Helmikuun hurmaajat 2010

Tehilla, :hug: Mä vaan istun tässä ja yritän keksiä jotain järkevää sanottavaa, mutta... Jaksamista sulle, ja koko teiän perheelle! Äidinvaisto on vaan kumma juttu. Siehän sillon aiemmin kirjotit, että tuntuu ettei kaikki ole ok. :|

Mutta onpa mukavaa että keskustelu on taas vilkastunu. =)

Bebo, toivottavasti saatte ihottumaan pian helpotusta ja yöt paremmaksi! Kokeilemalla tosiaan ne omat parhaat rasvat löytyy. Ja jos yhtään lohduttaa, niin onneksi mennään kesää kohti, mikä tuo helpotusta useimmille atoopikoille.

Mä ostin nyt Lipolania, kun se Essex loppu, kun ei olla vielä sitä kokeiltu. Paksun oloinen rasva, on varmaan hyvä, ja onkin, kuivalle iholle. Ainakin omiin kuiviin käsiin, naamaan ja sääriin tepsii. Mutta kirveltää! Essex ei kirvelly. Tytöllä taas ihottuma aika pahana. Nyt on tomaatti, sitrushedelmät ja mansikka tauolla. Epäilen että joku noista ihottumaa pahentaa. Meiän tytöllä tuo ihottuma on kahden tyyppistä: ihan sitä kuivaa selvästi atooppista ja sit sitä näppylää ja syheröä, joka on ennemminkin allergista(...?)

Meillä nukutaan päikkärit pelkästään ulkona tai kuistilla. Muutaman kerran olen ihan extempore kokeillu tyttöä nukkumaan pinnikseen. On jäänykin sinne, lähinnä hölmistyneenä, saattanu 10 minuuttiakin pötkötellä ihan hiljaa, ja olen jo luullu että nukahti sinne, ja sitten on noussu huutamaan että mitäs "¤¤"¤"#!#%%& tämä nyt veinaa??!!:LOL: Sit olen kiltisti kärränny pihalle nukkumaan. :whistle: Ei kyl ole mitään kiirettä vaihtaa nukkumajärjestelyjä. Esikoinenkin nukkuin vaunuissa ulkona melkein 2 vuotiaaksi. Vielä viime kesänäkin kun sisällä oli tukahduttavan kuuma, pistin tuplarattaisiin varjoon nukkumaan. Hyvin mahtui kun laski kummatkin selkänojat alas ja tykkäs nukkua ulkona.

Saunotettu
on kumpaakin muksua ihan pikkuvauvasta asti. Ala lauteella ja vähän on löylyäkin heitetty, mut ei tietenkään niin kuin itelle. Eilen just miehen kans naurettiin tytön saunomisinnolle. Kun päästää pesuhuoneeseen, hakkaa jo saunan ovea malttamattomana, suostuu istumaan vaan ylälauteella ja haluais että löylyä heitetään koko ajan, itkun kanssa joutuu viemään pois. Tuon ihon takia vaan joutuu saunomiset rajoittamaan 1-2 krt viikkoon.

Krisu, jaksuja sinnekin pienten kanssa! Tiedän tunteen ;)

Celia, voi ei! Hauska toi teidän pojan pussista kuoriutuminen ja vaunuista karkaaminen. :LOL: Siis ymmärsin että pelkkä vaunun koppa oli parvekkeen lattialla? Vai ei kait päässy ite alas vaunuista?

Dollylle
puhtia pakkaamiseen ja muuttoon! Kivalta kuulostaa kun pääsette noin lähelle läheisiänne.

Ja paranemisia taas kaikille räkäisille! Vitsit että siitä ei kyllä tule loppua! Mekin on oltu jo kaksi kertaa tänä vuonna nuhassa! :O

Bebo, mekin kovasti odotetaan että päästä pyöräilemään! Esikoiselle on istuin ja kypärä, mutta pienemmälle ne pitäs käydä hankkimassa. Esikoisen istuin on ollu aina miehen pyörässä kiinni, joten munkin täytys nyt opetella ajamaan istuimen kanssa... Vaan ei kait se vaikeeta ole. :) Celia kyselit bebolta, millanen istuin, mut vastailen nyt minäkin... :) En nyt muista minkä merkkinen on, mutta ihan perinteinen urheilukaupoissakin myytävä, maksoi noin 50€, tämän tyyppinen: Lastentarvike Baby Style Oy - Hamax Kiss Pyöränistuin, Hopea/musta Kiinnitys juurikin tuollainen että istuimen saa näpsäkästi siirrettyä pyörästä toiseen, vaikkei tätä ominaisuutta ollakaan käytetty... Mut oman pyörän kans kannattaa mennä liikkeeseen jos mahdollista. Meiän pyörissä vaihteiden vaijerit menee pyörän rungolla niin, että ne istuimen mukana tulleet kiinnityskappaleet ei käynykään, ja jouduttiin hommaamaan toisen tyyppiset.

Jotain nyt jäi... Mut ruoka on valmista joten syömään!
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat lapset päiväunilla ja äitillä hetki omaa aikaa :)

Puurosta piti kysellä,että maistuuko kaikille puuro?
Meillä kun ei oo koskaan maistunu..tai siis ne vauvajauheet menee,kun kokeiltiin lopulta niitä,kun tavis puuro ei vaan alas mennyt..sitten tuli hetken kestävä kausi,että tavallisesta hiutaleesta tehty puuro meni,mutta nyt taas ei sitten millään :headwall:
Ollaan niin kyllästytty siihen ainaiseen tappeluun ja leikkimiseen sen puuron kanssa,murrr..
Että kai se täytyy alkaa antaa jotain muuta ja sitten sitä jauhetta.
Olen kuullut,että kaikilla ei vaan toi puuro mene alas,johtuen ehkä koostumuksesta tms?
Esikoinen kun aina syönyt ihan hyvin puuroa ja alusta saakka tavallista kaurapuuroa,niin ihme homma taas tämäkin.
 
celia Ollaan saatu pyöränistuin käytettynä, ollut mun siskon tytöllä kun oli pieni. Istuimen merkkiä en muista.

aani Meillä ei pojalle sopinut tuo Lipolan ollenkaan, vaan kuivista länteistä alkoi valua nestettä. Iho rauhoittui heti vähäsen, kun lopetin sen käytön. Epäilen myös, että joku ruoka-aine aiheuttaa oireita, koska eilen iho lehahti ihan punaisen läikikkääksi ja kuivien länttien ympärystä melkein valkoiseksi(?) Mansikkaa ainakin söi eilen välipalalla. Kummallista vaan, että tähän asti pojan iho on ollut ihan moittettomassa kunnossa ja nyt on alkanut tulla kaikenlaista. Ei oo ainakaan ennen reagoinut mihinkään ruokaan tuolla tavalla.

