Helmikuun hurmaajat 2010

Kannattaakohan tätä hirveesti hehkuttaa, mutta meillä on nukuttu 4 kokonaista yötä peräkkäin :heart: Vois kuvitella, kun yli vuoteen ei ole nukkunut kokonaisia öitä, että ei enää osaiskaan vaikka saiskin, mutta kuulkaas, tämä mamma vetää perse homeessa (niinkun rakas mieheni asian kauniisti ilmaisee...) yöt läpi tyytyväisenä ja onnellisena. :D Tosin aamut alkaa edelleen kuudelta, kun esikoinen pomppaa ylös, ja sen jälkeen ei nuku enää kukaan! Tytön kanssa ollaa osittain siirrytty takaisin kaksiin päiväuniin. Nuo kuuden herätykset on sille vaan liian aikasia, ja välilä tilannetta on tasattava kaksilla päiväunilla. Mut mikäs siinä, nämä on näitä kotihoidon hyviä puolia, kun ei tarvitse mennä muiden aikatauluilla.

Täällä on tutti(kin) käytössä. Ja tyttöhän olis ihan koko ajan tutti suussa jos vaan antasin. Tämän kanssa me vielä ollaan pulassa... Pidän tutit päivällä piilossa, tutin näkeminen saa sellasen draaman aikaiseksi. Jätetään nyt ensin päiväunilta tutti pois ja sit myöhemmin yöunilta.

Kesäsuunnitelmia ei meilläkään ole. Mies vaihto talvella työpaikkaa ja menetti kesälomansa siinä. : / Mut varmaan jossain vaiheessa pitää vähän pekkasia ja ehkä palkatonta vapaatakin.

Tuo pottailukin on kyllä niin yksilöllistä. Ikuisuuden tytön pottailut kuulostaa samalta kun meilläkin aikanaan esikoisen kanssa. Tällä pienemmällä taas tuntuu olevan niin paljon vietereitä takapuolen alla, ettei kyllä yhtään pysy potalla. Tosin nyt viikonlopun aikana ja tänä aamunakin sanoi "kakka" ennenkuin kakka tuli vaippaan, siis jo minuuttia-paria aiemmin ennenkuin kävi ähistämään, eli selvästikin on alkanut tunnistamaan kakkahädän.

Sit, tytölle on ilmeisesti tullut sellainen riesa kuin matkapahoinvointi.:( On nyt kolmen viikon sisällä oksentanut kahdesti autoon, kun on ajettu mäkisellä ja mutkaisella tiellä. Nyt täytys selvittää onko näin pienille matkapahoinvointilääkkeitä. Muistelen jostain kuulleeni ettei niitä apteekin lääkkeitä sais vielä antaa, mut sit on joku luontaistuote, jota saa... Vinkkejä otan mielelläni vastaan jos joku täälläkin asiasta tietää!

Ikuisuudelle vielä onnittelut uudesta työpaikasta!:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kanssa vähän hehkuttaa, kun meillä on myös alettu yhä useammin nukkua kokonaisia öitä! Ja pidempiä, enää ei nousta joka aamu 5.30-6.00! Ennätyksenä poika vetäisi yhtäkestoiset unet yhtenä yönä klo.20.30-7. Välissä on aina muutamia vähän levottomampia öitä, mutta muuten unet ovat parantuneet huikeasti. Yksi syy saattaa olla se, että ollaan joka päivä tuntikausia pihalla (lisäksi poika nukkuu päikkärit ulkona), toiseksi se, että imetys on nyt loppu. Ihan kunnolla en vielä itse osaa nukkua, ehkä sitten kun poika jossain vaiheessa siirretään omaan huoneeseen alan itsekin nukkua sikeämmin.
 
Pähkämö
Voi aani ja bebo, onnea kokonaisista öistä!
Meillä poika nukkui täysiä öitä aiemmin, mutta on alkanut taas heräillä. Yleensä herää suunnilleen samaan aikaan yhden ja kahden välillä ja toisinaan nukahtaa helposti, toisinaan vähemmän helposti. Meillä tämä takapakki ajoittui mielestäni samaan syssyyn, kun sairastettiin vatsatauti ja tehtiin poskihampaita urakalla. Silloin toinen oli muutenkin sellainen helmoissa roikkuja ja tuntui, että ne yöheräilyt olivat silloin (ja ehkäpä vieläkin) sellaista läheisyyden hakemista. Viikonloppuna oli pitkästä aikaa kaksi täysin nukuttua yötä, mutta sunnuntaina iski kuume ja flunssa, jotenka nyt öitä rikkoo pojan yskiminen :(
Oletteko käyttäneen näillä taaperoilla yskänlääkkeitä? Siis käsikaupan puolelta, reseptivapaita? Onko niistä mitään hyötyä?
 
Moi!

