Helmikuun Helmiäiset 2016 *Helmikuussa* MEIDÄN KUU!

Voi tsemppiä viii! :)

Täälläkin vielä odotellaan. Tänään ois laskettu aika. Eilen alkoi supistelemaan epäsäännöllisesti, mutta ne ei ole olleet mitenkään kipeitä, muttei ihan niin hentoja kuin harkkasupistukset.

Nyt oon täällä miettinyt noita vauvan liikkeitä, kun tuntuu, että ei enää niin tunnu. Tosin on melko iltavirkku vauva, että iltaisin usein liikkeet tuntuu sitten hyvin. Täällä ulkomailla ei ole opastettu kuin vaan, että vauvan liikkeitä pitää tuntea joka päivä. Pitää melkein miettiä, että soittaisi sinne päivystykseen noista liikkeistä. Mahakin näyttää kyllä laskeutuneen ainakin 10 viikkoa sitten otetusta kuvasta. Mutta kyllähän niiden liikkeiden pitäisi tuntua ihan loppuun asti, eikös vaan?
 
Liikkeiden kuuluu tuntua loppuun asti. Täällä ohje on, että makaa vasemmalla kyljellä paikallaan tunti ja laske liikkeitä. Yhdessä liikesarjassa voi tulla kerralla useita liikkeitä. 10 liikettä pitäisi tulla tunnissa. Mikäli ei ensimmäisen tunnin aikana tule, nouse ylös ja juo jotain (esim. appelsiinimehua) ja laske vielä toinen tunti. Mikäli ei edelleenkään tule kymmentä liikettä, hakeudu päivystykseen.

Itsellä liikkeetä vähenivät selvästi loppuraskaudessa, mutta aina tuo kymmenen tuli nopeahkosti täyteen kuitenkin. Etenkin kun vauvaa vähän tökki ja ärsytti. Vauvalla on loppuraskaudessa vähemmän tilaa liikkua ja siten liikkeet tuntuvat vähemmän.
 
Viii, tsemppiä hurjasti!!! :) Kuulostaa ihan samanlaiselta kun mun synnytyksen alku.

Noista liikkeistä, musta tuntu et loppuraskaudesta tunsin niitä jopa enemmän/selvemmin. Muutama päivä ennen synnytystä muistan kun en saanu millään unta vauvan touhujen takia, koko maha pyöri ympyrää ja tuli ihan huono olo. Myös yks video on ihan viimeseltä viikolta kun maha lainehtii ku valtameren aallot :D Taisin sillon googletellakin jotain "vauvan levottomuus loppuraskaudessa" ku ihan huolestuin. Mutta noin oon ymmärtäny sen yleensä menevän, et tilan vähyyden vuoks ne liikkeet tuntuu heikommin.
 
Noniin!
Eli synnytyskertomusta ja kaikkea muutakin :rolleyes:

Elikkäs tiistaina ennen neljää alkoi kivuliaat supistukset, supistuksia kerkesi tulla noin 4-5 kappaletta kun alkoi lapsivesi lorisemaan. Supistukset oli aivan järkyttäviä, autossa huusin koko matkan sairaalaan. Perille kun päästiin, suoraan saliin ja olinpa parissa tunnissa jo auki 5cm. Ilokaasua tarjoiltiin ja ulisin puudutteita. Epiduraalia piti saada mutta synnytys eteni niin vauhdilla että sain spinaalipuudutteen. Sitten alkoi taivas ilman kipuja. Vauvalla tippui sykkeet ja jouduin makaamaan peppu pystyssä että sykkeet tasaantu :LOL: Sitten kätilöt huomasivat että vauva oli tulossa avotarjonnassa ja sitä yritettiin sitten kääntää kun ei meinannut laskeutua tarpeeksi vaikka olinki ollut jo pitkään täysin auki. Sain vielä puolikkaan epiduraalin mutta kaikki puudutteet loppuivat ponnistusvaiheessa. Siellä sitten vinguin ja ulisin kivusta. Kolme tikkiä vain sain. Täyden kympin poitsu syntyi 22.43 maailmaan.
Osastolla oltiin lauantaihin asti. Vauvan sokerit heittivät liikaa kun ei mulla maito noussut. Sitten ei tullut kakkaa, ja sitten alkoi poika vähän kellastumaan. Meinasi hermot mennä kun koko ajan oli jotain miksi ei päästy kotiin vaikka sitä aina väläyteltiin. Mutta kaikki alkoi korjaantumaan kun maito alkoi nousemaan.

