Helmikuun helmiäiset 2016 *Tammikuussa*

Kiitos kaikille myötätunnosta, eilen kyllä tuli itkustettua koko ilta miehen kainalossa, nyt alkaa jo tuntua että tässä on vaan selvittävä eteenpäin.
Meneehän se viikko varmaan nopeeta, vähän vaan vaatii ens viikolla enemmän järjestelyjä kaikki, kun meillä on miehen esikon viikko, eikä mitään uskalla järjestellä, ennenkun tiistaina menen sinne polille kuulemaan mitä joku lääkäri on tälläkertaa keksiny. Ehkä siksikin oli niin kova isku ettei tällä viikolla tehdä mitään, teettää enemmän stressiä miehellekin ja tietää ettei hän kerkeä olemaan niin paljoa sairaalalla.

Mä olin siellä vastaanotolla vaan niin tyrmistynyt taas niistä lääkärin puheista, etten tajunnut alkaa siinä mitään vaatia. :unsure: Muutenkin tuntui olevan aika urakka tahti, ei esim. kääntänyt mulle ollenkaan monitoria, mistä olisin itsekin nähny mitä mittailee, kaikki tarvittavat asiat kyllä mittaili.

Täytyy koittaa vaan touhuilla kaikkee ja liikua paljon, supisteluja kyllä on, kivuliaitakin, mutta ne ei vaan säännöllisty niin paljoa että tuntuisi olevan "tosi kyseessä" ja lähteä sit näytille siinä toivossa että tekisivät jotain asioiden jouduttamiseksi.
Ja taidan soittaa nyyhkypuhelun mun ihanalle omalle terkkatädille, jos se sais järjestettyä ees sen sisätutkimuksen. :unsure:
 
IMN
Wendys Mullakin on kokemusta noista jatkuvasti vaihtuvista lääkäreistä ja varsinkin lääkäreiden eriävistä mielipiteistä. Mietittiinkin just tuossa eilen illalla miehen kanssa, että ei varmaan ois vieläkään päästy edes mihinkään ultratutkimuksiin jos ois keskusneuvolan kanssa jääty tappelemaan.. muahan ei siis otettu sinne sisälle ennenaikaisen kohdunkaulan kypsymisen tai sf-mitan taittumisenkaan vuoksi. Äitipolille sitten päästiin heti ekalla lähetteellä..
Kannattaa ens kerralla polilla sanoa vaan ihan suoraan että oot jo ihan kypsä koko hommaan, niin kyllä ne sen käynnistyksen järjestää :) meidänkin vauva ois syntynyt vasta tänä maanantaina, jos en ois kysyny että oisko mahollista päästä synnyttään heti. Lääkäri siis ois tahtonu oottaa vielä muutaman päivän.
 
Kurjaa Wendy että on sattunut moinen lääkäri, reippaasti vain asiaa itse eteenviemään :(

Onko muilla vatsanahka tunnoton ja kipeä? Mulla on tullut varsinkin tosta navanympäriltä todella kosketusaraksi, paitaakaan ei pysty enää pitämään tyyliin päällä kun hankaa niin ikävästi. Lisäksi on hiukan sellainen "tunnoton". On tosi pinkeä ja kireä, uusia arpia ei ole tullut mutta vanhat näkyy selvästi, repesinkin viimeksi tosi pahasti, liekkö ne sitten saavat tuon aikaan..
 
Onnea jo nyytin saaneille <3

Täällä käyty neuvolassa ja´ lähes kaikki ok, kuulemma myös nyt kiinnittinyt ja kooksi terkkari arvioi käsin samaa kuin lääkäri ultaralla viime viikolle, reilu 3kiloa siis..
Paineet oli hieman koholla edellisiin joten hain mittarin kotiin lainaksi ja sillä seurailen, ainakin eilen illalla sohvalla makoilun jälkeen olivat ihan ok!
Kyseli onko supistellut ja siihen oli pakko vastata etten ole varma :barefoot: Mutta ilmeisesti ajoittaiset/yksittäiset selksäsäryt ovat ainakin jotain esiastetta, mutta tosiaan yksittäisiä ollut joten vielä saanee odotella (nyt 37+3).

