Helmikuun hippuset 2012 **tammikuussa**

Hei! Kävin vaan pikaisesti kurkkimassa mitä muille helmikuun odottajalle kuuluu, en siis ole kirjottanu tänne ennen mutta pisti silmään, että ainakin VENNIEllä vauva on perätilassa? :attn: Saanko kysyä mitkä asiat vaikutti sektiopäätökseen? Kysyn ihan hyvällä, sillä itselläni on sama tilanne ja kamppailen asian kanssa aikalailla. Tiedetään, että on pieni vauva tulossa kuten teilläkin. Aikaisemmat vauvat ovat olleet saman kokoisia (max 3100g) ja synnytykset menneet hyvin jos ei lasketa sitä, että ovat olleet syöksysynnytyksiä. Tuon pienen seikan vuoksi perätilavauvan alatiesynnytys tulis kysymykseen vain ja ainoastaan käynnistettynä. EN HALUA synnyttää perätilassa alakautta mutta en myöskään halua sektiota :(
 
Hömppö Oletko puhunut mahdollisesta vauvan kääntöyrityksestä neuvolassa? Kun viikkoja on riittämiin niin käsittääkseni voidaan yrittää kääntöä ulkoisesti?

Ja juu Bees&HOney palstan Eki on legenda..:D

Millanen ja Oiva 34+6 Huomenna on jo "turvalliset viikot"...:)
 
Täältä taustalta seurailleena täytyy kommentoida ringaa tuohon sun synnäritutustumisreissuun.

Me käytiin just viime sunnuntaina tutustumassa Vammalan aluesairaalaan, jossa siis myös Tamperelaisten on mahdollista synnyttää. Aivan ihana paikka! Rauhallista, ruuhkista ei puhettakaan, kätilöillä "järki päässä" eli synnytystä pidetään luonnollisena asiana johon puututaan mahdollisimman vähän. Kätilöiden asenne aivan huippu: synnyttäjää autetaan parhaan mukaan, eikä sanella miten tehdään tai varsinkaan esim. laiteta synnyttäjää sängylle ponnistamaan koska se on tapana tai helppo asento kätilölle. Siellä on iso allas (johon saa myös synnyttää jos lääkärin mielestä ok), kaikki mahdolliset ponnistusasennot on ok, lapsi annetaan heti äidille, eikä sydänkäyrää oteta joka hetki kuten Taysissa (oli ahdistavaa kun rajoitti liikkumista paljon), joka on kuulemma teknisin Suomen synnäreistä.

Täytyi mainostaa, kun itselle tuli niin hyvä olo tulevasta synnytyksestä siellä käynnin jälkeen. :) Lisää tietoa löytyy netistä ja sairaalaan saa soittaa milloin vain, siellä ollaan tosi asiakaspalveluhenkisiä.

Mutta täytyy myöntää, että ekan synnytin Taysissa ja se oli hyvä kokemus, kun saimme hyvät kätilöt. Nyt kuitenkin tietoa on karttunut niin paljon lisää, että olen onnellinen kun on toi Vammala-mahdollisuus, jossa mun mielestä synnytykset hoidetaan oikealla tyylillä.
 
Hömppö esikoisen kohdalla sektioon mentiin, koska vauva oli perätilassa ja synnytys alkoi ennenaikaisesti lapsiveden menolla ja minkäänlaista synnytystapa-arviota tms. ei oltu tehty. Siinä ei oikeastaan edes kyselty mitään vaan minua kiidätettiin kohti leikkaussalia ennenkuin ehdin edes tajuta mitä tapahtuu.

Toisen kohdalla on nyt siis synnytystapa-arvio ensi tiistaina, mutta äippäpolin päivystävän lääkärin mukaan lapsivettä ei olisi tarpeeksi käännökseen. Kyselin neuvolan terkalta tuosta perätilasynnytyksestä ja siitä "pakotetaanko" synnyttämään perätilavauvakin alakautta. Minulle se perätilasynnytys ei ole siis koskaan ollut edes ajatuksen tasolla vaihtoehtona. Täällä Hyvinkäällä eivät terkan mukaan erityisen innokkaasti tarjoa sitä, jos ei ole entuudestaan alatiesynnytystä takana. Minulle sektio on sopiva vaihtoehto, koska edellisestä sektiosta jäi positiivinen kokemus ja toipuminen oli nopeaa. Minulla ei ole myöskään kokemusta normaalista alatiesynnytyksestä, joten olen tässä kohtaa kuin ensisynnyttäjä ja suoraan sanottuna perä edellä tulevan vauvan synnytys kammoksuttaa minua paljon ennemmän kuin leikkaus. Molemmissa on totta kai riskinsä.