Äkkiä vaan Pähkämölle. Ollaan kärsitty kovasti yskästä. Poika lähestulkoon tukehtumaisillaan yskänkohtausten aikana. Keuhkokuumeisen sairaalassaolon aikana oli yskä ja nyt taas. Sanoivat ainakin meille lastenlääkärit ettei näin pienille yskänlääkkeitä käytettäisi. Olikohan se jotenkin niin ettei vastaavaa hyötyä ole ja haitoista ei tietoa. Meidän poitsu sai keuhkokuumeen aikaan hengitysteitä avaavan "piipun" josta sanoivat että käy myös "yskänlääkkeeksi" hengitystä helpottamalla. Muuta lääkettä ei annettu. On vaan kaameeta kuunnella kun toinen yskii ja röhii tikahtumaisillaan...

Saatiin kurottua keuhkokuumeen aikainen painonpudotus kiinni. Nyt oli painoa 8490g ja pituutta75,5cm. Ihan heiveröinen poju siis. Kaameeta kun puolivuotias siskonpoika on jo isompi, siis painoltaan.

Eroahdistusta havaittavissa ja muutoinkin pinninkireyttä... Siis pojalla.. Omatahto näytetään dramaattisesti.. Ja sitä loukkaantumisen syvyyttä..

Poika haluaa kirjoittaa : ccccccccccccccdddssswww


:) Tässä pikajuttu, Mooiii!
 
Viimeksi muokattu:
Pähkämö
Kiitos tehillalle vastauksesta. Itsellänikin hiukan sellainen käsitys, että ei noista reseptivapaista yskänlääkkeistä kauheasti hyötyä ole. Ainakin sen verran mitä itse olen niitä joskus koittanut itselläni käyttää niin aika tehottomilta ovat vaikuttaneet.

Meillä pojalla yskä ja räkätauti jatkuvat. Välillä selkeästi nostaa lämmöt korkealle, kun toinen oikein hohkaa lämpöä. Tänään käytiin aamusta lääkärissä, kun eilen hävisi ruokahalu ja viime yö meni kiukutellessa. Ja korvatulehdushan sieltä löytyi :(

Ärsyttää, kun pojan pph viime viikon lopulla oli flunssassa ja kehuskeli kuinka hän ei ole pitänyt sairauslomaa 16 vuoden urallaan kuin neljä päivää. Tekee siis töitä kipeänä ja hmm... nyt meillä poika ollut kohta viikon kipeänä. No, toki onhan se tartunta voinut tulla muualtakin - luonnollisesti! :)

Anteeksi omanapainen valituskirjoitus - alkaa vaan univelkaa kertyä, kun yöt valvoo sairastelijan kanssa ja päivät yrittää lohdutella kipeää kiukuttelijaa :ashamed:
 
Hei kaikille!

Kirjoittelin tuolla alle 1v palstalla, mutta tällä taapero puolella en kertaakaan. Vielä. Ehkä joku muistaa meikäläisen tai sitten ei. Tulin piruuttani katsomaan, että löytyykö meidän ketjua ja olihan täällä. Mahtavaa! En vielä lukenut koko ketjua, mutta aion kyllä.

Hauskaa ja lämmintä viikonloppua kaikille!

Sarina ja Eva
 
KiaralA ja sarina hauskaa kun löysitte tänne keskusteluun! :) KiaralAn lisäsin listalle, laitatko sarina nuo ensimmäisen viestin tiedot niin lisäilet sinutkin sitten siihen.

Täällä työarki alkanut ja ollut tosi mukavaa! Teen siis kolmea päivää viikossa ja hoitopäivät tyttö on päiväkodissa. Tytöllä on mennyt hoidossa todella hienosti ja mä viihdyn töissä ihan älyttömän hyvin! On ihanaa mennä kotoa töihin ja vielä ihanampaa tulla töistä kotiin, mutta olo on tyytyväinen ja onnellinen. Ehkä se kotiäitiys ei sitten pidemmän päälle kuitenkaan ollut mua varten, kun mieliala on kohentunut jotenkin tosi paljon sen jälkeen kun palasin työelämään. Tekee hyvää saada muutamana päivänä viikossa tuntea itsensä tärkeäksi myös työssä ja toisaalta saada aikuista seuraa ja tehdä jotain omaa ilman lasta. Ja mikä on ihanampaa kuin tulla töistä kotiin ja saada valtava halaus- ja pussausmäärä maailman hymyilevimmältä tytöltä. Ihania jälleennäkemisiä!

Mua jännitti aivan hirveästi ennen kuin työt alkoi ja vielä paria päivää ennen töiden alkua itkin, että voiko tän päätöksen vielä perua, mutta tässä vaiheessa voin sanoa, että tää oli meidän perheelle juuri oikea ratkaisu. Että jos joku teistä painii ahdistuksen kanssa siitä, että joutuu laittamaan lapsensa hoitoon ja menemään itse töihin, niin tässä yksi kannustava tarina.

