** HELMIKUUN HURMAAJAT ** marraskuussa

Paljon olette kirjoitelleet..en malta nyt lukea...kerron omat kuulumiset.....tänään 27+1 ja vauvan painoarvio on noin 1 kg (vähän reilu) :heart: Mites muilla näillä viikoilla?
Vaikka itselleni ei ole tullut kiloja niin sanottiin et vauva saanut ravintoa...

Kohdunkaulankanava lyhentynyt 1,5 cm mutta pääsin kotiin kunhan otan iisisti, nostella ei saa eikä rehkiä. Heti jos alkaa supistelemaan useita supistuksia peräkkäin niin takas näytille, muuten seuraava äitipoli vasta viikolla 35.

Vauva painaa palleaan kauheasti ja tuntuu ettei saa henkeä, närästys vaivaa myös, nytkin kauhea polte...ei voi alkaa nukkumaan.
 
Huomenta! Täällä aamu alkoi vähän turhan aikaisin, taisin herätä n. klo 4.40 eikä uni sitten enää tullut. Kummallista, kun eilen oli pitkä ja vaiherikas päivä.

Pompidou on POIKA! :heart: Eilen 4d ultrassa ei jäänyt epäilystäkään. Itsekin sen näki ja lääkäri (tuhansia ultria tehnyt) sanoi että hänen laitteet menee vaihtoon jos tämä vauva ei ole poika :) Kaikki oli kunnossa ja poika näytti söpöltä. Erityismaininnan sai tasaisesta sykkeestä ja tasaisista istukan virtauksista. Vähän oli vaikeaa saada kasvokuvaa, kun tunki päätään häpyluun alle, mutta lopulta sekin onnistui (mun piti kääntää kylkeä muutama kerta ja yskiä yms...) Painoarvio oli eilen 924g (rv 25+6) joka vastasi kokoa 26+1. Ja syntymäpainoennusteeksi sanoi 3,7 kg. Sopii mulle oikein hyvin!

Siniset potkuhousut käytiin ostamassa saman tien Stokkalta :)

Kovasti varoitteli nopeiden hiilihydraattien syönnistä ja kehotti jättämään joulusuklaat yms. imetysaikaan. Samaa juteltiin neuvolassa. Eli ilmeisesti nykyään tuo edellisen vauvan isohko paino otetaan aika tosissaan. Pitäisikö sitä ryhtyä jollekin dieetille, jottei vauva kasva liikaa? Sokerirasitus on parin viikon päästä eli sen jälkeen ehkä saa ohjeita jos on tarpeen. Tietääkö joku suoraan listata mitä erityisesti pitäisi välttää, valkoisia jauhoja ja sokeria vai jotain muutakin?

Mini77 ja poika 26
 
poksuu 28+0!!

Tänään ois iltapäivällä pojan sikainfluenssarokotus aika... :| Mutta ajateltiin et jos sillä välttää pahemman taudin, astma kun on, niin rokotetaan vain. Tytön kerhossa on jo joittenkin perheissä ollu tautia. En tiiä miten sitä vois niin välttääkään enää... Olen aika realisti, tulee se joskus kuitenkin. Ihan kuin joku vesirokkokin... :/
Ootteko muuten vältelleet kerhoja yms. sellaisia taudin pelossa, tai ottaneet päiväkodista pois tms.? Galluppina vaikka tämä kysymys.
Vastaan: Ei ainakaan vielä olla otettu pois kerhosta ja ihan normaalisti elellään vielä. Käsienpesua on lisätty ja tehostettu, mut muuten ihan samaa kuin ennenkin.

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille! :flower:
 
äitilintunen Täällä yksi pöpökammoinen äitee :ashamed: Jos päiväkodissa tms on jotain vatsatautia tms niin pidän lapset varmasti kotona, jos vaan voin. Ainahan se tietty ei ole mahdollista, mutta jos vaan on niin lapset pysyy kotona.
Tälläkin hetkellä tytön eskariryhmässä vatsatautia joka toisella ja tyttö oli sitten ke, to ja tänään kotona, kun olin muutenkin kotona tuon pojan leikkauksen takia. Ei olis käynyt mieleenikään viedä tyttöä hoitoon hakemaan sitä tautia tänne... :(

Tämä pöpökammo on ollut mulla jo nuoresta asti, mutta tähän mittasuhteisiin se meni keväällä 2007 kun koko meidän poppoo sairasti noron, joka tuli ihan "puuntakaa" eli missään pk:ssa tms ei ollut tätä tautia liikkeellä.

Tätä possutautia en niinkään pelkää, mutta en mä ehdontahdon sitäkään mistään hakemaan lähde ja käsiä tulee pestyä TODELLA paljon ja usein :ashamed: :whistle:
 
Heipä hei pitkästä aikaa!

Käyn kyllä lukemassa teidän kuulumisia, mutta itellä on ollu niin voimaton olo, etten oo jaksanu alkaa kirjottelemaan kuulumisia.

Aika paljon vietän aikaa kaksin vuoden ikäisen kans, kun miehelläni todettiin se syöpä syyskuun alussa. Meillä täytyy olla TOSI tarkkana kellä ja missä voidaan käydä, ettei tauteja tartu, ja meille ei voi tulla jos on hiemankin flunssainen, tai juuri ollut. Aika pitkiä päiviä toisinaan, varsinkin sillon ku mies on sairaalassa. Ja sitte ku ollaan koko perheellä koossa, mulla meinaa paineet purkautua aika rajustiki. Väsyttää, itkettää, ja nalkutan varmaan turhasta. Rahojen riittämättömyys huolettaa. Mutta toisinaan tullee sitte onneksi näitä positiivisiakin päiviä. Kaikki hyvin, eikä ees ikävä vaivaa. Ja pikkumiehen kans on menny hyvin. Eli eiköhän me tää sairaus aika taistella ja voiteta ennen vauvan syntymää.

Odotus on menny hyvin. Iskias-vaivaa ollu, ja närästystä, johon ei taho mikkään auttavan. Närästää vaikkei ois syöny ees mittään erityisen närästävää. :|

Oon käyny nyt muutaman viikon välein neuvolassa. Mieki jouduin sokerirasitukseen, se on ens viikolla. Toivottavasti siittä ei tuu lisäriesaa tähä talveen, ei jaksais.

Viimeksi oli neuvola 3.11, viikkoja oli sillon 24+5
painoa oli tullu kahessa viikossa 600g,
sf-mitta oli 22cm,
verenpaineet 135/85, eli hieman koholla
esikoisesta mulla oliki lievä raskausmyrkytys, toivotaan ettei tästä tulis ees lievää.

Rauhallinen poika siellä tuntuu olevan, kun liikkuu, niin muutama potku ja vähän kyljen vaihtoa. Ultrassa tosiaan lupailivat(epäilivät) poikaa.

Joku kyseli onko kettään täältä pohjosempaa, me ollaan. Oulun vierestä.

Täällä hieno pakkaspäivä. Täytyy kyllä selvitä päivä lenkille pojan kans, niin hienoa kun on pakkkasta, luntakin sais jo sataa.

Tässäpä sekalaisia ajatuksia.
Äpyli ja poika 26+1
 
Onnea Mini77poikalupauksesta! Ja hienoa, että Devellyn pojan leikkaus sujui hyvin.

Tuli mieleen sellainen ensikertalaista askarruttava kysymys, että onko teillä kaikilla erittynyt maitoa rinnoista jonkin verran jo ennen synnytystä? Vai onko ihan normaalia sekin, että ensimmäiset maitopisarat tulevat rinnoista vasta synnytyksen jälkeen? Tuntuu, että monella maitoa jo tihkuu rinnoista, ja itselläni ei ole minkäänlaisia merkkejä maidon tulosta. En ole asiaa ikinä ajatellut, mutta nyt olen tätä kovasti miettinyt jostain syystä ja nähnyt untakin siitä, että synnytyksen jälkeen maito ei ole noussut. :LOL:

Päätettiin eilen miehen kanssa, että selitetään anopille, että aiotaan ostaa upouusi turvaistuin ihan siitä syystä, että halutaan tietää, mitä turvaistuin on kokenut. Vauvan turvallisuus autossa on kuitenkin ihan ykkösjuttu, ja siihen halutaan mielellään satsata.

Siivosin tuossa äsken tunnin verran, pesin juuriharjalla saunanlattiaa ja imuroin, ja sain palkaksi aivan järjettömän selkäkivun. Tuntuu taas siltä niin kuin olisi hermo puristuksissa. Huomenna on vielä vapaapäivä, mutta sunnuntaina alkaa taas viiden päivän työputki. Saa nähdä, miten työnteko sujuu, kun olo alkaa tuntua melkoisen raihnaiselta.

Nyt raahaudun tästä aamusuihkuun ja kauppaan, ajattelin huomenna leipoa korvapuusteja. Rentouttavaa viikonloppua!

Ikuisuus ja masukki 26+1
 
Avilla minulle tuli tuosta rokotteeta hyvin lieviä oireita. Pahin oire oli puolitoista tuntia kestänyt päänsärky, joka helpotti, kun nukuin. Kädessäkin oireet olivat hyvin vähäiset, koska seuraavan yön nukuin pistokäden päällä. Olenkin jo ehtinyt epäillä, että minulle on tuikattu lumelääkettä, kun pääsin niin vähällä. :attn: :LOL:

Meillä hoitopöytä on kodinhoitohuoneessa. Tosin säästetään kuluissa vähän ja hoitopöydän virkaa ajaa vanha kirjoituspöytä, johon ostin hoitoalustan päälle.

Tässä olisi suunnitteilla lähteä jouluostoksille viikonloppuna. Jotenkin vaan arvelluttaa lähteä ihmispaljouteen, kun tuosta rokotuksesta on kulunut vasta se viikko. Taidan olla vielä altis tartunnalle? Tuntuu vaan, että oma kunto kestäisi nyt kaupassa kiertelyn ja parin viikon päästä tilanne voi olla taas huonompi. :attn: Kyllä yksi epidemia osaa olla hankala, jos haluaa välttyä tartunnalta... Kuka kurja sen taudin tänne meidän maahan toi?! :LOL:

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-mervi-elina ja poju rv 25+3
 
Heippa kaikille!

Mä olenkin jo kolmisen kk valittanut kovista selkä/rintalihaskivuista ja tiistai-keskiviikko-välisenä yönä heräsin siihen, että kalloon sattuu ja lujaa. En päässyt liikkumaan ja lopputuloksena ambulanssikyydillä sairaalaan. Siellä makasin kirurgisella 3 pv, diagnoosina joko paha lihaskramppi/revähdys tai välilevy pullistuma. Olisi ehkä voinut aiemmin jäädä sairaslomalle, nyt sitä tulikin urakalla 2 viikkoa kerralla :(

Mutta ihanaa olla kotona ja päästä omaan sänkyyn, vaikkakin sairaalan täyslläpitokin oli kyllä aikas kivaa :)

Nyt syömään ja sitten unta palloon, takana 3 vrk univelat |O
 
Äpyli Kyllapa sinua koitellaan. Toivottavasti miehesi hoidot auttavat ja varmasti nain kaykin. Ymmarran kylla, etta mielialat vaihtelevat hurjasti ja tulee varmaan nalkutettua yms. kun on kovasti kuitenkin paineita. Jaksamista sinulle ja miehellesi!

Ikuisuus Itse kanssa ensikertalainen, eika mistaan maidosta tietoakaan. Luin kylla jostakin, etta monesti ensikertalaisella saattaa maitoa todella alkaa tulemaan vasta pari paivaa synnytyksen jalkeenkin.

Nimbe Apua, mika kokemus. Huh! Nyt kylla otat sitten rauhallisesti siella kotona.

Meilla hoitopoyta tulee siis olemaan pesuhuoneessa olevalla tasolla. Ostin siihen eilen hoitoalustan. Kangas oli hieman muovimaista. Helppo pitaa puhtaana. Ajattelin kiinnittaa poytaan sellaisella tarranauha systeemilla. En tieda miksi sita kutsutaan. Ostin myos pinnasuojan ja tarvikepussin sankyyn KodinYkkosesta. Sankya ei kylla viela ole. Menasin Ikeasta ostaa jonkun tosi halvan, mutta mahtaako ne pysya koossa? Sielta saa edullisesti myos patjat ja tyynyt sankyyn. Onko kellaan kokemusta Ikean lasten tuotteista?

Viikonloppuja kaikille!
 
ninbellä ollut hurja kokemus. Nyt lepoa siellä. :hug:

Postissa tuli tänään ilmoitus, että äitiyspakkaus on noudettavissa postista, ja käytiin se sitten hakemassa. Olen nyt illalla penkonut laatikon sisältöä läpi ja olen tuohon kyllä tyytyväinen. Vain yksi lohenpunainen collegepuku näytti omaan silmääni melko kammottavalta, mutta muut vaatteet olivat ihan nätin näköisiä ja osa todella suloisia. Ensikertalaiselle pakkaus sisältää todella paljon tarpeellisia tarvikkeita.
 
[/b]nimbe no huh! Eivätkö tutki tarkemmin missä vika??
ikuisuus, näin vimeönä unta että synnytin hups vaan, ja lähdin heti kotiin. Seur päivänä olin vähän huolissani kun en ollut imetänyt enkä jäänyt sairaalaankaan ottamaan imetysoppia. Vauva oli barbin kokoinen.... =) Mitään ei ole tihkuillut täälläkään. Kerran oli jotain kuivunutta möhkää havaittavissa.

Ps. mulla alkanut joku puolivälin paniikki ja pelotus. Nyt kun tämä vaavi on jotenkin todentunut (hidas sytytys mulla? ) niin on alkanut pelätä että jotain menee vikaan enkä saakkaan tätä vauvaa. :/ :/ Tai se ehkä liittyy myös siihen että puntaroin töihinlähtöä kovasti, siellä riskit suuret. Täytyisi vaan luottaa siihen että kaikki menee hyvin. Ja jos joku on mennäkseen pieleen, niin se menee, vaikka mitä tekisi.

Rauhallista, lumista viikonloppua!!

Tehilla ja E


TAAS OSASIN KÄYTTÄÄ NOITA KOROSTUKSIA.....
 
Tehilla:keinot ovat kaiketi aika vähissä tutkimisen suhteen. Voisivat toki ottaa magneettikuvat, mutta kun mulla luultavasti joudutaan kuvata loppuraskaudessa tuo lantio (mahtuuko lapsi tulemaan alakautta), niin kuormitus taitaisi olla hieman liian suuri kolmen kk:n sisään. Verikokeethan ne toki ottivat, ja niistä nähtiin ettei ole mitään tulehdusta tai infarktiriskejä (katsotaan multa aina tällaisissa tilanteissa), joten loppujen lopuksi hoito on ihan sama, oli sitten kyseessä pullistuma tai lihasperäinen: lepo ja kevyt liikunta. Mulle tää on jo aika tuttua, ei nyt ehkä ihan tässä mittakaavassa, mutta kuitenkin, joten en osaa stressata sen enempää :)

Sain miehen imuroimaan!!! Jiihaa!!! :LOL:
 
tervehdys kaikille pitkästä aikaa.

Eilen kävin lääkärissä kun ei toi selkä meinaa rauhottua,vihloo pakaraan ja välillä meinaa jalka lähteä alta,yölläkään ei ole hyvä nukkua mitenkään :/ ja öisin on ruvennu toi maha painamaan että senkään puolesta ei ole hyvä nukkua.
ja ulkona kun kävelee vaikka muutaman metrin niin maha kovettuu,ilmeisesti nää on niitä harjotus suppareita?nyt ollaan sitten viikko sairaslomalla ja toivottavasti vielä pystyisin olemaan töissä ainakin joulukuun.
onko muilla ollu tällästä,huomasin tossa aamusta että selkää pakottaa ihan ku menkkakivuissakin,inhottavan tuntusta mutta ei kait mitenkään vaarallista?

Nimbelle :hug: ja Äpylille kanssa :hug:

täytyy mennä venyttelemään selkää jos se auttais..

piipi ja papu 24+6
 
Piipi mullakin nuo jalat häviää alta. Varsinkin kun lähtee liikkeelle ja JOs on erehtynyt olemaan selällään, ja kovalla alustalla (neuvolassa, lääkärissä tai fysioterapiassa). Mä sain nyt sen si-tuen (puristaa lantiota kasaan) ja sitä olen pitäny kävelyllä ja on auttanut. Kotona vähän hankala kun tahtoo painaa mahaa istuessa vaikka jääkin tohon hävyn päälle. Että jos vikaa tuolla si- nivelessä niin kannattaa kokeilla tota tukea.
 
Täältä taas pikaisia kuulumisia...
Tiistain neuvolalääkäri peruuntui ja siirtyi viikolla eteenpäin, joten ensi tiistaina olisi se sitten edessä. Saa nähdä joko ne passittaa mut sokerirasitukseen, kun tähän asti on vaan sanottu et ei ehkä oteta ollenkaan. Painoa nyt tullu koko raskauden aikana 10kg, joka on omasta mielestäni aika paljon...
Possupiikin hain maanantaina pitkän arpomisen jälkeen..Oireina siitä sitten käsikipu ja seuraavana päivänä päänsärky. Nyt vain toivon, että ei tulisi tulevaisuudessa tuosta mitään seurauksia vauvalle tai mulle. Eli edelleenkään en täysin luota siihen... :(

Haettiin tänään äitiyspakkaus postista. Meillä oli Kelassa yllättävän nopeaa toimintaa. Palkanlaskija laittoi sinne paperit n. 1½vkoa sitten ja keskiviikkona tuli päätökset ja eilen oli paketti tullut meidän postiin. Ihania pieniä juttuja koko laatikko täynnä.

Kestovaippoja en meinannut käyttää joten jos joku haluaa ostaa nuo vaippajutut tuosta pakkauksesta niin myyn ne mielelläni pois. Harsot pidän kyllä, mutta ne kaikki muut kestoiluun liittyvät jutut voin myydä...tai tehdä vaihtareita johonkin tavaroihin...

Meillä eilen mies sai ekaa kertaa tuntea vauvan liikkeet, kun maattiin sohvalla niin et mä makasin mahani kanssa sen takana. Kohta se kysyi et mikä tuo on ja mä ihmettelin et mikä niin kertoi sit et joku paukuttaa hänen selkäänsä. Mä sit sanoin vaan et se on vauva, niin mies kysyi heti et sattuuko sen potkut muhun, kun hänestä ne tuntu jotenkin kovilta, ja napakoitahan nuo ovat mutta eivät onneks satu :LOL:

Mulla kans oli tuota selkäkipua ja lonkkien särkyä, sekä tuntu et jalat lähti alta. Meni ohin viikon levolla. Nyt vaivana liitoskivut alapäässä... no nekin on onneks lieventyny...

NuuNuu84 ja Öhkömönkiäinen 25+3
 
Täällä myös kärsitään ihan järkyttävistä selkäkivuista. Eilen illalla olin jo varma, että tänä aamuna lähdetään päivystykseen, kun en pystynyt edes juustoa leikata, kun sattui niin paljon, ja itkuksihan ilta taas meni näiden kipujen kanssa. Mulla on huomenna työvuoro, ja vuoro tulee olemaan melko rankka, kun henkilökuntaa on viikonlopun vuoksi normaalia vähemmän. Pelottaa jo etukäteen koko työpäivä, kun en ole tänään mitenkään rehkinyt tai kantanut mitään, ja sattuu silti aivan julmetusti ja vähän väliä tuntuu aivan kuin olisi joku hermo puristuksissa. Olin ajatellut torstaina neuvolalääkärille purkaa kaikki vaivat, mutta tässä saattaa käydä niin, että olen huomisen työpäivän jälkeen niin rampa, etten kykene ensi viikolla töihin. Inhottaa ja ahdistaa, että tää selkä on mennyt tällaiseen kuntoon ja jalat lähtee välillä alta, kun olisin halunnut vielä muutaman viikon jaksaa töissä. Toisaalta tämä kipu auttoi viimeksi puolentoista viikon sairaslomalla, joten jos nyt menisi taas samallalailla, ehtisin vielä takaisin töihin. :ashamed: Lisäksi ahdistaa jo etukäteen, mitä pomo tuumaa, jos taas ilmoitan sairaslomasta. Ei olisi eilen pitänyt kontata saunanlauteiden alusia juuriharjan kanssa ja kantaa kymmenen kilon ostoskasseja...

Kävin tänään kirpputorilla ja löysin ilmeisesti jonkun edellisvuotisen äitiyspakkauksen kevyttoppapuvun kahdella eurolla. Olen todella tyytyväinen löytöön, kun sitä vanupukua kaipailin tuossa pakkauksessa.

NuuNuu mä voisin ostaa sulta noi kestovaippahommat? Juttelen miehen kanssa vielä iltasemmalla.
 
Onhan taas ollut päivä :eek: Poitsu oli todella pahalla tuulella ja olin ihan pulassa hänen kanssa :ashamed:
Onneksi mummi pelasti tilanteen ja otti vekarat yöhoitoon. Mun täytyy alkuviikosta soittaa taas sille neuvolapsykologille ja kysyä vähän neuvoa. Mä luulen, että pojalla on jotain autistisia tms piirteitä, koska siinä raivopuuskassa poikaan ei saa mitään kontaktia ja lisäksi mukaan on nyt taas tullut väkivalta mua ja siskoaan kohtaan sekä sellaisia "poissaolokohtauksia", jossa poika vaan puuhaa yksinään eikä reagoi mihinkään :ashamed: :ashamed: Olis varmasti hyvä vähän tutkia pidemmälle tätä hommaa, että ei menis pojalla koko elämä pilalle.

Nyt saunaan ja sitten dvd:ltä Sinkkuelämää -jaksoja :D :D


Develly ja Potkuttelija 27+4 :heart: :heart: :heart:
 
Terveisiä päivystyksestä. Meni jalat uudelleen alta ja oli pakko lähteä käymään sairaalalla, kun ei huomisesta työpäivästä tulisi mitään ja alkoi vähän pelottaa nää kivut. No nyt on sairaslomalappu ja Panacod-resepti kourassa, lääkäri sanoi vaan, että vaikuttaa iskiakselta. :ashamed: Että nyt lepoa seuraavat kymmenen päivää ja sitten kokeilemaan töitä uusiks.
 
IKUISUUUS: :hug: tsemppiä selkäkipuihin, tiedän kuinka kamalia osaavat olla :hug:
Tääl iskias pikkusen parempi ku oon vaan lepäilly tän päivää..maanantaina si taas edessä työpäivä.. vähän taas huolestuttaa jaksaminen.. :|

Nina ja Oskari 25+5
 
Heipä hei taas pitkästä aikaa
On taas tullut paljon käytyä lueskelemassa muiden viestejä mutta itse ei ole saanut aikaiseksi kirjoiteltua.
Elikkäs nyt on ultrat käyty ja tyttö tulossa :heart:
Mites muilla on ollut toi painon nousu per viikko? ku mulla tulee suunnillee 1kg per viikko ja nyt neuvolassa alkoi kamala valitus että nousee liikaa. kävin sokeri testit ja oli tosi hyvät. mutta mitäs mä sille painon nousulle voin kun syön samalla tavalla kuin ennen raskauttakin

Pocks ja vaavi 25+2
 

Yhteistyössä