Ringaa jopa oli tympeä tutustuminen synnärille. : / Käytiin miehen kanssa Hyinkään sairaalassa katsomassa paikkoja. Se oli hieman erilainen kokemus. Sielläkin kyllä sanottiin, että heillä on ollut nyt kiirettä ja välillä joudutaan käännyttämään synnyttäjät toiseen sairaalaan, joten pitää ensim soittaa, mutta ei sitä kiirettä muuten korostettu. Esiteltiin synnytyshuonetta, potilashuoneita ja ammetta näytettiin myös. Meille sanottiin, että ammeessa on yleensä suuri vaihtuvuus, koska siellä tulee sen verran kuuma, ettei kukaan jaksa olla kauhean kauaa. Ja kuulemma kaikenlaisia apuväleitä löytyy (jakkaraa, palloa yms.), pitää muistaa vain kysellä niitä henkilökunnalta. Ja kuulemma koko ajan yksi kätilö valvoo synnyttäjää. Tosin se voi vaihtua matkan varrella vuoronvaihtojen mukaan.

Vennie ja Pikku E 35 + 5 :heart:
 
moikka!
Neuvolaterkkuja: kaikki kunnos, sf pysyny samana 31,5 cm ja painoo tullu 500g ja vaavi oli laskeutunu :) Eli siis lähtökuopissa, saapa kattoo meneekö vielä muutama viikko vai voiko jo piankin olla tositoimintaa luvassa :) Ultralla terkka kattoi vesitilannetta ja istukkaa ja molemmat olivat kunnossa. Kokoa ei osannut mitata, mut sanoi ettei näytä liian pienelle eikä jättiläiselle, et oliskohan samaa linjaa kuin kaksi aikaisempaakin.
Valittelin tuota jatkuvaa unettomuutta niin eipä tuo muuta kuin lohdutteli, että todnäk tasaantuu kun vauva syntyy..Toivottavasti, ei oo nimittäin kiva ajatus, että ei saa nukuttua pöllönä, vaan kukkuu ja kiemurtaa sängyssä.
Kävin myös vihdoin ja viimein hakees canestenit apteekista, kun niin rasittavaa tuo kutina. Lekurihan oli tosiaan sitä mieltä, ettei tartte hoitaa, just just. Sen siitä karkin syönnistä saa.
Eipä täällä muuta, synnytys mielessä pyörii..

sini77 ja vaavi 35+2
 
siippanen, muakin olis omalla tavallaan kiehtonut toi Vammala, mutta näin autottomana sinne olis hieman vaikeampi päästä plus sit en tiedä kuinka saisin lupaakaan rd:n takia, kun näillä näkymin olis aika iso muksu tulossa :/ Ja pitää nyt vaan toivoa, että ne olis siellä TAYSissa antanut vaikka "tahallaan" väärän kuvan, jotta jäis parempi maku suuhun kun on annettu ymmärtää :D Kuitenkin tähän asti mitä oon juttua kuullut, niin jokainen muksu on pihalle saatu ja kotiin, sehän se on pääasia ;D Tosin olishan se mukavaa, että synnytys menis hyvin ja olis turvallinen olo, etenkin näin kun on esikoinen kyseessä. Pitääkin ihan tiistaina kysellä vähän tarkemmin vielä, kun on ä-polille kontrolliaikaa. :)

ringaa ja masumies 33+3
 
Äiteex paljon onnea!!! Vauhtia on piisannut jo heti lähdöstä. Toivottavasti siellä on kaikki menny hyvin eteenpäin toimenpiteineen ja lapsi on hyvässä hoidossa. :flower:

Abrakadabralle myös onnittelut vielä tätäki kautta :)

Ringaa eikai tommosta synnäriin tutustumista TAYSissa?! Uskomatonta! Mie oon menossa sinne ens viikolla, katotaas onko sama ääni kellossa. Voi helvetti, en halua sinne jos on tommosta ja pitää käyrämittarissa roikkua kiinni ja laitteiden varassa vaan olla niinku siippanen kerto. Kamaluutta jos synnytys on semmosta saman kaavan mukaan, toimenpidettä ja tutkimusta toisensa jälkeen-touhua.

Kuinka hyvin synnyttäjän toiveet huomioidaan sairaaloissa? :attn: uudelleensynnyttäjät/jo synnyttäneet!!!

Tietty mahdollisuuksien ja tilanteen mukaan pitää mennä, mutta jos ei halua että on piuhoissa kiinni jatkuvasti ni onko ihan pakko........ vaikka se kuinka olis sairaalan tyyli ja tapa? Musta taitaa tulla hankala synnyttäjä.