Maitoa poju kyllä syö mutta nännit on aivan rikki ja vuotaa verta mikä tekee syöttämisestä hankalaa. Kova poika on nukkumaan, pitää herätellä oikein syömään. Nyt harjoitellaan kovasti oikeata syömis otetta että saadaan rinnat kuntoon.

Elikkäs 23.2, poika, 51cm, 3355g

Vielä onnet vauvan saaneille ja hirmu tsempit odottajille! (y)
 
Huh, ihana pieni tyttö syntyi tänään klo 21:14, koko synnytys kesti noin 8 tuntia, ja sairaalassa ehdittiin olla melkein tunti ennen kuin lapsi oli syntynyt :) ponnistusvaihe kesti minuutin, hyvänen aika eihän siinä pysy millään mukana :D tuun lukemaan ja kirjoittelemaan lisää myöhemmin, nyt on vaan niin ihanaa päästä nukkumaan :)

Ja mikä ihana vauvantuoksu <3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea viii! :)

Meiän vauvalla alkanu jonkilaiset vatsavaivat. Itkee, vääntelehtii ja piereskelee paljon. Syönnin jälkeen nostan pystyasentoon hetkeks, mutta ei röyhtäise. Tuntuu et yöllä ne on pahimmillaan selällään nukkuessa, varmaan ei ilma pääse ulos. Viime yönä nukuttu ehkä pari tuntia jos sitäkään :( Pitäiskä jotain cuplatonia kokeilla, rela-tippoja? Mulla maitoa tulee niin paljon ja vauhdilla, et syödessä vaikuttaa sen takia nielevän ilmaa. Ajattelin nyt kokeilla sitäkin et annan muutaman kerran peräkkäin samasta rinnasta, vaikka en tiiä onko tollaset kikkailut järkeviä vielä tässä vaiheessa (vauva 2vko). Saan varmaan toiseen täyteen rintaan jonku rintatulehduksen aikasiks..
 
Voi onnea viii:)!

Fiona
, mulla autto esikoisesta kun pumppas aluks pois vähä, ja herumisen ajaks annoin suosilla maidon mennä harsoon. Itellä en huomannu että olis vaikuttanu kaks kertaa imetys samalta puolelta, suihkus silti yhtä paljon+sit just toinen puoli oli tosi ikävän tuntuinen :unsure:. Mut kokeilemalla se selviää:). Tästä mulla on aluks taas käytössä rintakumi niin se onneks estää suuremmat suihkuamiset.

Arki lähteny hyvin käyntiin. Tosin mahaa itketään täällä jo nyt, jalkapohjia ja mahaa kun hieroin niin tuntu helpottavan ja eilinen päivä meni ilman itkuja:). Esikoinen myös ottanu veljensä tosi hyvin vastaan, ei vielä ainakaan merkkejä mustasukkaisuudesta. Eikä muakaan kohtaan onneks ole ollu isompia kiukutteluja:D. Maitoa tulee tosi hyvin, eilen pumppasin syötön jälkeen molemmista vähän ku kiristi niin ikävästi 150milliä tuli helposti täyteen:D.
 
Tähkä, kiitti tosta linkistä! Vaikutti tosi hyviltä ja päteviltä ohjeilta. Kokeilen illalla, jos ois apu yötä vasten. Mikä siinä onki et vauva on päivällä rauhallisempi ja ne ilmavaivat kiusaa just öisin? :( Musta tuntuu et tää yhestä rinnasta imettäminen muutaman kerran saattaa auttaa, ainakin rinta on vähän tyhjempi eikä sieltä tuu niin vauhilla sitä maitoa. 150ml kuulostaa jo aika kunnioitettavalta määrältä! :D
 
IMN
Onnea viii! :)

Mulla taas alkaa maidontulo hiipua.. Missään vaiheessa en oo kyllä mitään 150ml:ä saanu pumpattua, mutta nyt ei tuu enää ku 40-50ml kerrallaan molemmista yhteensä. Eli eipä onnistunu tälläkään kertaa.. Lähinnä vauva saa vaan pieniä alkupaloja rinnasta ja sitten 80-90ml pullosta. No, eipä mun odotukset olleetkaan kovin korkeella, eikä tää imetys mulle mikään sydämenasia ookkaan, vaikka ympäriltä ainoastaan niitä superimettäjiä löytyykin.

