** HELMIKUUN HURMAAJAT ** helmikuussa (PÄIVITYSPYYNNÖT YV:NÄ -kiitos)

Malinda
Kylläpäs kuulostaa moni olevan valmis lähtemään itse koitokseen. Tsemppiä teille kaikille, jotka on lähdössä vauvaa hakemaan! :heart:

Mää nukuin pitkästä aikaa oikeastaan tosi hyvin. En heränny kertaakaan mihinkään kipuihin, pari kertaa vessaan vaan ja sillon oli tietysti tukalaa ylösnousun kanssa, mutta eipä tuo haitannut, kun unikin tuli saman tien uudestaan. Eikä esikoinenkaan valvottanut yhtään! Lisää näitä öitä!!! Olis kiva vähän ladata akkuja ennen synnärille lähtöä, ettei olis jo lähtiessä puolikuollut väsymyksestä. Täytyypä koputtaa puuta tai ens yönä taas kipuillaan...
 
Onnea synnyttäneille :heart: Nyt niitä rupee tulemaan siihen malliin etten enää perässä pysy :kieh:

Olo täällä väsynyt vaikka hyvin nukuinkin! En tajuu? Hyvä, että pystyssä pysyy..
Luulen, että pikkuisia lyhyitä supistuksia tullut, mutta ei mitään suurempaa. Aluksi luulin, että täällä ollaan jo kohta synnyttämässä, mutta ei nyt ainakaan vielä.

develly :hug: Siis kauhee tilanne en voi muuta sanoa :(

Ikävä äidin pikkuista, kun ollu yökylässä ja tulee näillä minuuteilla :heart: Miten mä kestän olla erossa sairaalakäynnin ajan??

Fi0na39+1
 
On tosiaan niin jännät paikat monella että pitää käydä ahkeraan kurkkimassa onko jo uutisia tullut. =)

Suht hyvä yö takana vaikka nyt sitten minullakin taisi alkaa nuo yölliset vessareissut ja kipeät supistukset herättää välillä. Onneksi sain heti unen päästä kiinni.
Aikamoinen flunssa jyllää meidän perheessä. Pakko oli ottaa särkylääkekin että jaksaa olla lasten kanssa jalkeilla. Onneksi sektioon sen verran aikaa jos ehtis tästä yskästä parantua, sektiohaavan kanssa yskiminen on painajaista!

Mukavaa viikonloppua kaikille! =)

Alina ja 36+6 =) :heart:
 
Ihanaa että täällä on nyt näin paljon toimintaa! Onnea kaikille jakautuneille ja voimia koitostaan odottaville! :heart:

Olen itse nyt kahtena aamuyönä herännyt supistuksiin. Viimeksi siis tänään heräsin viideltä, kun mahassa tuntu ihan kamalan pahalle. Siis nyt vasta taidan tietää mitä ne kunnon kipeät supparit sitten on. Onneksi noi tekee tehtävää jo toivottavasti vähän helpommaksi. Olo kestää noin tunnnin, välillä tauoten ja sitten taas jatkuu.

Neuvolassa hoitaja arvioi vauvan olevan käsikopelolla jo n. 3,8 kg. Ja sf-mitta 37. Mä varmaan voittaisin korkeimman sf-mitan kilpailun. Ihan hullua. SItten kun laitokselle menee, niin arvioihan ne siellä vielä että minkä kokoinen vauveli on tulossa? Siis ultraa sen oikein? Nyt nimittäin harmittaa etten oo tehnyt mitään välilihan venytysharjoituksia tai muutenkaan mitään lihas tai hengitys tms. harjoituksia.

PK-seudun tapaaminen olisi tosi kiva juttu järkätä, mut vauvat tupsahtelee varmaan vähän eri aikaan meillä maailmaan. Itse en esim. nyt pysty lupautumaan mihinkään ennen kuin vasta samana päivänä. Eli olisko turvallisinta esim. maaliskuun puoleen väliin / loppuun sopia Sanomatalon valloitus? =)

Jadel84 39+1
 
Pikainen päivitys, kohta siirryn saliin ja puhkaistaan kalvot sekä laitetaan tippa...eli jospas saisi tänään sit kuitenkin nyytin kainaloon :D
Stempitykset kaikille jotka samassa puuhassa nyt tai lähdette.....eikös tänään ole runebergin päivä? Hyvä syy syntyä tänään niin sais synttäreillä aina tortut :D
 