( . ) 37+1 tänään :heart:
Neuvolassa muutama päivä sitten kaikki hyvin. rv 36+6 SF-mitta 33 cm, palasi omalle käyrälleen kun oma terkka oli mittaamassa pitkästä aikaa. Vauva alkaa olla laskeutunut, pää ei ollut enää heiluteltavissa. Paino -1300 g/vko. Nyt paino on kiivenny sitte sen 20 kiloa, toivottavasti ei nouse enempää ja laskusuunta jatkus.

Kestovaippailua ajattelin alkaa harrastamaan, ainakin osittain ja heti alusta saakka jos se on mahollista ja jaksamista riittää. Harsot ja imut sain ystävältä, nyt kutimilla on villahousua ja ompelukone suruuttaa ihkuja vaippakuoria! Oikeenlaista kuorikangasta en oo vielä hankkinu mutta muunlaisia virityksiä oon kokeillu tehä. Oon vähän kyllä höpsähtäny tähän touhuun, viime yönä näin jo untakin kestovaipoista :LOL: Mutta kiva kun on edes yksi asia mikä oikeasti kiinnostaa ja mistä löytyy koko ajan uutta tietoa. Ja saapi tehä niitä vaippoja ja kuoria ja harjotella harsojen taittelua jne jne. Eipähän oo päivät ollu enää niin pitkiä ku on ollu mielekästä tekemistä.

Voikaa hyvin, varokaa liukkaita kelejä!

ilutiak ja kuplisvauvva 37+1
 
Viime yö ei ollut kovin kiva yö..:/ en tiedä mitä ihmettä tuo lapsi touhus mahassa mutta heräsin siihen että ihan kun joku olis aikuisen nyrkillä ja myös vastaavalla voimalla sisältä päin lyönyt kohdunsuulle!:S Sitten alkoi kauhee möyriminen ja pöyriminen ppotkuineen ja työntelyineen mahassa sillä seurauksella että noita tosi kivuiliaita "iskuja" tuli useampi ja ne sattu niin paljon että ääneen tuli ulistua:( Koko episodi kesti ehkä noin reilu tunnin jonka jälkeen tuli sitten Oivalle hikka. Sitten sitä mahan hytkymistä kesti ties miten pitkään, ite jäi vaan pyörimään pelko perseessä että perkele nyttenkö se meinaa syntyä ja että toivottavasti ei menny lapsi vedet kun tuntu että mukamas jotain olis valahtamassa pihalle..:/ No aamu päivän ajan on nyt sitten epämääräisesti tullut kellertäväälimaa vessassa käydessä,onko sitten limatulppaa vai jotain muuta.Mene ja tiedä.
Kipeitä supistuksia ei tullut eikä ole tullut tänäänkään. Eiliset lumityöt ei ollu ehkä sittenkään niin fiksu ajatus... :whistle: :ashamed:

Joskos sitä vaikka ens viikon alussa yrittäis saada kaiken oikeesti tarpeellisen viel hommattua. Imetysliivit nyt sitten tulee 1-2vkon sisään bebelanen verkkosivuille ja sieltä sitten saa laitettua tilaukseen itselle, ja pitää olla sormet ristissä ettäkö nämä uudet olis sitten sopivat. :attn: Liikkeen myyntipäälikkö tms. itse soitteli eilen kun laitoin s.postilla kyselyjä oikeen kokoisista liiveistä, ja ne joudutaan tilaamaan euroopasta jostain joten tulemiseen menee hetki.

ps. Mittasin eilen mahan ympäryksen kankaisella mitalla ja navan kohdalta lukemaksi tuli 121cm..... Alempaa maha on viellä isompi joten sieltä tuli vielä suurempia lukemia,mutta nuo jenkkikset antaa siihen kyl hyvin lisän..:D

Millanen ja Oiva 35+0 poks:eek:

pps. Olen ollut tosi tunnollinen tuon edellisen neuvola käynnillä saadun herkkulakon suhteen ja viime viikolla oli la karkkipäivä ( eikä ollu ees överi päivä :D ) ja tänään taas tämän viikon karkkipäivä! :wave: Olen ylpeä itsestäni..:cool:
Joten tänään teen köyhiäritareita! NAM :p
 
Moikka!

Raportoidaanpa täältäki, aamulla viiden jälkee heräsin siihen et koko maha ja selkä oli julmetun kipee ja maha taas kivikova pallo. Ei siinä voinu nukkua vaan otin särkylääkettä ja supisteli aika jytäkästi 10-15 min välein aina 5-6 min kerralla. Vessas huomasin et housuissa oli jotai ihan hajutonta märkää, oli erilaista kuin valkovuoto. Soittelin polille ja sanoivat, että seuraile tuleeko lisää vettä ja ettei kannata supparien kans kauheen kauaa ootella. No, supistukset tos aamun aikana harveni ja loppui, joten harjottelua oli vasta.

