Helmikuun hippuset 2012 **tammikuussa**

Heippa vaan taas...
Täällä taas kirjottelen kun todellakin tuo ajan kuluminen on pysähtynyt kuin seinään!!! :O Pitää keksimällä keksiä mitähän sitä tekis...kai sitä tosiaan vois siivota loputtomiin ja tätä asuntoa puunata mutta ei just ihan jaksa koko ajan sitäkään...ja joo, oishan niitä koulujuttujakin mutta JOTENKIN ei nyt nappaa nekään. Onko kellään muulla opiskeluhommat vaiheesa...?
"J" vaan möyrii tyytyväisenä tuolla "piilopirtissään", ja mikäs siellä mukana heiluessa. :heart:

Tuulikka ollaan kyllä todella samoilla viivoilla menossa, mulla tänään 35+3! :) Ja sf-mitta 31,5. Joten aika samankokoisiakin ollaan, ainakin noin niinku mahan kannalta katsottuna... :D
 
Lilu, ollaampa kyl samoissa mitoissa menossa :) Mulle vaan paljon sanotaan että eihän tuo mun maha oo vielä minkään kokonen mut kyl se mun mielestä on ihan jättisuuri :D Tää on vaan sellasta mallia et ku sopivat vaatteet sattuu päälle nii eestä päin ei tiiä ollenkaan et mitää mahaa oiskaan. Se on oikeestaan aika huono kaupassa ku ei meinaa saaha tietä sen takia ^^;;
Ja on mulla nuo opiskelutki tuolla vaiheessa, justii huomenna varmaan viimeset tunnit ja sitte sais vaa jäähä kotia rötväämään. Toisaalta tulee varmaan ikävä koulun penkille kaverien kans juoruamaan ku se mun vaihtoehto on kotona istuminen ja telkun töllötys, "jee" ! :)
 
hellou!
Päivitetääs tännekin puolelle. Viime yönä taas valvottiin eikä oikeen sitte päivälläkää saanu nukuttua ku koko ajan järkky alavatsakipu ja paineen tunne, maha taas kuin kivipallo eikä missään asennossa hyvä.
Käytii sitte synnärillä katsastaas tilanne ja olihan siellä kohdunkaula lyhentyny 1,5 cm:iin ja sormelle auki kohdunsuu. Vauva kuulemma venyttää kohtua alaspäin siitä johtuu kivut ja lääkärin käteen tuntui hyvin vauvan pää. Eli siis voipi olla piankin lopullinen lähtö edessä. Tosin toivois et malttais nyt ens ke asti olla mahassa niin pääsis 37 viikolle. Edellises synnytyksessä olin jo synnärillä samas tilantees ja neiti syntyi saman vrk:n aikana.
Hui, hui, vähä alkaa paniikki iskee et nytkö se on menoa!Toivon vaan, et ei tuu samanlaista synnytystä ku edellinen eikä iske hirvee paniikki. Onneksi huomenna on heti aamusta neuvola niin voi vähä avautua.
Tsemppiä kaikille kärvistelijöille!

t,sini77 ja vaavi rv 36
 
Iltaa mammat! :)

Tuulikka Mulla on nuo opiskelut hieman enemmänkii jääny roikkumaan..öhhöh...piti valmistua jo 2009 keväällä ja tässä sitä edelleen kärvistellään. :/ Noh, puolustaudun sillä että elämä on heitellyt hieman negatiivisillakin tavoin tässä parina edellisenä vuonna (perheenjäsenten ikäviä juttuja) joten ei ole olleet opiskelut ihan päällimmäisenä mielessä. Tosin, mitenkähän nyt sitten käy kun olen kotona ja tätä luppoaikaa olis... :D Ja entäs sitten kun vaavi on tuossa vieressä tuhisemassa...?! IHAN VARMASTI tekee mieli tehdä kouluhommia...Siis ihan varmasti. :stick: ;)
Ja sama homma minun masussa mutta itseasiassa takaapäin; en ole kasvanut juurikaan leveydessä joten jos takaapäin kattoo joku tiukkakin paita päällä niin ei arvais välttis että etupuolella on "pikku ylläri"! :D Kyllä minustakin tuntuu että tätä mahaa ihan riittämiin on vaikka sen ei pitäs (??) mikää kauheen iso ollakaan ns. noilla mitoilla... Mutta ihan kiitettävä on kanniskella ja jatkoa seuraa, kuinkahan monta viikkoa vielä - puuh! :)

Huh, eva-marialla ja sini77:llä on jännät paikat... :O :) Minä olisin jo noista "oireista" ihan helisemässä! Kovasti tsemppiä teille molemmille ja toivotaan että kyytiläiset vielä hetken viihtyis masun sisuksissa! :hug:
 
Tuulista torstaita!