Tuosta pihalla nukuttamisesta vielä. On jotenkin ihan outoa taas nukuttaa ulkona, kun välillä oli niin pitkä tauko. Ja välillä miettii, et kannattaako näin "isoa" enää opettaa pihalla nukkumiseen, mutta toisaalta tämä on sujunut nyt niin hyvin. Enää ei tarvi kovinkaan usein edes tehdä lenkkiä ensin, vaan poika nukahtaa jo sisällä rattaisiin ja sitten vaan siirrän rattaat ulos. Nytkin poika on nukkunut yli 2,5h! Ja ei tosiaan tarvi sisällä olla hissukseen.

Ei olla saunottu pojan kanssa vielä kovinkaan monta kertaa. Poika vähän aluksi pelotti se, kun heitettiin löylyä, mutta siihenkin on tottunut. Ja ihan alalauteilla ollaan vaan oltu.

krisu Meillä puuro maistuu aika vaihtelevasti. Ei todellakaan oo mitään pojan suurherkkua, mutta saattaa syödä koko lautasellisenkin. Välillä oli kausi, jolloin ei suostunut syömään sitä ollenkaan, jolloin sitten annetiin viiliä, leipää, hedelmiä, jne. Oon kokeillut kaikenlaisia puuroja, ja kaurapuuro taitaa olla ainoa, joka jotenkin menee.
 
Bebo, kiitti "vinkistä". Taidanpa kans jättää tuon Lipolanin pois noista pahimmista ihottuma kohdista ja kokeilla ettei vaan ois myös tuo rasva joka ihottumaa pahentaa. Meilläkin nimittäin on just tuota "nesteen valumista". Mut silti epäilen myös jotain niistä em. ruoka-aineista, koska pyllykin on punottanu. Outoa tosiaan että jos teiän muksun iho on ollu aiemmin kunnossa ja nyt on ihottumia alkanu tulla. Onko teillä kotieläimiä? Entäs oletko vaihtanu hiljattain pyykinpesuainetta? Toisaalta taas esim siitepölyallergiat alkaa oireilla vasta 2-3 vuotiaana, näin mulle on joskus neuvolassa sanottu, että ehkä se on muidenkin allegioiden kans niin että ne puhkee vasta vauvaiän jälkeen.

Krisu, meillä ei mene aamupuuro, iltapuuro kelpaa. Aamulla annan vaihtelevasti leipää, jogurttia/viiliä, hedelmiä. Joskus kelpaa vaan maitopullo ja syö sitten myöhemmin jotain lisää.
 
hei.
puurosta, meillä aluksi puuro meni niin että jauhoin hiutaleet tehosekottimella jauhoiksi. sellaisiahan jauhoja vauvan puurotkin on. sitten aloin lisää että oli hiutaletta jauhon joukossa kunnes meni pelkkä hiutale. muuten poika syö puuroa parhaiten kaikista ruoista, varsinkin aamuisin. kauraa, kaura+ruista ja 4-viljan.
bebo, jos ajattelet viedä poikaa hoitoon lähiaikoina, ei kannata totuttaa ulos nukkumiseen enää, koska ei hoidossa oo sit välttämät mahd. ulkona nukkumiseen.
meillä taas pojalla kuumetta, haukkuvaa yskää ja epäilen kurkunpään tulehdusta. lääkärissä ei ole käyty.onko muiden lapsilla ollut sitä?
omasta töihin paluusta, tarkotuksena on ollut hakea työtä johon pojan ottaisin mukaan, eli jonkinlaista lastenhoitoa. nyt ollut puhetta että syksyllä alkaisin hoitaa pojan lisäksi kaverin samanikäistä tyttöä ja ehkä siihen vielä kolmatta lasta jos löytyisi rinkiin mukaan. sitten kun poika kasvaa niin ettisin paremmin omaa koulutusta vastaavaa työtä ja vien pojan hoitoon.
tosiaan, hajustettuja pyykin pesuaineita ei kannata allergisen kannata käyttää eli sensitive aineita vain.
 
Huh, meillä on ollut universumin huonoimpia päiviä tässä monta peräkkäin. En tiedä mikä tyttöä vaivaa mutta kaikesta pitää kitistä ja huutaa eikä mikään mene oikein vaikka tekis just niin kuin tyttö pyytää. Huoh.

Onko kenelläkään tälläistä ongelmaa, että lapsi söisi koko ajan? Tyttö syö todella isoja annoksia mutta alle tunnin kuluttua ruokailusta osoittaa jo syöttötuolia ja saa kauheat raivarit kun ei taas pääse syömään. Ja jos annan jotakin ruokaa, niin tyttö vaan osoittaa pöydille missä hedelmiä tai muuta, että ei ei kun tuota mä haluan. Siis toi lapsi istuisi varmaan 12h syöttötuolissa tyytyväisenä syöden mitä vaan eteen kantaisin. Mutta me taistellaan tuosta syömisestä koko ajan kun ei voi koko aikaa antaa ruokaa kun meillä on ruoka-ajat!

Puuroa tyttö syö hyvin. Kaurapuuro on lemppari. Pari desiä hiutaleita aamuin illoin. Meillä oli aluksi aika takkuamista noiden puurojen kanssa ja pitkään oli niin, että jos tuli hampaita tai oli flunssa niin puurot ei menneet sitten yhtään. Mutta muuten tuo tuntuu olevan yksi tytön lemppariruuista.

