Helmikuun Helmiäiset 2016 *Helmikuussa* MEIDÄN KUU!

Joo nuo jälkisupparit, varsinkin imettäessä. :cry::confused: Yritän tosin liikaa olla miettimättä noita etukäteen. Mulla oli kuopuksesta ehdottomasti pahimmat jälkisupparit.

Vauvan koko oli siis viikko sitten (eli 36+1) 3200g eli semmoinen nelikiloinen pötkylä lienee laskettuna. Luulen, että on jo viikon päästä niin iso, että jos alakautta meinaa niin on käynnistettävä.

Mitenkäs noitten tuttipullojen kanssa nyt olikaan? Riittääkö astianpesukonepesu? Ostin pari pulloa varalta. Semmosia, jotka pitäs pystyä mikrossa puhistaan? ??
 
IMN
Meillä on kans yks sellanen itsesteriloiva pullo (y) neuvolasta saatiin.. Meillä tulee pullotiskiä niin paljon että käsin oon pessy, mutta tiskikoneeseen oon kans laittanu ku lapset on ollu isompia ja pulloja kulunu vähemmän. Kuumalla vedelläkin oon pahimmassa kiireessä virauttanu :whistle: joka käytön jälkeen en oo alkanu keittään/steriloimaan, koska en muuten muuta kerkeiskään tekemään, mutta pari-kolme kertaa viikossa..
 
  • Tykkää
Reactions: Raparperimehu
Siellä sairaalankin vessoissa on ne käsisuihkut,käyttäkää niitä! Ei saa tietenkään suoraan esim. Tikkeihin suihkuttaa mut sillain viistosti tai "käden kautta". Sillon ei satu ne ekat vessakäynnit.kokoajan vaan siis se suihku päällä :)

Ja pyytäkää jälkisupistuksiin ennen ensimmäistäkään valmiiksi särkylääkettä! Mulla oli ekasta tosi kipeet jälkisupparit mut toisen kanssa söin heti särkylääkettä niin olivat ihan siedettävät:)
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Mulla kävi repeämiin suihkuttelukin kipeää.. Ekan viikon kastelin jonkin huonomman pyyhkeen kylmällä vedellä, painoin sen haaroväliin ja pissasin sen "läpi". Ällöttävää, tiedän, mutta tikit niin lähellä virtsaputkensuuta ei antanu paljon vaihtoehtoja..
 
Onnea vauvautuneille! :)

Minä oon vielä yhtenä kappaleena, vaikka alkais tää raskaana oli jo riittämään... On niin hankalaa maata ja nousta ylös kun on istunut tai maannut... Eilen tuli käveltyä yhteensä parin tunnin ajan, ja kyllä meni paikat kipeiksi :s koko loppuilta piti vaan maata...

Hui, oon kuullut että jälkisupparit olis jokaisen synnytyksen jälkeen aina vaan pahemmat. Esikoisesta mulla ei ollut niitä ollenkaan, mutta tokasta olikin sitten tosi kipeitä, ja varsinkin aina kun imetti tai pumppas maitoa. Mitäköhän tällä kertaa on luvassa, ou nou :D

Öö nyt on menossa rv 38+5. Oon kyllä niin varma että menee vielä jotain 3 viikkoa ennenkuin pääsen synnyttämään :) eipä sekään nyt kauhean paljon ole jäljellä :)
 
Jälkisupistukset.. huh ne oli kyllä paljon karmeammat nyt mitä esikoisen aikana. Mutta oliki niin napakoita että kohtu palautui hyvin. Eräs hoitaja sanoikin, että palautunut paljon nopeammin kuin keskiverto synnyttäjällä. Ja muutenkin palaudun synnytyksestä helposti. Tosin tässä selvisin täysin ilman tikkejä, niin sen ensimmäisen päivän vain kirveli vessassa käydessä. :)

Eilen tosiaan pääsimme vasta kotiin, kun ne bilirubiiniarvot nousi sen verran korkealle, että oltiin 36h valokapalossa. Huomenna pitää mennä lastenosaston kierrolle klo 11 verikokeisiin, mutta luulen arvojen laskeneen tosi hyvin kun lapsikin alkaa olla punakka.(y)

On tämä kyllä ihanaa aikaa ja imetyskin on lähtenyt käyntiin. Toisen tissin kohdalla vaan meinaa heruminen sattua, mutta miutamalla imulla laantuu.
 