Jotenki on vaan vahva tunne ettei täs välttämättä enää viikkoja mee.. Ens viikolla tietty tietää enemmän, ku terkka kattoo ton kohdunkaulan tilanteen.
Polilla olivat soittaes sitä mieltä, ettei nyt tarviis vielä syntyä, mutta eivät ala estämään jos synnytys alkaa. Jännää! Hirmusta elämöintiä vauva kyllä mahassa piti, iha seilas peput ja nyrkit ja jalat pitkin ja poikin. Samaan aikaan puski tonne alaspäin, että tuntui kyllä aika lailla siltä, että läpi tullaan.

Saiskohan tänään nyt jotai tehtyä kun on taas nukkunu vähä extraa. Tekis mieli jotain hyvää, köyhät ritarit kuulosti hyvälle :)
 
Viimeksi muokattu:
ringaa ja ilutiak, mulle kyllä viimeksi sattui tosi kivat kätilöt kahdessa vuorossa viime kerralla, jotka jaksoi tosi hyvin vastailla mun kysymyksiin ja jutella vaihtoehdoista ja sitä kautta tuli kyllä sellainen olo että sain päättää itse omista asioistani. Mutta sitä käyrää tosiaan otettiin n. 20 min kerrallaan varmaan kerran tunnissa ja sitten kalvojen puhkaisun jälkeen laitettiin vauvalle se anturi päähän, koska sain kohdunkaulanpuudutteen.

Nyt olen käynyt aktiivinen synnytys ry:n teemailloissa ja sieltä on tullut paljon ihan faktatietoa ja tietoa toisten kokemuksista synnytyksessä. Taysiin mennessä kannattaa kuulemma olla synnytystoivelista mukana vastaanottoon mennessä ja sen pohjalta vastaanottava kätilö voi hieman valita sopivaa kätilöä synnytyssaliin mahdollisuuksien rajoissa. Esim. jakkaralla synnyttäminen ja jos haluaa lapsen heti rinnalle ovat kuulemma sellaisia asioita mitkä vaatimalla pitäisi saada. (Siinä, ettei vauvaa heti annettaisi äidille on sellainen idea, että lapsen pitäisi saada kaikki istukkaveri itselleen ja olla istukkaa alempana niin kauan kuin se sykkii, mikä kestää kai joitakin minuutteja. Mun saamien tietojen mukaan lapsi voi kuitenkin hyvin olla äidin masulla, mutta napanuoraa ei vaan heti katkaista sen veren saamiseksi.) Sydänkäyrän ottamisesta en ole varma, että voiko siihen vaikuttaa, kun se tuntuu olevan niin oleellinen osa vauvan hyvinvoinnin seurantaa siellä.

Jos on joitain itselle tärkeitä asioita, niin ne kannattaa miettiä etukäteen ja valmistella vaikka tukihenkilö tarvittaessa vaatimaan. Itse olen saanut kannustusta juurikin hankalaksi synnyttäjäksi rupeamiseen. ;D Äidin turvallisella ololla ja itsemääräämisoikeudella on niin iso merkitys synnytyksen kulkuun, että se kuulemani mukaan kannattaa ja itse allekirjoitan sen myös.

Kätilön tehtävähän on olla avuksi parhaansa mukaan, Tayskin vaan on niin iso yksikkö, että sinne mahtuu monenlaista tapaa ja tyyliä. Kuulinpa kuitenkin myös, että koska kätilöitä on paljon, niin on mahdollista ainakin yrittää vaatia kätilön vaihtoa, jos yhteistyö ei kertakaikkiaan onnistu.

Me pidetään nyt kaikki sormet ja varpaat ristissä, että vauveli päättää syntyä arkena, koska Vammalaan ei la-su oteta synnyttäjiä. Ja jos se päättää tulla viikonloppuna, mennään toivelistan kanssa Tayssiin ja luotetaan siihen, että saadaan luonnonmukaisuuteen luottavat kätilöt. :)
 
Hömppö Oletko puhunut mahdollisesta vauvan kääntöyrityksestä neuvolassa? Kun viikkoja on riittämiin niin käsittääkseni voidaan yrittää kääntöä ulkoisesti?