Fi0nalle piti kirjoittaa tuosta erossa olemisesta että muistan kun esikoinen edellisenä iltana ennen kuopuksen sektiota haettiin mummilaan, yritin reippaana vilkuttaa mutta itku tuli kun tyttö auton ikkunasta sanoi "äiti minä rakastan sua". Kyllä se vaikealta tuntui. Itku sen sijaan tuli onnesta kun tyttö tuli laitokselle katsomaan meitä. Mahtava oli katsella niitä kahta, pientä vauvaa ja ylpeää isosiskoa sängyllä vierekkäin. =) Nykyään tyttö taitaa muistaa sen parhaiten että oli karkkia mukana eväänä. =)
 
celia81: Ihan hyvin meni hampilekuri. Tosi ystävällisesti tiedustelivat koko ajan että onhan asento hyvä ja jättivät tuolia normaalia pystympään vaikkei minulla olekaan noiden asentojen kanssa ollut mitään ongelmia ellei tartte tuntikausia olla selällään tai muutenkaan yhdessä asennossa. Ei puudutettu(minulla siis ei aiemminkaan tätä korjatessa puudutettu vaikka on katkennut ihan hermon vierestä - juuri ja juuri sen verran jäänyt hampaan omaa materiaalia siihen hermon päälle ettei ole lähtenyt koko hammas kuolettumaan). Inhaltahan se tuntuu mutta mieluummin otan sen hetken vihlonnan kuin ne inhottavat piikittelyt - ja nopeamminhan sieltä pääsee poiskin kun ei tarvitse odotella niiden puudutteiden vaikuttamista. :D

Eilen ei taas tuntunut mitään supistuksia ja alkaa jo ihan tosissaan ahdistaa kun mitään ei tapahdu. viikkoja kuitenkin olis se 41+3 ja ärsyttää tieto siitä että jopa tuo esikoinen oli tähän mennessä syntynyt(alkoi syntymään rv.41+2 ja ja maailmaan tupsahti sitten 41+3 puolella) eli se siitä tiedosta että myöhemmät lapset syntyisi ensimmäisiä aikaisemmilla viikoilla... *ärrinmurrin*
Enemmän tosin ärsyttää se että joutuu pitämään muksujen hoitajaa odottamassa ja päivystämässä 24/7 nyt jo neljättä viikkoa kun ei tiedä milloin se lähtö tulee mutta tää vaan jumii tuolla sisuksissa...

Muksut onneksi meni ihan kiltisti tänään päikkäreille ja ruokaakin olis tulossa iltapäivää varten jo niin ei tartte enää sitä miettiä. Nyt tartteis vaan kirjoitella kauppalistaa ja hoitaa tiskit taas vaihteeksi koneen puolelle. Imurointi olis aika jees kunhan nuo muksut joskus heräilee päikkäreiltään...tartteis oikeestaan hankkia sellanen imuri joka ei pitäis noin kamalaa metakkaa kun korvat soi aina jokaisen imurointikerran jälkeen... :kieh:
 
Malinda
Taitaa suurin osa porukasta olla laitokselle matkalla, kun palsta yhtäkkiä hiljeni :LOL: Hyvä, ettei toiselle sivulle tipahdettu...

Unohtu tohon aikasempaan viestiin laittaa, että poks 37 :heart:
 
Kävin neuvolassa mittauttamassa verenpaineen ja nyt alapaine oli 88 (eilen tosiaan sen 95). Latelin tiskiin tuhat mieltä painavaa asiaa tuosta verenpaineesta, mutta ihana terveydenhoitaja onneksi otti mut tosissaan ja sanoi, että huolestuminen on ihan normaalia, mutta että ei ole mitään syytä huoleen. Istukan vajaatoiminnan kehittyminen vaatii kuulemma pidempiaikaisen verenpaineen koholla olon, ja tuo 88 on kuulemma jo suht normaali arvo näille viikoille. Sanoi, että voin ihan rauhallisin mielin viikonlopun ottaa, jos ei mitään oireita muuten tule. Maanantaina sitten taas neuvolaan verenpaineen mittuuseen puolilta päivin. Hyvä sentään, että noita paineita nyt seurataan tarkemmin. Jospa tässä osaisi olla huolehtimatta ja ajatella, että vauvalla on kaikki hyvin. :)

Tsemppiä piipiäinen, ei mene kauaa, että on vauva maailmassa!

Täällä ei mitään oireita ole siihen suuntaan, että synnytys olisi lähelläkään. Joten rauhallisin mielin suhtaudun siihenkin, että mies on huomenna aamusta iltaan metsähommissa, eikä pysty edes vastailemaan puhelimeen juurikaan. :whistle:

Ja joo tuo pk-seudun tapaaminen voisi tietysti olla turvallisinta jättää maaliskuulle, niin ehtii kaikki saada nyytit kainaloon. Tässä kun ei voi itse kukaan tietää, koska lähtö tulee. Mutta täällä näyttää kuitenkin olevan useita mammoja tapaamisen kannalla. :)
 
Täällä ollaan ilman vauvaa :( Supistukset oli ihan kamalan kovia ja niitä aamuyöstä lähtien tunnustelin :whistle:

No laitoksella katteltiin tilannetta ja kätilö tokas et ehei,ei se sieltä synnykään. Käyrät oli edelleen korkeat ja muksun sydän hakkas hurjia lukemia :eek:

Ja niin kovakouraista sisätutkimusta en oo koskaan aiemmin kokenu. Siinä oli opiskelija myös ja hän tosiaan osas hommansa paljon paremmin ku "kokenu" konkari. Niinpä sit siitä tutkimuksesta alko lievä verenvuoto :( Supistukset on yhä päällänsä ja mies vauhkona kyttää mua et meneekö vedet vai alkaako verenvuoto ihan kunnolla. Itelläänki on olo aikas paska. Ketuttaa se kätilön karmea ronkkiminen. Mä totisesti toivon et sama eukko ei oo sillo vuoros ku meen uudemman kerran.

Lisäks mies pelkää et nyt ku jäi paketti saamatta ,seuraaval kerral mä odotan ja odotan ihan viimeseen asti kotona ja sit saaki mennä tukka putkella mutkat suorina synnärille. :/

Mut joo..yhä kotona yhdessä koossa...sekavia ajatuksia pää täys.

HubaG & alivuokralainen 37+3 :heart: :heart: :heart: :heart:
 
HubaG Monesti tuossa tilanteessa tehdään ihan tarkoituksella sisätutkimus vähän ronskimmin. Lääkäri tai kätilö saattaa esim. pyöräyttää sormellaan kalvojen reunoja vähän irti. Tarkoituksena on yrittää vauhdittaa synnytyksen käynnistymistä eikä rääkätä äitiä. Monesti äiti itsekin toivoo, että tutkimuksella saataisiin vähän vauhtia asioihin, mikä monesti onnistuukin. Toki hyvään käytäntöön kuuluu kysyä äidin mielipidettä tai ainakin kertoa asiasta, ettei synny väärinkäsityksiä.
 
HubaG, mulla kanssa esikoisen kohdalla kun kävin ihan viimesellä viikolla ultrassa ison sf-mitan takia niin täti oli todella kovakourainen ja verta tuli jälkeen päin. Siitä jäi hiukan pelko seuraavaan sisätutkimukseen ja olin loukkaantunut käsittelystä, mutta selvisi sitten myöhemmin että tarkoitus oli varmaan saada synnytys käynnistymään. Samalla lääkärillä olen käynyt myöhemminkin ja hän on ollut yhtä helläkätinen kuin muutkin. Mutta tosiaan, äitiä olisi hyvä varoittaa etukäteen että nyt tehdään tutkimus vähän ronskimmin jos vaikka lähtis vauveli tulemaan, ei jäis niin paha mieli.
Tsemppiä odotukseen!

 
Juu..fiilikset olis varmaan nyt ihan toiset jos hän olis voinu ees hiukkasen varoittaa etukäteen aikomuksistaan :|

Mulle ku ei aiempien kanssa oo tollee tehty ikuna ni en tosiaankaa osannu varautua moiseen runteluun..
No oonpahan fiksumpi seuraaval kerral :) Kiitos teille tiedosta!!! Näemmä aina oppii jotain uutta ;)
 

Moikka vaan

Eilen siis kotiuduttiin ja tänään ollaan koitettu sopeutua vauva-arkeen:)
Kirjoittelen viikon loppuna enemmän.
Pojan ensimmäinen yö meni hyvin pari itkukohtausta ja RUOKAA!!

Anniina ja ''Äijä'' lähes 4pv
 
Piipiäisellä jo toivottavasti vauva kainalossa, ihanaa. :heart:

Kertoilehan Anniina miten kaikki on sujunut? En malta odottaa vauvatuneiden uutisia ja kokemuksia. :)

Oon tosi uupunut, ihan käsittämättömän väsy. En pysty nukkumaan, kun on niin levoton ja eriskummallinen olo. Kaveritkin soittelee joka päivä ja kyselee kuulumisia (mikä on tosi kiva), mut en mä nyt oikein jaksa niitäkään nyt. :/ Oon kieltänyt tulemasta kyläänkin ihan itsekkäästi, kun en vaan jaksa. Nooh, eiköhän se tästä. Jos vaikka pystyis nukkumaan tai mielellään vaikka synnyttämään. =)
 
Nyt jos muistaisi kirjoittaa :)

