Helmikuun hippuset 2012 **joulukuussa**

Jee! Nyt on joulua vietetty, syöty ja nukuttu pitkään :) . Meillä on kaikki ollut vauvalle valmiina jo varmaan reilun kuukauden ajan. Edellisellä kerralla jätin kaiken ihan viime tippaan- pinnasänky ostettiin 2pv ennen laskettua-aikaa, kaukalo 2 viikkoa ennen jne. Huomenna alkaa äitiysloma :D ! Aika on menny hurjan nopeasti! Mies oli ilmottanut töissäkin, että voi tulla äkkilähtö. Jouduin löystyttämään kaikista mammavaatteista kuminauhat pisimmille säädöille- tiukkaa tekee. Takissa ei myöskään pysy enää napit kiinni ja takki vähän repesi, kun on nii-iin ahdas :D . Nyt on käytössä neulottu shaali/poncho, mikä on normioloissa tosi nätti, mutta nyt se muistuttaa lähinnä neulottua telttaa :LOL: .

Äitipolille on aika ensi viikolle. Samalla kertaa on verikoe, kun olen saanut siirrettyä verta yhden synnytyksen yhteydessä- näitä vasta-ainekokeita otetaan tosi paljon. Aina ne on olleet negat. Sitten onkin neuvolareissuja viikon välein h-hetkeen tai tarvittaessa useammin. Olo alkaa olla aika kypsä.
Taidetaan pikkuhiljaa ottaa häätökonsteja kehiin ;)

T. luputupuna & heppuli 34+5 ultran mukaan 35+1 - näillä viikoilla ei enää sairaalassakaan esteltäisi, jos päättäisi syntyä :) -viesteistä havaittavissa selvää kypsyyttä olotilaan.
 
Kirjoittelinkin kuulumisia jo tuonne fb:n puolelle, mutta päivitetäänpä tännekin. Joulu on ollut nautinnollinen ja mukava täällä. Flunssasta hieman kärsitty, mutta onneksi on saanut nukkua paljon ja lepäillä. =)

Aaton aattona tosin käytiin päivystyksessä kääntymässä, kun lantiolla viiltäneet kivut ylty koviksi kohtauksiksi ja yhdistyivät supistuksiin. Mulla tuli kauhea säikähdys, et nytkö se tulee ulos :eek: Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin. Sydänkäyrät ok ja sisätutkimuksessa sekä uä:ssä pientä pehmenemistä lukuunottamatta kaikki kunnossa. Lääkäri epäili, et vauva on käyny "kokeilemassa" päätä lantiolla alempana sinne kuitenkaan kiinnittymättä ja siitä venytys ja hermokipuja. Nyt ollut levollinen mieli, kun tietää et nää kivut täytyy vaan sietää ja masussa kaikki hyvin.
Vauva muuten painaa uä arvion mukaan 2280g :heart: Sydänkäyriä otettaessa vauva potki raivokkaasti masua, ei vissii tykänny ollenkaan. Mieski ihan älähti vierestä, että kylläpäs se myllää ja koko maha heiluu :LOL:

Synnytystä kohtaan mulla ei oo kauheesti odotuksia tai suunnitelmia. Toivon kanssa tosissani, et sattuisi ystävällinen ja empaattinen kätilö hoitamaan, eikä mitään kipu natsia, niinkuin sini77 osuvasti ilmaisi. :D Mulla niin nousee kiukku ilkeistä, epäkohteliaista sekä tunnevammasista hoitoalan ihmisistä. :vampire: Nytkin mielessä kuohahti, kun käytiin päivystyksessä ja koitin selittää hoitajalle (ilmeisesti kätilö) kivun oireita ja mainitsin, et ihan kuin vauvan liikkeet ois tuntunu kipukohtausten aikana alempana kuin aiemmin - niin tämä töykeästi naurahti, että "kyllä ne vauvan liikkeet nyt tuntuu ihan ylhäällä" eikä selvästi uskonut. Ihan harmitti ettei sitten se hoitaja ollu kuulemassa, kun lääkäri tutkimusten päätteeksi totesi, et vauva päällään ilmeisesti käyny jo alempana kokeilemassa, josta kivut. Eli toiveena ois empaattinen kätilö synnytykseen, kun sitä on niin herkässä tilassa ja kipeänä, niin ei jaksaisi sillon kyllä pidellä puoliaan. Anteeksi, pieni purkaus turhautumisesta. :ashamed:

Vauvantavarat ollaan kanssa jo hommattu, onneks. Ja tavarat aika pitkälle valmiina paikoillaan. Nyt en kyl varmaan enää jaksais keskittyä tai ainakaan nauttis niiden etsimisestä ja hommaamisesta. Rintapumppua en oo vielä hommannu, mut oon miettiny et Philipsin avent sähkökäyttöinen vois olla hyvä...? Onko teillä vinkkejä tms?

Täälläkin kannatetaan vauvanhoito-ketjua. Tää on kyllä niin suuri tuki saada lukea ja kirjoitella teidän "elämäntilanne sisarten" kanssa, joka on varmasti tarpeen myös vauvaa hoidellessa :hug:

Meinas unohtua
Kerttuli_ ja melskaaja 33+2
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää myöhäistä joulua vaan kaikille! :)

Täällä joulu tuli vietettyä vaan syöden ja kutoen, sohvalla maaten.. :D Eipä paljon normi arjesta poikennut, tosin nyt on harjotussuppareihin tullut pientä kipua mukaan, mutta eipä mitään erikoista. Maha ollut jopa oikeen vauvamahan näkönen, kun syönyt niin hyvin :D Nyt alkaa taas näyttään siltä, ettei ihmiset meinaa uskoa, että viikkoja on huomenna jo 31 kun on alkanut syöminen taas normalisoituun.. :D Näytän siis edelleenkin ihan siltä, että viikkoja olis hyvällä säkällä 20. Toisaalta pienestä mahasta ei sais valittaa, eipä oo tiellä, mutta kyllä mä tahtoisin vähän jotain konkreettista tähän touhuun muutakin kun noi myllerrykset mahassa!