Ja juu Bees&HOney palstan Eki on legenda..:D

Millanen ja Oiva 34+6 Huomenna on jo "turvalliset viikot"...:)
Joo kyllä mulle tehdään lähete äitiyspkl:lle jossa katotaan mahdollista kääntöyritystä. Mulla vaan ei lapsivettä mitenkään kovin hirveesti oo ja istukka etuseinämässä kiinni ja nää molemmat kai vähän vaikeuttaa sitä kääntöä. Seuraava neuvola on vasta reilun viikon päästä jolloin ois jo rv 35. Ei muuten hermostuttais niin paljo mutta 2 ensimmäistä lasta synty jo rv 37+1 ja 2 seuraavaakin reilusti ennen l.a.

Vennie kiitos tiedosta. Sun tilanteessa sektio varmasti onkin kaikista paras vaihtoehto kun ei alatiesynnytyksiä ole takana. Ja oliko muutenkin niin, että jos edellinen synnytys on sektio niin perätilavauvan synnytys ei edes tule kysymykseen alakautta vaikka alatiesynnytyksiä oliskin?
 
Heipparallaa vaan kaikille!!Viikkoja kasassa nyt 36+5 ja olo on kans sen mukainen!!Jo yli kuukausi sitten mulla todettiin suonikohju emättimessä ja se on tuonut vähemmän mukavia kiputiloja + että huomasin tuossa viikko takaperin että mulla on myös peräpukama!!Vatsaa ja selkää on jomottanut melko säännöllisesti ja sit on myös tuntunut siltä kun olis valunut jotain pikku housuihin,mutta kaiketi se on valkovuotoa!!Ens torstaina olisi TYKSIS käynti ja synnytyksen käynnistämisen suunnittelu!!Nyt mua on se asia alkanut jännittää ihan hirveästi!!Mulla kans tää vaavi ruvaa päänsä niin että sattuu,sekä nyrkkeilee että potkii kovasti!!Välillä sattuu kunnolla ja uni on aika hakusessa!!Niin...OIKEIN PALJON ONNEA Äiteex pikkuisen syntymästä!!Piakkoin tässä itselläkin pienokainen sylissä!! :D :D
miita1969 & Lilliputti 36+5
 
POKSISTA vaan 35+0! :) :heart:
Tämä viikko menikin sitten nopeampaa...Se olisi viisi viikkoa laskettuun, TOIVON kyllä että pääsisin tositoimiin jo ennen sitä. Odottavan aika on P-I-T-K-Ä...vähän turhankii pitkä. :p

Huh, onpas ollut tympeitä käyntejä tosissaan synnäreillä... :O Toivottavasti löytävät innostuneisuuden ja iloisuuden sitten jostain vaikka kiirettä ja ruuhkaa olisikin! Meillä on synnytyssairaalana tuo KYS, tuossa ihan lähistöllä. Mutta eipä taideta videota/powerpointtia kummemmin päästä tutustumaan tiloihin! Hieman ihmetyttää mutta kunhan nyt edes oikean oven näyttäisivät mistä pitää sitten tuli persiissä juosta kun h-hetket on käsillä...:LOL: En ole kyllä asiaa sen kummemmin miettinytkään, eiköhän sitä siellä paikan päällä opasteta kun aika sitten tulee.

Yöunet on kyllä kortilla voi hyvänen aika... Se pyöriminen ja kaiken ajatteleminen alkaa tuossa aamuyöstä ja sitten uni tulee takasin joskus 6 aikaan aamulla. Synnytys jännittää, ja nyt on ruennut pyörimään enemmän ja enemmän ajatuksissa tämän lapsen terveys! Itselläni on ollut pienestä pitäen suht hankalat allergiat ja tämä atooppinen iho..Noh, pieniä vaivoja sinänsä jos vaavi on muuten terve. Mutta sekin mietityttää...Entäs jos ei olekaan... :O Kyllä kai tässä ehtii itsensä vielä sekopääksi ajatella, siksi olisikin ihan mukavaa jos "J" päättäis kaikessa ihanuudessaan syntyä vaikka parin, kolmen viikon päästä! :D Ei sekois tämä mamma totaalisesti, heh.

Tällä vaavilla taitaa olla megapitkät jalat kun pylly tuntuu toisella puolella mahaa ja jalat (?!) toisella puolella..toivottavasti se pää on nyt tuolla alhaalla. Tiistaina se viimeinen lääkärineuvola, jännittää sekin! :)

Joskos nyt kampeais kauppaan ja siivoilis taas hieman hissukseen... :)

Kirpakkaa pakkaspäivää mammat!
:flower:

- Lilu & pikkuäijä 35+0 - :heart:
 
ilutiak, voihan olla, et sillä kätilöllä oli vaan huono päivä joka sitä esitystä piti. Ainakin toivon niin! :D Tai sit ne antaa tahallaan huonon kuvan, et tosiaan kokemukset olis paremmat kun odotukset :D Tai sit siellä vaan on ihan perseestä, niinkun sai ymmärtää. Tosin, en mäkää oo kyl ite henkilökohtasesti kuullut mitään huonoja kokemuksia TAYSista, kaikilla tutuilta ja kavereilta kuullut pelkkiä hyviä kokemuksia. :) Ja eikös se niin oo, et yleensä huonot kokemukset jaetaan herkemmin kun ne hyvät, joten muiden kokemusten mukaan taas saa TAYSista eri käsityksen :) Olis ehkä pitänyt jättää menemättä sinne, ettei olis nyt sit pelko persiissä kokoaikaa :)

Hitto täällä ei oikein tapahdu mitään missään. Supistukset on ihan olemattomia ja olo on kun ei olis koskaan raskaana ollutkaan! Mitä nyt välillä pikkukaverin koivet painaa ikävästi kylkiin tai tohon rintaan, mutta muuten voisin vaikka melkein juosta maratoonin! (no ei ehkä kyllä mun kunnolla...) No, toisaalta viikotkin vielä niin vähissä, että ehkäpä sieltä vielä joskus jotain oireita alkaa ilmaantuun! :D

ringaa ja masumies 33+6

ps. Oltiin tipahdettu jo kakkossivulle ;<
 
äippäpolil käyty käynnistyksen suunnittelus rv 36+2;:
lapsivettä normaalisti ja hyvin sai mitat otettua ultral sekä käsillä,paino pojalla nyt 3,1kg eli kivan kokoinen kaveri tulossa..käynnistys 10.2 vasta koska mulla niin epäkypsä kohdunsuuntilanne kun vaan voi olla...sit aloin vuotaa ihan kivasti verta tutkimuksen jälkeen..kaikki pöksyt ja side aivan läpi..nyt ei onneks enää tule kun vähän verta..
 
millanen, ihana maha! :) On kyllä tosissaan symmetrisen pyöreä kuin rantapallo! :D

Puuh ja huh, kävin äipän kanssa kaupungilla hieman ostoksilla (=maratooni tällä mahalla ja kipeällä persuksella) ja nyt on hikoilutilanne sen mukainen... Onko muilla lisääntynyt hikoilu yms. kehon "toiminnot" nyt kun aletaan olla jo loppusuoralla? :p Join vaivaisen teekupin, tosin aika nopeasti, ennen kun lähdettiin tuonne kaupungille urheilemaan ni huh että tuli kuuma. Tosin, onhan tässä tätä lisäpainoakin mukavasti mukana että ihan tuo reenauksesta käy kyllä... :LOL:
 
Millasella komea maha :D

Täällä 36 raskausviikkoa täynnä (ja päivä päällekin) ja huomenna se synnytystapa-arvio. Erittäin jännittävää =) Ja postista tuli ilmoitus, että pinnasänky olisi noudettavissa ja lisäksi oli pessyt ensimmäisen koneellisen vauvanvaatteita. Tätä sietää jo melkein juhlia :D Ex yritti kyllä pilata päivää marttyyriasenteellaan, mutta sen päätin ignoorata täysin :stick:

Hömppö ilmeisesti sektion jälkeen alatiesynnytyksessä on riski siitä, että kohdussa ne leikkausarvet voisi revetä ja oisko sitten perätilasynnytyksessä suurempi riski. En tosin ole varma asiasta.

Modesti enpä ole kuullutkaan, että noilla konstein voisi saada vauvan kääntymään. Ei ole koskaan neuvolassa ollut mitään puhetta, vaikka on jo toinen perätilaraskaus menossa. Molemmat on kyllä olleet alusta lähtien niin tiukasti perätilassa, että varmaan niillä on ollut joku hyvä syy siihen. Pikku E:kään ei ole yhdessäkään ultrassa tai tutkimuksessa ollut pää alaspäin. Poikittain oli ihan alkuvaiheessa, kunnes istuma-asento vakiintui. Mulla on lisäksi mahaa leikattu keisanrinleikkauksen lisäksi muutenkin, joten sekin voi vaikuttaa asiaan.

Nyt taidan pötkähtää tähän sohvalle tyhjentämään digiboksia =)

Vennie ja Pikku E 36 + 1 :heart:
 
Pirtsakkaa huomenta!