Viimeyönä taas pyöritty..
Omien tuntemusten lisäksi huoletti siippa, joka on kipeäksi tulossa..
Monta kertaa jouduin yöllä hakemaan juomaa sille, melkeen joka kerta kun kävin pisulla.. Usein siis.

Aamusta sain levättyä tunteroisen ennenkuin oli pakko nousta sängystä. Oli vaan jotenkin huono olla.
Nyt säännöllisen epäsäännöllisesti supistelee ihmeellisesti, aika napsakasti mutta kipu "kiertää" ja tuntuu myös selän puolella ja reisissä : /

Limaista vuotoa tulee nyt myös, ja aika sellaista vetistä..
Mistä tiedän jos se onkin lapsivettä??
Toisaalta yhä edelleen sellainen fiilis että kyllä tässä nyt "kärsitään" vielä ainakin 2viikkoa :D
Olishan se kiva että vaavi syntyis ihan valmiina :)
Tämä loppuraskaus kremppoineen vaan kyllästyttää..:ashamed:

Aika ei kulu.
En voi minnekkään lähteä päiviä kuluttamaankaan, kun pitäisi kuopus vähintään ottaa mukaan, ja autoilu on sellainen mörkö joka saa mulla supisteleen.. Toinen on kaupassa kävely.
Ei auta ku möllöttää :popcorn:

Vielä vauvalle laittamatta :hoitoalusta, tuttipullo ja vaatetta :)

Aika monella jännät paikat! Tsempit kaikille tasapuolisesti!

Mukavaa päivänjatkoa,
Suffeli ja masumuru 36+4 (vasta)
 
tkl
Heipsis mamat!
Kyllä tää odottavan aika on pitkä.. *huoh* Kotona loppuu tekeminen kesken, kaikki valmiina tulokasta varten, siivottu kaikki mahdotonkin, mies tekee pitkää päivää töissä. Olen yrittänyt rentoutua ja ottaa nyt itselle aikaa kun siihen vielä mahdollisuus, mutta kyllä tuo masumies saisi tuolta jo tulla. <3
Viime vkolla oli viimeinen neuvolalääkäri, jonka mukaan vauva on jo ihan laskeutunut ja kiinnittynyt, kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki?, mutta kohdunkaulaa vielä 3cm jäljellä. Voi kuulemma tulla milloin vaan.. Tosi lohduttavaa. :D Päivittäin on joitain mitättömiä supistuksia, mies kattoo silmät pyöreinä, kun olen ihan että " Jes, nyt supistaa!! Tulis nyt kovemmin! " :D

Noh, eipä kai tuo tuonne ole jäämässä. Menenpä vaikka vaihtelemaan petivaatteita aikani kuluksi.
Jaksamisia kaikille! <3

tkl & rv 37+3
 
täälläkin tuo vuoto loppui sit lähes kokonaan,nyt tulee vaan ruskeaa tuhrua..ja mulla kun ei ole minkäänlaisia suppareita,ei siis ees harkkasuppareita..joten..eiköhän tääkin synny sit vasta käynnistyspäivänä 10.2 tai ei tietenkää ees silloin välttämät...=) oishan se hyvä oikeesti et mukula pysyis tuolla masussa ainakin rv 39 asti kasvamassa! nyt 36+5 vasta...........
 
Neuvola kuulumisia täältäki. Kaikki hyvin. Vauvasta sanoi sen verran, että laskeutunut kuulema ja pää liikkuu enää ihan aavistuksen verran. Sf-mitta pysynyt samana ku viimeksi. Painoaki tullu viikos vain +300g. Tämä vauvan laskeutuminen tuntunut kyllä pissihädän ilmaantumisena pitkin päivää/yötä. Saa juosta usein wcssä. En tiedä sit ei tietysti vauvan laskeutuminen vielä synnytyksen käynnistymistä tarkoita lähiaikoinakaa, mut itselle uusi tilanne ku esikoinen laskeutu vasta lasketun ajan jälkee ja syntyiki sit jo siitä viikon päästä. Millaisia kokemuksia muilla vauvojen laskeutumisesta? Onko ollut viikkojen odotus laskeutumisesta huolimatta?