Kuin tulisilla hiilillä!! Odottelen nyt viimeisiä ?? verikokeiden tuloksia onko bili-arvot ok ja päästäis kotiin!!

Imn olet ihan oikeassa siinä, ettei synnytyksen jälkeisestä ajasta puhuta neuvolassa juuri mitään ja on paljon asioita joista pitäisi kertoa uusille äideille. Lapsivuodeaika sivuutetaan aivan täysin. Silloin jos koska tapahtuu isoja asioita niin henkisesti kuin fyysisestikin! Ja uusi isä täytyisi ohjeistaa / perehdyttää myös tähän aikaan paremmin..Ei raskaus lopu synnytykseen, vaan jatkuu ja muuttuu vauvan syntymän myötä. Äidin keho ja mieli kokee valtavan mullistuksen. Itse olen nyt valtavan tunneherkkä ja itku tulee ihan pienestä..onnenkyyneleitäkin:LOL:

Jälkisupparit ei ole mulla voimistuneet synnytysten myötä. Toki niitä on, mutta buranaa vain tarpeeksi. Ei kannata kärsiä niistä, maitokin nousee paremmin ilman kipuja (y)

Mukavaa päivää ja alkanutta viikkoa :love::LOL:
 
IMN
Määki oon kuullu että jälkisupparit pahenis joka aynnytyksen myötä, mutta kyllä ne tokan kohdalla oli pahemmat ja kestivät pidempään kuin nyt kolmannessa. Tokassa kestivät pari viikkoa ja vetivät pahimmillaan lattialle makaamaan ja oksentamaan, mutta nyt kestivät vaan muutaman päivän. Tosin tällä kertaa oyssissa herui paremmin särkylääkkeitäkin.. 1g paratabseja ja 600mg buranaa 3xpv ekat kolme päivää (y)
 
Onnittelut taas vauvan syliin saaneille!!:love:
Täälläkin on kipeitä supistuksia tullut paljon, mutta eivät ole vielä johtaneet mihinkään..(n)
Nyt olin toivottavasti viimeistä kertaa neuvolassa, (tänään 38+4) kaikki oli ok.. Vauva oli laskeutunut lantioon, että josko se siitä.. Hemppakin oli pysynyt hyvänä 125, nousi huimasti sen jälkeen kun aloin ottaa raudan c-citamiinin kanssa tyhjään vatsaan. Auttaa imeytymiseen huomattavasti, vinkkinä matalan hempan kanssa painiville..(y)

Jälkisupparit, mä olin ensisynnyttäjänä aivan järkyttynyt niistä, kun ei kukaan ollut huomannut niitä aiemmin mainita..:confused: Välillä ottivat kipeämpää kuin synnytyssupistukset, onneksi kakkosen kanssa pääsi helpommalla..

Onnea kaikille tuleviin koitoksiin!!!:p
 
Onnea uusille vauvoille!

Täällä on opeteltu kotielämää perjantaista asti. Meidänkin poika makoili n. vuorokauden valokaapissa mutta arvot laski niin hyvin että kotiin päästiin alkuperäisessä aikataulussa. Mitään jälkiseurantaa ei noista bilirupiineista tullut.Ohjeena vaan että jos väsyy eikä jaksa syödä tai väri muuttuu taas keltaiseksi niin sitten soitettava osastolle. Tässä sitten viime päivät arvuuteltu onko se keltainen vai ei. Riippuu niin valaistuksesta miltä näyttää. (n) Vauva kuitenkin syö hyvin ja jaksaa vähän valvoakin joten kaikki lienee kunnossa.

Imetyksen kanssa pientä alkuopettelua. Maitoa tulee taas runsaasti ja liian täysi rinta aiheuttaa huutoraivarin. Meillä siis ruokaillaan reilun parin tunnin välein niin kaikki pysyy tyytyväisinä. ;)

Isoveli on yllättänyt positiivisesti, yhtään ei ole ollut mustis. Tosin isin poika on täysin, saa nähdä miten käy kun isi palaa töihin parin viikon päästä. Hän haluaa olla joka vaipan vaihdolla roskakuski ja kyselee huolissaan tarvitaanko tuttia jos vauva kitisee. Ja ihme kyllä puolin ja toisin kummankaan huudot ja kolinat ei ole häirinnyt toisen unia.