Ihana, hyvin nukuttu yö takana :heart:

Onkos muiden mahat tehneet katoamistemppuja?
Tänään piti herätessä ihan miettiä unenpöperöissään että -olinkos raskaana, vai oonko uneksinu...
Vauveli painautuu yön aikana vissiin alemmas ja massukin sitten tuntuu pienemmältä..
Muutenkin masu on kyllä laskeutunut :)

Tänään olis tarkoitus laittaa vauvalle hoitopiste valmiiksi, ja puuhailla kuopuksen kanssa jotain kivaa :)
Voitas vaikka käydä katsomassa kaverin vauvaa :heart:

Ostoksille en sitten pääsekään :|
Mies oli sitä mieltä ettei enää halua mua päästää yksinään, ja kyllä toisaalta ymmärrän kun on ollut nuita suppareita ja vaivoja.. Mut toisaalta kun eilen mies tämän ilmoitti, niin itkuraivarithan multa pääsi :kieh: ...hormoonit...

Täällä palstalla aika hiljaista ollut, mutta eiköhän vilkastu kun kohta alkaa helmivaaveja putkahtelemaan! :D

Mukavaa tiistaita mammat ja masukit!
Suffeli ja masumuru 36+2
 
Heippa =)

Synnytystapa-arviossa käyty. Lääkäri päätti sitten kuitenkin yrittää ulkokäännöstä, vaikka toinen lääkäri oli sitä mieltä, ettei todennäköisesti tule onnistumaan. No se ei ollut mikään erityisen miellyttävä kokemus :whistle: Muutenkin on jo ylävatsa hellänä ja kun lääkäri yritti työntää Pikku E:tä takapuolesta pää tuntui todella kipeästi vatsassa. Molempiin suuntiin kääntöä yritettiin, mutta siellä vaan istui sitkeästi kuin tatti. Isäänsä tullut varmaan kun on niin itsepäinen :LOL: Lääkäri valitteli vauvan hankalaa asentoa. Kuulemma helpointa olisi, jos selkä olisi suoraan kylkeä kohti, mutta tällä oli selkä jotenkin viistosti minun selkää kohti ja jalat pystyssä pään vieressä. Selittää kyllä sen, miksi maha on koko ajan toispuoleinen.

Lääkäri kysyi olenko kiinnostunut alatiesynntyksestä, mutta kun sanoin heti, etten ole, varattiin sen suuremmitta puheitta aika sektioon. Silloin olisi rv 39 + 4. Painoarvio oli 2600 g tällä hetkellä ja neuvolakorttiin lääkäri on laittanut, että kohdunsuu on pehmeä ja kohdunkaulaa 1 cm. Onko kenelläkään tietoa tarkoittaako se, että voisi syntyä aikaisemmin vai onko ihan normaalia näillä viikoilla?

Vennie ja Pikku E :heart: rv 36 + 2
 
Neuvola kuulumia lääkärillä siis tänään käyty.
rv. 35+3 (33+3)
paino. 91,1 +150g/vko (90,8 +1,289kg/vko) 1karkkipäivä viikossa toimii siis..:D
rr. 103/69 (118/71)
pissa. puhdas (puhdas)
sf. 31,5cm (31cm)
lapsivesi. N (N)
tarjonta. rt (rt)
syke. 120-130 (127)

KOhdunsuu pehmeä mutta kiinni,pituus 1-2cm lyhentynyt siis alun 3cm:stä.
valkovuoto on erittäin runsasta ja kuuluu kuulemma ollakkin, mutta jos jotain lorahduksia tulee viellä niin pitää kuulemma soitella Hyvinkäälle että mitäs tehdään. Paino arviota ei sitten tehty niinkun annettiin ymmärtää sano vaan että käsikopelolla veikkais 2-2,5 kg olev an painoa. Ultraan ei koskenu ollenkaan kun pää tuntuu jo kiinnittyneen. Joten ihan perus käynti siis. Korun suositteli ottamaan synnytykseen mentäessä pois, mitä tavallaan ihmettelen koska se on klitoriksenhupussa joten ei pitäis olla millään muotoa edessä synnytyksessä... :confused:

Viikon päästä uusi aika neuvolaan normaalisti näin loppu viikoilla.

Viime yyön sain nukuttua pitkästä aikaa ihan suht hyvin,ilman erillisiä heräilyjä, yöllä kävin siis vaan kerran vessassa joskus 5aikaa ja voi sitä pissaamisen iloa..:D Kyllä tyhjällä rakolla o hyvä nukkua..:D
Tällä viikolla on pakko hoitaa loppuu asiat jotka on viel tekemättä, ostaa pieniä vaippoja,vanulappuja yms ettei sitte tarvi enää niitä stressata. Olo on ihan tuuliviiri,ja tänään jo itkinkin..:( Joskos tää tästä tasaantuis.


Millanen ja Oiva 35+3
 
Heipparallaa!