Täällä eilen käyty neuvolassa. Joku puhui, että Sf mitta 37 ja varmaan pohjat, mutta mä laitan sentillä paremmaksi ja viikkojakin vähemmän...eli siis mulla tuo mitta on jo huimat 38cm ja kasvaa tasaisesti sentin viikossa...eli maha alkaa oleen jo aikas valtava tässä pienessä 153cm pituisessa rungossa :) Painoa tullut kaiken kaikkiaan 16kg, en sitten tiedä onko se paljon vai vähän, mutta en jaksa murehtia. Muuten kaikki oli ok...neuvolan täti taas ultralla katteli, kun pelkäsi toukan kääntyneen mutta siellä se edelleen on rt tilassa ja pää niin alhaalla, että ei siksi sitä ensin löytänyt eikä uskaltanut sitä sieltä sitten hirveästi runnoa.
Täällä epäsäännöllisiä supistuksia nyt parina iltana tullut ja tänään päivällä. Alapää on aivan tautisen kipee, oisko toissapäiväiset lumityöt saanut paikat kipeiksi. Sellaista viiltävää kipua ihan kuin joku aina sinne jollain terävällä tökkäisi. Nukkuminen hankalaa ja kävely myös. Mutta panadolilla rauhoittuu. Ei vain niitäkään viitsisi koko ajan syödä...
Eli tällaista oma napa valitusta. Alkaa oleen aika tuskainen olo ja ei ole oikein ketään kelle purkais tai puhuis...

Onnea vauvautuneilla :heart:
Ihanaa saada meidänkin pinoon nyt niitä nyyttejä. Kertokaahan sitten synnytyskertomuksia ja arjesta uuden tulokkaan kanssa...

Nyt koirien kans iltapissalle ja sitten nukkumaan....

NuuNuu84+toukka 37+2
 
pikaisesti...täällä äärimmäisen onnellinen äiti......viiden lapsen.....saimme tänään iltapäivällä vahvistusta mimmiliigaan...eli kolmas tyttäremme syntyi
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Runeberginpäivänä..tyttö haluaa juhlistaa synttäreitään jatkossa liputuspäivänä :D
 
Noniin omat enneuneni pitivät paikkaansa ja poika päätti tulla maailmaan 5.1. Olinkin raskauden alusta alkaen tiennyt, että vauva syntyy ennenaikaisena. (näin unia jossa mulle oli kerrottu, että vauva syntyy 1.1, muutaman päivän heitto siis oli.) Poika tuli siis viikolla 35 ja oli oikein reipas ja hyvässä lihassa tullessaan :) Pituutta oli 47 cm ja painoi 2680. Kätilökin ihmetteli kun oli niin jäntevä ja virkeä syntyessään, yhdeksän pisteen lapsi. Itse olin erittäin tyytyväinen tähän aikaisempaan tulemiseen, sillä omistin ihan ylisuuren vatsan ja liikkuminen oli jo todella vaikeaa.

Synnytys oli vaikeahko, ei tosin ajallisesti, sillä poika tuli kahdeksassa tunnissa maailmaan, vaan kaikenlaisia hankaloittavia asioita oli matkan varrella. (liikkumiskielto, heikot supistukset, pään väärä asento, imukuppisynnytys, kahden litran veren menetys jne..) Voi vaan todeta että seuraava synnytys on pakostakin helpompi, kun kaikki vastoinkäymiset on melkein jo koettu. (Pääsinpäs muuten elämäni ensinmäisen kerran ambulanssiin kyytiin)

Hyvää odotusta kaikille jotka vielä ovat yhtenä kappaleena ja ihanaa äitiyttä jo jakaantuneille!
 
Onnea Wertica :flower: =) :heart: Kiva kuulla, että kaikki hyvin vaikka ennakkoon poika syntyikin. Poikasi on ollut isompi kuin meidän esikoinen syntyessään 39+0 :D


Täällä loppu yö nukuttu kuin pieni vauva, en tainnut herätä kertaakaan =)

Matami-mimmi ja vauva 39+6
 
Onnittelut tasapuolisesti kaikille vauvan saaneille :hug: :flower:

Täällä olo on parempi kuin ikinä :headwall: Yölliset supistukset on loppuneet ja oikeastaan kaikki muutkin vaivat ovat poissa :eek: Ainut miinus on, että vessassa pitää ravata monta kertaa yössä.

Miehen kanssa alkaa kämppä käydä ahtaaksi ja riitaa tulee ihan joka asiasta. Tämä vaan nukkuu aamuisin tuonne puoleenpäivään ja valvoo yöllä neljään. Hän on nyt lomalla - ei sillä väliä joudunko mä tekemään kaiken täällä himassa.
Ja lisäksi lapset on vielä kuumeessa, joten heidänkin hoito on jäänyt oikeastaan kokonaan mun harteille :headwall: :headwall:
Kyllä tämä rankasti siltä näyttää, että tämä tie on kuljettu loppuun... :(

Maanantaina äitipolille (en tiedä miksi ne mut sinne pyysi, kun la on vasta tiistaina)... Tosi paljon motivaatiota mennä sinne - ihan normi neuvolaseuranta olis ollut mulle ihan jees.


PS. Kun laitatte yv:nä noita tietoja niin laittakaa kiitos raskausviikot, paino ja pituus niin lisäilen sitten niitä tuohon listaan :D
 

Yhteistyössä