Mutta Äsh, kylläpä ärsytti lukea täältä tuosta isyyden tunnustamisesta, koska täällä tuli se unohdettua ihan totaalisesti :whistle::oops: No ensi kerralla sitten (kahden viikon päästä tai vauvan jo synnyttyä..)
 
Ehkä sitttenkin, meillä tosiaan jäi tuo isyydentunnustus nyt välistä, mut toivon että vauva ei synny ennen ens viikkoa, et saadaan tunnustaa neuvolassa eikä tarvis lastenvalvojan luona käydä :).

Eilen illalla ei mitenkään kovin kummoista tullu tehtyä, mut aiettä illalla supisteli muutamaan kertaan melko kipeästi. Ehkä mua ei oo tarkoitettu enää pulkkamäkeen :ROFLMAO:. Viikko ja yksi päivä niille viikoille milloin esikoine syntyi, jännittää et mennäänkö ny samalla kaavalla:D.
 
Surusilmät, täällä sama juttu! Tai sellanen tunnoton kun painelee ja pinkee on toi navanympärys. Oon monesti sitä ihmetelly tässä, mut ilmeisesti ei oo epänormaalia jos muillakin on. Kauheen kipee ei onneks mulla oo, mutta toisaalta sellanen herkän tuntunen kyllä, ettei tee mieli syyttä kosketella.

Mulla tänään neuvola ja täytyypä muistaa kysyä tosta isyydentunnustuksesta!
 
Maalis15, mulla on ainakin tota hengenahdistusta. Varsinkin jos yhtään keuhkot on lytyssä, tai makaa jotenkin väärässä asennossa. Pitää usein haukkoo oikein kunnolla henkee vaikka istuiskin. Samoin silloin kun tenava kääntyilee niin tulee tunne et nyt loppuu happi!

Vatsanahka ei oo tunnoton tai kipeä mutta vatta on äärettömän kova. Oon vielä säästynyt raskausarvilta, toivottavasti ei tuu mitään megarepeemistä näinä viimeisinä viikkoina.

Vessahätä on usein, raivostuttaa kun ei tuu kun pieni liru aina kerralla! Viime yönäkin kolmasti piti käydä vessassa, eikö oikeen meinaa saada nukuttua kun joutuu heräilee. Vauva kun kääntelee tuolla alhaalla päätään niin oikeen mukavasti vihloo :ROFLMAO:

Mua ärsyttää kun jokainen kyselee multa että eikö se vauva nyt jo tuu. Kyllä se tulis jos musta olis kiinni mutta kun taitaa olla liian hyvät oltavat... :geek: muutenkin oon välillä ihan hermoromahduksen partaalla näiden kipujen takia niin ei yhtään lohduta ettö joka suunnasta tulee kyselyä koska vaavi tulee. :cautious:

37+4
 
Täälläkin on hypätty lääkäriltä toiselle ja itellä on menny pasmat aivan sekasin sen takia.. Eka olis ottanut osastolle jo tiistaina (oli kovin huolissaan raskausmyrkytyksestä) ja siihen kun sai ittensä valmisteltua, laittoi seuraava lääkäri vielä kotiin ja käski vain olla heti yhteydessä jos olo muuttuu. Nyt oon sitten vainoharhasena kuulostella vauvan liikkeitä ja onko nyt pää kipeä tai tuleeko näköhäiriöitä ja miten verenpaineet reagoi, entäs onko ylävatsa kipeä.... Voin kertoa, että verenpaineita ei ainakaan oo helppo pitää kurissa näillä miettimisillä :confused:

Mutta juu, tuo hapen haukkominen on mulle kans tuttua :( varsinkin makuullaan ollessa tulee herkästi sellanen ahdistava olo, että happi loppuu aivan siihen paikkaan. Siihen kun lisää vielä tukkosen nenän, on paniikki valmis, kun ei happea saa suusta, ei peestä :cautious:

Ja hei, jos joku ei oo päässy kokemaan turvonneiden jalkojen "autuutta" voin mielelläni vaihtaa osia! :ROFLMAO: hieman menee vaan hermo, kun ei meinaa saada kenkiä jalkaan ja villasukat on ainoat, jotka ei kaiva nilkkaan kauheaa kanjonia ja pahenna oloa :mad:

Parin viikon päästä viimeistään pitäis tästäkin taloudesta löytyä pikkupallero :LOL: kauhistuttaa, jännittää ja pientä paniikkia pukkaa mutta kovasti on kaikki nuo vaihtuvat lääkärit ollu siitä samaa mieltä, että viimeistään laskettuna päivänä käynnistetään. Nyt on vaan parempi varmasti keskittyä viimehetken henkiseen valmistautumiseen ja jättää murehtimiset muille :love: sen voin ainakin vannoa, että mies jännittää vähintään yhtä paljon :D

Karmaliini 38+1
 
Maalis, mulla on tota hengenahdistusta ollu koko raskauden. Huokailen vähän väliä ja nyt vasta ukko uskoo etten ole joka väliin vihainen tai turhautunut :LOL: Pahimmillaan happi loppuu jos tulee supistus:ninja:

Mulla on napa vähän herkällä kun tuppaa pullottaa hiukan, nahka on kovin kuiva ja kutiava vaikka sitä rasvailen joka ilta:unsure:

Mä voin lahjoittaa myös mun jalat pois! :LOL: Aivan järkyttävää turvotusta ja nyt on alkanu kädetkin turpoomaan jo niin että piti sormukset ottaa jo pois.

Mulla on ihan kauhee pesänrakennusvietti meneillään mutta en pääse mitää touhuu ku meillä pientä remonttia tehään. Eikä ukko anna auttaa "ettei vaan mitään satu" :cautious: Ahdistaa hirveesti ku ei mitään pääse tekemään ja tääl kauhia kaaos.

Niin ja onnea heballe pojusta! :love:

Vielä pitäis 4 viikkoa kärvistellä tän nikottelijan kanssa :LOL:
 
Mulla tulee huomenna 38+0 täyteen , sen kunniaksi pakkailen täällä sairaalakassia (joo oon hiukan myöhässä..)
Jotenkin en saa niitä tavaroita sinne laitettua, en vissiin oo vielä henkisesti valmis lähtemään synnytyshommiin :ROFLMAO: Tuntuu myös kovin vähäiseltä tuo tavaramäärä, vaan eipä sitä sinne asumaan ollakaan menossa. Vielä pitäis pillimehut ja karkkipussi käydä ostamassa, sitten ollaan valmiita!

Maanantaina ois myös neuvola, mielenkiinnolla odottelen oisko hemppa lähtenyt nousuun, viimeksi oli siis 98. Nyt oon syöny raudan joka ilta tosi tunnollisesti, mikä näkyy sitten ihan jäätävänä ummetuksena , pukama myös tuli riesaksi tuossa tuon seurauksena, toivottavasti paranee ennen synnytystä sillä silloin tulee taatusti uusi ja kivulias tapaus riesaksi.

Minäkin otin sormukset pois vaikkei turvotusta olekaan, jos vaikka epähuomiossa sattuukin eten hoksaa ottaa ajoissa. Synnärillä ne vissiin piti viimestään ottaa pois? :geek:
 
Ninami, meilläkin mies on tarkka etten touhuile kotona liikaa. Remppaa yms kalusteiden uudelleenjärjestelyä ollaan kans tehty. Mies kun on töissä, niin saatan vaihtaa ittekseni jotain kaapin paikkaa. Sit ku illalla ylpeenä esittelen huoneen uutta ilmettä, ni eka kysymys on vähä äkäsenä et "...siis miten ton kaapin oot siirtäny tuolta olohuoneesta makkariin?" :D

Äh, no jos ei mulla vakavampia raskausvaivoja oo ni on kuitenki tää järjetön syömishimo. Ei ihan sovi tän muutenkin tukalan olon ja pinkeen vatsan kanssa yhteen. Ja makeenhimokohtauksen tullessa ei riitä näköjään pulla vaan kaks pullaa nutellalla, mansikkahillolla ja kermavaahdolla. Joo.. Tapahtu just äsken. Voita ois voinu vielä lisätä jos ois tajunnu.
 
Onnea Heba ja vauva!

Hengenahdistusta
jonkin verran ollut jo pidempään. Etenkin flunssan aikana.