Suffeli-81 Masu tekee katoamistemppuja joo, vähän väliä! :D Ilmeisesti se on tosissaan sitä kun pikkuäijä alkaa laskeutua mutta välillä tuntuu että hetkinen, minne se nyt meni kun ei tunnu mitään?! :O JA sitten taas toisena hetkenä ollaan todella RASKAASTI RASKAANA... :) Kaippa hää vielä sen verran sielä muljuaa että nämä olot vaihtelee.

( . ) Meilläkin oli tänään viimeinen lääkärineuvola ja sai kyllä kaivelemalla kaivella tietoja tältä naisimmeiseltä. Voi hyvänen aika... :O Ensinnäkin se kuvitteli että me ollaan jo tavattu (ei oltu kumpimaan koskaan nähtykään koko eukkoa), sitten se kysy suurin piirtein että mitenkäs se kotiseuranta on menny noitten sokereitten kanssa (olen käynyt kahdesti labrassa sokerirasituksessa, alku- ja loppuraskaudessa, ja molemmilla kerroilla sokerit oikein hyvät, eli EI ole ollut kotiseurantaa) ja minä että mitähän ihmettä... Noh, sitten vaan housut kinttuihin ja eihän se todellakaan ollut niin mieltä ylentävää tämä viimeisin (sisä)tutkimus kun ei tunnuttu jättävän mitään reikää rauhaan!!! :O :LOL: Tutkittiin lantio, häntäluu yms.; kaikki mitä ilmeisemmin synnytyksen kannalta "kunnossa" koska ei se mitään niihin sen kummemmin sanonu. Piti vaan kiirusta kun minä vähän tuskailin tuon kipeän iskiaksen kanssa siinä selällään... Kohdunkaulaa edelleen se 2,5cm joten eipä ainakaan edistystä siellä puolella.
Pikkuäijän kooksi sain kyseltyä n. 2,8-3 kg jo nyt...ja viikkojahan nyt siis 35+2. Mutta en minä noihin painoarvioihin kovin sokeasti luota..ei ole tuntuneet menevän kovinkaan nappiin hyvinkään monesti. Muuten oli kaikki kunnossa ja herran sydän jumpsutteli n. 130x/min. :heart: Omat arvot kaikki kunnossa (painoakin tullut enää maltillisesti, nyt siis se 9-10kg raskauden alusta!).

Mutta joo, eipä ollut kovin kummoinen lääkäri tämä nainen..varmaan suhteellisen työhönsä kyllästynyt ihminen. Ei paljoa tsemppaillut, kysellyt tms. Noh, minä/me ollaankin oltu aika "itseoppineita" kun on monet ystävät, tuttavat ja sukulaiset jo synnyttäneet niin sieltäpä se tieto on jo melkein tullut. Jännittäähän se oma kokemus, mutta avoimin mielin vaan. :)

Nyt illalla käväisin neuvolan tarjoamassa perhevalmennuksessa, jossa puhuttiin imetyksestä, synnytyksestä ja loppuraskaudesta. Tosi hyvä oli ja suosittelen käymään jos teillä muilla tällaisia järjestetään? Avokki ei nyt tähän ehtinyt mukaan, seuraavalla kerralla onkin sitten perhe 2 kuukautisen vauvan kanssa siellä joten sinne ollaan molemmat menossa kuulemaan kokemuksia vauva-arjesta. :)

Anteeksi taas kamala romaani...oli tapahtumarikas (ja tunnerikas!) päivä! :D

Nyt jos hiukkasen relaxoituskin päivän päätteeks tuossa sohvalla, öh ja puh!

-Lilu & "J" 35+2 - :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heippahei kaikille!
Neuvolakuulumisia pitkästä aikaa, viikkoja nytte 35+2 ! ( miksi tää ajan kuluminen on pysähtyny ku seinään?? ) Hemppa oli noussu 118->135 et sa tipauttaa toisen rautatabun pois kuurista, onneksi! Pissassa ei ollu sokereita enää mut vähä valkkaria, mut nii vähä vissii et ei se ees sitä sinne korttii merkannu. Kaikki muu ok. Muksuki ihan oikeinpäin, sf-mitta 31cm et keskikäyrillä mennään :) Mut laskeutumisesta ei vielä mitään merkkiä.
Lääkäriaika kahen viikon päästä, siellä sais vähä kokoarviota yms. käsikopeloa. Ja sitte pitäs vähä miettiä et haluaako mennä pelkopolilla käymään, vois ihan tosissaan harkita ku välillä käyn vähä ylikierroksilla näissä jutuissa. Katotaan nytte.
Nyt vois lähtä istumaan viimesiä tunteja koulun penkille ja sitte tulla teurastamaan tuon pinniksen patjan et sais vihdoinkin sängyn pienelle pedattua! ^^
 

Yhteistyössä