** HELMIKUUN HURMAAJAT ** marraskuussa

äitilintunen: mulla ihan sama juttu että liitoskivut ovat ihan h***tillisiä!! |O mutta ei kai niihin mikään auta..

zuh: mä sain nyt avun siihen närästykseen kun lääkäri kirjoitti sitä lääkettä. ranitidin tai jotain sinne päin. aivan ihana tunne kun voi mennä maate eikä heti ala poltella kurkussa ja rinta-alassa. mullahan tuota närästystä oli oikeastaan koko ajan. siis pystyasennossakin. mutta tärkeintä oli että apu löytyi noihin öihin että voi nukkua.

supparit vain jatkuu. koko viikon nyt supistellut enemmän kuin koskaan ja ovat olleet tosi kipeitäkin välillä. joka yökin herään kipeisiin supistuksiin. :( ei kiva. toivottavasti nyt vain ei meis aukoo noita paikkoja. viime pe kun kävin lääkärissä niin sisäsuu oli kiinni mutta se mun onnettoman lyhyt kohdunkaula oli jo pehmyt ja "höperöinen" ( lääkärin ilmaisu ) ja auki selvästi. käski ottaa silleen iisisisti.

eilen poksui 30 täyteen.. yksi odotettu etappi takana :) nyt tuntuu että menee tosi hitaasti aika.. varmaan osittain tosiaan johtuu siitäkin kun ei voi tehdä mitään :(

samariini ja o 30+1
 
äitilintunen, kestettävä vaan kuulemma on... Olin just neuvolalääkärillä ja sain ohjeeksi vaan olla rasittamatta itseäni eikä saa tehdä mitään kauaa, edes maata kauaa samassa asennossa. Shoppailut ja kotityöt ja kävelylenkit ei ole hyväksi myöskään. Panadolia voi kuulemma kokeilla, mutta ei ehkä auta. Ja tukivyötä. Mulla se auttaa selkään, mutta pahentaa alavatsan liitoskipuja.

Muuten vauvalla kaikki hyvin ja kohdunsuu kunnossa eli ei syytä huoleen. Kuka eilen sanoi, että raskaus ei ole sairaus? Eipä ole ei, mutta aika rampa ja kivulias olo on kuitenkin...
 
piiuli82 ei tässä auta muu kuin lepo ja sisu. Itsellä menee nyt täysi määrä tota rautalääkettä ja minulla on hyvinkin tarkat ohjeet, että mitä ei saa syödä samaan aikaan rautalääkkeen kanssa (maitotuotteet, magnesium...). B12 vitamiinia olen myöskin syönyt ja sitä on mahdollista saada myös pistoksena. Jotkut vaan ovat raskauden aikana alttiita anemialle ja sitten on vielä tällaisia ääritapauksia kuten minä, ettei se rauta sitten lopulta imeydy, vaikka seisoisi päällään. :attn: :headwall: :LOL: Varmaan sitten viikon päästä minulle on tiedossa punasolutankkausta, jota näemmä tuon sikainfluensan takia ei mielellään suosita. :attn:

Ja takaisin vaaka-asentoon... :wave:

-mervi-elina ja poju rv 26+2
 
MOikka!

Yksi karussa ollut mamma täältä ilmoittelee olostansa. JJ:llä kaikki hyvin, lääkärineuvola viime viikolla ja kaikin puolin kaikki mallikkaasti. Närästyksestä en vain muistanut sille valittaa, jospa olisin mäkin saanut jotain rennietä vahvempaa. Yöt kun on välillä tosi kauheita. Vaikka mua kyllä korventaa ihan päivisinkin taukoamatta, mutta niihin tuo rennie antaa hetken lohdutuksen.

Muistelen kauhulla viime raskautta, kun olin vielä töissä ja selkä myös teki tenät. Jotenka tsemppiä kaikille kivuissa kouristeleville! Ja Mervi-elinalle hurjasti voimia. Mulla Hb ollut siinä 110 ja tämäkin jo aika väsyttävää...

Esikoinen heräsi päikkäreiltä.... Mentävä...