Yksi flunssa on mahtunut näihin kolmeen viikkoon, mutta se meni aika helpolla ohi ja pahimmat tautipäivät osuivat mun vapaapäiviin niin vielä ei ole tytön tarvinnut olla hoidosta pois. Käytiin eilen putkikontrollissa ja hyvin ovat putket paikoillaan ja tuo flunssa tosiaan selvittiin ilman tulehdusta.

Laskin muuten yhtenä päivänä, että tytöllä on vajaa 40 sanaa aktiivisessa käytössä ja toistelee niitä jos ei nyt päivittäin niin ainakin useita kertoja viikossa. Ja nyt tuntuu, että puheen oppiminen ottaa isoja harppauksia ja lähes joka päivä tyttö oppii jonkun uuden sanan. Ja ymmärrystä kyllä löytyy, tuntuu että kaikki mitä sanona ymmärretään (paitsi yksinkertaiset kieltosanat tuntuu unohtuneen... ) ;)

Pahoittelut tästä omanapaisesta viestistä, mutta tässä akuuteimmat asiat. Aurinkoista kevättä!
 
Sitä piti vielä sanoa, että hassua kun tuosta lapsesta on kasvanut sellainen pieni neiti eikä mistään vauvasta ole enää jälkeäkään. Niin tomerasti tyttö matkii aivan kaiken ja oppii kauhealla tahdilla uusia asioita. Ja ihan hassuja asioita tyttö matkii perässä, vaikken ole koskaan varsinaisesti asiaa opettanut tai näyttänyt. Esim. eilen tyttö laittoi tyhjää muovipussia roskakoriin ja tänään kaivoi mun meikkipussista puuterisudin ja suti poskiaan sillä (enkä edes meikkaa juurikaan) . :D Ja kaikessa touhussa tuntuu olevan joku järki ja tyttö ihan oikeasti haluaisi osata kaikkia asioita mitä aikuisetkin osaa ja turhautuu tietty sitten kun kenkä ei menekään jalkaan ym.

Tytöllä on myös ihan kauhea vauhti päällä! Juoksee kaikkialle eikä ota oikeastaan enää kävelyaskeleita ollenkaan... Ja kiipeilyä treenaa kovasti ja pieniä onnettomuuksia sattuu (onneksi ei vielä mitään isompaa *kopkop* )
 
Kirjoittelen vähän kuulumisia..

Poju tosiaan on nyt sairastellut oman mittapuun mukaan hyvin paljon. Maaliskuusta toukokuuhun on ollut joko korvatulehduksia tai sitten astma on oireillut. Laskin, että meillä on näiden kuukausien aikana ollut 2 viikkoa täysin terveitä päiviä. Maaliskuussa poju sai kiirreellisen lähetteen korvien putkitukseen. Pari viikkoa sitten soittelin korvapolille ja sieltä sanottiin, ettei mitään lähetettä ole tullut perille. Eli yksityiseltä lääkäriasemalta ei ollut mennyt lähetettä julkisen sektorin sairaalaan. (Tai näin meille sanottiin.) Asiaa selvittelin ja saimme ajan korvapolille ja samalla olisivat jo putkittaneet korvat, MUTTA viime viikolla pojun astma oireili siinä määrin, ettei nukuttamista suositeltu. Aika siirtyi sitten pari viikkoa eteenpäin. Nyt sitten pidetään peukut pystyssä, että operaatio onnistuu viikon kuluttua.

Poju on nyt alkanut kävelemään sekä nousee ilman tukea seisomaan. Meille onkin sanottu, että nämä lukuisat sairastelut ovat hidastaneet tätä kävelemisen oppimista. Mutta neuvolassakaan ei oltu huolissaan asiasta, koska pojulla on kaikki edellytykset kävelemiseen. Ja nyt tuo kävelee ja jopa ulkona uskaltaa ottaa askeleita.

Käytiin tosiaan 1½v-neuvolassa. Pojun paino on nyt 12 980 g ja pituus 80,5 cm. Kasvu on hyvällä mallilla. Painokin on hiukan tasaantunut, vaikka edelleen mennään reilusti +-käyrällä.

Poju oppii päivittäin uusia sanoja. Kasvoista osaa nimetä silmän, nenän ja suun.. Oikeastaan tuo matkii kaikkia sanoja, mitä tulee puhuttua. Ja taitaa meillä olla aika jumpitteleva pakkaus. Poju on nimittäin oppinut nyt sanomaan, että "en tuu", "ei saa", "pois".. Sitten saattaa katsella ikkunasta ulos ja hokee "ei ole puu".

Itse kävin tänään työpaikalla ja suunnitelmissa on nyt jäädä heinäkuussa kesälomalle ja sitten jatkaa vuoden verran hoitovapaata. Vielä on siis vuosi ihanaista aikaa kotona. Itse olen nauttinut ihan suunnattomasti tästä ajasta!

