Helmikuun helmiäiset 2016 *Joulukuussa*

Lämpimät kylvyt ainaki meillä irrottaa limaa.vielä jos vaikka joku käy samalla suihkussa niin tulee hengiteltyä hyvin sitä kosteaa ilmaa :) yskänlääkkeitä ei kannata käyttää kun niissä on enemmän haitallisia ku hyödyllisiä aineita.ja jos teillä saa noin pieni syödä karkkia niin kyllähän esim ne hunajan makuiset mynthonit vois vähän lievittää kipua.mulla ainaki lapset tykkää niitä imeä jos kurkku kipeä
 
Täytyyki kokeilla noita karkkeja hakea, pelkkää hunajaa mietin myös mut taitaa olla vähä liian imelää syötävää ihan pelkältään:unsure:.. Yskänlääkettä en ajatellut antaakaa, jotain luonnollisempia keinoja yritetään käyttää:).
 
meillä syö lapset hunajaa paljaaltaan ja maustamattoman jugurtin kans ihan päivittäin.on meillä ainaki suurta herkkua :D pitää aina rajoittaa.hunajahan ihan tutkitusti vie päivän pois flunssasta,kannattaa käyttää ihan kaikkien :)
 
Mulla esikoinen tuli sektiolla ja siitä kyl toivuin nopeampaa kuin nuoremman alatie synnytyksestä mutta juurikin noi samat syyt ensihetkistä on ne mitkä harmittais tosi paljon jos niitä ei pääse kokemaan.
Minä meinasin yrittää sitä käännytystä jos se vain on pystyy kun mullakin istukka tossa eessä niin en tiedä onko se sit edes mahdollista mutta perätilassa en kanskaan lähde synnyttämään. Mut toivota et kääntyy itekseen
 
Mulla vauva on terkan mukaan pää alaspäin, silleen vähän vinottain. Jo rakenneultrassa hengaili samantyylisesti. Varmaan välissä on siellä kieppunu, mut tuntuu liikkeiden perusteella et pääosin noin viihtyy. Mahakin on ollu silleen tietyllä lailla aivan epäsymmetrisesti muotoutunu jo pitkään :D Mulla on se kohtuullisen kokonen myoomakin kohdussa niin en tiiä vaikuttaako vauvan asettumiseen. Myös mietityttää haittaako jotenkin vauvan olemista siellä, mut kai noi yleisiä ja harmittomia pitäis olla.
 
Tähkä, mulla ainakin on tarve välillä haukkailla henkeä eli hengittää kunnolla ja syvään, kun tuntuu, että koko homma on niin pinnallista. Meilläkin lapset haluaa hunajaa iltaisin, makean nälkään syövät :D kannattaa ainakin kokeilla, pitäis helpottaa mm. Yskää.

Raskausarvista, en tiiä onko tullu uusia, kun entisiäkin löytyy :(

Joulusta, kun oma koti oltiin saatu rakennettua valmiiksi (3v sitten), ilmoitin molempien porukoille, että joulut vietetään kotona, siis aatto, ja joka meitä haluaa nähdä, niin on tervetullut meille. Mun vanhemmat ja veli tyttöystävänsä kanssa on yl. täällä ja miehen vanhemmille mennään 25.päivä oleskelemaan ja syömään. Tää järjestely on sopinu onneks kaikille eli mitään vääntöä ei oo tarvinu harrastaa :love:

Hitto, mulla on närästys palannut kuvioihin, rasittavaa. Kauhee polte kurkussa..

Lääkärissä kävin keskiviikkona ja saikulle pääsin loppu ajaksi eli kahdeksi viikoksi. Paikat oli kiinni, mut suppailujen ja raskaan työn takia oli parempi jäädä pois. Nyt siis lomaillaan ainakin ensi vuosi :love: ihan hullulta ja uskomattomalta tuntuu, ettei töihin tarvi hetkeen palata :)

Täälläkin poksu tänään 33+0. Joulu ja uus vuos menee niin nopsaa, että kohta on 35 viikkoa täynnä. Kohtahan saa alkaa tosissaan jännäämään, että kuka on ensimmäinen synnyttäjä :D:whistle:
 
Huhhuh. Ompa kyllä kiva närästys näin yöllä.. :sick: Oon jostai 11 asti pyöriny sängyssä vaikka jos millasessa asennossa, mut ei ku heti alkaa polttaa. :devil: Esikoisenko ootusaikaan närästi, mut tää on jo ihan eri ulottuvuuksissa :cautious: No mutta, onneks ei tämän isompia raskausvaivoja oo :LOL:

Ihana tuo meidän esikois ipana, höllä on nyt joku "isi" vaihe menossa, äsken kipasi meidän makkariin ku oli isi ikävä kesken unien tullu. :love: Hirveetä kyytiä läpsytti ja isille jotain selitti. Sitten paineli takas omaan sänkyyn. Aika hellyyttävä

Vähän (.) Vielä. Maha on monta päivää ollu vähän löysähkö :poop: Meidän paikkakunnalla on paljon, PALJON mahatautia liikkeellä. Toivon kovasti ettei sitä tähän enää tulisi. Mahatauti ja raskaus ei varmaan mikään herkku yhdistelmä olisi.:censored:
 
Onko muilla muuten ollut pesuaineiden hajuun "riippuvuutta" raskausaikana? Mulla se on päässy ihan uusiin sfääreihin, löydän itseni välillä haistelemassa pyykinpesuainetta kylppärissä, ihana tuoksu kertakaikkiaan:D:LOL:.

Illalla annoin hunajaa, yön nukkui hyvin puoli 5 saakka, eli yskää ainakin hillitsi. Puoli viis poika taas tärisi ja oli kuuma, vaatteet pois ja pelkällä vaipalla nyt nukkuu, toivotaan ettei kovaa kuumetta nyt nostaisi. Oli tarkoitus hakea viimeiset lahjat tänä vklp, mut täytyy ne hakea sit alkuviikosta mikäli pienimies siihen mennessä paranee.:unsure:
 
Huh huh kun joka paikkaa särkee. :cry:Torstaina siivosin koko kämpän ja kävin ostoksilla, eilen istuin liian monta tuntia autossa ja valmistujaisissa, lisäks leivoin koko illan. Tänään pitäis kestitä vieraita yhestä alkaen. Kyllä on ollut niin jalat ja iskias koetuksella, että koen olevani vähintään 80-vuotias ei niin vetreä ikäihminen. Kävelen niin kuin pingviini! Mahtaa kuulostaa kivalta kun voihkin joka kerta kun istun alas ja nousen ylös.. :LOL: Alun perin piti pitää vaan vanhemmille kahvittelut mutta jotenkin sitä vain kutsui porukkaa lisää ihan huomaamatta. Nyt kroppa kiittää.. :whistle: no, nyt on ainaki saanut nukuttua kun on niin väsynyt tästä touhusta. Kampauskin pysynyt yön yli priimakunnossa. Onneks seuraavat juhlat on vasta ristiäiset :ROFLMAO:
 
Mä oon kans tuoksutellu pesuaineita. Mun himon kohteena on Tolu. Keittiö- ja yleistolu parhaita! :D:D:D
Kaksi päivää töitä ja sit äitiysvapaille!!! Jeee...
Mul ei oo vaivoja juurikaan. Hyvä olo, jaksan! Jos tällasta ois ollu koko aika niin...loppuraskaus on selvästi mun aikaa! En osaa noita erikoisia hymiöitä ni heittelen huutomerkkejä!! :)
 
Mä oon kans tuoksutellu pesuaineita. Mun himon kohteena on Tolu. Keittiö- ja yleistolu parhaita! :D:D:D
Kaksi päivää töitä ja sit äitiysvapaille!!! Jeee...
Mul ei oo vaivoja juurikaan. Hyvä olo, jaksan! Jos tällasta ois ollu koko aika niin...loppuraskaus on selvästi mun aikaa! En osaa noita erikoisia hymiöitä ni heittelen huutomerkkejä!! :)
 
Hunajaa yskään!

Raskausarpia mulle tuli jo ennen yhtäkään lisäkiloa lanteille. Nyt on tullut rintoihin. Ne onkin kasvaneet kokoa jatkuvasti. Saa nähdä mitä kamalaa ne ovat, kun maito oikeasti nousee. Toki nytkin on muutamaan otteeseen jo jotakin eritystä tullut.

Joulu on meilläkin aina hankala. Mulla vanhemmat eronneet ja isää ei huvita jättää ihan yksin. Äidinkin luona olis mukava olla ja sit on vielä miehen vanhemmat. Näiden välillä koitetaan tasapainoilla. Paras ratkaisu on ollut kutsua meille (kyllä kerrostalo kolmioon...) kylään kaikki, jotka haluavat tulla. Sitten on muiden valinta haluaako ne olla aaton meidän kanssa eikä syrjitä liikaa ketään. Mies tykkäis kyllä olla aattoa omien vanhempiensa luona, mutta siellä ollaan kyllä harvoin oltu. Mä ajattelin kyllä että jatkossakin ollaan kotona etenkin lapsen kanssa :). Tsemppiä muille jouluahdistelijoille! Mua ahdistaa paljon vähemmän, kun tiedän että saan olla aaton kotona ja laittaa sen mieleni mukaiseksi. Päivänä ja tapanina mennään sit kyläilemään.