Titta ja JJ 28+0
 
Nyt on kyllä jo ihme kyseessä, jos tuo lasten päiväkodissa riehuva vatsatauti ei meihin iske. Ensin oli likan ryhmässä puolet pää pöntössä ja nyt pojankin ryhmässä oli joku lapsi oksentanut päivällä... :x :x :x Poitsu on NIIN pahalla päällä, että huh huh!! Saa nähdä kuin käy... Nyt ei ole kyllä kaikki kunnossa, pahalla päällä tuo on todella usein, mutta nyt tuo on ihan extremeä :(

Ihanaa aikaa emetofoobikolle :headwall: :headwall:
 
Zuh
Nyt tuleekin vain omaa napaa:

Lääkärillä käyty ja kaikki paikat ultrattu, kiinni ja kunnossa - ennenaikaisuuden riskiä ei siis ole. Harjoittelija teki tosi kovakouraisesti sisätutkimuksen ja sen ansiosta sitten tihkuttelin verta koko illan, onneksi yön aikana loppui ja mielenrauha palasi. Maanantaina taas uudestaan neuvolalääkärille sisätutkimukseen ja saikulle jatkoa kun ei supistukset mihinkään häviä. Kukahan se rohkaistuisi kirjoittamaan sen lapun loppuun saakka, ärsyttää kun töihinkään ei saa mitään ilmoitettua kahta viikkoa pidemmälle..

~Zuh & Naatti 29+6
 
Develly meillä toi vattatauti näyttäs menevän helpolla ja nopeesti ohi,esikoinen oksens eilen aamulla 4 kertaa,nuorempi kuras kaks kertaa ja mä oon tänää ripuloinu kerran muutama tunti sit,mut nyt ainaki tuntuu jo ihan hyvälle :)
 
piiuli Täytyy toivoa, että tämäkin mahdollinen tauti olis sellaista helpompaa sorttia :/

Mä meinaan olen oksennuskammoinen ja pelkään saavani paniikkikohtauksen, jos jompikumpi lapsista alkaa oksentaa. Mähän olen lähes aina lasten kanssa yksin enemmän tai vähemmän - joko mies on töisä (yöt) tai sitten se nukkuu (päivät)... :/
 
pikaista paranemista kaikille kipeille!! :hug:

itsellä on ollut kurkku kipee jo yli viikon mut mitään muuta ei. tänään sit alkoi nenä vuotaa kirkasta vettä mut sekin loppui.. koko ajan on vain muuten sellainen tukkoinen olo :/ ihan outoa. olisko nämä niitä possupiikin oireita??

titta: mullakin oli toi närästys tosiaan kokopäiväistä. nyt on ihana olo kun ei koko aikaa polttele! :) kannattaa kysyä lääkäriltä jotain rohtoja. mulla kun mani renniestä se maximi päivä annos aina.. :(

mervi-elinalle myös jaksuja!! :hug:
 
Parantukaahan pian kaikki!! :flower: Oksennustauti on melkein kamalin tauti mikä näin tavallisesti voi saada...
:hug:
mervi-elinalle tsempit eteenpäin! :heart:

(.) Tänään ehkä on parempi päivä liitoskipujen suhteen... :) Mutta illalla se kostautuu kun tulee taas touhuttua kaikenlaista :/
Ja tänään poksutaan 29+0!! :flower: :heart:
Vielä 11 viikkoa kipuja, mutta on tässä mukaviakin asioita, vauvan liikkeet ja touhut tuolla mahassa, ne lohduttaa.
Iloista perjantaita kaikille! :wave:
 
paranemisia kaikille sairastelijoille =)

tää napero on kyllä varsinainen mönkijä,mietin tossa että nukkuukohan se millonkaan :D viime yönä kello oli yli kakstoista kun vielä mylläs mahassa ja ite heräsin kaheksan jälkeen niin ei siitä kauaa menny ku muksautukset jo alko mahassa :heart: on se niin ihana seurata noita sen potkuja ja liikkeitä.
selkä on ollu vähän parempi mutta saas nähä taas ku ens viikolla meen töihin että miten käy.alkaa olla aika tukala kyykistyä tän mahan kanssa,ja vielä on vaikka kuin aikaa kasvatella tätä :whistle: ei malttais millään enää odotella sitä helmikuun loppua..

piipi ja papu 25+5
 
Neuvola- ja neuvolalääkäri takana ja tuomio oli ehdoton: työteko loppu tähän päivään ja sain s.lomaa äitiysloman alkuun asti :ashamed: Supistukset on pehmentäneet paikkoja liikaa siihen nähden, että voisin tehdä noin fyysistä työtä ja lisäksi tuo selkä on hemmetin kipeä, joten lääkäri ei paljon vaihtoehtoja antanut.