Mulla on vielä hankkimatta aaaika paljon.. Ainoana siis tosiaan vaan vaunut ja sitteri. :D Joulupukin paketeista löyty pinnasänkyyn lakanoita ja tommosta ihan tarpeellista, mutta pitänee kyllä vielä ihan lähtee ostoksille nyt kun on aletkin. Pinnasänky ja hoitopöytä nyt ainakin heti kiikarissa, vaatteitakin vielä pitäis varmaan kattella, kun niitä ei ookkaan niin kerääntynyt kun luulin. Varmaan helmikuun puolella sit kattelen noi "viime hetken ostokset", eli pyllypyyhkeet, vaipat, vanupuikot, voiteet, siteet jne. Tietty aiemmin, jos alkaa näyttään siltä ettei kaveri masussa viihdy :)

Ja tosiaan mua mietityttää siis aivan kaikki, näin ensisynnyttäjänä tunnen oloni niin idiootiks, kun olo on sellanen, etten tiedä mistään mitään.. :D Ja tuntuu just siltä, että puolet tärkeimmistä hankinnoista jää hankkimatta, kun en osaa tosiaan ajatella kaikkea ihan kunnolla. :D Pitääkin kanssa tulostella se hankintalista joulukuisilta, siitä vois mulle ainakin olla suuri hyöty.

Vielä pitäis 9 viikkoa odotella, äääääää. En millään jaksais. Vaikkei siis maha ookkaan tiellä yms, mutta olispa jotain tekemistä 24/7, kun olis joku nyytti tossa huolehdittavana :) (Ihan kun nyt ei olis tekemistä, kun suurin osa hankinnoistakin puuttuu.. :D)

ringaa ja masumies 30+6

muoks, höpötin jotain aivan sekavaa ja teksti tuli näköjään nopeemmin kun ajatus kulki, eli lauseita puuttu välistä :D tainnu joulu pistää pään lopullisesti sekasin!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki ja tsemppiä makuupotilaille :flower:

Hauskaa joulua vielä näin takautuvasti kaikille!
Mullekin on ehkä viimein tullut jotain harjoitussupistuksia. Tai olen kahtena yönä herännyt sellaisiin menkkamaisiin tuntoihin, joten ajattelin, että kyse on varmaan niistä. Kehittelin jo pienen paniikinpoikasenkin, koska esikoisen kohdalla pari päivää moisista tunteista meni yllättäen lapsivesi. Mulle on siis edelleen hämärän peitossa, miltä ne oikeat supistukset tuntuu, koska en huomannut mitään edes sairaalassa siinä vaiheessa, kun mua jo vietiin leikkaussaliin, vaikka kätilö sanoikin, että sulla on supistuksia :O Toivon, että tällä kertaa päästäisiin sinne täysiaikaisuuteen, koska vaikka esikoinen syntyikin viikolla 35 + 6 eli ihan hyvillä viikoilla, sairaalassa joutui kuitenkin olemaan 10 päivää lastenteholla ensin keskoskaapissa ja sitten lämpöpatjalla. Ruokakin annettiin nenämahaletkulla kun imemisestä ei tullut mitään.

Torstaina kävin neuvolassa. Neuvolantäti pähkäili taas perätilan kanssa ja halusi tarkastaa asiaa ultraäänellä. Se olikin koominen tilanne. Aluksi se oli sitä mieltä, että pää on selvästi ylhäällä. Sitten alkoikin ihmettely siitä, miten sydänäänet kuuluu niin alhaalla. Paikalle tuli toinen neuvolantäti ja yhdessä tulivat sitten siihen tulokseen, että pää se on ylhäällä ja takapuoli alhaalla. Tosin itselle jäi vähän hämärä tunne siitä, että onko tää vauva joku kirahvin sukulainen, jos pään ja sydämen välillä on olevinaan liian pitkä matka? :O

Tällä hetkellä mietityttää se, että onkohan tämäkin tapaus perätilassa hamaan loppuun saakka. Ja vahva tunne on siitä, että näin tulee olemaan. Esikoinen oli ja tämäkin on ollut alusta saakka. Neuvolassa epäili, että kun on sen verran monta kertaa operoitu tuota vatsaa, perätila johtuisi siitä. Tuosta päästään toiseen mietinnän aiheeseen eli käännösyritykseen. Viimeksi sitä ei ehditty tekemään enkä suoraan sanottuna tiedä mitä siitä ajattelisin. Jotenkin epäilen, että vauvalla on joku syy olla perätilassa ja siksi käännös ei tunnu oikein hyvältä. Tietysti huolestuttaa se onko vauvalla kaikki kunnossa ja meneekö kaikki hyvin ym. asiat. Koko synnytyksen noin muuten olen sulkenut ajatusten ulkopuolelle enkä ole miettinyt sitä yhtään. Katsotaan sitten mitä tuleman pitää. ;) Vähän mietityttää myös se miten saa fiksuiten sumplittua esikoisen tapaamiset. Hän asuu isänsä kanssa 70 km päässä ja meillä on aina viikolla äiti-poika päivä ja joka toinen viikko kaksi päivää. Joka toinen viikonloppu on minun luona. En halua, että hän tuntee itseään syrjityksi vauvan takia. :| Tässä siis haastetta kerrakseen.

Vauvan tavaroista on nyt hankittu suurimmat. Tai sänkyä odotellaan vielä. Vaatepuoli on vähän hakusessa myös, kun en uskalla luottaa ultraajien valistuneisiin arvauksiin ja neutraaleja vaatteita ei tunnu oiken olevan. Itelle pitäisi nyt varmaan tällä kertaa saada ne imetysrintaliivit hankittua, kun edellisellä kerralla joutui mies menemään äidin kanssa ostoksille :LOL: Rintapumppu täytyisi varmaan hankkia myös. Täytyy aktivoitua asian suhteen, kunhan äitiysloma alkaa. Ja siihenkään ei ole enää kuin kaksi viikkoa :O

Jopa tuli taas vuodatus. Pitäisi varmaan kirjoitella useammin niin saisi lyhyempiä viestejä aikaiseksi :LOL:

Vennie ja Pikku E 33 + 1 :heart:
 
Huh, kun ei uni tule, katsoin Youtubesta synnytysvideoita ja itkeskelin täällä itsekseni kun avokki on töissä. :') Tuntu yhtäaikaa iloiselta ja kammottavalta katsoa niitä, esikoistani kun minäkin/mekin odotellaan...melkosta touhua, ei voi muuta sanoa! :LOL:

Huomenna onkin neuvola ja katsotaan mitä meidän neukkutäti tuumaa tuosta vaavin asennosta; minusta tuntuu että hää on sinnikkäästi vaan pää tuossa ylhäällä ja jumputtelee potkia tuonne rakon ym. tietämille..auts. Saa nähdä milloin sitten kääntyy. :O =)

Ylihuomenna se muuttokin joten me "J":n kanssa hiljennytään hetkeksi jotta jaksetaan muutella. Pelkkää hyvää vointia kaikille mammoille ja kirjoitelkaahan taas kuulumisia, lueskelen näitä harva se päivä ja tuntuu monta monituista kohtalotoveria olevan! :flower: :)

Unia!

-Lilu & "J" 32+2 - :heart:
 
Huih. Tässä just tajusin et luultavasti se olen taas minä joka uuden ketjun tekee. Eli sen sais jo parin päivän päästä tehdä!!! Oikeesti! Ja luultavasti sit saa jo alkaa tiuhaan päivitellä syntyneitä. Muutaman päivän päästä saa sanoa et la on ens kuussa. Ohhoh.

Tänne ei kuulu kauheen kummallista. Edelleen supistuksia jne mut oon jo tottunut. Esikoinen on alannut vihdoin taas nukkua joten hieman helpottaa oloa kun ei oo valtavia univajeita enää.

Mut tosiaan mulla on menossa joku laiskuus kausi koneella. Mahdollisesti johtuu mys siitä että ollaan remppailtu melko ahkerasti ja nyt aloitettiin jo tavaroiden kuljettelu talolle huone kerrallaan.

Eveny ja Tyyne 32+2
 
Huomenta!

Jippi!!! Tänään se alkaa= mammari :) ! Nyt oon siis äippälomalainen. Tänään aattelin ottaa sen shoppailuässän kehiin ja hankkia itselleni ainakin jumppapallon. Se auttaa suppareissa paljon. Edellisessä raskaudessa pallon päällä istuminen oli jopa helpompaa kun tuolissa istuminen. Pallon päällä sai nitkuteltua lantiota parempiin asentoihin helposti. Synnytyssalissakin käytin alussa jumppapalloa. Harmi, että edesmennyt koiramme rakasti jumppapalloa niin paljon, että puri sen riekaleiksi :kieh: . Jumppapallon päällä jumppasin myös kuopusta ihan vauva-vauvana- harso vaan pallon päälle, kuopus mahalteen harson päälle, napakka ote kuopuksesta ja kevyttä keinuttelua.

Meillä ainakin terkkari sanoi, että jos vauva ei ole viikkoon 34 mennessä kääntynyt rt:aan, niin laittavat lähetteelä sairaalaan mahdollista käännöstä varten. Meidän pienihän oli pitkään poikittain vatsassa. Yritin itsekin tunnustella sen asentoa, mutta vatsa tuntuu olevan yhtä vauvaa joka puolelta, samaa sanoi terkkarikin. Onneksi ultrasi, niin selvästi näkyi rt- ja sydänäänet kuuluivat alhaalta. Vennie Kuulostaa aika erikoiselle tuo neuvolan pähkäily- eikö terkkari sitten ultrannutkaan?

Meillä oli eilen pitkä sähkökatkos- reilu 8 tuntia. Nyt on melkoinen astia- ja pyykkivuori hoidettavana ennen kun päästään lähtemään pallo-ostoksille.

T: luputupuna & heppuli 34+6 (ultran mukaan 35+2)
 
Myrskyistä tiistaita!

Täällä voidaan muuten ihan kohtalaisesti, mutta nukkuminen ollut nyt muutamana yönä vähän niin ja näin..
Ei väsytä, ja sitten ärsyttää, ja iskee levottomat jalat/ pissalla/veden juonnissa ramppaamiset.. Ei kiva.
Onneksi ei enää pitkästi odotusta jäljellä!

Joulun aika meni mukavasti, ja tässä jo vähän odotellaan viikonloppua ja uuttavuotta tulevaksi :D
Tammikuu kun alkaa niin saa laittaa vauvalle kaikki jo valmiiksi odottaan :heart:

Kyllä se tämä loppuaika menee vaan niin nopsasti..Onneksi.

Eveny olisi kyllä hienoa jos uuden ketjun jaksat värkätä :)
Sinullakin kun tuota "oheistoimintaa" on jos jonkinmoista :D
Rennosti vaan :D

Mukavaa väliviikkoa mammat!
Suffeli ja masumuru 33+2
 
Onneksi alkaa olla jo kaikki suolaset jouluherkut syötynä, nii jos tämä turvotuski laskis. :D Suklaata en oo hyvälä yritykseläkään saanu syötyä kahen eestä. :LOL:

Vauvanhoitoketjusta Miten ois jos vaihettas julkisesta ketjusta tuommoseksi salatuksi kerhoksi? Ei tarttis olla nii kieli keskelä suuta sen kans mitä kirjottellee ko net ei näy muile.

luputupuna Huippua, meilä on jo eka mammalomalainen täälä. :) Mie tulen torstaina perästä. Vaatteet alkaa pikkuhiljaa käymään aika naftiksi, joten saa nähä minkä teltan sitä joutuu päälleen kaivamaan vielä ennen ko mukula syntyy.

Vauvan tavaroista Meilä alakaa olla itkuhälytintä vaile kaikki. Vaippoja pittää vielä ostaa ja vaatteita hakia sukulaisten kätköistä lissää. Viikonloppuna haetaan kehto ja varmaan ens viikola pinnasänky. Vaunut, kaukalo ja punkka on anoppilasa oottamasa että tuuan kotia. Nuo "pikkusälät" ostin suurimmaksi osaksi jo tämän kuun puolivälisä paikallisen osuuskaupan asiakasomistajapäiviltä. En uskalla jättää kovinkaan viime tippaan mittään, ko sehän voi tosiaan olla että lähtö tullee ihan millon tahansa. Ossaahan se mieski kaupoila käyä, mutta saaliista voi olla montaa mieltä. :D

Suffeli Ollaan täälä naurettu miehen kans sinun miehen toiveele, ettei lähetä synnyttään ko ei jaksa. :D

Sini Tahon kans oman kropan takasin, oon niin kyllästyny olemaan vaan mahan jatke. Mie en oo ees yrittäny sheivata jalkoja vähään aikaan, on tuo rantapallo nii makiasti tielä ettei taija ees onnistua. Mietin, että kävisin sokeroinnissa tammikuun puolela, mutta saa ny nähä saanko sitä aikaseksi.

Lilu Mie en ees uskalla kattua yhtään synnytysvideota. Luotan vaan siihen, että ko ykskään ei oo vattaan jääny, nii ulos se meänki mukula tullee. :D Koitahan selvitä muutosta yhtenä kappaleena. :)

Eveny Olis hienoa, jos kehtaisit tehä ens kuule uuen ketjun, vaikka tosin ei me kyllä nii aktiivisia olla etteikö varmaan tähän samaanki voitais jatkaa. :D

Joko ootta kiertäneet alet? Mie aattelin käyä kattomasa torstaina jos jotaki pientä kivvaa sieltä vielä löytäsin. :D

Mie olen tännään pessy pientä pyykkiä. Kauhia ko nuot vaatteet on pikkuruisia. :) Aloin tännään tyhjentämään kirjahyllyä pinnasängyn tieltä ja nostelin muutamaa painavaa kirjalaatikkoa. Siitähän seuras sitten hopun loppu, nimittäin limatulppa irtos ja tuli muutama mojova supistus. Supistukset onneksi meni ohi, mutta alotin varalta pakkaileen jo sairaalakassia. Synnyttämään en kyllä vielä aatellu lähtiä. ;) Mutta on sitä vain pöljä, ko net laatikot ois kyllä voinu oottaa siihen asti, että mies tulee töistä ja nostaa net. :headwall:

Abrakadabra ja Tiitiäinen 34+4
 
onko täällä kellään muulla aivan järkyttävää lonkka-lantio jalkasärkyä varsinkin öisin??mä herään n.10kertaa yössä tuohon ihan kauheeseen kipuun..mulla ollut nyt jo rv 29asti tuota ja ihmettelen että miksi näin aikasin kun kahdessa edellisessä raskaudessa ollut sama särky ihan loppuviikoilla rv 38-41...ja maha:se on ihan laskeutunut...nyt rv 33+3
 
eva-maria, mulla on parina yönä ollu tuo vasen lonkka ihan helkutin kipiä ja se tulee ihan yhtäkkiä ku siihen herääpi.. Aluksi ajattelin, että se johtuu siitä että oon nukkunu sen päällä jotenkin huonosti, mutta viimeksi se tuli ku nukkuin justiin toisella kylellä. Mut mulla on kyllä muutenkin alkanu vähän joka paikan kipuilut tässä viime päivinä, et oon laskenu ne kaikki samaan kastiin. Aika kauan tässä saatiinki mennä ilman sen suurempia oireiluja :)

Ihan yleisesti ottaen huolena täällä alkaa olemaan, että kaveri pyörähtää tuolta rt:stä perätilaan ellei oo jo ja sitten se pyörii väkkyrää ja kiepauttaa napanuorasta ittelleen vielä jonku hirttosilmukan ja sitte lähtee syntymään perse eellä.. Huoh >_> Muuten kaikki sujuu niinku pittää, jouluna en saanu kovasta yrityksestä ( :p ) huolimatta kerättyä hirveenä kiloja, mut turvotus on ottanu mut valtaansa ja tuntuuki et joka paikka on ihan nestettä täynnä, sormukset jumissa sormissa, housut ei mahu jalkaan, tissit tursuaa liiveistä ja kengätki pistää hanttiin. Kulen varmaan jossaki säkissä ja miehen kumppareissa jo helmikuulla tätä menoa ><

Mut ei muuta ku ilosta odotusta vaan kaikille :D Lähen vaikeroimaan tuonne sängyn pohjalle :)
Tuulikka + Nöttönen 32+1
 
Luputupuna ultralla nimenomaan katsoivat ja ihmettelivät, miten pään ja sydämen välillä oli niin pitkä matka. Tai lähinnä se mun oma täti ihmetteli :O Mutta pää oli kiistatta ylhäällä, koska jopa minä tajusin, että ton täytyy olla pää, kun selkäranka näytti kiinnittyvän siihen. Ja minä sentään luulin edellisessä ultrassa yhtä pyöreää aluetta pääksi, kunnes lääkäri kommentoi jotain sydämensykkeestä, joka näkyi kuvassa :LOL: Olo ultraäänessä on kun Sinkkuelämään Mirandalla :whistle:

Mies yritti esitellä mulle netistä synnytysvideoita, mutta kieltäydyin ehdottomasti katsomasta mitään. MTV3 Faktalta olen katsellut yhtä amerikkalaista synnytyssairaalasarjaa, joka on muuten aika erikoinen. Kaikki synnyttäjät on poikkeuksetta on tummaihoisia 16-18 -vuotiaita tyttöjä, joilla on äiti mukana synnytyksessä. Tai sitten voi olla myös teini-ikäinen isä lippis päässä. Ja monesti puoli sukua katselee synnytystä vieressä. :O Ja yhdessä jaksossa äiti kielsi tyttäreltä kaiken kipulääkityksen synnytyksessä, ettei tämä hankkiutuisi uudestaan raskaaksi. :O

Vennie ja Pikku E 33+ 2
 
täällä myös vaivaa toi älytön turvotus:kädet ei meinaa mennä nyrkkiin,joka puolelta olen paisunut,nilkat ihat järkyt,kengät ei meinaa mahtua jalkaan eikä mua huvita pukea koko päivänä kun kaikki vaatteet puristaa ja tuntuu epämukavilta,todella läski olo huoh...ja lapsien kanssa tosi vaikeeta touhuta,vaihtaa vaippaa (kuopus ei vielä kävele on 11kk vanha)...kaikki päivittelee mun mahan kokoa että on se kumma että se on noin iso jo ja laskettuun on kuiteski vielä yli 6vk..näyttää että räjähtäisin heti nyt..viime yö oli taas helvettiä,heräilin "tuhat" kertaa kipuihin..joko särki lonkkia tai sit alavatsaa repi älyttömästi..yöllä hankala kääntyä kun maha painaa ja on iso,joudun ottaa molemmil käsil masusta tukea ja sillee kiepauttaa vatsan muun kropan mukana sivulta toiselle..mulla on 2 viikon päästä ultra,jännittää mihin suuntaan muksu on kasvanut,painosta päätellen ois iso vaava tulossa tai toinen vaihtoehto paljon lapsivettä ja iso istukka esim...aikasemmat istukat ovat painaneet 500g ja 550g eli eivät kovinkaan isoja. T.eva 33+4
 
Heips! Ja hyvää Joulun jälkeistä aikaa! :) Se ois äitiysloma nyt!! Vaikka sitä onki jo oltu kotona se 2 kk sairaslomalla...

Joulu meni meillä ihan kivasti ja suht rauhassa. Aattona oltiin lähinnä kahdestaan kotona, nopsaan käytiin anoppilassa, kun asuu tossa ihan lähellä. Joulupäivänä käytiin sitten mun vanhempien luona jne. Tapaninpäivä alkoi ilman sähköjä ja niin jatkui seuraavat 1,5 vuorokautta!! Uskomattoman avuttomaksi sitä tulee, kun on 2 päivää ilman sähköä. Eipä lämmitetty kotona ruokaa, käyty suihkussa, talokin alko jo kylmetä jne. Tapaninpäivän ilta meni takan ja kynttilöiden ääressä ihan vaan istuen... Nukkumaankin mentiin jo vähän ennen kymmentä... :LOL: Olipas ihana saada sähköt eilen illalla takaisin. Nyt pitää hakea pakasteet anoppilasta takaisin... :|

Vauvan tavarat alkaa olla jo kasassa, tänään ois tarkoitus hakea kaupasta viimeiset. Vähän ois vielä pestävää ja järjestettävää, ni ois kaikki ihan kunnossa jo.

Maha on jo aivan valtava, tai siltä ainakin tuntuu!! Se on joka paikassa tiellä! Ahdistaa ja puristaa jne... Kyljenkääntäminen sängyssä on yhtä tuskaa! Vatsa tulee vasta perässä ja selällään tuntuu ilkeeltä, liitokset paukkuu ja vihloo ja sitte alkaa tietty viel supistaa!! Muutenkin kipuja on alkunut olemaan enempi. Ihan joka puolella, varsinkin lantion alueella. Eva-Maria :wave:, ei kyllä mun kivut ihan noin pahoilta kuullosta, mut nukkuminen on alkanut olemaan tuskasta ja iltaisin onkin joskus aatellu, et onks pakko mennä nukkumaan...|O Jostain syystä vasen pakaralihas tuntuu siltä, kuin ois tehny valtavan pitkän juoksulenkin. Samoin vasen lonkka puutuu jonkin verran, vaikka makaiskin oikealla kyljellä.

Käsien puutumista on myös ollut. Liittyy varmaan turvotuksiin, välillä sormet on ihan pötkylät. Jouluaatto-aamuna googlesta keksin rannekanavaoireyhtymän, jonkalaisia oireita on mulla ollu ajoittain. Öisin on saattanut puutua (varsinkin vasemman) käsisistä sormet, lähinnä peukalo, etu- ja keskisormet. Ja päivällä kädet tuntuu pikkasen voimattomilta ja tönköiltä... Kunhan tää ei vaan pahentui ja alkais sormetkin särkeä...:stick:

keskustelun jatkaminen synnytysten jälkeen ois kiva kiva jatkaa vaikka sellaisessa salatussa kerhossa sitten. FB:n puolelle mä en siirry ja ois kyl kiva, jos ois vähän ees suojatumpaa tää kirjoittelu...

Sini Mulla ei oo ees enää käyny mielessä, et yrittäis sheivata jotain muuta ku kainalot... :kieh: Vatsan takia ei enää taivu niin kaksinkerroin, et sais jalkoja sheivattua, saati sitte tota puskaa mahan alla...! :LOL: Saavat sitte kätilöt ja lääkärit ihmetelle, jos haluavat. Eiköhän ne oo kaikkea nähny ja itellä alkaa olla jo sellainen olo, et ihan sama, kunhan tää lapsi tulis hyvissä ajoin ja ongelmitta ulos, ni nää kaikki vaivat loppuis. Enpä jaksa välittää kätilöiden "työskentely mukavuudesta" sen vertaa... :D

Eilen käväisin kotivaa'alla ja uudet kymmenluvut ovat menneet rikki! :attn: Alkuun oli painoa n. 54 kg, nyt vaaka näytti 71kg!! Ens viikolla neuvola, saas nähdä joko neukkutäti alkaa huomautella painosta, vielä ei ole sanonut mitään... ;)

Hirveetä valitusta tää taas oli, mut siltä tämä olo alkaa jo tuntumaan, et loppuis jo! :/ Hirveeetä aatellakkaan, jos tää menee sinne rv 42+ asti...! Toivottavasti syntyis ennemmin vaikka heti ku 37 tulee täyteen! :eek: Siihen ei olis enää pitkälti aikaakaan...:heart:

Undine ja pikkuinen poika 34+3
 
Undine, mulle on oikeasta ranteesta leikattu se rannekanava tuossa toukokuulla. Oireet lähti tuolta kyynärpäästä asti, tuli sellasia sähköiskun tyyppisiä tuohon kyynär-ranne välille, sormet oli tosi kipiät, tunto lähti välillä koko kädestä ja välillä osasta sormia ja hirvee pakottava kipu vaan koko ajan. Jonku verran helpotti sen leikkauksen jälkeen, mutta nyt tuntuu, että vasemmassa kädessä alkais olemaan samat hommelit. >< Ja se kipu yleensä äityy jos tekee pitkään samaa mekaanista liikettä, niiku itte olin siivoushommissa vielä kevätpuolella nii ei enää imuri pysyny käsissä loppuajasta. Mut jos sitä epäilee, nii sen pystyy helposti selvittämään fysioterapeutilla, ne tekee sellasen hermoratatutkimuksen missä mitataan käsiin kulkevan kahen eri hermon välistä aikaa.. Ku niiden pitäis kulkea yhtä aikaa nii jos erona alkaa olemaan yli 15 millisekuntia vai oliko se 1.5, enivei, nii sitte ne pistää leikkaukseen :)
 
Heippa!

Viimeyönä nukuin ilman mitään ongelmia! Vessassa kävin kerran :O
Ihme, kun eilen illalla koomasin sohvalla kuopuksen kanssa n 3 tuntia..
Luulen että hyvään yö-uneen auttoi se, että illalla kun menin petiin, nostin jalat seinälle varmaan 15 min ajaksi, ja pyörittelin nilkkoja sekä tein "polkupyörällä-ajo" liikkeitä :)
Ihan tunsi miten jalat "keveni".
Ensin yritin miehen saada hieromaan jalkojani, mutta eihän se jaksanu ku oli pitkän illan ollu töissä ja tänään oli aikaseen meno :(
Mutta enivei, se jalkojen ylös nostaminen auttoi onneksi :)

Tänään piti käydä ruokakaupasta maitoa hakee, ja heti ku hetken oli käppäilly kaupan käytäviä, alkoi supistella ilkiän tuntoisesti..
Ihan piti pysähtää ja puhaltaa : /
Nyt onneksi ihan hyvä olo.

Illalla ennen kun lähdettiin pötköttään, selitin miehelle että vauva on ollu tosi hiljainen kauan aikaa, ja mua huoletaa..
Aloin heiluttelee massua ja tökkiin josko sais yhdenkään potkun tuntumaan, mutta ei. Säikähdin. Taas.
Kun laitoin yöpaidan päälle ja vielä hieroin masua, niin jo alkoi kunnon mykellys mahassa, ja mulla pääs melkein märy :heart:
Iskä tuumas kun näki sen masun heilumisen että,- nytkö se piti se vaavi yötä vasten herättää, toinen varmaan tyytyväisenä nukkui ku nyt nuin möykkää...-

Semmosta tänne siis :)

Suffeli ja masumuru 33+3
 
moi!
Päivitetääs tännekin neuvolakuulumiset. Eli painoa oli tullu hurjat 200g ja sf oli kasvanu sentin, nyt siis 31,5 cm. Noin vähä painoo ei ookkaa tullu kertaakaan, mut nythän neuvola onkin kahen viikon välein. Terkka vihjaili, että helposti kyllä saa vielä kasvukontrolliultran, jos vaikuttaa ettei vaaveli kasva. En oo kyllä ite huolissani, samaa linjaa menee ku edellisessä raskaudessa ja onhan tota elopainoo jo siunaantunu 13,5 kg yhteensä. Aina on aikasemmissakin raskauksissa tasaantunu kasvu loppua kohti.
Sitte oli joku ihme hiiva pissinäyttees, muttei kuitenkaan kuulemma valkovuotonäyttees...Lekuri kerkiskin jo soittaa ja oli sitä mieltä, ettei tarvii mitenkää hoitaa. Verenpaine oli 130/78, pikkusen koholla, kun yleensä mulla on jotai vähä päälle 120, mutta ei terkka tosta mitää sanonu.
Seuraava neuvola taas sitte kahen viikon kuluttua, sit onki jo äippäloma alkanu :)

eipäs tällä kertaa oikeestaan muuta.Jaksamista meille!

sini77 ja vaaveli 33+1
 
hip hei!

Meillä iski sit kaikille lapsille silmätulehdus : /
Eli aamulla terveyskeskukseen meno..

Masuasukki on mykeltäny tänään ihan hirveänä :D

Onko muilla nyt joulun jälkeen tehny ruokahalu stoppia? Mulla ei haluttais syödä mitään, väkisin pitää jotain pientä napostaa silti, ja sit tulee huono-olo :|

sini, onko sulla sellasta kutinaa kuin tavan hiivatulehduksessa?
Kun mulla nyt toista päivää sellaista lievää kutinaa/kuivuuden tunnetta alapäässä..
Pitää aamulla kysästä samalla tuosta kun käytän muksut..

Nyt lasten kanssa vesiväreillä taiteileen!

Suffeli ja mm 33+4
 
Kylläpäs on minulla mennyt taas pitkä aika kun olen viimeksi käynyt täälä. No nyt joulusta asti oltu mammalomalla ja pari päivää tuli melkein vain nukuttua. Kai se oli jokin unipurkaus ku sais huokaista helpotuksesta, ettei enää tarvi herätä aamulla puoli viis töihin.
Pari viikkoa sitten vähä säikähdettiin kun neuvolassa vaavin syke huiteli lähellä 200! No sit meidän piti mennä keskussairaalaan tarkastaan tilanne. Sydänkäyrillä kaikki näytti hyvältä ja ultralla tutkivat kauan. Eli säikähdykselllä selvittiin. Vaavi oli ilmeisesti neuvolassa olessani vaan ylivireällä päällä. Mutta jotain hyvääkin ultrassa saimme tietää sukupuolenkin mutta se jääköön vielä täälä salaisuudeksi.

Tänään oli neuvola ja hb oli noussut itsestään 140, mikä oli tosi hyvä. Sf oli 32 ja painoa tullut 600G/vko. Kaikenkaikkiaan nyt tullut aikalailla 10kg. Verenpaine oli samaa luokkaa ku ennenkin.
Verikokeissakin piti taas käydä, kai viimeisen kerran kun tarkkaillaan vasta-aineita kun rh on neg.

Nyt pitäisi olla kaikki tavara valmiina. Eilen ostettiin vaipat. Otettiin sit kolmea eri merkkiä ihan varoiksi kun ei tiedä mikä on sopiva ja saa rauhassa kokeilla. Sairaalakassin pakkaamista olen miettinyt jo ja lähipäivinä ajattelin sen tehdä. Eilen nimittäin tuli muutama niin kipeä supistus, että ne aina saavat miettimään et koskaan ei tiedä milloin syntyy. Neuvolan tätikin sanoi, et vaavi on jo ihan valmis pakkaus ja kukaan ei estele jos nyt syntyy. Toki olisihan sen hyvä pari viikkoa ainakin vielä massaa kasvattaa, kuulemma aika siro vielä. Syntymäpainoksi arvioitiin 2-3kg.

Viikot nyt 35+1.
 
Heips täältäkin pitkästä aikaa! Jotenkin laiskasti tulee kirjoiteltua, vaikka seurailen palstaa useamman kerran viikossa :)

Miekin eilen ryhdistäydyin ja pesin ekan koneellisen vauvan vaatteita. Samalla tein vähän inventaariota oisiko jotain tarvinu aleista lisää, mutta hyvimpä noita vaateita on kun on oman esikoisen vaatteet ja vielä kaverilta jotain lainassa. Muutama heräteostos silti lähti kaupoilta mukaan :D Hoitotarvikkeita pitäisi käydä ostelemassa tässä parin viikon sisällä, äitini haluaa lähteä maksumieheksi ja sehän vain passaa :) Sairaalakassiin oisi hygieniatarvikkeet hommattu, mutta kassi vielä uupuu sekä eväät tietty.

Maitoa on alkanut tulla, viime yönä näemmä hiukan enempikin :D Pitänee kohta alkaa liivinsuojia pitää. Viime viikonloppuna pieni verenvuoto säikytti ja sitä tutkittiin neuvolalääkärillä sekä äitipolilla, mutta mitään ei löytynyt. Kuulemma kohdunsuun kypsyminen voi aiheuttaa, vaikka mitään selvää ei ollutkaan vielä havaittavissa. Pieniä veriviiruja ollut tuon jälkeenkin. Vauva sai painoarvioksi 1,7 kg ja 1,8kg, ihmetyttää hänen pieni kokonsa kun esikoinen oli näillä viikoilla jo 500g isompi. Lääkäri tyytyi toteamaan, että kaikki ovat erilaisia ja kaikki näyttäisi olevan hyvin. Siihen siis on luottaminen.

Hurjaa, että kohta alkaa ekoja vauvauutisia jo tulemaan, niitä innolla odotellessa :popcorn:

Pepe10 :heart: Papana 32+3
 
Lopun enteitä? Nyt on kypsä olotila jo entistä kypsempi. En tiedä onko vauva kiinnittynyt jo? Ainakin sen pää tuntuu kuulana jalkojen välissä kävellessä ja liikkuessa muutenkin. Ruokahalu on täälläkin vähentynyt huomattavasti. Vatsa on ruvennut pitkän tauon jälkeen toimimaan varsin vilkkaasti. Ja ne kuuluisat supistukset- viime yönäkin valvoin 10 min. välein kolmeen asti. Mies jo soitti vähän hädissään yövuorosta, että miten tehdään? Suppareista puuttui kuitenkin ihan se terävyys, mitä jollain tapaa osaa odottaa ja vähän pelätäkin. Torstaina onkin viimeinen äitipolikäynti. Siellä tehdään aunakin pienen painoarvio. Hyvin omanapaista viestiä tällä kertaa.

Ihanaa Uutta Vuotta kaikille- se on meidän murusten vuosi!