-mervi-elina ja poju 1v5kk
 
kesäterveiset meiltäpäin... :D

Meillä ollaan oltu terveinä eikä muutenkaan mitään uutta oikeestaan..Atooppinen ihottuma pojalla todettu kun käytiin lääkärillä näyttämässä pojan ihoa..

Pottailu sujuu, välillä on päiviä että mennää yhdellä vaipalla koko päivä kun käydään pissalla ja kakalla pottaan... ja myös pöntöllä poika tykkää pissata... :D

Mun on myöskin pakko hehkuttaa että poika on nukkunut jo viikon niin että menee nukkumaan 20-21 ja herää 5-7 välillä... aika luksusta, tosin on välillä ollu niinkin että käyn tutin laittaa 2-3 välillä suuhun ja poika jatkaa unia... :)

Poika tykkää kovasti ulkoilla, monesti laittaakin itse crocsit jalkaan ja lähtee pihalle..ja kohta sit jo äippä viipottaa perässä laittamaan hattua päähän :LOL:
Viime viikonloppuna käytiin mökillä ja ai että ku poika tykkäs istua veneessä ja hienosti istuikin ja näytti niin isolta pojalta kun oli pelastusliivit ja kaikki... :D
 
heippa. poika on nyt ekaa kertaa 2 yön hoidossa, jota epäröin kovasti. ihanaa saada hetki vapaata. aion lojua tänään auringossa koko päivän :)
mervi-elina hienoa että poika on oppinut kävelee, kyllää nuo sairastelut vaikuttaa kovasti. itsellä lapsena sama tilanne, opin liikkumisen pian, konttaaminen ym. mutta jatkuvat korvatulehdukset taannutti kehitystä. meillä poika kävelee nyt hienosti sisällä ja ulkona ja yrittää jopa juostakin välillä. kiipeilytaito myös opittu äidin iloksi. :D
itse päätin nyt myös mennä töihin syksyllä ja kaduttaa heti koko päätös. niin vaikealta tuntuu pojan hoitokuviot, kun toivoisin häntä läheiselle pph mutta asia ei ole ratkennut vielä, uusi työaika laki saattaa estää sen. jos en saa häntä edes läheiseen päiväkotiin vaan joutuisin bussilla viemään ensin kauemmas ja sitten itse bussilla töihin, niin ainakin perun koko jutun. eikös ikuisuudella ainakin ollut samanlaisia tuntemulksia? kertokaas muut miten lapset on pärjännyt hoidossa?
meillä poika nukkuu n. 10 h yössä ja 2-3 h päiväunia. yöt nukkuu heräämättä tai sitten kaipaa tuttia 1-2 krt. aamulla tulee meidän sänkyyn herättyään, siis pinnasängyn laidan yli joka kiinni meidän sängyssä. nyt alkanut välillä heräämään tosi aikaisin ja täytyy pikaisesti hankkia pimennysverhot tms. meillä kaikki valo tulee läpi verhojen. yleensä herää kyllä 7-8.
uhmaikä tuntuu olevan jo päällä tai jotain sellaista. monet kiukkuraivarit tuleee päivässä. onko muiden lapsilla pään hakkaamista kun suuttuu? meillä ihan järkyttävää; otsa sinisenä mustelmista kun en aina ehdi estämään pään paukuttamista. sisääntulo ulkoa ei koskaan suju ilman dramaattista kohtausta. yleeensä jokainen naaopuri kuuleemilloin me tullaan kotia...:headwall: kaipa se on ihanaa että on lujaluontoinen poika mutta pitäisi varmaan ottaa tiukemmat kasvatusmetodit käyttöön..
talviturkit heitetty eilen ja ensimmäisen poika, juoksi suoraan järveen :LOL:
 
Pähkämö
celia Meidän poika meni pph:lle, kun täytti vuoden. Eka viikko tuntui kauhealta, kun hoitoon mennessä tuli aina itku, mutta sitten tottui. Ja hyvin on viihtynyt!
Ja tosiaan pieni ryhmä kun on niin näkee kuinka poika tykkää hoitajastaan, halii häntä jne. Ja sama muita hoitolapsia kohtaan. Ja nykyään huuto tulee, kun pitäisi hoidosta lähteä kotiin :)

Paljon kyllä sairasteli tuossa talvemmalla, varmasti enemmän kuin vain kotona ollessaan. Ja kovin on väsynyt monasti iltaisin, kun on aikaiset aamut ja hoidossa nukkuu lyhemmät päikyt kuin kotosalla. Mutta muuten ei mulla ainakaan ole huonoa sanomista tuosta hoidossa olemisesta :)

Poika on alkanut vasta nyt innostua puhumisesta. Paljon matkii sanoja ja välillä höpöttelee itsekseen pitkiä juttuja ja heiluttelee samalla kovin käsiään ihan kuin aikuisetkin selittäessään :) On tuo kyllä sellainen humoristi ja ilopilleri, mutta toisaalta suuttuukin kyllä raivoisasti. Meilläkin tuo pihalta sisälle tuleminen on aina varsinainen show!