Pari päivää nukuin niin huonosti, että en päivällä jaksanut tehdä mitään. Tänään on ollut parempi päivä ja jaksoin liikkuakin. Se heti auttoi ja vähän on supistellutkin tiheämmin. Vaikka eipä nää kivuliaita ole, että tuskin mitään tuolla alakerrassa tekevät.

Sairaalakassia varten oon jotakin kerännyt valmiiksi, mutta vähän puolittaista tuo on. Kyllä se mies sitten tuo, mitä tarvitaan, jos jotain puuttuu. Asutaan kuitenkin vartin päässä sairaalasta.

Napa on herkempi, muttei kipeä. Toisaalta tunto on heikompi, vaikkei aidosti tunnoton olekaan.

Mulla ei vauva oo vielä laskeutunut tai kiinnittynyt. Killuu tuolla pää toisen reiden vieressä. Siellä alkaa kyllä olla vähän ahdasta istuessa. Esim. autolla ajaessa kun pitää oikeesti istua kunnolla painaa tuo vauvan pää reiteen... Tajuaisipa siitä jo siirtyä vähän lähemmäs lantiota.

Itsellä ei lääkäreitä ole noiden parin kerran jälkeen näkynyt, mutta terveydenhoitajatkin on olleet max 2 kertaa sama. Ei oo oikein sellanen olo ollut, että tekis mieli mitään pakollisista jutuista ylimääräistä niiden kanssa höpötellä. Valitan sitten vaan läheisille omasta olosta.

Huomasin myös vasta neuvolakortista, että SF-mitta ei oo yhtään kasvanut pariin viikkoon. Siihen ei minkäänlaista reagointia, vaikka vauva aivan yhtä ylhäällä pyörii. Mistä sen tietää, onko vauvan kasvu jo hidastunut, jos ei sf-mitasta?

Tänään 38 poksuu. Saa tulla vauva, mulle sopis!
 
Hengenahdistusta ja turvotusta on kyllä. Happea saa haukkoa välillä muutaman kerran että tuntee saavansa tarpeeksi. Sormet on ollu eniten turvoksissa ja lisäksi yöllä herään muutaman kerran siihen ettei ole tuntoa enää ollenkaan. Mitään purkkeja en saa auki väännettyä, ihan ku olis joku reuma..

Minä ainaki huomasin, että jos jotaki haluaa noilta lekureilta niin se vaan pitää vaatia..mulla ollut se pelko etten ehdi sairaalaan ajoissa tän matkan takia. Niin nyt on sovittu että tilaan ambulanssin jokatapauksessa ja ne ettii matkaan jostakin kätilön, en suostunut pelkkiin ambulanssi-poikiin ja tyttöihin ( täällä todella nuoria järestään!!)
Saa nähdä toteutuuko tämä, mutta lupasivat ainakin!

Meille sattui tänään oikein surun päivä:cry: Rakas koiramme piti nukuttaa pois, olihan sillä jo ikää, mutta tuli niin yllättäen sille kipukohtauksia ja aamulla piti päästää jo pois:( Ollaan itketty ja surtu.
Ei huvittais nyt tässä tunnetilassa lähteä synnyttämään, supistelee heti enempi..Mieluiten nyt odotan siihen maanantaihin, enää 3 päivää!!:p

En tiedä oletteko kysyneet tuohon flunssaan ja nenän tukkoisuuteen apuja?? Mulle annettiin lupa käyttää Vicks sinex suihketta ja määrättiin kortisonisiuhke. Saapi yöllä nukutuksi..edes sen vähän..

Järkytyin tuosta salmiakki-kohusta..olen salmiakin suurkuluttaja. Oonkohan nyt aiheuttanu vauvalle jonku adhd:n :eek: ei kyllä muilla lapsilla ole..tieto lisää tuskaa..

Tänään 38+4, 10v sitten syntyi keskimmäinen samoilla viikoilla ja päivillä..

Koitetaanhan vielä tsempata!!(y)
 
Surusilmä, taitaa mullakin käydä niin, että tää sf-mitta ei hupene ennenku vauva syntyy, huoh!

Voi imn, onpa teilläkin tuuria! Pikaista paranemista!