Hitto, että ottaa päähän, vaikka eihän sille mitään tietty voi :headwall: :ashamed:

Muuten kaikki oli kunnossa: pissa puhdas, rr ehkä vähän jopa matala ja vauvan syke ok. Painoakin oli tullut nyt 300g/vko ;)

Maanantaina sitten Kelaan selvittämään tuota raha-asiaa, koska en luonnollisestikaan saa palkkaa enää tästä loppuajasta, kun ei ole vielä tullut tarvittava aika täyteen ja lisäksi olen vielä sijainen... Sairauspvärahan määrästä ei ole tietoakaan, mutta tuskin se mikään kovin ihmeellinen summa kuitenkaan on.

No, lohdutukseksi kävin hakemassa kaupasta Brunbergin tryffeleitä ja aion syödä koko laatikon ihan itse. En toki kerralla, mutta silti :kieh: :kieh:


Develly ja Potkuttelija 28+3 :heart: :heart:
 
Tulin vain tsemppaamaan Devellyä. Itse oon ollut sairaslomalla "vasta" puolitoista viikkoa ja nyt jo tuntuu, että seinät kaatuu päälle :) Mutta mullapa kyse onkin vaan omasta voinnista, vauvalla ei mitään hätää ja paikat kunnossa, joten sen vuoksi ärsyttää maata kotona. Mutta sun kohdalla tilanne on täysin toinen, joten nyt vain keskityt itseesi ja vauvaasi, makoile paljon, tunnustele liikkeitä ja koita nauttia täysin siemauksin siitä ihanasta mahdollisuudesta, että saat keskittyä pieneen vauvaasi nyt täysin!

Kohta on jo joulu ja sitten alkaakin jo todellinen jännitys!

Kuinka moni meinaa muuten pyytää lantion kuvaamista ennen synnytystä? Itse olen suht pieni ja äitini ja siskoni ei ole voinut synnyttää alakautta (molemmat synnyttivät ensimmäiset lapsensa alakautta, äidillä kesti 56 tuntia ja siskon esikoinen revittiin imukupilla), joten oon jo neuvolassa maininnutkin, että haluan paikkani kuvattavan, jotta selviää mahtuuko pienokainen edes tulemaan. Itse ehdottomasti haluaisin normaalin alatiesynnytyksen, mutta en kyllä tieten tahtoen halua riskiäkään ottaa...

 
Huomenta taasen mammoille ja sateista perjantaita täältä :wave:

Kolmatta lomapäivää jo vietellään ja eilen alotettiin tuo meidän "operaatio eteinen". Tulipahan taas huomattua ettei meistä miehen kanssa yksinkertasesti ole samaan aikaa remonttihommia tekemään. Kiesus, että meinas muutaman kerran nousta oikeen kunnon ilmiriita ja mun oli pakko välillä lähtee lenkillekkin jo rauhottuu, etten ois ihan räjähtänyt :kieh: Mä en ymmärrä miten jollain voi olla noin lyhyt pinna ja heti jos ei joku onnistu niin kamat lentää!! Ihmettelen suuresti, ettei eroa tullut silloin kun tää talo ostettiin ja täällä tehtiin puolisen vuotta remonttia melkein 24/7 normaalin työn lisäksi ;) No juh, nyt on kuitenkin levyt seinissä ja tänään luvassa kittausta, kittausta,.. katotaan muuttaako jompikumpi sohvalle viikonlopun aikana :LOL:

Muuten oma olo ihan jees, vaikka eilen tulikin riehuttua koko päivän. Masuasukki kovasti jyllää menemään tuolla masussa ja välillä mietin että nukkuuko se koskaan :p On niitä toki hiljasempiakin päiviä ja sillon hermoillaan et onkohan kaikki nyt varmasti hyvin :D

:hug: Kaikille flunssasta tai muista kivuista kärsiville! Yrittäkäähän jaksaa :)

-Dolly04 ja asukki 29+4
 
Pikainen kurkistus tänne, kun ei täältä osaa olla poiskaan. Tulee päivän lenkki tehtyä, kun kävelen sängystä tietokoneelle ja takaisin. :D

Tuli tässä mieleen, että omasta tilanteesta huolimatta, olen säästynyt sisätutkimukselta eikä vieläkään ole mitattu tota sf-mittaa. Eivät varmaan ole niin oleellisia kuitenkaan...?