Hommattiin tuossa helteillä kahluuallas takapihalle ja voi että miten toinen tykkäsi siitä! Tuntikausia läträsi siellä matalassa vedessä. Ja helteillä tottui olemaan nakkisillaan ja nyt on sitten koko ajan repimässä housuja ja vaippaa pois päältään ;)

nappi Meillä on pojalla nyt kesällä iho ollut tosi paljon paremmassa kunnossa, kortisonia on tarvittu ihan vaan satunnaisesti. Onko teillä yhtään kesällä helpottanut?
Hyttysen pistoista pojalle nousee ihan mielettömät moukut, sen on kyllä perinyt multa :ashamed:
 
Heipä hei pitkästä aikaa!

Meillä pottailut on vielä harjoitteluvaiheessa, kakkaa poika ei kovin usein tee pottaan, vaan melkein heti vaippaan, kun saan sen päälle...pissaa tulee vähintään muutama tippaa useimmiten. Mut eipä tässä mitään kiirettä vielä!

Nukahtamisesta on tullut melkoinen show noitten helteitten myötä/jälkeen. Tai en tiedä johtuuko siitä vai mistä. Vähän ennen helteiden alkamista aloin laittaa pojan päikkäreille sisälle. Melko hyvin nukahti, yöunille simahti aina noin 5 minuutissa. Nyt sitten pinnasängystä pitää nousta ainakin sata kertaa seisomaan, usein täytyy pidellä poikaa, koska muuten ei nukahtamisesta tule mitään. Kovasti vaan höpöttää ja pelleilee sängyssä. Aika aikaisin kuitenkin vielä heräillään aamulla, n. klo.6-6.30 (joskus aiemminkin tai joskus nukutaan jopa seitsemään), eli luulisi olevan väsynyt päiväunien aikaan.

Muuten on kyllä kiva kesän alku ollut, ollaan tosi paljon ulkona omassa pihassa ja leikkikentillä. Pyöräillään myös tosi paljon. Meillä myös pähkämö sellainen allas, ja poika tykkäs ainakin aluksi kovasti. Kauaa ei siellä malta olla kerrallaan, mutta aina sinne pitää päästä uudestaan. Viimeksi poika kyllä keksi, että sinne on hauska pissata..:D Pissata lorotti veteen ja nauraa hekotti päälle!

Sanoja ei pojalla kovin paljoa tule edelleenkään tai sitten sanat ovat yksittäisiä tavuja tai äänteitä. Halutessaan jotain poika kyllä ilmaisee itseään hyvin äänekkäästi! :) Kaupassakäynnit onkin meillä aika äänekkäitä, kun poika karjuu/murisee jokaisen tavaran perään jonka otan käteeni.

Mukavia lämpöisiä kesäpäiviä kaikille!
 
celia muahan ahdisti aivan hirveesti ennen kuin tytön hoito ja omat työt alkoivat. Vielä edellisenä iltana mietin, että voiko koko hommaa jotenkin perua, että en mä halua töihin enkä mä voi laittaa tyttöä hoitoon. No, vaihtoehtoja ei ollut eikä sovittuja asioita tietenkään enää voinut perua, mutta oli se kyllä ihan kauhea tunne. Meillä hoito kuitenkin alkoi tosi hyvin ja on jatkunutkin hienosti ja mä oon nauttinut tosi paljon työnteosta. Koen saavani töissä olosta tosi paljon, nautin aikuisesta seurasta ja siitä, että tunnen oloni tärkeäksi myös työelämässä. Ja kotona oleminen tuntuu tosi hyvältä ne päivät, kun olen kotona. Tunnen kaikin puolin jaksavani nyt paljon paremmin kuin silloin kun olin hoitovapaalla. Sydämestäni toivon, että sinunkin ahdistus helpottaa ja hoitokuviot lähtisivät sitten kuitenkin hyvin käyntiin. Toi on kyllä tosi kurjaa, että päivähoitopaikka on noin kaukana. Vaikeuttaa arkea kyllä. Ja kurjaa etenkin, jos haluaisit pph-paikan mutta se ei onnistu pitkien hoitopäivien takia. Onko sulla jotain erityistä mitä haluaisit päiväkodista tai hoidosta yleensä kysyä, voin nyt tällä 1,5kk kokemuksella vastailla. :)

Tyttö oli viime viikon kipeenä, nukkui öisin jotain 3-4h ja sen voimalla kävin töissä. Mies oli pari päivää tytön kanssa kotona kun mä en halunnut olla töistä pois ja olin itse ihan terveenä. Olin kyllä todella väsynyt ja todellinen super ihminen saa olla että selviää näistä työ-sairastelu -kuvioista järjissään. Nyt tytöllä onkin enää kaksi viikkoa päiväkotia ja sitten heinäkuun tyttö on hoidosta pois. Mulla ei tosiaankaan ole kuukautta lomaa, mutta miehen vanhemmat halusivat hoitaa tyttöä ne viikot, kun ollaan miehen kanssa töissä.