Wendys, no onpas nyt ärsyttävää! Ei muutaku vaadit seuraavalla käynnillä käynnistystä tai ainakin aikaa siihen.

Surusilmä, on mullakin sairaalakassi pakkaamatta, huomennavaihtuu viikot 39, eikä vielä oo mitään kiirettä :D mulla on myös vatsanahka ihan pinkee, tuntuu, että kosketuksesta pian repee kunnolla.

Isyydentunnusta ei meillä neuvolassa saa, kun terkat haluis lisää palkkaa siitä ja neuvottelut on kesken. Eli lasten valvojalle mennään.

Öisin ei onneks tarvi edelleenkään käydä vessassa, siinä onkin yks hyvä ja positiivinen asia :LOL:

Laureliii, osanotto koiran pois menon johdosta! Voin vain kuvitella surun määrän. Aina nuo lemmikkien poismenot on niin surullisia ja koskettavia. :cry:

Huomaa, että supparit on muuttanu taas muotoa ja muuttuneet napakammiks, mutta ei niiden kesto vielä mitään oo. Jospa ne kuitenkin sais jotain pehmentymistä aikaan. Ma meinaan käydä akupunktiossa, jospa se edesauttais edes vähäsen.

Huomenna rv 39. Meillä kaks edellistä syntyneet 40+4 ja 40+2, nii jospa tää tulis sitten 40+0 :whistle:
 
Mulla on tullut parin viikon aikana hirveesti turvotusta. Mites muilla? Varmaan 1,5 kg viikossa kertynyt nestettä. Sormet ja jalat ihan turvoksissa. :eek:

Verenpaineet ihan ok ja pissat puhtaat, mitä oon ite mittaillu. Ärsyttää vaan tää turpoaminen. Jospa ens viikolla lääkärissä puhuttaisiin jo käynistyksestä. (y):LOL:
 
Laurelii osanotot koiran menetyksestä. Nuo elukat ovat niin suuri osa arkea, että ne todella ovat perheenjäseniä ja suru on varmasti sen mukainen :(
Mun elämään koira on tullut "kaupanpäällisenä" kun miehen kanssa alle pari vuotta sitten laitettiin hynttyyt yhteen, mutta jo tässä ajassa tuosta on tullut niin rakas, että olisin murtunut jos siitä joutuisi jostain syystä luopumaan. :cry:

Alisa_84, sä oot ehkä ainoo meistä joka ei ravaa yöllä vessassa, onnen pekka! :ROFLMAO:
Tossa isyyden tunnustuksessa on yllättävän paljon paikkakunta kohtasia eroja, meillä neukkatädit oli oikein positiivisella mielellä sen suhteen. Asiakkailta on kuulemma tullut paljon hyvää palautetta ja se on yks hyvä hetki vaikuttaa tulevaan isäänkin, kun hänenkin on kerrankin pakko olla paikalla ;)

raparperimehu, mulla on kanssa tällä viikolla alkanu varsinkin jalat turpoon ja sormet kanssa pikkuhiljaa. Aikasemminkin on yksittäisinä päivinä turpoillu millon mistäkin syystä, mutta nyt ei enää laske toi turvotus näköjään pois ollenkaan :unsure:
 
Laurelii osanotot koiran menetyksestä! :/ lemmikit on niin rakkaita, ja kun on tottunut että se on siinä vieressä... Voimia suruun!

Turvotukseen kannattaa muistaa juoda paljon! Mulla ei nyt oo turvotuksia ollut, tosi satunnaisia vaan, ja nekin on mennyt tosi nopeaa ohi. Tosin semmonen olo mulla on, että kyllä ne isommat turvotukset mullekin on tulossa...

Olin eilen painoarvioultrassa, ja positiiviset oli tulokset. Käsikopelolla ultraaja veikkas hiukan yli 3 kg, ja ultralla sai kans arvioksi 3000-3200 g. Sf-mitta menee tasan keskikäyrällä, ja sokerit pysyy ruokavaliolla kunnossa. Eilen siis rv 37+1. Ainoo mistä ite huolestuin, niin proteiinit oli yhdellä plussalla, mutta verenpaineet oli kuitenkin ihan ok. Aloin tietenkin panikoida raskausmyrkytystä, mutta eipä tässä pitäisi olla mitään hätää. On se kumma, kun aina löytyy joku asia joka saa stressaamaan... :)
 
Onnea vauvautuneille! Ihana kuulla, että kaikki on mennyt suht hyvin. Perässä tullaan toivottavasti. Jännittää hirmuisesti, menee välillä oikein pakokauhun puolelle, ja oon jo jäähyväiskirjeitä kirjoittamassa muksuille. Pitää vaan yrittää pysyä positiivisena.