Me ollaan saunottu tytön kanssa jokunen kerta. Kerran olen ottanut tytön mukaan ylälauteelle ja oli ihan innoissaan kun löylyä heitettiin. Hyvä oli nähdä, että kun saunassa oli nokkamuki mukana niin ekaa kertaa ikinä tyttö veti koko mukillisen vettä saunan päälle. Meilläkin tytöllä tosi kuiva iho joten suihkut/kylvyt/saunat täytyy rajoittaa pariin kertaan viikossa että pysyy iho edes jossain kunnossa. Vaihdoin muuten rasvan Aqualan L:ään ja kun sitä oli käytetty muutama päivä oli tytön jalat niin sileät ettei ne ole olleet sellaiset kuin ihan vastasyntyneenä!

bebo eihän siinä ulos nukuttamisessa ole mitään vikaa, hyvähän on saada raitista ilmaa. :) Ja jos ei ole hetkeen tiedossa päivähoidon aloittamista niin eipä sillä sitten ole mitään väliä.

Celia :D On nää lapsukaiset kyllä nopeita! Ja niin isoja jo kun osaavat vaikka mitä temppuja.

Tytön lempipuuhaa on nykyisin keinua puistossa. Käydään melkein joka päivä keinumassa ja se puisto on ihana kun siihen paistaa aurinko koko päivän jos on hyvä sää. Tyttö istuu keinussa ja nauraa ja monesti ollaan tuntikin siinä vaan keinumassa. Ihania hetkiä, odotan tosi paljon että lumet ja jäät sulaa ja pääsee oikein kunnolla puistoon. :)

Mä olen vuorostani flunssassa mutta ainakaan vielä ei ole tarttunut tyttöön. Nyt varmaan täytyy koputtaa sitä kuuluisaa maalaamatonta puuta. *kop kop*
 
aani Meillä ei oo lemmikkieläimiä, ja pesuaineena ollaan käytetty pojan syntymästä asti LV:tä. Eilen kokeiltiin vielä antaa mansikkaa, illalla käsivarsien iho oli illalla ihan punainen. Kumma vaan, ettei mansikasta oo ennemmin tullut mitään oireita.

celia81 Ei oo suunnitelmissa vielä lähiaikoina mennä töihin, että siinä mielessä ulkona nukuttaminen ei haittaa. Nukahtaa poika toki sisällekin, mutta se vaatii paljon enemmän aikaa, silittelyä ym. Poika kun niin kauan nukahti tissille, niin on tää parempi näin.
Meillä pojalla ollut kaksi kertaa kurkunpääntulehdus ja oli just tuollaista haukkuvaa yskää. Ja öisin oli pojan vaikea hengittää, kun oli pitemmän aikaa makuuasennossa.

ikuisuus Täytyypäs alkaa kattella, missä täällä ois lähin leikkipuisto. Luulen, et poika kans vois tykätä keinumisesta, kun tykkää muutenkin kaikista vauhdikkaista touhuista. Kun vaan lumet vähän sulais ensin, luulen et täällä leikkipuistot taitaa olla aikalailla lumen valtaamia. Meillä on muuten täällä rivitalon omalla takapihalla pieni hiekkalaatikkokin. :) Pitäis vaan vaihtaa sinne hiekat ja laittaa jotain suojaksi, ettei naapuritalojen kissat käy siellä asioillaan.

Meillä yöt on ihan kummallisia. Menevät melkeinpä samalla kaavalla, et poika nukkuu ensin ihan hyvin, sitten alkaa puolen yön jälkeen itkeskelemään vähän väliä, nukahtaa kuitenkin eikä tarvi välttämättä äitiä lohduksi. Sitten klo.4-4.30 poika nousee seisomaan itkien, nukahtaa kuitenkin aika helposti, mutta ei nuku kuin 5-45min pätkiä..sinne 5.30-6 asti. En oo siis moneen yöhön nukkunut kuin oikeastaan sinne neljään asti katkonaista unta...|O Huh, kun keksis mistä tää johtuu! Tänä aamuna nappasin pojan viereeni ja siinäkin itkeskeli vähän väliä, mutta oli kuitenkin tosi väsyneen oloinen.
 
Josko nyt kerkeis kirjoittaa kuulumisia..

tehilla, pahoittelut täältäkin.. :'(

Pojulla alkoi pari päivää sitten yskä ja kuumeilu. Kuumetta on ollut 38-40 astetta. Tänään käytiin lääkärissä, mutta mitään ihmeellistä ei löytynyt. Korvat näytti terveiltä ja keuhkot kuulosti hyvältä. Taitaa siis olla kurkunpääntulehdusta, vaikka kuulostaa omaan korvaan pahemmalta. Pojun astma on hankala, kun on yskää ja on tietty tukala ja tukkonen olo. Pojulta on täysin veto pois ja enimmäkseen on nyt nukkunut. Tuntuu, että toinen on taas se pieni vauva, joka nukhataa äitin syliin..

Ruoka maistuu pojulle todella hyvin. Poju tykkää syödä itse ja syö melko hyvin lusikalla. Välillä napsii sormilla, mutta enimmäkseen syö lusikalla. Suurin herkku taitaa olla raejuusto ja banaani. Mutta vielä ei ole tullut sellaista ruokaa vastaan, mitä ei olisi syönyt. Tein tässä mm espanjalaista paellaa ja poju söi ihan innolla katkarapuja ja simpukoita. Viime viikon lopulla oltiin reisussa ja siellä käytiin seisovassa pöydässä. Pöydästä maisteli kaikkea ja kaikki oli "nam" ja välillä oli jopa niin hyvää, että pää täytyi heittää taaksepäin.. :LOL:

Meillä syödään puuroa aamulla ja illalla. Olen vaihdellut viljalaatuja ja esim ruispuurosta tykkää kovasti. Aika usein lisään ruispuuroon marjoja ja se kyllä maistuu.

Tuossa jo aikaisemmin laitoinkin, että poju nukkuu enää yhdet päiväunet. Aamupäivän unet jäi pikkuhiljaa pois ja nyt sitten poju nukkuu nuo yhdet unet päivällä. Nukkuu noin 2-3 tuntia kerralla.