Meillä tulee tytöllä puhetta ihan hirveästi. Ekat kolmen sanan lauseet on tulleet nyt ja kahden sanan lauseita tulee päivittäin. Sanoja on niin monta kymmentä ettei enää perässä pysy. :) Musta tuntuu, että elämä on helpottanut kauheasti kun tyttö on oppinut sanomaan ja näyttämään niin selkeästi, mitä haluaa. Sillä taisi olla kova ahdistus siitä, ettei pystynyt kommunikoimaan ymmärrettävästi. Itse asiassa tuntuu, että vaikka ilmassa on uhmaa niin nyt on helpoin ja seesteisin ajanjakso koko 1v4kk aikana.

Jonkinlaista pottalakkoa ollut ilmassa parin viikon ajan, mutta en ota tuosta stressiä, tyttö käy kuitenkin kotona ja hoidossa potalla ja se tulee pottaaan mikä tulee.

Mukavaa ja aurinkoista kesän alkua teille kaikille!
 
Hauskaa (tulevaa) juhannusta kaikille! :)

Meillä oli myös pottalakko, mutta nyt taas tyttö pyytää useimmiten potalle.

IkuisuusTuleepa teidän tytöllä hienosti jo sanoja ja lauseita. :) Meillä ei ehditä puhumaan, juostaan vain ja KIIVETÄÄN. Miten minusta tuntuu,että joka kerta kirjoitan kiipeämisestä? :LOL: Mutta niin se vain menee. Hurjan näköistä kun tuollainen tappi juoksee ja meneekin yllättävän kovaa. Yksi päivä yllätin hänet kiipeämästä tikapuita jotka olivat varaston seinää vasten nojallaan. Seurasin takana salaa ja hän tosiaan kiipesi mokomat tikkaat ylös asti, ja onnistui vielä tulemaan alaskin omin avuin. Toki tuon ikäinen on muutenkin TÄYSIN VAHDITTAVA, mutta... Tyttö puuhaa ja touhuaa kaiken hereillä olo ajan. Malttaa välillä leikkiä nukeilla tms. ja lukea kirjaa. Sanoja on vain kourallinen ja niistäkin tulee kokonaisena vain "kiitti,hei hei, ei, äiti,isi ja hauva". Muuten meillä kommunikoidaan nyökkäämällä ja puistelemalla päätä :D Eli tyttö on hoksannut että hänet ymmärretään näinkin niin miksi puhumaan :D :D :D

Yöt on mennyt pitkän aikaa hienosti, iltaisin nukkumaan noin klo 20 ja aamuisin herätään viimeistään klo 06,30. Me vaihdoimme jo muutama kuukausi sitten tavalliseen sänkyyn ja pari ekaa viikkoa meni hienosti. Mutta sitten olikin kuukauden ajan melkoinen ralli.. Iltaisin sänkyyn mentäessä tyttö pomppasi ( tai siis yritti ) pompata 5-8 kertaa pois ennen kuin malttoi nukahtaa. Meinasi hermot mennä!!! :xmas: Noudatin ns. supernanny neuvoa ja homma alkoi toimia. Nyt jää iltaisin nätisti ja nukahtaa omaan sänkyynsä itsekseen.

Kaikessa matkitaan toisia ja varsinkin isoveljeä. Ja hänhän luonnollisesti käyttää tilannetta hyväkseen ;) Mutta monet naurutkin on saatu matkimisesta. Esim. isoveli menee puskan juuren, nostaa paidan ja laskee housut jne. pikkusisko menee viereen, katsoo hetken päästä varpaisiin veikkaa ....ja nostaa oman paidan,laskee housut ja työntää mahan puskaan päin...pissaa siis hänkin :LOL:

Hoitokuvioista
Tyttö meni pph tammikuussa. Meillä ei ollut mitään ongelmia. Iso tuki ja turva alkuun oli varmaan veikka, vaikka ei hoidossa takertunutkaan veikkaan. Jo tutustumis käynnillä tyttö oli kuin kotonaan, mennä touhotti muiden mukana. Mutta hankalalta kuulostaa jos joutuisi viemään ensin lapsen toiselle puolelle kaupunkia ja sitten taas matkaan itse töihin toiselle puolelle kaupunkia? Toivottavasti celia81 saisitte läheltä mieleisen paikan. :)

Kovin kuulostaa tutulta nuo kiukuttelut. Meilläkin tyttö on aurinkoinen ja hyvin tuulinen, mutta auta armias jos ei saa jotain haluamaansa niin tämä kiljuu niin että lähi pitäjä kuulee.