Mulla alkaa kans loppuraskauden närästys iskeä. Liian vähän tilaa ruualle mahassa. Oon nukkunut monen tyynyn kanssa pää korotettuna niin se vähän helppaa.

Ens viikolla 3 päivää töitä ja seuraavalla 4. Vähiin käy ennen kuin loppuu! Vielä on vointi sillä tavalla hyvä, että voisi kai siellä töissä jatkaakin, kun ei ole kovin fyysistä työtä. Kuitenkin on mukavaa, että jää äippälomalle vielä toimintakykyisenä ja ehtii puuhailemaan omia juttujaan. Oon iloinen, että yksi kaveri jäi nyt kans ä-lomalle ja toinen jää toukokuussa. On sitten kavereita päiväsaikaankin tavoitettavissa. Suurin osa kun käy päivätöissä niin on kivaa, että jotkut on päivällä vapaanakin :)

Nyt jouluvalmisteluihin! Saaristolaisleipää tulossa!
 
IMN
Mekin ollaan koko porukka nuorimmaista lukuunottamatta oltu kipeänä tää viikko.. Taitaa olla kausi-influenssaa, mutta nyt on onneksi paranemaan päin :) Eskarilainen oli pisimpään kipeänä; kolme päivää korkea kuume ja päänsärky.

Eilen jaksoin käydä viimeistelemässä jouluostokset ja nyt saa vaan nauttia joulusta! Viikonlopun aikana pitäisi laitella loppuja joulukoristeita ja rakentaa piparitalo lasten kanssa. Keskiviikkona sitten laitetaan kuusi :) Joulukuu on mennyt taas kauhean nopeaa ja kuten joku mainitsikin, joulun pyhät menee tosi nopeaa ja sitten ollaankin jo viikolla 35-36! :eek: Hui.. Eilen illalla sainkin taas kauhean stressin aikaiseksi noista viimeisistä hankinnoista. Mies lähti aamusta moikkaamaan mummoaan ja käy samalla Haaparannassa hakemassa Ikeasta sen pinniksen patjan. Sitten oiskin enää jäljellä rintapumppu ja pullot, sekä tietenkin ne vaipat ja muut. Muutamat pikku sukkahousut pitäis kans käydä jostakin ostamassa..

Tänään on tullut hieman vaaleanpunaista valkkaria, mutta ei kyllä yhtään limatulpan kaltaista. Varmaan kypsyttelee kohdunkaulaa ja veri on sieltä peräisin.. No, maanantaina sen näkee missä ollaan menossa. Toivottavasti kaikki on vielä ok niin saadaan rauhoittua joulun viettoon ilman ylimääräisiä stressitekijöitä :)

Jollakin muullakin oli ollut närästystä. Mullakin se on nyt äitynyt sellaiseksi "oksennusnärästykseksi", eli hapot todellakin tulee ulos asti :sick: En uskalla päiväruuan jälkeen enää syödä mitään ja nukkumaan mennessä onkin jo niin kauhea nälkä, että nukahtaminen on vaikeaa.. Mutta mieluummin nälkä kuin se pöntön edessä yökkäily.
Oon huomannu kans että liika veden juominen aiheuttaa närästystä. En tiedä miten se on mahdollista kun vesihän on vaan.. vettä? o_O Saunaan otan aina vesipullon mukaan, mutta sekoitan siihen puoli teelusikkaa ruokasoodaa. Ei maistu hääviltä, mutta helpottaa. Tuota veden juomista on kyllä ollut vaikea vältellä tän flunssan kanssa ja yölläkin sitä menee lähemmäs litran verran.