Fiona Ootko kokeillu "pumpata" vauvaa? :) Silleensä että jalkoja pumppaat masua kohti, josko ilma lähtis liikkeelle. Meillä ainakin on tää kikka toiminut ja monesti auttaa kakankin ulos. Sekin on auttanut, että pidetään pieniä taukoja syödessä. Eli vähän aikaa syödään, sitten nostetaan pystyasentoon ja jatketaan taas syömistä.
Relatipat tai vastaavat on kans yks hyvä keino, kunhan löytyy se omalle vauvalle sopiva valmiste. Nykyään taidetaan myydä kans D-vitamiinitippoja, joissa on maitohappobakteerit samassa. Onhan ne vähän hintavampia, mutta kuitenkin halvempia kuin erikseen ostettuna. Ja D-vitamiinithan aloitetaan vasta kolmen viikon iässä, mutta ei teillä tainnut sekään enää kaukana olla? :)

Meidän vauva on edelleen tuuliviiri.. On joko erittäin pahalla tai todella hyvällä tuulella :D Joko itkee tai hymyilee, ei mitään välimuotoa. Mullekin jopa on alkanut suoda hymyjä, vaikka aluksi näyttikin siltä että mun naama saa vaan kulmat ruttuun :cautious::LOL:
Huomenna ois 1kk neuvola. Mun villi veikkaus ois painoksi 3300g. Tuskin mitään älytöntä nousua siitä kolmesta kilosta kuitenkaan :)

Kattelin muuten miehen neuvolakorttia.. Se köntys on ollu kuukauden ikäsenä jo 5900g :LOL: Onneksi meidän lapset on tullu enemmän muhun näissä kokoasioissa :rolleyes:
 
IMN
Miten muuten, tehdäänkö vielä maaliskuun ketju vai siirrymmäkö vauvautuneiden "osastolle"? :) Kuinka paljon täällä on vielä odottajia jäljellä? Iik, tuntuu että sitten se raskausaika on ihan virallisesti ohi kun täältä poistuu.. :LOL: On ollu niin kiva elää vielä teidän kanssa tuota jännitysaikaa, mutta taitaa sekin olla jo suurimmalla osalla ohi?
 
ei taida olla enää muita ku minä?mun puolesta voi siirtyä,tässä kun voi mennä vielä piiiiiitkään..

mulla on huomenna neuvola,vauva liikkuu vähän vähemmän ku yleensä niin kiva käydä kyseleen onko kaikki kunnossa.tänään oli myös tosi tympeän tuntoista alavatsan polttelua tosi pitkänaikaa putkeen.meni kyllä ohi mutta ehdin jo epäillä jotain tulehdusta.vois kysyä kans tuosta että mitä mahtoi olla..
 
Imetys ei meinaa sujua ees rintakumin avulla. Oon sit pumppaillu, tänään eka 150ml ylitys :LOL: huh.. vihdoin alkaa vauvakin tuntee olonsa täydeksi ja nukkuu. Toki nyt sitten vatsa vaivaa.. mut on tää vaa tosi stressaavaa tää alku. Ei kerkiä suihkuun, syömään tai mitään muutakaan. Mies passaa ruokaa naaman eteen ku yrittää epätoivoisesti imettää. Välillä tekis mieli luovuttaa tuon imetyksen kanssa mutta mulla on vielä imetyspolille aika keskiviikkona jos ne sais asiaa kuntoon.:ROFLMAO: väsyttää pirusti jo tässä vaiheessa :sick:

Mutta päivääkään en vaihtais, on tää kaikki oman tyttären arvoista. :love:

Onnea kaikille uusille vauvoille ja perheille!

Pikku prinsessa 8vrk :love::love:
 
  • Tykkää
Reactions: Maalis15
Onnea raparperimehu:).

Mihin aikaan muilla on napatynkä irronnut, tänään kattelin että pojalla on melkein jo irti, ikää huomenna 5vrk, en muista milloin esikoisesta irtos:D..
Hassua tosiaan miten masun vääntelyt ajoittuukin aina yöhön:unsure:. Meillä ei kitistä mahaa päivällä yhtään vaikka oltais makuuasennossa mut sit yöllä jalat potkii minkä ehtii ja ähkiminen alkaa.

Helmijenni, kiva kun viitsit noin ahkerasti saada imetyksen onnistumaan. Moni olis jo luovuttanut. Toivotaa että saatte imetysasiat kuntoon pian:).
 