Tsemppiä kaikille loppu odotukseen:)

R 36+6
 
Pikapäivitys täältä: Käyty paino- ja synnytystapa-arviossa rv 37+0: Vauvalla kaikki hyvin, napavirtaukset ok. RT tarjonta, syke 148/min. Painoarvio 3,1-3,2 kg (tarkalleen 3168g) eli maksimissaan olis siten hieman reilu 4 kg. Ite laskeskelin et laskettuna aikana olis semmonen 3,6-3,8kg. Lantio mainio, mahtuu hyvin, vois kuulemma useammankin synnyttää :) Kohdunkaula täyspitkä (3cm), ulkosuu sormelle auki, sisäsuu kiinni. Normaalit neuvola tarkastukset ja odotellaan synnytystä.

Eli sanoisin et mennään sinne lasketun ajan tienoille.

terp 37+0
 
Voi että minä nyt toivon että tuo meidän lääkärikäynti ois ollu vähän auvoisampi... :O Ei se puhunu laskeutumisesta, mahtumisesta, kohdunkaulan kokonaisvaltaisemmasta tilanteesta, lapsen asennosta...ei mistään mitään!!! Nyt kun jälkeenpäin miettii sitä käyntiä niin rupee ihan ärsyttämään koko se lääkärin touhu. Taidan sanoa sille meidän neuvolatädille hieman palautetta tuosta ihmisestä...eihän tuo nyt ollu ammattimaista käytöstä ollenkaan. :kieh:

Tukalaa on elo nyt uuh ja puuh..henki ei tyyliin meinaa kulkea kun ei tämä masu ainakaan ole laskeutunut kamalasti. :O Pitää lähteä vaakatasoon, jotta helpottaa. :) Mut hei, eihän tätä ole enää kun maksimissaan se 6-7 viikkoa edessä..hipheii! :LOL:
 
Tervehdys!!Kuulumisia täältäkin!!TYKSissä eilen käyty synnytyskäynnistyksen suunnittelussa!!Vaavin paino n.3060g,kohdunsuu pehmeä,ulkosuu yhdelle sormelle auki,mutta sisäsuu kiinni ja kohdunkanavaa vielä 3cm jäljellä!!Herra masuasukki on PERÄtilassa ja he yrittivät kääntä häntä(Sattuu tuo kääntäminen ihan per...keleesti :( ),mutta EIVÄT onnistuneet siinä,että ens viikon pe.27 pvä. meen uudestaan TYKSIIN heti aikaisin aamusta,uusi kääntöyritys ja synnytyksen käynnistys(TOIVON MUKAAN),jos vaan kohdun tilanne sen sallii!!JÄNNÄT paikat siis myös täällä!! :D TSEMPPIÄ ihan HIRVEEN PALJON kaikille!!
Terv.Miita1969 & Lilliputti 37+4
 
Heippa :wave:

Neuvolassa taas käyty. Terkka ei ollut oikein tyytyväinen äitiyspoliklinikan toimintaan. Oli sitä mieltä, että sektioaika annettiin liian myöhäiseksi, koska mulla on jo yksi ennenaikainen synnytys takana ja kyseessä on sektio. Ei ymmärtänyt miksi lääkäri yritti ulkokäännöstä. En kyllä minäkään, koska toinen lääkäri oli sitä mieltä, ettei kannata edes yrittää käännöstä. Terkan mielestä halusi vaan harjoitella ulkokäännöksen tekoa : / Lisäksi ihmetteli vielä äitiyspoliklinikan suhtautumista verenpaineeseen. Sieltä on annettu neuvolaan ohjeet, että jos alapaine on yli 90, pitää mennä äippäpolille tutkittavaksi. Terkka sanoi mulle, että hänen pitäisi lähettää mut sinne joka käynnin jälkeen noiden ohjeiden mukaisesti. Ja äippäpolilla taas olivat sitä mieltä, että jos alapaine alle 100, ei haittaa mitään :O Terkka on tietysti huolissaan, että mulle rupeaa kehittymään raskausmyrkytys. Onneksi verenpaineen lisäksi ei ole muita oireita.