Kovasti jo tekisi mieli lähteä liikkeelle koko perheen voimin mutta vauvan ulkoilut saa vielä odottaa hetken.
 
IMN
Ekasta arkipäivästä eskarikuskailuineen selvitty kunnialla! :D täähän oli se mitä stressasin jo kun raskautta yritettiin, että miten yöheräilyiden jälkeen jaksaa pakata kaikki lapset mukaan ja lähteä kävelemään, oli keli mikä tahansa. No, vauva heräsi viime yönä kahdesti, kuten yleensäkin, mulla soi herätyskello puolta tuntia aiemmin kuin ennen ja aamu oli yllättävän lepposa :) tää tais olla itseasiassa eka kiireetön eskariaamu ikinä :D ja hengissä selvittiin perille vaikka tuolla oiskin otollinen keli lonkkamurtumille ja aivotärähdyksille :LOL: vauvalla saattoi olla kyllä vaunuissa melko koliseva kyyti kun tiet on niin pyykkilautaa.. :rolleyes:

Nyt vähän tissihommia ja neuvolaan painokontrolliin! :)
 
Mulla on heränny hirvee pesänrakennusvietti nyt. Tyhjättiin eilen kaappeja turhasta tavarasta, yks kaappi jäljellä ja 4 jätesäkkiä jo roskiin meneviä :whistle:+ muutama ylimääräinen huonekalu vinttiin. Pitäis ehkä inventoida useammin ku kerran 3 vuodessa:LOL:.
 
Onnea kaikille vauvan syliin jo saaneille ja jo kotiutuneille! Nopeaa tahtia tulee.

LA:n enää 3 päivää. Haluan itsekin jo nyytin syliin ja opettelemaan uutta elämää. Aivan uusia asioita kun on tiedossa niin paljon. Kaipa hän kohta suvaitsee tulla. Viimeistään reilun parin viikon päästä.
 
IMN, onks siitä oikeesti jo yli 2 viikkoa, kun eka vauva tupsahti tänne?! Vitsit miten aika menee nopeesti. Kiva kuulla teiän kuulumisia :) Ja muiltakin tietty!

Miten te muut h-hetkeä vielä odottelevat.. Mitään oireita, merkkejä? Onko päät kiinnittyny tai maha jo laskeutunu?
 
Fiona, tääl kovastikkin supistuksia ja mun mielestä masu valahtanu alas. Yöt ihan kauheita, kahen tunnin välein noustava pissalle ja närästyslääkettä ottamaan. Nyt on päivät liian pitkiä ja hankala olo, mä en kestä :X3:

http://aijaa.com/YrS1NL
Sori likanen peili, oiskohan tuo jo matkalla alas :rolleyes:

:cool: 37+2

Nii ja viel vähän narinaa..
Tosiaan turvotus ihan omaa luokkaansa, ja aamuisin on sormet ja ranteet aivan rikki turvotuksesta
 
Tähkä, tuo puudute kiinnostais itteänikin ja aionkin siitä heti puhua, kun synnärille pääsen.

Imn, ite ajattelin samaa ensimmäisen jälkeen, että neuvolassa voitais kyllä enemmän jutella lapsen syntymän jälkeisestä elämästä ja mitä kaikkea siihen liittyy. Niin monenlaista ihmetyksen aihetta voi tulla eteen. Voi, kuulostaapa teidän neiti jo "vanhalta" :D

Jälkisupparit, ekasta oli mulla ihan helvetilliset. Toisesta niitä pelkäsin, mutta niistä ei kauheesti oo muistikuvaa, niin eipä ne mitenkään pahat ollu ja loppukin paljon nopeampaa. Eli mulla ne oli ekasta tosi kovat ja toisesta paljon huomaamattomammat.

Fiona, merkkejä synnytyksestä oon yrittänyt bongailla, mutta eipä niitä oo sen yhtään sorttia :LOL: Mulle lääkäri sano, että uudelleen synnyttäjällä vauva laskeutuu monesti kunnolla vasta synnytyksen käynnistyttyä. Toki pää oli jo alhaalla, muttei kuitenkaan lähtökuopissa. Eli maha on vaan silleen semisti laskeutunut :D