T. luputupuna & heppuli 35+3 (ultran mukaan 35+6)
 
Abrakadabra Kiitos, muutosta on selvitty! :) Uusi koti on ihana ja nyt alkaa sitten "J":n tavaroitten laittelu ihan urakalla. Tuolla odottaa sängyn päällä monta läjää koneeseen menossa! :heart: Vielä mietin vaan sitä pesuainetta... Taidan ostaa vaan jonkun suht hajusteettoman ja hellävaraisen, eiköhän noita ole joka lähtöön. Onko muuten jotain ainetta mitä EI kannata ostaa? Jotkut pesuaineet kun tahtoo olla semmosia ettei edes perustahrat irtoa...
Pakko muuten lisäksi kysyä sinulta Abrakadabra, mistä päin olet kotoisin? :) Ihana on tuo sinun murre millä kirjoittelet! Itse oon täältä savon sydämestä!

Turvotusta on täälläkin ollut ja kihlasormus on killunut kaulakorussa jo hyvän tovin myös noiden atopioiden takia.

Suppareita, edes niitä harjoitus(?)sellaisia ei ole ollut minkäänlaisia! Tai sitten en osaa hahmottaa niitä. Mutta ei mitään kipuja tms. Olo/liikkuminen on vaan jo melko tukalaa ja kun pikku herra päättää kylkeään kääntää niin koko mahapallero muuttaa muotoaan ja liikkuu joka puolelle! :D Neuvolassa sanottiin viimeks että on ollu pää edellä jo hyvän aikaa, mutta kyllä minusta tuntuu että tämä asukki on pääsääntöisesti poikittain täällä! Neukkutäti sanoii myös että ei ihme että tunnet liikkeet joka puolella kun liikkuu herra niin nopeasti että ei kerkee paljon tunnustella tms...heh, odotan siis ikiliikkujaa! :LOL:
Noh, kunhan vaan edes loppuvaiheessa malttais jäädä oikeaan asentoon... :O :)

Ruokahalu on täälläkin hieman stopannut, samoin makean himo. Omput maistuu nyt ja hieman pakon edessä maksalaatikko yms. rautapitoiset ruoat. Hemppari oli enää 107 neuvolassa ja rautatabletit on loppu. Pitää rynnätä niitä lisää ettimään niin ei pääse väsy iskemään ja vaavikin hapettuu tarpeeks.

Undine, minäkin olen todella mielelläni täällä kirjoittelemassa! Olkoot Facebook minun puolestani eri tarkoitukseen ja tämä sitten näitä mammahommia varten. :) Ja jos jotain lastenhoitoketjua tms. olitte perustamassa, olisin mielelläni mukana! :flower:

Mutta oikein onnellista vuoden 2012 alkua kaikille mammoille! :heart: Kohta on jo meidän vuoro, alkaa jännittämään jo ihan tosissaan!!! :)

- Lilu & "J" 32+6 - :heart:
 
Täällä myös keilapallo tunkeitunut jalkoväliin..:S Koirien ja vaunun kanssa alle 2km matka kävellen vei 45min.............. Tukalaa siis. Häpyluu on kovin kipeä, melkein kosketusarka ja häntäluun puolella tänään tuntunut oudolle, vähän niin kun painetta tms. Taitaa siis olla herra laskeutunut tai ainakin laskeutumaan päin. Nivuset on kovin kipeet ja autoon meno/ pois nousu, kyykistyminen on kovin vaikeeta ja ylös nousu oikeen vihlasee:(
Mahalla on ollut hikka nyt varmaan viimeset viikon aikana hyvin usein,joten voin ilokseni todeta että ainakin hengitysharkoituksia ahkerasti tehdään..;)

Muuten olo ihan suht ok. Yöt on vaikeita kun ei asentoa meinaa löytyä mutta muuten ihan ok. Esikoinen räkätaudissa taas, ja sen yskä valvottaa lapsen lisäksi myös minua:(

Uusivuosi ja uudet kujeet, ostettiin tänään raketteja ja tinaa illaksi:) Meillä on "tyttöjen uusivuosi" mummalassa. Äitini, veljen tyttöystävän, esikoisen ja koirien kanssa:) Hyvää ruokaa ja seurakin on ihan jees..:D

Rentouttavaa uuttavuotta!:)

Millanen ja Oiva 33+0 Poks Poks
 
Ihan vain pienenä käytännön vinkkinä, että kannattee oikiasti alakaa pakkaileen sitä sairaalakassia. :D Täällä nimittäin köllötellään jo sairaalasa mammaosastola. Aikastettiin sitten synnytystapa-arviota ihan urakala, perjantaina aamusta tultiin osastole ko osa lapsivesistä meni. Mittään hättää täälä ei ole antibioottitipasa ja käyrilä maatesa. Ultrasa toettiin että lapsivettä on paljon ja epäily on että tuo hulahtunu lapsivesi on karannu ylempää ko kalvot on ehjät. Kovin ylhääläki tuo mukula vielä hengailee. Supistuksista ei oo mittään havaintoa, joten tuskin sitä ihan vielä aletaan jakkauttuun. :)

Vauvanvaatteet sain onneksi pestyä alkuviikosta ja torstaina kävin ostamasa pinnasänkyyn patjan. Lisäksi sain tehtyä makkariin tilan vauvan romppeile. Jäi hellule kuitenki aikalaila hommia ko kehto ja hoitopöytä on vielä maailmala. Ja vaatekauppaanhan tuo mies joutuu jos tältä reissulta kotiudutaan kahesa osasa. :D

Lilu Kiitos ja kiva kuulla että murre miellyttää. Mie olen Lapin tyär ja tämä minu kieli on jonkilainen sekotus yleiskieltä ja peräpohjolan murretta.

Kipujen ja supistusten kans taistelevile kovasti voimia. :hug:

Hyvät uuet vuojet itte kullekki!

Abrakadabra ja Tiitiäinen 35+1
 

Yhteistyössä