Poju on nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut tarkemmin seuraan telkkarista ohjelmia. Titi-nalle, teletapit, Mikki Hiiren kerhotalo ja sitten sellainen "junaohjelma" on suosikkeja. Olen ajatellut, että sellainen 15 minuuttia päivässä on hyvä aika katsoa. Ja tietty on päiviä, ettei katso ollenkaan. Mutta nyt tosiaan tuntuu, että jaksaa seurata ohjelmia enempi.

Meillä poju ei vielä kävele. Kovasti kyllä harjoittelee ilman tukea seisomista ja viime viikolla nousi keskellä lattiaa useita kertoja seisomaan ilman tukea. On poju ottanut pari askeltakin, mutta en jotenkin vielä ajattele, että se olisi kävelemistä.

-mervi-elina ja poju 1v2kk
 
Viimeksi muokattu:
Meillä sattu maanantai-iltana pieni onnettomuus, kun esikoinen kaverinsa kanssa juoksi päin siskoaan niin että pikkunen lenti tosi rajusti selälleen ja löi takaraivonsa lattiaan. Tyttö on on ihan kunnossa, mutta isku oli niin raju että kallon luut aukileen etupuolelta nousu jotenkin pystyyn, päähän siis tuli ihan selvä harjanne. Mie alan vieläkin vapista kun ajattelen tuota, joten en taida enempää kirjotella. Jonkinlainen shokki oli päällä pari päivää (mulla!!), mutta tyttö siis ihan kunnossa, ei etes aivotärähdystä saanu, eikä voi muuta kun jälleen kerran ihmetellä kuinka kestäviä nämä pikkuset on.

Eilen se sit tipahti sohvalta -selvis taas pelkällä itkulla- ja mä en osaa etes kertoo kuinka hysteeriseks se mut sai. Siis just jollain lailla toipunu edellisestä, ja jotenkin on ollu sellanen olo että ei noin hyvä tuuri loputtomiin voi kestää, ja koko viikon ajatellu että ei ikinä enää saa sattua mitään, ei enää toista yhtä pahaa kolhua, ja sit kun käännän hetkeks selkäni niin kohta taas sattuu jotain. Meiän esikoinenkin on saanu niin paljon kolhuja pienen elämänsä aikana, että väkisinkin jo ajattelee millon tulee se kerta, kun ei enää säikähdys riitä, vaikkei niin sais ajatella. En mä osaa etes selittää mitä tarkotan ja miltä musta tuntuu, mut se kauhee huoli... Ja noi on kumminkin vielä niin pieniä. Entäs sitten kun ne alkaa itsenäistyä ja haluavat kulkea omia aikojaan esimerkiks ulkona? Mielikuvitus ja vauhti lisääntyy, ja mie niin toivon että myös se järki. Täällä on sit yks äippä joka on nelikymppisenä harmaa hiuksinen. Ei kai noita muksuja voi pumpulissakaan pitää...? Ja taas tää pillittää. :p:D

Mut joo..... Televisiosta, meillä ei televisio herätä vielä minkäälaista mielenkiintoa. Tai joo, se loota kyllä, mutta ei se mitä sieltä tulee. Tyttö saattaa pari sekunttia vilkasta jos kuuluu musiikkia, mut muuten ei innostu. Tosin meillä on telkkari päällä tosi harvoin. Isompi kattoo aamun pikkukakkosen, jos muistan avata telkkarin, ja välillä kattoo omia dvd-elokuviaan. Yleensä televisio avataan ekan kerran illalla kun muksut on menny nukkumaan. Ehtiihän nuo vielä...

Ruuasta, täällä kans ihan kaikkiruokainen tapaus. Äkkiseltään tulee mieleen hernekeitto ja kaalilaatikko jotka ei ole tytölle maistunu. Muuten syö ihan kaikkea. Uloskin kun mennään syömään niin turha ottaa tytölle omia mössöjä mukaan, se haluu PIHVIÄ! :LOL: Juustot ja monet muut suolaiset jutut on lemppareita. Mietinkin että teenkö turhaan niin vähäsuolasta/suolatonta ruokaa, kun tuntuu oikein himoitsevan suolaa? Suolan puutetta? Monesti kun jätän suolan kokonaan ruuasta pois. Olen tainnu ennenkin kirjoittaa että tyttö on kova matkimaan, ja yrittää tehdä perässä lähes kaiken mitä näkee meiän muitten tekevän. Nyt täytyy saada syödä haarukalla! Itekin yrittää tökkiä, mutta yleensä ojentaa haarukan mulle, että minä tökkään ruuan haarukaan, ja sit ite laittaa suuhun. Haluaa myös varmistaa että varmasti saa samaa ruokaa kun muutkin, ja haluaa ensin makupaloja muitten lautaselta, ennen kuin keskittyy omaan ruokaansa. :)

Jokos muuten teiän muitten muksuilla on omat "vehkeet" alkanu löytyä? :D Meillä tämä virstanpylväs saavutettiin eilen. Oltiin pesulle menossa kun nappas veljeänsä pippeliin kiinni, tääkin siis oli ekakerta. Alko sitten ensin tutkia omaa napaansa, hetken päästä yritti painaa vatsaa pois tieltä ja kurkki jalkoväliinsä. Sit oikein istahti lattialle ja alkoi keskittyneenä kaivella ja venytellä jalkoväliään. Tais olla pippeli vähän hukassa. :LOL:
 
Moi!

aani aika hyytävää menoa teillä!! Kylläpä tuota menettämistä pelkää NIIN! Minä jo itkin koko matkan synnytyslaitokselta kotiin, että "jos tälle nyt jotain sattuu enkä ehdi tutustua". Ja samaa pelkoa varmaan jatkuu niinkauan kuin elonpäiviä riittää. Välillä pelottaa enemmän ja välillä (onneksi) vähemmän. Tollaset kolaukset saavat taas herkemmälle. Samoin mulla kun tämä toinen raskaus loppui niinkuin loppui, niin esikoisen menettämisen pelko nousi taas pintaan.