Ihmettelen miten moni täällä puhuu synnytyksen käynnistämisestä, onko se jo tosiaan niin, että joillekin tulee kohta jo pari viikkoa yliaikaa...vai pitääkö nuo käynnistämiset sopia jo hyvissä ajoin etukäteen? Eka synnytys mulla alkoi 41+0, eikä oikein mitään puhuttu käynnistämisestä vielä sitä edeltävänä nlakäynnillä (pari päivää aiemmin).

Turvotus on täälläkin pahentunut, ananasta ja mansikoita yritän syödä mahdollisimman paljon. Ja suklaata...
Liitoskivutkin vaihtelee. Viikko sitten oli tosi pahat ja yritin saada nukuttua 1mg panadolilla, mutta ei sillä ollut minkään valtakunnan vaikutusta kipuihin. Nyt ne on onneksi vähemmän kipeät. Ihme, että ne nivuset kipeytyy vasta kun ne on saanut levätä sen 10 min.

Laurelii, mulle ainakin annettiin lupa neuvolassa (lääkärin toimesta) käyttää satunnaisesti apteekin "kiellettyjä" nenäsuihkeita. Onhan se nyt kuolemaksi jos ei moneen yöhön saa nukuttua. Nyt on taas ollut "parempi" kausi, eikä oo tarvinnut käyttää.

Mites te, jotka joudutte/aiotte synnyttää suunnitellulla sektiolla, oletteko saanut itse valita sektioajan? Onko pitänyt odottaa laskettuun aikaan, ennen kuin se suostutaan tekemään?
Mulla on vauva neuvolan mukaan tiukasti perätilassa. Synnytystapa-arvio on viikon päästä. Silloin voidaan ehkä yrittää ulkokäännöstä, mutta koska jo aiempi sektio takana, voi olla, ettei koiteta aiemman haavan takia, tai voi olla, ettei vauva vaan käänny. Toista kertaa en edes lähde yrittämään alatiesynnytystä perätilassa. Sitten on se sektio edessä, joka kyllä hankaloittaa kaikkea. Mietin vaan miten kauan sen suunnitteluun menee ja saako siihen itse vaikuttaa jotenkin.

Meidän neuvolassa proteiinin 1 plussa on vielä ok tulos, ja jos on hyvin vähän näytettä, saattaa tuo plussa tulla helpostikin. Itsekin sain edelliskerralla plussan, mutta viime kerralla ihan normi kun oli taas vähän enempi hätä.

Ä74 37+0
 
Laurelii, osanotot koiran menetyksestä:(.

Alisa, oo onnellinen ettei tarvi vessassa ravata:D. Vaikka ite ei tarvi ku kaks kertaa käydä niin silti yöunet kärsii siinä, kestää nukahtaminen niin kauan sen jälkeen.

Raparperimehu, mulla oli tullut reilu kilo viikossa painoa ja syytän siitä turvotuksia, mitä on tullut nyt jalkoihin. Onko muita keinoja kun veden juonti millä sais turvotusta pois?

Tänään tasan viikko niille viikoille millä esikoinen syntyi, hui :LOL:.
Navasta ollut myös puhetta, mulla ei ole kipeä, mutta sileä iho navan ympäriltä ja vähä jonkinlaista arpeakin näyttäis olevan:rolleyes:. Sairaalakassi on täällä ollut jo pakattuna valmiiksi pidemmän aikaa, tosin vielä on laitettava vauvan kotiinlähtö vaatteet sinne jo valmiiksi:).

Hitto, meillä on alkanut nyt esikoisen nenä vuotamaan, toivon todella ettei nyt tule kipeäksi:unsure:.
Miltähän tuntuis synnyttää kuumeisena:D.
 