Mahakin oli kasvanut ja nyt oli sf mitta 31, joka on alle keskikäyrän. Se jaksaa terkkaa aina hämmästyttää, koska kuulemma perätilassa on yleensä iso sf mitta. Painoa oli tullut 764 g / viikko ja hemoglobiini noussut 142 ilman mitään rauta-annoksia.

Miita1969 onko vauva ollut koko ajan perätilassa vai onko nyt vasta kääntynyt siihen asentoon?

Musta tuntuu tosi hyödyttömältä, kun olen yksin kotosalla. Tuntuu siltä, että koko ajan pitäisi tehdä jotain hyödyllistä eikä vaan maata sohvalla. Toisaalta, kun tän viikkoa on ollut miehen 5-vuotias poika täällä mun kanssa, tuntuu siltä, että on ihan puhki eikä jaksa tehdä mitään, vaikka poika onkin kerhossa kolmena päivänä. Tänään haen vielä esikoisen viikonlopuksi, joten vauhtia piisaa kyllä koko viikonlopuksi :whistle:

Vennie ja Pikku E :heart: 36 + 5
 
Hephep!

Tiistaina kävin siis äippäpolilla (34+0) ja kaikki toistaseks hyvin :D Sokeriarvojen suhteen dieetissä parantamisen varaa edelleen, tulee oleen mulle vaan vaikeeta kun herkut vetää puoleensa vähän liiakskin :D Masussa herralla oli kaikki oikein mainiosti, ei ollut ainakaan rd mitenkään kokoon vaikuttanut. Tosin 32+2 kontrolliultrassa lääkäri oli sitä mieltä, että herra olis hieman isohko, mutta nyt menikin ihan keskikäyrällä! Oliskohan sillon pari viikkoa sitten ottanut vaan jonkun kauheen kasvuspurtin ja nyt kasvu sitten tasoittunut :) Painoarvioks sain 2,5kg ja syntymäpainoks 3,7kg, eli ihan kivalta näyttää! :) Ja käsikopelolla sit kun lääkäri vielä koitti, niin pää tuntu selvästi jo tuolla alhaalla kun ei ultrakuvaan ilmeisesti kokonaan mahtunut :D Silti paikat sulki, mikä on vissiin tässä kohtaa edelleen ihan hyvä juttu! :D rv 37+0 taas uus aika äippäpolille, joka ajaa sit vissiin saman asian ton vikan neuvolalääkärin kanssa :) Tällä kertaa TAYSissa oli muuten ihan huippu hoitaja, jolla ensin kävin ja lääkärikin oli mukava. Toivottavasti on synnytyksen puolella samanmoisia tyyppejä sit :)

ringaa ja masumies 34+3
 
Vennie,meidän masuasukki oli jo raivotarjonnassa!!Ainakin neuvolatädin mukaan,kun hän katsoi vanhalla ultralla!!TYKSIssä sanoivat että hän on todennäköisesti kääntynyt tuossa vajaa viikko sitten ja mä kyl tunsin yhtenä iltana sellaisen kunnon muljahduksen joka teki peevelin kipeää!!Mulla he yrittivät ulkoista kääntöyritystä,koska lääkäri oli sitä mieltä,että lapsivettä oli tosi paljon ja tilaakin oli yrittää kääntöä,mutta eipä tuo meidän kundi halunnut!! :(( Saas nähdä mitä tapahtuu ens perjantaina!!Voipi olla että viikonloppuna on jo vauva sylissä!! :D :D Olo oli kyllä tänäaamunakin TOSI TUKALA!! :/ TSEMPPIÄ toivon kaikille odottajille!!
Miita1969 & Lilliputti 37+4
 