No, ravintoterapeutilla käytiin lääkärin määräyksestä. En saanut sapiskaa, kuulema ihan oikein syötän. Poika syö vaan niin pieniä annoksia että rasvaa (öljyä)lisättävä joka ruokaan. Tosin nyt kun imettämissen lopetin, niin annoskootkin ovat kasvaneet. Liekö sattumaa, koska maitoa noista imettämisistä ei varmaan kovin herunut.. Ja viime punnituksella saatiin se 8 kg rikki, joten terapeutti peruikin puheensa, ja nyt katsotaan vielä seuraava punnitus, josko paino nousisi tuolla ruokamäärän lisäyksellä. Jottei tarvi sitten vuoden päästä mennä taas teraupeutille, tällä kertaa ongelmana ylipaino..:D Maitoahan poika ei juo kuin max 2dl/pvä!!!!!!! joten myös kalkkilisä otettiin päiväohjelmaan.

Että tälläista. Päivä kerrallaan eteenpäin.
:wave:


Niin vehkeistä. Onhan tästä jo aikaa kun vaipanvaihton tiimellyksessä poika löysi pippelinsä. Ilmeisen innostunein ilmein sitä venytteli ja mittaili :D. Silloin tällöin sitä hamuilee, ja kylvyssä "pesee".
 
Viimeksi muokattu:
Pähkämö
Hurjan kuuloista kaatuilua aanilla! Huh huh! Ihme, että tyttö ei saanut aivotärähdystä, jos luutkin paikaltaan siirtyivät. Mutta onneksi kaikki on kunnossa!

Meilläkin pikkumies muksahti viime yönä sängystä lattialle - on niin mahdottoman levoton nukkuja, että ryömii unissaankin. Meillä on jo siirrytty isojen poikien sänkyyn, mutta jonkin sorttista laitaa tarttisi näemmä sinne päätyyn keksiä. Pinniksestä otettiin yksi sivu pois, kun poika oppi laskeutumaan esim. sohvalta hallitusti alas. Sitten todettiin, että pinnasänky on pieni juurikin tuon öisen liikkumisen vuoksi - poika on hetken nukuttuaan pää pinnoissa kiinni jossakin nurkassa ja herää sitten tietysti siihen. Niinpä hän on nyt nukkunut viikon verran isossa sängyssä ja hyvin on siellä pysynyt (viime yön muksahdusta lukuunottamatta). Jos yöllä iskee ikävä, poika nappaa ladattavan yövalon käsiinsä ja tassuttelee meidän vanhempien makuuhuoneeseen.. :) Mutta taustalla siis tuo tuleva pikkusisarus, jolle koitetaan pinnasänkyä saada vapaaksi.

Meilläkin pikkumies on (tosiaankin) löytänyt vehkeensä. Potalla saa olla tarkkana, kun poika tuppaa kääntämään tappinsa taivaita kohti, että pissa menee sinne minne pitääkin. Aina täytyy tyrkyttää käsille jotakin muuta tekemistä, että pippeli saa olla rauhassa :D

Olin maanantain ja tiistain pojan kanssa kotosalla, kun nosti hiukan lämpöä. Ja lääkärissä sitten todettiinkin molemmissa korvissa tulehdus, joihin nyt antibioottikuuri. Nuha ja yskä on pojalla jatkunut jo kuukauden päivät, siitä sitten ilmeisesti seurauksena tuo korvatulehdus.

Nyt takaisin töiden pariin :wave:
 
aani joo tosiaan tarkotin että vaunun koppa oli partsin lattialla kun herra lähti karkuun.ja nyt tekee sen joka kerta kun oon voinu jättää nukahtaa koppaan itekseen niin nyt ei voi enää kun kömpii välittömästi pois kopasta ja viimeks oli lapasetkin riisuttu.
ikuisuus meillä ei ole kyllä tuommosta ongelmaa syömisen kaa, juuri päinvastoin, varsinkin on kausia kun oika ei syö juuri mitää puuroja lukuunottamatta. nyt kun ollaa oltu taas kipeenä nii on varmaa paino tippunu reippaasti.kippenä ei syö yhtää mitää. onneks juo maitoo sentää. on ollu kipee nyt sunnuntaista lähtien. siis kurkunpääntulhduksella alkoi ja nyt myös ensimmäinen korvatulehdus.
kai joillekkin lapsille ruoka vaan maistuu paremmin ku toisille,niin kun aikuisillekin. en usko et lapsi syö yli tarpeidensa ja vanhempi just huolehtii ruoan laadusta ja ruoka-ajoista. se on kyl myös tärkeetä oppia ettei koko ajan syödä, hampaidenkin takia. ja kai joillakinharvoilla lapsilla on se et ei tuu kylläsyyden tunnetta vaan söis kunnes oksentaa,oon joskus kuullu.
mervi-elina meilläkään poika ei kävele. kaikilla muilla jo kävellään vai? ihan yhen askeleen on saattanu ottaa. ja seisookin mielummin tuesta pitäen vaik on ollu jo pitkään hyvä tasapaino. kyykyssäkin pysyi jo kun oltiin saunassa ni luulin et käy istuu mut jäikkin kyykkimään. pähkämö varsinki teillä kuulostaa poika uskomattoman taitavalta, että laskeutuu sohvilta, nukkuu ison pojan sängyssä ja kävelee yöllä teidän huoneeseen. :)
meilläkin vehkeet on löydetty aika päivää sitten, ja kun vaippa otetaan pois niin niitä sillon tällön tutkiskellaan. :D
kirjottaminen on erittäin hankalaa kun poika ei antais mun olla yhtään koneella. miten teil muilla?
niin ja sit ihan mielenkiinnosta, ikägallup? itse olen siis 30.
 
Pähkämö
celia81 Meillä poika toki kävelee etu- ja takaperin ;) sekä myös juoksentelee (holtittomasti tosin) ja kiipeilee ylös ja alas, mutta toisaalta tuo hienomotorinen puoli on ihan hakusessa. Esim. itse syöminen on ihan valovuosien päässä ja samoin sanojen tuottaminen / puhuminen. Eli toiset on taitavia joissakin asioissa, kun taas toiset muissa jutuissa :)

Ikägalluppiin: ööö... täytyy ihan laskea... 33!
 
aani Hui, hurja tapaus teillä! Onneksi ei käynyt pahemmin! Aina näitten pienten (ja vähän isompienkin) kanssa kyllä saa pelätä, että jotain sattuu..

Poika löysi omat vehkeensä aika aikaisessa vaiheessa, taitaa siitä olla useampi kuukausi jo. Alkuun räpläsi aina jalkoväliä kun vaihtoi vaippaa, nyt ei enää niin jaksa kiinnostaa. :)

Ikägallupia Minä olen 29-vuotias. Ei kyllä siltä aina tunnu..:D

Käytiin pojan kanssa ihottumasta lääkärillä. Lääkäri meinasi, ettei ole atooppista vaan epäili että on jonkin infektion aiheuttama. Liittyy kai jotenkin pojan sairasteluihin. Samalla saatiin lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan, koska pojalla on laskeutumattomat kivekset. Siellä sitten tutkitaan, pitääkö ne leikata.

Onko muiden lapsilla puhjennut vielä poskihampaita? Pojalla on tullut yksi etummainen poskihammas ja toiselle puolellekin on tulollaan. Huomattiin yhtenä päivänä, että ien on ihan mustanpunainen, niinkuin ikenen alle olisi purkautunut verta. Soitin hammashoitolaan, jossa sanoivat, että joskus (tosin harvoin) tuollaista tapahtuu, että siinä kohdassa sattuu juuri olemaan verisuoni. Ei kai ole mitenkään vaarallista, mutta mennään kuitenkin sitä näyttämään ensi viikolla hammashoitajalle. Ien vain näyttää jotenkin niin kamalalta ja en tiedä kuinka paljon siihen sitten sattuu..

Mutta hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!
 
Samaa mäkin olen miettinyt, kuin celia, että käveleekö tosiaan kaikkien mukelot jo?! :confused: Meilläkään ei vielä kävellä. Muutaman askeleen saattaa ottaa sohvapöydältä sohvalle ja välillä myös seisoo hetkittäin ilman tukea, että kävelemään tuskin ihan heti lähtee ja ikää on kumminkin "jo" 1v ja 1½kk :whistle: No ehkä tuo vielä kerkee!

Sohvalta ja meidän sängystä poika osaa jo laskeutua alas ilman apua peppu edellä! Kiipee siis itse jo sohvalle, tuoleille, lipaston päälle ym, joten ihan kiva että osaa laskeutua edes turvallisesti :D

Pelit ja vehkeet on löytyneet myös täällä ja niitähän räplättäs sitten koko ajan ;) Vaippaa tuo ei antais pukea enää yhtään ja saunanlauteillakin kun istuu, on kädet haarovälissä :D Kai se on, että minkä pienenä oppii sen isona taitaa... :whistle:

Täällä on myös taas räkätauti ja taidan joutua viemään pojan lääkäriin maanantaina, kun epäilen taas korvatulehdusta! On todella kiukkuinen ja viime yönäkin huus suoraa huutoa varmaan puol tuntia eikä rauhottunut ilman särkylääkettä! :'( Onneks on Pronaxenia vielä edellisestä sairastelusta jäljellä..

Kai se on lähdettävä sänkyyn, huomenna taas työpäivä |O
 
Kun tiistaina käytettiin pojua lääkärissä, se kuuluisa äidinvaisto kolkutteli. Käytiin silloin tiistaina terkkarin päivystyksessä. Sitten keskiviikkona käytettiin pojua spirassa ja samalla vaadin verikokeita. Itsestä sitten tuntui niin hitaalta toi terkkarin homma, että varasin torstai aamuksi yksityiselle lääkärille aikaa. Yksityiseltä lääkäriltä meidät passitettiin HETI sairaalaan. Tulehdusarvo oli lievästi kohollaan eli 12. Muuten sitten pojun yleiskunto oli tosi huono, nukkui paljon, söi tosi vähän (kun yleensä on aina nälkä!) ja hengitys oli tosi tukalaa. Jäätiin sitten sairaalaan infektio-osastolle. Päivät torstaista lauantaihin oli tosi rankkoja. Poju sai noin tunnin välein Ventolinea ja pojulle se piipun antaminen on yhtä huutoa. Omista yöunista ei tullut oikein mitään, kun meidän huoneeseen ei mahtunut patjaa minulle, joten kaksi yötä lepäilin nojatuolissa. Muutenkin poju oli tosissaan sairas ja kaikki toimenpiteet, vaikka ei mitään isompaa tehty, tuottivat itkua ja vääntyilyä. Viime yö olikin sitten luxusta! Ensinnäkin minä sain yöksi patjan. Toinen oli se, että pojun happisaturaatio oli hyvä, joten hengitys ei pahemmin rohissut ja hän nukkui rauhallisesti. Aamulla herätessä olikin sitten ensimmäiset sanat "puuro", joten nälkä oli ainakin palannut. Muutenkin jaksoi jo leikkiä. Lääkärikierron aikana selvisi, että pojulla on jälkitautina korvatulehdus ja lukuisat korvatutkimiset + vääntyilyt olivat tehneet haavan korvakäytävään. Poju sai tohon antibioottia. Muuten pojun vointi oli niin hyvä, että päästiin tänään kotiin. Nyt sitten jatketaan parantumista kotona ja jos tulee takapakkia mennään takaisin sairaalaan. Mutta nyt näyttää hyvältä!

Poju on myöskin löytänyt vehkeensä. Potalla, kun tykkää istua, niin siinä on ollut aikaa etsinnöille. ;)

Kyllä nämä pienet on tosi yksilöllisiä taidoissaan. Meillä sisarukset ovat oppineet aikasemmin käveleen. Isoveli oli tasan 1v (ja jos laskis lasketusta-ajasta olisi ollut sen 10 kk) ja isosisko oli 1v2kk (lasketusta-ajasta tasan 1v). Poju tosiaan vasta seisoo ilman tukea ja vähän yrittää ottaa yhden askeleen, mutta hyvin varovasti. Mutta esim neuvolassa tästä tilanteesta ei olla oltu vielä yhtään huolissaan. Kaikki tapahtuu ajallaan! Nämä asiat vaan vaativat keholta aikansa ja loksahtavat sitten jossain vaiheessa kohdalleen.

Ikägalluppiin just syksyllä täytin 33v.

-mervi-elina ja poju 1v2kk
 
Täällä ollaan taas kipeenä. Tytöllä nyt neljäs korvatulehdus 5kk sisällä ja yksi noista tulehduksista on ollut pitkittynyt. Nyt ilmeisesti myös keuhkoputkentulehdus taas. Käytiin viime viikon alkupuolella yksityisellä lastenlääkärillä, mutta kontrolli on korvalääkärillä ja varmaan nyt keväällä laitetaan putket kun oli aiemmin puhetta, että jos vielä korvatulehdus tulee niin putkitetaan. Ihan hyvä jos näin tehtäisiin, niin saisi helpotusta. Mutta kesää kohti tietysti ikävää kun joutuu olla veden kanssa paljon varovaisempi. Mulla on itsellänikin ihan kauhea flunssa ja tuntuu aika tuskaiselta hoitaa tyttöä kun on itse puolikuntoinen ja tytöllä kuitenkin riittää taudeista huolimatta virtaa vaikka muille jakaa. Ruoka maistuu onneksi suht hyvin ja yöt on menneet hyvin.

mervi-elina olipa hurjan kuuloinen tauti teillä. Hyvä, että nyt kuitenkin poika on parempaan päin ja olette päässeet jo sairaalasta kotiinkin!

Meillä ei olla vielä löydetty alapäätä. Mutta ärsyttävää kun tyttö istuu potalla ja tunkee koko kätensä aina pottaan jalkojen välistä niin, että koko nyrkki ui pissassa.

Ikägallupiin, olen 23.

Tyttö on kävellyt vajaan kuukauden, mutta se taito tuli sitten todella nopeasti kun oli tullakseen. Eli Dolly ja Celia ei kyllä ole mitään syytä huoleen vaikkei lapsi vielä kävele. Mun parilla tutulla on ihan saman ikäiset helmikuussa syntyneet lapset ja niistäkään kumpikaan ei kävele vielä. Se on niin paljon rohkeudestakin kiinni ja toisaalta vaatii sen hoksaamisen. Mutta nyt tyttö eteneekin kauheeta kyytiä ja on alkanut ottaa juoksuaskeleita ja joka päivä sattuu ja tapahtuu. Nytkin on silmäkulma mustana kun eilen kaatui sohvapöydän kulmaa päin. Saa olla ihan sydän syrjällään kun monta kertaa päivässä kolahtelee vähän pahemmin.

bebo tytölle tuli viime viikolla ensimmäinen poskihammas. En tiedä onko toinenkin poskihammas suussa kun tyttö antaa huonosti katsoa suuhunsa, toi yksi hammas huomatiin hammaspesun yhteydessä.

aani kuulostaa todella hurjalta tuo kaatuminen. Huh, onneksi selvisitte säikähdyksellä!

Lisään kanella sinut nyt listaan. Olenko unohtanut jonkun listalta?
 
Ja sanoista piti vielä sanomani, että mitään selviä ja tunnistettavia sanoja ei vielä tule! Koko ajan tuo hölöttää, mutta ihan omalla kielellään :D

ikägallup meikäläinen 26v.

Tänään käytin poikaa lääkärissä kovan flunssan takia ja korvatulehdushan se taas! :( Joten ikuisuus, tuttu tunne!

mervi-elinan pojalle ihan hirmusesti paranemisia! :hug:

Nyt ei kerkee muuta, tuo riiviö pitää kiireisenä..
 
mervi-elina, onneks teiänkin pikkunen on taas kunnossa :hug: Kyllähän se vaan niin on että äiti (tai se joka lapsen kanssa eniten aikaa viettää) tuntee lapsen parhaiten ja jo pienemmästäkin huomaa jos kaikki ei ole ok.

Kävelemisestä, juu ihan normaalia on ettei kaikki muksut vielä tämän ikäisenä kävele!

Hahaa, taitaa nuo poikien "vehkeet" olla helpommin löydettävissä. ;) En tiiä oisko meilläkään tyttö asiaa vielä muuten hoksannu jos ei olis kiinnittäny veljensä pippeliin huomiota ja sit alkanu etsiä itseltään samanlaista. Täällä kans käsi aina potassa. :x

Poskihampaita ei vielä näy ei kuulu.

Täällä tuosta tytön kaatumisesta aletaan jo toipua. Kyllä tuommoset vaan niin säikäyttää. :| Tytöllä on vieläkin päässä kohouma. Ne luut siinä jotenkin on koholla, mutta eiköhän ne siitä ajan kanssa laskeudu. Käytin tytön päivystyksessä seuraavana päivänä (tapahtu illalla eikä meillä ole päivystystä omalla paikkakunnalla iltaisin/öisin ja koska ei tytöllä ollu mitään aivotärähdykseen viittaavaa, niin sen takia odotettiin aamuun ja heräteltiin yöllä ja seurattiin tajunnan tasoa), ja se lääkäri totes vaan sen mitä itekin oltiin ajateltu, että näin pienillä ne kallon luut, tai saumat, on vaan vielä niin joustavat, että ne pääsee noin liikkumaan kovasta iskusta. Ja hyvä niin. Se oli varmaan tytön pelastus.

Ikägallup, täyty minunkin ihan laskeskella, mutta kyllähän se taitaa 32 tulla tässä kuussa täyteen.