Mää täällä tosissani odotan, että tämä ymmärtäis syntyä esim. huomenna, kun meillä mun vanhemmat starttaa toiselle puolelle maapalloa torstaina. Jännään, että kerkeävätkö näkemään pikkuista ennen lähtöä. :rolleyes: Noh, käynnistys on keskiviikkona, että ei tässä tarvi korkeintaan kuin loppuviikkoon odotella joka tapauksessa :love: Mää oon jo luovuttanu kaikkien häätökeinojen suhteen. Mikään ei lisää supistuksia eli ei se sieltä tule ennenkuin on valmis. Odottelen siis "rauhallisin mielin":sneaky:

Alisa rv 40+3
 
Fiona, mulla taas olo on entistä huonompi... Joka paikkaa särkee, öisin pitää käydä vessassa (vielä pari viikkoa sitten ei tarvinnut käydä kertaakaan...), nouseminen ylös tekee kipeetä... Kyllä nyt keksis kauheasti valitettavaa... :D ja väsyttää ja hermot on kireellä...

Jos nyt jotain positiivista, niin mies osti mulle uuden kännykän, jossa netti toimii sata kertaa paremmin kuin mun vanhassa. :p ihanaa kirjoitella tännekin kun ei netti koko ajan tilttaile :D

Niin ja vauva on kyl selvästi jo laskeutunut, en tiedä onko kiinnittynyt mutta paljon alhaammalla on kuin aiemmin. :)

Se mistä en tykkää yhtään, on kun mielialat heittelee ihan kamalasti. Olotilat on jatkuvaa vuoristorataa, ja vaikka sen tiedostaa että johtuu raskaudesta, niin ärsyttää kun ei niille oloille oikein voi mitään... :/ voi hormoonit! :D
 
Tämä meidän neiti on kyllä ihannku veljesä aikanaan vaikka veli oli melkein täysin pullovauva alusta asti. Tämä menee n. 23-00 nukkumaan jolloin imetä, herää joskus 2-3 välissä syömään ja kuudelta seuraavan kerran Ja jatkaa vielä unia.

Tänään meillä on eka 11 lasten osastolla verikokeet bilirubiinista ja 12.30 eka neuviola. Ihan mielenkiintosta nähä miten paino on sunnuntaista kotiin lähdöstå noussu
 
Ninami, mun silmiin ainakin sun maha on matkalla alaspäin! Mutta en oo asiantuntija :D Mulla neuvolassa sanottiin et pää on tosi alhaalla ja selvästi kiinnittyny, mut maha edelleen on musta aika korkeella?! Lisäks terkka epäili ettei ihan hetkeen oo tapahtumassa mitään, kun mulla ei oo mitään merkkejä synnytyksestä. En tiiä pitääks tuohon uskoo, kun ainaki monilla lähisukulaisilla synnytys on just käynnistyny ihan puskista ja esim. eka supistus ikinä ollu suoraan synnytyssupistus.

Heh, mä oon ravannu koko raskauden ajan vessassa monta kertaa yössä, mut oon ajatellu sen olevan normaalia :D Ei se kauheesti haittaa, kun uni tulee yleensä heti uudestaan. Muutenkin yöt on särkyineen itellä se ikävin juttu tässä raskaudessa, edelleen koen muuten voivani hyvin. Maha tosin tuntuu nyt lopussa kasvavan koko ajan ja kiristää aika kovin, muutaman uuden arvenkin oon bongannu :(
 
mulla ei oo sen kummempia vaivoja paitsi Semmonen yleinen tukaluus ja kömpelyys alkaa jo väsyttää ja muutenki on vähän Semmonen levon tarpeessa -olo.. Raskausarpia ei onneksi oo näkynyt vielä,toivottavasti selviäis tästäkin raskaudesta ilman. Vessassa ei tarvi käydä kun sen kerran yössä. Mutta tosiaan,Sais tuo ikiliikkuja jo tuolta pikkuhiljaa tulla,on kyllä suuret odotukset sen ensviikon ultran suhteen!
 
Järjestelin vauvanvaatteita kaappiin, olipas niitä kertynyt! Osa on niitä parempia vanhoja, joita on säästänyt, osa kavereilta, osa kirppareilta ja tietty joku uuskin. Mutta vaikka vain ne ihanimmat laitoin kaappiin niin esim. 56 cm bodeja on tolkuton määrä... :ROFLMAO::D:oops:

No tää on varmaan viimeinen kerta, kun noita pikkuvaatteita saapi hypistellä, niin se suotakoon mulle. :LOL: Vaan olipa vaikea valita kotiintulovaatteet. :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä