Helmikuun hurmaajat 2010

Pähkämö
aani Eivätköhän nuo sinun mietteesi ole ihan normaaleja, jos lähipiirissä moni kotona olleista äideistä palaa työelämään. Mutta teillä on varmastikin ihan eri tilanne, jos teillä on siinä tila pyöritettävänä =)

Itse siis käväisin tuossa välissä töissä, kaikkiaan ehdin olla noin neljä kuukautta. Nyt jäin kesälomalle ja sen jälkeen alkaakin jo äitiysloma eli kotiäitinä täälläkin taas. Ja täytyy myöntää, että olen helpottunut - aika rankkaahan tuo töissä olo oli; tuntui, että aika ja jaksaminen ei meinaa riittää huolehtimaan perheestä siinä määrin kun haluaisin. Nyt jaksaa taas nautiskella pojan kasvun seuraamisesta kaikkine kommelluksineen :)

Pikkumiehelle puhkesi vihdoin ja viimein uusi hammas. Kulmahammas yllättäen! Ihan varmoja oltiin hammashoitajaa myöten, että etummaiset poskihampaat sieltä seuraavaksi pullahtaa, mutta kulmahammas ehtikin ensin. Kauan niiden poskihampaiden tulo kyllä kestää, parisen kuukautta tainneet ikenet jo pullottaa pahasti :O

tehillalle ja pojalle voimia sairastelun kouriin!
 
tehilla Teilläpä ollut kovasti sairastelua, toivottavasti on jo helpottanut!

Meillä tuli pojalle tuon kurkunpääntulehduksen yhteydessä myös korvatulehdus. Nyt alkaa olla jo paremmassa kunnossa, vaikka onkin vielä nuhainen ja yskäinen. Yskä oli tosi kovaa, poika itki öisin sylissäkin ja huusi äitiä. Nyt ollaan onneksi jo nukuttu paremmin, vaikka poika heräileekin vielä aamuyöstä.

Kenkien pitämisestä sisällä Meillä neuvolassa annettiin ohje, että jos lapsi varvastelee (siis kulkee liikaa varpaillaan), olisi hyvä käyttää sisälläkin kenkiä. Muuten ilman. Tänään käytiinkin ostamassa pojalle kevätkengät kokoa 22. Myyjä ihmetteli, miksi olimme ostaneet niin pienet talvikengät (kokoa 20). Ne olivat eri kaupasta, ja siellä myyjä meinasi, että ei saa olla liikaa tilaa. No, nuo kevätkengät nyt luulisi sitten mahtuvan vielä syksylläkin.

Pojalla taas tullut ihottumaa. Aiemmin oli atooppisen näköistä, joka meni ohi kahta kuivaa länttiä lukuunottamatta (joihin tulee välillä pieniä rakkuloita ja jotka poika vähän väliä repii auki). Nyt on tullut kasvoihin ja jalkoihin pieniä näppyjä, joissa on päällä kuin pieni rakkula myös. Noita on ollut ehkä parisen viikkoa, ja välillä ovat paremmassa kunnossa ja välillä niitä tulee lisää. Mahtaiskohan olla jonkin ruuan aiheuttamia...iho kutisee kovasti varsinkin käsivarsista, välillä kuulen kun poika yölläkin kynsii itseään yöpaidan läpi. Tuntuu, ettei mikään rasvakaan kunnolla auta. Tekisi mieli varata aika yksityiseltä lääkäriltä, kun tuntuu ettei terv.keskuksessa asioihin sanota juuta eikä jaata.
 
Tehilla, hieno kuulla että olette jo kotiin päässeet! Tsempityksiä sinne toipilasaikaan!

Bebo, tuo teidän pojan ihottuma kuulostaa ihan samalta kun mitä meiän tytöllä on. Just tuollasta rakkulamaista. Me ollaan jo aika hyvin voiton puolella, välillä iho on melkein puhdas ja sit se taas jostain ihottuma puhkee päälle. Mä jätin omatoimisesti tytöltä pois tomaatin, mansikan ja sitrushedelmät. Tomaatti ja mansikka on kokeiltu uudestaan. Mansikka ehkä aiheutta ihottumaa, vähän paha sanoa, kun ei se puhkee heti, vaan vasta päivän-parin päästä. Tytöllä on olkavarressa sellanen ihottumaläntti, joka ei ole koskaan parantunu kunnolla, ei etes kortisoni tai Sibicort kuureilla, käytettiin myös kuuri Fucidinia ja saman aikaisesti oli antibiootit suun kautta. Sama ongelma että tyttö raapii sen kohdan auki heti kun saa tilaisuuden! Eikä siihen tarvita kun silmän räpäys kun paita riisutaan. Perusvoiteena meillä on ollu nyt jo pitkään Essex Lotion hydrogeeli. Monien kokeilujen kautta tuo on osoittautunu meillä parhaaks. Tepsii siihen rakkulaiseenkin ihottumaan, kun jotkut voiteet sai sen ihottuman vuotamaan ihonestettä. Me käytiin yksityisellä alkuvuodesta, ja sieltä kyllä tuli hyvät hoito-ohjeet/reseptit voiteisiin, vaikka olikin yleislääkäri. Se lääkäri ei kyllä ollu mitenkään halukas määräämään ihotautilääkärille/jatkotutkimuksiin. Tuli vähän sellanen olo, kun noista ruoka-aineista kyselin, ettei niitä näin pienillä herkästi lähetä testaamaan, koska voivat olla nopeestikin ohimeneviä. Ellei sit kyse ole vakavemmista reaktioista. Mut kannattaa ehdottomasti varata aika yksityiselle!! Varsinkin jos on lapsivakuutus. Toivottavasti helpotusta pojan ihottumaan löytys pian!!

Mites muilla yöt sujuu? Meillähän tyttö nukkuu vieressä, ja nyt viime aikoina se on alkanu potkia niin #""¤%¤///&%((sti!!! :kieh: Aattelin vaan, että onkohan joku vaihe, onko muillakin levottomia nukkujia tällä hetkellä, vai mitä tää on? Meiän neiti on ollu AINA levoton nukkuja, pyörii ja vaihtaa asentoa, mut tää potkiminen on nyt ihan uutta. Ja aletaan olla aika kypsiä.... Jos ei ala rauhottua, niin pakko alkaa unikouluttaa omaan sänkyynsä... Huoh. :headwall:

Niin, kokonaisia öitähän täällä ei nukuta vieläkään! Tyttö käy hienosti ilman ongelmia nukkumaan omaan sänkyynsä. Herää paniikissa huutaman säntillisesti joko 22.30-23.30 välillä tai 3.00. Siinä vaiheessa otetaan viereen. Sen kyllä saa välillä takasin omaan sänkyynsäkin nukahtamaan, mutta herää tunnin päästä uudestaan, ja tätä jatkuu koko yön. Sen takia otetaan viereen, koska hyvällä onnella nukutaan koko loppu yö heräämättä. Paitsi nyt kun tuo potkiminen alko...

Yläposkihampaita täälläkin tehdään hartaasti. Oikealta puolelta on toinen reuna kokonaan läpi, jee! Esikoinen pakerti aikanaan viimestä poskihammastaan puoli vuotta! Toivottavasti siskonsa tekisi ne hiukan nopeemmin. :rolleyes:

Mut tää kevät on niiiiiiiin :heart: :heart: :heart: Viikonloppukin hujahti kokonaan pihalla. =) Lapset on innoissaan kun yhtäkkiä ulkonakin on niin paljon puuhasteltavaa ja ihmeteltävää. Tyttö kantaa vähän väliä kenkiään että jokos nyt taas mentäis ulos! Nyt kun vielä piha kuivais pian.
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Tytölle laitettiin eilen putket korviin. Viimeiseen hetkeen asti sain jännittää että laitetaanko ne vai ei, kun tyttö on aika kovassa yskäss ja flunssassa, mutta se ei onneksi ollut este toimenpiteelle. Lähdetään perjantaina viikoksi ulkomaille niin iha kiva lennonkin kannalta, että on nyt korvat putkitettu. Ja todella toivon, että meidän osalta tää korvakierre loppui nyt tähän!

Kevät on tosiaan aiiiiiivan ihana! Mä niin nautin kun voi istua hiekkalaatikolla lapsen kanssa ja käydä paljon ulkona ja aurinko lämmittää ihanasti. Alkaa tulla haikeus siitä, että tätä ihanuutta kestää enää alle kuukauden ja sitte palaan työelämään. Onneksi sentään on osa-aikatyö niin ei ihan tarvitse unohtaa näitä ihania päiviä kotona. :) Mutta on nää lapset nyt vaan ihanassa iässä ja niin paljon voi jo tehdä asioita ja toisaalta huomaa, että tytöllä on ihan kauheasti jo ymmärrystä

Me ollaan pidetty tyttöä nyt viikon ajan kotona ilman vaippaa ja neljä pissavahinkoa sattunut! Tyttö menee kylppäriin jos haluaa potalle ja kun muuten vie aina ennen ruokaa ja ennen ja jälkeen nukkumisten ja ulkoilujen voi sanoa, että tyttö on ainakin kotona lähes päiväkuiva. :)

aani tuntuu pahalta sanoa, että meillä yöt menee hyvin kun lukee tuon sun kirjotuksen. Mitähän tyttö huutaa öisin? Eikö tän ikäiset voi jo saada niitä kauhukohtauksia öisin?

Nyt kuuluu kutsu joten en ehdi kirjoitella enempää.
 
Ikuisuus, siis vau! :O Vähänkös teillä sujuu pottailu hienosti! Meillä tyttö ei ole kauheen kiinnostunu potasta, ei siis malttas siinä yhtään olla. Ilman vahtimatta ei kestä yhtään ja harvoin on mahdollisuus keskittyä pelkästään tytön pottailuun. Kakat saadaan napattua pottaan, mutta pissaa ei juuri koskaan. Mutta olen kans huomannu että tytöllä pissavälit on pidentynyt hurjasti, samoin kuin pidätyskyky kasvanu. Pidän vaipan vaihtojen yhteydessä tyttöä ilman vaippaa, pitkiäkin aikoja nyt kun ei enää ole lattiat kylmät, ja harvoin enää lirahtelee lattialle. Meillä tyttö ei osaa mennä vessaan pissahädässä, vakkari paikka on olohuoneessa keinutuolin takana. :D Jos neidillä on paidan helma märkänä, niin tiedän mistä lähteä lätäkköä etsimään. Pitäsköhän pottakin siirtää sinne...:LOL:

Pitääkin googlettaa noista yöllisistä kauhukohtauksista. Muistelen vaan että ne alkas lähempänä 2 vuotta aikasintaan, esikoinen oli yli 2v kun ne alko.

Sen olen huomannu että tytöllä on aina lämmin vaippa sillon kun herää ennen puoltayötä, heräiskö siis pissahätään? Tyttö on muutenkin niin mun perään, takiaisena kiinni ihan koko ajan, niin en tiedä säikähtäskö herätessään sitä että on yksin, vaikkakin hereillä laitetaan aina nukkumaan, nukahtaakin yksin, mutta jos silti jotenkin säikähtää sitä yksin oloa (veli on kyllä samassa huoneessa, mutta ehkä se ei ole sama asia). Olen vaan jo niin asennoitunu siihen, että tyttö tulee aina olemaan huono nukkumaan/herkkäuninen, kun on sitä ollu tähänkin asti. Meillähän on jääny nyt ne toiset päiväunetkin pois, mutta silläkään ei ollu mitään vaikutusta yöuniin. Poika taas ei heräis vaikka pommi räjähtäis vieressä. Se nukkuu autuaan tietämättömänä meidän muiden yöelämästä. :LOL:

Tuokin on niin totta, että nää vuosikkaat ymmärtää jo niin hurjasti asioita! Vaikka täällä noita sanoja tulee harvakseltaan, niin silti puheen ymmärrys on korkee. Ja voi että sitä touhua ja tohotusta! :LOL: Kaikessa pitää olla mukana, ja kyllä kieltämättä aina välillä kysyy hermoja, kun ite haluais tehdä jonkun jutun vaan nopsaa pois, mutta sit kun on nuo apurit... Tyttö kattaa pöydän sujuvasti. Annan sille lautasen ja aterimen kerrallaan ja kerron kelle se on, ja tyttö vie ne oikeille paikoille. Suloista kun toinen nippanappa yltää pöydän reunalle. :heart: Kauppakassien tyhjennys sujuu samalla hitaalla kaavalla; tyttö ojentaa mulle ostoksen kerrallaan ja minä pistän kaappiin. Minä viikkaan vaatteita hyllylle ja tyttö kantaa samaa tahtia takaisin pyykkikoriin... Leikeissä nukenvaunut ja nukke on nyt tosi kiva juttu. Peittelee ja taputtelee nukkea, lykkää vaunuja, kaivelee silmiä, välillä nukke lentää kaaressa lattiaan, nostaa jalasta ylös ja runttaa jotenkin päin takaisin vaunuihin, peitto korville ja taas menoks. :D
 
tehilla, kiitos.. :LOL: Paitsi, että meillä on ollut tuota "naimaonnea" jo 12½ vuotta.. Siis minä en ole se tuore morsian!

aani, minä olen vielä hoitovapaalla. Kesällä pidän lomia pois ja jään sitten vielä vuodeksi hoitovapaalle. Töihin palaan sitten elokuussa 2012. Tuntuu nyt pitkältä ajalta, mutta kyllä tämä aika menee hujauksessa. Tietty välillä tuntuu, että päivät on aina samanlaisia ja samat asiat toistuu, jne. Mutta toisaalta olen nauttinut tästä kotona olemisesta ihan täysillä. Tässä on kerennyt siivoilla ja lepäillä.. Isotkin lapset ovat olleet tosi tyytyväisiä, kun olen kotona, kun he tulevat koulusta. Teen välipaloja ja leivon.

Poju on alkanut ihan urakalla toistamaan sanoja. Uusia sanoja on hyvinkin paljon, esim sanan ankka sanoo ihan täysin oikein. Puhuminen tuntuu olevan pojun juttu. Käveleminen ei sitten ole ollenkaan pojun heiniä. Katsotaan nyt, josko meillä touko-kesäkuusa olisi kävelevä pikkumies..?

Pojulla alkoi viikonloppuna kolmas korvatulehdus reilun kuukauden sisällä. Itsellä oli jotenkin uskomattoman epäonnistunut olo, kun aloin miettiä, että mitä ihmettä sitä vois tehdä toisin, että tämä tautikierre katkeaisi. Nyt vaan täytyy toivoa, että tulehduskierre taukoaisi ja poju saisi pian lähetteen sinne putkitukseen. Oma kokemus putkituksesta on positiivinen, joten uskon sen tuovan helpotusta.

-mervi-elina ja poju 1v3kk
 
Pähkämö
aani Meillä nukutaan vaihtelevasti, mutta kaikkiaan hyvin. Keskimäärin kerran yössä poika herää huutelemaan ja vaatii, että käydään uudelleen nukuttamassa sänkyynsä. Mutta tosi levoton nukkuja kyllä tuo on; potkii, hyörii ja pyörii. Itse en osaa ollenkaan nukkua pojan vieressä, omista unista ei tule yhtikäs mitään toisen hyörimisen vuoksi.
Ihana pieni äidin apuri teillä! =)

ikuisuudella ollaankin jo pitkällä vaipattomuudessa ja päiväkuivuudessa! Wau! Tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta meidän pojan kohdalla. Kakat tehdään kyllä sataprosenttisesti pottaan, mutta pissaa tuntuu tulevan ihan milloin sattuu ja vaikka kuinka usein yrittäisi pottailla, löytyy pissaa aina myös vaipasta.

mervi-elinan pojalla onkin sana hallussa :) Meillä pikkumies on ihan päinvastainen tapaus; sujuvasti kyllä liikkuu, mutta sanat antavat odottaa itseään.
 
aani Meilläkin nyt pojalla iho paljon parempi. Oon pitänyt ruokapäiväkirjaa useamman päivän, jos keksisi mikä noita näppyjä aiheuttaa. Nyt ne näpyt on melkein kaikki kuivuneet, mutta on niitä silti vielä naamassa ja jaloissa. Riisuttaessa täytyy pojalle aina antaa jotain käteen, muuten alkaa heti kynsiä käsivarsia. Se on niin salamannopea liike, että äkkiä saa ruvet auki..

Meillä yöt sujuu vaihtelevasti. Harvemmin poika nukkuu kokonaisia öitä, viimeistään 4-5 aikoihin herää ekan kerran. Nyt kun on tullut hampaita, ollut ihottumaa ja sairastelua niin on ollut aika levottomia öitä. Välillä otan pojan viereenkin 4-5 aikoihin, mutta en sitten saa itse enää kunnolla nukuttua.

ikuisuus Tosi hienosti tyttö teillä oppinut potalle! Meillä ollut taas vähän taukoa, kun poika ei kertakaikkiaan suostu siellä istumaan. Pissat on tullut pottaan tasan kerran, kakka useamman kerran.

Ei tosiaan loppunut sairastelu meilläkään vielä. Poika alkoi olla jo ihan hyvässä kunnossa, mutta eilen alkoi illalla itkeä autossa kun oltiin tulossa kyläilemästä. Itki melkein koko matkan ja jatkoi kotona melkein tunnin. Annoin särkylääkettä ja soitin päivystykseen. Korvatulehdus oli edelleen, kuuri ei ollut tepsinyt ja nyt saatiin sitten toinen. Toivottavasti tällä menee ohi. Vähän kyllä epäilytti onko pojassa mitään vikaa, kun odotettiin päivystyksessä. Poika kun tykkää siellä mennä kovaa vauhtia, kun on pitkät käytävät ja erilaisia leluja. Oli niin virtaa täynnä että huh huh! :)

Meilläkään ei poika vielä paljoa puhu. Äitiä höpöttää kokoa ajan, välillä sanoo "amppu" (lamppu) ja "opo" (mopo). Mutta tosi paljon ymmärtää puhetta, vie esim. roskat roskiin kun pyytää jne. Tosin sieltä roskiksesta olisi sitten kiva kaivella kaikkea muuta mielenkiintoista :D.
 
aani nopealla googletuksella näyttää tosiaan, että ne kauhukohtaukset yleistyisi 2v ikäisenä, mutta jostain olen kuullut, että tänkin ikäisellä voisi jo olla. ja toisaalta toinen aalto eroahdistustakin voi tässä alkaa tulla, vaikka jos tuollaisia öitä on ollut koko ajan kyse on varmaan monen asian summasta. Mutta voin kuvitella että rankkaa on, kun on kuitenkin isompikin lapsi samalla hoidettavana. Ja tuossa potatuksessa sama, että ehtiihän sitä näin yhden lapsen kanssa siihen paneutua. :) Mutta tuntuu, että tytöllä on ollut herkkyyskausi tuohon hommaan kun on sen tosi nopeasti ja hienosti sisäistänyt ja joskus tuntuu, että jos ollaan paikassa, missä pottaa ei ole, tyttö oikein vaikeroi kun ei haluaisi tehdä vaippaan.

bebo paranemistuulia teille! Kuinka mones krovatulehdus teillä nyt on? Tosi ikäviä nuo tulehdukset ja meillä ainakin olleet myös todella kivuliaita. Nythän tyttö maanantaina putkitettiin neljän vai viiden tulehduksen jälkeen.

tehilla minä se tuore morsian olen että kiitos vaan! :D

mervi-elina älä nyt itseäsi soimaa siitä, että pojalla on tulehduksia. On meilläkin ollut korvatulehduksia ja flunssia aivan älyttömät määrät ja tuntuu, ettei tarvitse kuin nähdä joku flunssapotilas niin jo on tyttö kipeänä. Ihanan pitkään voit olla kotona!

Tytöllä tulee sanoja ehkä parikymmentä ja näitä toistelee ian päivittäin. Kovaa tahtia kyllä imee uusia sanoja ja toistelee kuulemaansa. Yhteisymmärrys parantunut kun tyttö osaa kertoa milloin on nälkä milloin jano ja milloin haluaa ulos. Mä niin nautin tästä verrattuna pikkuvauva-aikaan kun sai vaan ihmetellä, että mitä mikäkin itku tarkoitti. :) Kauheasti tyttö myös puhelee omalla kielellään, äänenpainoja on paljon ja kuulostaa ihan siltä kuin tyttö tajuaisi itse ihan täysin mitä selittää. Ja on ihanaa kun saa seurata tytön kasvamista ja oppia yhä paremmin tytön luonnetta ja persoonaa! Meillä on tosi huumorintajuinen ja hauska tyttö, kertoilee vitsejään ja monesti menee niin päin, että minä ja mies nauretaan tytön jutuille eikä niin, että me nauratetaan ja tyttö nauraa.

Pähkämö tyttö on hyvin tän pottailun hoksannut, mutta ei tän ikäisen tarvitsekaan olla päiväkuiva. Jokaisella lapsella on se oma herkkyyskautensa ja toiset lapset ei tässä vaiheessa halua edes nähdä pottaa, parempi sitten pitää taukoa ja ottaa rauhassa kuin aiheuttaa traumoja. :)

Me lähdetään ylihuomenna viikoksi ulkomaille reissuun. Jännittää lentomatka mutta muuten ihanaa päästä lämpöön ja all inclusive -hotelliin nauttimaan palvelusta ja unohtaa arjenpyöritys hetkeksi.
 
heh,mäkin naureskelin tääl onnitteluista mervi-elinalle :D mut onnea ikuisuus ja mervi-elinalle onnittelut pitkästä liitosta ;)
meillä on nyt alettu kanssa kävellä , 1-2 metrin matkoja, sanoja tulee muutama ja ymmärrys on loistava. itse juominen mukista onnistuu, ja riisumisen alkeet, mutta syöminen lusikalla, siitä ei hajuakaan. eikä myöskään pottailusta. onko muilla lapsia jotka ei vielä ayö itse tai käy potalla ?!?
ihanaa tosiaan kun kevät tuli ja jos toi kävelytaito vahvistuis niin päästään kunnolla ulkoilee. ostin tänää pojalle suloisia hiekkaleluja ja eilen ostin kumpparit.
meillä tosiaan myös sukkien riisuminen on arkipäivää, eilen juuri riisui ja heitteli rattaista villasukkansa kaupoilla, toinen löytyi, toinen ei.. harmittaa, oli hienot mummin kutomat!
meillä ei poika suostu enää syömään ollenkaan pilttiruokia, aikaisemmin oloi muutama 8kk laji joka kelpasi, sitten ne harveni pariin kappeleeseen ja nyt ei enää mee mikään. on ollu helppo antaa liikeenteessä sellaista, muuten tietenkin syö kotiruokaa. eilen käytiin neuvolassa painon kontrollissa (1v 2kk9 koska viimeksi paino oli vähän tippunut. nyt paino oli lisääntynyt reilu 400 g ja pituus pari cm. kysyin hoitajalta että onko haittaa kun poika vetelee lähes litran maitoa päivässä. ei kuulemma muuta jos ei vie tilaa muulta ruoalta. juo siis kaiken aterioiden yhteydessä, muuten en anna esim. pullosta. nyt pojun mitat olivat 81cm ja 10265g hoikkkaa mallia siis.
tyynystä vielä oli puhetta, meillä käytössä lasten tyyny, sitä ennen oli aivan ohut vaUVAntyyny, 8kk saakka. poika nukkuu tyynyllä ehkä puolet yöstä ja toisen puolen jalkopäässä. nukkuu suht koht hyvin, vaatii pari tutin antoa j a peittelyä yössä. meillä siis pinnis kiinni meidän sängyssä. mielellään nukkuisin itse vaikka poika kainalossa, on se niin ihanaa, mutta parempi kai pitää omassa sängyssä ettei myöhemmin ole vaikeaa..aina kun vierailen pojan kans äidin luona niin nukkumme vierekkäin ja se on ihanaa. poika ei myllää yhtään jos on viekussa. nukkui vieressä lähes 1-v saakka-
miten muut, kellään kakkosta (tai seuraavaa..) haaveissa?? mulla välillä pukkaa vauvakuumetta..:rolleyes:
celia+ poika 1,2v
 
Pähkämö
celia81 Meillä ei poika vielä itse syö. Sujuvasti kyllä sotkee ruokaa lusikallansa, mutta eipä siitä suuhun juuri mitään eksy =)

Meille iski vatsatauti :x Pe ja la välisenä yönä poika oli oksentanut sänkyynsä hurjat määrät, mutta ei ollut itse herännyt siihen, eikä meistä kumpikaan miehen kanssa ollut kuullut mitään. Pelottavaa! :| Onneksi poika nukkuu kyljellään tai mahallaan! Mutta kovin säikäytti! La-aamun jälkeen ei ole enää oksentanut, mutta maha on muuten tosi löysällä eikä ruoka maistu. Nukkuisi vain. Tänään yritettiin antaa puuroa iltapalaksi ja ylöshän se tuli.
Ja eilen illalla tauti iski sitten minuun ja mieheen ja yö meni vessassa ravatessa. Mulla alkaa onneksi mennä jo ohi, mutta miehellä vaivaa vielä jonkin verran. On se ällöttävä tauti : /

Poskihampaita on nyt alkanut puhjeta oikein urakalla. Alhaalla on yksi jo reunoistaan täysin tullut ikenen lävitse ja ylhäällä on yhdestä hampaasta yksi kulma näkösällä. Kauan ne ovatkin olleet tuloillaan!
 
No...hmm..hei taas...aika menny niin nopeest et ei oo paljon tänne kerenny kirjoittelee...:ashamed:

yötmeillä nukutaan vaihtelevasti, mutta yleensä klo.20 nukkumaan 23-00 saattaa herätä ja sit seuraavan kerran nousee 5-7väillä... :) että ihan hyvin, joskus voi olla että käyn tutin antamassa jos tirisee...:D

Puhetta meillä ei hirveästi tule, äitä=äiti, mumm=mummi, shh= kissa, prumm=traktori ja on niitä joitain muitakin mitä tulee... mutta hurja miten poika ymmärtää lähestulkoon kaiken mitä sille sanoo... ja voi sitä matkimisen määrää joka välillä jopa vähän äsyttää...:kieh:
Ja sitä pojan omaa rallatusta ja kalkatusta kyllä tulee mielin määrin:LOL:

Niin ja tasan viikko sitten poika joi viimeksi tuttipullosta maitoa, joten minä laitoin viime viikonloppuna pojan kanssa pullot jemmaan kun ei niitä tarvii... Mites teillä muilla, onko tuttipullo vielä käytössä? Vai oltiinko me jo matti myöhäsiä... :)

Potalle aina välillä pissat saadaan tulemaan , mutta ei kovin innokas ole poika siinä istuksimaan...

Tänään käytiin mun äitin luona ja voi sitä iloa kun poika pääs trampoliinille pomppimaan :D ja kyllä tää äitikin muutamat hypyt otti...ja sit juos hirveetä vauhtia traktorilta toiselle ku kotona ei ole kun yksi mut mummolassa on useampi traktori ja muita koneita... :)
 
Hyvää pääsiäistä kaikille!

ikuisuus Toinen korvatulehdus oli vasta pojalla, tai tuohon toiseen siis söi kaksi kuuria.
Tiistaina loppui antibioottikuuri ja poika ehti ollakin pari päivää täysin terve, kunnes eilen taas iski flunssa..kaksi päivää kuurin jälkeen. Ei taideta täälläkään paljon terveitä päiviä nähdä! Tuo "pelkkä" flunssakin vaikuttaa öihin, poika on heti tosi levoton ja heräilee useamman kerran. Toivottavasti korviin ei taas mene.

Kuinkas teillä muuten ikuisuus sujui ulkomaan reissu?

celia81 Meillä ei myöskään poika itse syö vielä. Annan kyllä useimmiten pojalle oman lusikan, mutta poika keskittyy enimmäkseen ruuan lappamiseen pöydälle ja lattialle. Suuhun ei kiinnosta lusikkaa viedä kuin silloin tällöin ja jos yritän auttaa/opettaa, poika saa raivarit. Ajan kanssa sitten. :) Potalla ollaan nyt käyty säännöllisesti ruokailujen jälkeen, ja poika malttaakin istua siellä paljon paremmin kuin ennen. Aika usein tulee kakka pottaan, pissatkin joskus. Itse täytyy vaan toimia tosi nopeasti, jos vaikka pyyhin keittiön pöydän ruuan jälkeen, kakat saattaa olla jo vaipassa. Poikaa muuten aina vähän itkettää, jos näkee tuotoksensa potassa...:D

pähkämö Tosi kurjia tuommoiset vatsataudit! :| Toivottavasti olette jo kunnossa.

nappi87 Meillä ei ole enää hetkeen olleet tuttipulloja käytössä. Aika vähän poika on muutenkaan pullosta juonut, kun ei silloin pienempänä huolinut ollenkaan. Viime viikolla tosin annoin yhtenä päivänä maidon tuttipullosta, kun kaikki nokkamukit olivat tiskikoneessa. Poika oli ihan, että "mikä tämä on..?" Nokkamukina meillä kyllä on se Nukin muki pehmeällä nokalla, että aika lähellä sekin on tuttipulloa. Välillä poika juo muistakin mukeista, mutta maito menee parhaiten tuosta.
 
Pähkämö
Täällä toivuttu mahataudista. Kiitos bebo kysymästä!

celia81 Itse syömisestä. Nyt ihan parina viime päivänä on pojalle iskenyt sellainen "minä itse" -vaihe tuon syömisen suhteen eli nyt vasta se kiinnostus siihen itse syömiseen on herännyt. Ja tosiaan, kuten bebo kirjoitti, auttaa ei saa tai tulee kauhiat raivarit =)

Muutenkin tuntuu, että nyt on herännyt monissa asioissa oma tahto. Jos asiat ei mene kuten poika haluaa, tulee kauhea huutokohtaus. Sellaisa oikein isoja loukkaantuneen kyyneleitä :)
Ja ihana huomata, miten toinen ymmärtää asioita vaikka ei itse ymmärrettäviä sanoja tuotakaan. "Mennäänkö potalle / iltapesulle" -> menee kylpyhuoneeseen tai "Mennäänkö nukkumaan" -> suuntaa kohti makuuhuonetta jne. Nyt parina kertana ollaan huomattu, että poika itse pyytää potalle pääsyä eli syömisen jälkeen menee kylpyhuoneen ovelle odottamaan ja pottaan onkin sitten tullut kakka.

nappi87 Meillä jäi tuttipullo pois silloin joskus alle vuoden ikäisenä, kun pojalla kokeiltiin maidotonta ruokavaliota. Sitäkin ennen pullo oli käytössä oikeastaan enää vain iltamaidolla.

Lämmintä pääsiäisen jatkoa kaikille!
 
tehilla ja celia kiitokset onnitteluista! :) Nyt onkin jo häämatkakin takana. Tyttö siis oli meidän mukana reissussa kun eihän tää äiti pärjäiskään ilman tyttöään ainakaan vuorokautta pidempään.

Meillä meni matka aivan loistavasti. :) Olin etukäteen jännittänyt 4h lentokonematkaa aika paljon, kun meidän tyttö on lievästi sanottuna aktiivinen tapaus, mutta ihan hyvin se meni. Nukkui jopa mennen tullen hetken mun sylissä, vaikkei tyttö ole yli puoleen vuoteen suostunut sylissä nukkumaan/nukahtamaan. Oli ihanaa viettää viikko rauhassa perheen kesken lämmössä ja nauttia all inclusivesta ja siitä, että huonekin siivotaan puolesta. Tyttö kehittyi viikossa hurjasti kävelyssä, nyt ottaa kauheita harppovia askeleita kun sai viikon tepastella kesävaatteissa ja sandaaleissa. Tyttö on sosiaalisesti kyllä todella rohkea, otti kontaktia jo lentokentällä jokaiseen vastaantulijaan ja hotellilla henkilökunta sai jo tokana päivänä lentopusuja. :D Yhtään ei ole tällä hetkellä vierastusta ilmassa. Tyttö söi kaikkea mitä eteen annettiin ja kaikki eksoottisemmatkin maut menivät hyvällä halulla. Lastenaltaassa polskiminen oli tietty tosi hauskaa!

Matkaan lähteminen oli kyllä melkoinen jännitysnäytelmä. Tytöllehän laitettiin putket viime viikon maanantaina ja torstaina iltapäivällä huomasin, että toinen korva vuotaa märkää ihan solkenaan. Soitin sitten korvalääkärille joka käski tulla näytille ja tulehdushan se oli putkikorvassa. Huoh. No, tyttö oli flunssassa jo putkitettaessa ja lääkäri oli sitä mieltä, että tulehdus oli sen peruja. Mutta vähän jännittää, että näinkö tulehdukset kuitenkin jatkuu putkista huolimatta. Tietenkään kipua ei ole samalla tavalla, mutta toivottavasti ainakin nää antibioottikuurit loppuu. Seitsemän kuuria tainnut tyttö jo syödä lokakuun jälkeen. Onni onnettomuudessa, että tulehdus ilmeni vielä Suomessa, kun seuraavana aamuna me jo oltiin lentokoneessa. Tulehduskin hellitti nopeasti ja tyttö oli virkeä oma itsensä.

Tuttipulloista me luovuttiin pari viikkoa ennen 1v-synttäreitä.

celia meilläkään tyttö ei oikein hoksaa lusikalla syömistä. Käsin söisi kaiken mitä eteen laittaa, mutta lusikka on kädessä miten päin sattuu ja jos osuu sillä ruokaan, on ruoka lopulta jossain ihan muualla kuin suussa.

Hurjaa tosiaan miten paljon tän ikäiset lapset jo ymmärtävät. Tosiaan melkein mitä tahansa sanoo niin tyttö tekee työtä käskettyä tai osoittaa muuten, että ymmärsi mistä on kyse. Aika paljon meillä tyttö jo tuottaa puhetta, tai aktiivisessa käytössä on varmaan parikymmentä sanaa ja sitten on sellaisia sanoja, joita tyttö käyttää harvemmin.

Pähkämö onneksi selätitte vatsataudin, se on kyllä karmeimpia tauteja!

bebo tosi kurjaa, että teillä taas flunssa ja tulehdukseenkin jouduitte syödä kaksi kuuria. Toivottavasti ei nyt mene korviin! Meidän sairauskertomuksen uudet käänteet voitkin lukea tuolta ylempää tätä kirjoitusta. Ja parin viikon päästä tytöllä alkaa päivähoito että tuskin paljoa paremmin sitten menee tautien osalta. Vähän jännittää tuo kun aloitan ihan uudessa työssä ja tuntuisi kurjalta olla heti paljon poissa, vaikka eihän sille mitään mahda. Ja monesti kai uudessa työssä joku karenssi aika ennenkuin sairaslomalta saa palkkaa. Ei auta kuin toivoa että nää sairastetut taudit olisi tuoneet edes jonkinlaiset vastustuskyvyn alkeet.
 
hello, onpa hiljaista. vappu meni kotosalla, siivotessa ja syödessä. poika sai vappupallon ja huiskun. simaakaan en kerennyt laittaa, no cokis korvasi asian. :p oltiin siskon luona pääsiäisenä kyläilemässä, siellä 6- ja 3-v serkut. 3-v oikein ihastuksissaan pojasta, sanoi vauvaksi koko ajan ja touhusivat hyvin yhdessä. viimeisenä viereilupäivänä taisi serkkutytön mitta jo täyttyä kun poika meni leikkeihinsä, vauvanimittely vaihtui kakaraksi, eikä leluja jaettu enää yhtä auliisti :LOL: muuten kun hoidin parina päivänä poikaa ja 3-v tyttöä niin oli paljon helpompaa kaikki toiminta kun pelkästään pojan kanssa. siinä jo alkoi ajatella että pitäisikö kakkosta alkaa jo yrittää.. vai oliko tuo helppous vain vieraskoreutta. :)
poika tuli kipeeksi sillä reissulla ja kuumeessa päivän, nenä vuotaa hurjasti ja hyvin kiukkunen. mutta ihanaa nyt vihdoinkin kävely alkanut sujua ja oppinut myös ulkona tuon taidon! hoksasi sen yhtäkkiä ulkona ja sen jälkeen käveli koko ajan. tai ehkä kengät,serkulta saadut, olivat vain paremmat!
 
Pähkämö
Höh, pojalla on yht'äkkiä mennyt vatsa ihan kovaksi. Tai toista viikkoa siitä nyt kärsitään. Kakka on sellaista kovaa jäniksen pipanaa ja ennen kun kävi kakalla kahdesti päivässä niin nyt vatsa toimii ehkäpä kerran kahdessa päivässä :| Ja selkeästi vaivaa toista.
En ymmärrä, miksi muuttui sellaiseksi, kun ruokavaliossa ei ole tapahtunut muutoksia. Onko jollakulla kokemuksia vastaavasta?
Luumua on syötetty, mutta löytyykö muita hyviä vinkkejä?

Mitä teidän taaperot juovat? Meillä maito ruokajuomana. Aiemmin on myös vesi mennyt janojuomana hyvin, mutta nyt on alkanut tökkiä eikä meinaa kelvata. Tiedän, että tuo veden juonti vaikuttaa myös vatsan toimintaan. Olen yrittänyt tarjota vettä nokkiksesta, mukeista, laseista jne. mutta ei kelpaa, kääntää vaan päänsä pois. Mehuja ei taideta suositella??
 
:wave: Heippa!

Vieläkö muistatte? :D

Töihin paluun jälkeen ( tammikuussahan minä töihin menin ) eivät tunnit riitä vuorokaudessa. Ei sillä, minä tykkään käydä töissä ja lapset viihtyvät oikein hyvin hoidossa, mutta sitten ei tahdo jäädä aikaa enää näille kirjoitteluille. Olen kyllä käynyt lukemassa ja myötäelänyt kanssanne, mutta en vain tosiaan ole ehtinyt kirjoitella.

Tyttö on kovin liikkuvainen, juoksee ja koittaa kovin hypätä tasajalkaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Muistattekin ehkä, että olen kirjoittanut ennenkin kiipeilystä. Se jatkuu edelleen. Milloin ollaan pöydällä ja milloin missäkin.

Sanoja tulee vähän, mutta kai se puhe on kirjaimellisesti jäänyt jalkoihin! :D Hurjaa kuitenkin jälleen todeta, miten noin pieni joka ei osaa puhua, YMMÄRTÄÄ, (halutessaan) mitä hänelle puhutaan. :heart:

Meillä tyttö on syönyt itse jo pitkän aikaa, toki välillä auttelen hommassa. Juominen menee pääasiassa edelleen nokkamukista. Osaa ( jälleen halutessaan) juoda lasista, mutta tahtoo mennä kippailun puolelle vielä.. Juomana ruualla maito ja janojuomana vesi.

Pottailu sujuu jo aika hyvin. Tyttö itse pyytää potalle useasti kun kakka on tulossa. Seuraavaksi ällövaroitus! :D Yhtenä päivänä tyttö pyysi potalle, itki ja kiljui. Näki että toista sattui, enkä heti ymmärtänyt että kakka oli niiiiiiin kovalla. Sitten tajusin, avittaa vähän kovia papanotia pihalle jonka jälkeen tyttö sai ISON kakkapökäleen ährättyä ulos. Kyllä teki pahaa toisen puolesta, toinen itkee ja näkee että sattuu. Tietäähän sen itsekin kun vatsa on kovalla.. :(

Tyttö on hyvin aurinkoinen ja sosiaalinen, mutta myös melkoinen pirttihirmu suuttuessaan. Oma tahto on kova. Läpsimistä jos ei mene mieliksi. Kiusaa osataan tehdä jo aivan selvästi. Tietää minkä lelun nappaa ja juoksee karkuun niin isovelikin saadaan liikkeelle... mutta sitten jo seuraavassa hetkessä lapset painii ja halittelee toisiaan sulassa sovussa. Sisarrusrakkautta :heart:

Pikaisia paranemisia sairastelijoille! Ja hurjia kolahduksia osalle sattunut, onneksi onni on ollut matkassa mukana! :)
Olemme saaneet olla terveenä, muutamaa räkätautia lukuunottamatta.
Jännityksellä odotan milloin ensimmäinen oksennustauti rantautuu meille :X

Tällä hetkellä ulkoilu on kova sana. Aamulla kun heräämme ja olemme aamutoimet suorittaneet. Hakee tyttö naulakosta haalarin ja sanoo "öh öh" ja osoittaa ovelle. Ei sillä, kesät meillä vietetäänkin lähes kokonaan ulkona :D

Pukeminen on myös mielekästä. Esikoista ei olisi voinut vähempää aikoinaan kiinnostaa pukeminen, mutta tyttö lapsii tuntuu olevan vaatteista ja käsilaukuista kiinnostunut :cool:

Hauska seurailla tyttöä kun hän hoitaa omaa vauva nukkeaan, antaa sille ruokaa, peittelee sänkyyn, laittaa rattaisiin ja ottaa pois. :)

Anteeksi hyvin sekainen ja erittäin omanapainen kirjoitus.

Oikein ihanaa kevättä ja aurinkoista äitienpäivää kaikille!! ( taisi kyllä räntää luvata sunnuntaille :p )
 
Viimeksi muokattu:
Moi vaan täältäkin!

Matami-mimmin kirjoitusta lukiessa vaan nyökyttelin. ^^^^^ lukekaa siis yltä, noin meilläkin menee, :LOL: Kiva muuten kuulla teidänkin kuulumisia pitkästä aikaa! Paitsi että minä en ole palannut töihin, mutta siltikään tunnit vuorokaudessa ei tunnu riittävän! Hatun nosto kyllä kaikille kodin ulkopuolella työssäkävijöille, olette ihan supernaisia!

Tytön kanssa käytiin tänään 1v3kk neuvolassa, MPR rokotusta ei nyt saatu, kun tyttö just toipuu flunssasta, 1,5v neuvolassa sitten. Meiän tyttö on tollanen pikkutintti: 9426g ja 77cm. Iloinen, aurinkoinen ja touhukas. Sitä kuuluisaa omaa tahtoa ja suuria krokotiilinkyyneliä löytyy tarpeen vaatiessa ja aina vaan useammin. Terkkari sanoin että meiän lapset on varhaiskypsiä tuon oman tahdon suhteen, kun yleensä ne mahalleen lattialle heittäytymiset -itkupotkuraivarit- ja mielen pahoittaminen tulee vasta lähempänä 2-vuotta, täällä ne on ollu tuttua huttua jo pitkään. Sama juttu oli esikoisella aikanaan. Vähän kyllä tätä hämmästyin, koska täälläkin on niin moni kertonut noista oman tahdon ilmaisuista. Terkkari ihmetteli myös kun tyttö yrittää kovasti tasajalka hyppyä, vaikka ei mikään ihme, semmosia hyppytreenejä tuo isoveli aina välillä vetää, että äitiä hirvittää. Aika rajuja ja "poikamaisia" leikit on enimmäkseen, mutta sitten myös sitä tyttömäistä hömpötystä nuken, vaatteiden ja helminauhojen kanssa. =)

Pähkämö,
meilläkin tytön maha välillä menee tosi kovalle. Luumua vaan aterioitten päälle parina päivänä, niin siitä se sit lähtee taas toimimaan. En kans tiedä mistä se kovuus aina välillä johtuu. Muita keinoja en ole kokeillut kun tuota luumua, ja sit rajoitan juuston ja banaanin syöntiä sillon kun vatsa on kovalla. Maito ja vesi on täällä juomana, mehuakin silloin tällöin erikoistilanteissa.

Celia
, vieraskoreutta, KYLLÄ! :LOL: Riippuu tietysti mitkä asiat kokee vaikeiksi tai helpoiksi. Mutta kyllä yhden kanssa oli monet asiat helppoa ihan sen takia, että pystyi 100% keskittymään vaan sen yhden lapsen tarpeisiin, nyt siellä jonossa on malttamattomana odottamassa se toinen -toisilla useampikin- omaa vuoroaan.

Ikuisuus
, hienoa että teidän reissu meni noin hyvin! Mitenkäs teidän tytön temperamentti, vieläkös siellä ollaan tulta ja tappuraa, vai onko jo vähän helpottanu?

Nappi
, ehei te mitään mattimyöhäisiä ole. :LOL: Meillä on vielä tuttipullo käytössä, eikä mitään kiirettä pidetä sen poissaamiseksikaan. Eipä sen käytöstä mitään haittaakaan ole, kun tyttö juo siitä vaan ruokailujen yhteydessä, tosin osaa juoda lasistakin. Tällä hetkellä se tuntuu olevan erityisen tärkeä, kun tekee noita poskihampaita. Selvästi helpottaa kun saa kylmällä tutilla/maidolla hieroa ikeniään, mitkään purulelut kun ei ole koskaan kelvannu. Esikoinenkin joi 1,5v ikäseks tuttipullosta ja jätti sen sitten itsestään pois kun aika oli kypsä. :)

Sanoja
tulee ja menee. Jääkö teillä muilla uudet sanat aktiiviseen käyttöön? Meillä menee niin, että saattaa jotain sanaa toistella useita kertoja tai vaikka päivän ajan, ja sit unohtuu kun seuraava uusi sana tulee. Ihan muutama on pysynyt aktiivisessa käytössä. Nyt on oppinut sanomaan oman nimensä ja se on ihan mahdottoman suloista. :heart:

Täällä kans on siirrytty täysin ulkoilma elämään. Sisällä käydään vaan syömässä ja nukkumassa, välipalakin syödään useasti ulkona. Lapset nauttii ihan täysillä (äitistä puhumattakaan) kun ulkona on niin paljon puuhaa. Tyttö kantelee kenkiään ja nykii takkia naulakosta melkein ensimmäiseks kun aamulla herätään. Eipä ainakaan tarvitse pakotta ulos. :LOL:

Hyvää äitienpäivää täältäkin kaikille! Me odotetaan ystäviä viikonlopuksi kylään, joten täytys tässä alkaa siivoilemaan...:wave:
 
Heipä hei pitkästä aikaa kaikille!

Niinkuin monella muullakin, meillä poika tykkää ulkoilemisesta tosi paljon. Nyt onkin ollut aivan ihania säitä, ja heti aamusta ollaan menty pihalle. Ollaan kierrelty leikkikentillä ja leikitty omalla rivarin takapihalla. Kaupasta tai muualta kun tullaan autolla, poika olisi jo kovaa vauhtia kipittämässä takapihalle, ja sitten tuleekin itku jos ei sinne heti pääse.

Meillä pojalla on ruokajuomana maito, muuten juo vettä vaihtelevasti. Mehuja ei olla vielä annettu. Vappuna tosin maistoi siemauksen simaa, mutta ei ollut pojan mieleen. Ilme oli näkemisen arvoinen, kun sitä maistoi. :D

Imetyksen sain sitten viimein lopetettua reilu viikko sitten. Useampaan kuukauteen en siis ole imettänyt enää kuin illalla ennen nukkumaanmenoa, mutta nyt tuli sellainen tunne, että JOKOHAN olisi aika lopettaa..ja hyvinhän se meni, poika ei kaipaa tissiä ollenkaan. Annan tosin nokkamukista maidon makkarissa, mutta sitten sänkyyn ja poika nukahtaa noin 5 minuutissa. Taisi olla kovempi paikka äidille kuin pojalle tuo lopettaminen, tuli niin haikea olo itselle ja melkein tippa silmään..Vaikka iso poikahan tuo jo on, mutta kaipaan sitä läheisyyden tunnetta, joka imettämisestä saa..

Sanoja pojalle ei ole tullut lisää. Muutamia sanoja käyttää vaan kerran tai kaksi, ja sitten ne unohtuvat. Jos poika näkee jotain mielenkiintoista, esim. koiran, niin sanoo vaan "äiti", vähän niinkuin, että "äiti, kato mikä tuolla on".

Pottailussa on tullut takapakkia. Tai potalla poika kyllä suostuu istumaan pienen hetken ja ihan hyvillä mielin aina sinne menee, mutta kakannut ei sinne ole pitkään aikaan. Sitten samantien kun saan vaipan päälle, tekee kakat sinne. No, eiköhän tämä tästä.

Jokos muilla on kesäsuunnitelmia? Me aiotaan ainakin mökille, muita suunnitelmia ei vielä ole. Ihanaa, kun voi tulevana kesänä paljon enemmän pojan kanssa kaikenlaista touhata kuin viime kesänä.
 
Pähkämö
Meillä on pottailussa myös lakkovaihe ihan kuten bebo kirjoitteli - "ihana", kun on kohtalotovereita :ashamed: Viime viikolla poika oli tosi kiukkuinen; silloin puhkesi useampi poskihammas ikenen lävitse ja lisäksi oli se maha tosi kovalla. Ja silloin pottailu meni pelkäksi huudoksi. Nyt viikonlopun jälkeen on jo paremmalla tuulella ja suostuu potallekin ilman huutoja, mutta saalista ei enää juurikaan saada. Pissa hyvin harvoin ja kakkaa ei ollenkaan. Ennen tosiaan joka kerta tuli jotakin pottaan. En tiedä, pitäisikö tuo pottahomma unohtaa kokonaan hetkeksi vai istuskella vain vanhaan malliin vaikka mitään ei pottaan tulekaan? Mielipiteitä?
 
iltaa. meillä juodaan päivässä suuuuri määrä maitoa, lähes litra. kaikki tämä aterioiden yhteydessä. tuttipulloa ei ole käytetty koskaan. en ole hirveästi tarjoillut juotavia muuten kun esim. saunan yhteydessä, mutta nyt tulee kuvioon veden aktiivisempi juominen kun ilmat lämpenee. poika ei kauheasti vedestä innostu, hampaan pesun päälle voi ottaa muutaman kulauksen. vesi tuntuu usein menevän väärään kurkkuun, olen ihmetellyt, koska luulisi muidenkin juomien olevan yhtä ohuita ja sitten menevän yhtälailla kurkkuun mutta ei. syömisten kanssa enempi ongelmia. minkämoisista ruoista teidän lapset tykkää? meillä poika lopett noiden purkkiruokien syönnin joku aika sitten. suosikkiruokia ovat kana/lihakastikkeet, makaronin tai perunan kanssa. sitkeät lihat jauhan vielä tehosekottimella. tarjoilen samoja ruokia kun itsekin syödään mut oon miettiny pitäiskö tehdä lapsille sopivampia ruokia..viikonloppuna söi hyvällä ruokahalulla pitsaa herkkusienineen, sipuleineen ym..nakkia sai maistaa vappuna ja äitienpäivänä, kun kylässä oli tarjolla pikkunakkeja lapsille. niitä olis syöny vaik kuin monta. mikähän niisstä nakeissa lapsia viehättää :D muuten nirsoilevaa sorttia usein meidän herra.
tuttipulloista puheen ollen, sitten tuttikysymys, miten ja paljon teillä käytetään? meillä ennen vain unien yhteydessä mutta imetyksen loputtua tuttia söis koko ajan, kotona. ja aina löytää jostain tutin ja kulkee se suussa.
sanoja tullut pikkuhiljaa, jotkut voivat jäädä poiskin. uusimpia kakku, kakka ja kukka jotka kuulostavat jokseenkin samalta kaikki :D koirilla ja kissoilla on yleisnimi KAAA joka juontaa juurensa meidän kissan nimestä kaapo. kerran lehmäkin oli kaaaa.
potta-asiaan mielipiteeni on se, että ei kiirettä kannata pitää. kaikki kypsyy ja oppii aikanaan. yleinen suuntaus on juurikin tuo (päiväkodista tuttua) että pienemmällä lapsella kakka tulee jokseenkin säännöllisesti samaan aikaan päivästä tai ruoan päälle ja sen saa usein pottaan ajoittamalla potatus oikein. lapsen kasvaessa kakkarytmi muuttuu tai epäsäännöllistyy ja ei enää tule mitään pottaan. samaan aikaan lapsi voi turhautua jos häneltä odotetaan tuloksia joihin ei itse pysty vaikuttamaan vielä tai itse harmistuu kun ei "osaakaan" enää. potalla istuminen ei ehkä myöskään tunnu mielekkäältä meneväisillä tyypeillä. näistä syistä en ole vielä pottailua aloittanut, vasta sitten kun on viitteitä lapsen valmiudesta hallita tarpeitaan tai edes kyky istua paikallaan odottamassa potta saaliita. lapset kiinnostuu itsekin jossain vaiheessa siisteys hommeleista. tutkimuksissakin on todettu ettei lapset joita on potatettu varhain opi juurikaan tai ollenkaan kuivaksi kuin ne joilla pottaharjoittelu aloitetaan kun siihen on oikeasti valmiudet.
ihanaa huomenna poika menee hoitoon ja minä pääsen hierojalle! öitä!
 
Moi! Kiirettä pitää, aloitin ma ihan uudessa työssä. :) Ollut tosi mukavaa ja tänään töistä lähtiessä melkein harmitti, että on neljä vapaata. No siis, oikeasti on toki ihanaa olla loppuviikko kotona tytön kanssa, mutta enpä voinut kuvitella, että mieliala näin muuttuu, kun pari viikkoa sitten vaan ahdisti uudet kuviot ihan hirveästi.

Tyttö aloitti päiväkodissa ja on sopeutunut ihan hyvin. Käytiin kuutena päivänä tutustumassa ja viitenä päivänä tyttö oli aina hetken yksin ja mä muualla. Nyt tyttö on syönyt ja nukkunut ja leikkinyt oikein reippaasti. Toki välillä itkettää mutta eniten silloin, kun jätetään hoitoon. Meillä mies on tällä viikolla onneksi hoitanut hoitoon viemiset niin olen itse saanut lähteä rauhassa töihin. Viime viikolla tuntui tosi raskaalta jättää itkevä lapsi tarhaan ja tuli monena päivänä itkettyä kun lähdin.

aani kiitos kysymästä, kyllä meillä asustaa edelleen yhtä temperamenttinen neiti! :D Mutta sekä hyvässä että pahassa ja mun mielestä toi tulinen luonne on enemmän vahvuus kuin mitään muuta. Taitaa olla äitiinsä tullut kun noin vahvat mielipiteet jo pienestä pitäen. ;) meilläkin olleet noi itku-heittäytymisraivarit arki päiävä jo pidempään, jos ei jokin asia mene tytön mielen mukaan niin tyttö heittäytyy teatraalisesti lattialle ja hakkaa nyrkeillä ilmaa tai lattiaa ja huutaa kuin hyeena. Ja kauan tyttö jaksaakin jonkun asian eteen taistella, mutta mä koitan parhaani mukaan pysyä johdonmukaisena ja kieltää kielletyt asiat. Jos tyttö selkeästi vaan osoittaa mieltään, saa hetken huutaa itsekseen kun vaikuttaa jo olevan jotain uhman poikasta, mutta tietty jos hätä on otan heti syliin.

Oonkin tainnut kirjoittaa, että meillä pottailu sujuu hyvin. Nykyään tyttö yleensä sanoo kun tulee pissa tai kakka ja kotona menee kylppäriin ja istuu potalle. Tosi harvoin enää päivisin tulee vaippaan mitään. Ja siis pottailuun ei mitenkään olla pakotettu, rauhassa aloitettiin mutta tuntuu siltä, että tytöllä on nyt herkkyyskausi tuohon asiaan. Säännöllisesti käydään potalle ennen ja jälkeen ulkoilun, ennen ruokaa, ennen ja jälkeen unien jne. ja tarvittaessa tyttö pyytää itse päästä potalle. Tyttöä myös selvästi ahdistaa jos ollaan jossain missä pottaa ei ole ja joutuu tekemään pissat/kakat vaippaan. Päiväkodissakin tyttö käy tosi hienosti potalla.

Sanoja tulee vähitellen, mutta jatkuvasti on joku uusi sana. Toiset sanat unohtuvat hetkeksi ja palaavat myöhemmin ja toiset sanat tulevat jäädäksen. Mutta tuon puheen lisäksi helpottaa tosi paljon kun tyttö hirveän selkeästi osoittaa, jos haluaa syömään, vessaan, ulos, nukkumaan... Ei tarvitse niin paljoa arpoa mistä itkut johtuu kun tyttö on oppinut ilmaisemaan itseään selkeämmin. Vauva-ajassa mua ehkä eniten stressasi just ne kaikki selittämättömät itkut kun ei ymmärtänyt, mikä lasta vaivaa.

Ruokajuomana on rasvaton maito ja muuten tyttö saa vettä juomana. Pari kertaa on saanut sokeritonta sekamahua erikoistilanteissa, kuten vappuna. Tyttö on tosi kova juomaan ja vettä täytyy olla aina saatavilla.

Mitään erityisiä kesäsuunnitelmia ei ole. Kahdet kavereiden häät olisi tiedossa ja haluaisin lähteä jollekin pienelle reissulle perheen kesken jonnekin päin Suomea, ihan siis vaikka yhdeksi yöksi hotelliin ja keksiä jotain kivaa ohjelmaa, että pääsisi vähän arjesta irti. Meillä ei ole miehen kanssa kummallakaan kesällä lomaa niin aika pienimuotoiset on suunnitelmat.

Tuntuu jännältä kun töiden ja päivähoidon myötä alkoi ihan uudenlainen arki. :) Onneksi saan aloittaa näin kevyesti, että vain kolme vuoroa viikossa.

Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!
 

Yhteistyössä