityksellä odotan millon mulla alkaa jotain näkyä, veikkaan et suht myöhään kun vasta esikoista odotan.

Parempaa vointia odotellen ja muillekin toivoen :),
Fiona 7+2
 
mulle on iskenyt ihan täydellinen ruokahaluttomuus.mitään ei tee mieli mutta jotain Pitäis syödä.oon nyt Sitte lähinnä elänyt hedelmillä ja soijajugurteilla,ne näyttäis kelpaavan..uus vaiva on alaselkäkipu,onko muilla ollut?

samoin aamuisin vatsa on ihan litteä mutta auta armias kun kello lähenee iltapäivää..ei tainnu tosiaan tulla bikinikesää

rv 5+5
 
Moikka vaan kaikille!
Pitäiskö munki tulla tänne teidän keskuuteen porisemaan :)
Meillä olis tulossa, jos kaikki hyvin menee, ylläripylläri helmikuussa. Laskurilla laskettuna la olis 18.2.
Vielä en ole edes neuvolaan ottanut yhteyttä, ens viikolla pakko jo soitella. Raskaustestinkin tein vasta juhannuksen jälkeen, kun menkat oli melkein pari viikkoa myöhässä. Ensimmäinen oire mistä tiesin jo oli armoton ientulehdus :sick: Kuvotusta on enimmäkseen aamuisin, muutenkin syön tarkalleen 3-4h välein niin ei ehdi paha olo päästä valloilleen. Muuten onki normi nippailuja ja selkäkipu on nyt pahentunut.

Tämä on siis minun neljäs, miehen kolmas, meidän toinen yhteinen, eli yhteensä lapsia on tällä hetkellä neljä ja tulokas olisi viides ;)
Meillä on siis uusioperhe,kolme lapsista asuu meillä :) Miehen tyttö täyttää 10v, minun muksut on kohta 9v poika, 7v tyttö ja yhteinen pojan viikari on vasta 9kk eli 1,5v tulee ikäeroa nuorimmaisille. Mun vanhimmat lapset on tasan 1,5v ikäerolla eli tiedän tasan tarkkaan kuinka raskasta tulee olemaan :ninja:

Mutta listaan saa siis lisätä minema*4.lapsi*30v*lks
 
Tervetuloa minema, Äiti74 ja VeraS!

Mulla on aiemmissa raskauksissa ollut tosi herkät ikenet ja niistä tuli herkästi verta, kun pesi hampaita. Nyt ei ole ollut sitä(kään) oiretta.
Maha toimii nopeasti, esim. tänään söin pitsaa niin parin tunnin päästä tuli ahdistava olo ja kiire vessaan. Jostain luin, että taaksepäin kallistunut kohtu saattaa painaa suolta niin luulen, että siitä johtuu, että vessaan tulee välillä kiire.

Kiehinen 9+4
 
Maalis15 miehen tyttö oli vähän varauksellinen, kyseli isältään kumpaa lasta isi sitten rakastaa enämpi ym. En tiä johtuko sit siitä että on aina ollut ainoa lapsi ja saanut tietenkin vanhemmiltaan kaiken huomion. Ja ikääkin oli "jo" 9v kun pikkuveli syntyi. Mutta ei suurempia "ongelmia" :) minun lapset otti tosi hyvin ja odottivatkin kovasti koska vauva syntyy. Nyt pikkuveli on kaikki kaikessa ja kun ovat jo vähän isompia niin kivasti on apuakin hoidossa ja mielellään viettävät aikaa ja leikkivät pienimmäisen kanssa (y)
muoks. niin ja meillä oli lähes 4vuotta yhteiseloa uusioperheenä takana kun jäpikkä syntyi
 
Hei.

Ei ole alun jälkeen tullut kirjoteltua. Väsymys on jatkuvaa, etovaa oloa ja kauheaa turvotusta.