Hmm..mitäs muuta minun piti kirjoittaa? Tutti meillä on käytössä vielä öisin. Aamulla kun heräämme, tyttö jättää sen itse sänkyynsä ja illalla sitten nappaa suuhunsa nukkumaan mennessä.

Tyttö syö itse ja oppi viimein juomaan nätisti ( lue; ei enää kippaa tahalleen mukiaan ympäri) lasista.

Ensimmäisen lapsen kanssa olin paljon tarkempi herkkujen suhteen, mutta nyt kun toinen saa&syö herkkuja niin on tyttökin saanut maistaa. Esim. kahvipöydässä saa piparin jne. Ja paheista pahin, tyttö sai juoda pillimehua eräällä reissulla. :ashamed: Mutta voi että toinen oli onnellinen. Onneksi siinä viehättää se pillillä juominen joten ei muuta kuin vettä tupperware pillimukiin ja muki tytölle kouraan. Vielä ei ole valittanut että mehua pitäisi saada, kun ei tosiaan niitä sanoja juuri tule
:whistle:
 
Hyvää juhannusta! hyviä uutisia hoitopaikka rintamalta, sainkin toisen työpaikan aivan lähipäiväkodista niin se lyhensi sen verran mun työmatkoja että sain pojan haluamalleni perhepäivähoitajalle.hän siis asuu naapuritalossa. oon tosi tyytyväinen nyt tilanteeseen ja hyvillä mielin alotan työ t ja vien pojan hoitoon. menee varmasti hyvin pienessä ryhmässä.
todella hienosti tyttö puhuu teillä ikuisuus meillä poika sanoo muutamaa sanaa, eikä niitäkään vakituisesti.omaa puhetta vain tulee.ymmärrys on kyllä hyvää.
meillä poika on nyt innostunu kaiken viemisestä roskiin. vie oamn vaipan mielellää, ja jos riisunkin vaan paidan esim. niin on viemässä sitä. ja kirjakin löytyi roskista yks päivä.
meillä kans kiipeillää joka paikkaan ja syömisharjottelut on nyt käynnistyny. innoissaan poika on omasta lusikasta ja on vihdoinkin hoksannut mitä sillä tehdään. syömiset ollut sotkua lukuunottamatta helpompia kun poika saa oman lusikan niin maistamiset ja ensimmäinen lusikallinen on huomattavasti helpompaa.meillä syötiin ekaa kertaa tänää maksalaatikkoa ja hyvin maistui
hyvää juhannusta!
celia ja poika 1v4kk
 
Pähkämö
Meidän pojalle syntyi juhannusattona pikkuveli ja nyt harjoitellaan siis isoveljen roolia :)
Alku oli hiukan kovakourainen, mutta parissa päivässä alkoi oppia hellemmät otteet ja nyt käydään nätisti veljeä silittelemässä ja pusimassa :heart:
Mitään isompaa mustasukkaisuutta tai huomionhakuisuutta ei toistaiseksi ole havaittu, onneksi!
Ja voi miten toinen olikaan kasvanut sillä välin, kun olin laitoksella - iso poikahan tuo jo on!

Sanoja tulee yhä enemmän ja niinkuin joku aiemmin kirjoitti, tuntuu että uhma ja kiukuttelu on vähentynyt sitä myötä, kun sanoja tulee enemmän ja toista ymmärtää paremmin.

Pottailukin on alkanut taas hankalan välivaiheen jälkeen sujua; nyt pikkumies osaa ilmoittaa, jos jotakin on tulossa. Tosin "kakka" = pissa tai kakka tai pieru :) Mutta yli viikkoon ei ole kakkaa enää vaippaan tullut vaan kaikki on mennyt pottaan.

Itse syöminen ei meillä vielä oikein suju tai menee yleensä sormiruokailun puolelle : / Ja mukista ei osaa itse vielä juoda; eilen oppi vasta kallistamaan nokkamukia itse niin, että saa juotua siitä vaikka se olisikin vajaa. Pillillä osaa kyllä juoda ja välillä on sorruttu sellaisia välipalasmoothie-juomia antamaan näillä helteillä :ashamed:

Mutta nyt pihalle auringosta nauttimaan :wave:
 
pähkämö Oikein paljon onnea uudesta tulokkaasta!! :flower: Teillä olikin sitten vähän erilainen juhannus! :)

Me taidetaan viettää ainakin tämä päivä, ja luultavasti seuraavatkin sisällä, kun pojalle nousi kuume. Toivottavasti ei taas tule kurkunpääntulehdusta, näillä ilmoilla kun on vaikea toisen oloa helpottaa, kun sekä sisällä että pihalla on kuuma.
 