Maailmalla tapahtuu järkyttäviä asioita, mutta elämä jatkuu ja kevät tulla porskuttaa. Ostin viikonloppuna tytölle lämminvuorikumisaappaat, vedenpitävät rukkaset, pari puuvillapipoa ja välikausikengät. Nyt täytys alkaa pitämään kirpparilla silmät auki että löytyis jonkinlainen kaksiosainen välikausi/kesäpuku. Serkun vanha haalari kevään rönttökeleille on jo jemmassa. Esikoisen kanssa ollaan aiempina keväinä siirrytty toppakengistä suoraan kumppareihin/lenkkareihin/kävelykenkiin, ja jätetty välikausikengät välistä, ja ihan hyvin on tultu noinkin toimeen, mutta mummo halus lapsille nuo välikausikengät kustantaa niin enpä sitten hanttiinkaan laittanu. :whistle:
 
Heissan! Meillä myös poika keskittyy "suuriin linjoihin" eli hienomotoriikka saa odottaa... Kävelee hyvin ja kiipeilee ja osaa myös tulla alas sohvalta, sohvapöydältä jne. Mutta ei syö itse lusikalla tai juo itse, käsin kyllä syö. Ei myöskään mitään tunnistettavia sanoja ole kuulunut. Puuroa tarjoan illalla, Muksun valmista puuroa nykyään. Aamulla ei puuro kelpaa ja kyllästyin heittämään sitä aina roskiin. Nyt syö sitten aamulla leipää, kananmunaa, banaania tms. Hiutalepuuroja on kyllä syöty mutta nyt annan illalla tuota Muksua että saa varmasti mahan täyteen, kun se kelpaa aina. Ei ole ainakaan nälkä sitten nukkumisen esteenä...

Viime viikko reissattiin. Olin ma-to lasten kanssa Norjassa kaverin luona. Lennot ja matkat muutenkin sujuivat ihan hienosti, mutta kyllä olin väsynyt kun kotiin päästiin. Sattui vielä to-illalle se kauhea keli, kun piti ajella pimeessä lentokentältä 160 km kotiin. Sitten pe-su olin esikoisen kanssa kahdestaan Flamingossa, olipa oikein laatuaikaa meillä tytöillä ja mä sain nukkua ekan kerran yli vuoteen koko yön :) Toinen yö olikin sitten vähän huonompi, kun oli pakko lypsää pari kertaa ja heräilin kipeiden ja täysien tissien takia... :( Mutta vieroitus taisi onnistua. Eilen kotiin tullessa oli pakko imettää. Sen jälkeen ei ole poika tissiä kaivannut ?! :)

Tuubitus on edessä keskiviikkona ja tänään käytiin TYKS:issä silmäpolilla. Pojallahan oli karsastusta syksyllä, mutta nyt todettiin silmät terveeksi ja näkö normaaliksi.

Töihin meno lähestyy, kolmen viikon päästä on tarkoitus mennä ja huomenna meen treffaamaan pomoa ja kuulemaan mihin tehtäviin mua ollaan laittamassa, jännää!

Nyt pitää lopetella ja alkaa ruuanlaittoon. Ai niin ikägallup: mä olen 33 v.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa,minäkin tänne ilmottaudun. Eli poika syntynyt 1.3
Pikaisesti kirjoitan tällä kertaa,kun poika tuossa vähän kiukkuaa väsymystä.

Puuroa meillä syödään aamuinilloin edelleen ja hyvin maistuu.Nyt meillä menee isorakenteisemmatkin ruuat kun aikasemmin oli pitkään että kaikki piti olla hienoa tai muuten kakoi.
Poika kävellyt jonkinaikaa,mutta kyllä se vielä muksahtelee silloin tällöin.Nyt pitää vaan kiivetä jokapaikkaan ja saa olla todella varovaisena vaikka hyvin osaa tulla pylly edellä alas,mutta pitää koittaa minimoida vahingot.isompien poikien huoneessa olisi kokoajan jos vaan saisi ja lempipaikka siellä onkin kiivetä kerrossängyn alasängylle ja vaan istua siellä.
siellä vaan saattaa olla pientä leegoa sun muuta niin ollaan sanottu pojille että aina pitävät oven kiinni jos siellä ei ole ketään vahtimassa.

Pippelin poika löysi jo monta kuukautta sitten ja se onkin lähestulkoon aina kädessä kun on vaan vaippa pois.

Meillä on ylihuomenna 1v neuvola ja saa nähdä mitä sanovat pojan painosta kun on hoikka,kyllä se syö ja mitä vain,mutta annokset eivät ole suurensuuria.

Mä en ole edes vielä kertaakaan antanut pojalle lusikkaa käteen eikä ole tajunnut halutakkaan sitä,jotenkin tuntuu että se on helpompi vaan syöttää ite kun ei tuo sitä vielä ole hoksannut.

Muutama sana tulee,esim äiti ja kuka.

ikägalluppiin...ikää tulee kesällä 30v.
 
Pojulla on täysin tunnistettavia sanoja: äiti, isi, puuro ja puu. Muuten sitten esim tipu voi välillä olla puti ja lamppu on pumputti. Auto-sana kuulostaa autolta, mutta on vähän epäselvä ja tuskin kaikkien korva kuulee sanan auto. Haloo on usein pelkkä aloo, jne. Mutta esim kirjasta osaa yhdistää sanan ikkuna sekä kuvaan että meidän kodissa oleviin ikkunoihin.

Tänään poju on ollut tosi reipas ja pirteä. Yhä hengitys hieman rohisee, mutta hengitys on vaivatonta. Tuntuu mukavalta, kun pieni on taas oma iloinen itsensä. Hihkuu ja nauraa! :heart:

-mervi-elina ja poju 1v2kk
 
MOI!

Täällä yksi liittyy korvatulehduskerhoon! Toinen tulehdus, vai liekö sama, kuukauden sisään. Käytiin yksityisellä korvalääkärillä kun ei päästy kunnalliselle puolelle ollenkaan !!!! Onneksi on vakuutus, ja nyt sit taidetaankin ottaa kaikki siitä irti kun kerta tuohon kunnalliseen on niin vaikea päästä täällä. Eli nyt täällä kotona taas "sairaanhoitajana". Helmikuussa en ollut töissä kuin 8 pv... Saa nähdä miten tässä kuussa.. Kyllä harmittaa, varsinkin palkkapäivänä!

kanella kiva olisi kuulla kuulumisianne! Olen muutamia kertoja miettinyt miten teillä on mennyt!

Ikää mulla 39. Kello tikittää.....
 

Yhteistyössä