Mulla oli eka neuvola jo tossa viikolla 6+3. Kumman aikasten mut väliäkö tuolla. Ultra on 14.7. Seulontoihin osallistun kyllä.

Mulla on poikaolo kun haluttaa taas kaikkea epäterveellistä :D Pojalle oiski vaatteet valmiina, tytön vaatteet olen ehtinyt laittaa jo kiertoon.

ankas 7+6
 
Maalis, mulla on alaselkä kipua, samoin kipua alavatsalla. Tässä oonkin pari päivää panikoinut, että onko nämä jo supisteluita... Mutta tutulta kuulostaa.

Tervetuloa mukaan uudet! Kiva saada lisää porukkaa mukaan! (y)

Mulla on koko ajan kauheen täysinäinen olo. Ihan niinku olisin syöny itteni ähkyyn 24/7. Inhottava olo ja siltikin on syötävä, ettei heikotus iske. Kovasti jo odottelen, että varsinkin väsymys alkaisi hellittää. Olis kiva jättää jo päikkärit pois :D kauhulla odotan töihin menoa ja sitä kuinka tulen ikinä selviämään väsymyksen kanssa. Joka aamu kuitenkin herään klo: 05.15-05.45.
 
Uskaltaisinkohan liittyä joukkoon.. :) Kolmatta odottelen ja tänään rv tasan 6. LA 27.2. Oireina on turvotus ja hetkittäin huono olo.. Aikaisempiin raskauksiin tässä raskaudessa on todella voimakkaat liitoskivut ja iltaisin aivan kuin supistelisi. Alaselkä ja maha on kipeenä, kestää hetken ja menee ohi. Toivottavasti pieni pysyy matkassa :)

Onnea kaikille odottajille! <3
 
  • Tykkää
Reactions: IMN
Heippa! Oon ollu turkasen huono kirjottamaan. Ihan jäätävä väsymys on ollut enkä oo jaksanu täällä käydä porisemassa, pahoitteluni.

Perjantaina käytiin ultrassa, kaikki hyvin! Saatiin vaan aika sulateltavia uutisia, varmuudella yksi elävä sikiö, mahdollisesti toinenkin. Olivat ihan liki toisiaan ja vastasivat molemmat h6+5. Eli nyt odotetaan kuukausi eteenpäin nt ultraan saakka, jossa varmistuu tuleeko meille yksi vai kaksi vauvaa..

Tätä kun tuumailee ja laskeskelee ultran mittojen perusteella, mie olen plussannut jo viikolla 3+1!! Ja vaikka menkoista laskiskin, plussa olis tullu 3+3. Missään aikasemmassa raskaudessa en oo saanu testiin mitään näkyvää vasta kun viikolla 4+.

Suvussa meillä onkin kaksosia, niin miehen puolella kuin omassa suvussakin, että ihan ihmeelliseltä ajatus ei tunnu. Samoin paras ystäväni odottaa elokuussa syntyviä kaksosia ja toisella ystävällä on 2v kaksoset. Onpahan aikamoinen sattuma, jos meillekin tuplat tulee.

Mutta nyt siis jännitetään toisella tapaa seuraavat viikot.
 
Nyt tartteis apua teiltä kokeneemmilta pahoinvoijilta! Eilen oksensin vasta kolmannen kerran vuorokauden sisään (ja kolmas kerta koko raskauden aikana), ja lopuks tuli verta siinä mukana. Kurkku on nyt aivan sairaan kipee ja turvoksissakin, hirvittää ajatuskin jos tänään pitää oksentaa. Niinku kerroin niin oon aiemmin oksentanu tosi harvoin ja se refleksi on jotenkin tosi tiukassa, mut sit kun se tulee niin tuleekin niin voimalla, et tuntuu kun koko kurkku repeis. Jotain haavoja varmaan se on tonne siis repiny. Mut pitäiskö tästä huolestua ja asialle tehä jotain? Vai onks tää "normaalia"? :/
 

Yhteistyössä