moi!
Kävinpä harjoittelemassa synnärillä. Oli ke-to yöllä niin kipee olo, että olin jo varma, et nyt vaavi syntyy. No, siellä sitten käyrillä oltiin ja vaikka kivuliaita olivat supparit niin eivät edes näkyneet piirturissa ?! Pissinäyttettä metsästettii, että saisi selville onko mahdollisesti virtsis,joka noita kipuja aiheuttaa. No, olipas vaikee saada annettua puhas pissi, kun koko ajan siinä oli verta ronklauksien takia.
Jäin sitten sinne vielä yöksi, kun kaks yötä takana valvomista. Yritin nukkua loppujen lopuksi unilääkkeen voimalla, kun oli niin kroppa ja pää kierroksilla, että olis ihan pöllönä vaan valvonu koko yön. Ei saanu millään rauhoituttua. Eipä se meinannu oikeen se unilääkekää auttaa, ihan levotonta unta ja ihan pökerö olo. Sain nyt silti sen 5 h nukutua. Nyt sitte aamulla kotiuttivat, lekuri ei enää etes kattonu kohdunsuun tilannetta ja kommentoi pissinäytteestäki vaan ettei kai mitää tulehdusta ollu..jaa-a. Sittepä vaan ootellaan ja ens kerralla todellakin meen sinne synnyttään!
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, tullaampas tännekin kuluttamaan aikaa.... Ei mulla mitään varsinaista asiaa oo. Vähän aika käy pitkäksi. Mies oli kolme päivää kotona flunssan kourissa, joten olihan mulla sillon seuraa. Olo on ehkä minimaalisesti helpottunut. Masumurmeli on ainakin vähän laskeutunut, koska hengitys on helpompaa. Vauvahankinnatkin alkaa olla hankittu muutamaa pientä juttua vaille.

Joo, soffalla makoilu ottaa kyllä välillä päähän, mut tärkeintä tässä on masun kasvattaminen. Ei kait mulla muutakaan virkaa tällä hetkellä oo. Mulla alkaa pistämään kylkeen, jos ulkona kävelen liian kovaa, joten lenkkeilläkkään ei hirveesti jaksa. Kaupungillakaan ei viitsi/jaksa ravata. Kotiakaan ei jaksa jokapäivä raivata. Päivällä kotona olevat kaveritkin on aika vähissä. Koneellakaan ei jaksa kauheen pitkään istua (selkä väsyy). Onneks neuvolaan pääsee kerran viikossa kuuntelemaan masumurmelin sydämen jumpsutusta (=viikon kohokohta). Ja maksimissaan tätä olotilaa on noin kuukausi jäljellä. Mukavia talvisia päiviä kaikille hippusille ja mammoille!

T:Kääk ja masumurmeli 37+5
 
Huomenna poksuu täydet 36! :heart:

Tulin hehkuttamaan miten kiva synnytysvalmennus meillä oli tänään! :) Asiansa osaavia ja iloisia kätilöitä oli kaksin kappalein kertomassa synnytyksestä, kivunlievityksestä yms. ja vaikka olikin powerpointtia ja video niin oli silti kyllä ihan todella hyvä valmennus ja ennen kaikkea hyödyllinen! :eek:) ...Ja tulihan siinä synnytysvideossa tippakin linssiin kun vauva näki päivän valon ja äiti ja isä olivat niin liikuttuneita ja onnellisia... :') :heart:

Mukavaa viikonlopun jatkoa mammat ja pidetäänhän pinkka aktiivisena vaikka tällaista "hiljaiseloa" ja todellista odottelua tämä nyt onkin! :)

- Lilu & "J" 35+6 - :heart:
 
Onnea viikoista kaikille! ^^ Porukka alkaa pikkuhiljaa olemaan täysaikasia kaikki, mut alkaapa se olemaan jo korkia aikaki.

Lilu, taitaa kaikilla olla nakit nii turvoksissa jo ettei taivu enää näppikselle :D Itellä ainaki tuntuu olevan sitä ongelmaa enenevissä määrin ><

Mut tällaset pikaterkut vaa ja nyt illanviettoon! :)
Tuulikka + Nöttönen 35+5 <3
 
Tuossa aiemmin jo kirjotin tänne pitkät pätkät ja kone veti jumiin joten en jaksa ihan kaikkea taas kirjottaa uudelleen..:D

Mutta siis tyttö lähti eilen isälleen yöks ja on ollu tosi outoa kun viimeks marraskuun puolesvälissä ollu oikeesti yksin kotona kun tyttö ollu isällään... Saunoin illalla ja pitkästä aikaa kuorin koko kehon ja saunan jälkeen oikeen lotrasin rasvalla, enpä muista koska viimeks rasvonu muuta ku mahaa tai naamaa..:D
Oli ihan rentouttava ilta ja yö kun naapurusto oli hijaa ja sai nukuttua kunnon yö unet vain yhdellä heräämisellä 23-09:)
Taitaa olla mahdollisesti viimeisiä omia vkoloppuja taas ihan hetkeen..:) Joten pitää yrittää nauttia hiljaisuudesta ja tekemättömyydestä,vaikka hieman tuo vaikeaa meinaa olla..:D

Millanen ja Oiva 36+1
 

Yhteistyössä