Sitten tässä pienessä mielessä olen myös m iettinyt, ettei tähän mennessä ole ollut yhtään puhetta synnytystavasta. Jotenkin olen jo asennoitunut, että poju syntyy etuajassa ja myös lääkärit ovat tota todennäköisyyttä väläytelleet. :attn: Niin että omasta mielestä olisi aika oleellista tehdä jonkinlainen suunnitelma synnytyksen varalle... :whistle: :LOL:

Paljon on kysymyksiä, kun keskiviikkona menen äitipolille. ;)

On ollut kyllä niin harmaa päivä, että innolla odotan joulukuun alkua ja jouluvaloja. Luntakin voisi sataa. :attn: =)

Mukavaa viikonloppua kaikille! Voikaahan erittäin paksusti... :heart:

-mervi-elina ja poju rv 26+3
 
:D hei kaikille!!

Täälläkin on käyty nauvolassa viime viikolla. kaikki oli hyvin. sydämen syke oli norm. alko varmaa vähä jännittää siellä mahassa ku ensin oli joku 130 nii nous sitte melkein 150 :D

vauva on potkinu ja pyöriny ja rummutellu todella vilkkaasti jo kauan. ihanaa tuntea ku se on jommalla kummalla puolella mahaa et sen näkee :) ja tuntea ku se potkii :)siihen on jo tottunu ettei joka kerta kiinnitäkkään huomioo ollenkaan varsinkin töissä sitä joskus tuntee että se onkin hereillä :D

Alavatsaa on iltaisin vihlonu ku oon kävelly tai jos oon vaan makoillu. ei sitä päivisin ole.. ajattelin itsekseni pienessä päässäni että johtuukohan se ku töissä päivisin teen ruumiillista työtä paljon. pelkään että se on pahaks. :/

no toivottavasti se on vaan mun mielikuvitusta.. täytyy sit kertoo jollekki jos menee pahemmaks..

polttaja 26+3
 
Kirjoittelenpa tännekin pitkästä aikaa kuulumisia. Lukemassa kyllä olen käynyt, mutta ei ole ehtinyt/jaksanut/viitsinyt kirjoitella itse. Kävin äsken yksityisellä tarkistuttamassa tilanteen, neuvolalääkäriä kun ei ole missään vaiheessa ollut, eikä ainakaan lähitulevaisuudessa olekaan. Kaikki oli onneksi hyvin, vauvan kasvukin on tasoittunut ja vastaa viikkoja. On nyt pää alaspäin ja potkii ja huitoo kivasti joka suuntaan (tuleva rumpali vissiin). Mun sokeritkin on pysyneet paremmin kurissa, kun sain yksityiseltä toisen insuliinin. Vielä varmaan on edessä valmisteen vaihto, että saadaan tilanne täysin hallintaan, mutta parempaan on jo onneksi menty. Meni kyllä täysin usko Naikkariin, kun ei sieltä herunut apua edes rukoilemalla. Nyt pitää sitten harkita, siirrynkö kokonaan Kättärille, että saisin edes loppuajaksi diabeteskontrollit ja -hoidon asianmukaisesti.

kanella ja verkku 26+0
 
Kanella: pakko udella, missä päin asut, jos ei kerran neuvolalääkäriä ole vielä ollut? Mulla on ollut jo kahdesti ja olen kuitenkin perusterve. Hyvä, että kävit yksityisellä tarkastuttamassa tilanteen. Tuntuu tosi epäreilulta, että jotkut kunnat tarjoavat hyvinkin kattavasti neuvolapalveluita ja joissakin se on hyvin puutteellista...