Pähkämölle lämpimät vauvaonnittelut!!! :flower:

Mitäpä meille, jatkuvaa yskää! onneksi sen verta terveenä oltu että hoidossa saanut olla. Sairastettiin vesirokkokin alta pois. Helpolla päästiin, muutama rakkula ja lämpöä vain yhtenä iltana.

Nyt poika vasta opettelee seisomaan ilman tukea. Taaperokärryn kanssa menee kyllä lujaa. JOku ehdottikin kärryn poisottamista, jos opettelisi kävelemään kunnolla nopeemmin.
Pottaa ei ole tarjottukaan. Omaa kieltä puhua pälättää jatkuvasti. Vetää oikein pitkään henkeä ja sit antaa tulla, ja kädet huitoo asiaankuuluvasti. Sit pitää taukoa ja odottaa vastausta.

On aika arka uusiin asioihin ja ihmisiin. Hoidossakin kuulema aika hiljainen ja varovainen. Kotona sit tohottaa. Tottunut kai yksin touhuilemaan niin hälinä vähän häiritsee. Nukkuu kuitenkin hoidossa hyvin, sekä syö kovasti. Nyt päästiinkin viimein painossa yli 9 kg:n, vasta.

Tässä vähän tätä.
Kesäterkuin, Tehilla
 
Heipä hei... Kesäterveiset meiltäpäin välillä :D
Tänään käytiin uusia mittoja neuvolasta hakemassa kun huomenna tulee täyteen tuo 1v5kk :)
84cm,12190kg, 47py...Poika kasvaa kuulemma tasaisesti keskikäyrällä, ja muille oikein mallikäyrän mukaan... ensi kuussa sitten neuvola lääkäri ja siellä otetaankin puheeksi se että pojalla ei ole vieläkään laskeutunut toinen kives : /
Niin ja se MMR rokote saatiin , ja ekaa kertaa poika huus ku viimestä päivää, kun se ainehan vähän kirvelee..nyt ootellaan nouseeko kuume..tähän mennessä rokotteista ei ole mitään tullut mutta tää rokote saattaa kaikista pahiten nostattaa kuumetta...

Muuten kesä mennyt hyvin, tutitta on poika ollut viikon eikä mitään ongelmia ole ollut... Puhetta tulee heikosti, muutamia sanoja... päivät menee leikkien ja juosten sinne ja tänne :D

että sellasta meille... :)
 
Nappi87 Meillä esikoisella oli ns. "jojo"kivekset, eli välillä oli laskeutuneet ja välillä taas pomppasit piiloon. Kävimme lääkärillä niitä myös näyttämässä ja se sanoi ettei niille yleensä tehdä ennen 5v mitään. Ja jos ne vielä silloin eivät ole laskeutuneet niin sitten tehdään joku pikku operaatio. Meillä onneksi ne laskeutuivat viimein ennen kun poika täytti 4v. :)


Kesä, aivan ihanaa aikaa!! Työt vähän haittaa vapaa-aikaa, mutta silti kesä :heart: Eilen kun vähän tuulisempi päivä oli, niin puista varisi keltaisia lehtiä...ikävä kyllä se syksy sieltä taas "kohta" tulee :'(
 
nappi87 Meillä kanssa pojalla epäiltiin 1-vuotisneuvolassa, että on laskeutumattomat kivekset (vaikka aiemmin ei oltu huomattu). Käytiin sairaalassa lastenkirurgilla tutkimuksissa, mutta kaikki oli ok. Pojalla sama juttu kuin matami-mimmin esikoisella, eli ns. pomppivat kivekset. Saattavat kuulemma "pompata" piiloon, jos poika esimerkiksi itkee kovasti kun niitä tutkitaan. Meillä ei siis myöskään tarvittu niille mitään tehdä, neuvolakäynneillä vaan seuraillaan.

Niinkuin aiemmin kirjottelinki, poika oli kuumeessa 4pv. Ei tullut muita oireita, mutta kyllä oli vaikeaa olla sisällä monta päivää! Mieskin oli sellaisissa työvuoroissa, etten päässyt yksinkään juuri minnekään. Nyt taas ollaan ulkoiltu oikein urakalla ja touhailtu kaikenlaista. Itselle iski nyt kesäflunssa, mutta se ei paljon menoa haittaa! :)

Olin ensimmäistä kertaa pojan syntymän jälkeen ulkona naisporukalla. Käytiin terassilla ja juteltiin mukavia. :) Olin toisella paikkakunnalla äitini luona yötä ja mies hoiti poikaa sen ajan. Tosi hyvin oli mennyt, eikä poika ollut mua juurikaan ikävöinyt. Oli nukkunut ja syönytkin tosi hyvin! Oli ihan outoa olla noin pitkä aika erossa pojasta, mutta kiva lähteä joskus uudestaankin kun noin hyvin meni.
 

Yhteistyössä