IMN
helmijennille tsempit :) ethän ota liikaa stressiä, imetys ei oo hyvän äidin mittari :) (vaikka sillä ajatuksella minäki itteeni esikoisen aikoina piiskasin)

Meidän tytöltä napatynkä irtos 6vrk iässä. Se jäi reunoista melko teräväksi ja oli ilmeisesti yön aikana tarttunut yökkäriin. Yli viikon, ellei kaksikin, se sitten eritti ja vuoti verta, mutta desinfiointiaineella saatiin sitten lopulta "paranemaan". Mun käsittääkseni yleensä napatynkä irtoaa joskus lähempänä parin viikon ikää? Vai muistanko väärin?
 
  • Ehkä se on just tän esikoisen kohdalla että haluais kaiken onnistuvan, ja jotenkin siellä synnärillä ne ei muuhun keskittynykkään ku imetykseen. Sen takia varmaan sitä jaksaa yrittää kaikkensa. Mutkin on kasvatettu korvikkeilla, enkä tän pössömpi oo :ROFLMAO:Huono äiti -fiilis on kyllä ollu jo niin monta kertaa imettämisen suhteen näiden päivien aikana ettei uskokkaan. Liian iso asia olevinaan tehdään niin sitten sitä justiin soimaa itteensä jos epäonnistuu. On tää aikamoista.
Napatynkä lähti tänään 8 vrkn ikäisenä. Napa haiskahtaa ja on punakka vaikka kuinka koittaa putsata ja kuivata. Neuvola tulee pe käymään ja kattoo onko se mahdollisesti napasientä.

Meidän tyttö on lajia mulle heti kaikki nyt, kyllä löytyy temperamenttia... mites muiden vauvoilla? Miten paljon teillä nukutaan päiväsaikaan/ollaan hereillä? Meillä tää kyllä jaksaa seurustella pitkiäkin aikoja, mutta onneks välillä nukkuukin niin kerkiää jotain paniikissa touhuamaankin

Ekan kerran kun kävin eilen yksin kaupassa niin olin kyllä niin sekasin ku olla ja vaan voi. Ei oikeen tienny että mitä ostais. Ja ylipäätään miten siellä kulkea. Ajatukset ihan jossain muualla. Ajoin myös ykssuuntasta väärään suuntaan. Onneks pikkukylä niin ei tullu vastaan ketään (y) Niin ja tänään kun join kahvit niin laitoin maidot kahvin sijaan lasiin jossa vettä. Nää hormonit ja väsymys ei oo yhtään hyvä juttu :ROFLMAO: sitte ku repee nauruun niin jossain kohtaa se muuttuu itkuks. :whistle:
 
IMN
Tohon vauvan päivärytmiin voin ottaa kantaa huomenna.. Nyt päässä pyörii vaan niitä ajatuksia joista äidit ei saa puhua ääneen. Jospa neuvolasta sais huomenna jotain vinkkiä tai ees lohduttavia sanoja.

Terveisin, Vauva syönyt lähes taukoamatta neljä tuntia ja vihdoin nukahti syliin.
 
Turriina, paljon onnea pienestä tytöstä! :)

Täältäkin tsempit helmijennille imetyksen kanssa. Tiedostan ite pääseväni aika helpolla, kun vauva imee hyvin, aika lyhyen aikaa ja maitoa on toistaseks riittäny. Joten iso arvostus, että jaksat nähdä noin paljon vaivaa ja yrittää. Mut niinku muutkin sanonu, ei se imettäminen oo hyvän äidin mittari. Joten älä liikaa ota paineita :)

Meille sanottiin et napatynkä lähtee yleensä viikon kuluessa, mut mulla on käsitys et helposti menee pidempääkin. Meillä tais lähtee just 7vrk kohalla. Napa on sen jälkeen näyttäny ihan hyvältä, tosin vähän sellasta rupea vielä on.

Ja päivärytmistä.. Hirveesti vaihtelee meillä kuin paljon vauva on hereillä. Välillä ollu kyllä musta ikään nähden paljon, välillä on sellasempia unisempia päiviä. Joka tapauksessa päivällä nukutaan paremmin kuin yöllä, mikä vaikuttaa et päivisin mulla on aikaa laittaa ruokaa tms helposti. Mut yöllä sit heräillään 1-2h välein (joskus on menny 3h putkeen ja voi sitä onnea!) lisäks nyt nää muutaman viime yön vatsavaivaitkut, jotka valvottanu paljon. Viime yönä ei niin itketty, mut äänneltiin ja tapitettiin silmät selällään muutama tunti. Näitten silmäpussien kanssa ei sit paljon ruokaa jaksa laittaakaan :D Mä kans huomannu sellasta sumuista olotilaa just esim. autolla ajaessa, tosi turvallista..
 

Yhteistyössä