Tulipa omanapainen kirjoitus, anteeksi :LOL: Nyt taidetaankin lähtä mummolaan auttamaan äitiä joulun laitossa. Lapset tykkää kun saa kahdessa paikkaa hipelöidä koristeita :)
 
Nassuressu, sain esikon raskauden äitiysloman alkumetreillä noron ja se ei kyl ollu hääppöstä, ku molemmista päistä lensi yhtä aikaa. Oksentaminen ison mahan kanssa on muuten ihan syvältä, hyi! :sick:

Täällä on onneks joululahjat jo jkin aikaa sitten hommattu ja paketoitu. Jouluruuatkin alkaa olla valmiina niin pitkälle kuin voi olla. Kala pitää hommata lähempänä ja leivät leipoo alku viikosta. Tänään tullu siivottua ja huomenna saa vielä jatkaa. Sitte keskiviikkona pika imurointi alakertaan nii saa olla siinä. Huomenna koristellaan kuusi. Halusin sen hyvissä ajoin, kun kiva siitä on nauttia ennen joulua, kun joulun jälkeen aika nopsaa siihen kyllästyn ja sit sen saa viimestään uuden vuoden jälkeen, jos ei jo aikasemmin, nakata kartanolle.

Voi vitsi mikä keli täällä on. Yöllä sato vettä ja aamulla oli kyl aikamoinen pääkallo keli. Lähdin koiran kans käveleen ja oli mulla nastatkin kengissä, mut menin kaatumaan tuossa kotipihalla. Onneks vaan kontalleni, mut kyllä säikähdin :unsure: onneks ei käyny pahemmin.

Alisa & Hippu 33+1
 
Mä taidan tehdä jouluksi ihan perus viikko siivouksen vaan, petivaatteet toki vaihdan ja pulistelen peitot ulkona. Mut muuten saa joulusiivoukset nyt jäädä....ellei pesänrakennus vietti sit herää ja innostu kunnolla siivoamaan:D.
Täytynee vaan toivoa et poitsu paranee pian että pääsee tuosta sohvalta liikkumaan. Tää päivä ku tuli nyhjättyä melkeinpä kokonaan sohvalla poika sylissä:whistle::LOL:.
 
IMN, vedenjuonti ainakin täyttää vatsaa ja täysi vatsahan närästää helpommin. Mun muistaakseni se perustu myös siihen, et vesi laimentaa vatsahappoja ja siten häiritsee/hidastaa normaalin ruuansulatuksen toimintaa. Et se vedenjuonti kannattaa ajottaa ainakin aterioiden väliin ja ruuan kanssa pyrkiä juomaan vaan pieniä määriä. Noin oon joskus oppinu ja mulla ainakin auttanu ennen raskauttakin asiaan, voi tosin olla et raskaus vaikuttaa niin et noikin neuvot on yhtä tyhjän kanssa :D
 
Mä oon tän viikon viettääny täällä palstalla hiljaiseloa, miehen esikon kanssa oon ollu päivät kotona, kun pojalle tuli vesirokon jälkitautina viel korvatulehdus. Onneksi helpotti jo loppuviikosta, niin päästiin viettään pojan synttäreitä eilen ja tänään. :)
Mäkin siis tein jo perjantaina ja eilen aamulla kunnon siivouksen ja laittelin joulukoristeita, kun vieraita käy nyt enemmän kun jouluna.
Ens viikon alusta kerkee sit kyläilemään ja viemään kummilasten lahjat, kun ei tarvii siivoilla. Aattona käydään vaan hautausmaalla ja anoppi puolisoineen tulee syömään ja kattoon pukkia. Ens jouluna sit ehkä ollaan enemmän mun suvun kanssa, kun on heidän ekan lapsenlapsensa eka joulu, ja miehen esikko on äidillään.

Raskausarvista ootte puhunu, mulla on niitä mahassa jo ennestään, kiitos viiden vuoden takaisen reippaan painonnousun, kun vedin muutamassa kuukaudessa melki 20 kiloa lisää, kun oli pieni henkilökohtainen kriisi elämässä :unsure: Ne kilot on onneksi saatu karistettua.
Nyt ihan viikon sisään on alkannu muutamasta kohtaa vanhoista raskausarvista revetä päistä punaisia kohtia ja lisää on varmaan tulossa, mutta sille nyt ei voi mitään.

Täällä on myös tullut vähän vaaleanpunasta vuotoa, ja vähän jännittää miltä tilanne näyttää 30. päivä kun on kontrolli äitiyspolilla. Mun kauhuskenario on että joutuu jäämään osastolle, mä kun oon aatellu että pesen ja järjestelen vauvan vaatteet ja tavarat vasta vuodenvaihteen jälkeen, pinnasänkykin on viel kasaamatta :ROFLMAO: onneks sokerit on sentään pysyny lääkkeillä kurissa (y)
 
Ihan käsittämätöntä että jouluun enään neljä päivää ja ulkona melkein kymmenen plussaa:unsure:. Ei jotenkaa kyllä yhtään ole joulufiilistä kun ei oo valkoinen maa.
Just tänään miehen kans puhuttiin et pitääkö aatonaattona pakata auto ja lähteä lappiin :D..
 