Äiti seiskanelonen, hyvä tietää, että proteiinin 1 plussa voi tulla niinkin pienestä. Täytyy toivoa että ens neuvolakäynnillä pissa ois puhdas :)

Mullakin aaltoilee fiilikset pakokauhusta malttamattomuuteen. Välillä mietin että alkaispa synnytys jo, ja välillä iskee paniikki, apua synnytystuskat on edessä päin... :s

Tähkä, mä en haluais ainakaan ottaa selvää minkälaista on synnyttää kipeenä ;) :D onneks meillä alkaa sairastelut olla jo voiton puolella :) jos teille iskee nyt flunssa niin toivottavasti menee edes nopiaa ohi!

Niin painoarviosta vielä, lasketun ajan veikattu painoarvio on 3800g, toivottavasti osuis suht oikeeseen. Kunhan ei viiskilosta tule... :D
 
Äiti74 Ennen laskettua aikaa käynnistetään vain jostakin syystä, yleensä lähinnä vauvan vointi, iso vauva, raskausmyrkytys jne. Tammikuussa kukaan helmikuisista ei taida olla vielä yliaikainen.

Turvotusta ollut itselläkin, mutta varsin lievänänä. Tukisukat on parhaat <3. Sormuksia en ole kyllä käyttäyt enää pitkään aikaan, saattaisivathan ne mahtuakin, mutta entä jos ei saa pois :eek:

Laurelii mäkin söin joskus alkuraskaudessa lakritsia. Toki tuon alle 50g/vrk, mut kuitenin melkein joka päivä. Ei ennenkään oo kaikista tullut adhd-tapauksia, vaikkei oo mitään rajoituksia ollut. Eiköhän se muutakin tarvitse kuin lakritsia/salmiakkia.

Eiliset supistelut on taas laantunut eikä tänään oo ollut oikein mitään. Pitääkin lähteä käymään illaksi 1,5h matkan päähän kotoa, joten parempi ettei tänään mitään tapahtuisikaan... :)
 
Äiti seiskanelonen, täällä on mun lisäks kai ainakin muutama muu joilla todettu raskausdiabetes, joka saattaa vaikuttaa mm. istukan toimintaan ja varsinkin vauvan kasvamiseen isoksi. Aika usein painoarvio lasketulle ajalle on näillä vauvoilla yli 4 kiloa, ja riippuen vauvan ja äidin voinnista ei oo mielekästä odotella sinne asti, vaan sitten käynnistellään aikasemmin. Itellä olis laskettuun nyt 18 päivää aikaa, vauva painaa himppasta vailla 4 kg ja sille on tullut painoa pahimmillaan yli 400g/viikko. Ja vaikka vauvalla on kaikki hyvin, oma olo on ollut jo ainakin kuukauden sellainen, että ens viikon mahdollinen käynnistys ei tuu yhtään liian aikasin.
Lisäks muutamalla tais olla päinvastainen ongelma, vauva ei oo masussa kasvanu kunnolla, ja siksi on ollut puhetta käynnistyksestä jo ennen laskettua?
Normaalitilanteessa käsittääkseni ei käynnistyksestä tosiaan aleta edes puhua vasta kun on mennyt pari viikkoa yli..

Täällä ollut tänään kanssa sellanen olo kurkussa, että flunssa on iskemässä, o-ou.. :unsure:
 
Tuo raskauden seuranta on kai (?) huomattavasti parantunut tässä 6 viimeisen vuoden aikana, varsinkin tuntuu, että noiden sokerien osalta osataan paremmin nykyään diagnosoida ja sitten seurataan kehitystä. Kyllä mä palstailin esikon aikaan, mutta oli tosi harvinaista, että jollakin olisi ollut joku käynnistys tai diagnoosi johonkin tarkkailua vaativaan.

Sitten taas tuntuu hullulta, että esim. omalla kohdalla ei kukaan ole ru:n jälkeen antanut minkäännäköistä painoarviota sikiöstä. Ei oo yhtään ultraa ollut. Käsikopelolla joku terkka kerran sanoi, että viikkoihin sopivan kokoinen (vaikka sf on koko ajan yläkäyrällä). No, viikon päästä sekin selviää.
 

Yhteistyössä