Mutakakku uunissa..onneksi sairaslomaa enää 10 päivää jäljellä, tällä vauhdilla lihon ja lujaa!!! :D

Onko muilla muuten rinnat jo kovin erittäneet "maitoa"? Mulla tulee aika lailla tasaiseen tahtiin sellaista keltaista nestettä ja kävinkin juuri ostamassa paketillisen liivinsuojia. Kaikkea tähän raskauteen sisältyykin asioita, joita en olisi etukäteen osannut edes ajatella (lue: pelätä) :)
 
nimbe Vantaalla asun. Ekaa neuvolalääkäriä ei ollut kuulemma sen takia, että olin käynyt yksityisellä varhaisultrassa. Toinen taas evättiin, koska olen Naikkarilla seurannassa raskausdiabeteksen vuoksi (tai siis pitäisi olla, mutta käytännössä kyllä mitään hoitoa en ole saanut), ja siihen pitäisi sisältyä ylimääräisiä kokoarvoita. Luotto vain on tosiaan mennyt koko Naikkariin, joten ajattelin, että yksityisen hinta on pieni summa mielenrauhasta. Reissaan nimittäin päivittäin 170 km:n koulumatkaa ja joudun vielä opintojenkin takia seisomaan paljon, joten väistämättä kävi mielessä, että entä jos paikat rupeaakin aukeamaan liian varhain - kun vielä vauvan kasvukin on sokereiden takia ollut turhan nopeaa. Ja lisänä mulla vielä kilpirauhasen vajaatoiminta ja 40-vuoden ikä. Eli kyllä tosiaan käytännöt vaihtelevat.
 
nimbe: kyllä täällä jotain valuu.. :D mutta ei niin paljoa että tarttis liivinsuojia. pari kertaa ollut liiveissä jotain plänttiä :)

30+3 siinä viimeisin päivitys masusta. aikalailla kasvanut vain tuohon eteen.

polttaja: minullakin ihan samoja kipuja alavatsassa. :( ja tosiaan nyt kun koko viikon ollut niitä kipeitä supistuksia niin vähän hirvittää että mitä tuolla tapahtuu. Viime yö oli ainut tällä viikolla etten heärnnyt kipeisiin supistuksiin.

samariini ja o 30+3
 
poksuu 26+0 :heart: ja viime yönä tuli nähtyä unta missä huusin ja itkin ku sattu niin paljon,sitte mut leikattiin ja vauva synty.seuraavaks olin kotona ja rupesin imettämään :D oli jotenki tosi todentuntunen uni ja mua jännitti hirveesti että miten osaan imettää..ja tää oli kolmas poikavauva uni =)
 
Hahaa, mies päikkäreillä esikon kanssa niin pääsin livahtamaan tänne.. ;)

Ensinnäkin täällä myös koko perhe flunssassa. Mieskin IIIIIHAN kuollut kun kuumetta 37.0... ;) Tsemppiä kaikille syksyn tuomien pöpöjen ja pasillien kanssa tappeleville ja sikeitä unia aina kun hiukanakin mahdollisuuksia löytyy!

nimbe mulla ei ole vielä erittynyt mitään rinnoista, vaikkakin olen jo yhden lapsen imettänyt. Olin aivan varma, että nyt toisella kerralla alkaa jo herumaan ennenaikojaan, mutta kaipa toisilla vaan on pienemmän maitokanavat. Maidonnousun tunnetta on kyllä tullut jo muutaman kerrran. Mulla ei siis valunut maitoa ekan raskauden aikanakaan, ensimmäiset tipat tuli tytön suuhun synnärillä. Ja hyvin kyllä maitoa riitti 7 kk.

Mulla synnytystavan tulee päättämään lääkäri joulun alla ultralla, kun istukka on hiukan väärässä paikassa. Todella sydämeni pohjasta toivon, että saan synnyttää tämänkin luonnolisesti alateitse. Olen aika pieni tyttö ja joku kysyikin aikaisemmin, haluaako joku lantionkuvauksiin. Mulle ei tullut moinen mieleenkään esikoista odottaessa. Mutta äitinikin on synnyttänyt kaikki normaalisti, ja molemmat isoäidit.

Lopuksi päästän valloilleen erittäin suuren tunteenpurkauksen. Voihan per*****n per**le noita arvauskeskuksen juurivalmistuneita keikkalääkäreitä. Ekassa raskaudessa mulla meni kaikki hyvin, tyttö syntyi 37+1 2510g ja 47cm. (sokerivauvako, no ei tosiaan) Sokerirasitustestiä ei tehty. En edeas muista keskusteltiinko asiasta. Olen nuori ja normaali/alipainoinen, ainoa riskitekijä kaksi 1-tyypin diabeetikkosisarta. Tässä raskaudessa sitten uusi neuvola ja neuvolatäti listasi riskitekijöitä, pitäisikö sokerirasitusta tehdä. No mulla diabeetikkosiskot niin täti o0li heti laittamass. Minä siihen, että mutta kun mulla on diabeetesgeeni tutkittu enkä moista omaa. Siis 1-tyypin diabeetekseen en tule koskaan sairastumaan. Mutta 2-tyypin dibeetesta se ei sulje. No neuvolatäti ihan äimänkäkenä (lieko koko geenistä mitään koskaan kuullutkaan) Ja lupasi varmistaa asian lääkäriltä. Täti mulle sitten soitteli, että Lääkäri oli sanonut, että "varmuuden vuoksi sen voisi tehdä"!!!!!!!!!! AAARGH :kieh: :kieh: :kieh: Mä en kyllä aijo olla hänen varmuudenvuoksi mielenrauhan takia syömättä sitä 12 tuntia ja sen jälkeen lähteä kuskaamaan tuota esikoista johonkin hoitoon (pappalle vähintään 20km/suunta) ja sitten terkkariin, jonne jo meiltä 7km ja kun olen pyörtymispisteessä jo kolmen tunnin syömistauon jälkeen. Niin ja terkkarilla pitäisi sitten olla 7.30!!!!!!! Siis en kyllä mee. En varmaan. Pissassakaan kun ei ole ollut yhtään sokereita liikaa.
Vai näköökö teistä joku tässä jotain järkeä???

Kiitos jos jaksoitte lukea vuodatukseni. Kyllä helpotti!! =)

Titta ja JJ 28+3
 
nimbe Minulta on tota maitoa tihkunut noin viikolta 14 asti. En tiedä sitten mitä ennakoi vai ennakoiko mitään. :attn: Ensin tuntui tosi hankalalta tottua siihen, eetä paitaan tuli märkä läntti. Nyt on sitten oppinut käyttämään suojuksia... Ja välttämään iho kontakteja, vaikka mies ei kyllä välitä tai valita, jos haliessa kastuu. :LOL:

-mervi-elina ja poju rv 26+5
 
Tänään on kyllä ollut todella kurja fiilis :ashamed: Lapset on jossain orastavassa räkätaudissa, joka taitaa olla iskenyt myös minuun. Täytyy vaan toivoa, että tää on jotain ihan normiflunssaa eikä possua... Mies on kuitenkin sellaisessa työssä missä on paljon tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa ja sieltä on helppo kantaa mitä vaan pöpöjä mukanaan :ashamed: :ashamed:

Selkä on onneksi parempi - kiitos levon. Myös supistukset on vähentyneet huomattavasti, joten sen suhteen voi myös olla onnellinen :D


Develly ja Potkuttelija 28+5 :heart: :heart:
 
nimbe mulla on maitoa tullut esikoisesta joltain 26+ viikoilta mutta tässä raskaudessa jo 16+ viikolla. Ekaks pelästyin ku tästä niin aikasin alko, mut kaipa se ihan normaalia on :)

titta :hug: toivottavast sun ei tarttis mennä siihen. mut onhan se vapaaehtoinen, ku mulle sanottii et ei oo mikään pakko, menin sit kuitenkin ja oli se tuskaa olla syömättä ja juomatta koko yö! :O :D

- Täällä vaaveli oikeen ilkimys. Herättää joka aamu ja sit odotan et rauhottuiskohan se sen potkiminen mut ei ni sit ku nousen ylös ni johan ollaan paikallaan :DD Reilua!!
Ihan järktyttävät liitoskivut myöskin ja selkä romuna! .. vali vali.. :D


Nemu ja tytteli 26+6
 

Yhteistyössä