Tähkä samaa mäkin oon harmitellu. Ei haluis antaa sään vaikuttaa, mut kyl se lumi on vaan osa joulua. En mitään toiveita kyllä enää valkosesta maasta elättele, kun noita sääennustuksia kattoo eteenpäin :(

Mulla on nyt kivuttomia harkkasupistuksia ollu jonku verran ja lisäks ikäviä vihlasuja alamahassa. Niistä vihlasuista oon miettiny voiko ne vaan olla potkuja tms.. Ei tunnu siltä et ois missään noissa liitoksissa vaan ihan alamahalla. Lisäks yöt on vähän hankaloitunu kun särkee ja jalat vispaa niin levottomasti. Mut positiivisin mielin mennään kuitenkin, hullua miten vähiin aika käy :D
 
Täällä myös tuo järkyttävä sää latistaa joulufiilistelyitä. Tänään kannettiin ja koristeltiin kuusi. Ihanan joulutunnelman toi, mut auta armias, kun kurkkas ikkunasta ulos, niin johan oli kurjan näköistä. Olis edes sentin valkoinen kerros, että olis valoisampaa ja muutama pakkasastekin riittäisi joulufiilikseen. Noh, tälläsiä kai nää talvet tulee oleen :oops:

Onko muiden masuvaivoilla tapana pitää hiljaisempia päiviä liikkumisen suhteen? Toissapäivänä sain koko päivän pökkiä toista liikkumaan ja nyt on sit kaks päivää liikkunu sen yhden liikkumattoman edestä. Tällä on useasti ollu tälläisiä.
 
Alisa_84 Mä huomaan ainaki että välillä on niitä päiviä ku vauva liikkuu normaalia vähemmän. Tästä sen huomaa vielä helposti kun normaalisti liikkuu tosi paljon:). Yleensä aina ruoan jälkeen liikkuu hiljaisempinakin päivinä niin en oo sit huolestunut asiasta:)

Fiona Mulla on nyt kans parina kertana tullut harjoitussupistuksen aikana vihlaisuja alavatsaan, tiedä sit onko vauvasta johtuvaa vai jostain muusta. Supistuksen aikana myös hieman navasta sivulle on kipeä kohta, ja jos vauva siitä kohtaa möyrii, niin tekee tosi kipeää. Tuntuu ku olis haava siinä kohtaa sisäpuolellao_O..

Täytyis mennä kyllä nukkumaan, mut vauva tökkii just sopivasti rakkoon, et pakko kai nousta vie pissalle. Ja tää närästys......:mad:
 
IMN
Äitipolilla käyty :) Nyt viikkoja siis 33+5. Mun paino näyttää edelleen vaan tippuvan, nyt 1,7kg parin viikon takaisesta, mutta pistetään sairastelun piikkiin. Pissassa oli valkuaiset, keto-aineet ja sokerit plussalla, mutta siihen nyt ei liikaa takerruttu, koska ton runsaan valkkarin takia näyte saattoi olla epäpuhdas. Huomenna kuitenkin uudet näytteet labraan..

Lapsivettä oli hyvin ja neidin painoarvioksi saatiin nyt n. 1,9-2kg. Sijoittuu siis käyrällä keski- ja alakäyrän puolillevälin, mutta ei kuitenkaan ole ainakaan vielä huolestuttavan pieni. Suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin tuo edellinen tapaus. Sovittiin kuitenkin uusi kontrolli rv37, eli tammikuun puoleenväliin, koska aiempien raskauksien perusteella kasvu saattaa olla silloin jo radikaalistikin hidastunut. Kunhan nyt ei silloin vielä aleta käynnistyksestä puhua..

Kohdunsuu oli edelleen kiinteä, uss ja kanavaa 1,5cm jäljellä. Kaula siis lyhentynyt 0,5-1cm kuun alusta. Tuo nyt kuitenkin on jo käytetty vehje, joten ei mitään kontrolleja enää sen suhteen tarvi :LOL:
 
IMN kiva että kaikki oli kunnossa, mukavampi varasti viettää jouluakin kun sait vihdoin tiedon tilanteesta. Toivottavasti seuraavakin kontrolli tuo hyviä uutisia, eikä tarvitsisi huolehtia siitä koosta ja käynnistelyistä, etkö sä kuitenkin toivonut ettei tälläkertaa tarvitsisi käynnistää?
 
  • Tykkää
Reactions: IMN

Yhteistyössä